1990.gada 11.septembra sēdes stenogramma
Vakara sēde
Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās
padomes priekšsēdētājs Anatolijs Gorbunovs.
Priekšsēdētājs: Ieņemiet,
lūdzu, savas vietas. (Troksnis zālē.)
Deputāt Jundzi, lūdzu, nāciet tribīnē.
Pierakstījušies uzdot jautājumus ir deputāti: Ēlerts, Morozļi un Kostins.
Vārds deputātam Ēlertam.
I.Ēlerts: Jautājums
par 11.panta trešo rindkopu. Protests aptur noprotestētā tiesību akta
darbību, ja ar šo aktu tiek pārkāptas pilsoņu likumīgās tiesības.
Jautājums: kas to konstatēs, un vai tas neradīs sarežģījumus, ja viens
nolems, ka aptur, otrs- ka neaptur?
T.Jundzis: Man zināmas šaubas radīja šī
piedāvātā redakcija, tāpēc, paldies, ka jūs to izteicāt. Principā doma
tāda, ka pēc likuma iznāk, ka to izlems prokurors un prokurors vērtēs, vai
šīs pilsoņu tiešām likumīgās tiesības tiek aizskartas. Piekrītu, ka
varētu domāt par šīs redakcijas precizēšanu, lai prokurors arī netulkotu
pārāk šauri vai īpaši pārāk plaši.
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Morozļi.
G.Morozļi: */Atbilstoši šā
gada 4.maija Deklarācijai Latvijas teritorijā pārejas periodā darbojas
vairāki Latvijas PSR Konstitūcijas noteikumi un vissavienības likumi.
Praktiski šodien Latvijas teritorijā atrodas vissavienības uzņēmumi un
organizācijas, tajā skaitā tādas kā bruņotie spēki un citas. Tomēr
likumā, kas šodien iesniegts izskatīšanai, nekas nav teikts par to, kas
uzraudzīs likumību šajos uzņēmumos, bruņotajos spēkos, tāpat par tiem
vissavienības likumiem, kas darbojas. Jo šodien pēc likuma uzraudzības
jautājumi pakļauti PSRS prokuratūrai un tās prokuroriem. Kā būs turpmāk?
Un vispār šajā jomā likums darboties nevar, tas nozīmē, ka atkal tas
paliks uz papīra un nedarbosies?/
T.Jundzis: Atbildēt var vienkārši: pēc
1989.gada jūlija izmaiņām Konstitūcijā noteikts, ka praktiski noteikta
republikas prioritāte, īpaši pēc 4.maija Deklarācijas. Tātad mūsu
republikā ir republikas likumu prioritāte, un jebkura PSRS likuma darbību
mūsu republikas Augstākā padome ir tiesīga apturēt. Tā sakot, suverēna
vara var lemt par šī likuma darbību. Līdz ar to par visiem likumiem, kas
darbojas mūsu teritorijā, arī vissavienības likumiem, uzraudzība
jārealizē Augstākajai padomei, jo mūsu republikā darbojas tikai tie PSRS
Augstākās padomes likumi, kuriem varētu piekrist Augstākā padome. Mums ir
tiesības jebkura likuma darbību pilnībā vai daļēji apturēt. Tātad likuma
prioritāte ir republikai pašai, līdz ar to uzraudzība ir jārealizē
republikas prokuroram.
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Kostinam.
V.Kostins: */Cienījamais kolēģi! Kad mēs
likumu izskatījām pirmajā lasījumā, tajā nebija tāda jēdziena kā
reģionālā prokuratūra. Bet likumprojektā, kuru mēs šodien saņēmām,
tāds jēdziens ir. Es gribētu precizēt, kas to izsaucis un kā plānots,
kāda būs šī reģionālā prokuratūra nākotnē?/
T.Jundzis: Es paskaidrošu. Šeit ir runa ne par būtību,
ne par jēgu, bet par nosaukumu. Uz šodienu Latvijā ir, varētu teikt, trīs
prokuratūras veidi: pilsētu, rajonu un starprajonu. Kas ir starprajonu
prokuratūras? Tās ir prokuratūras Jelgavā, Ventspilī un Rēzeknē. Jāņem
vērā, ka šajās pilsētās ir gan pilsētas pakļautības vietējā padome,
gan rajona padome, tātad divas dažādas administratīvi teritoriālās
struktūras. Prokuratūra šajās minētajās pilsētās ir viena- abām šīm
administratīvajām teritoriālajām struktūrām, ņemot vērā darba apjomu.
Tas ir tīri praktisks jautājuma risinājums. Šīs prokuratūras
saucas- starprajonu. Jūs piekritīsiet, ka šis apzīmējums ir vairāk nekā
neveiksmīgs. Varbūt arī "reģionālā prokuratūra" nav daudz
veiksmīgāks jēdziens, bet katrā ziņā tas tomēr ir veiksmīgāks.
Iespējams, ka ar laiku radīsies reģionāla transporta prokuratūra, kura
aptvers vairākus rajonus, ne tikai pilsētu un rajonu. Varbūt mēs izlemsim
jautājumu par dabas prokuratūras dibināšanu. Līdz ar to šis jēdziens
"reģionāls" ir, manuprāt, ļoti veiksmīgs risinājums.
Priekšsēdētājs: Paldies! Vairāk
jautājumu nav? Debatēs pieteikušies deputāti Kostins, Bērzs, Šapovālovs
un Dīmanis. Vārds deputātam Kostinam.
V.Kostins: */Cienījamie kolēģi! Mēs šodien
otrreiz atgriežamies pie likuma projekta par prokurora uzraudzību Latvijas
Republikā. Esmu ļoti pateicīgs komisijas locekļiem, kas ar to strādāja,
par to, ka viņi daļu no maniem ierosinājumiem, ko izteicu pirmajā
apspriešanā, ir atspoguļojuši šajā dokumentā, kas mums šodien ir.
Taču es gribu izteikt dažus ierosinājumus
un savu viedokli par likumu, kuru mēs šodien apspriežam otrajā lasījumā.
Man, liekas, es nezinu, no kura nāca šī iniciatīva, bet šodienas likuma
tekstu salīdzināt ar pirmā lasījuma tekstu ir ļoti grūti. Jūs
ievērojāt, ka samainītas vietām nodaļas, panti un tā tālāk. Un, lūk,
salīdzināt šos tekstus tik īsā laikā deputātam ir ļoti grūti.
