Frakciju viedokļi
2009.gada 21.maijā
Vadītāja. Labdien, godātie
radioklausītāji! No Saeimas nama Sēžu zāles patlaban skan „Frakciju viedokļi”.
Ir noslēgusies Saeimas sēde,
un deputāti jums tūlīt pastāstīs par tajā skatītajiem jautājumiem un
pieņemtajiem lēmumiem.
Pirmajam vārds Zaļo un
Zemnieku savienības frakcijas deputātam Staņislavam Šķesteram. Lūdzu!
S.Šķesters (ZZS frakcija).
Labdien, cienījamie
radioklausītāji! Šodien Saeimā tika izskatīti diezgan nozīmīgi likumprojekti un
trešajā lasījumā tika akceptēti grozījumi „Patērētāju tiesību aizsardzības
likumā”. Un šajā likumā tika akceptēts 6.pants par netaisnīgiem līgumu
noteikumiem, kurus zināmā veidā piemēro patērētājiem, kas neizpilda
līgumsaistības, tātad neproporcionāli lielus līgumsodus vai citas kompensācijas
par līgumu neizpildi. Tātad ar šo likumu reāli tiek veikta patērētāju tiesību
aizsardzība, tiek paplašinātas funkcijas un pilnvaras arī Patērētāju tiesību
aizsardzības centram. Tādā veidā tiek aizsargāti mūsu patērētāji tieši šajos
jautājumos. Taču sevišķi ir jāatzīmē 8.1 pants, kurā īpaši akcentēti
noteikumi attiecībā uz kredītiem, kuru atmaksa par nekustamo īpašumu ar
hipotēku… tātad reāli kredīta devējam nav tiesību kaut ko pieprasīt no
patērētāja, kas nav pieļāvis būtiskus pārkāpumus… Un arī citi apakšpunkti nosaka
to, ka patērētājs tiek aizsargāts no zināma veida ļaunprātīgas banku ietekmes
uz saviem kreditoriem.
Tālāk ir vēl viens
jautājums, kas saistīts ar reformu. Un tie ir grozījumi Bāriņtiesu likumā, kuri
paredz to, ka līdz vienas vai vairāku bāriņtiesu izveidošanai novadā, bet ne
ilgāk kā līdz šā gada 30.septembrim, darbu turpina pagastu un pilsētu
bāriņtiesas atbilstoši to kompetencei un darbības teritorijai, kā arī tiek noteiktas
sociālās garantijas bāriņtiesas priekšsēdētāja vai vadības atlaišanas gadījumā.
Nozīmīgs jautājums šonedēļ tika
skatīts arī Eiropas lietu komisijā, kur tika akceptēts pamatjautājums par lauksaimniecības
tālāku attīstību. Eiropas Parlamentā nākamajā periodā būšot jāpieņem nozīmīgi
lēmumi tieši par lauku un lauksaimniecības attīstību, tāpēc daudzas Eiropas
Savienības valstis tomēr grib ieviest liberālāku lauksaimniecības politiku.
Zaļo un Zemnieku savienība
vienmēr ir iestājusies par vienlīdzīgiem nosacījumiem lauku cilvēkiem,
lauksaimniekiem, kā arī par vienādu atbalstu visiem lauksaimniecības spektra
ražotājiem, kuri ražo lauksaimniecisko produkciju. Un tādā veidā visam lauku
atbalstam, teiksim, gan lauku sektoram, gan citām uzņēmējdarbības formām, gan
arī visai lauksaimnieciskajai ražošanai ir jābūt tirgu veicinošai, bet līdz ar
to arī dzīvesveidam laukos ir jābūt tādam, kas dotu iespēju cilvēkam dzīvot
laukos un attīstīties.
Paldies.
Vadītāja. Paldies Šķestera
kungam no Zaļo un Zemnieku savienības frakcijas.
Nākamais runās Latvijas
Pirmās partijas un partijas „Latvijas Ceļš” frakcijas deputāts Jānis
Dukšinskis. Lūdzu!
J.Dukšinskis (LPP/LC
frakcija).
Labdien, godājamie
radioklausītāji! Saeima šodien pirmajā lasījumā skatīja grozījumus likumā „Par
budžetu un finanšu vadību”, kas paredz finanšu ministram dot tiesības noteikt
Valsts kases konta lietošanas ierobežojumus. Sākotnējo likumprojektu Latvijas
Pirmās partijas un partijas „Latvijas Ceļš” frakcija jau pagājušajā Saeimas
sēdē neatbalstīja, kā arī neatbalstīja šā likumprojekta nodošanu komisijai.
