Frakciju viedokļi
2009.gada 14.maijā
Vadītāja. Labdien, godātie
radioklausītāji! Kā katru ceturtdienu pēc Saeimas sēdes arī šodien no Saeimas
nama skan „Frakciju viedokļi”. Un tuvākajās 30 minūtēs Saeimas deputāti jums
pastāstīs, kādi jautājumi šodien tika skatīti un kādi lēmumi pieņemti.
Pirmajai šodien vārds
partijas „Pilsoniskā Savienība” frakcijas deputātei Ilmai Čepānei. Lūdzu!
I.Čepāne (partijas
„Pilsoniskā Savienība” frakcija).
Labdien, godātie
radioklausītāji!
Viens no svarīgākajiem
likumiem, kas šodien Saeimā tika pieņemti, ir „Grozījumi Aizsargjoslu likumā”.
Šajā īsajā laika brīdī man nav iespējams izstāstīt par visiem šiem būtiskajiem
grozījumiem. Manuprāt, šo deviņu mēnešu laikā, kamēr šie grozījumi tika
apspriesti Saeimā, tika panākts līdzsvars starp vides aizsardzības interesēm un
ekonomisko attīstību.
Un es gribu uzsvērt vienu
lietu. Proti, 36.pants ir visstrīdīgākais. Pašlaik, nākdami pretī nelielu ēku
īpašniekiem, mēs pieļaujam, ka šajā 300 metru vai 150 metru joslā ir pieļaujams
rekonstruēt esošās ēkas un būves, nepārsniedzot esošo būvapjomu, bet, ja
rekonstruē esošās dzīvojamās ēkas, kuru platība ir mazāka par 150
kvadrātmetriem, to kopējā platība pēc rekonstrukcijas nedrīkstētu pārsniegt 150
kvadrātmetrus.
Bez tam ir vēl tāda būtiska
lieta. Kā mēs zinām, daudzos gadījumos, veicot zemes reformu, nekontrolēja
apbūvi šajā 300 metru vai 150 metru joslā, sabiedrībai bija ārkārtīgi grūti
piekļūt pludmalei, un tāpēc Saeima ir izdarījusi grozījumu, ka pašvaldībām
tomēr ir jāorganizē gājēju celiņu ierīkošana, ņemot vērā esošo apbūvi un
īpašuma robežas, un noteikusi arī to, ka celiņi tomēr nedrīkst atrasties tālāk
par vienu kilometru cits no cita, izņemot tikai atsevišķus gadījumus, ja nav
iespējams to nodrošināt dabā vai tas nav iespējams citu apstākļu dēļ.
Otra lieta, par ko es gribu
runāt, ir tā sauktās māmiņu algas jeb māmiņu pabalsti. Šodien pēc Latvijas
Pirmās partijas un partijas „Latvijas Ceļš” iniciatīvas Pieprasījumu komisijai
tika nodots pieprasījums jautājumā par māmiņu algu apmēra samazināšanu. Es
gribu uzsvērt, ka tā sauktajos treknajos gados tieši Latvijas Pirmās partijas
deputāti Saeimā un šīs partijas izvirzītie valdības locekļi bija pret to, ka
tiktu maksāti pabalsti strādājošajām māmiņām. Taču bija trīs uzņēmīgas māmiņas,
kuras vērsās ar konstitucionālo sūdzību Satversmes tiesā un panāca, ka tiesa šo
normu atzina par spēkā neesošu. Pēc tam likumdevējs grozīja likumu. Tomēr šī
partija, kas bija valdībā un bija arī Saeimā, paredzēja, ka strādājošajām
māmiņām tiktu maksāti 50 procenti no tā pabalsta apmēra, kādu saņemtu
nestrādājošās māmiņas, jo uzskatīja, ka pabalsta jēga faktiski ir palīdzēt tām
māmiņām, kas kopj bērnu un nestrādā.
Pēc tam vēl bija arī
opozīcijas deputātu pieteikums, un Satversmes tiesa tajos treknajos gados
nolēma, ka tomēr šiem pabalstiem ir jābūt gan strādājošajām, gan
nestrādājošajām māmiņām.
„Pilsoniskā Savienība” ir
pārliecināta, ka tieši šī partija - es runāju par Latvijas Pirmo partiju! -
lielā mērā ir vainojama pie ļoti dziļās ekonomiskās krīzes mūsu valstī.
Paklausot saukļiem „Gāzi
grīdā! Bremzes vaļā!”, „Latvija - banku paradīze”, jaunās ģimenes, tostarp
māmiņas, ņēma kredītus, bet tagad…
Es domāju, ka šī liekulība
ir apbrīnojama, un to es varētu izskaidrot tikai ar balsu zvejošanu.
Es domāju, ka iepriekšējās valdības
vadītājam Godmaņa kungam tomēr decembrī, kad tika iztaisīti šie grozījumi
daudzos likumos un arī budžets tika samazināts, vajadzēja apsvērt, vai šos
pabalstus varam tik lielā mērā atļauties, un paredzēt to daļēju ierobežošanu,
nosakot pārejas periodu, piemēram, līdz šā gada rudenim.
Runājot par tiesisko
paļāvību un samērīgumu, es gribu teikt, ka nesen Latvijā viesojās Eiropas
Cilvēktiesību tiesas priekšsēdētājs Žans Pols Kosta, kas, tiekoties ar tiesību
aizsardzības institūcijām, uzsvēra, ka, vērtējot lietas saistībā ar sociālajiem
labumiem, tomēr ir jāņem vērā arī nopietnā ekonomiskā lejupslīde.
