Latvijas Republikas Augstākās Padomes pirmās sesijas 6. sēde
1990.gada 11.maijā
Rīta sēde
*/ Šeit un turpmāk atzīme, ka sākas teksta tulkojums no krievu valodas; / - atzīme, ka tulkojums beidzas. Šīs sēdes materiālos - Lilitas Kainaizes tulkojums.
Priekšsēdētājs: Cienītie deputāti!
Pulkstenis ir 10.03. Turpinām sesijas darbu. Rīta sēdi atklājam un tūlīt
reģistrējamies. Rezultāts - 153 deputāti. Es ļoti īsi atbildēšu uz
deputāta Zaļetajeva jautājumu:
*/16. maijā darbu sāk KPFSR tautas deputātu kongress. Vai Latvijas
Augstākā padome ir saņēmusi ielūgumu sūtīt delegāciju uz kongresa
atklāšanu? Atbildu. Nav saņēmusi.
Vai Latvijas Augstākā padome sūtīs delegāciju pēc savas iniciatīvas,
ja ielūgums nav saņemts? Man šķiet, ka atbilde ir skaidra: šādos gadījumos
delegācija netiek sūtīta. Par to, ka mēs nosūtījām ielūgumu uz mūsu
sesiju, bija informācija, manuprāt, par to mēs jau ziņojām./
Mēs vakar vienojāmies, ka šodien plenārsēdē apmēram stundas laikā
izlemsim jautājumu par Latvijas Republikas Ministru padomes sastāvu vai,
pareizāk sakot, par struktūru. Jums bija iespēja vakar vakarā un arī
šodien no rīta apspriest šo jautājumu komisijās vai frakcijās. Ja ir
bijusi apspriede komisijās, tad komisiju priekšsēdētāji var ļoti īsi
izteikt savu attieksmi pret diskusiju, kura mums vakar bija. Tas jādara tā,
lai mēs pēc tam varam pieņemt lēmumu.
Apspriedīsim arī darba gaitu vai vispirms pabeigsim šo jautājumu?
Pabeigsim šo jautājumu. Kādi ir priekšlikumi no komisijām? Vai
komisiju priekšsēdētāji paši pēc savas iniciatīvas nāks tādā kārtībā,
kā ir sarakstā, un izteiks savu viedokli? Vispār katru nopietnāku jautājumu
mums vajadzētu apspriest. Likumdošanas jautājumu komisijai vajadzētu
uzstāties pirmajai vai pēdējai. Lūdzu - vārds deputātam Aivaram
Endziņam.
A.Endziņš: Cienījamais priekšsēdētāj! Cienījamie deputāti!
Atklāti jāsaka, ka Likumdošanas jautājumu komisija kopīgi ar Aizsardzības
un iekšlietu komisiju apsprieda kandidatūru iekšlietu ministra amatam.
Mēs pilnīgi kolektīvi līdz galam šo jautājumu par likumprojektu
izdiskutēt nevarējām. Tomēr gribu izteikt dažas domas - vairāk gan
personiski nekā komisijas vārdā. Ja esam uzticējuši valdības vadību
Ivaram Godmanim un ja valdības likumprojekts ir arī viņa priekšlikums,
tad mums šajā priekšlikumā par sastāvu, kādu viņš liek priekšā,
būtu jāieklausās. Šeit varētu izvērsties diskusija, kas jau vakar
aizsākās, jautājumā par Celtniecības ministriju saistībā ar
arhitektūru. Var būt diskutējami jautājumi, kuri nav līdz galam
atrisināti, t.i., par Mežsaimniecības departamentu un Zivsaimniecības
departamentu. Par to esmu saņēmis izrakstu no Apkārtējās vides
aizsardzības komisijas sēdes, kura ierosina izveidot šīs komitejas un
departamentus, iekļaujot tās arī valdības sastāvā. Bet tas ir diskutējams
jautājums.
Es gribētu runāt par diskusiju, kas mums bija vakar, - ir vai nav vajadzīgi
pamatvirzieni. Manuprāt, šī daļa 2.punktā būtu jāizsvītro, atstājot
likuma nosaukumā tikai "Latvijas Republikas Ministru padomes sastāvs"
bez darbības pamatvirzieniem. Laikam jau pareizs ir priekšlikums, ka
vajag uzticēt valdībai izstrādāt savu darbības programmu un mēneša
laikā iesniegt to Augstākajai padomei apspriešanai un apstiprināšanai,
atstājot šajā projektā 3.punktu - jautājumu, kas ir saistīts ar
Ministru padomes Prezidija izveidošanu, 4.punktu tādā redakcijā, kā
likts priekšā - atzīt par spēku zaudējušu likumu par Latvijas PSR
Ministru padomi. Atcelt mēs varam, bet mums nav neviena likuma apakšā.
Un tāpēc man būtu priekšlikums mainīt šā punkta redakciju, jo pašreiz
spēkā esošais Latvijas PSR likums par Latvijas PSR Ministru padomi nav
pretrunā ar 4.maija Deklarāciju. Vienlaikus jāuzdod Augstākās padomes
Prezidijam izveidot komisiju, kas izstrādātu likumprojektu par Latvijas
Republikas valdību. Šeit diskusiju vispār nevajag izvērst.
Priekšsēdētājs: Jūs izteicāt savu viedokli par pamatvirzieniem,
ka tos nevajadzētu, un valdība pati arī noņēma tos. Paliek Ministru
padomes sastāvs. Pats galvenais, par ko šeit vakar notika diskusija un
uz ko pastāv valdība, un uz ko komisiju priekšsēdētājiem būtu jādod
atbilde, ir valdības sastāva uzskaitījums un pēc tam likumprojekts par
Latvijas Republikas valsts pārvaldes sistēmas grozījumiem. Grozījumi
neskar Konstitūciju. Tie ir sekojoši: nodibināt Latvijas Republikas
Celtniecības ministriju, Lauksaimniecības ministriju, Materiālo resursu
ministriju. Vakar šeit izskanēja doma nodibināt Satiksmes ministriju.
Tas būtu 5.punkts.
6.punkts. Likvidēt Latvijas Republikas Komunālās saimniecības
ministriju, Latvijas Republikas Valsts televīzijas un radioraidījumu
komiteju, Latvijas Republikas Valsts fiziskās kultūras un sporta
komiteju. Vakar valdība ieteica vēl likvidēt Latvijas Republikas Valsts
statistikas komiteju. Tāds pašreiz ir projekts, par kuru būtu jāizsaka
sava attieksme.
A.Endziņš: Šīs ministrijas var izveidot un arī pārveidot par
valsts komitejām vai departamentiem - kā valdība ierosina -, lai tas
nebūtu pretrunā ar tām tiesībām, kādas ir Augstākajai padomei, ja
šie jautājumi ir apsvērti. Vienlaikus jādomā, kas nāks likvidējamo
resoru vietā. Valdībai to vajadzētu paskaidrot. Manas personiskās
domas ir, ka mums jau savā laikā tika likvidēta, piemēram, Fiziskās
kultūras un sporta komiteja, tās vietā izveidojot sporta biedrību un
organizāciju savienību kā sabiedrisku organizāciju. Pēc tam mēs
atkal atgriezāmies pie valsts pārvaldes struktūras. Vai šie jautājumi
ir pārdomāti pietiekami dziļi, pašreiz es īsti pārliecināts neesmu.
Priekšsēdētājs: Vakar valdība izteica savus apsvērumus, ka
praktiski visur vajadzētu pāriet uz valsts departamentu sistēmu. Tā es
sapratu.
A.Endziņš: Ja ir tikai valsts komitejas statusa nomaiņa ar
departamenta statusu, tad tā ir cita runa. Vienīgi jāatceras, ka arī
šīs sfēras nedrīkst palikt bez valsts pārvaldes.
Priekšsēdētājs: Tas būtu viss, kas jāprecizē? Paldies.
O.Kehris: Ekonomikas komisija šos
jautājumus varēja apspriest tikai savu iespēju robežās un tā laika
ietvaros, kā bija paredzēts. Bet, lai šos jautājumus varētu nopietni
izvērtēt, mēs jau vakar to teicām, ir vajadzīgs daudz lielāks laiks.
