Latvijas Republikas 13. Saeimas
otrās ārkārtas sesijas attālinātā sēde
2020. gada 18. augustā (pulksten 11.50)
Sēdes darba kārtība
Satura rādītājs
Sēdes videotranslācija
Sēžu videotranslācijas (arhīvs)
Sēdi vada Latvijas Republikas 13. Saeimas priekšsēdētāja
Ināra Mūrniece.
Sēdes vadītāja. Godātie deputāti! Sākam Saeimas 2020. gada 18. augusta otrās ārkārtas sesijas sēdi.
Darba kārtībā ir Saeimas Prezidija ziņojumi par iesniegtajiem likumprojektiem.
Saeimas Prezidijs ierosina deputātu Valaiņa, Dūklava, Reiznieces-Ozolas, Bergmaņa, Urbanoviča, Stepaņenko un citu iesniegto likumprojektu “Grozījumi Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā” (Nr. 755/Lp13) nodot Juridiskajai komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija.
“Pret” pieteikusies runāt deputāte Regīna Ločmele-Luņova.
R. Ločmele-Luņova (SASKAŅA).
Cienījamā Saeimas Prezidija priekšsēdētāja! Godātie kolēģi! Lai gan esmu parakstījusi šo likumprojektu, šodien mans kā Saeimas deputātes pienākums ir pateikt, ka arī šis likumprojekts ir tikai... tas būs tikai balsojums par mazāko ļaunumu. Jo... kadastrālās vērtības reforma, kuru sagatavoja Jaunās konservatīvās partijas vadītā Tieslietu ministrija, ir nevis mazākais ļaunums, bet politisks noziegums pret Latvijas tautu! Jo tieši kadastrālā vērtība ir pamats nekustamā īpašuma nodokļa aprēķināšanai visai valstij.
Kas tagad sagaida jebkuru Latvijas cilvēku? Jo ikvienam taču ir mājoklis un ļoti daudziem tas ir nekustamais īpašums, kurš tiek izmantots ne tikai mājokļa vajadzībām, bet arī komercdarbībai. Tas novedīs pie tā, ka visi mēs – visa valsts! – maksāsim vairāk, lai samaksātu konkrēto nodokli.
Tas nozīmē, ka tagad, pandēmijas laikā, tagad, kad valstī ir ekonomikas recesija, valsts tiek gatavota nodokļu palielināšanai.
Tāpēc jauna kadastrālās vērtības aprēķināšanas reforma nav pieļaujama! Un tas, ko opozīcija pieprasa, – atlikt šo reformu tikai uz gadu.
Tas nozīmē tikai vienu – mums ir jānoraida šis Tieslietu ministrijas sagatavotais brāķis un jāizstrādā absolūti cita kadastrālās vērtības aprēķināšanas metodika. Tā ir beidzot jāatrauj no nekustamā īpašuma nodokļa aprēķināšanas. Jo tas, kas notiek pašlaik... Piemēram, Rīgas centrā cilvēki maksā tikai par to, ka viņu nekustamais īpašums atrodas tuvāk visai infrastruktūrai. Šī kārtība ir absolūti neloģiska un ekonomikai bīstama.
Ja mēs paskatāmies no cita viedokļa, no vēlmes piesaistīt kadastrālo vērtību konkrētai nekustamā īpašuma tirgus cenai, tad... vai jums nešķiet, ka... Pat Latvijas nekustamo īpašumu vērtētāju asociācija ļoti asi un konsekventi kritizē Tieslietu ministrijas izstrādāto kadastrālās vērtības reformu, jo viņi uzskata, ka ministrijas cilvēki nav iedziļinājušies konkrētas nekustamā īpašuma tirgus vērtības aprēķināšanā un noteikšanā.
Tāpēc lūdzu šodien balsot, protams, par šo likumprojektu kā par mazāko ļaunumu. Bet jāatceras, ka kopumā tas ir politisks noziegums pret jebkuru Latvijas iedzīvotāju.
Sēdes vadītāja. “Par” pietiecies runāt deputāts Viktors Valainis.
V. Valainis (ZZS).
Labdien, augsti godātā Saeimas priekšsēdētāja! Kolēģi! Es vispirms gribu pateikt paldies, ka šodien ir iespēja vispār šo jautājumu skatīt. Un gribu pateikt paldies arī tiem deputātiem, kas atbalstīja ierosinājumu sasaukt ārkārtas sēdi, un paldies Saeimas Prezidijam, ka tomēr šis jautājums ir darba kārtībā.