Protams, šie valdības
izdarīto grozījumu projekti nonāks Saeimā un pēc tam Saeima spriedīs par šo
tiesisko paļāvību, par iespējamiem pārejas periodiem, bet es tomēr gribētu, lai
arī šīs jaunās māmiņas padomā, ka mēs šodien vairs nedzīvojam treknajos gados
un, ja netiks arī šīs sociālās lietas samazinātas, tad var rasties situācija,
ka nebūs vairs ne māmiņu pabalstu, ne algu, ne arī pārējo labumu.
Es novēlu visiem nosvērtību
un izturību šajā grūtajā laikā.
Paldies par uzmanību.
Vadītāja. Paldies Čepānes
kundzei no partijas „Pilsoniskā Savienība” frakcijas.
Nākamajai vārds Latvijas
Pirmās partijas un partijas „Latvijas Ceļš” frakcijas deputātei Inesei Šleserei.
Lūdzu!
I.Šlesere (LPP/LC
frakcija).
Jā, labdien, godātie
radioklausītāji! Šodien Saeimas sēde bija samērā īsa. Manuprāt, protams, viens
no galvenajiem jautājumiem, kuri šodien tika izskatīti, bija mūsu frakcijas
deputātu pieprasījums Ministru kabinetam „Par tiesiskās paļāvības principa
ievērošanu Ministru kabineta darbībā”. Mēs uzskatām, ka Ministru kabinets savā
darbībā neievēro tiesiskās paļāvības principu - konkrēti, samazina vai plāno
samazināt bezdarbnieku pabalstus, groza vecāku pabalstu jeb tā saukto māmiņu
algu un arī ģimenes valsts pabalsta saņemšanas nosacījumus. Mēs uzskatām, ka
šāda rīcība ir pretrunā ar Latvijas Republikas Satversmes 1., 91. un 109.pantu.
Uzskatām, ka tiesiskajam regulējumam ir jābūt pietiekami stabilam, lai
indivīds, vadoties no tiesību normām, varētu pieņemt ne tikai īstermiņa
lēmumus, bet arī ilgtermiņā plānot savu nākotni.
Mēs uzskatām, ka
demokrātiskā valstī tiesiskās paļāvības princips prasa, lai, izdarot šādus
grozījumus, likumdevējs paredzētu saudzējošu pāreju uz jaunu regulējumu. Šādos
gadījumos ir jānosaka saprātīgi termiņi vai jāparedz zaudējuma kompensācija.
Mēs uzskatām, ka nedrīkst
diskriminēt bērnus, kuri piedzims 1.jūlijā, salīdzinājumā ar mazuļiem, kuri
nāks pasaulē jau 30.jūnijā. Uzskatām, ka ir nepieciešams saglabāt jau esošos
noteiktos principus, tādēļ mēs plānojam, ka, ja valdība neieklausīsies un
nemainīs savu nostāju attieksmē pret jaunajām ģimenēm ar bērniem un neievēros
tiesiskās paļāvības principu, tad mēs arī nekavēsimies iesniegt pieteikumu
Satversmes tiesai vai arī palīdzēsim sagatavot to topošajiem vecākiem.
Protams, visas šīs
pārmaiņas, kas notiek sabiedrībā un pie kā arī strādā Ministru kabinets, ir
ļoti satraucošas īpaši šajā laikā. Šonedēļ Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisijā un Bērnu tiesību aizsardzības apakškomisijā tika izskatīts jautājums
par Bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrijas likvidēšanu.
Šī ministrija tiek sadalīta pa trim dažādām citām ministrijām. Šīs ministrijas
kompetences pāries gan uz Tieslietu ministriju, gan uz Labklājības ministriju,
gan arī uz Izglītības un zinātnes ministriju. Jāatzīmē, ka 2002.gadā, tad, kad
Bērnu un ģimenes lietu ministrija tika izveidota, tās mērķis… izveidošanas
mērķis bija viens. Ja sadala kompetences, tās vienkārši nestrādā, nenes nekādus
reālus augļus, jo katrai ministrijai ir savas prioritātes. Tieslietu
ministrijai ir savas prioritātes, Izglītības un zinātnes ministrijai - savas
prioritātes, un Labklājības ministrijai - savas. Un tieši tādēļ tika izveidota
šī ministrija, un visa šī politika šo gadu garumā ir tiešām pierādījusi, ka tā
ir bijusi efektīva. Es tagad neuzskaitīšu visus tos labos darbus, kas tika
pabeigti, bet viens ļoti acīmredzams rezultāts ir tas, ka pa šiem sešiem
gadiem, kopš pirmo reizi Latvijas vēsturē bērni un ģimenes tika ierakstīti kā
prioritāte arī valdības deklarācijā, dzimstības pieaugums ir palielinājies par
24 procentiem. Mēs uzskatām, ka tas ir ārkārtīgi svarīgi - šajā laikā rūpēties
tieši par bērniem, par ģimenēm, kuras vēlas bērnus un kuras ir izšķīrušās
dzemdēt bērnus.