Tomēr tika izteikts secinājums, ka esošā valdības struktūra būtībā
ir izveidojusies administratīvās ekonomikas sistēmas apstākļos un
neder pārejā uz tirgus ekonomiku. Tas ir ļoti plašs jautājums, kas
saistīts ar valdības koncepciju. Pēc tam ir jāveic funkcionālā analīze,
lai varētu noteikt, konkrēti kādas ministrijas izveidot. Tika izteikts
viedoklis, ka tirgus ekonomikas apstākļos neder un nav vajadzīgas
vismaz četras ministrijas: Celtniecības, Rūpniecības, Materiālo
resursu un Tirdzniecības ministrija ar to pašreizējām funkcijām. Un
ļoti iespējams, ka būtiski jāpārskata vairāku ministriju funkcijas.
Tomēr komisija nonāca pie viedokļa, ka pagaidām var palikt un acīmredzot
šajā situācijā arī būs jāpaliek tām ministrijām, ko valdība
ierosina. Valdībai jāuzticas, ja ir runa par tautsaimniecības bloku.
Daudzi izteica bažas, ka šis pagaidu stāvoklis var ieilgt...
Tomēr tika izteiktas domas par četrām komitejām, proti, par
Statistikas, Fiziskās kultūras un sporta, Radio un televīzijas un
Tautas kontroles komiteju. Attiecībā uz tām šajā dokumentā jābūt
skaidrībai. Ja valdība ierosina likvidēt tās un pārvērst par nevaldības
komisijām, tad tam jābūt šajā dokumentā fiksētam. Tika izteikts
viedoklis, ka pārējām ministrijām vai pārējiem ministriem, komplektējot
jauno ministrijas aparātu, ir jābūt iespējai atlaist visu ministrijas
aparātu un būtībā komplektēt jaunu ministrijas aparātu. Palika divi
lieli jautājumu bloki, kuros tik īsā laikā nebija iespējams panākt būtisku,
sacīsim, vienotu viedokli. Daudzi deputāti aizstāvēja Mežsaimniecības
ministrijas nepieciešamību. Šo jautājumu argumentēti var atbalstīt
gan deputāts Bresis, gan deputāts Andris Bērziņš. Diskusijā par
lauksaimniecības vietnieka nepieciešamību daudzi teica, ka vajag,
turpretim citi pamatoja, ka šis vietnieks vairs nebūs vajadzīgs. Tā
pie vienota viedokļa nenonācām.
Es saprotu, ka tas ir projekts, tātad dokuments par Latvijas Republikas
Augstākās padomes pastāvīgo komisiju darba kārtību un kandidatūrām,
kuras apstiprina Latvijas Republikas Augstākā padome. Te gan nav pat minēts,
ka tas ir projekts. Nav arī zināms, kas šo dokumentu sastādījis, bet
tajā ir ļoti daudz neprecizitāšu un nepilnību. Laika trūkuma dēļ
minēšu tikai dažas. Projektā paredzēta Tirdzniecības un pakalpojumu
komisija, lai gan iepriekš ar šīs komisijas vadītāju deputātu Čepāni
runājām, ka Tirdzniecības un apgādes komisija lielā mērā ir saistīta
ar izskatāmo jautājumu būtību. Iepriekš šai komisijai piederēja
Materiālo resursu ministrija, pašreiz tā ir minēta pie mums.
Statistikas komiteja ir minēta 5.punktā pie Arhitektūras un celtniecības
komisijas. Bet jādomā arī par Ekonomikas komisiju. Šis dokuments tomēr
nav sastādīts pārdomāti, nav apspriests un pamatots. Lai mēs šodien
varētu strādāt, ļoti daudzas no iesniegtajām kandidatūrām ir jāizskata
tieši Ekonomikas komisijā. Atvēlētā laika ietvaros, ja tas ir no
plkst.11.00 līdz pusdienas laikam, mēs daudzmaz kvalificēti varētu
izskatīt trīs kandidatūras, ne vairāk. Tās varētu būt Arņa Kalniņa
kandidatūra Ministru padomes priekšsēdētāja vietnieka amatam, Jāņa
Āboltiņa kandidatūra ekonomikas ministra amatam un finansu ministra Elmāra
Siliņa kandidatūra. Mums, nevis Tirdzniecības un pakalpojumu komisijai
jāizskata arī materiālo resursu ministra Edgara Zausajeva kandidatūra.
Šaubos, vai mēs varēsim tik īsā laikā izskatīt tik lielu ministru
skaitu. Es saprotu, ka tieši šie ministri ir izskatāmi pirmām kārtām,
bet, ja vien ir iespēja, šodien šai komisijai vajadzētu strādāt, lai
nezaudētu laiku šai ēkā, nevis Brīvības bulvārī 58, jo daudzi citu
komisiju deputāti ir izteikuši lielu interesi piedalīties ekonomikas,
finansu un citu mūsu ministru apspriešanā.
Priekšsēdētājs: Es tomēr jūtu, ka mēs tā vienkāršoti gribam
iet uz priekšu. Tātad divu komisiju priekšsēdētāju domas ir izskanējušas,
īsti viedoklis vēl nav izkristalizējies, bet principā mēs varētu
piekrist, un tas arī būtu pareizāk, ka vajadzīgs 15-20 minūšu pārtraukums.
Šajā laikā jāpavairo materiāls un komisiju priekšsēdētājiem tas jāparaksta.
Pēc tam mēs skatīsimies, kāda ir komisijas attieksme pret šo struktūru
un balsosim. Ja tā turpināsies mūsu debates, es nezinu, kā mēs tās
beigsim. Es saprotu, ka mums ir diezgan sarežģīta situācija. Komisijas
vakar vēlu vakarā strādāja, un materiāls nav pavairots. Tas ir ļoti
neērti. Mums būs nepieciešams pārtraukums, jo citādi man ir grūti
vadīt pēc divu komisiju priekšsēdētāju runām.
J.Škapars: Tautas pašvaldības un sabiedrisko lietu komisija
principā atbalsta tos priekšlikumus, kurus ierosināja Ministru padomes
priekšsēdētājs. Es domāju, ka te nekādas kardinālas izmaiņas nav
vajadzīgas. Vajag uzticēties, ja jau mēs esam ievēlējuši savu
premjerministru. Ir tikai divas piebildes. Attiecībā uz Valsts lietu
ministriju un attiecībā uz Ekonomikas ministriju ir priekšlikums - acīmredzot
jāsašaurina šo divu ministru funkcijas un jānosaka lielāks aparāts,
un, ņemot vērā visus apstākļus, tomēr būtu lietderīgi nodibināt
Municipālo departamentu. Tā kā mēs likvidējam Komunālās saimniecības
ministriju, ir ierosinājums samazināt aparātu un likvidēt arī attiecīgās
padomju nodaļas. Ministru padomē gan mums nepaliks neviena orgāna, kas
rūpētos par vietējām padomēm, bet tā ir viena no visbūtiskākajām
nozarēm mūsu saimniecībā. Lai mēs nezaudētu gan bāzi, gan kadrus,
šis Municipālais departaments jāizveido ar ļoti nelielu, bet efektīvu
aparātu. Departamentu varētu apstiprināt Augstākajā padomē, bet tas
principā darbotos pie Ministru padomes un to vadītu Ministru padomes
priekšsēdētāja pirmais vietnieks.
Priekšsēdētājs: Lauksaimniecības komisija. Lūdzu, pēc mūsu
rituāla, stenogrammai nosauciet uzvārdu.
V.Strīķis: Godāto priekšsēdētāj, godātie kolēģi!
Lauksaimniecības un mežsaimniecības komisija, ļoti rūpīgi izskatījusi
likumprojektu, kopumā to atbalsta, bet, lai varētu risināt lauku problēmas,
likumprojektā mēs neredzam Ministru padomes priekšsēdētāja vietnieku
lauku jautājumos, kaut gan mutiski valdības vadītājs par to iestājās.
Bet, ņemot vērā to, ka nav konkrētas personas, likumā tas nav paredzēts.
Lai no šīs situācijas izietu, mēs iesakām likumā ietvert vienu
punktu, kurā uzdot valsts vadītājam paredzēt priekšsēdētāja
vietnieku lauku jautājumos un ieteikt attiecīgu kandidatūru. Otrām kārtām
likumprojektu vajadzētu papildināt ar punktu, kurā atspoguļotos arī
departamenti, bet tie nebūtu valdības sastāvā. Lauku problēmu risināšanai
ļoti nepieciešama ir, pirmkārt, agrārā reforma, Reģionālās
lauksaimniecības mašīnbūves un Meža departaments. Mēs piekrītam
valdības vadītājam - ja būs Ministru padomes priekšsēdētāja
vietnieks lauku jautājumos, šie departamentu direktori varētu arī
neieiet valdībā. Likumprojektā un tālāk likumā šāds punkts jāiekļauj,
lai mums būtu pārliecība, ka departamenti tiks veidoti. Paldies.