Esam gandarīti, ka Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija ir
sagatavojusi alternatīvu likumprojektu, kas vismaz nepieļauj finanšu ministra
tiesības uz jebkuru laiku noteikt Valsts kases kontu lietošanas ierobežojumus,
bet paredz, ka finanšu ministram 7 darba dienu laikā par to būs jāinformē arī
Ministru kabinets, kas pieņems galīgo lēmumu par plānoto Valsts kases konta
lietošanas ierobežojumu un iespējamiem grozījumiem Ministru kabineta
noteikumos.
Mums liekas dīvaini un
nesaprotami, ka laikā, kad valdībai būtu saspringti jāstrādā pie budžeta
grozījumu pieņemšanas, lai savlaicīgi saņemtu starptautisko aizdevumu un
izvestu valsti no krīzes, Finanšu ministrija acīmredzot vispār netaisās strādāt
vai gatavojas kādam ārkārtas stāvoklim un tāpēc grib piešķirt finanšu ministram
tiesības lemt Saeimas un Ministru kabineta vietā.
Šodien Saeima nodeva
komisijām likumprojektu, kas mums arī liekas pietiekami svarīgs, - „Grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”. Mēs, gan Latvijas Pirmās partijas un
partijas „Latvijas Ceļš” frakcijas deputāti, gan es kā Bērnu tiesību
aizsardzības apakškomisijas priekšsēdētājs, atbalstām šos grozījumus, kas
paredz palielināt soda apmēru par nepilngadīgā iesaistīšanu alkoholisko
dzērienu lietošanā vai nepilngadīgā novešanu līdz dzēruma stāvoklim, par
nepilngadīgā iesaistīšanu ubagošanā un par fizisku un emocionālu vardarbību pret
bērnu.
Normatīvais akts paredz arī
atbildību par Bērnu tiesību aizsardzības likuma 50.panta otrās daļas pārkāpumu,
tas ir, par bērnu iesaistīšanu skaistumkonkursos. Runa ir par atbildību par
Bērnu tiesību aizsardzības likuma 50.panta trešās un ceturtās daļas pārkāpumu, kā
arī par Ministru kabineta noteikumu pārkāpumu, kuri nosaka kārtību, kādā bērnus
var iesaistīt aktivitātēs un pasākumos, kas saistīti ar ārējā izskata demonstrēšanu.
Atbalstāma ir arī soda
apmēra palielināšana par bērna atstāšanu bez uzraudzības un par bērnu aprūpes
pienākumu nepildīšanu, un es ceru, ka jau nākamnedēļ mūsu apakškomisija un arī
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija un citas atbildīgās komisijas atbalstīs
šos grozījumus.
Pozitīvi ir tas, ka trešajā
lasījumā tika atbalstīti grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, kas
daļēji ierobežos banku patvaļu, mainot līguma noteikumus, par ko sākotnēji
iestājās un cīnījās arī LPP/LC frakcija.
Latvijas Pirmās partijas un
partijas „Latvijas Ceļš” frakcijas deputāti ir sašutuši par valdības
nepārdomātiem lēmumiem un paziņojumiem, kas traumēja jaunās ģimenes un,
iespējams, kaitēja daudzu topošo māmiņu un viņu gaidāmo bērnu veselībai, taču,
ņemot vērā to, ka Ministru kabinets ir nolēmis pārskatīt iepriekšējo pieņemto
lēmumu par vecāku pabalsta samazināšanu no šā gada 1.jūlija, LPP/LC Saeimas
frakcijas turpinās atbalstīt Valda Dombrovska valdības konstruktīvos soļus, tajā
pašā laikā uzturot spēkā pieprasījumu valdības vadītājam par tiesiskās
paļāvības principa ievērošanas nepieciešamību attiecībā uz vecāku pabalstu un
ģimenes valsts pabalstu tik ilgi, kamēr Dombrovskis sniegs atbildes uz visiem
pieprasījumā uzdotajiem jautājumiem. Pagaidām mēs uz tiem vēl neesam saņēmuši atbildes.