Man šodien tāda sajūta, ka šīs runas par šo tēmu jau ir kādreiz dzirdētas. Jau pirms aptuveni gada no Saeimas tribīnes notika diskusija par to – vajag vai nevajag pagarināt šo termiņu. Un mēs krasi iestājāmies par to, ka nevajag pagarināt, ka vajag uzreiz sakārtot likumprojektā kadastrālo vērtību bāzes. Jau pirms gada, tāpat kā šodien... Šīs pamatbāzes – tās nav taisnīgas pret iedzīvotājiem. Un paskaidrošu – kāpēc.
Kas šobrīd ir aktuāli, piemēram, Rīgas mikrorajonos? Ja kādā mikrorajonā tiek uzbūvēts kāds jauns mājoklis, tad kadastrālā vērtība pieaug visam mikrorajonam! Un tādu gadījumu nav mazums. Un pēc būtības sanāk tā, ka tie cilvēki, kuri ir mazāk aizsargātie, visneaizsargātākie... ka vērtība viņu īpašumam nepamatoti pieaug. Tajā pašā laikā mēs redzam veselu virkni īpašumu tepat Vecrīgā... Pastaigājiet un paskatieties uz šīm biroju ēkām un atcerieties to, ka šīs mājas pēc būtības... šajā esošajā sistēmā... tās ir bibliotēkas, tās ir dažādas ražošanas telpas, šuvēju darbnīcas... Kas tik te nav sareģistrēts!
Tas pēc būtības neatspoguļo īpašuma īsto vērtību. Mums ir vesela virkne šādu gadījumu... Piemēram, samērā skaista māja, kas ir pie viesnīcas “Latvija”, maksā ļoti minimālu nekustamā īpašuma nodokli. Daudzstāvu ēka! Tai, protams, tirgus vērtība ir pilnīgi cita. Bet tajā pašā laikā cilvēki, kuri dzīvo mikrorajonos, par viendzīvokļa mājām maksā nesamērīgi augstu nekustamā īpašuma nodokli, jo šīs kadastrālās vērtības nav pēc būtības izrēķinātas pareizi.
Pati pamatbāze ir noteikta kļūdaini. Un mēs aicinājām to sakārtot. Taču tas, ko šobrīd mēs redzam, – mēs redzam politiski uzrakstītu dokumentu, jo nevalstiskās organizācijas, kas kaut ko saprot no visa tā, nav bijušas pat tuvumā šī dokumenta tapšanai. Šis dokuments ir tapis politiski. Un mēs redzam, ka ir piepildījies tieši tas, par ko mēs pirms gada runājām. Ka paies gads un mēs sēdēsim tieši pie tā paša jautājuma – tieši tādā pašā veidā. Jo Jaunajai konservatīvajai partijai šis jautājums nav prioritāte! Un patiesībā jūs šobrīd esat laupījuši šim parlamentam iespēju panākt to, ka varētu atbrīvot vienīgo mājokli no nekustamā īpašuma nodokļa vispār.
Šis priekšlikums, ko jūs (Skaņas pārrāvums.)... parāda tikai to, cik ļoti... cik ļoti... patiesībā jūs neizprotat šīs problēmas pamatbūtību. Šis priekšlikums, ko jūs esat atnesuši, vairs nav labojams, viss ir jāsāk no nulles.
Un, manā ieskatā, arī šis likumprojekts paredz to, ka valdībai ir jāizstrādā jauns... Bet es šaubos, vai ar tādu ministru vadībā, kuram šis jautājums galīgi nerūp, ir iespējams izveidot normālu, sakarīgu, cilvēkiem saprotamu, taisnīgu nekustamā īpašuma kadastrālās vērtēšanas metodiku.
Šobrīd mūsu priekšlikums ir tāds. Ir jāapstiprina spēkā esošās vērtības, jo... Likums noteica, ka jāapstiprina jau jaunās... Mēs piedāvājam, ka jāapstiprina tomēr spēkā esošās vērtības – vēl uz gadu... tās, kas bija vēsturiski, šīs kļūdainās – tomēr! –, jo citu mums gluži vienkārši nav. Un gada laikā Tieslietu ministrijai... varbūt pat iesaistoties valdībai, iesaistoties kādai citai ministrijai, iesaistoties tiem, kuriem varbūt ir lielāka izpratne par šo jautājumu... vajadzētu sagatavot taisnīgu nekustamā īpašuma kadastrālās vērtēšanas metodiku.