Priekšsēdētājs: Rūpniecības komisija - lūdzu.
Ģ.Krūmiņš: Mēs Rūpniecības komisijā galvenokārt nodarbojāmies
ar savām problēmām un uzskatām, ka struktūras komisijas varbūt
nevajadzēja apspriest komisiju vadītājiem, bet uzticēt tomēr Ministru
padomes priekšsēdētājam izveidot šo valdības struktūru tādā veidā,
kā viņš uzskata par labāku.
Priekšsēdētājs: Lūdzu, tuvāk pie mikrofona!
Ģ.Krūmiņš: Kas attiecas uz šo Ministru padomes sastāvu, uz
valdības sastāvu, mūsu komisija ir tādās domās, ka tieši šādas
ministrijas, kādas ir iesniegtas izskatīšanai, būtu ļoti piemērotas
pārejas periodam. Pakāpeniski attīstoties tirgus ekonomikai un ieviešot
īpašuma formu daudzveidību, pārejot uz akciju sabiedrībām, atsevišķu
ministriju loma, protams, samazināsies un šo ministriju uzdevums varētu
būt tikai kopējās valdības stratēģijas izstrādāšana, nevis konkrētu
ekonomiskās darbības virzienu regulēšana katram rūpniecības uzņēmumam
u.tml. Ministrijas izstrādātu ekonomisko stratēģiju un varbūt arī
noteiktu rūpniecības uzņēmumus, kurus valdība varētu saglabāt savā
vai daļējā īpašumā. Bez tam pārejas periodā, piemēram, Rūpniecības
ministrijai varētu būt ļoti svarīga loma, realizējot Vissavienības
uzņēmumu pāreju republikas pakļautībā. Attiecībā par
departamentiem jāteic, ka, nenoliedzot dažu šeit ieteikto departamentu
lietderīgumu, mēs domājam, ka radīt ļoti daudzus departamentus diez
vai būtu ieteicams. Es domāju, ka par visu attiecīgo nozari tomēr
vajadzētu atbildēt ministrijai, nevis šos jautājumus sadalīt pa dažādiem
departamentiem un tādā veidā saskaldīt struktūru. Kopumā par piedāvāto
likumu ir tādas domas, ka tagad vajadzētu apstiprināt tikai republikas
valdību, bet valdības programmu un darbības virzienus atstāt uz vēlāku
laiku.
Priekšsēdētājs: Paldies. Celtniecības, Enerģētikas, Transporta
un Informācijas komisija.
O.Blumbergs: Principā pievienojoties tam, ko sacīja Rūpniecības
komisijas vadītājs, uzskatām, ka tāda struktūra, kāda tiek piedāvāta,
zināmā mērā ir valdības galvas struktūra, kura varētu būt pieņemama
pārejas periodā. Nākotnē jārisina jautājums par Ekonomikas
ministrijas, Materiālo resursu ministrijas, Rūpniecības ministrijas un
Tirdzniecības ministrijas funkcijām, jo acīmredzot jāatrod risinājums
par šo ministriju apvienošanu vienā. Manuprāt, nepareiza ir Valsts
statistikas komitejas pakļaušana valdībai. Visu pēckara periodu esam
redzējuši, ka statistikas dati tiek falsificēti, kārtības tur nav nekādas
un vienmēr jebkura valdība ir bijusi ieinteresēta parādīt labākā
gaismā savu darbību. Esmu cieši pārliecināts, ka valsts statistikas
centrālajam orgānam ir jābūt tieši pakļautam parlamentam.
Priekšsēdētājs: Paldies. Tālāk Jūras lietu komisija.
B.Salītis: Godātais priekšsēdētāj, cienījamie deputāti!
Apspriežot šo jautājumu par piedāvāto valdības struktūru, es domāju
un arī mūsu komisijas deputāti uzskata, ka valdība var noteikt un var
izvēlēties vajadzīgo struktūru. Vienīgi būtu vēlams, runājot par jūras
lietām, redzēt, kam jūras lietu valsts funkcijas tiks nodotas, jo šodien
mēs neredzam, kam tiks pakārtota zivsaimniecība, Latvijas jūras kuģniecība
un upju transports. Ja būtu strikti redzams, kā šīs nozares tiks pārvaldītas,
varbūt mums būtu zināma skaidrība. Tomēr mūsu komisija uzskata: ja tāda
ministrija nav paredzēta, tad Jūras lietu departaments būtu vajadzīgs,
lai varētu koordinēt kopumā visu šo pārvaldes struktūru. Par piedāvāto
struktūru mums īpašu iebildumu nav, vienīgi ļoti grūti ir secināt,
ar ko katra ministrija nodarbosies, jo tāda plaša izskaidrojuma un izvērsuma
nav.
Priekšsēdētājs: Vārds Tirdzniecības un pakalpojumu pastāvīgās
komisijas priekšsēdētājam deputātam Čepānim.
A.Čepānis: Republikas Augstākās padomes Tirdzniecības un
pakalpojumu komisija, neskatoties uz vakar Augstākās padomes sesijā dažu
deputātu izteiktajiem priekšlikumiem par to, ka pašreizējos apstākļos
Tirdzniecības ministrija republikas valdības struktūrā it kā neesot
vajadzīga, vienprātīgi, atkārtoju, pilnīgi vienprātīgi, nāca pie
slēdziena, ka pašreizējos apstākļos Tirdzniecības ministrija
republikā ir nepieciešama. Taču mēs nonācām arī pie tāda slēdziena,
ka Tirdzniecības ministrijas funkcijas būtiski jāmaina, jo mūsu kroplīgās
ekonomikas apstākļos šobrīd kaut ko pārdot nav problēma, bet problēma
ir sagādāt republikai lielākus tautas patēriņa preču, it sevišķi pārtikas
preču, resursus. Tāpēc komisija uzskata, ka ir jāmaina Tirdzniecības
ministrijas loma tautsaimniecības kompleksā un tai galvenokārt jāņem
savā pārziņā organizācijas, kuras pašlaik republikā veic
tirdzniecisko darbību, tas ir, republikas Lauksaimniecības ministrija ar
tās tirdzniecības tīklu un strādnieku apgādes daļu, kas nodarbojas
galvenokārt ar dzelzceļa transporta strādnieku apgādes jautājumiem,
apvienība "Latvijas grāmata", apvienība "Farmācija"
un citas tirdzniecības organizācijas. Tai jāveido tirdzniecības
politika mūsu republikā. Tādēļ mūsu ierosinājums ir atbalstīt
Ministru padomes priekšsēdētāja Godmaņa priekšlikumu par Tirdzniecības
ministrijas izveidošanu, un pulksten 15 mēs varēsim Augstākajai
padomei ierosināt konkrētu tirdzniecības ministra kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Paldies. Vārds Apkārtējās vides aizsardzības
pastāvīgās komisijas priekšsēdētājam deputātam Batarevskim.
O.Batarevskis: Vakar mēs izskatījām jautājumu par valdības
sastāvu, un mums ir iebildumi pret Celtniecības ministrijas nosaukumu,
jo principā ir jāuzsver galvenā funkcija, ko ietver arhitektūra. Tāpēc
mēs ierosinām to nosaukt par Arhitektūras un celtniecības ministriju.
Bez tam mums ir iebildes pret to, ka novārtā atstāta tāda svarīga
Latvijas dabas sastāvdaļa kā meži, kas veido 50 procentus no Latvijas
teritorijas, un ka uz mežiem skatās tikai kā uz celulozes izejvielu,
bet neskatās uz to vispārējo nozīmi mūsu dabas norisēs. Tāpēc mēs
uzskatām, ka ir nepieciešams izveidot Mežsaimniecības departamentu,
kas būtu valdības sastāvā, un šim departamentam būtu jāveic vienota
Mežsaimniecības pārvaldes funkcija, tam būtu jānodod arī mežu
izmantošanas funkcijas, ko pašreiz veic apvienība "Latvijas meži".
Otrkārt, mēs uzskatām, ka nepieciešams atrisināt jautājumu par PSRS
pārraudzībā esošo zivsaimniecību, kas sadalīta pa dažādām nozarēm
- tas ir, Baltribvod, Zapriba, Zvejnieku kolhozu savienība un citām.
Apvienojot šīs funkcijas, vajadzētu izveidot Zivsaimniecības
departamentu, kura vadītājs arī ietilptu Ministru padomes sastāvā.
