10.Saeimas stenogramma - 9.12.2010

Latvijas Republikas 10.Saeimas
rudens sesijas divpadsmitā sēde
2010.gada 9.decembrī

 

Sēdi vada Latvijas Republikas 10.Saeimas priekšsēdētāja
Solvita Āboltiņa.

 

Sēdes darba kārtība
Satura rādītājs
Balsojumi
Frakciju viedokļi

Sēdes vadītāja. Cienījamie kolēģi, pulkstenis ir 9.00. Lūdzu, ieņemiet vietas, lai mēs varam sākt Saeimas 9.decembra sēdi.

Pirms mēs sākam izskatīt apstiprināto darba kārtību, mums ir jālemj par iespējamām izmaiņām 9.decembra sēdes darba kārtībā.

Saeimas Prezidijs ir saņēmis Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas iesniegumu ar lūgumu izdarīt izmaiņas 9.decembra sēdes darba kārtībā un iekļaut tajā likumprojektu „Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā”. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtība ir grozīta.

Tāpat Saeimas Prezidijs ir saņēmis Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas iesniegumu ar lūgumu izdarīt grozījumus Saeimas 9.decembra sēdes darba kārtībā un iekļaut tajā likumprojektu „Grozījums Nacionālo bruņoto spēku likumā” izskatīšanai pirmajā lasījumā. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtība ir grozīta.

Vēl Saeimas Prezidijs ir saņēmis Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas iesniegumu ar lūgumu izdarīt grozījumus šā gada 9.decembra sēdes darba kārtībā un iekļaut tajā likumprojektu „Grozījums Latvijas Republikas Zemessardzes likumā” izskatīšanai pirmajā lasījumā. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Tātad darba kārtība ir grozīta.

Sākam izskatīt mūsu apstiprināto darba kārtību.

Saeimas Prezidijs ierosina Sociālo un darba lietu komisijas iesniegto likumprojektu „Grozījumi Invaliditātes likumā” nodot Sociālo un darba lietu komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Likumprojekts komisijai nodots.

Nākamais darba kārtības jautājums - par iesniegto patstāvīgo priekšlikumu.

Lēmuma projekts „Par Saeimas piekrišanu likumā „Par valsts budžetu 2010.gadam” noteiktās apropriācijas pārdalei”.

Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas vārdā - deputāts Jānis Reirs.

J.Reirs (frakcija „Vienotība”).

Augsti godātā priekšsēdētājas kundze, godātie kolēģi!

Lūdzu apstiprināt Saeimas priekšlikumu par likumā „Par valsts budžetu 2010.gadam” noteiktās apropriācijas pārdali.

Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija ir izskatījusi Finanšu ministrijas iesniegto apropriāciju, ir nolēmusi pārdalīt līdzekļus un piešķirt tos šādi: Aizsardzības ministrijai - 5,2 miljonu apmērā, Iekšlietu ministrijai - 0,8 miljonu apmērā, Izglītības ministrijai un Finanšu ministrijai - 1,9 miljonu apmērā, Zemkopības ministrijai - 25,9 miljonu apmērā, Satiksmes ministrijai - 9,4 miljonu apmērā un Veselības ministrijai - 1,6 miljonu apmērā.

Es lūdzu Saeimu apstiprināt šo lēmuma projektu.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Lūdzu zvanu! Balsosim par lēmuma projektu „Par Saeimas piekrišanu likumā „Par valsts budžetu 2010.gadam” noteiktās apropriācijas pārdalei”! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 76, pret - nav, atturas - 5. Lēmums pieņemts.

Nākamā darba kārtības sadaļa - par atvaļinājuma piešķiršanu.

Es vēlos jūs informēt, ka deputāts Nikolajs Kabanovs ir lūdzis piešķirt neapmaksātu atvaļinājumu viņam šā gada 9.decembrī, tātad šodien. Saeimas Prezidijs ir par to lēmis un atvaļinājumu piešķīris, un par to jūs tiekat informēti.

Nākamā darba kārtības sadaļa - „Amatpersonu ievēlēšana, apstiprināšana, iecelšana, atbrīvošana vai atlaišana no amata, uzticības vai neuzticības izteikšana”.

Lēmuma projekts „Par Inetas Ozolas apstiprināšanu par Augstākās tiesas tiesnesi”.

Juridiskās komisijas vārdā - deputāts Gaidis Bērziņš.

G.Bērziņš (VL-TB/LNNK frakcija).

Cienītā priekšsēdētājas kundze! Godātie deputāti! Juridiskā komisija ir izskatījusi Augstākās tiesas priekšsēdētāja pienākumu izpildītāja lūgumu virzīt Inetas Ozolas kandidatūru apstiprināšanai Saeimā par Augstākās tiesas tiesnesi.

Juridiskā komisija ir uzklausījusi kandidāti un aizklātā balsojumā nolēmusi virzīt Inetu Ozolu apstiprināšanai par Augstākās tiesas tiesnesi.

Juridiskās komisijas vārdā lūgums atbalstīt.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Lūdzu zvanu! Balsosim par lēmuma projektu „Par Inetas Ozolas apstiprināšanu par Augstākās tiesas tiesnesi”! Atgādinu, ka balsojums ir aizklāts. Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 84, pret un atturas - nav. Lēmums pieņemts.

Nākamais darba kārtības jautājums - lēmuma projekts „Par Ļubovas Kušnires apstiprināšanu par Augstākās tiesas tiesnesi”.

Juridiskās komisijas vārdā - deputāts Gaidis Bērziņš.

G.Bērziņš (VL-TB/LNNK frakcija).

Juridiskā komisija ir izskatījusi Augstākās tiesas priekšsēdētāja pienākumu izpildītāja lūgumu virzīt Administratīvās apgabaltiesas tiesnesi Ļubovu Kušniri apstiprināšanai Augstākās tiesas tiesneša amatā.

Juridiskā komisija ir uzklausījusi kandidāti un aizklātā balsojumā nolēmusi atbalstīt minēto lēmuma projektu.

Juridiskās komisijas vārdā lūgums atbalstīt lēmuma projektu „Par Ļubovas Kušnires apstiprināšanu par Augstākās tiesas tiesnesi”.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Lūdzu zvanu! Balsosim par lēmuma projektu „Par Ļubovas Kušnires apstiprināšanu par Augstākās tiesas tiesnesi”! Atgādinu, ka balsojums ir aizklāts. Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 83, pret - nav, atturas - 2. Lēmums pieņemts.

Nākamais darba kārtības jautājums - lēmuma projekts „Par Valerija Maksimova apstiprināšanu par Augstākās tiesas tiesnesi”.

Juridiskās komisijas vārdā - deputāts Gaidis Bērziņš.

G.Bērziņš (VL-TB/LNNK frakcija).

Juridiskā komisija ir izskatījusi Augstākās tiesas priekšsēdētāja pienākumu izpildītāja lūgumu virzīt Rīgas apgabaltiesas tiesnesi Valeriju Maksimovu apstiprināšanai Augstākās tiesas tiesneša amatā.

Juridiskā komisija ir uzklausījusi Valeriju Maksimovu un aizklātā balsojumā nolēmusi atbalstīt Valerija Maksimova virzīšanu par Latvijas Republikas Augstākās tiesas tiesnesi.

Juridiskās komisijas vārdā lūgums atbalstīt lēmuma projektu „Par Valerija Maksimova apstiprināšanu par Augstākās tiesas tiesnesi”, vienlaikus viņu atbrīvojot no Rīgas apgabaltiesas tiesneša amata.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Lūdzu zvanu! Balsosim par lēmuma projektu „Par Valerija Maksimova apstiprināšanu par Augstākās tiesas tiesnesi”! Atgādinu, ka balsojums ir aizklāts. Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 82, pret - nav, atturas - 3. Lēmums pieņemts.

Nākamais darba kārtības jautājums - lēmuma projekts „Par Anitas Rudzišas iecelšanu par zemesgrāmatu nodaļas tiesnesi”.