Un otrais, par ko gribēju teikt. 3.lappusē mums ir 3.pants "Prokurora
darbības galvenie virzieni". Manā skatījumā, iespējams, mēs veltīgi
izmetām pirmajā lasījumā 10. un 11.pantu no 4.lappuses. Es gribētu
nolasīt. 10.pants bija šādā traktējumā: "Kopīgi ar citiem valsts
orgāniem izstrādāt pasākumus noziedzības un citu tiesību pārkāpumu
novēršanai." Es nezinu, iespējams, no juridiskā viedokļa man nav
taisnība, bet man liekas, ka atraut prokuratūru no tā, lai viņi kopīgi ar
citiem valsts orgāniem šajā sarežģītajā kriminālajā stāvoklī, kādā
pašlaik atrodamies, izstrādātu pasākumus noziedzības novēršanai, nav
pareizi. Protams, prokuratūrai ļoti labi ir īstenot uzraudzību un veikt
citus pasākumus, bet pasākumi noziedzības novēršanai arī bija atstājami
Latvijas Republikas prokuratūras ziņā.
4.lappusē, 6.pantā "Piedalīšanās valsts varas un pārvaldes orgānu
sēdēs" es ierosināju pirmajā lasījumā nomainīt vārdus par to, ka
prokuroriem ir tiesības piedalīties vietējo padomju sesijās, prezidiju
sēdēs, izpildkomiteju sēdēs utt. Es ierosināju, ka prokuroram vietējo
padomju sesijās ir ne tikai tiesības piedalīties, bet tajās obligāti
jāpiedalās. Tas nav ievērots. Es gribu ar Maskavas rajona piektdienas,
7.septembra, sesijas piemēru parādīt, kur noved tas, ka padomju varai šodien
nav profesionāļu. 7.septembrī Maskavas rajona sesijā tika apspriests
budžets 1991.gadam. Tika prasīti 2 miljoni rubļu municipālās policijas
izveidošanai. Taču neviens konkrēti
nevarēja pateikt, kas tā tāda municipālā policija, konkrēti kam vajadzīgi
šie 2 miljoni. Taču Latvijas Republikas likuma par Latvijas Republikas
budžetu 29.pants nosaka, ka līdz iesniegšanai
sesijā šis jautājums bija jāizskata pastāvīgo komisiju sēdēs. 29.pants
bija pārkāpts, jautājums par municipālajai policijai prasītajiem 2
miljoniem pastāvīgajās komisijās apspriests nebija, tāpēc neviens neko
konkrētu par tiem pateikt nevarēja. Ja tur būtu piedalījies prokurors, ja
prokurors būtu bijis klāt prezidija sēdē, viņš noteikti būtu pieprasījis
likuma 29.panta ievērošanu. Tad droši vien deputāti sesijas darba laikā
netiktu maldināti. Vai, lūk, otrais piemērs, kur nejuta prokurora
uzraudzību. Maskavas rajona izpildkomitejas prezidijs pieņēma lēmumu par
prēmēšanu jeb, kā tagad saka, par deputātu darba samaksu, pēc
iepriekšējiem aprēķiniem 60 tūkstošu rubļu apmērā. Taču deputāti
nebija izskatījuši ne nolikumu, ne lēmumu, ne deputātu darba vērtējuma
kritērijus, un tāpēc, dabiski, deputātiem radās daudz jautājumu un
neskaidrību. Arī prese, kas pievērsās šī jautājuma apspriešanai,
spēlēja ne par labu Maskavas rajona izpildkomitejas prezidijam. Un atkal, ja
būtu piedalījies prokurors, viņš nepieļautu, ka prezidijs pieņem šādu
lēmumu.
16.lappusē, es šo jautājumu jau uzdevu, nosaukums "Starp-rajonu
prokuratūra" nomainīta ar "Reģionālā prokuratūra". Nu labi,
mani pārliecināja, lai tā paliek. Bet, lūk, 20.lappusē nodaļā
"Prokuratūras orgānu kadri" 40.pantā "Prasības personām, kas
ieceltas par prokuroriem un izmeklētājiem" vecuma cenzs noteikts 25 gadi.
Jūs mani atvainojiet, kolēģi, bet man liekas, ka 25 gadu vecuma cenzs
Latvijas Republikas ģenerālprokuroram droši vien ir pārāk zems. Ņemsim un
parēķināsim: 17 vai 18 gadu vecumā beidz skolu, tad beidz Juridisko
fakultāti, iegūst izglītību un labi ja divus trīs gadus strādā par
juristu, un viņam jau ir tiesības ieņemt Latvijas Republikas
ģenerālprokurora posteni. Es domāju, ka vecuma cenzs jāpalielina vismaz par
pieciem gadiem, līdz 30 gadiem.
Nobeigumā ierosinu likumu pieņemt otrajā lasījumā un tomēr to publicēt
presē, ko līdz šim laikam mēs vēl neesam izdarījuši./
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Bērzam.
A.Bērzs: Augstais nams! Es
pilnībā atbalstu pārstrādāto likumprojektu un
aicinu to pieņemt otrajā lasījumā, bet atļaujiet man izteikt varbūt dziļi
subjektīvas domas vienā jautājumā, proti, jautājumā, kas attiecas uz
prokuratūras iestāžu darbinieku dienesta pakāpēm. Man ir dziļas aizdomas,
ka tas ir anahronisms, kura sākumi meklējami Pētera I rangu tabulā un kas ir
pārmantots no totalitārās staļiniskās sistēmas, kad dzelzceļniekiem,
mežsargiem, finansistiem un tā tālāk, un visiem pārējiem tika piešķirtas
šīs dažādās dienesta pakāpes. Es domāju, ka pirmām kārtām šī
dienesta pakāpju sistēma kalpo kā iegansts tam, lai rastos dažādas
mahinācijas vai dažādas nelāgas attiecības šo dienesta pakāpju
saņemšanai, un, otrkārt, es domāju, ka pats galvenais trūkums ir tas, ka
šāda dienesta pakāpju sistēma ir par šķērsli tam, lai jauni, spējīgi
darbinieki varētu ieņemt augstākus atbildīgus amatus. Nē, tu to amatu
nevari ieņemt, jo tev nav, lūk, šīs dienesta pakāpes. Tāpēc mans
priekšlikums ir vispār svītrot visu 41.pantu un 44.pantā mainīt redakciju,
ierakstot, ka prokuratūras iestāžu darbinieku algas nosaka, ņemot vērā
ieņemamo amatu un stāžu.