Vēl ļoti daudzas
satraucošas tendences arī mēs saskatām esošā Ministru kabineta darbībā. Un
viena no tām skar mūsu iesākto programmu par brīvpusdienām. Pēc izskanējušās
informācijas mums ir zināms, ka tiek plānots nepiešķirt brīvpusdienas, sākot ar
otro klasi, kā tas bija lemts… kā to bija lēmis jau Godmaņa kungs. Un visas šīs
lietas tiešām mēs… mums sāp sirds. Sāp sirds par to, ka viss šis darbs, kurš
tika ieguldīts, tagad ar vieglu roku tiks likvidēts. Tiešām žēl, ka bērni ir tie,
kuri mūsu valstī paši pēdējie saņem palīdzību, un pirmie, kuriem palīdzība tiek
atņemta. Mūsu partija aktīvi strādās un raudzīsies, lai tomēr bērni un ģimene
paliek prioritāte arī šajā valstī.
Paldies par uzmanību.
Vadītāja. Paldies Inesei
Šleserei no Latvijas Pirmās partijas un partijas „Latvijas Ceļš” frakcijas.
Frakciju viedokļu izklāstu
turpina partijas „Jaunais laiks” frakcijas deputāte Solvita Āboltiņa. Lūdzu!
S.Āboltiņa (frakcija
„Jaunais laiks”).
Labdien, cienījamie
radioklausītāji! Šīs nedēļas aktualitāte, protams, ir tā, ka valdība
konceptuāli vienojās par budžeta grozījumiem. Tika panākta arī vienošanās par
budžeta pieņemšanas grafiku: budžets Ministru kabinetā tiks pieņemts 1.jūnijā,
Saeimā - 4.jūnijā pirmajā lasījumā un 12.jūnijā otrajā lasījumā.
Vislielākās diskusijas
šonedēļ izraisījis tieši valdības lēmums par budžeta samazinājumiem sociālajā
sfērā. Jebkurš lēmums šajā sfērā ir sāpīgs un grūts, jo skar cilvēkus, kuri ir
sociāli visneaizsargātākie. Tieši tāpēc valdība atbilstoši jau iepriekš
lemtajam un solītajam nelēma par pensiju samazināšanu cilvēkiem, kuri pēc sava
darba mūža saņem ne visai lielu atalgojumu un kuriem par to ir jāpērk arī zāles
un jāmaksā tāpat par komunālajiem pakalpojumiem. Savukārt attiecībā uz bērnu
kopšanas pabalstiem tika pieņemts lēmums saglabāt māmiņu algas gan māmiņām, gan
tētiem, un ierobežots ir tikai šo pabalstu maksimālais apmērs. No 1.jūlija
maksimālais apmērs būs 500 latu. Es gribu uzsvērt (ikvienu pensionāru aicinu
ieklausīties šajā skaitlī): ģimenei 500 latu mēnesī no māmiņas algas vai tēta
algas! Tas ir tas, par ko tikko runāja Šleseres kundze. Tāds ir šis
necilvēcīgais lēmums, kuru pieņēma valdība! Pretstatā tiem cilvēkiem, kuri
strādā un kuru alga varbūt ne tuvu nesniedzas līdz šādai summai. Šīs valdības prioritāte
bija, ir un paliks ģimene un cilvēks, ikviens cilvēks. Un šo apbrīnojamo
liekulību, kuru demonstrē Latvijas Pirmā partija, var tikai apbrīnot! Pēc
principa: „Bagāts viņš, bet mīkstu sirdi…”
Šonedēļ tika lemts par
Bērnu un ģimenes lietu ministrijas likvidāciju, reorganizāciju. Jebkura no šīm
funkcijām tiks saglabāta. Visas šīs funkcijas tiks saglabātas un nodotas
Labklājības ministrijai. Savukārt tad, kad deputāti lēma par to, vai
Labklājības ministriju pārdēvēt par Bērnu, ģimenes lietu un labklājības
ministriju, pret šādu lēmumu balsoja tikai Latvijas Pirmās partijas deputāti.
Apbrīnojama liekulība darbos un vēl lielāka liekulība vārdos!
Es gribu atgādināt
ikvienam, ka šādi lēmumi sociālajā sfērā būs sāpīgi, jo tiešām, kā jau es
teicu, tie skar cilvēkus, kuri bija rēķinājušies… kuriem ir vai nu jāaudzina
savi bērni, vai jākopj invalīdi, vai…
Neviens no šiem lēmumiem
nav viegls. Tā diemžēl ir maksa par to, ka mēs bagātajos, treknajos gados
nemācējām, negribējām strādāt un taupīt. Šobrīd svarīgākais ir izvest valsti no
krīzes un nodrošināt, lai nauda valsts kasē būtu. Ja mēs nepieņemsim šos
budžeta grozījumus un nesamazināsim savus izdevumus, nerestrukturēsim
ministrijas un visu pārējo mūsu valstī esošo sistēmu, mēs nesaņemsim šo
aizdevumu, un tad, es baidos, nebūs šīs diskusijas par to, vai 500 latu māmiņai
ir daudz vai maz, jo valsts kasē naudas vienkārši nebūs, nebūs ko maksāt ne
500, ne arī 58 latus, kas ir minimālais māmiņu pabalsts un kas tiks saglabāts
un nodrošināts.