Tas ir desmitiem tūkstošu
jauno un topošo vecāku nopelns, kāpēc valdība nobijās un neatļāvās neievērot
tiesiskās paļāvības principu vismaz attiecībā uz tiem vecākiem, kuru bērniņš ir
jau ceļā. Tas gan ir tikai pussolis pretī jaunajām ģimenēm, jo valdība šobrīd
prāto, kā juridiski korekti samazināt māmiņu algas, lai gan tā vietā būtu
jāmeklē citu izdevumu samazināšanas priekšlikumi, piemēram, solidārs
samazinājums virs noteiktā limita visiem, kuri saņem naudu no sociālā budžeta,
un tādu ir pietiekami daudz.
Notiekošais liek
aizdomāties par nepieciešamību valdības sastāvā saglabāt ministru, kas ir tieši
atbildīgs par bērnu un ģimenes jautājumiem, jo tad šādi lēmumi netiktu
pieļauti.
Paldies par uzmanību.
Vadītāja. Paldies Dukšinska
kungam no Latvijas Pirmās partijas un partijas „Latvijas Ceļš” frakcijas.
Tālāk vārds partijas
„Jaunais laiks” deputātam Arturam Krišjānim Kariņam. Lūdzu!
A.K.Kariņš (frakcija
„Jaunais laiks”).
Labdien, cienījamie
radioklausītāji! Šādos krīzes apstākļos viens otrs var uzdot attaisnojamu
jautājumu, ko tad Saeima un valdība dara, lai palīdzētu saviem iedzīvotājiem,
lai viņu situācija nebūtu gluži tik smaga.
Šodien mēs galīgajā
lasījumā pieņēmām grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, ko
„Jaunais laiks” ir no sākuma atbalstījis, un šodien Saeima kopumā tos pieņēma. Šeit
ļoti svarīgi ir trīs punkti, kas tika mainīti.
Pirmām kārtām, ja cilvēks
godīgi maksā hipotekāro kredītu, banka nevar nākt klajā ar savām prasībām,
piemēram, palielināt ķīlas apjomu un tā tālāk. Ja cilvēks godīgi maksā, tad
banka nevar skarties klāt godīgajam maksātājam, pasliktinot viņa kredīta
nosacījumus.
Otrais punkts ir tāds, ka
galvotājs jeb ķīlas devējs ir pasargāts tādā ziņā, ka banka, apejot pašu
kredītņēmēju, nevar tūlīt vērsties, kas notiek ļoti bieži, teiksim, pie
kredītņēmēja vecākiem vai citiem radiniekiem un piedzīt no viņiem ķīlu, bet tai
vispirms ir jāvienojas ar kredītņēmēju. Un tas ir ļoti svarīgi.
Un trešām kārtām. Līdz ar
likuma grozījumiem patērētājam par līguma nepildīšanu vairs nevar uzlikt
nepamatoti lielu naudas sodu. Agrāk patērētāji varēja vērsties vienīgi tiesā,
kas ir diezgan lēns process, turpretī tagad līdz ar likuma grozījumiem patērētāju
tiesību aizsardzības biroji, balstoties uz likumu, var tiešā veidā iesaistīties
šajā procesā. Tas ir viens uzlabojums.
Otrs. Tika skatīti arī grozījumi
Likumā par budžetu un finanšu vadību. Mēs esam atraduši veidu, kā tiešā ceļā
apkarot birokrātijas patvaļu; proti, pērnā gada beigās, kad iepriekšējā valdība
bija pieņēmusi rīkojumu, ka ierēdņi vairs nedrīkst sev izmaksāt papildu algas
un prēmijas, rīkojoties tieši pretēji valdības aizliegumiem, ļoti lielā apjomā
tas tomēr tika darīts. Šodien pieņemtie grozījumi pirmajā lasījumā dos finanšu
ministram tiesības apturēt šādus maksājumus, ja tie jau ir pieņemti, jo tādi
nedrīkstētu būt. Varētu teikt, ka Saeima šodien iedod zobus finanšu ministram,
lai tas varētu apturēt birokrātu patvaļu.
Paldies par jūsu uzmanību.
Vadītāja. Paldies Kariņa
kungam no partijas „Jaunais laiks” frakcijas.
Nākamajam vārds partijas
„Pilsoniskā Savienība” frakcijas deputātam Gunāram Laicānam. Lūdzu!