Priekšsēdētājs: Paldies. Tālāk vārds Sociālās nodrošināšanas
un veselības aizsardzības pastāvīgās komisijas priekšsēdētājam
deputātam Krastiņam.
I.Krastiņš: Cienījamo priekšsēdētāj, cienījamie kolēģi!
Vakar komisija apsprieda piedāvāto likumprojektu valdības struktūras
jautājumā un nolēma, ka galvenais princips tomēr būtu Ministru
padomes priekšsēža cienīšana un viņa piedāvātā struktūras modeļa
respektēšana. Līdz ar to pēc vispusīgas domu apmaiņas principiālu
priekšlikumu par Ministru padomes struktūras izmaiņām mums nav. Vienīgi
ar niecīgu balsu vairākumu komisija nolēma atbalstīt priekšlikumu par
Ministru padomes priekšsēdētāja vietnieka posteni lauku jautājumos.
Tiesa, ar piebildi, ja to atzīs par lietderīgu pats Ministru padomes
priekšsēdētājs.
Citādu ierosinājumu par pašu likumprojektu komisijai nav, tā atbalsta
ministriju nosaukumu maiņu. Tālāk par Ministru padomes sastāvu. Es
patlaban gribētu pievienoties visai plašajam Latvijas PSR Konstitūcijas
citētāju pulkam un atgādināt tās 117.pantu, kurā teikts, ka
jaunizveidotā Ministru padome iesniedz Augstākajai padomei izskatīšanai
savu turpmākās darbības programmu. Tā kā pagaidām Ministru padome vēl
nav izveidota, prasīt no jaunā premjerministra kaut kādu turpmākās
darbības programmu, varētu pat teikt, ir antikonstitucionāli. Domāju,
ka šo likumu vajadzētu apstiprināt un pēc tam jaunajai Ministru
padomei pieprasīt tās darbības programmu. Paldies.
Priekšsēdētājs: Tālāk vārds Tautas izglītības, zinātnes un
kultūras pastāvīgās komisijas priekšsēdētājam deputātam Laķim.
P.Laķis: Cienījamais priekšsēdētāj, cienījamie kolēģi! Mūsu
komisija vakar apsprieda jautājumus, kas ietilpst tās kompetences sfērā,
tas ir, divas izpildvaras organizācijas - Izglītības ministriju un Kultūras
ministriju. Mēs gatavojamies aplūkot jautājumu par šo ministriju
ministru kandidatūrām, un es domāju, ka šodien pulksten 15 mūsu sēdes
turpinājumā mēs varēsim cienījamiem kolēģiem ziņot par saviem
secinājumiem.
Manuprāt, aplūkot jautājumu par valdības struktūru komisijai, kura
turklāt nav kompetenta ekonomikas un pārvaldes jautājumos, ir visai
vieglprātīgi. Šajā situācijā varam izteikt tikai divus atzinumus:
pirmkārt, mums ir jāuzticas mūsu Ministru padomes priekšsēdētāja
izvirzītajai valdības struktūrai, un, otrkārt, pārejas periodā ir
nepieciešams izmantot šo struktūru, jo mūsu pašreizējais Latvijas
valsts stāvoklis ir tik katastrofāls, ka citas izejas, izņemot šo daļēji
administratīvo ekonomiskās vadības sistēmu, mums acīmredzot nav. Un,
tā kā mūsu komisija kopā ar Sociālās nodrošināšanas un veselības
aizsardzības pastāvīgo komisiju skars jautājumus, kas saistīti ar
sportu, tad mūsu vienīgais ieteikums ir tāds, ka nepieciešams Sporta
lietu departaments. Tomēr, manuprāt, tā vadītājam diezin vai vajadzētu
būt loceklim. Paldies.
Priekšsēdētājs: Tālāk vārds Cilvēka tiesību un nacionālo
jautājumu pastāvīgās komisijas priekšsēdētājai deputātei Kozakevičai.
I.Kozakeviča: Tā kā neviena no Ministru padomes struktūrvienībām
tieši un pilnībā neattiecas uz mūsu komisijas kompetenci, tad mums
iebilžu pret piedāvāto Ministru padomes struktūru nav. Uz mūsu
kompetenci turpmāk attieksies daudzu ministriju darbība un varbūtējās
zemākās struktūras. Vakar apspriežoties mūsu komisija izteica vēlēšanos
šodien piedalīties ne vien, kā tas ir paredzēts, ārlietu ministra
kandidatūras izskatīšanā, bet arī, gluži likumsakarīgi, pārrunās
ar Valsts drošības komitejas priekšsēdētāju.
Priekšsēdētājs: Aizsardzības un iekšlietu komisija.
T.Jundzis: Cienījamie deputāti! Aizsardzības un iekšlietu
komisijas kompetencē varētu ietilpt trīs ministriju un komiteju darbība:
Iekšlietu ministrija, Tieslietu ministrija un Valsts drošības komiteja.
Tā kā vakardienas diskusijās nepacēlās jautājums nedz par Iekšlietu
ministrijas, nedz par Tieslietu ministrijas nepieciešamību valdības
sastāvā, es domāju, ka šis jautājums ir pats par sevi skaidrs. Vakar
mūsu komisija par iekšlietu ministra kandidatūru apstiprināja Viktoru
Skudru. Kas attiecas uz Valsts drošības komiteju, par to vakardienas
debates notika vienā virzienā: vai šīs komitejas priekšsēdētāju
vajadzētu iekļaut valdības sastāvā? Te man ir jāpaskaidro, ka
Latvijas PSR Konstitūcijas 116.pants paredz, ka Valsts komiteju priekšsēdētāji
ieiet valdības sastāvā. Tāpēc par šo jautājumu diskutēt pašreiz
nebūtu pamata.
Un, visbeidzot, es gribētu izteikt savu viedokli jautājumā par piedāvātā
likumprojekta otrajā punktā paredzētajiem darbības pamatvirzieniem. Es
domāju, ka šo punktu vajadzētu svītrot. Turklāt deputātiem par to
vajadzētu iestāties diezgan konsekventi, jo šajā punktā es saskatu
zināmas lamatas. Tāpēc ka saskaņā ar Latvijas PSR Konstitūcijas
118.pantu viss, kas nav Augstākās padomes un vietējo padomju kompetencē,
jārealizē Ministru padomei. Nekad neizdosies sastādīt pilnīgu
pamatvirzienu vai virzienu sarakstu, neaizmirstot kādu vairāk vai mazāk
svarīgu virzienu. Un, ja kāds no šiem virzieniem būs aizmirsies, un
tas noteikti tā būs, valdība vienmēr varēs atsaukties uz šā
likumprojekta, ja tas kļūs par likumu, otro pantu. Tādēļ aicinu to
izsvītrot.
Priekšsēdētājs: Ārlietu komisija.
J.Freimanis: Cienījamo priekšsēdētāj, cienījamie kolēģi! Ar
gandarījumu mēs konstatējam, ka šoreiz republikas Ministru padomes
sastāvā ir Ārlietu ministrija, kura šoreiz nebūs tikai deklaratīva,
bet gan pilntiesīga Ārlietu ministrija. Tā ka no šā viedokļa
projekts, protams, ir apsveicams. Vienojoties ar opozīcijas deputātiem,
mēs, komisija, taisnību sakot, speciāli kopā nesanācām. Šodien
pulksten 11.00 šos jautājumus apspriedīsim un galvenokārt ārlietu
ministra kandidatūru. Tā kā acīmredzot turpmākajā darba gaitā tiks
runāts par kompetenci, es varētu teikt, ka pats galvenais šeit būs
kompetences sadale starp ministriju un Ārlietu komisiju. Bet šodien
pulksten 15.00 mēs būsim, tā sakot, izlēmuši tieši šo svarīgāko
jautājumu par ministra kandidatūru. Visā visumā projekts ir atbalstāms.
Priekšsēdētājs: Paldies. Par likumprojektu visas komisijas savu
viedokli ir izteikušas. Kā es saprotu, galvenais, uz ko mums vajadzētu
turpmāk balsojot vērst uzmanību, ir grozījumi pārvaldes sistēmā. Es
jums atgādināšu vakardienas diskusiju. Tātad faktiski runa ir par to,
ka jānodibina Latvijas Republikas Celtniecības ministrija. Kaut gan
izskanēja doma, ka jāveido Arhitektūras un celtniecības ministrija,
likvidējot Valsts celtniecības un arhitektūras lietu komiteju.
Nodibinot Enerģētikas ministriju, praktiski mainās tikai statuss, bet pārvaldes
sistēma paliek tā pati. Kad komiteja kļūst par ministriju, milzīgās
debates varbūt nevajadzētu izvērst. Kaut gan zināmas nianses ir.