Juridiskās komisijas vārdā - deputāts Gaidis Bērziņš.

G.Bērziņš (VL-TB/LNNK frakcija).

Juridiskā komisija ir saņēmusi tieslietu ministra Aigara Štokenberga lūgumu iecelt Anitu Rudzišu zemesgrāmatu nodaļas tiesneša amatā.

Juridiskā komisija ir uzklausījusi Anitu Rudzišu un aizklātā balsojumā nolēmusi atbalstīt Anitas Rudzišas virzīšanu iecelšanai par zemesgrāmatu nodaļas tiesnesi.

Juridiskās komisijas vārdā lūgums atbalstīt lēmuma projektu - iecelt Anitu Rudzišu par zemesgrāmatu nodaļas tiesnesi.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Lūdzu zvanu! Balsosim par lēmuma projektu „Par Anitas Rudzišas iecelšanu par zemesgrāmatu nodaļas tiesnesi”! Atgādinu, ka balsojums ir aizklāts. Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 86, pret - nav, atturas - 1. Lēmums pieņemts.

Nākamais darba kārtības jautājums - lēmuma projekts „Par Ineses Bērzkalnes iecelšanu par zemesgrāmatu nodaļas tiesnesi”.

Juridiskās komisijas vārdā - deputāts Gaidis Bērziņš.

G.Bērziņš (VL-TB/LNNK frakcija).

Godātie deputāti! Juridiskā komisija ir saņēmusi tieslietu ministra Aigara Štokenberga lūgumu iecelt zemesgrāmatu nodaļas tiesneša amatā Inesi Bērzkalni. Juridiskā komisija ir uzklausījusi Inesi Bērzkalni un aizklātā balsojumā nolēmusi virzīt apstiprināšanai lēmuma projektu: iecelt Inesi Bērzkalni par zemesgrāmatu nodaļas tiesnesi.

Juridiskās komisijas vārdā lūgums atbalstīt minēto lēmuma projektu.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Lūdzu zvanu! Balsosim par lēmuma projektu „Par Ineses Bērzkalnes iecelšanu par zemesgrāmatu nodaļas tiesnesi”! Atgādinu, ka balsojums ir aizklāts. Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 85, pret un atturas - nav. Lēmums pieņemts. Paldies.

Pirms mēs turpinām izskatīt apstiprināto darba kārtību, mums ir jālemj par iespējamām izmaiņām tajā.

Saeimas Prezidijs ir saņēmis 10 deputātu - Urbanoviča, Tutina, Ņikiforova, Nikonova un citu - iesniegumu ar lūgumu grozīt 9.decembra sēdes darba kārtību un iekļaut tajā lēmuma projektu „Par deputāta Valērija Kravcova atsaukšanu no Pilsonības likuma izpildes komisijas”. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtība grozīta.

Tāpat Saeimas Prezidijs ir saņēmis Sociālo un darba lietu komisijas iesniegumu ar lūgumu grozīt 9.decembra sēdes darba kārtību un iekļaut tajā izskatīšanai pirmajā lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas atbildīgajā komisijā likumprojektu „Grozījumi Invaliditātes likumā”. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtība grozīta.

Tātad nākamais darba kārtības jautājums - lēmuma projekts „Par Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas Parlamentu Asamblejas delegācijas vadītāja apstiprināšanu”.

Lūdzu zvanu! Balsosim par lēmuma projektu „Par Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas Parlamentu Asamblejas delegācijas vadītāja apstiprināšanu”! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 86, pret - nav, atturas - 1. Lēmums pieņemts.

Nākamais darba kārtības jautājums - lēmuma projekts „Par deputāta Valērija Kravcova atsaukšanu no Pilsonības likuma izpildes komisijas”.

Lūdzu zvanu! Balsosim par lēmuma projektu „Par deputāta Valērija Kravcova atsaukšanu no Pilsonības likuma izpildes komisijas”! Atgādinu, ka balsojums ir aizklāts. Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 73, pret - 7, atturas - 6. Lēmums pieņemts.

Es atgādinu deputātiem, ka pieteikties debatēs var līdz tam brīdim, kamēr ir izsludināta balsošana un skan zvans.

Nākamais darba kārtības jautājums - likumprojekts „Grozījumi likumā „Par norēķiniem ar nepārstrādātās lauksaimniecības produkcijas ražotājiem”, otrais lasījums.

Tautsaimniecības, agrāras, vides un reģionālās politikas komisijas vārdā - deputāts Jānis Klaužs.

J.Klaužs (ZZS frakcija).

Labrīt, cienījamais Prezidij! Godājamie kolēģi! Vispirms es vēlos jums nedaudz atvainoties, ka esmu spiests ziņot par šo visnotaļ atbildīgo likumprojektu šādā deputāta statusam varbūt neatbilstošā formastērpā, tāpēc lūdzu jūsu piekrišanu man ziņot. (Zālē smiekli un starpsauciens: „Balsosim!”) Vienkārši Rīgā šodien ir lieli sastrēgumi...

Sēdes vadītāja. Deputāti neiebilst.

J.Klaužs. Paldies par jūsu atbalstu!

Šodien strādāsim ar likumprojektu „Grozījumi likumā „Par norēķiniem ar nepārstrādātās lauksaimniecības produkcijas ražotājiem”. Minētā likumprojekta būtība ir zināmā mērā sakārtot attiecības starp lauksaimniecības produkcijas ražotājiem jeb piegādātājiem un uzņēmējiem, kas nodarbojas ar šīs produkcijas tālāko pārstrādi.

Atbildīgā komisija ir saņēmusi deputāta Aivara Dronkas priekšlikumu, kas principā nedaudz ir koriģēts, ir atbalstīts un iestrādāts 2. - atbildīgās komisijas priekšlikumā.

Tāpēc es aicinu jūs atbalstīt minēto likumprojektu otrajā lasījumā.

Sēdes vadītāja. Deputātiem nav iebildumu pret 1. un 2.priekšlikumu.

Tātad lūdzu zvanu! Balsosim par likumprojekta „Grozījumi likumā „Par norēķiniem ar nepārstrādātās lauksaimniecības produkcijas ražotājiem”” atbalstīšanu otrajā lasījumā! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 88, pret un atturas - nav. Likumprojekts otrajā lasījumā pieņemts.

Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu trešajam lasījumam.

J.Klaužs. Par priekšlikumu iesniegšanas termiņu trešajam lasījumam lūdzu noteikt šā gada 16.decembri.

Sēdes vadītāja. Paldies. Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš - 16.decembris.

J.Klaužs. Vēlreiz liels paldies par šo izņēmumu.

Sēdes vadītāja. Paldies, Klauža kungs.

Nākamais darba kārtības jautājums - likumprojekts „Grozījumi Kredītiestāžu likumā”, pirmais lasījums.

Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas vārdā - deputāts Jānis Reirs.

J.Reirs (frakcija „Vienotība”).

Augsti godātā priekšsēdētāja! Godātie kolēģi! Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija izskatīja likumprojektu „Grozījumi Kredītiestāžu likumā”. Šis likumprojekts ir izstrādāts tādēļ, lai pārņemtu Eiropas Savienības direktīvas par elektroniskās naudas iestāžu darbības sākšanu, veikšanu un konsultatīvu uzraudzību.

Komisija izskatīja šo likumprojektu un lūdz piešķirt tam steidzamību.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Saskaņā ar Kārtības rulli mums vispirms ir jābalso par likumprojekta steidzamību. Lūdzu zvanu! Balsosim par likumprojekta „Grozījumi Kredītiestāžu likumā” atzīšanu par steidzamu! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 88, pret un atturas - nav. Likumprojekts par steidzamu atzīts.

J.Reirs. Komisija lūdz pieņemt likumprojektu pirmajā lasījumā.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Lūdzu zvanu! Balsosim par likumprojekta „Grozījumi Kredītiestāžu likumā” atbalstīšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 87, pret un atturas - nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā atbalstīts.

Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam un laiku, kad likumprojekts tiks izskatīts galīgajā lasījumā.

J.Reirs. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš - 17.decembris, un otrais lasījums - 23.decembrī.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš - 17.decembris, likumprojekta izskatīšana galīgajā lasījumā - 23.decembrī.

Nākamais darba kārtības jautājums - likumprojekts „Grozījumi Tiesu izpildītāju likumā”, otrais lasījums.

Juridiskās komisijas vārdā - deputāts Ingmārs Čaklais.

I.Čaklais (frakcija „Vienotība”).

Labdien! Augsti godātā priekšsēdētājas kundze! Godātie kolēģi! Strādāsim ar dokumentu Nr.137. Tātad izskatīsim likumprojektu „Grozījumi Tiesu izpildītāju likumā”.

Likumprojekts reāli uzlabo un sakārto zvērinātu tiesu izpildītāju institūta darbību Latvijā. Tas paredz profesionālās kvalifikācijas celšanu, kontroles pasākumus tiesu izpildītājiem, zināmā mērā atvieglo kārtību zvērināta tiesu izpildītāja iecelšanai amatā. Likumprojekts paredz uzlabot zvērināta tiesu izpildītāju palīga institūtu (katram zvērinātam tiesu izpildītājam var būt vairāki palīgi), kā arī ievērojami paplašināt zvērināta tiesu izpildītāja palīga kompetenci laikā, kad zvērināts tiesu izpildītājs neatrodas prombūtnē. Likumprojekts dod iespēju zvērināta tiesu izpildītāja palīga kompetenci paplašināt, palielināt palīga atbildību.

Likumprojekta otrajam lasījumam saņemts 21 priekšlikums.

Sēdes vadītāja. 1.priekšlikums.

I.Čaklais. 1. - tieslietu ministra Aigara Štokenberga priekšlikums, kas paredz izslēgt panta daļu, jo tajā norādītās darbības ir atceltas pēc būtības. Juridiskā komisija ir atbalstījusi šo priekšlikumu.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

I.Čaklais. 2. - tieslietu ministra Štokenberga priekšlikums, kas paredz izveidot panta otro daļu, kas nosaka priekšrocības kandidātu izvēlē. Juridiskā komisija ir daļēji to atbalstījusi, iekļaujot 3.priekšlikumā.

Sēdes vadītāja. Deputāti neiebilst pret 2. un 3.priekšlikumu.

I.Čaklais. Paldies.

4. - tieslietu ministra Štokenberga priekšlikums, kas paredz precizēt kārtību, kādā tiek aizvietots zvērināts tiesu izpildītājs viņa prombūtnes laikā. Atbalstīts ar redakcionāliem precizējumiem.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

I.Čaklais. 5. - tieslietu ministra priekšlikums, kas uzliek ierobežojumus kvalifikācijas eksāmena termiņa pagarināšanai. Komisija ir atbalstījusi.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

I.Čaklais. 6. un 7.priekšikumu varētu skatīt kopā. Tātad 6. ir tieslietu ministra Štokenberga priekšlikums, kas paredz, ka kārtību nosaka Ministru kabinets. 6.priekšlikums ir daļēji iekļauts Juridiskās komisijas 7.priekšlikumā. Atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputātiem nav iebildumu pret 6. un 7.priekšlikumu.

I.Čaklais. 8.priekšlikums... Tātad tas ir tieslietu ministra priekšlikums. Praksē lieto, bet likumā nav bijis... Juridiskā komisija to ir atbalstījusi.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

I.Čaklais. 9. un 10.priekšlikumu ir lūgums skatīt kopā. 9. ir tieslietu ministra Štokenberga priekšlikums, kurš ir daļēji atbalstīts un iekļauts 10.priekšlikumā, kas ir par ārpuskārtas pārbaudēm. Juridiskajā komisijā atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti neiebilst.

I.Čaklais. Paldies.

11. - tieslietu ministra priekšlikums. Agrāk to nodrošināja apgabaltiesas, bet tagad - Zvērinātu tiesas izpildītāju padome. Komisija atbalsta.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

I.Čaklais. 12.priekšlikums. Lūgums skatīt kopā ar 13.priekšlikumu. 12. - tieslietu ministra priekšlikums, kas uzliek lielāku atbildību Zvērinātu tiesas izpildītāju padomei. Daļēji ir iekļauts 13.priekšlikumā. Komisijā atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti neiebilst pret 12. un 13.priekšlikumu.

I.Čaklais. Paldies.

14.priekšlikums - tehnisks labojums. Tātad tas ir tieslietu ministra ieteikums. Komisija atbalsta.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

I.Čaklais. 15. - arī tehnisks precizējums amata lietu un pienākumu pārņemšanā. Tieslietu ministra priekšlikums komisijā ir atbalstīts.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

I.Čaklais. 16.priekšlikums. Ar šo tiek stiprināts palīgu institūts... zvērinātu tiesu izpildītāju palīgu institūts. Un vēl dažas lietas ir precizētas. Tātad tas ir Juridiskās komisijas ieteikums, kuru lūgums atbalstīt.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

I.Čaklais. 17. - tieslietu ministra Štokenberga priekšlikums - skar izpildu dokumentā minēto valūtu. Situācijas precizējuma labojums. Komisija atbalsta.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

I.Čaklais. 18.priekšlikumā tiek noteikta Izpildu lietu reģistra piederība un lietošanas kārtība. Tieslietu ministra priekšlikums. Komisija atbalsta.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

I.Čaklais. 19. - atbalstīts ar nelielu precizējumu. Nepieciešamības gadījumā sagatavo lietā esošo dokumentu kopijas un kopiju apliecināšanu. Komisija atbalsta.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

I.Čaklais. Paldies.

20. - svītrots viens konkrēts punkts. Netiek piešķirts finansējums, jo faktiski tā nenotiek. Tātad komisija atbalsta.

Sēdes vadītāja. Deputāti piekrīt.

I.Čaklais. 21. - un pēdējais - ir tieslietu ministra priekšlikums, ko komisija ir atbalstījusi.

Sēdes vadītāja. Deputāti atbalsta.

I.Čaklais. Līdz ar to visi priekšlikumi ir izskatīti.

Es lūdzu deputātus atbalstīt likumprojektu otrajā lasījumā.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Lūdzu zvanu! Balsosim par likumprojekta „Grozījumi Tiesu izpildītāju likumā” atbalstīšanu otrajā lasījumā! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 90, pret un atturas - nav. Likumprojekts otrajā lasījumā atbalstīts.

Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu trešajam lasījumam.

I.Čaklais. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš - 16.decembris.

Sēdes vadītājs. Paldies.

Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš - 16.decembris.

I.Čaklais. Paldies.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Nākamais darba kārtības jautājums - likumprojekts „Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā”, pirmais lasījums.

Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas vārdā - deputāts Ainars Latkovskis.

A.Latkovskis (frakcija „Vienotība”).

Labrīt, kolēģi! Likumprojekts izstrādāts ar mērķi iestrādāt nacionālajā normatīvajā regulējumā Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu par elektroniskās naudas iestāžu darbības sākšanu, veikšanu un konsultatīvu uzraudzību, par grozījumiem direktīvā... nu, veselā rindā direktīvu. Atbilstoši direktīvā noteiktajām prasībām tiesiskā regulējuma mērķis ir precizēt finanšu iestādes definīciju un gadījumus, kuros elektroniskās naudas iestāde ir tiesīga neveikt klienta izpēti. Lai nodrošinātu visu direktīvas prasību ieviešanu nacionālā normatīvajā regulējumā, vienlaikus ar likumprojektu ir izstrādāti arī trīs citi grozījumi likumos.

Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisija savā 7.decembra sēdē apsprieda šo likumprojektu un to konceptuāli atbalstīja.