G.Laicāns (partijas
„Pilsoniskā Savienība” frakcija).
Labdien, godātie
radioklausītāji! Arī partijas „Pilsoniskā Savienība” frakcijas deputāti šodien
atbalstīja Patērētāju tiesību aizsardzības likuma izmaiņas, kas paredz
kredītņēmēju aizsardzību. Tāpat partijas „Pilsoniskā Savienība” frakcija
atbalstīja grozījumus Likumā par budžetu un finanšu vadību, kuri finanšu
ministram dod tiesības izdot rīkojumus krīzes situācijā.
Taču pats svarīgākais
jautājums, par ko es gribētu runāt, ir Eiropas Parlamenta un pašvaldību
vēlēšanu tuvošanās, kas jūtama arī Saeimā. Saistībā ar šīm vēlēšanām partijas
„Pilsoniskā Savienība” frakcijai ir aicinājums vēlētājiem vairāk tikties ar
pašvaldību… pašvaldībās ar tiem deputātu kandidātiem, kas ir izvirzījuši savas
programmas konkrētajās pašvaldībās.
Šajā sakarā mums ir ļoti
svarīgi runāt par tiem likumiem, ko mēs esam aizstāvējuši. Viens no
nozīmīgākajiem „Pilsoniskās Savienības” veikumiem ir valsts uzņēmumu padomju
likvidēšana vai būtiska to locekļu skaita samazināšana, kā arī valžu locekļu
algu būtiska samazināšana. „Pilsoniskā Savienība” konsekventi iestājas pret
neprofesionālu, bet politiski angažētu personu iecelšanu šo uzņēmumu padomēs un
valdēs. Mēs ceram, ka mūsu veikumu neizmantos citas partijas, lai spodrinātu
savas spalvas pirms pašvaldību vēlēšanām. Atsevišķas partijas priekšvēlēšanu
aģitācijā runā par šo jautājumu, taču vienlaikus pašas nekautrējas iecelt šajās
padomēs neprofesionālas, toties politiski uzticamas personas.
Tāpat mēs vēršam uzmanību
uz to, ka likumā par rajonu pašvaldību reorganizāciju bija paredzēts, ka Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrija līdz 1.jūnijam iesniegs Saeimā likumprojektu
par apriņķiem. Šeit būs, es domāju, ļoti pamatīgas diskusijas, jo ir divi ļoti
svarīgi jautājumi: viens ir par valsts pārvaldes iestādēm reģionos, un otrs -
kādas būs funkcijas apriņķiem, kādi būs resursi un kā šīs funkcijas varēs
veikt.
Tāpēc šīs divas, vairāk
nekā divas, nedēļas paies Eiropas Parlamenta un pašvaldību vēlēšanu zīmē.
Paldies par uzmanību.
Vadītāja. Paldies Laicāna
kungam no partijas „Pilsoniskā Savienība” frakcijas.
Nākamajam vārds apvienības
„Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcijas priekšsēdētājam Mārim Grīnblatam. Lūdzu!
M.Grīnblats (TB/LNNK
frakcija).
Labdien, godātie
radioklausītāji! Aizvadītajā nedēļā mūsu frakcija tikās ar Latvijas Bankas
prezidentu Rimšēviča kungu un uzklausīja viņa pārdomas par to, kādas sekas
Latvijas ekonomikā gaidāmas tuvākajā laikā. Redzams, ka viņam vairākos punktos
ir kritiska attieksme pret valdības kavēšanos ar budžeta grozījumiem un to, kā
mums varētu sekmēties gada otrajā pusē. Bija zināma domu apmaiņa, kas tomēr, es
domāju, būs lietderīga gan mums, gan Latvijas Bankas vadītājam.