Protams, šobrīd šī tieksme dzīties pēc tirgus vērtības atspoguļojas arī nodokļu maksājumos. Taču, manā ieskatā un arī mūsu kolēģu ieskatā, no šī uzstādījuma būtu jāatsakās un jāvirzās uz taisnīgas kadastrālās vērtēšanas metodikas noteikšanu. Izravēt ārā visus tos brāķus, kas šodien reāli, dzīvē, pastāv, un gada laikā sagatavot tiešām taisnīgu modeli! Un tieši sabiedrības interesēs būtu tas, lai šīs kadastrālās vērtības būtu mazākas. Lai, sabiedrības interesēs izpērkot kādu īpašumu (piemēram, zemi zem daudzdzīvokļu mājām), šīs izmaksas būtu mazākas, nekā tās ir šobrīd.
Aicinu atbalstīt šo iesniegto likumprojektu.
Kolēģi, mums nav citas iespējas, kā vien šī – šobrīd šo likumprojektu atbalstīt.
Sēdes vadītāja. Paldies.
Viens deputāts ir runājis “par”, viens – “pret”.
Lūdzu zvanu! Balsosim par likumprojekta “Grozījumi Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā” (Nr. 755/Lp13) nodošanu Juridiskajai komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija! Lūdzu, balsosim! Par – 82, pret – 1, atturas – nav. Likumprojekts komisijai ir nodots.
Godātie kolēģi! Saeimas Prezidijs ierosina deputātu Feldmana, Eglīša, Ozolas, Juraša un Riekstiņa iesniegto likumprojektu “Grozījumi Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā” (Nr. 757/Lp13) nodot Juridiskajai komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija.
“Par” pieteicies runāt deputāts Krišjānis Feldmans.
K. Feldmans (JK).
Labdien, dārgie kolēģi Saeimā! Nu atšķirībā no tās filozofijas, kas bija orientēta tikai uz to, cik... par kadastrālajām vērtībām, kā tās vajag celt, ko teica kolēģi no opozīcijas, šis likumprojekts ir sagatavots, lai pateiktu sabiedrībai to, ko jau kādu laiku mēs esam centušies pateikt. Un tas ir – nedrīkst veikt izmaiņas kadastrālo vērtību bāzēs, lai vai kādas tās būtu aprēķinātas un lai vai kādas par tām būtu diskusijas, kamēr nav skaidri izstrādāts visiem pieņemams, nu, acīmredzot visiem pieņemams, reformas modelis nekustamā īpašuma nodoklim. Jo ir pilnīgi skaidrs, ka sistēma, kāda Latvijā ir jau 30 gadus, ka kadastrālās vērtības ir tieši proporcionāli saistītas ar nekustamā īpašuma nodokļa apmēru, ir... Šobrīd ir pierādījies, ka tā ir nekam nederīga. Kamēr jau Kučinska laikā fokuss bija tikai uz to, ka visu laiku vajag manipulēt ar kadastrālajām vērtībām, konkrētajā likumprojektā runa ir par to un tiek pateikti skaidri termiņi, kad kas ir jāizdara.
Pirmkārt. Kadastrālo vērtību bāzes jāapstiprina nevis kaut kā ar atpakaļejošu datumu, līdz datumam, kas jau ir sen pagājis, bet tātad līdz 2023. gada jūlijam.
Otrkārt. Jau līdz nākamā gada jūlijam Ministru kabinetam ir jāatnes šis ilgi gaidītais nekustamā īpašuma nodokļa reformas plāns, tai skaitā paredzot primārā mājokļa atbrīvošanu no nekustamā īpašuma nodokļa.
Tāpat... Lai būtu sabiedrībai laiks sagatavoties visām iespējamām nodokļu izmaiņām pēc tam, kad šī reforma būs notikusi... Pēc tam būtu kadastrālo vērtību bāzes, tad arī nodokļu vajadzībām šīs kadastrālo vērtību bāzes stātos spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Ko es neizslēdzu? Es neizslēdzu, ka ir iespējams panākt vienošanos par saprātīgu nekustamā īpašuma nodokļa sistēmu, kas ir atbilstoša mūsdienām... atbilstīga mūsdienām, arī ātrāk. Tādā gadījumā šis likumprojekts jau tiks skatīts komisijā un likumprojektā būs iespējams veikt atbilstošas korekcijas, vai arī jau pēc tā pieņemšanas visos lasījumos būs iespējams grozīt šīs koriģētās kadastrālo vērtību bāzes.