Tātad, manuprāt, svarīgi ir
arī tie lēmumi, kas šonedēļ ir pieņemti ekonomikas jomas uzlabošanā, lai nauda
mūsu valsts kasē varētu ienākt un mēs varētu ātrāk atgriezties pie tā, ka
visiem maksātu tik, cik pienākas, un tik, cik ir solīts. Tie ir lēmumi gan par
māju siltināšanu, gan… Gribu vēlreiz atgādināt, ka Ekonomikas ministrijas
Garantiju fondā ir 32 miljoni… Ir sagatavoti lēmumi par birokrātisko šķēršļu
samazināšanu, lai uzņēmējiem būtu vieglāk savu darbu veikt. Tiks vēl lemts par
PVN priekšapmaksas atcelšanu, par PVN samazināšanu atpakaļ grāmatām un tūrismam
- par to mēs droši vien lemsim attiecībā uz nākamo gadu -, bet jau šonedēļ
finanšu ministrs parakstīja lēmumu par to, lai malkai - tas apkures sezonā ir
īpaši svarīgi! - PVN tiktu samazināts uz 10 procentiem.
Tā ka es aicinu uz sapratni
un solidaritāti šajā situācijā, kādā ir mūsu valsts ekonomika, un aicinu
nemēģināt vienu sociālo grupu pretnostatīt otrai. Nauda ir vajadzīga gan
bērniem, gan pensionāriem, gan strādājošajiem.
Paldies par uzmanību.
Vadītāja. Paldies Solvitai
Āboltiņai no partijas „Jaunais laiks” frakcijas.
Nākamajam vārds apvienības
„Saskaņas Centrs” frakcijas deputātam Valērijam Agešinam. Lūdzu!
V.Agešins (frakcija
„Saskaņas Centrs”).
Paldies.
Labdien, cienījamie
radioklausītāji! Lai gan 12.maijā pēc valdības ārkārtas sēdes labklājības
ministrs uzsvēris, ka izmaiņas vecāku pabalstu sistēmā attieksies tikai uz tiem
vecākiem, kuru bērni būs nākuši pasaulē pēc 1.jūlija, jau 13.maija pēcpusdienā
Labklājības ministrija precizēja, ka māmiņu algu samazināšana skars pilnīgi
visus strādājošos vecākus. Tātad valdības viedokļi par māmiņu algām nemitīgi
mainās.
Ministrija precizēja, ka
līdz 50 procentiem samazinās vecāku pabalstu visiem strādājošajiem vecākiem,
neskatoties uz bērna dzimšanas laiku. Patlaban strādājošajiem vecākiem
noteiktais pabalsta apmērs ir 70 procentu no personas vidējās sociālās
apdrošināšanas iemaksu algas. Savukārt tad, ja bērns būs dzimis pēc 1.jūlija un
viņa vecāki, saņemdami māmiņu algu, strādās, viņi saņems tikai 50 procentus no
aprēķinātā pabalsta. Turklāt pēc 1.jūlija dzimušo bērnu strādājošajiem vecākiem
pabalsts nevarēs pārsniegt 250 latus jeb 50 procentus no noteiktajiem
griestiem, kas ir 500 latu apmērā.
No 1.jūlija vecāki, kuri
izmantos bērna kopšanas atvaļinājumu un bērna pirmajā dzīves gadā nestrādās,
varēs pretendēt uz vecāku pabalstu, ne lielāku par 500 latiem mēnesī. Savukārt
tie vecāki, kuri šobrīd jau izmanto bērna kopšanas atvaļinājumu un nestrādā,
turpinās saņemt jau aprēķināto summu.
Lai apstrīdētu valdības
pieņemto lēmumu par bērnu pabalstu un vecāku pabalstu samazināšanu, frakcija
„Saskaņas Centrs” gatavojas vērsties Satversmes tiesā. Pieredze mums diezgan
bagāta. Tā, piemēram, Satversmes tiesā pieņēma izskatīšanai opozīcijas
pieprasījumu par pensiju indeksācijas atcelšanu. Atgādināšu, ka šā gada
12.martā Saeimas vairākums pieņēma grozījumus likumā „Par valsts pensijām” un
šie grozījumi paredz pensiju indeksācijas atcelšanu. Aprīļa sākumā 20 Saeimas
opozīcijas deputāti - no politisko organizāciju (partiju) apvienības „Saskaņas
Centrs” un partijas „Sabiedrība citai politikai” - iesniedza pieprasījumu
Satversmes tiesā. Mēs pieprasījām izvērtēt, vai likumā „Par valsts pensijām”
normas, kas atcēla pensiju indeksāciju, atbilst Satversmes 1. un 109.pantam, un
Satversmes tiesa ierosināja lietu par pieņemtajiem grozījumiem likumā „Par
valsts pensijām”. „Saskaņas Centra” deputāti ļoti cer uz to, ka lēmums par
indeksācijas atcelšanu tiks atzīts par tādu lēmumu, kurš ir pretrunā ar
Latvijas Republikas pamatlikumu.
Paldies par uzmanību.
Vadītāja. Paldies Agešina
kungam no apvienības „Saskaņas Centrs” frakcijas.
Nākamais runās Zaļo un
Zemnieku savienības frakcijas deputāts Staņislavs Šķesters. Lūdzu!
S.Šķesters (ZZS frakcija).
Labdien, cienījamie
radioklausītāji! Jā, šodien tiek pieminēta Labklājības ministrija, tiek skarts
sociālais jautājums - māmiņu algas un ģimenes valsts pabalsts tiek samazināts.
Ministru kabinets ir par šo jautājumu lēmis. Tas ir skaidrs.