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Dīmanim.
S.Dīmanis: Cienījamie
kolēģi! Es nerunāšu par pašu likumu, jo es saņēmu to tikai šorīt no
rīta. Tā kā es neesmu speciālists jurists, man ir ļoti grūti kaut ko teikt
šajā sakarībā. Bet mani ļoti uztrauc jautājums par to, kā šis likums
stāsies spēkā. Man liekas, ka viss likums ir izdomāts tikai tādēļ, lai
nomainītu republikas prokuroru. Šajā sakarībā es gribētu teikt, ka mums ir
ļoti jāuzmanās ar ekonomisko, sociālo, politisko, tiesisko struktūru
destabilizāciju, kas tagad notiek republikā. Bez šaubām, ceļš uz jaunu
valstisku veidojumu ir saistīts ar šādu destabilizāciju, taču šeit
ir jānovelk kaut kāda strīpa. Pēc manām
domām, tā kriminālā situācija, kas tagad ir izveidojusies republikā,
lielā mērā ir izveidojusies sakarā ar mūsu darbību, jo visi Godmaņa
solījumi, ka Iekšlietu ministrijas aparāts netiks nomainīts, vadoties no
politiskiem kritērijiem, visi šie solījumi karājas gaisā, viņiem neviens
netic, vēl jo vairāk, ņemot vērā to, kas notiek republikā. Un milicijai
tiešām nolaižas rokas. Pietiek tikai ar vienu vārdu, lai saasinātu
situāciju. Nesen ministrijā mani draugi miliči uzaicināja
mani pie sevis un izteica savas domas attiecībā uz likumu par pensijām.
Krievu tekstā iztrūka tikai viens vārds, ka izdienas pensija ir piešķirama
vieniem, otriem un citiem un nebija rakstīts- un tā tālāk. Bija pielikts
punkts. Miliči nodomāja, ka viņiem
izdienas pensijas nebūs, ka tā nav domāta viņiem. Līdz ar to vispār
situācija bija tāda, ka viņi bija gatavi tūlīt visu mest pie malas un iet
projām.
Es domāju, ka ar šādu te kriminālās situācijas saasinājumu tagad ir arī
sadūrusies prokuratūra. Pašlaik, jūs laikam zināt visus šos notikumus
republikā, tā milicija, kas apsargāja Ministru padomi, piesmēja Bišera
kabinetu. Mēs zinām arī to, ka miliči, kam bija jāapsargā
dzīvokļi, praktiski arī apzaga šos dzīvokļus. Pašlaik prokuratūrā
atrodas lieta, kas ir saistīta ar uzbrukumiem kooperatīviem, un šie cilvēki
reāli draud prokuratūrai. Tas taču nav nekas savāds,
ka prokuratūra ir algojusi "beretes", lai "beretes"
apsargātu prokuratūru. Es domāju, ka Vaznis šeit neko nevar darīt, jo
līgums ir noformēts caur kooperatīvu "Vikings". Pagaidiet, līgums,
bez šaubām, ir. Nu, tā nu mēs tagad dzīvojam.
Es gribu pasvītrot to domu, ka nevajadzētu mums tik vienkāršoti pieiet
tiesiskās sistēmas destabilizācijai. Es labi atceros, kā tapa šis likums.
Vienā no Prezidija sēdēm cienījamais Prezidija loceklis pateica tā: ir
tāds iestādījums- Latvijas PSR prokuratūra. Nu ir pienācis laiks, tā
sakot, arī to... (neskaidrs vārds).
Un ar to arī viss sākās. Tagad esam nonākuši
pie šī likuma. Un neviens negrib padomāt, kas būs vēlāk, ja izveidosies
divas prokuratūras dažādu iemeslu dēļ. Tā ka es vēlreiz aicinu jūs
padomāt, un, iekams mēs neesam noslēguši attiecīgos līgumus ar Krievijas
Federāciju, ar Savienību, būt uzmanīgiem ar šiem jautājumiem.
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Dobelim.
J.Dobelis: Es ļoti vēlētos, lai
šeit visi deputāti, kuri uzstājās kā frakciju vadītāji vai arī kā
atsevišķi deputāti, runātu tikai to, ko viņi zina, vai katrā ziņā spētu
pierādīt savus faktus ar konkrētu materiālu. Mēs šodien no mūsu komisijas
bijām pie prokurora vietnieka Reinieka kunga, kurš mums oficiāli paziņoja,
ka nekāds līgums pagaidām nav noslēgts, tādēļ manī izsauc ļoti
interesantu reakciju deputāta Dīmaņa paziņojums, ka viņš, lūk, zina, ka
šāds līgums ir jau noslēgts. Tad jāprasa, ar ko tad "melnās
beretes" ir slēgušas līgumu: ar deputātu Dīmani vai arī ar
prokuratūru.
Priekšsēdētājs: Visi deputāti,
kuri bija pierakstījušies debatēs, ir izteikuši savus viedokļus. Līdz ar
to būtu arī acīmredzot mūsu kolēģim Tālavam Jundzim jādod vārds, lai
viņš komentētu šos viedokļus, pirms mēs balsojam. Es esmu devis vārdu
deputātam Jundzim, un man ir jāaizstāv viņa tiesības runāt.
T.Jundzis: Cienījamie deputāti, es gribu
pateikt lielu paldies tiem deputātiem, kas uzstājās ar konkrētiem
priekšlikumiem. Kostina kunga un Bērza kunga priekšlikumi, manuprāt, pelna
uzmanību, un, gatavojot likuma projektu uz trešo lasījumu, katrā ziņā mēs
tos komisijā rūpīgi izanalizēsim. Kas attiecas uz Dīmaņa kunga teikto, tad
tiešām es arī esmu liecinieks sarunām ar republikas prokurora vietas
izpildītāju Andri Reinieku, kurš vēl pirms pāris stundām apgalvoja, ka
šāds līgums ar kooperatīvu, kas izveidots uz šo "melno berešu"
bāzes, un prokuratūru nav noslēgts. Tiesa, ir doma par tāda līguma
noslēgšanu nākotnē, bet pagaidām tas nav izdarīts.