Principiāls jautājums ir par Komunālās saimniecības ministriju, kura
tiek likvidēta. Tad Valsts televīzijas un radioraidījumu komiteja,
Valsts fiziskās kultūras un sporta komiteja un Statistikas komiteja.
Transporta un ceļu saimniecības ministrijas vietā acīmredzot vajag
nodibināt Satiksmes ministriju, kuras nosaukums man liekas tuvāks būtībai.
Šādas ministrijas izveidošana nav pārvaldes principiāls grozījums,
bet vairāk ir nosaukuma maiņa. Tātad nāk klāt valdības lietu
ministrs un ierosināts izraudzīties Ministru padomes priekšsēdētāja
vietnieku lauku jautājumos, kaut gan šajā likumprojektā nemaz nav
paredzēts, cik Ministru padomes priekšsēdētāja vietniekiem būtu jābūt.
Lūdzu, kā darīsim pašreiz? Kas pārstāv Ministru padomi?
Esmu spiests paziņot trīsdesmit minūšu pārtraukumu, kurā tiks
pavairoti materiāli, un komisiju vadītājus lūdzu pēc tiem atnākt pie
manis un parakstīt tos. Pēc pusstundas saņemsim šos materiālus un
balsosim, ja tas būs vajadzīgs, par atsevišķiem punktiem, jo tā ir ļoti
nopietna lieta. Komisiju vadītājus lūdzu pienākt pie manis.
(Pārtraukums)
Priekšsēdētājs: Turpinām darbu. Vai visi ir saņēmuši projektu?
Tajā praktiski ir fiksēti visi izskanējušie priekšlikumi. Jāsaka, ka
tajā neesam atainojuši komisiju priekšlikumus, kuri tika izteikti šeit.
Lūdza tomēr izskatīt jautājumu par Mežsaimniecības minis-triju. Mēs
varbūt varam ierakstīt punktu: uzdot Ministru padomes priekšsēdētāja
jaunizveidotajai valdībai izskatīt jautājumu par Mežsaimniecības
ministrijas izveidošanu. Viss pārējais šeit būtu. Par departamentiem
mēs esam ierakstījuši, lai valdība to mēneša laikā izlemj, jo tas
ir skaidrs: ja tiek likvidēta, teiksim, Fiziskās kultūras un sporta
komiteja, dabiski, tiek izveidots departaments. Tā vismaz man liekas.
No zāles: Pirmajā lapā ir Ceļu saimniecības ministrija, otrajā -
ka jāizveido Satiksmes ministrija.
Priekšsēdētājs: Jā, šeit ir nesaskaņa. Ir runa arī par to, ka
jāprecizē par Arhitektūras un celtniecības ministrijas nosaukumu. Man,
kas kādreiz nedaudz ir bijis saistīts ar celtniecību, šie vārdi vienmēr
iet kopā, bet, ja pret šiem diviem vārdiem ir kaut kādas īpašas
iebildes, tad varbūt tā ir. Lūdzu, deputāt Gavar.
J.Gavars: Cienījamo priekšsēdētāj! Es domāju, ka nebūtu
pareizi rakstīt - likvidēt Valsts televīzijas un radioraidījumu
komiteju. Pretējā gadījumā man šovakar jāpasaka, ka televīzijā nebūs
nevienas programmas. Varbūt mēs varam ierakstīt, ka komisijā tika runāts
par Valsts televīzijas un radioraidījumu komitejas reorganizēšanu par
Latvijas Republikas Radio un televīzijas komiteju, jo mēs secinām, ka
tomēr paliek nosaukums "komiteja", nevis departaments. Starpība
tad ir tikai tāda, ka priekšsēdētājs nepaliek valdības sastāvā.
Priekšsēdētājs: Tā jau ir, kad
visi grib būt valdības sastāvā.
J.Gavars: Nē, mēs nesakām, ka mēs gribam.
S.Zaļetajevs: */Mans jautājums arī ir saistīts ar mūsu
Latvijas Valsts televīzijas un radioraidījumu komitejas nākotni. Pirms
pieņemt lēmumu par šo punktu, gribētos uzzināt valdības viedokli, kāda
šī nākotne būs. Es ne visai labi spēju šo resoru iedomāties kā
departamentu kādā no ministrijām. Iekams pieņemt lēmumu par šo
punktu, gribētos saņemt sīkāku informāciju./
Priekšsēdētājs: */Paldies./
M.Gavrilovs: */Man ir zināmā mērā līdzīgs lūgums par
Statistikas komiteju. Statistika ir ļoti svarīga - tā ir informācija,
no kuras mēs šeit visi pārtiekam. Es pat zinu, kāds ir Maskavas
Statistikas komitejas viedoklis, jo reiz piedalījos komitejas sēdē, kurā
tika izteikts lūgums to atbrīvot no pakļautības Ministru padomei, tāpēc
ka Ministru padome kā augstāks resors pieprasa sev izdevīgus skaitļus.
Ārzemju prakse liecina par to, ka iestādei, kura sniedz informāciju un
kuras pienākums ir dot objektīvu informāciju, tomēr jāatrodas ārpus
izpildvaras. Tāpēc es iesniegšu rakstveida lūgumu, lai šī iestāde -
varbūt to vajadzētu nosaukt citādi, bet var saukt arī par komiteju -
tiktu pakļauta Augstākajai padomei. Skaitļi, statistika, no kuras mēs
visi esam atkarīgi, nedrīkst atrasties izpildvaras rokās./
Priekšsēdētājs: */Paldies./ Es
domāju, ka šos priekšlikumus mēs lūgsim komentēt deputātu Vilni
Bresi, jo no neatkarīgā deputāta tas būtu pat ļoti vēlami. Es jums
atkārtošu, jo jūs laikam nedzirdējāt līdz galam: reorganizēt Valsts
televīzijas un radioraidījumu komiteju par Latvijas Republikas Radio un
televīzijas komiteju. Tātad tiek noņemts tikai vārds
"valsts". Un otrs priekšlikums izskanēja par to, ka Latvijas
Republikas Valsts statistikas komiteju vajadzētu pakļaut Augstākajai
padomei. Jūs varat savu viedokli izteikt?
V.Bresis: Bez šaubām, es uzskatu, ka pašreizējā Televīzijas un
radioraidījumu komiteja ir jāreorganizē, jo mēs jūtam, ka nav īstas,
ja tā var teikt, valdības nostādnes šajā jautājumā. Kā to izdarīt?
Man liekas, ka Radioraidījumu komiteju tiešām vajadzētu pārveidot un
pakļaut republikas Augstākajai padomei. Savā laikā mums bija tāda
doma izveidot Sabiedrisko lietu ministriju, kurā varētu ietilpt arī
šī komiteja. Lai gan pēdējā laikā tāda doma ir atkritusi, man šķiet,
pie šā jautājuma ir jāatgriežas. Tomēr, priekšsēdētāj, jūsu
uzdevums nāca tik negaidīti, ka, atklāti sakot, es neesmu gatavs
pateikt, kā to pašreiz reorganizēt: vai atstājot kā departamentu, vai
atstājot kā komiteju. Un kā ar šo pakļautību? Domāju, nebūtu
slikti, ja tā pakļautos republikas Augstākajai padomei, jo tā ir un
paliek mazāk vai vairāk politisks orgāns, un mums ar jums būs jākoordinē
visas sabiedriskās un politiskās lietas, kuras vajadzēs izskaidrot
republikas iedzīvotājiem. Tajā pašā laikā domāju, ka nekādā gadījumā
nedrīkst aizliegt republikas valdībai informēt un rast tādu ļoti plašu
kanālu, lai propagandētu visus tos pasākumus, ko valdība mūsu
teritorijā veiks.
Priekšsēdētājs: Tātad šādu priekšlikumu izteica divi deputāti.
Varbūt tik strikti neformulēt - likvidēt -, bet ierosināt valdībai
reorganizēt Latvijas Republikas Valsts televīzijas un radio komiteju.
Tad acīmredzot šis jautājums būs jāizskata pat atsevišķi, un tas būtu
loģiski. Citādi tiešām iznāk, ka likvidējam. Tātad tas ir ierosinājums,
par kuru balsosim. Attiecībā uz Statistikas komiteju man tā īsti nav
skaidrs, vai tā paliek komiteja vai to pakļauj Augstākajai padomei? Vai
mēs, Augstākās padomes iepriekšējais sastāvs, Konstitūcijā par
Valsts dabas aizsardzības komiteju ierakstījām, ka tā ir pakļauta
Augstākajai padomei? Bet tagad mēs runājam par Statistikas komiteju.