Es saprotu, ka sociālais
budžets - tie ir reāli cipari, reāli skaitļi, un Labklājības ministrija un
Ministru kabinets tomēr izvēlējās šo mazāko ļaunumu. Vienīgais, ko gribu teikt,
ir tas, ka mums tomēr vajadzētu padomāt par šīs normas spēkā stāšanās laiku, jo
ģimenēm, māmiņām būtu arī iepriekš jāzina, ka šo valsts atbalstu tādā apmērā,
kāds iepriekš bija likumos paredzēts, ģimenēm nebūs iespējams saņemt. Zaļo un
Zemnieku savienības frakcija ir gatava diskutēt par to, jo pensijas… Vidējā
pensija mūsu valstī šodien ir 107 lati. Maksimums, tie griesti, ko var saņemt
māmiņa, ir 500 lati. Kā te jau iepriekš runājušie kolēģi teica, mums tomēr
jābūt reālistiem. Šīs sociālās grupas visas ir sāpīgas. Gan māmiņas, gan
bezdarbnieki, gan pensionāri, gan invalīdi, kuriem tiešām pabalsti šodien nav
tie lielākie. Un tāpēc es domāju, ka te ir jāstrādā pie šā jautājuma. Mums
iekšzemes kopprodukts četros mēnešos ir krities par 12 procentiem, tātad reālu
ienākumu valsts budžetā šodien nav un šie līdzekļi samazinās. Saprotiet, ka
nevar maksāt to, kā nav! Tāpēc es domāju, ka šiem jautājumiem jāpieiet ļoti
pragmatiski. Skaidrs, ka, ja situācija tuvākajā laikā uzlabosies, tad šīs
sistēmas varēs atjaunot. Es pats, būdams daudzbērnu tētis, varu teikt, ka tā
sauktais vecāku pabalsts… to saņem gan mammas, gan tēti, tas ir domāts bērnam.
Vecumā līdz gadam faktiski bērnam vajag vecākus, māti… Ir jautājums nevis par
to, bet gan par to, cik līdzekļu var atļauties šā bērna uzturēšanai.
Otrs jautājums, kas šodien
bija ļoti būtisks, kā minēja arī kolēģi iepriekš, ir Aizsargjoslu likums... Es
tur atbalstu to, ka faktiski tiek ievērotas arī vides prasības un vide netiek
sagrauta, ir atrasts kompromiss starp uzņēmējdarbību un vides saglabāšanu.
Trešā lieta, par ko gribu
informēt, ir tā, ka šī ažiotāža par akcīzes nodokļa atmaksu zemniekiem… ka tā
tiks pārtraukta. Varu nomierināt cienījamos lauksaimniekus, ka šī sistēma
netiks... nodokļa atmaksa zemniekiem notiks. Vienīgi tiek mainīta akcīzes
nodokļa atmaksas administrēšanas kārtība. Varētu būt mainīta... Tomēr es
uzskatu, ka tas nodoklis būtu jāadministrē... šā nodokļa atmaksa būtu jāadministrē
Finanšu ministrijai, tā kā šā nodokļa ievācēja ir šī ministrija. Bet tas ir
jautājums diskusijām.
Novēlu patīkamu darba
cēlienu visiem, kas strādā šodien, un visu labu.
Paldies.
Vadītāja. Paldies Šķestera
kungam no Zaļo un Zemnieku savienības frakcijas.
Nākamajam vārds Tautas
partijas frakcijas deputātam Ventam Armandam Krauklim. Lūdzu!
V.A.Krauklis (Tautas
partijas frakcija).
Labdien, cienījamie
radioklausītāji! Ja jau mēs runājam par šodienas sēdi, tad jāteic, ka pats
apjomīgākais un visilgāk izstrādātais likumprojekts, kas tagad tika pieņemts
galīgajā lasījumā, ir „Grozījumi Aizsargjoslu likumā”. Darbs pie tā tiešām bija
ļoti saspringts. Darba grupa daudzas stundas strādāja kopā gan ar zaļo ideju
aizstāvjiem, gan ar tiem, kas vēlas arī kaut ko attīstīt šajās teritorijās.
Tiešām kompromisu panākt nebija viegli, bet, es domāju, iespējami labākais
variants ir atrasts.
Es gribu akcentēt tikai
pašu būtiskāko. Faktiski jau pēc līdzšinējā regulējuma bija tā, ka arī piecu
kilometru joslā gar jūru faktiski neko nevarēja būvēt; izņēmums bija šajās
vietās esošās dzīvojamās ēkas. Taču tagad šis kompromiss ir tāds, ka uz katra
zemes īpašuma neatkarīgi no tā, cik liels ir attiecīgais zemes īpašums, un
neatkarīgi no tā, cik zemes vienību ietilpst attiecīgajā zemes īpašumā, būs
atļauts izvietot vienu viensētu ar palīgēkām vai arī tūrismam nepieciešamo
skatu torni, infrastruktūras un inženierkomunikāciju būves, kā arī viesnīcu un
tai līdzīga lietojama ēkas. Ja mēs, vadoties pēc klasifikatora, skaidrojam, ko
nozīmē jēdziens „līdzīga lietojuma ēkas”, tās ir arī moteļi, pansijas, līdzīgas
īslaicīgas apmešanās vietas, restorāni un kafejnīcas. Un tas nozīmē, ka
faktiski nevis tieši pašā jūras krastā, kur, protams, ir jābūt ļoti stingram
regulējumam, bet šajā piecu kilometru joslā būs iespējams izveidot arī
nepieciešamo tūrisma infrastruktūru. Protams, ir vēl viens ļoti svarīgs faktors
- tam jāsaskan ar vietējās pašvaldības teritorijas attīstības plānu. Tas
nozīmē, ka, protams, nebūs tā, ka katrs nu tagad būvēs kur gribēs. Taču tur,
kur, pēc loģikas viedokļa, ir nepieciešams kāds infrastruktūras objekts -
stāvlaukums vai kafejnīca, vai viesu māja -, nu beidzot tiešām to varēs
attīstīt, un, es domāju, ieguvēji būs gan vietējie iedzīvotāji, gan tūristi,
gan arī faktiski daba, jo šādas infrastruktūras neesamība bieži vien izraisa
to, ka, teiksim, atkritumi tiek izmesti kur pagadās… Daba faktiski tiek
piesārņota un tiek braukāts kur pagadās, ja nav izveidotas attiecīgās vietas.