Komisijas vārdā aicinu Saeimu pieņemt likumprojektu pirmajā lasījumā.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Lūdzu zvanu! Balsosim par likumprojekta „Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā” atbalstīšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 90, pret un atturas - nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā atbalstīts.

Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam.

A.Latkovskis. 2011.gada 3.janvāris.

Sēdes vadītāja. Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš - 2011.gada 3.janvāris.

Paldies.

Nākamais darba kārtības jautājums - likumprojekts „Grozījums Nacionālo bruņoto spēku likumā”, pirmais lasījums.

Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas vārdā - deputāts Ainars Latkovskis.

A.Latkovskis (frakcija „Vienotība”).

Likumprojekts izstrādāts, „lai sinhronizētu karavīru speciālistu kategorijas izveidi ar pakāpenisku atteikšanos no militārajiem darbiniekiem”. Līdz ar to likumprojekts paredz pagarināt pārejas posmu līdz nākamā gada 31.decembrim, kad Nacionālo bruņoto spēku personālsastāvā papildus likuma 5.panta otrajā daļā minētajam ietilpst arī militārie darbinieki, ar kuriem līgums noslēgts līdz 31.martam.

Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisija savā 7.decembra sēdē apsprieda likumprojektu pirmajam lasījumam un nolēma to konceptuāli atbalstīt, kā arī lūgt Saeimu šo likumprojektu atzīt par steidzamu.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Tātad saskaņā ar Kārtības rulli mums vispirms ir jābalso par likumprojekta atzīšanu par steidzamu.

Lūdzu zvanu! Balsosim par likumprojekta „Grozījums Nacionālo bruņoto spēku likumā” atzīšanu par steidzamu! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 91, pret un atturas - nav. Likumprojekts atzīts par steidzamu.

A.Latkovskis. Komisijas vārdā aicinu Saeimu pieņemt likumprojektu pirmajā lasījumā.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Lūdzu zvanu! Balsosim par likumprojekta „Grozījums Nacionālo bruņoto spēku likumā” atbalstīšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 90, pret un atturas - nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā atbalstīts.

Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam un laiku, kad likumprojekts tiks izskatīts galīgajā lasījumā.

A.Latkovskis. Otrajam lasījumam priekšlikumu iesniegšanas termiņš - 14.decembris, un likumprojekta otrais lasījums - 16.decembrī.

Sēdes vadītāja. Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš - 14.decembris, un likumprojekta izskatīšana otrajā, galīgajā, lasījumā - 16.decembrī.

Paldies.

Nākamais darba kārtības jautājums - likumprojekts „Grozījums Latvijas Republikas Zemessardzes likumā”, pirmais lasījums.

Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas vārdā - deputāts Ainars Latkovskis.

A.Latkovskis (frakcija „Vienotība”).

Šie grozījumi ir saistīti ar iepriekš izskatīto grozījumu Nacionālo bruņoto spēku likumā, savstarpēji saistīti, jo skar vienu jautājumu. Ir nepieciešamība Zemessardzē, tāpat kā Nacionālajos bruņotajos spēkos, militāro darbinieku kategoriju saglabāt vēl vismaz līdz nākamā gada beigām.

Komisija savā 7.decembra sēdē apsprieda likumprojektu un nolēma konceptuāli to atbalstīt pirmajam lasījumam, kā arī lūgt Saeimu šo likumprojektu atzīt par steidzamu.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Lūdzu zvanu! Balsosim par likumprojekta „Grozījums Latvijas Republikas Zemessardzes likumā” atzīšanu par steidzamu! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 92, pret un atturas - nav. Likumprojekts atzīts par steidzamu.

Un tagad par pirmo lasījumu.

A.Latkovskis. Komisijas vārdā aicinu Saeimu pieņemt likumprojektu pirmajā lasījumā.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Lūdzu zvanu! Balsosim par likumprojekta „Grozījums Latvijas Republikas Zemessardzes likumā” atbalstīšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 91, pret un atturas - nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā atbalstīts.

Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam un laiku, kad likumprojekts tiks izskatīts otrajā lasījumā.

A.Latkovskis. Priekšlikumiem - 14.decembris, un otrais lasījums - 16.decembrī.

Kolēģi, paldies par vienbalsīgo atbalstu!

Sēdes vadītāja. Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš - 14.decembris, izskatīšana galīgajā lasījumā - 16.decembrī. Paldies.

Nākamais darba kārtības jautājums - likumprojekts „Grozījumi Invaliditātes likumā”, pirmais lasījums.

Sociālo un darba lietu komisijas vārdā - deputāts Māris Dzelzskalns. Lūdzu ieslēgt mikrofonu ziņotājam!

M.Dzelzskalns (ZZS frakcija).

Augsti godātā priekšsēdētājas kundze! Godātie kolēģi! Sociālo un darba lietu komisijā ir izskatīts un atbalstīts likumprojekts „Grozījumi Invaliditātes likumā”. Invaliditātes likums paredz, ka ar 2011.gada 1.janvāri ir jānodrošina asistenta pakalpojums 1.grupas redzes invalīdiem, kuri nesaņem īpašu kopšanas pabalstu.

Redzes invaliditāte ir viens no smagākajiem invaliditātes veidiem, un īpaši sarežģītā situācijā ir tieši 1.grupas redzes invalīdi, kuri nevar veikt daudzas darbības ārpus sava mājokļa. Tā ir nokļūšana līdz mācību iestādei, nokļūšana līdz darbavietai, tā ir saskare ar fiziskajām un juridiskajām personām, piemēram, bankā, veicot kādus finanšu darījumus. Ir ļoti svarīgi, lai persona, kas ir asistents šim redzes invalīdam, būtu uzticama persona un lai šo asistentu varētu izvēlēties pats neredzīgais cilvēks. Tātad, nodrošinot šo asistenta pakalpojumu, mēs noteikti šo cilvēku dzīvi padarītu daudz neatkarīgāku.

Nepieciešamos līdzekļus šim pakalpojumam valsts budžetā 2011.gadam nav iespējams paredzēt. Tātad, lai personas ar 1.grupas redzes invaliditāti nodrošinātu ar asistentiem, izvērtējot situāciju, ir sagatavots likumprojekts, kas paredz veikt grozījumus Invaliditātes likumā. Lai nodrošinātu šo pakalpojumu, tiks izmantots Eiropas Savienības struktūrfondu finansējums. Tas būs pabalsts par asistenta izmantošanu, kura izmaksu nodrošinās Nodarbinātības valsts aģentūra. Un ir svarīgi, ka persona, to izmantojot, pati varēs izvēlēties konkrēto asistentu. 2010.gada 1.janvārī bija 564 šādas personas, un ik gadu šis skaits varētu palielināties tikai par 35 personām.

Lūdzu likumprojektu atzīt par steidzamu.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Lūdzu zvanu! Balsosim par likumprojekta „Grozījumi Invaliditātes likumā” atzīšanu par steidzamu! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 95, pret un atturas - nav. Likumprojekts par steidzamu atzīts.

Par pirmo lasījumu... Lūdzu, ieslēdziet mikrofonu ziņotājam!

M.Dzelzskalns. Lūdzu likumprojektu atbalstīt pirmajā lasījumā.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Lūdzu zvanu! Balsosim par likumprojekta „Grozījumi Invaliditātes likumā” atbalstīšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par - 91, pret un atturas - nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā atbalstīts.

Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam un laiku, kad likumprojekts tiks izskatīts otrajā, galīgajā, lasījumā.

M.Dzelzskalns. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš - 13.decembris, un izskatīšana otrajā lasījumā - 16.decembrī.

Sēdes vadītāja. Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš - 13.decembris, izskatīšana galīgajā lasījumā - 16.decembrī. Paldies.

Līdz ar to visi 9.decembra sēdes darba kārtības jautājumi ir izskatīti.

Lūdzu zvanu deputātu klātbūtnes reģistrācijai! Lūdzu reģistrācijas režīmu! Lūdzu rezultātu! Paldies.