Visbeidzot, ja jau šo problēmu esam sākuši apspriest, tad es domāju, ka ir
nekavējoties jāizskata jautājums par šāda kooperatīva nelikumību, kurā
izmanto milicijas darbiniekus, speciāli apmācītus milicijas darbiniekus ar
ieročiem, ar visu viņu apbruņojumu.
Tātad šīs piezīmes ir vērā ņemamas, līdz ar to es aicinātu deputātus
pieņemt lēmumus. Praktiski runa laikam ir par trim lēmumiem: pirmais ir par
izmaiņām Konstitūcijā sakarā ar prokurora uzraudzību Latvijā,
likumprojekts par prokurora uzraudzību Latvijā un arī trešais lēmums, par
kuru jau es runāju no rīta, ka jāizmaina 2.augusta lēmums, kurā svītrot
vārdus "tautas apspriešanu", jo šāda apspriešana, kā jau es
teicu, ļoti plaša jau ir notikusi.
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Bojāram.
J.Bojārs: Praktiski deputāts
Jundzis jau pateica. Tā mēs nonāksim tiktāl, ka varēs iznomāt tankus un
izlietot privātam biznesam. Šie jautājumi ir jāizskata. Kādā kārtā var
paņemt ar valsts ieročiem, ar valsts munīciju
un pelnīt privātu naudu?
Priekšsēdētājs: Es ceru, ka mēs
to izskatīsim pēc tam, kad darba kārtība būs izskatīta. Vai jums nav
iebildumu?
Tagad man vajadzētu varbūt konsultēties un noskaidrot jūsu viedokli it kā
par trešo lēmumu, kurš mums būtu jāpieņem, par ko teica deputāts Jundzis.
Mums ir projekts otrajam lasījumam- likumam par grozījumiem un
papildinājumiem Konstitūcijā, mums ir likumprojekts par prokurora uzraudzību
Latvijas Republikā. Šeit man būs jālūdz deputātam Kostinam un deputātam
Bērzam, vai viņi neuzstāj uz speciālu balsošanu par šiem pantiem, bet
pieņemt zināšanai to, ko teica deputāts Tālavs Jundzis, ka komisijā kopā
ar jums vēlreiz izskatīs šos priekšlikumus. Ja jūs tā piekristu, tas
ļautu mums labi operativitātes ziņā virzīties uz priekšu. Jo tad mēs
varētu balsot otrajā lasījumā principiāli un, protams, jūsu priekšlikumus
skatīt komisijā tālāk, un trešajā lasījumā tos tad izskatīt. Bet
deputāta Jundža priekšlikumi par to, ka vajadzētu mums pieņemt lēmumu, kas
atceļ Augstākās padomes lēmumu, ka mēs nododam apspriešanā un
iepazīstinām ar to republikas iedzīvotājus, vai mums to vajadzēja tagad
tādā veidā pieņemt? Mēs varbūt vēl ceram, ka tiks publicēti šajā
starplaikā starp šiem lasījumiem? Ja arī netiks publicēti, vai tomēr mēs
nevarēsim pieņemt zināšanai, ka viss ir darīts, lai ar tiem tiktu
iepazīstināti republikas iedzīvotāji, bet tas, ka mums nav savas preses,
vēl nenozīmē, ka mēs nenododam tos iepazīstināšanai. Visiem bija iespēja
iepazīties, bet praktiskās reālās iespējas varēja arī nerasties. Un tad
varbūt arī beigās pieņemsim to lēmumu. Bet vai mums vajadzēja tagad atcelt
pašā augusta sākumā pieņemto lēmumu?
T.Jundzis: Es pilnībā piekristu
priekšsēdētāja ierosinājumam, un pie šī jautājuma mēs varētu
atgriezties, ja būs nepieciešams, trešajā lasījumā.
Priekšsēdētājs: Paldies! Deputāt
Bērz, kāds ir jūsu viedoklis par manu un Tālava Jundža izteikto
priekšlikumu?
A.Bērzs: Es domāju,
ka būtu lietderīgi pagaidīt, kamēr komisija šo jautājumu izvērtē. Tad,
likumu pieņemot trešajā lasījumā, viņi izteiks savu viedokli. Es nebiju to
iepriekš iesniedzis, tāpēc bez komisijas izskatīšanas diez vai būtu
lietderīgi tagad balsot.
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Kostinam.
V.Kostins: */Cienījamo priekšsēdētāj! Es
domāju, ka var piekrist jūsu priekšlikumam nebalsot par pantiem, bet ievērot
to likumiem trešajā lasījumā, un pilnīgi atbalstu jūsu lēmumu neatcelt
2.augusta lēmumu, bet panākt, lai lēmums tiktu publicēts./
Priekšsēdētājs: */Paldies./ Secībai
ir īpaša nozīme vai tomēr vispirms pēc būtības? Otrajā lasījumā likums
par grozījumiem un papildinājumiem Konstitūcijā un tad likums par prokurora
uzraudzību Latvijas Republikā. Deputāt Jundzi, jums šeit ir īpaši
apsvērumi, vispirms balsojam par grozījumiem?
T.Jundzis: Es tikai gribu pateikt, ka principā
jau ziņoju par abiem dokumentiem, tie ir cieši saistīti.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
reģistrēsimies. Rezultāts: 129. Izteiksim savu attieksmi, balsojot par to,
lai komisija iesniegtu likumprojektu par grozījumiem un papildinājumiem
Latvijas PSR Konstitūcijā. Jautājumu par prokurora uzraudzību Latvijas
Republikā mēs akceptētu otrajā lasījumā. Rezultāts: par- 106, pret- 13,
atturas- 11. Otrajā lasījumā šis likumprojekts tiek akceptēts... (Troksnis
zālē.)
*/Kas tur notiek? Iesniedziet protestu, ja jums kaut kas liekas ne tā,
bet man nav pamata pārbalsošanai. Likt jautājumu uz pārbalsošanu pašlaik
man nav pamatojuma./
Tagad izteiksim savu attieksmi pret likumprojektu par prokurora uzraudzību
Latvijas Republikā otrajā lasījumā. Rezultāts: par- 98, pret- 12, atturas-
14. Likumprojekts otrajā lasījumā pieņemts.
Nākamais ir likumprojekts par reliģiskajām organizācijām otrajā
lasījumā. Deputāte Ita Kozakeviča lūdz
vārdu.