Turklāt būs pašvaldībām
jāorganizē, lai būtu gājēju celiņi ik pēc noteikta kilometru skaita. Lai nebūtu
tā, kā diemžēl ir pašlaik. Vietām gan Vidzemes jūrmalā, gan citur ir tā, ka
visur ir dzeloņdrāšu žogi un cilvēki pie jūras netiek desmitiem kilometru
garumā… tikai tur, kur ir autoceļš klāt… Tagad būs jāizveido gājēju celiņi.
Protams, arī par šo celiņu izveidošanu attiecīgā pašvaldība varēs lemt, vai tur
piesaistīt privātus līdzekļus vai pati varēs atļauties projektu finansēt.
Gribu pastāstīt arī par
Enerģētikas apakškomisijā lemto. Šonedēļ mēs Enerģētikas apakškomisijā spriedām
par atjaunojamajiem energoresursiem, par atbalstu vēja, biomasas, biogāzes
enerģijai. Mēs arī uzskatām, ka jauno Ministru kabineta noteikumu projekts nav
līdz galam izsvērts, ka tur prevalē faktiski viena veida intereses, un tāpēc
aicinām šo diskusiju aktīvi izvērst Saeimā. Faktiski nākamā Enerģētikas
apakškomisijas sēde pilnībā tiks veltīta Ministru kabineta noteikumu projekta
izskatīšanai, lai, pieaicinājuši visas asociācijas, mēs varētu nonākt pie tādas
shēmas, kas ir skaidri saprotama, kas nedz izceļ, nedz noniecina kādu no
atjaunojamo energoresursu veidiem un kas ekonomiski ir pamatota, tāda, kuru var
valsts šajā situācijā atļauties.
Un gribu pastāstīt vēl arī
par to, ko mēs vakar runājām Tautas partijas frakcijas sēdē. Ļoti būtiska bija
kārtējā tikšanās ar veselības ministru Ivaru Eglīti, jo skaidrs, ka šis budžeta
samazinājums… te jau runāja par līdzekļu samazinājumu sociālajā sfērā, un
tikpat sāpīgs tas ir medicīnas jomā. Veselības ministrs Ivars Eglītis valdības
lēmumam ir pievienojis savu īpašo viedokli; viņš uzskata, ka tomēr šis
samazinājums medicīnai ir par lielu. Un mēs diskutējām par to, kādā veidā
varētu šo jautājumu risināt. Skaidrs ir tas, ka, protams, ir nepieciešamas
strukturālas reformas, un ministrija pie tā ir aktīvi strādājusi. Šķiet,
ministrija ir piedāvājusi visskaidrāko redzējumu, kādos gados un kādās
slimnīcās notiks kādi samazinājumi. Ir skaidrs, ka, teiksim, ja kādā mazā
slimnīcā dzemdību nodaļā notiek vienas dzemdības dienā vai varbūt vien divās
dienās, tad šāda nodaļa nevar pastāvēt šajos ekonomiskajos apstākļos. Skaidrs
arī tas, ka šīs slimnīcas jāpārprofilē, jo jāsaglabā pirmās palīdzības
sniegšana vai arī, teiksim, palīdzība cilvēkiem, kuri ir gados veci un kuriem
nav vajadzīgas sarežģītas manipulācijas. Šādai iespējai ir jāsaglabājas.
Būtībā šīs reģionālās
slimnīcas ir jāpārveido par medicīnas pakalpojumu sniegšanas centriem. Un
tiešām ir jautājums - ja mēs, nu, tā vienkārši, matemātiski pieejam šim
samazinājumam, vai beigu beigās neiznāks tā, ka attālāku rajonu iedzīvotāji
faktiski paliks vispār bez medicīnas pakalpojumiem? Tāda situācija nebūtu
pieļaujama, tādēļ mēs turpināsim diskutēt gan ar ministru un atbalstīt ministra
nostāju, gan arī tad, kad budžets nonāks Saeimā. Šīs būs vienas no smagākajām
diskusijām: kādā veidā samazināt šos līdzekļus, lai vispār medicīnu nepadarītu
nepieejamu tādām iedzīvotāju grupām.