Šodien gribu pievērst īpašu
uzmanību tam, ka tiek veikti pirmajā lasījumā grozījumi Likumā par budžetu un
finanšu vadību, ko varētu nosaukt par pretizšķērdēšanas likumu. Atcerēsimies
pagājušo gadu! Novembra pirmajās dienās premjers Godmanis un finanšu ministrs
Slakteris pasludināja kursu uz lielāku taupību, jo jau tobrīd bija skaidrs, ka
Latvijai būs jāaizņemas pietiekami lieli līdzekļi un būs problēmas ar bankas
„Parex” glābšanu. Nesekoja nekādi konkrēti praktiski soļi, lai šo taupību
nodrošinātu, budžeta grozījumi bija tikai vēlāk. Tāpēc, kā to parāda Valsts
kontrole, gan ministrijas, gan daudzas valsts iestādes diemžēl veica lielus
nelietderīgus tēriņus gan prēmiju, gan piemaksu, gan citā veidā tieši pagājušā
gada beigās, un valsts budžeta deficīts, kura stāvoklis bija samērā ciešams
līdz oktobrim, ļoti dramatiski pieauga tieši pagājušā gada beigās - tieši tajā
laikā, kad formāli tika pasludināts kurss uz taupību, bet netika veikti nekādi
soļi, lai šo taupību nodrošinātu. Toties šis likums ļaus finanšu ministram
būtiski ietekmēt ministriju un iestāžu vēlmi tērēties, pat ja budžets to
pieļauj. Taču to nepieļauj ieņēmumi, kas faktiski krītas.
Pie citām lietām
pieminēsim, ka mūsu apvienība vēlreiz atgādināja par to, ka Eiropas Parlamenta
vēlēšanu kandidātiem obligāti būtu jāuzrāda sava latviešu valodas prasme. Diemžēl
daži kandidāti jau ir apliecinājuši, ka viņi valodu neprot un arī nemācīsies.
Varam pateikties tikai tiem nedaudzajiem citu partiju deputātiem, kas atbalstīja
mūsu priekšlikumu, jo tam būtu nozīme vismaz uz 2014.gada vēlēšanām.
Un jāpiezīmē, ka PCTVL
iesniedza grozījumus likumā „Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās
starptautiskās operācijās”. Šie grozījumi tieši apdraud Latvijas nacionālo
drošību. Jo nevar saistīt Latvijas dalību šādās operācijās tikai ar atrašanos
citu Eiropas Savienības dalībvalstu teritorijās. Ir taču vairākas NATO valstis,
kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis. Mūsu līgumi, kas ir slēgti par
iestāšanos NATO, saista mūs ar savstarpēju sadarbību arī ar tām. Un dalība
citās starptautiskās operācijās, kas tieši neattiecas uz NATO un Eiropas
Savienības dalībvalstu teritorijām, ir pietiekami pamatota ar to, ka
starptautiskā drošība tādai mazai valstij kā Latvija nodrošināma, atrodoties
starptautisko drošību garantējošās organizācijās. Jo diemžēl problēmas, kā tas
pagājušajā gadā gadījās Gruzijai, Krievijas iebrukuma gadījumā ir diezgan
lielas. Latviju pasargā tieši tas, ka mēs esam gan NATO dalībvalsts, gan
Eiropas Savienības dalībvalsts. Tā ka šāda veida korekcijas šajos likumos
noteikti nav pieļaujamas.
Paldies par uzmanību.
Vadītāja. Paldies Grīnblata
kungam - apvienības „Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcijas priekšsēdētājam.
Nākamajam vārds apvienības
„Saskaņas Centrs” frakcijas deputātam Valērijam Agešinam. Lūdzu!
V.Agešins (frakcija
„Saskaņas Centrs”).
Paldies.
Labdien, cienījamie
radioklausītāji!
Pirmām kārtām par
likumprojektiem.
Saeimas Juridiskās
komisijas deputāti, tiekoties vakar ar tieslietu ministru Mareku Segliņu,
uzsvēra, ka, izstrādājot likumprojektus, ministrijām daudz nopietnāk jākoordinē
sava darbība. Nav reti gadījumi, kad grozījumus vienā likumā iesniedz dažādas
ministrijas, turklāt dara to gandrīz vienlaicīgi, savstarpēji nesaskaņojušas.
Tiklīdz likumā veikti grozījumi, tas atkal jāver vaļā! Ir bijuši gadījumi, kad
vienas nedēļas laikā komisija saņem pat četrus dažādus Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksa grozījumu projektus. „Saskaņas Centrs” uzskata, ka šāds
darbības modelis nav veiksmīgs, jo nekoordinēta rīcība prasa resursus un naudu,
ko varētu izmantot daudz lietderīgāk. Rodas jautājums - vai pie šādas darba
kvalitātes Valsts kancelejā patiešām nepieciešams milzīgs Juridiskais
departaments, kas faktiski dublē Tieslietu ministrijas funkcijas? Savukārt
ministrs Segliņš apliecināja, ka Tieslietu ministrija patlaban izskata iespējas,
kā optimizēt likumprojektu sagatavošanu, - noteikt par konkrētu likumprojektu
virzību atbildīgas ministrijas vai arī spert radikālāku soli un noteikt, ka
likumprojektu apriti nodrošina vienīgi Tieslietu ministrija.