Kamēr tiek gatavoti reģistrācijas rezultāti, es vēlos jūs informēt, ka Saeimas Prezidijs šodien pēc Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas ir sasaucis lūguma ārkārtas sēdi, kurā tiks izskatīts 2011.gada Budžeta likums ar to pavadošo likumu paketi. Šī sēde tiek sasaukta 10 minūtes pēc kārtējās sēdes beigām, tātad pulksten 9.40.

Reģistrācijas rezultātu nolasīšanai vārds Dzintaram Rasnačam.

Dz.Rasnačs (10.Saeimas sekretāra biedrs).

Godātie kolēģi! Nav reģistrējušies četri deputāti: Boriss Cilevičs, Raivis Dzintars, Nikolajs Kabanovs un Inese Šlesere.

Sēdes vadītāja. Paldies.

Līdz ar to 9.decembra kārtējo sēdi pasludinu par slēgtu.

Atgriežamies zālē pulksten 9.40.

 

 

SATURA RĀDĪTĀJS
10.Saeimas rudens sesijas 12. sēde
2010. gada 9. decembrī

 

Par darba kārtību
   
Par likumprojektu „Grozījumi Invaliditātes likumā” (Nr. 58/Lp10)
(Dok. Nr. 143, 143A)
   
Lēmuma projekts „Par Saeimas piekrišanu likumā „Par valsts budžetu 2010.gadam” noteiktās apropriācijas pārdalei” (Nr. 48/Lm10)
(Dok. Nr. 132)
   
Ziņo - dep. J.Reirs
   
Informācija par piešķirto neapmaksāto atvaļinājumu deputātam Nikolajam Kabanovam šā gada 9.decembrī
(Dok. Nr. 145)
   
Lēmuma projekts „Par Inetas Ozolas apstiprināšanu par Augstākās tiesas tiesnesi” (Nr. 51/Lm10)
(Dok. Nr. 138)
   
Ziņo - dep. G.Bērziņš
   
Lēmuma projekts „Par Ļubovas Kušnires apstiprināšanu par Augstākās tiesas tiesnesi” (Nr. 52/Lm10)
(Dok. Nr. 139)
   
Ziņo - dep. G.Bērziņš
   
Lēmuma projekts „Par Valerija Maksimova apstiprināšanu par Augstākās tiesas tiesnesi” (Nr. 53/Lm10)
(Dok. Nr. 140)
   
Ziņo - dep. G.Bērziņš
   
Lēmuma projekts „Par Anitas Rudzišas iecelšanu par zemesgrāmatu nodaļas tiesnesi” (Nr. 54/Lm10)
(Dok. Nr. 141)
   
Ziņo - dep. G.Bērziņš
   
Lēmuma projekts „Par Ineses Bērzkalnes iecelšanu par zemesgrāmatu nodaļas tiesnesi” (Nr. 55/Lm10)
(Dok. Nr. 142)
   
Ziņo - dep. G.Bērziņš
   
Par darba kārtību
   
Lēmuma projekts „Par Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas Parlamentu Asamblejas delegācijas vadītāja apstiprināšanu” (Nr. 56/Lm10)
(Dok. Nr. 144)
   
Lēmuma projekts „Par deputāta Valērija Kravcova atsaukšanu no Pilsonības likuma izpildes komisijas” (Nr. 57/Lm10)
(Dok. Nr. 275)
   
Likumprojekts „Grozījumi likumā „Par norēķiniem ar nepārstrādātās lauksaimniecības produkcijas ražotājiem”” (Nr. 7/Lp10) (2.lasījums)
(Dok. Nr. 135, 135A)
   
Ziņo - dep. J.Klaužs
   
Likumprojekts „Grozījumi Kredītiestāžu likumā” (Nr. 50/Lp10) (1.lasījums) (Steidzams)
(Dok. Nr. 109, 136)
   
Ziņo - dep. J.Reirs
   
Likumprojekts „Grozījumi Tiesu izpildītāju likumā” (Nr. 12/Lp10) (2.lasījums)
(Dok. Nr. 137)
   
Ziņo - dep. I.Čaklais
   
Likumprojekts „Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā” (Nr. 52/Lp10) (1.lasījums)
(Dok. Nr. 111, 260A)
   
Ziņo - dep. A.Latkovskis
   
Likumprojekts „Grozījums Nacionālo bruņoto spēku likumā” (Nr. 35/Lp10) (1.lasījums) (Steidzams)
(Dok. Nr. 84, 259)
   
Ziņo - dep. A.Latkovskis
   
Likumprojekts „Grozījums Latvijas Republikas Zemessardzes likumā” (Nr. 36/Lp10) (1.lasījums) (Steidzams)
(Dok. Nr. 85, 258)
   
Ziņo - dep. A.Latkovskis
   
Likumprojekts „Grozījumi Invaliditātes likumā” (Nr. 58/Lp10) (1.lasījums) (Steidzams)
(Dok. Nr. 143, 143A)
   
Ziņo - dep. M.Dzelzskalns
   
Reģistrācijas rezultāti
Nolasa - Saeimas sekretāra biedrs Dz.Rasnačs

 

Balsojumi

Datums: 09.12.2010 09:03:49 bal001
Par - 76, pret - 0, atturas - 5. (Reģistr. - 83)
Balsošanas motīvs: Par Sanitas Rūtenas-Laizānes iecelšanu par rajona (pilsētas) tiesas tiesnesi (48/Lm10)

Datums: 09.12.2010 09:05:38 bal002
Slēgtais balsojums
Par - 84, pret - 0, atturas - 0. (Reģistr. - 86)
Balsošanas motīvs: Par Inetas Ozolas apstiprināšanu par Augstākās tiesas tiesnesi (51/Lm10)

Datums: 09.12.2010 09:06:45 bal003
Slēgtais balsojums
Par - 83, pret - 0, atturas - 2. (Reģistr. - 87)
Balsošanas motīvs: Par Ļubovas Kušnires apstiprināšanu par Augstākās tiesas tiesnesi (52/Lm10)

Datums: 09.12.2010 09:07:53 bal004
Slēgtais balsojums
Par - 82, pret - 0, atturas - 3. (Reģistr. - 87)
Balsošanas motīvs: Par Valerija Maksimova apstiprināšanu par Augstākās tiesas tiesnesi (53/Lm10)

Datums: 09.12.2010 09:08:54 bal005
Slēgtais balsojums
Par - 86, pret - 0, atturas - 1. (Reģistr. - 88)
Balsošanas motīvs: Par Anitas Rudzišas iecelšanu par zemesgrāmatu nodaļas tiesnesi (54/Lm10)

Datums: 09.12.2010 09:09:52 bal006
Slēgtais balsojums
Par - 85, pret - 0, atturas - 0. (Reģistr. - 88)
Balsošanas motīvs: Par Ineses Bērzkalnes iecelšanu par zemesgrāmatu nodaļas tiesnesi (55/Lm10)

Datums: 09.12.2010 09:11:15 bal007
Par - 86, pret - 0, atturas - 1. (Reģistr. - 89)
Balsošanas motīvs: Par Eiropas drošības un sadarbības organizācijas Parlamentu Asamblejas delegācijas vadītāja apstiprināšanu (56/Lm10)

Datums: 09.12.2010 09:11:51 bal008
Slēgtais balsojums
Par - 73, pret - 7, atturas - 6. (Reģistr. - 90)
Balsošanas motīvs: Par deputāta Valērija Kravcova atsaukšanu no Pilsonības likuma izpildes komisijas (57/Lm10)

Datums: 09.12.2010 09:14:09 bal009
Par - 88, pret - 0, atturas - 0. (Reģistr. - 90)
Balsošanas motīvs: Grozījumi likumā “Par norēķiniem ar nepārstrādātās lauksaimniecības produkcijas ražotājiem” (7/Lp10), 2.lasījums