I.Kozakeviča: Godājamie
kolēģi! Šodien mans komentārs likumprojektam par reliģiskajām
organizācijām būs pavisam īss, jo, manuprāt, iepriekšējās diskusijās ir
jau izteikti gandrīz vai visi iespējamie viedokļi par un pret. Pavisam īsi,
kas no jauna patlaban ir parādīts šajā jums piedāvātajā variantā.
Pirmām kārtām šeit ir iestrādāti tie papildinājumi vai izmaiņas, par
kurām mēs iepriekšējā lasījumā tikām nobalsojuši. Otrām kārtām no
mūsu deputātiem šeit ir ienācis viens pavisam konkrēts formulējums, tas ir
Cālīša kunga formulējums likuma projekta 3.pantam, un tas arī tiek
piedāvāts kā viens no diviem alternatīvajiem variantiem balsošanai.
Otrs variants, kuram es lūdzu arī pievērst jūsu uzmanību, ir tapis,
vēlreiz pārrunājot to, izlemjot un pārspriežot divās komisijās, proti,
Cilvēktiesību un nacionālo jautājumu, kā arī Izglītības un kultūras
komisijā. Tas ir variants, kas ir vistuvākais arī Konsultatīvās reliģisko
lietu padomes viedoklim.
Vēl tekstā ir parādījušies pāris papildinājumu, tajā skaitā jūs
redzēsit 8.pantam divus piedāvātos variantus, kas ir nākuši no Bišera
kunga iesniegtajiem priekšlikumiem. Daudzi no tiem bija redakcionālas dabas,
un tie arī patlaban atrodas tekstā.
Man šoreiz vairs šī likuma projektam ko piebilst nav, savus argumentus es
vairāk atkārtot negribētu, un es domāju, ka šodien ir pienācis laiks
izšķirt šī likumprojekta likteni, itin vienkārši uzmanīgi balsojot.
Priekšsēdētājs: Lūdzu
jautājumus! Debatēs ir pieteikušies deputāti: Cālītis, Ābiķis un Andrejs
Krastiņš. Vārds deputātam Cālītim.
I.Cālītis: Godājamie
deputāti! Mēs visi ļoti gaidām šo likumu par reliģiskajām
organizācijām, un tādēļ mūsu ieilgušās diskusijas būtu, es domāju,
jāpārtrauc, it īpaši jautājumā par šī likumprojekta 3.pantu. Šis pants,
kas saista ticības mācību ar valsts skolu sistēmu, nav pieņemams. Mums nav
grūti iedomāties situāciju, ka vienā un tajā pašā skolā mācīsies
dažādu reliģisko konfesiju bērni un šo skolu nāksies sadalīt desmit vai
divpadsmit paralēlās fakultatīvās klasēs. Turklāt nav grūti paredzēt
situāciju skolās, kur šis konfesiju skaits būs neliels, piemēram, divas
konfesijas. Tomēr radīsies viens vai divi bērni klasē, kuru vecāki atbalsta
citu konfesiju. Jūs saprotat, kāda būs pārējo bērnu reakcija. Tie rādīs
uz šo bērnu ar pirkstu: redz, kāds tu esi, tu neesi mūsu ticībā, tu
neatbalsti mūsu reliģiju, tu esi varbūt neticīgais- vai kā citādi izteiks
dažādus apvainojumus.
Bez tam mēs katrā gadījumā, saistot ticības mācības apmācību jebkurā
variantā, jebkurā līmenī ar valsts skolu sistēmu, klupsim pār apziņas
brīvību. Nevarēs viena pagasta skola nodrošināt visām konfesijām
vienlīdzīgus apstākļus reliģijas mācīšanai. Turklāt ir ļoti grūti
paredzēt to, ko darīs vietējās pašvaldības iestādes, pie kurām
griezīsies vairāku konfesiju pārstāvji ar lūgumu nodrošināt materiālo
bāzi reliģijas apmācībai. Piemēram, ja šo bāzi vienā pagastā varēsim
nodrošināt caur pagasta izpildkomiteju vai ciema padomi, piemēram,
Vasarsvētku draudzei, tad es nedomāju, ka to varēs izdarīt arī visām
citām konfesijām. Mēs zinām, ka kristīgā reliģija ir sadalījusies
apmēram 36 dažādās grupās. Latvijā no tām pārstāvētas 10 konfesijas,
kas ir tikai kristīgajai reliģijai. Bet mums bez kristiešiem vēl ir citi.
Mums ir musulmaņi, mums ir dievturi, un mums ir arī ateisti. Tā ka, lūk,
visus šos mēs nekādi nespēsim apmierināt un nostādīsim neatrisināmu
jautājumu priekšā vietējās pašpārvaldes. Tādēļ es lieku priekšā vai
nu vispār 3.pantu izslēgt no šī likumprojekta, vai pasvītrot skolu
sistēmas sekulāro raksturu. Tātad apmācībai valsts skolās ir laicīgs
raksturs. Redziet, mūsu sabiedrība šķeļas gan pēc politiskiem principiem,
gan ir nacionālas domstarpības, it īpaši pēdējos gados iekurinātas, un
mums nemaz nav vajadzīga šķelšanās vēl pēc reliģiskajām pazīmēm.
Mums nav alternatīvas: vai nu mēs visas reliģijas, visas konfesijas
nostādīsim vienādos apstākļos uz vienāda tiesību pamata, vai mēs
fiksēsim kādu reliģiju, kādu konfesiju par valsts reliģiju. Un tad mēs
nokļūsim turpat, kur vēl nesen bijām, turpat, kur šodien ir Lībija, kur
šodien ir Albānija. Turklāt, sastādot šo likumprojektu, mēs aizmirstam
principu, ka nav nepieciešamības kādā likumprojektā iekļaut visu atļauto.
Atļauts ir tas, kas nav aizliegts. Tādēļ, vai nu pilnīgi izslēdzot
ticības mācību, vai pasvītrojot, ka valsts skolās ticības mācībai ir
vajadzīgais raksturs, mēs neaizliedzam šo ticības mācību mācīt
fakultatīvi vai citādā veidā, izmantojot skolas telpas vai izmantojot
attiecīgo pedagogu entuziasmu un pārliecību. Tātad mēs neaizliedzam mācīt
ticības mācību, ja mēs šo aizliegumu neesam formulējuši likumā. Lūdzu,
paturēsim prātā šo momentu un atbrīvosimies no šiem padomisma
stereotipiem, cenšoties iekļaut visu atļauto vienā likumprojektā.