Neapšaubāmi, ir dažādas problēmas un daudz kas tur ir netaisnīgi un daudz kas ir jālabo. Varētu stāties spēkā arī ātrāk, bet tas nedrīkst notikt – tas nedrīkst notikt! –, pirms visai sabiedrībai ir skaidrs, kāda būs nekustamā īpašuma nodokļa likme gan viņu personīgajam īpašumam, gan viņu komercīpašumam un visiem pārējiem īpašumiem... arī lauksaimniekiem... un tai skaitā reformas ietvaros būtu jāatnes arī valdībai... Šajā uzdevumā ir rakstīts: jāatnes likumprojekts, kas... vai likumprojektu kopums vai jāizdod varbūt Ministru kabineta noteikumi par to, par šīm visām nodevām, kas ir atkarīgas no kadastrālajām vērtībām. Tur ir visdažādākās nodevas – nostiprināšanas zemesgrāmatā, visādas... visādām citām lietām, ja. Arī tās ir atkarīgas no kadastrālās vērtības.
Mums tā visa sistēma ir tāda plakana kā galds, ka viss ir atkarīgs no tā, kāda ir kadastrālā vērtība, ko matemātiķi, varbūt Valsts zemes dienestā gudri cilvēki ekselī sarēķinājuši. Tas jau nav slikti. Viņi droši vien svētīgu darbu dara, bet mums... mums ir jābūt drosmīgiem, mums ir jāpieņem politisks lēmums par to, ka mēs vēlamies, pirmkārt, nodrošināt cilvēka pamattiesības, Satversmē garantētās tiesības cilvēkiem uz mājokli, ka mēs vēlamies, lai tas pants reāli strādā arī dzīvē, kā Satversmē tas ir rakstīts. Tas ir arī valdībai jāsaprot un jānāk ar šo reformu atbilstoši... Otrkārt, mēs nedrīkstam pamazināt... samazināt uzņēmēju konkurētspēju.
Protams, man ir tur vēl varbūt... Tur var būt daudzas un dažādas diskusijas par to, vai, piemēram, azartspēļu zālēm ir jāsamazina nekustamā īpašuma nodoklis. Man liekas, ka būtu jāceļ, bet uzņēmēji, kas rada normālu pievienoto vērtību, kas ir derīgi tautsaimniecībai, vai lauksaimnieki, jo īpaši mazie zemnieki, – arī viņiem es gribētu samazināt šo nekustamā īpašuma nodokļa slogu. Tomēr viņi dara svētīgu darbu.
Es aicinu atbalstīt šo likumprojektu pēc iespējas ātrāk, virzot to arī izskatīšanai jau nākamajos lasījumos tātad pirmām kārtām komisijā un tālāk jau Saeimas sēdē.
Paldies, un nodrošināsim, lai Satversme Latvijā strādā.
Sēdes vadītāja. “Pret” pieteikusies runāt deputāte Dana Reizniece-Ozola.
D. Reizniece-Ozola (ZZS).
Godātie kolēģi! Es klausījos Feldmana kungā šodien, un man bija tāda déjà vu sajūta. Tieši pirms gada viņš no Saeimas tribīnes solīja, ka tiks sakārtota kadastrālo vērtību sistēma un vienlaikus arī būs piedāvājums jaunas nekustamā īpašuma nodokļa politikas ieviešanā, nosakot neapliekamo minimumu zemei 20 000 apmērā plus nodokli vien 0,2 procentu apmērā, neapliekamo minimumu 100 000 eiro ēkām plus nodokli vien 0,2 procentu apmērā, un arī todien aicināja steigšus pieņemt grozījumus par kadastrālo vērtību aplikšanu, lai varētu šis ģeniālais priekšlikums tikt sagatavots no valdības.
Tas, ko mēs redzam, ka faktiski JKP kopumā un arī Feldmana kungs acīmredzot ir aizmirsis, ka valdībai, tai, kam ir premjers, tai, kam ir ministri, ir dots mandāts un laiks, lai nevis meklētu vainīgos, lai nevis meklētu atrunas, kādēļ kaut ko nevar izdarīt, bet šis laiks ir dots, lai tiešām pildītu savus priekšvēlēšanu solījumus, un šis laiks ir dots, lai arī reāli izdarītu darbu, nevis visu laiku atliktu arī nepopulārākos, arī grūtākos, sarežģītākos uzdevumus, kādam kā tādu futbola bumbu paspēlējot tālāk uz nākamo Saeimu, nākamo valdību.
Gads ir pagājis, un tā vietā, lai saņemtu normālu kadastrālo vērtību sistēmas sakārtošanu, lai saņemtu arī priekšlikumu par nodokļa piemērošanu, mēs... ko saņemam? Mēs saņemam ģeniālu priekšlikumu, kurš paredz trīskārtīgi palielināt lauksaimniekiem nekustamā īpašuma nodokli, jo kadastrālās vērtības tā ir sakārtotas. Mēs redzam ražotājiem, citiem uzņēmējiem būtisku nekustamā īpašuma... pieaugumu. Atkal jau kāds cits ir vainīgs, jo Finanšu ministrija, jo citi koalīcijas partneri neesot ieklausījušies Tieslietu ministrijā.