Datums: 09.12.2010 09:15:33 bal010
Par - 88, pret - 0, atturas - 0. (Reģistr. - 90)
Balsošanas motīvs: Par likumprojekta atzīšanu par steidzamu. Grozījumi Kredītiestāžu likumā (50/Lp10), 1.lasījums

Datums: 09.12.2010 09:15:58 bal011
Par - 87, pret - 0, atturas - 0. (Reģistr. - 90)
Balsošanas motīvs: Grozījumi Kredītiestāžu likumā (50/Lp10), 1.lasījums

Datums: 09.12.2010 09:23:14 bal012
Par - 90, pret - 0, atturas - 0. (Reģistr. - 93)
Balsošanas motīvs: Grozījumi Tiesu izpildītāju likumā (12/Lp10), 2.lasījums

Datums: 09.12.2010 09:25:05 bal013
Par - 90, pret - 0, atturas - 0. (Reģistr. - 94)
Balsošanas motīvs: Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā (52/Lp10), 1.lasījums

Datums: 09.12.2010 09:26:38 bal014
Par - 91, pret - 0, atturas - 0. (Reģistr. - 94)
Balsošanas motīvs: Par likumprojekta atzīšanu par steidzamu. Grozījums Nacionālo bruņoto spēku likumā (35/Lp10), 1.lasījums

Datums: 09.12.2010 09:27:01 bal015
Par - 90, pret - 0, atturas - 0. (Reģistr. - 94)
Balsošanas motīvs: Grozījums Nacionālo bruņoto spēku likumā (35/Lp10), 1.lasījums

Datums: 09.12.2010 09:28:26 bal016
Par - 92, pret - 0, atturas - 0. (Reģistr. - 95)
Balsošanas motīvs: Par likumprojekta atzīšanu par steidzamu. Grozījums Latvijas Republikas Zemessardzes likumā (36/Lp10), 1.lasījums

Datums: 09.12.2010 09:28:55 bal017
Par - 91, pret - 0, atturas - 0. (Reģistr. - 95)
Balsošanas motīvs: Grozījums Latvijas Republikas Zemessardzes likumā (36/Lp10), 1.lasījums

Datums: 09.12.2010 09:31:34 bal018
Par - 95, pret - 0, atturas - 0. (Reģistr. - 96)
Balsošanas motīvs: Par likumprojekta atzīšanu par steidzamu. Grozījumi Invaliditātes likumā (58/Lp10), 1.lasījums

Datums: 09.12.2010 09:32:16 bal019
Par - 91, pret - 0, atturas - 0. (Reģistr. - 96)
Balsošanas motīvs: Grozījumi Invaliditātes likumā (58/Lp10), 1.lasījums




Frakciju viedokļi
2010.gada 9.decembrī

 

 

Vadītāja. Labdien, cienījamie radioklausītāji! Tiešraidē no Saeimas nama Sēžu zāles skan „Frakciju viedokļi”, un turpmākajās minūtēs Saeimas deputāti jums pastāstīs par šodien Saeimā izskatītajiem jautājumiem un pieņemtajiem lēmumiem.

Pirmajam šodien vārds politisko partiju apvienības „Vienotība” frakcijas deputātam Jānim Reiram. Lūdzu!

 

J.Reirs (frakcija „Vienotība”).

Labdien, cienījamie radioklausītāji! Šodien Saeimā tika pieņemts 2011.gada valsts budžets pirmajā lasījumā, un šī budžeta mērķis ir nostiprināt to, lai Latvija varētu sabalansēt savus izdevumus ar ieņēmumiem un vairs nedzīvotu uz parāda. Līdz šim, trīs gadu konsolidācijas periodā no 2008. līdz 2010.gadam, mūsu valsts izdevumu samazināšana tika veikta 1,2 miljardu latu apmērā un ieņēmumu palielināšanas pasākumu rezultātā valsts budžeta ieņēmumi tika palielināti par 633 miljoniem latu.

Gatavojot šo likumprojektu, valdība ir panākusi vienošanos arī ar Latvijas Pašvaldību savienību par tai svarīgākajiem jautājumiem, kas skar katru pašvaldību, kā arī katru Latvijas iedzīvotāju. Šī vienošanās apliecina, ka nākamā gada budžeta projekts ir sagatavots Latvijas sabiedrības interesēs, jo sarunu rezultātā ar pašvaldībām tika mainīts protokola nosaukums, uzsverot, ka puses par būtiskajiem aspektiem ir vienisprātis.

2011.gada valsts konsolidētā budžeta ieņēmumi tiek plānoti 4,2 miljardu latu apjomā, savukārt izdevumi tiek plānoti 4,8 miljardu latu apmērā jeb par 600 miljoniem latu lielāki. Tādējādi valsts konsolidētā budžeta deficīta līmenis atbilstoši naudas plūsmai ir paredzēts 4,5 procentu apmērā no iekšzemes kopprodukta. Savukārt konsolidētais kopbudžets ar pašvaldībām... ieņēmumi ir 5,1 miljards un izdevumi ir 5,4 miljardi, kas dod mums nepieciešamo – mazāku par 6 procentiem – deficītu. Jāatgādina, ka no šīm visām izmaksām centrālā valsts aparāta izdevumi sastāda tikai 40 miljonus latu, savukārt izdevumi sociālās apdrošināšanas izdevumu segšanai – pensijām un pabalstiem – veido 1,5 miljardus latu.

Godātie radioklausītāji! Jāatzīmē, ka Latvijas valdība ir viena no retajām Eiropā, kas spēj piedāvāt stabilizācijas budžetu, kamēr daudzviet citur valdības ir spiestas veidot krīzes budžetus. Tieši pateicoties pēdējo gadu stingrajai fiskālajai politikai, jau šogad mēs redzam rezultātu – ekonomikas atlabšanu un uzņēmējdarbības – kaut vai nelielu! – augšupeju.

Svarīgi, ka nākamā gada valsts budžetā paredzēti vēsturiski līdz šim lielākie līdzekļi Eiropas Savienības fondu apguvei. Eiropas Savienības un citām ārvalstu finanšu palīdzības programmām un projektu īstenošanai atvēlēts 1,1 miljards latu. Tagad svarīgi šo finansējumu izmantot maksimāli efektīvi, kā papildu resursu valsts ekonomiskās attīstības un izaugsmes veicināšanai.

2011.gada budžetā Dombrovska valdība piedāvā ieviest arī sociālā taisnīguma principu, kuru īstenojot, mazāk turīgo iedzīvotāju nodokļu slogs nākamgad mazināsies, kamēr turīgākie nodokļus maksās vairāk.

Būtiski, ka, konsolidējot valsts budžetu par 280 miljoniem, esam nosargājuši neskartu sociālo budžetu, saglabājot pensijas un pabalstus, bet papildu ieņēmumi tiks gūti, ar lielāku nodokļu slogu apliekot luksusa nekustamos īpašumus un transportu.

Kopumā nākamā gada budžeta mērķis ir ekonomikas stabilizācija, lai nodrošinātu būtiskākos priekšnosacījumus gan mūsu valsts tautsaimniecības atveseļošanai, gan konkurētspējas atjaunošanai, kā arī vienlaikus maksimāli aizsargātu sociāli jutīgākās sabiedrības grupas.

Paldies.

 

Vadītāja. Paldies frakcijas „Vienotība” deputātam Jānim Reiram.

Nākamajam vārds apvienības „Saskaņas Centrs” frakcijas deputātam Valērijam Agešinam. Lūdzu!

 

V.Agešins (SC frakcija).

Paldies.

Labvakar, cienījamie radioklausītāji! Iesniedzot alternatīvo budžeta projektu 2011.gadam, „Saskaņas Centrs” izvirza šādus Latvijas sociāli ekonomiskās attīstības mērķus: atbalsts un labvēlīgu priekšnoteikumu radīšana uzņēmējdarbībai, tajā skaitā nodokļu nastas samazināšana, investīciju veicināšanas mehānisma radīšana vietējiem ražotājam un ārvalstu investīciju piesaiste, jaunu darba vietu radīšanas programmas pieņemšana un ievērojamu valsts budžeta līdzekļu piešķiršana tās īstenošanai; sociāls atbalsts iedzīvotājiem, kuri ekonomiskas krīzes dēļ nonākuši grūtos materiālos apstākļos, atbalsta saglabāšana maznodrošinātajiem iedzīvotājiem.

