Izglītības komisija aicina IZM izstrādāt konkrētu plānu nepieciešamā pedagogu skaita nodrošināšanai skolās

(04.02.2020.)
Galerija

Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija otrdien, 4.februārī, spriežot par pedagogu trūkumu skolās un skolotāju darba kvalitātes uzlabošanu, lēma aicināt Izglītības un zinātnes ministriju (IZM) līdz aprīļa beigām izstrādāt konkrētu vidēja termiņa plānu, kā to risināt.

“Pedagogi skolās arvien trūkst. Pēc studiju beigām salīdzinoši neliela daļa jauniešu izvēlas turpināt darbu skolā, un daudzi no esošajiem pedagogiem ir pirmspensijas vecumā. Ja valsts līmenī nepanāksim skaidru redzējumu par to, kā nodrošināt pedagogu piesaisti, problēma tikai samilzīs. Kas strādās skolās? Izglītības sistēma bez pedagogiem nav iedomājama,” sacīja Izglītības komisijas priekšsēdētājs Arvils Ašeradens, aicinot IZM sagatavot rīcības plānu.

Jautājums par pedagogu trūkumu valstī jāskata arī plašāk, veicinot skolotāja profesijas prestižu sabiedrībā, uzsvēra Izglītības komisijas priekšsēdētājs. Jārod veids, kā motivēt jaunos pedagogus nepamest darbu skolā, kā arī jānodrošina spēcīgs atbalsts pedagogiem mazākumtautību mācību iestādēs. Ņemot vērā pāreju uz mācībām valsts valodā, daļa mazākumtautību skolu signalizē par grūtībām nodrošināt pedagogus, kas pasniegtu latviešu valodā, sacīja A.Ašeradens, mudinot stiprināt atbalsta pasākumus skolotājiem.

Kā akcentēja A.Ašeradens, IZM jau spērusi vairākus būtiskus soļus jautājuma sakārtošanā. Komisijas priekšsēdētājs atzinīgi vērtēja pedagogu izglītības reformu, kas paredz viengadīgu darba vidē balstītu mācību programmu skolotāja kvalifikācijas iegūšanai. Šogad programmā plānots uzņemt pirmos studentus.

Izglītības komisija aicināja IZM aktīvāk strādāt pie tā, lai laicīgi prognozētu trūkstošo pedagogu amatu vietu skaitu skolās. Tam nepieciešams izveidot iecerēto digitālo rīku, kam jāprognozē vakanto skolotāju vietu veidošanās nākotnē, uzsvēra deputāti.

Deputāti sēdē diskutēja arī par rezultātiem Latvijas Bankas pētījumā, kas veltīts jautājumam par mācību sasniegumu atšķirībām Latvijas skolās. Pētījumā norādīts uz eksāmenu rezultātu saistību ar skolas lielumu, skolotāju algām un pedagogu vecumu.

Kā akcentēja A.Ašeradens, Izglītības komisija turpinās aktīvi sekot jautājumam par vispārējās izglītības iestāžu nodrošināšanu ar pedagogiem un skolotāju sagatavošanas sistēmas pilnveidi.

 

Saeimas Preses dienests

Trešdien, 11.septembrī
08:30  Eiropas lietu komisijas sēde
09:00  Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēde
10:00  Ārlietu komisijas sēde
10:00  Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas sēde
10:00  Juridiskās komisijas sēde
10:00  Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas sēde
10:00  Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas sēde
10:00  Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas sēde
10:00  Sociālo un darba lietu komisijas sēde
10:15  Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas sēde
12:00  Ilgtspējīgas attīstības komisijas Demogrāfijas, ģimeņu un bērnu lietu apakškomisijas un Ilgtspējīgas attīstības komisijas kopsēde
12:00  Publisko izdevumu un revīzijas komisijas sēde
12:00  Nacionālās drošības komisijas sēde
12:00  Pilsonības, migrācijas un sabiedrības saliedētības komisijas sēde
12:00  Ilgtspējīgas attīstības komisijas un Ilgtspējīgas attīstības komisijas Demogrāfijas, ģimeņu un bērnu lietu apakškomisijas kopsēde
13:10  Ārlietu komisijas Baltijas lietu apakškomisijas sēde
13:30  Saeimas priekšsēdētājas biedres Antoņinas Ņenaševas tikšanās ar Angolas Republikas ārkārtējo un pilnvaroto vēstnieku Latvijas Republikā V.E. Manuel Pedro Chaves
15:00  Parlamentārā izmeklēšanas komisija par "Rail Baltica" projekta parlamentārās kontroles nodrošināšanu, lai apzinātu projekta īstenošanā pieļautās kļūdas un panāktu, ka tas kļūst par prioritāru valdības jautājumu un lēmumi tiek pieņemti pārskatāmi, laikus un ievērojot Latvijas valsts un visas sabiedrības intereses, ietekmi uz Latvijas tautsaimniecību un valsts budžetu sēde