Jums ir jāspēj demonstrēt komandas darbu, jums nevajag tracināt sabiedrību, jums ir jāpiedāvā risinājums... un nevis 2023. gadā, nevis 2026. gadā, bet jau no nākamā gada 1. janvāra. Tādēļ es arī no savas puses neatbalstu šādu likumprojektu, kas faktiski atkal kā futbola bumbu paspēlē tālāk šo, nu, ne vienkāršo, bet ļoti vajadzīgo uzdevumu.
Es vispār esmu diezgan izbrīnīta par to, ka Feldmana kungam prasīja, nu, gandrīz divus gadus laika, lai saprastu, ka kadastrālo vērtību sistēma patiešām ir saistīta ar nekustamā īpašuma nodokļa likmēm. Tu vari piemērot jebkādu likmi, tā nekad nebūs ideāla, ja kadastrālo vērtību sistēma nav sakārtota.
Un kadastrālo vērtību sistēma Latvijā nav sakārtota. Tā atšķiras pat simtiem reižu reģionu un Rīgas ietvaros, tā atšķiras uz vienas ielas Vecrīgas ietvaros. Divas vienādas mājas, vienāda tirgus vērtība, tikai kadastrālās vērtības ir ļoti atšķirīgas. Acīmredzot kāds ir bijis īpaši pietuvināts. Ja kadastrālo vērtību sistēma ir tāda, kur Vecrīgā, Līvu laukumā, ir ražošanas ēkas, par kādām likmēm jūs varat runāt? Ja kadastrālā vērtība ir tāda, kur savrupnamos, bagātos, lielos savrupnamos, bibliotēkas atrodas, par kādu godīgu nekustamā īpašuma nodokļa politiku jūs varat runāt?
Ar šādu uzdevumu atlikšanu līdz 2023. un 2026. gadam... faktiski tas, kas ir jāsaprot, ka šī valdība nāk ar priekšlikumu atlikt arī iespēju piemērot atvieglojumu vienīgajam mājoklim. Šis solījums arī netiks izpildīts.
Šī valdība arī piedāvā atlikt esošā bardaka sakārtošanu, kas bija jau jāizdara, es piekrītu, Kučinska valdības laikā, un tā laika tieslietu ministrs Rasnača kungs to neizdarīja. Es, patiesību sakot, arī brīnos, ka visā šajā diskusijā tiešām vienīgie karognesēji ir Tieslietu ministrija, kam ir mazāka kompetence par nodokļu politiku.
Finanšu ministrija sēž krūmos un vispār nepiedalās. Ja paši netiekat galā, JKP, Tieslietu ministrija, paņemiet taču beidzot to Finanšu ministriju palīgos varbūt... Nu, kur viena galva gudra, divas vēl gudrākas – un kaut ko izdomās... izdomāsiet un atnāksiet ar risinājumu.
Es šo priekšlikumu neatbalstu. Es uzskatu, ka valdībai ir dots mandāts un laiks, lai iedotu konkrētu risinājumu un pildītu šos solījumus jau šodien.
Aicinu neatbalstīt šo likumprojektu.
Sēdes vadītāja. Lūdzu zvanu! Balsosim par likumprojekta “Grozījumi Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā” (Nr. 757/Lp13) nodošanu Juridiskajai komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija! Lūdzu, balsosim! Par – 72, pret – 9, atturas – nav. Likumprojekts komisijai nodots.
Godātie kolēģi! Esam izskatījuši sēdes darba kārtību.
Vēl deputātu reģistrācija. Tā sekmīgi noslēgusies.
Paldies.
Līdz ar to sēdi slēdzu.
SATURA RĀDĪTĀJS
13. Saeimas ārkārtas (attālinātā) sesija
2020. gada 18. augustā (pulksten 11.50)
Par likumprojektu “Grozījumi Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā” (Nr. 755/Lp13) (Dok. Nr. 2793, 2793A, 2793B) |
|
Priekšlikumi | - dep. R. Ločmele-Luņova (pret) |
- dep. V. Valainis (par) | |
Par likumprojektu “Grozījumi Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā” (Nr. 757/Lp13) (Dok. Nr. 2795, 2795A) |
|
Priekšlikumi | - dep. K. Feldmans (par) |
- dep. D. Reizniece-Ozola (pret) |
18.08A2.2020. | 11.50 |