Priekšsēdētājs: Atļaujiet
precizēt: jūs teicāt: vai nu- vai nu. Bet kāds ir jūsu priekšlikums? Otro
tomēr atstāt? Es saprotu, bet kolēģis izteica vēl trešo domu, ka var
vispār nebūt šis pants. Vārds deputātam Ābiķim.
Dz.Ābiķis: Cienījamie
deputāti, cienījamais priekšsēdētāj! Mēs visi ļoti labi atceramies, cik
asi ritēja diskusija pēdējā dienā pirms atvaļinājuma attiecībā uz šo
trešo pantu. Tāpēc arī mūsu Izglītības, kultūras un zinātnes komisija
ļoti uzmanīgi vēlreiz izskatīja šo pantu un izdarīja tajā tos labojumus,
kuri izskanēja iepriekšējā mūsu darba dienā. Komisijas viedoklis ir
vienprātīgs- gan vairākumfrakcijas deputāti, gan mazākumfrakcijas
deputāti, gan arī mūsu neatkarīgais deputāts Aleksejevs uzskatīja, ka šis
trešais pants var palikt pirmā varianta redakcijā. Cālīša kunga argumentus
izslēdz divi vārdi, kuri ir pirmajā variantā. Es atļaušos jums tos
nocitēt: "kā arī uz brīvprātības principa". Uz brīvprātības
principa ārpusklases nodarbībās valsts un privātajās mācību iestādēs.
Šie te divi vārdi "brīvprātības princips" izslēdz kaut kādu
piespiešanu ar varu apgūt ticības mācību, šie vārdi izslēdz kādas
reliģijas prioritāti. Mūsu komisija uzskata, ka šis likumprojekts ir
jāpieņem tagad otrajā lasījumā un jāpieņem galīgi, jo trešais lasījums
mūsu uztverē absolūti nav nepieciešams. Šis likumprojekts ir jāpieņem jau
šodien pilnībā.
Priekšsēdētājs: Ļoti
labi, ka jūs tagad apspriežat šo problēmu, bet varbūt norunāsim, ka tad,
kad runā kolēģis no tribīnes, to nedarīsim. Mēs vienmēr varam atrast
laiku, lai drusciņ savā starpā pakonsultētos, bet man ir ļoti neērti, ka
zināmā mērā runātājam viņa tiesības tribīnē netiek nodrošinātas,
pateicoties troksnim un mūsu dzīvajai diskusijai zālē. Vārds deputātam
Andrejam Krastiņam.
A.Krastiņš. Es uzreiz gribu teikt,
ka esmu par komisijas variantu un pret deputāta
Cālīša variantu. Kāpēc? Pirmkārt, tāpēc ka to, ko godājamais mūsu
kolēģis Cālītis teica, ka mums ir jālikvidē tas, kas visu laiku ir bijis,
šī mācīšana, un ka skolai ir jābūt laicīgai- ir pareizi no vienas puses.
Bet nav jāaizmirst, ka 50 gadus Latvijā mūsu skolām bija dziļi reliģisks
raksturs, kur mācīja tikai vienu reliģiju. Obligāti mācīja boļševisma
reliģiju. Un līdz ar to mēs nonācām garīgā bezdibenī- visi bērni un
visas skolas. Tagad skolās ir iespēja mācīties ticību vai arī palikt
ārpus ticības. Un es gribētu uzsvērt, ka skolā ir jāmāca tieši ticība.
Pieaugot katrs ir tiesīgs šo ticību pieņemt vai nepieņemt. Bet nevis
jāmāca kaut kas par ticību, tātad pakļaujoties interpretatora pasaules
uzskatam. Tātad, pirmkārt, jādod iespēja mācīt ticību.
Otrkārt, es uzskatu, ka runāt par to, ka skolās sāksies kaut kādi
reliģiskie kari, tas ir pārāk pārspīlēti. Jo laikam neviena kristīgā
konfesija, ne arī kāda cita nemāca naidu starp cilvēkiem, bet gluži
otrādi- iecietību, līdzcietību un visu pārējo, kas jebkurai reliģijai
piemīt. Tāpēc es domāju, ka naidu vairāk varētu te kurināt kaut kas cits,
kādas citas ideoloģijas uzspiešana, kaut kāda politiskā dalīšana, bet
nevis reliģijas mācīšana. Es nedomāju, ka mums Latvijas skolās būs tik
briesmīgi daudz- šīs 30 dažādās konfesijas. Būs daudz mazāk, praktiski
trīs līdz četras, un skolām būtu tās
jānodrošina.
Iziesim no tīri praktiskiem apsvērumiem. Ja mēs pieņemtu šo otro variantu,
ko izteica deputāts Cālītis, par to, kā viņš te arī minēja, ka atļauts
viss, kas nav aizliegts. Bet padomāsim loģiski, ko darīs viens mūsdienu
skolas direktors, pārliecināts ateists, ja viņam nebūs šāda likuma, kas
uzliek par pienākumu nodrošināt ticības mācības apgūšanu. Dabiski, ka
viņš darīs visu iespējamo, lai to viņa skolā neapgūtu, un mācīs pavisam
kaut ko citu. Tā ir tā realitāte. Tātad ir jādod iespēja mācīties, ir
jādod iespēja apgūt, gluži uz tādiem pašiem vienotiem noteikumiem
nostādīt visu mūsu ticības mācību, kādi visu laiku ir ateismam. Tikai uz
tādiem pamatiem, ar tādām pašām tiesībām, tādā veidā mēs garīgumu
varam atjaunot. Tiešām, ja jau mācīt, tad mācīt ticību, nevis kaut ko
citu. Un visas iespējas ir ne tikai kristīgām konfesijām, bet absolūti
visām, kādas ir. Vai tas ir grūti vai viegli, kā mēs zinām, lai apgūtu
kaut ko tiešām, kas ir jāapgūst, pieliekot visas intelektuālās pūles.