Vēl mēs diskutējām arī par
to, kas notiek ar Latvijas Akadēmisko bibliotēku, un tikāmies ar kultūras
ministru Dāldera kungu. Mūsu viedoklis ir tāds: kamēr nav uzcelta Latvijas
Nacionālās bibliotēkas jaunā ēka, vispār nevar būt runa par to, ka Latvijas
Akadēmisko bibliotēku varētu kaut kur pārvietot.
Paldies, radioklausītāji!
Vadītāja. Paldies Tautas
partijas frakcijas deputātam Ventam Armandam Krauklim.
Nākamais runās apvienības
„Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcijas priekšsēdētājs Māris Grīnblats. Lūdzu!
M.Grīnblats (TB/LNNK
frakcija).
Labdien, godātie
radioklausītāji! Neapšaubāmi, tuvākā mēneša laikā jautājumi, kas skar budžetu,
sociālās jomas aizsardzību un mēģinājumus atdzīvināt tautsaimniecību, būs gan
valdības, gan Saeimas uzmanības centrā, bet šodien, pēc vairākiem zīmīgiem
vēstures datumiem, tomēr aicinu mazliet parunāt par citu - par nacionālo
pašcieņu un mūsu pamatvērtībām.
Šeit gribu pieminēt trīs
lietas.
Pirmā. Pēc dažām nedēļām -
Eiropas Parlamenta vēlēšanas. Mūsu frakcijas deputāti ir vienojušies vēlreiz
iesniegt nelielu likumprojektu, kas paredz, ka Eiropas Parlamenta deputāta
amata kandidātam obligāti jānorāda savs latviešu valodas prasmes līmenis. Divas
reizes to jau ir noraidījusi šī Saeima. Ja šādu grozījumu pieņemtu, tas,
protams, attiektos tikai uz nākamajām vēlēšanām. Bet, mūsuprāt, tas ir principa
jautājums, tas ir būtisks. Latvija izrāda necieņu pret sevi, neizvirzīdama pat
šādas minimālas prasības. Kā mēs redzam, piemēram, PCTVL izvirza deputātu, kurš
diezgan labi orientējas krievu valodā, nāk no citas Eiropas Savienības valsts
un atklāti arī paziņo, ka latviešu valodu nemaz nemācīsies, jo viņam nemaz tādu
plānu nav. Te, lūk, jums piemērs šādam pārprastam liberālismam!
Otrā. 9.maijs. Notikums,
kurā pietiekami daudz cilvēku pulcējās Pārdaugavā. Tas liecina tikai par to, ka
lojalitāte pret Latvijas valsti un mūsu vēsturi nav liela visai plašās
iedzīvotāju grupās, konkrēti, nelatviešos, nepilsoņos. Un, neapšaubāmi, ar savu
mīkstsirdīgo attieksmi pret daudzu vēstures notikumu interpretāciju mēs šādu
lojalitāti neveicinām.
Cita lieta ir karā kritušo
karavīru pieminēšana kapavietās un kapu sakopšana, tas ir pavisam kas cits. Taču,
neapšaubāmi, 9.maijs ir uzvarētāju datums - ir runa par staļiniskās PSRS uzvaru
Lielajā Tēvijas karā. Latvijai šādas iespējas uzvarēt karā nebija, jo 1940.gadā
to okupēja padomes, 1941.gadā - hitleriskā Vācija un 1945.gada 9.maijā to
okupēja beigu beigās atkal tā pati staļiniskā Padomju Savienība.
Tā, lūk, ir vēsture, kura
mums vienmēr ir jāatgādina un jāskatās no Latvijas viedokļa. To apstiprina arī
SKDS veiktais pētījums, ka diemžēl ar lojalitāti pret Latviju, pret Latvijas
pamatvērtībām, ir visai bēdīgi gan nepilsoņu vidē, gan nelatviešu vidē.
Un trešā lieta - tas ir
jautājums par to, ka valdībā, iespējams, tiek gatavots likumprojekts, kas
paredz atļaut bijušajiem čekistiem darboties vairākās valsts pārvaldes jomās.
Lai kādi būs argumenti, kuri varbūt tuvākajā laikā publiski parādīsies, mūsu
apvienība jau tagad var pateikt, ka šāda veida grozījumus mēs neatbalstīsim.
Tas ir principa jautājums - nepieļaut okupācijas varas instrumenta, tātad šīs
varas instrumenta kodola, čekas bijušo darbinieku, atrašanos valsts varas un
pārvaldes iestādēs. Latvijas Republika, ja tā ciena sevi, to nevar atļauties.
Paldies par uzmanību.
Vadītāja. Paldies
apvienības „Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcijas priekšsēdētājam Mārim
Grīnblatam.
Un frakciju viedokļu
izklāstu šodien noslēdz partijas „Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā”
frakcijas priekšsēdētājs Jakovs Pliners. Lūdzu!
J.Pliners (PCTVL frakcija).
Labdien, godātie
radioklausītāji! Pirmām kārtām es gribu jums paziņot, ka patiešām no PCTVL iet
uz Eiropas Parlamentu desmit Latvijas pilsoņu un viens Eiropas pilsonis -
Itālijas pilsonis Džuljeto Kjeza. Viņam ir pieredze, viņš jau Eiropas
Parlamentā strādā divus sasaukumus. Viņš runā piecās valodās, un viņš apgalvo,
ka, ja viņš būs ievēlēts, gada laikā viņš brīvi runās arī latviski.
Es ceru, ka iepriekšējie
runātāji jums izstāstīja par šīsdienas likumprojektiem un citām problēmām. Es
gribu pieskarties trim jautājumiem.