R.Černajs: Es atbalstu iepriekšējā deputāta teikto, ka Valsts
statistikas komiteja arī būtu saglabājama. Tā acīmredzot varētu būt
pakļauta Augstākajai padomei, jo jāņem tomēr vērā, ka informācija
visā pasaulē ir viena no galvenajām parādībām, un mums arī tā būtu
jāizmanto. Ministru padomes pārziņā pāriet citi resori, arī tie bez
šīs informācijas nevarēs iztikt. Acīmredzot būtu nepieciešams izstrādāt
speciālu likumu par statistiku, un es domāju, ka šajā likumprojektā
jautājumu vajadzētu atstāt atklātu un rakstīt, ka Valsts statistikas
komiteja ir jāreorganizē.
Priekšsēdētājs: Paldies. Pirms balsojam, es lūdzu savu viedokli
īsi izteikt Ministru padomes priekšsēdētājam Godmanim. Tā kā īsu
laiku jūs šeit nebijāt, es informēšu par izmaiņām. Deputāti iestājās
par to, ka ir vajadzīgs viens priekšsēdētāja vietnieks par lauku
prob-lēmām, ka pagaidām mūsu punktā ierakstīt Valsts televīzijas un
radioraidījumu komiteju, kā arī Statistikas komiteju nevis likvidēt,
bet reorganizēt, izskatot atsevišķi jautājumu, vai mēs Statistikas
komiteju pakļausim Augstākajai padomei vai ne. Tas ir jautājums, kurš
argumentēti jāizdiskutē. Viss pārējais paliek. Komunālās saimniecības
ministrijas vietā un Valsts fiziskās kultūras un sporta komitejas vietā
veidojas departamenti. Attiecīgi ir ierakstīts punkts - viena mēneša
laikā izstrādāt priekšlikumus par departamenta izveidošanu.
Ministru padomes priekšsēdētājam Ivaram Godmanim tiek uzdots izskatīt
jautājumu par Mežsaimniecības ministrijas izveidošanas nepieciešamību.
Lūdzu. Ja varat, tad īsi.
I.Godmanis: Varbūt sākumā principiāli. Es domāju, ka varētu
radīt ļoti daudz veidojumu, kas tieši pakļaujas Augstākajai padomei.
Es pilnīgi saprotu deputātu nostāju, taču gribu brīdināt, ka var iznākt
formāla pakļautība, bet reālā praktiskā darbība no tā diez vai
uzlabosies. Īpaši tas attiecas uz Statistikas komiteju. Bija runa par
valsts komiteju likvidēšanu. Pēc Konstitūcijas valsts komiteju priekšsēdētāji
ir valdības locekļi. Nu mēs rīkojamies pēc principa, ka valdības
locekļi ir tikai ministri. Jā, atskaitot šo vienīgo gadījumu. Tas nebūt
nenozīmē, ka šis institūts tiek likvidēts. Likvidēt nozīmē
praktiski reorganizēt, tas nozīmē, ka jaunā orgāna vadītājam ir
tiesības gādāt par to, kā orgāns tiek veidots, kas tajā strādās un
kā šis darbs tiks risināts. Tāpēc es atbalstu šo variantu -
reorganizēt Valsts televīzijas un radioraidījumu komiteju.
Es nezinu, vai esat lietas kursā, kā tas savā laikā tika darīts
Lietuvā. Bija ievēlēta speciāla valde. Es piekrītu deputātam Bresim,
ka šeit ir liels politiskais satvars, tomēr deputātus aicinātu padomāt
par šo variantu, cik daudz šādu komiteju un, iespējams, arī citu
veidojumu var pakļaut Augstākajai padomei.
Baidos, ka sākumā doma varēja būt saistīta ar to, it kā fundamentāli
uzlabotos darba kvalitāte un neatkarība. Varbūt šajā ziņā tas tomēr
nav pareizākais variants. Es pilnīgi piekrītu - varētu būt tādas
aizdomas, ka valdība var kaut kādā veidā mēģināt diktēt radio un
televīzijai, ko raidīt. Es domāju, ka šādā stāvoklī mēs neesam,
un nekas neliecina par to, ka šeit vajadzētu būt izmaiņām. Tātad, ja
komiteja darbojas valdības pakļautībā, tas nebūt nenozīmē, ka
politiskā situācija valdības darbībā tika mainīta, es domāju -
komitejas darbībā.
Priekšsēdētājs: Es atvainojos.
I.Godmanis: Lūdzu, lūdzu.
Priekšsēdētājs: Tātad jūs neiebilstat, ka šie abi jautājumi,
par ko tikko teicāt, paliek atklāti, bet punktā ierakstīt -
"reorganizēt".
I.Godmanis: Jā, es pret to neiebilstu.
Priekšsēdētājs: Paldies.
I.Godmanis: Vēl gribu atbildēt sakarā ar mežsaimniecības jautājumu.
Es domāju, ka struktūru jāsāk veidot no apakšas, nevis uzreiz
ministrijas līmenī, cerot, ka ministrija risinās jautājumus. Ja jautājums
nobriedis un ir cilvēki, kas gatavi to risināt, turklāt šī ierosme nāk
no apakšas, ja pierāda, ka šī ministrija vajadzīga, tad to var
veidot. Te jūtu nedaudz citādu nostāju. Izveidosim ministriju, un tad
jautājums automātiski risināsies. Es esmu par Mežu departamenta līmeni.
Departaments ir pie valdības. Attiecībā uz vietnieku - to mēs esam
diskutējuši pie lauku problēmām, jautājums jāizskata saistībā ar
lauksaimniecības ministra turpmākajām funkcijām. Es tomēr aicinātu
arī pastāvīgās komisijas un deputātus, kas šo jautājumu izskata, ļoti
rūpīgi risināt šo situāciju, lai nebūtu dublēšanās un traucējošu
faktoru.
Es atbalstu priekšlikumu mēneša laikā izskatīt jautājumu par
departamentiem un to veidošanu, kā arī pierādīt, ka šādi
departamenti ir vajadzīgi. Tas ir valdības uzdevums.
Priekšsēdētājs: */Vai jums ir jautājums?/
No zāles: */Es nesaprotu, kāpēc premjerministrs piekrīt tik
nenoteiktam ierakstam. Saprotiet, kad mēs ierakstām - izveidot likvidējot
vai likvidēt, kaut ko izveidojot, - tad tiek panākta pilnīga noteiktība.
Ja mēs rakstām - likvidēt - un vairāk neko, tad arī rodas pilnīga
noteiktība. Bet, kad rakstām - reorganizēt, tas ir gandrīz tāpat kā
ierakstīt - uzlabot, vairāk neko nepasakot. Tas nozīmē, ka cilvēki,
kas strādāja ar dokumentu, nav izdomājuši, kā reorganizēt. Šis būs
pirmais likums, kas tik nenoteikti traktē šos jēdzienus. Ko tas nozīmē
- reorganizēt? Tas nav nekas./
I.Godmanis: Galvenais, kam pievērst uzmanību, ir jautājums, ka ne
Televīzijas un radioraidījumu, ne Fiziskās kultūras un sporta, ne
Statistikas komitejas vadītājs, kas pēc Konstitūcijas kā valsts
komiteju priekšsēdētāji ir valdības sastāva locekļi, šajā
likumprojektā nav valdības locekļi.
Tas vien, ka šeit ir diskusijas par to, vai varētu pakļaut komiteju tieši
Augstākajai padomei, automātiski it kā apstiprina šo domu. Projekta
pirmajā lappusē ir priekšlikums par valdības locekļiem. Tas ir primārais
priekšlikums. Otrs priekšlikums ir par valsts komitejām. Bet es vēlreiz
gribu teikt, ka aizstāvēšu departamenta principu. Protams, jālemj
deputātiem. Es atbalstu departamenta principu, nepastāvot, lai
departamentu vadītāji būtu valdības locekļi.
Priekšsēdētājs: */Godātais kolēģi deputāt Gavrilov! Mēs
nevaram tā strādāt. Ja pie mums katrs deputāts, apspriežot vienu un
to pašu problēmu, trīs reizes ņems vārdu, tas darbu vienīgi apgrūtinās.
Jūs mani nostādāt neērtā stāvoklī./ Atbildot deputātam, mūsu kolēģim,
kurš uzdeva šo jautājumu, paskaidroju, ka piezīme ir vietā. Bet šajā
situācijā tā tomēr ir mūsu attieksme. Lai nebūtu nekādu domstarpību,
balsosim par katru punktu projektā.