Otrām kārtām par skolotāju
algām. Ja piepildīsies dramatiskākās prognozes par finansējuma samazinājumu
izglītības nozarē un tiks palielināta pedagogu darba slodze, darbu varot zaudēt
līdz 10 tūkstošiem pedagogu - tā trešdien Nacionālās trīspusējās sadarbības
padomes sēdē sacīja Izglītības un zinātnes ministrijas valsts sekretārs Gruškevics.
Sēdes dalībniekiem viņš uzsvēra, ka joprojām nav rasts kompromiss ar Latvijas
Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrību par to, kā īstenot 25 miljonu
latu samazinājumu pedagogu algām. Tiek apspriesti divi varianti - lineāra algas
samazināšana visiem pedagogiem par 20 procentiem vai pedagogu darba likmes
palielināšana no 21 līdz 27 kontaktstundām nedēļā. Pati ministrija tiecas
atbalstīt otro variantu, norādīdama, ka lineārās algu samazināšanas gadījumā
pastāv draudi, ka izglītības sistēmu pametīs labākie darbinieki. Taču otro
variantu asi kritizē arodbiedrība, norādīdama, ka neatbalsta skolotāju darba
apstākļu pasliktināšanos komplektā vēl ar darba samaksas samazināšanu.
Kā liecina „Saskaņas
Centra” aprēķini, ja pedagogu slodze tiks palielināta līdz 27 kontaktstundām,
darbu var zaudēt 11 tūkstoši vispārizglītojošo skolu pedagogu, bet kopā ar
profesionālās izglītības, interešu izglītības iestāžu darbiniekiem to skaits
var sasniegt 13 tūkstošus cilvēku. Skolotāju darba samaksa samazinātos par 22-25
procentiem, bet nedēļā būtu jāstrādā 51 astronomiskā stunda līdzšinējo 40
stundu vietā.
Iespējams, Gruškevica
sniegtā informācija neatbilst patiesībai, nav balstīta uz argumentētiem
aprēķiniem, tā vairo sociālo spriedzi sabiedrībā un mācību gada noslēgumā
maldina skolotājus.
„Saskaņas Centrs” uzsver,
ka, veidojot šā gada budžeta grozījumus, izdosies panākt, ka Izglītības un
zinātnes ministrijas līdzekļu samazinājums būs par 10 miljoniem latu mazāks,
nekā iepriekš bija plānots. Tas dos iespēju skolotāju darba samaksu saglabāt
līdzšinējā apmērā līdz pat 2009.gada 1.septembrim un skolotāji, dodoties
atvaļinājumā, saņems to naudu, kas bija iepriekš plānota.
Nobeigumā apvienības
„Saskaņas Centrs” deputātu ieteikums valdībai: septiņas reizes nomērīt un vienu
reizi nogriezt.
Paldies par uzmanību.
Vadītāja. Paldies Agešina
kungam no apvienības „Saskaņas Centrs” frakcijas.
Nākamais runās partijas
„Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcijas deputāts Juris Sokolovskis.
Lūdzu!
J.Sokolovskis (PCTVL
frakcija).
Paldies.
Cienījamie radioklausītāji!
Šodien mūsu frakcija ierosināja izdarīt attiecīgajā likumā grozījumus, lai
ierobežotu Latvijas Nacionālo bruņoto spēku dalību karstajos punktos tikai ar
Eiropas Savienības valstu teritoriju. Diemžēl kolēģi neatbalstīja mūsu
priekšlikumu.
Mūsu argumentācija bija
sekojoša. Pagājušonedēļ Valsts prezidents Zatlera kungs izteicās, ka tagad vislielākais
apdraudējums Latvijas neatkarībai ir ekonomiskā krīze. Taču šajos ekonomiskās
krīzes apstākļos, kad tiek samazināti pabalsti un kad tiek plānots samazināt tā
sauktās māmiņu algas, un kad tiek iesaldēta pensiju indeksācija un samazinātas
algas skolotājiem, policistiem, ārstiem, mēs atļaujamies... mūsu valsts
atļaujas tādu greznību - sūtīt savu karaspēku uz dažādām valstīm un piedalīties
dažādās starptautiskajās operācijās! Tas, protams, izmaksā ļoti dārgi mūsu
nodokļu maksātājiem, bet, protams, šo budžeta pozīciju nekāds samazinājums
neskars.