Lai sasniegtu šos mērķus, pirmām kārtām ir jāizmanto starptautiskā aizdevuma līdzekļi. No mērķa pievienoties eirozonai un tādēļ par jebkuru cenu panākt valsts budžeta deficīta samazināšanu ir jāatsakās.

Valsts budžeta deficīts ir jāsamazina, konsolidējot valsts aparāta uzturēšanas izdevumus un paaugstinot tā darba efektivitāti. Kopējais slogs iedzīvotājiem un biznesam ir jāsamazina, lai tādējādi panāktu ražošanas atdzīvošanos un līdz ar to īsā laikā palielinātu nodokļu ieņēmumu apjomu.

Sociālā taisnīguma paaugstināšanu veicinās arī progresīvas nodokļu sistēmas ieviešana iedzīvotājiem. Alternatīvajā „Saskaņas Centra” budžeta projektā 2011.gadam paredzēts, ka PVN likme ir jāsaglabā līdzšinējā 21 procenta līmenī. Tas ļaus nodrošināt stabilu šā nodokļa iekasēšanu.

Mūsu eksperti norāda, ka pēc PVN paaugstināšanas 2008.gada janvārī no 18 procentiem līdz 21 procentam valsts zaudēja līdz 200 miljoniem latu. PVN iekasēšana atgriezās normālā gultnē tikai 2010.gada jūnijā, pusotru gadu pēc paaugstināšanas, tādēļ valdības priekšlikums paaugstināt PVN nekādi nav uzskatāms par efektīvu risinājumu.

Ministru kabineta plāns papildināt valsts budžetu par 70 miljoniem uz PVN paaugstināšanas rēķina ir neizpildāms.

Mūsu frakcija iestājas arī pret valdības ideju sociālo iemaksu likmi uz darbinieku rēķina paaugstināt no 33 uz 35 procentiem. Mēs plānojām paaugstināt algas, līdz ar to mūsu priekšlikums ir paaugstināt neapliekamo minimumu no 35 līdz 70 latiem un ieviest iedzīvotāju ienākuma nodokļa progresīvo likmi.

Pirms vēlēšanām visas partijas solīja ieviest šo progresīvo likmi, pašlaik laikam vienīgi „Saskaņas Centrs” piedāvā to reāli darīt. Par svarīgāko risinājumu valsts budžeta izdevumu samazināšanai „Saskaņas Centrs” uzskata valsts aparāta uzturēšanas izdevumu samazināšanu, un, pēc mūsu frakcijas domām, valsts sektora darbinieku vidējai algai ir jābūt pietuvinātai vidējai algai privātajā sektorā.

2010.gadā vidējā alga valsts sektorā bija 500 latu, privātajā sektorā – 300 latu. „Saskaņas Centrs” iestājas arī par vienotās darba samaksas sistēmas ieviešanu visās valsts un pašvaldību iestādēs, valsts uzņēmumos, kuri saņem no valsts budžeta dotācijas vai subsīdijas, kā arī valsts monopoluzņēmumos. Šie pasākumi ļaus nepaaugstināt pensionēšanās vecumu, neaplikt pensijas ar papildu nodokļiem, nesamazināt bērnu pabalstus, izvairīties no stipendiju un studiju kredītu atcelšanas studentiem, kā arī no bezmaksas medicīnisko pakalpojumu apjoma samazināšanas iedzīvotājiem un pacientu iemaksu palielināšanas par ārstēšanos stacionāros.

2011.gadā „Saskaņas Centrs” ierosina saglabāt lata stingru piesaisti eiro, reformēt valsts pārvaldes sistēmu un samazināt neracionālus izdevumus valsts budžetā, kā arī nekādā gadījumā nepaaugstināt nodokļu slogu.

Paldies par uzmanību.

 

Vadītāja. Paldies apvienības „Saskaņas Centrs” frakcijas deputātam Valērijam Agešinam.

Nākamais runās partiju apvienības „Par Labu Latviju” frakcijas priekšsēdētājs Edgars Zalāns. Lūdzu!

 

E.Zalāns (PLL frakcija).

Labvakar, radioklausītāji! Jā, šodien Saeima beidzot sāka diskutēt par ilgi gaidīto budžetu, un jāteic, ka budžets, protams, ir stabilitātes – bet stabilitātes vairāk stagnācijas nozīmē! – uzturēšanas budžets. Tāds, kādu mēs to šodien redzam. Un budžetā ir divas galvenās problēmas, un viena no tām problēmām ir tāda, ka šis budžets tomēr neparedz būtiskas pārvaldes un ar pārvaldi saistītas reformas. Un šis budžets neparedz atgūt no ēnu ekonomikas tik daudz, cik patiesībā ir iespējams atgūt. Un abas šīs lietas, kuras budžetā nav paredzētas, protams, nosaka to cenu, kādu maksās uzņēmēji tad, ja tiks paaugstināti nodokļi, kā arī to, kādu maksās iedzīvotāji tad, ja samazināsies lielākās daļas Latvijas iedzīvotāju ienākumi.

Mēs, protams, saprotam, ka labāk ir slikts budžets nekā nekāds budžets, un tāpēc atbalstījām šo budžetu pirmajā lasījumā, lai mēs varētu iesniegt savus priekšlikumus, lai mēs varētu diskutēt ar pozīciju, tātad ar koalīciju, par saviem priekšlikumiem un, iespējams, panākt atbalstu daļai šo priekšlikumu. Mūsu priekšlikumi būs finansiāli sabalansēti. Mēs ievērosim pieņemto budžeta „rāmi” attiecībā uz deficītu, bet pievērsīsimies tām jomām, kurām valdība, mūsuprāt, nav veltījusi pietiekami daudz uzmanības, tas ir, mūsu priekšlikumi būs atbalstam ģimenēm ar bērniem. Mēs uzskatām, ka neapliekamais minimums ir jāpalielina līdz 91 latam par katru bērnu ģimenē; tas ļaus vidējai Latvijas ģimenei iegūt papildu līdzekļus jeb, pareizāk sakot, nesamaksāt nodokļos apmēram 270 latus gadā. Mēs atbalstīsim pašvaldības, paredzot, ka tām jāsaņem simtprocentīgas ienākuma nodokļu iekasēšanas garantijas. Mēs atbalstīsim uzņēmējus, nosakot, ka visām licencēm... visi licenču veidi Latvijā ir jāsamazina par ceturto daļu... Būs arī vēl citi priekšlikumi. Mēs uzskatām, ka no ēnu ekonomikas ir jāatgūst vismaz 60 miljoni latu, un mēs paredzēsim arī konkrētus priekšlikumus, kā to izdarīt.

Un pēdējais. Daļa mūsu priekšlikumu būs veltīti reformām valsts pārvaldē. Mēs uzskatām, ka mūsu priekšlikumi būs tik racionāli, ka iemesls to neatbalstīšanai varētu būt tikai politiska spītība un neuzticēšanās mums, bet nevis tas, ka tie būtu neatbalstāmi pēc būtības. Priekšlikumi tiks iesniegti rīt, kā noteikts, līdz pulksten 12.00. Un nākamajā nedēļā notiks arī diskusijas, kurās aicinu ieklausīties.

Paldies.

 

Vadītāja. Paldies Edgaram Zalānam – apvienības „Par Labu Latviju” frakcijas priekšsēdētājam.

Nākamais runās nacionālās apvienības „Visu Latvijai! – Tēvzemei un Brīvībai/LNNK” frakcijas deputāts Imants Parādnieks. Lūdzu!