Pirmais punkts. Transporta un ceļu komisijas vietā Satiksmes komisija.
Arhitektūras un celtniecības. Kā, lūdzu? Arhitektūras atsevišķi jābūt?
No zāles: Ir priekšlikums nosaukt par Būvniecības lietu
ministriju.
Priekšsēdētājs: Pirmais priekšlikums izskanēja no komisijām -
Arhitektūras un celtniecības. Būvēšanas, mūrēšanas vai apmešanas
- šie priekšlikumi būs pēc tam. Lūdzu reģistrēties. Rezultāts
-167.
Tagad balsosim par pirmo punktu ar izmaiņām, par kurām es teicu -
Arhitektūras un celtniecības, bet transporta un ceļu vietā -
Satiksmes. Lūdzu, izsakiet savu attieksmi! Rezultāts: par - 116, pret -
32, atturas - 6.
Pirmais punkts šādā redakcijā ir pieņemts. Vai kāds no deputātiem
uzstāj, ka par šo punktu jābalso arī citā redakcijā? */Jūs uzstājat?
Jā? Lūdzu, nolasiet./
No zāles: */Es uzstāju, lai mēs nobalsojam atsevišķi, jo pieņēmām
kopumā. Tātad pareizi būs, kā mēs vakar par to runājām, balsot
atsevišķi par katru ministriju, par to, ka tiek izņemtas šādas
ministrijas - Celtniecības, Materiālo resursu, Rūpniecības un
Tirdzniecības ministrija./
Priekšsēdētājs: */Tātad Celtniecības, Rūpniecības, Tirdzniecības
un Materiālo resursu ministrija./
No zāles: */Atsevišķi balsot par katras izņemšanu./
Priekšsēdētājs: */Proti, tas ir otrs priekšlikums. Par katru
ministriju atsevišķi mēs nevaram balsot. Jums ir variants, kas izslēdz
Celtniecības ministriju, Rūpniecības ministriju, Tirdzniecības
ministriju un Materiālo resursu ministriju. Tātad ir saņemts šāds
priekšlikums. Izsakiet savu viedokli balsojot./ Tātad mūsu kolēģis
ierosina balsot. Kā, lūdzu? Nē, katru ministriju mēs nevaram. Lūdzu,
ieslēdziet balsošanu! Izsakiet savu attieksmi! Rezultāts: par - 46,
pret - 105. Priekšlikums ar balsu vairākumu noraidīts.
Vai vēl kāds uzstāj, ka jābalso par citu variantu? Tagad 2.punkts. Kādas
ir piezīmes? Es ierosinu balsot par redakcijas komisijas projektu un pēc
tam, ja būs izmaiņas, balsosim atsevišķi. Lūdzu, izsakiet savu
attieksmi pret 2.punktu! Rezultāts: 120 - par, 18 - pret, 2 - atturas. Tātad
pieņemts. Vai ir jābalso citas redakcijas? Viena balss vēl klāt
"par". Citu redakciju nav, nebalsojam.
3.punkts. Divi deputāti ierosināja, un mēs šeit pēdējo daļu formulējām
tā: "Likvidēt Latvijas Republikas Komunālās saimniecības
ministriju, Latvijas Republikas Fiziskās kultūras un sporta
komiteju" un tālāk papildus rakstām: "Reorganizēt Latvijas
Republikas Valsts televīzijas un radioraidījumu komiteju un Latvijas
Republikas Valsts statistikas komiteju." Tā mēs norunājām. Lūdzu
ieslēgt balsošanas režīmu. Rezultāts: 124 - par, pret - 21, atturas -
6. Lēmums ir pieņemts. */Jūs pastāvat uz citu redakciju?/
No zāles: */Pašā pēdējā rindkopā, kur runāts par Satiksmes
ministriju, ierakstīts - likvidēt. Bet runa ir tikai par pārdēvēšanu.
Kāpēc tad vajadzīgs šāds formulējums? Vai tas ir saistīts ar kaut kādiem
pārveidojumiem? Te gluži vienkārši ir jāpārdēvē./
Priekšsēdētājs: */Jā, ziniet, es arī izteicu šādas bažas, man
arī ir šāds viedoklis. Bet komisija tā nolēma. Mēs nobalsojām,
rezultāts ir skaidrs. Tātad jūs ierosināt - nevis izveidot un likvidēt,
bet pārdēvēt. Vai tā?/
Jums, es domāju, situācija ir skaidra, tāpēc kolēģis izteica priekšlikumu
balsot. Izsakiet savu attieksmi pret priekšlikumu balsojot. */Mūsu priekšlikums
netiek pieņemts. Žēl. Bet ko lai dara?/
No zāles: Vai mēs nevaram balsot reizē par 4., 5. un 6.punktu?
Priekšsēdētājs: Bet tad man jājautā, kurš jums ir 7.punkts.
"Uzdot Ministru padomes priekšsēdētājam izskatīt jautājumu par
Mežsaimniecības ministrijas izveidošanas nepieciešamību" - tā
ir mūsu attieksme. Ierosināts par visiem šiem pēdējiem punktiem
balsot kopumā. Bet man ir jājautā, vai kādam no deputātiem attiecībā
uz šiem punktiem ir īpaša redakcija?
A.Teikmanis: Man liekas, ka valdībai tomēr vajadzētu noteikt
konkrētāku termiņu, kad programma jāiesniedz. Esam ierakstījuši, ka
viena mēneša laikā, bet vajag norādīt, no kura brīža šo mēnesi
skaita - no šīs dienas vai publicēšanas dienas.
Priekšsēdētājs: Juristi visu
noskaidros. Tur būs tikai divu dienu starpība. Vai mums tiešām jāatklāj
debates?
L.Kurdjumovs: */Anatolij Valerjanovič! Man ir lūgums. Ja reiz domājam
7.punktā izdarīt ierakstu par to, ka Ministru padomē izskatāms jautājums
par Mežsaimniecības ministrijas radīšanu un izveidošanu, tad vajag
ierakstīt vēl vienu nozari, par kuru man vakar bija tas gods ziņot no
tribīnes. Būtu jāorganizē apvienība vai komiteja, kas izlems
lauksaimniecības agroservisa jautājumus. Šī problēma ir piemirsta./
Priekšsēdētājs: */Lai mums būtu vienveidība un skaidrība, mēs
to ierakstām protokolā. Kad pēc mēneša mums būs departamenta ziņojums,
tad mēs šo jautājumu izskatīsim speciāli./ Varbūt nobalsosim par šiem
punktiem.
V.Bresis: Var jau būt, ka ir domāts kaut kā citādāk risināt jautājumu
par valdības avīzes izdošanu. Jāsaka atklāti, ka līdz šim tikai
Augstākā padome un republikas valdība ir bez sava laikraksta. Vai nebūtu
lietderīgi, runājot par dažādām struktūrām, ierakstīt, ka
jaunizveidotajai valdībai mēneša laikā jāizstrādā priekšlikumi par
laikraksta - valdības vēstneša - izdošanu?
Priekšsēdētājs: Nav iebildumu? Nav. Lai nu ko, bet dot uzdevumus
valdībai mums ir viegli. Tikai - lai šie uzdevumi būtu izpildāmi. Kolēģi
iebilst, ka tomēr nebūs pareizi, jo mums ir likums par Ministru padomes
sastāvu. Ja mēs te visus uzdevumus saliksim iekšā, tad diez kas nebūs.
Pagaidām mēs to vārdiski un arī, ierakstot protokolā, uzdodam valdībai,
bet šajā likumā to nerakstīsim. Citu piezīmju nav? Tad, lūdzu,
balsosim kopumā par visiem šiem punktiem. Izsakiet savu attieksmi! Lūdzu
rezultātu: 131 - par, pret - 14, atturas - 2.
Par ir 132 balsis, tātad mēs esam balsojuši par katru punktu atsevišķi,
tāpēc kopumā mums nav vajadzības vairāk balsot. Kā, lūdzu? Es
sapratu, ka mēs balsojām par likumu kopumā. Vai jūs sapratāt citādi?