Pirmkārt, es gribu
pateikties visiem, visiem latviešiem, nelatviešiem, cittautiešiem, kuri
godināja 9.maiju - Uzvaras dienu - un atnāca pie Uzvaras pieminekļa vai devās
uz Brāļu kapiem. Pret fašistiem, pret nacistisko Vāciju, karoja Sarkanās
armijas ietvaros arī divas latviešu divīzijas, kurās iesauca tikai latviešus -
pilsoņus. Mums ir zināms, ka reihsministrs Rozenbergs plānoja daļu latviešu
iznīcināt, daļu latviešu pārvācot un daļu latviešu izsūtīt uz Krievijas ziemeļu
rajoniem. Paldies Dievam, ka toreiz uzvarēja Sarkanā armija un tās sabiedrotie
un tas nenotika! Tāpēc mēs dzīvojam neatkarīgā Latvijā. Tikai tāpēc, ka bija tā
uzvara, valsts valoda ir latviešu valoda. Mums ir savs parlaments, prezidents,
Ministru kabinets, un tā tālāk, un tā joprojām.
Otrkārt, es gribu jums
izteikt savu neapmierinātību ar valdības darbību. Jā, valdība it kā domā, uz ko
var ekonomēt, bet nemaz nedomā, uz ko un kā var pelnīt. Diemžēl plāno ekonomēt
uz maznodrošināto, uz vidējo slāņu rēķina, plāno samazināt māmiņu algas, to
pašu grib darīt ar bērnu pabalstiem, un tā tālāk, un tā joprojām. Plāno
samazināt slimnīcu skaitu no 59 līdz 24 divu triju gadu laikā, plāno slēgt
lauku skolas. PCTVL cīnīsies pret to, protestēs. To nevar pieļaut! Valdība
tikai runā par ierēdņu skaita samazināšanu, bet pa vecam strādā valsts aģentūra
„Jaunie „Trīs brāļi””, kur darbojas 30 ierēdņi ar augstām algām. Ne pārāk sen
izmaksāja prēmijas, 100 tūkstošus, Augstākās tiesas tiesnešiem un citiem
darbiniekiem. Nesen, pirms pāris dienām, Izglītības un zinātnes ministrija par
40 tūkstošiem Grūtupa kunga advokātu kantorim pasūtīja noteikumu izstrādāšanu,
lai gan pašā ministrijā ir 10 juristi. Un tā es varētu turpināt, un turpināt,
un turpināt. Tas nav pieļaujams, un, bez šaubām, PCTVL cīnīsies pret to, un es
ceru, ka panāksim, lai normāla, parasta tauta neciestu no valdības nemākulīgas
rīcības. Redzēsim, ko teiks valdošo partiju deputāti. No viņiem daudz ir
atkarīgs. Un jūs domājiet ar galvu, kā jūs balsosiet nākamajās vēlēšanās!
Nevajag un nedrīkst uzkāpt uz tiem pašiem grābekļiem!
Un pēdējais - trešais. Mēs,
PCTVL frakcijas deputāti, šodien iesniedzām likumprojektu par mūsu karaspēka
piedalīšanos ārvalstu misijās. Kad pirmo reizi sūtījām mūsu zaldātus uz Irāku,
es no Saeimas tribīnes teicu, ka mēs esam pret. Mēs negribam, lai cinka zārkos
atved māmiņām, sievām viņu dēlus no ārzemju komandējumiem. Pārāk dārgi tas mums
maksā. Šodien 164 karavīri ir Afganistānā. Kopumā jau ir Irākā un Afganistānā
vismaz 6 cilvēku upuri. Daudzi cilvēki ievainoti. Tas maksā mums daudz
līdzekļu. Mēs uzskatām, ka nav ko spert Latvijai savu kāju attālās zemēs. Ja
būs nepieciešamība, tikai tad mēs drīkstēsim sūtīt savus karavīrus uz Eiropas
valstīm palīdzībai. Ja būs tāda nepieciešamība! Daudz nodokļu līdzekļu aiziet
uz tām misijām. Un ko mēs panāksim? Neko mēs nepanāksim. Beigsies tāpat kā
1989.gadā: Padomju Savienības karaspēks no turienes, no Afganistānas, aizgāja.
Tāpat aizies ASV un citi NATO sabiedrotie, ieskaitot Latviju. Demokrātiju uz
durkļiem atnest uz citu valsti nevar.
Starp citu, kad 2001.gadā
sākās operācija Afganistānā, tad viņi ražoja gadā 200 tonnas narkotiku, šodien -
vairāk par 8 tūkstošiem tonnu. Ko mēs tur panācām? Neko. Tikai pazaudējām
Latvijas jauniešu dzīvības un lielus nodokļu maksātāju līdzekļus. Mēģināsim
pierādīt to mūsu deputātiem un ceram, ka mēs vairs nesūtīsim, nevajadzīgi
nesūtīsim, mūsu jauniešus uz svešām zemēm.
Liels paldies jums par
uzmanību! Labu veiksmi!
Vadītāja. Paldies partijas
„Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcijas priekšsēdētājam Jakovam
Plineram.
Līdz ar to pārraide
„Frakciju viedokļi” šodien ir izskanējusi. To vadīja Saeimas Preses dienesta konsultante
Dace Laipa.
Paldies, ka klausījāties.
Un visu labu!