Tātad jautājums ir tāds: ko
pa šo laiku koalīcijas bruņotie spēki ir sasnieguši Afganistānā? Diemžēl nekādi
brīnišķīgie tie rezultāti nav. Mēs redzam, ka situācija ar katru mēnesi
pasliktinās un diemžēl ir arī tādas pazīmes, kas liecina, ka būs tāpat, kā bija
pirms kādiem 20-30 gadiem ar padomju karaspēku, - ka uzvarētāju šajā karā
nebūs. Un diemžēl vienīgais rezultāts ir mūsu karavīru zārki.
Mēs uzskatām, ka, ja jau
mums ir tāda ekonomiskā situācija, mēs nevaram atļauties tērēt tik daudz
līdzekļu, piedaloties šajās operācijās ar tādiem šaubīgiem rezultātiem.
Trešdien Pieprasījumu
komisija izskatīja jautājumu par to, vai valdība nepārkāpj tiesiskās paļāvības
principu, ierobežodama tā sauktās māmiņu algas un nedodama indeksāciju
pensijām. Šīs diskusijas rezultāts: principā var nonākt pie secinājuma, ka
valdība, protams, ļoti grib samazināt šos izdevumus, samazināt šos pabalstus un
pensijas, bet ļoti baidās no Satversmes tiesas. Protams, gan mēs, gan varbūt
arī citi kolēģi, gan arī vienkārši Latvijas iedzīvotāji tagad gatavojas: ja
valdība tomēr pieņems māmiņu algu ierobežojumus, mēs iesniegsim Satversmes
tiesā pieteikumu un apstrīdēsim šo lēmumu. Un, kā atzina Čepānes kundze, kura pati
ir bijusi Satversmes tiesas tiesnese, ir liela varbūtība, ka tomēr valdība
zaudēs šo lietu. Un tātad nākamā gada budžetā tik un tā tai vajadzēs atrast
naudu, lai kompensētu šos zaudējumus.
Līdz ar to rodas jautājums.
Varbūt tiešām šajos grūtajos apstākļos, piemēram, jaunās ģimenes domā: priekš
kam tagad maksāt nodokļus, ja māmiņu algas nesaņems? Tie daudzie cilvēki jautā…
Otrā pensiju līmeņa atskaitījumi sociālajā budžetā tika samazināti, tātad nākotnē
pensijas nebūs...
Iznāk tāda situācija. Kad bija
treknie gadi, valdība teica: „Maksājiet nodokļus, un, ja būs kāda krīze un ja jums
būs vajadzīgs atbalsts, kad jūs būsiet veci vai, nedod Dievs, saslimsiet, vai
ja jums būs vajadzīgs atbalsts, kad jums piedzims bērns, mēs no valsts budžeta
jūs atbalstīsim!”
Diemžēl iznāk tāda kā
klasiskā finanšu piramīda, jā. Kad cilvēki iemaksājuši un speciālā budžeta
ieņēmumi… Ir vislielākais pierādījums, ka speciālajā budžetā uzkrāts gandrīz
viens miljards naudas un tātad principā nauda ir, cilvēki ir iemaksājuši. Bet,
kad cilvēki nonāk tādā situācijā, ka viņiem ir vajadzīgs atbalsts no valsts,
valsts saka: „Diemžēl mēs neko nevaram jums palīdzēt, mēs labāk sūtīsim savu
karaspēku uz Afganistānu un uzturēsim, nekā palīdzēsim jaunām ģimenēm,
pensionāriem un citiem cilvēkiem, kuriem vajadzīga palīdzība.”
Paldies par uzmanību.
Vadītāja. Paldies Jurim
Sokolovskim no partijas „Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcijas.
Līdz ar to šodienas
pārraide „Frakciju viedokļi” ir izskanējusi. To vadīja Saeimas Preses dienesta
konsultante Dace Laipa.
Paldies, ka klausījāties,
un visu labu.