Parlaments gatavojas Saeimas sēžu attālinātai norisei

(02.04.2020.)

Parlamentā veikti nepieciešamie sagatavošanās pasākumi, lai plānotā 2.aprīļa Saeimas sēde norisinātos videokonferences formātā, deputātiem uzturoties dažādās parlamenta telpās. Tas būs pagaidu risinājums, lai, ievērojot Saeimas kārtības rullī paredzētās procedūras, valstī izsludinātās ārkārtējās situācijas apstākļos nodrošinātu parlamenta sēžu norisi.

Vienlaikus ir uzsākts intensīvs darbs, lai pēc iespējas ātrāk būtu pieejama jauna tehnoloģiskā platforma, kas ārkārtējas situācijas apstākļos nodrošinātu Saeimas sēžu norisi attālināti, deputātiem uzturoties ārpus Saeimas telpām.

Ievērojot nepieciešamību ievērot fizisko distanci, Saeimas sēdes turpmāk tiks organizētas, deputātiem strādājot nevis visiem vienkopus Sēžu zālē, bet astoņās atsevišķās ar konferenču tehniku aprīkotās parlamenta telpās. Saeimas sēdes vadītāja sēdes laikā atradīsies Saeimas Sēžu zālē, savukārt zālēs deputāti strādās pa frakcijām. Atsevišķa telpa nodrošināta arī pie frakcijām nepiederošajiem deputātiem.

Parlamentāriešiem tiks nodrošināta iespēja debatēt, un viņi pieņems lēmumus balsojot. Katrā telpā atradīsies arī frakciju un pie frakcijām nepiederošo deputātu deleģētie balsu skaitītāji.

Arī šajā pagaidu formātā organizēto Saeimas sēdi plānots pārraidīt tiešraidē Saeimas mājaslapā, lai sabiedrība un plašsaziņas līdzekļu pārstāvji, kā ierasts, varētu sekot parlamenta darbam.   

Jau patlaban Saeimas komisijām tiek nodrošināta iespēja komisiju sēdes noturēt attālināti videokonferenču platformā, deputātiem uzturoties arī ārpus Saeimas telpām. Darbam šajā formātā tiek operatīvi apmācīti komisiju darbinieki, un šādā formātā norisinājušās jau vairākas komisiju sēdes, tajās pieņemot nepieciešamos lēmumus un organizējot balsojumus. Izmantojot videokonferenču platformu, parlamentā attālināti tiek organizētas arī Saeimas Prezidija sēdes.

Notiek arī aktīvs darbs, lai iespējami īsā laikā izveidotu jaunu, parlamenta darbam un specifiskajām procedūrām īpaši pielāgotu tehnoloģisko risinājumu darbam attālinātā režīmā. Tas ļaus ārkārtējas situācijas laikā turpināt likumdošanas darbu, deputātiem neuzturoties Saeimas telpās. E-Saeimas tehnoloģiskajam risinājumam cita starpā būs jānodrošina deputātu autentificēšanās, iespēja pieteikties debatēm un debašu moderēšana, kā arī droša balsošanas funkcija. Būtiski, ka arī jaunajam risinājumam būs jānodrošina Saeimas sēdes pieejamība sabiedrībai, nodrošinot tiešraides translāciju.

Par šī risinājuma izstrādi ir uzrunāta virkne vadošo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju uzņēmumu, un jau ir saņemti vairāk nekā desmit piedāvājumi par tehnoloģiskā risinājuma izstrādi. Patlaban norisinās to izvērtēšana. 

Ņemot vērā parlamentārā darba īpašo regulējumu, pāreja uz attālinātu darbu ir tehnoloģiski un procedurāli ļoti sarežģīta, tādēļ aicinām uz izpratni gadījumā, ja ierastās parlamenta procedūras attālinātā režīmā nenotiek tik raiti, kā ierasts līdz šim.

Saeimas darbs tiek organizēts, ņemot vērā valstī izsludinātās ārkārtējās situācijas apstākļos noteiktos ierobežojumus un epidemiologu ieteikumus. Piemēram, tiek lūgts stingri ievērot divu metru distanci, bieži un rūpīgi mazgāt un dezinficēt rokas, kā arī ievērot citus piesardzības pasākumus. Saeimā izvietotas attiecīgas informatīvas norādes. Arī zālēs, kurās uzturēsies deputāti, būs pieejami roku dezinfekcijas līdzekļi un salvetes, cimdi, kā arī dzeramais ūdens.

 

Mediju ievērībai
Ņemot vērā aktuālo situāciju ar Covid-19 vīrusa izplatību un valstī noteiktos ierobežojumus, lūdzam ar izpratni izturēties pret faktu, ka plašsaziņas līdzekļu pārstāvji Saeimas sēdes norisei varēs sekot vienīgi attālināti. Sēdes tiešraide, kā ierasts, tiks nodrošināta Saeimas mājaslapā. Šis ir nepieciešams piesardzības solis ārkārtas situācijā, lai pēc iespējas mazinātu Covid-19 izplatīšanās riskus.
Ņemot vērā nepieciešamību ārkārtējās situācijas apstākļos nodrošināt nepieciešamo fizisko distanci starp cilvēkiem, Saeimas telpās Saeimas sēdes dienā varēs uzturēties Saeimas deputāti un darbinieki. Mediju pārstāvji ir aicināti nepieciešamības gadījumā ar deputātiem sazināties, izmantojot informācijas tehnoloģiju sniegtās iespējas.

Saeimas Preses dienests

Piektdien, 15.novembrī
09:00  Eiropas lietu komisijas sēde