 

I.Parādnieks (VL–TB/LNNK frakcija).

Labdien, cienījamie radioklausītāji! Nacionālās apvienības „Visu Latvijai!–Tēvzemei un Brīvībai/LNNK” frakcija uzskata, ka sagatavotais budžeta projekts prasa vairākus būtiskus uzlabojumus, lai pat šajos sarežģītajos apstākļos varētu tikt uzskatīts par vispārēju sabiedrības interešu aizstāvības cienīgu. Minimālās nepieciešamās izmaiņas ir PVN pamatlikmes atstāšana pašreizējā līmenī un PVN nepalielināšana pamatlikmei elektroenerģijai. Tieši šīs budžeta pozīcijas būtiski ietekmēs sabiedrības maznodrošinātos iedzīvotājus, palielinās inflāciju, samazinās iedzīvotāju pirktspēju, bremzēs uzņēmējdarbības izaugsmi, kā arī veicinās ēnu ekonomikas īpatsvara palielināšanos.

Uzskatām, ka pamatslogu budžeta ieņēmumu daļā jāliek iznest tiem tautsaimniecības dalībniekiem, kuri pamatā ir atbildīgi par krīzes situāciju Latvijā. Banku sektorā jau ieplānotā tā sauktā nekreditēšanas nodokļa jeb finanšu stabilitātes nodevas likme palielināma līdz 0,15 procentiem, kas budžetā papildus dotu apmēram 9 miljonus latu. Ieviešams banku transakcijas nodoklis, kas budžetā varētu ienest apmēram 20 miljonus latu. Nepieciešams piemērot papildus nekustamā īpašuma nodokļa likmi juridiskām personām – līdz pat dubultam apmēram! – par ilgstoši neizmantotu apdzīvojamo platību (šie izdevumi attieksies uz tiem darījumiem, kas veikti spekulatīvos nolūkos, un banku īpašumiem), ieviest papildus 10 procentus – uzņēmumu ienākuma nodokļa likmi pēc progresivitātes principiem – no to uzņēmumu peļņas, kas pārsniedz 5 miljonus latu gadā, kā arī nodokļa likmi ienākumam no kapitāla paaugstināt līdz 15 procentiem; nepieciešams ar papildu nodokļiem aplikt arī azartspēles.

Valdības plānu gūt 15 miljonus latu no ēnu ekonomikas apkarošanas nevar uzskatīt par apmierinošu, ņemot vērā to, ka, pēc dažādiem aprēķiniem, ēnu ekonomikas naudas īpatsvars sastāda no 3 līdz pat 4,5 miljardiem latu. Lietuvas nākamā gada budžetā paredzētie ienākumi ir 200 miljoni latu! Ēnu ekonomikas apkarošanai svarīgi ir nekavējoties ieviest reverso PVN būvniecības, metālapstrādes un pakalpojumu jomā (tas pilnībā izslēgtu naudas atmazgāšanas iespējas un uzlabotu uzņēmēju dzīvotspēju), kā arī nekavējoties jāveic vienreizēja amnestijas procedūra tiem uzņēmumiem, kuri ir uz maksātnespējas robežas.

Bez minētā aicinām izvērtēt alternatīvu auto nodokļa palielināšanai, iekļaujot izmaksas benzīna cenā tā, kā tas ir Lietuvā.

Budžeta izdevumu daļā mēs ierosinām samazināt līdzekļus neparedzētiem gadījumiem no paredzētajiem 0,4 līdz 0,2 procentiem no IKP, tādējādi iegūstot papildus 26 miljonu latu ietaupījumu budžeta konsolidācijai.

Samazinājumi budžetā ir iespējami, arī veicot starpnozaru optimizāciju un atsevišķu pozīciju lietderīgu izvērtēšanu (piemēram, samazinot Naturalizācijas pārvaldes reģionālo nodaļu skaitu un izvērtējot Valsts kancelejas funkcijas). Veicama arī Saeimas budžeta efektivizācija, primāri samazinot izdevumus Saeimas autobāzei; tas, pēc mūsu aprēķiniem, varētu dot vismaz pusmiljona latu ietaupījumu.

Ar savu priekšzīmi vieglāk prasīt no valdības reālu strukturālu reformu veikšanu valsts pārvaldē. Uzskatām, ka budžeta projektā ir pozīcijas, kas prasa palielināt arī izdevumus. Piemēram, Valsts valodas centram nepieciešams palielināt dotāciju vismaz 10 procentu jeb 50 tūkstošu latu apmērā, netieši kompensējot izdevumus, būtiski palielinot sodus par Valsts valodas likuma pārkāpumiem. Nelielas dotācijas piešķiramas Latvijas Nacionālo karavīru biedrībai, Latvijas Nacionālo partizānu apvienībai un Latvijas Politiski represēto biedrībai.

Nacionālā apvienība „Visu Latvijai!–Tēvzemei un Brīvībai/LNNK” atbalstīja budžetu pirmajā lasījumā un strādā pie šiem un citiem priekšlikumiem – budžeta projekta izmaiņām. Atkarībā no tā, cik lielā mērā valdība būs gatava veikt izmaiņas, būs atkarīgs mūsu lēmums par budžeta atbalstīšanu galīgajā lasījumā.

Paldies.

 

Vadītāja. Paldies Imantam Parādniekam – nacionālās apvienības „Visu Latvijai!–Tēvzemei un Brīvībai/LNNK” frakcijas deputātam.

Un „Frakciju viedokļus” šodien noslēdz Zaļo un Zemnieku savienības frakcijas deputāts Oskars Zīds. Lūdzu!

 

O.Zīds (ZZS frakcija).

Labvakar! Vispirmām kārtām es vēlos izteikt atzinību Ministru kabinetam par sastādīto valsts budžeta dokumentu paketi, kur kopumā bija 90 līdzdokumentu.

Nākamais. Labā lieta ir tā, ka koalīcija, strādājot ar šo paketi, strādā kā viena komanda. Tas liecina par to, ka, Saeimai strādājot savā pašreizējā sastāvā, kurā ienākuši 60 jauni deputāti, situācija noteikti būs citādāka, nekā tā ir bijusi līdz šim.

Nākamais. Šodien, apspriežot budžetu pirmajā lasījumā, uzstājās gandrīz 20 deputāti, no visām frakcijām. Tomēr dominēja tāda divpusēja mētāšanās ar komplimentiem vai apvainojumiem, kurš pie kā ir vainīgs. Taču situācija 20 gadus pēc Latvijas neatkarības ir tāda, ka Latvija ir ļoti smagā situācijā, un 2011.gada budžets ir tas brīdis, kad ir jāsāk visiem racionāli strādāt, lai varētu sākt iet attīstības ceļu.

Vēl. Es gribu atzīmēt to, ka ir ļoti daudz jādomā par konkrētiem priekšlikumiem, īpaši tiem, kas vērsti uz valsts pārvaldības pārstrukturēšanu. Man, kā jau augstskolu pārstāvim, ļoti „imponē” budžetā iestrādātais finansējuma samazinājums izglītībai par 4 miljoniem. Salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem tas ir ļoti neliels finansējums, un galvenais ir domāt, kā konkrēti šīs reformas īstenot. Jo ir daudz tādu variantu, kuri liecina par to, ka īpaši budžeta iestādes, valsts pārvaldības iestādes, kā man šķita, vairāk prasa, nevis domā, kā šos resursus racionālāk izmantot, jo vairāk naudas nav. Ir jādomā, kā ar šo naudu tikt galā un to racionāli izmantot.

Paldies.

 

Vadītāja. Paldies Oskaram Zīdam no Zaļo un Zemnieku savienības frakcijas.

Līdz ar to šodienas tiešraide „Frakciju viedokļi” ir izskanējusi. To vadīja Saeimas Preses dienesta konsultante Dace Laipa.

Paldies, ka klausījāties. Visu labu!

Sestdien, 21.decembrī