Taisni ir jābūt mazākām skolām un šīm grupām. Ne velti valodu
apgūšanā pavisam mazas grupas ir radītas, un tāpēc nav dzirdēts, ka kaut
kur skolā tie, kas mācās vācu vai angļu valodu, vai franču valodu,
būtu nemierā. Jo mazākas būs šīs apmācāmo
grupas, jo tās būs labākas. Un es domāju, ka nav nekāda pamata baidīties
par kaut kādiem reliģiskajiem kariem. Kā mēs zinām, Latvijā cilvēki
diezgan viegli uztver šīs attiecības. Dažādas pārliecības cilvēki, it
sevišķi reliģiskas pārliecības, vienmēr ir dzīvojuši kopā, bet ticības
kari vairāk laikam kā septiņsimt gadus nav bijuši.
Es ceru, ka arī turpmāk nebūs, un visas konfesijas skolā ļoti mierīgi un,
viena otru papildinot, varēs varbūt apgūt ticības mācību. Zaudējumi?
Nekas briesmīgs nebūs, ja tas skolēns, tas bērns pieaugot izdomās, ka kāda
cita reliģiskā konfesija viņam ir piemērotāka nekā tā, kas ir viņa
vecāku konfesija, un vairāk atbilst viņa pasaules uzskatam un attīstībai
vai arī vispār atteiksies no ticības.
Tāpēc es ļoti aicinātu visus deputātus, un tas tiešām arī atbilst, cik
es zinu, visu Latvijā darbojošos konfesiju vēlmēm, lai tiktu pieņemts
variants, kuru ir izstrādājusi mūsu komisija un kurš kā pirmais ir minēts
mūsu izdalītajā likumprojektā.
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Seikstam.
A.Seiksts: Cienījamie kolēģi! Es
pacentīšos neatkārtot nevienu tēzi, ko nupat minēja iepriekšējie
runātāji. Es teikšu tikai vienu lietu, ka pēc tam, kad mēs šeit
apspriedām, pilnīgi autonomi no Augstākās padomes viens republikas rajons
izskatīja šo jautājumu tieši tādā pašā kontekstā. Tas runā par to, ka
reālā prakse bīda mūs uz priekšu. Šī rajona padome bija Rēzeknes rajona
padome. Man bija liels brīnums, ka mani paaicināja kā šī rajona ievēlēto
deputātu, lai es tur runāju. Un man bija jākonstatē, ka visos
apspriežamajos jautājumos prakse aiziet pa priekšu. Tur ļoti sekmīgi
atrisināja jautājumu par materiālo palīdzību, par vēsturiskās taisnības
un patiesības atjaunošanu, tur šodien risina jautājumus nevis par to, kā
atdot kādu telpu, bet risina jautājumus, lai visas baznīcas būtu ar
signalizāciju, jo Latgalē baznīcas ir labākā stāvoklī nekā citos
reģionos. Tur gādā, lai būtu telefonizācija, lai būtu milicijas, vārdu
sakot, tiesību aizsardzības dienests atbilstošā līmenī.
Tagad par to pašu jautājumu, par ko mēs šeit lauzām šķēpus toreiz un
tagad. Proti, kā tad atrisināja jautājumu par reliģiju un izglītību. Man
ir šeit jāsaka, ka tas pants, kāds tas ir, lielā mērā ir nācis arī no
turienes. Izglītības, zinātnes un kultūras komisijas un Cilvēktiesību
komisijas saskaņotais variants ir faktiski tas pats, kas tur uz vietas. Ne
tikai cienījamam kolēģim Cālītim, bet visiem, kas domā tādā veidā par
starpkonfesionāliem strīdiem, es varu pateikt šādu lietu: uz padomes sesiju
bija aicināti visi Rēzeknes (jūs jau zināt, ka rajons ir ļoti
daudznacionāls un daudzkonfesionāls) konfesiju pārstāvji. Tur tika stādīti
priekšā gan vecticībnieki, gan katoļi, tur nedaudz ir arī luterāņu, kuri
pašlaik atdzimst. Visi viņi ļoti labprāt pieņēma šādu redakciju, un
nevienam neienāca prātā, ka varētu skolās izraisīties kaut kādi konflikti
vai kaut kas tamlīdzīgs.
Un vēl vienu lietu es gribētu teikt. Ļoti lūdzu: uzticieties (vispār
nebūtu solīdi šajā auditorijā paust kādas vienas konfesijas intereses)
deputātiem pedagogiem. Nupat Ābiķa kunga teikto es atgādināšu: visi mēs
nākam nevis no kabinetiem, bet no dzīvas skolas darba. Lietišķās mākslas
vidusskolā man mācās bērni no Vidzemes, Kurzemes un Latgales, ir
ventspilnieki, un man nāca prāvests un nāca citu konfesiju pārstāvji ļoti
draudzīgi. Luterāņi un katoļi savā starpā vienojās, kā ar bērniem
runāt. Absolūti nav nekādi jautājumi bijuši. Ticiet, lūdzu, pedagogiem,
kuri praksē jau šos jautājumus risina.
Un pats pēdējais. Šī redakcija, kuru liek priekšā Cilvēktiesību un
nacionālo jautājumu komisija kopā ar Izglītības, zinātnes un kultūras
komisiju, ir saskaņota ne tikai ar visām konfesijām Kozakevičas
kundzes komisijas līmenī, bet saskaņota arī ar
topošo izglītības likumu. Un būs ļoti neloģiski, ja mums pēc tam nāksies
kaut kur atkal tur dejot. Es vēlreiz saku: perspektīvā ir saskaņots. Šis
pants iet kopsolī gan ar reālo praksi, gan ar izglītības likumu, kurš
laikam neatstās vienaldzīgu nevienu šeit zālē sēdošo. Tāpēc es
viennozīmīgi aicinu visus deputātus lēnprātīgi, ar prātu pārdomājot,
balsot par pirmo variantu.
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Dozorcevam.
V.Dozorcevs: */Iepriekšējā reizē,
kad mēs balsojām par šo likumprojektu, tas zaudēja- mums pietrūka vienas
balss. Pilnīgi iespējams, ka tā bija mana balss. Es balsoju pret šo
likumprojektu tikai tāpēc, ka mani neapmierināja nodaļa "Reliģijas un
izglītības saskaņa". Tieši tāpēc, ka tas mani neapmierināja, es
balsoju pret un vēlreiz balsošu pret, ja uz balsošanu tiks likts pirmais
variants, bet ne otrais. Es runāju par savu pozīciju. Tagad centīšos to
izskaidrot.