Mēs par katru punktu tagad esam nobalsojuši atsevišķi. Ko gan mēs
vairs varam izmainīt? Tāpēc likums ir pieņemts. Tagad, pirms deputāts
Einars Repše īsi izteiks savu priekšlikumu, mums ir jautājums - vai
attiecībā uz komisijām kaut kas ir mainījies, izņemot to, ka mēs
esam aizkavējušies? Vai mums tomēr nevajadzētu komisiju darbu turpināt
līdz pulksten 16? Kā jūs uzskatāt? Es domāju, ka tām ir jābeidz
darbs agrāk par pulksten 16, jo pulksten 16 jāsāk plenārsēde. Vai jūs
man piekrītat? Tagad sāksies darbs komisijās, tās dosies uz Brīvības
ielas namu un mēģinās strādāt jaunos apstākļos, bet tieši pulksten
16 šeit atsāksim plenārsēdi. Tātad vārds paziņojumam deputātam
Einaram Repšem un pēc tam dosim vārdu abiem komisiju priekšsēdētājiem.
No zāles: Informēju, ka Tautas izglītības, zinātnes un kultūras
komisija paliek strādāt šeit uz vietas, jo abi pretendenti ir atnākuši,
un mēs tiksimies trešajā stāvā Daiņa Īvāna kabinetā.
Priekšsēdētājs: Es došu vārdu paziņojumam arī citu komisiju
priekšsēdētājiem, ja tas būs vajadzīgs tūlītēju organizatorisko
jautājumu kārtošanai.
E.Repše: Cienījamie deputāti! Bez valdības sastādīšanas mums šobrīd
ir vēl viens ļoti neatliekams uzdevums, jo tas daudziem cilvēkiem
faktiski varbūt ir liktenīgs. Un proti, runa ir par Latvijas jauniešu
pavasara iesaukumu armijā. Un tādēļ, ņemot vērā to, ka daudzos
rajonos iesaukšanas komisiju darbs tika atlikts līdz 10.maijam, gaidot mūsu
Augstākās padomes lēmumu šajā jautājumā, es ierosinu jautājumu par
Latvijas jauniešu dienestu PSRS Bruņotajos spēkos nekavējoties iekļaut
sesijas darba kārtībā un izskatīt to ne vēlāk par 14.maiju. Tāpat
es ierosinu uzdot Aizsardzības un iekšlietu komisijai pabeigt darbu pie
nepieciešamo dokumentu izskatīšanas un iepazīstināt ar šiem
dokumentiem deputātus. Zinu, ka lielākā darba daļa komisijā jau ir
pabeigta. Bez tam es vēl ierosinu Augstākās padomes aparātam nodrošināt
deputātu apziņošanu, lai viņi sesijā ierastos vajadzīgajā skaitā
un lai mēs varētu izskatīt konstitucionālo grozījumu jautājumus.
Paldies par uzmanību.
Priekšsēdētājs: Manuprāt, šo jautājumu varētu apspriest
pirmdien. Tālāk vārds Aizsardzības un iekšlietu pastāvīgās
komisijas vadītājam deputātam Jundzim.
T.Jundzis: Es tikai gribu teikt, ka pilnībā atbalstu Einara Repšes
priekšlikumu, jo komisijā šis jautājums par likumprojektiem šodien
tiks skatīts, tāpēc es ierosinu pirmdien tiešām ķerties pie šā
jautājuma apspriešanas plenārsēdē.
Priekšsēdētājs: Pašreiz neizskatīsim šo priekšlikumu, bet
izdarīsim to pirmdien. Vārds komisiju vadītājiem.
No zāles: Arhitektūras un celtniecības, enerģētikas, transporta
un informātikas komisijas locekļus lūdzu pēc sēdes beigām sapulcēties
Ordeņu zālē.
No zāles: Lauksaimniekus un mežsaimniekus lūdzam palikt Sarkanajā
zālē.
Priekšsēdētājs: Lūdzu, runājiet lēnāk, lai visi sadzird, citādi
jūs nevarēsit savākt visus kopā. Lūdzu, tālāk.
No zāles: Likumdošanas komisijas locekļus lūdzu pulksten 14 pulcēties
402.kabinetā, lai strādātu komisijā.
No zāles: Tirdzniecības un pakalpojumu komisija pulksten 14 tiekas
Brīvības ielā 58, ieeja no Lāčplēša ielas.
No zāles: Rūpniecības komisijas locekļus lūdzu pulcēties Brīvības
ielā 58, pēc minūtēm divdesmit 40.telpā.
No zāles: Ārlietu un Cilvēka tiesību komisiju locekļi, tie, kuri
nāks no Cilvēka tiesību komisijas pie mums piedalīties ārlietu
ministra jautājuma izskatīšanā, lūdzam ierasties Ļeņina ielā 58, kā
šeit ir paredzēts, lai gan bija arī citas domas.
No zāles: Tautas pašvaldības un sabiedrisko lietu komisijai iespējami
ātrāk pulcēties Brīvības ielā, tā kā vakar norunājām.
No zāles: Sociālās nodrošināšanas un veselības aizsardzības
komisijas locekļus lūdzu pulcēties pie izejas, jo ir nodrošināts
autotransports, lai dotos uz Brīvības ielu.
No zāles: Ekonomikas komisija lūdz pulcēties pulksten 13.30 Ļeņina
ielā 58, 16.kabinetā, ar mērķi, lai strādātu burtiski līdz pulksten
16 un izskatītu visas kandidatūras.
Priekšsēdētājs: Esam dzirdējuši visus paziņojumus. Man ir lūgums
pie jums gan kā deputātam, gan kā amatpersonai. Mans lūgums ir šāds:
protams, pašreiz gan no tiesiskā, gan no organizatoriskā viedokļa pats
galvenais ir mūsu valdības locekļu iecelšana, un es domāju, ka mēs
pat lemsim, kā mums rīkoties rīt, tāpēc strādāsim maksimāli, lai
šajā jautājumā virzītos uz priekšu.
Taču ir arī otrais jautājums, kas mani uztrauc dienu un nakti - tas ir
mūsu pārejas perioda tiesiskais, konstitucionālais statuss. Mēs,
strikti ņemot, esam pasludinājuši pārejas periodu konstitucionāli, mēs
esam pasludinājuši šā pārejas perioda tiesisko statusu, faktiski tā
principus - četrus Satversmes pantus. Un mēs esam pateikuši - viss, kas
nav pretrunā ar šiem pantiem, viss darbojas saskaņā ar PSRS un
Latvijas PSR Konstitūciju. Pašreiz izvirzās ļoti nopietns jautājums
par mūsu tiesībsargāšanas orgāniem, jo tiesībsargāšanas orgāni
nevar darboties pēc "principa kas nav pretrunā". Tie darbojas
saskaņā ar likumu, saskaņā ar Konstitūciju. Šajā sakarā pie manis
ir griezušies divu PSRS pakļautībā esošu organizāciju vadītāji,
tas ir, Valsts drošības komitejas un Iekšlietu ministrijas vadītāji,
un lūguši izskatīt šo jautājumu.
Kamēr pārejas perioda tiesiskais statuss faktiski nav precizēts tādā
veidā, kā to daži deputāti jau ierosinājuši, ir vajadzīga pagaidu
Konstitūcija, kaut gan es jau teicu, kuri Konstitūcijas panti mums
darbojas un kuri nedarbojas, tomēr tas ir diskutējams jautājums. Taču,
kamēr šis pārejas perioda tiesiskais statuss nav konstituēts konkrēti,
tikmēr nevar izskatīt jautājumu par šīm abām organizācijām - tas
ir, par Valsts drošības komiteju un par Iekšlietu ministriju. Kādā ziņā
nevar izskatīt? Kadru pārmaiņu ziņā! Es griežos pie jums ar lūgumu:
iekams izskatām citus jautājumus, mums vajadzētu apspriest arī šo
lielo problēmu. Man liekas, ka tā ir kritiski apspriežama un izvērtējama,
un, lai gan tās ir manas subjektīvās domas, mēs varam nokļūt diezgan
sarežģītā situācijā, ja pirmām kārtām tiešām nekonstituēsim šo
pārejas periodu gan laika, gan tiesiskajā ziņā. Ja tas tā nebūs un
ja mēs pašreiz sāksim izdarīt kadru pārmaiņas šajās abās organizācijās,
mēs varam nonākt - es vēlreiz pasvītroju, tas ir mans personiskais
viedoklis - pie tā, ka šajos orgānos izveidojas divvaldība, lai gan
abas minētās organizācijas pašreiz izrāda vislielāko toleranci pret
Augstāko padomi un tās likuma vārdā ir gatavas kalpot Augstākajai
padomei. Tāda ir mana informācija, lūdzu, pārdomājiet to. Tātad sēdi
atsākam pulksten 16.00.
(Pārtraukums)