Atrodoties Minhenē, es radiostacijā "Brīvība" palūdzu dot man
iespēju iepazīties ar reliģiskās izglītības sistēmu desmit pasaules
civilizēto valstu skolās, tāpat palūdzu Apvienoto Nāciju Organizācijas
Cilvēktiesību komitejas ģenerālo rezolūciju šajā jautājumā. Es
vienkārši nezināju, ka šodien šis jautājums tiks izvirzīts apspriešanai
un balsošanai, citādi es šos dokumentus būtu paņēmis līdzi. Man šodien
to nav, kaut no Minhenes esmu atvedis. Nevienā no šīm valstīm nav fiksēts
obligatorisma elements reliģijas ieviešanai skolās. Nav nekā apvienojoša un
izslēdzoša šajā gadījumā, jo konfesijām tiešām ir pilnīgi dažādi,
reizēm naidīgi, nesavienojami priekšnosacījumi, šinī vecumā ir bīstami
tos apvienot, tāpēc nekad reliģiskā izglītība netiek ieviesta pēc klašu
principa, bet tikai grupās. Tas ir, dažādas konfesijas mācās atsevišķi.
Visur reliģija ir atdalīta no izglītības, visur tā bāzējas uz šī
principa, ka mācību un audzināšanas procesam ir laicīgs raksturs.
Tas arguments, kuru Krastiņa kungs piesauca kā Cālīša otrā varianta
trūkumu, ir tieši tas arguments, ka 50 gadu garumā mēs mācījāmies vienu
reliģiju. Es domāju, ka arī pats Krastiņš saprot, ka mēs tikai
apgalvojām, ka mūsu audzināšanas procesam bija laicīgs raksturs.
Patiesībā tam bija dziļi reliģiozs, komunistisks raksturs. Šajā gadījumā
tieši tas ieraksts, kuru piedāvā Cālītis, man liekas universāls un
atbrīvo mūs no visāda veida bīstamības, tajā skaitā arī tādas, kura
mūs vajāja 50 gadus. Šajā variantā divi apstākļi man liekas īpaši
vērtīgi. Vispirms tas, ka mācību un audzināšanas procesam arī valsts
skolās ir laicīgs raksturs, un arī tas, ka šeit nav ieraksta, kas ir
pirmajā variantā, ka valsts orgāniem jārada kaut kādi apstākļi
reliģiskai izglītībai. Spriežot pēc tiem dokumentiem, kurus es pieprasīju,
nevienā no šīm valstīm neeksistē kāda obligāta piepalīdzēšana
reliģijām. Tā ir pašas reliģijas lieta, un nevajag jaukt, lūdzu, ticību
un reliģiju. Reliģija ir pavisam kaut kas cits. Daudzos kodeksos attiecībā
uz reliģiju kā obligāts nav pat ierakstīts nosacījums, ka vecākiem ir
tiesības saviem bērniem izvēlēties konfesiju un izglītību. Dažkārt
fiksētas vecāku tiesības dod saviem bērniem iespēju attīstīties kultūras
jomā, viņus iepazīstinot ar visām konfesijām. Un, tikai sasniedzot
pilngadību, jaunietim ir tiesības izvēlēties. Es uz to nepastāvu, es
pieļauju, ka vecākiem tiešām ir tiesības saviem bērniem izvēlēties
reliģiskās izglītības formu un konfesiju. Bet uzlikt par pienākumu valstij
radīt kaut kādus speciālus apstākļus reliģiskai apmācībai skolā gan
nevajag. Tomēr mūsu pamatprincips, ka mācībām skolā jābūt ar laicīgu
raksturu, likumā jāieraksta.
Beidzot pēdējais. Mūsu zonā, kur mēs dzīvojam, starp ļaudīm ir dažādas
pretrunas. To ir daudz, ir ļoti sarežģītas, ir mazāk sarežģītas. Bet
tāds stāvoklis, ka uz šo dienu nav nekādu sadursmju starp ļaudīm, izriet
no viena: mums ir veicies galvenajā- mūsu zonā, valsts ziemeļrietumos, nav
reliģisku pretišķību. Tās var rasties, ja mēs sāksim reliģisko
audzināšanu ne pēc individuālu grupu, bet pēc klašu principa./
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Bojāram.
J.Bojārs: Man šoreiz jāatzīst,
cienījamie deputāti, ka deputātam Dozorcevam ir pilnīga taisnība par
attieksmi pret reliģiju valsts un starptautiskos dokumentos. Katrā
demokrātiskā valstī skola ir atdalīta no reliģijas un reliģija ir
atdalīta no skolas, tas ir pilnīgi viennozīmīgi. Un jūs nevarat atdalīt
reliģiju no skolas, ja jūs skolā sāksiet mācīt jebkuru ticības mācību.
Tas ir pilnīgi neiespējami. Turklāt tādā gadījumā, ja jūs mācāt
ticības mācību, man kā nodokļu maksātājam ir jāmaksā par to (gribu es
to vai ne), par ko es negribu maksāt. Un es pilnīgi atbalstu arī deputātu
Cālīti, atzīstu simtprocentīgi visu to, ko viņš teica.
Tālāk. Man ļoti jānožēlo, bet man bieži nākas dzirdēt, ka juristi runā
dīvainas lietas. Jebkuram juristam ir zināms, ka bērns nav atbildīgs par
savu darbību un bērns līdz zināmam vecumam vispār nevar izvērtēt loģiski
savu darbību. Tātad bērns nevar izvēlēties starp reliģijām tādā
vecumā, kādā viņam sāks tās mācīt. Un viņam jau uzspiedīs reliģisku
dogmu, kura apspiedīs viņā cilvēka personību. Jūs atvainojiet, vai mēs
audzinām brīvus cilvēkus vai mēs audzinām atkal vergus? Jūs izlasiet visus
pasaules lielākos filozofus, un viņiem ir viena liela galvenā doma: ka
reliģisks cilvēks nevar būt brīvs cilvēks... (Zālē
rosība, sarunas, šalkas.) Paņemiet
Voltēru, Aristoteli, jebkuru no šiem filozofiem.
Tālāk es gribētu vēl ko pateikt: lūdzu, atcerieties Polijas piemēru! Un es
esmu vairākkārt runājis ar cilvēkiem, kas atbrauc no Polijas, ar Polijas
pilsoņiem. Viņi saka, ka tad, kad viņiem sāka uzspiest reliģiju skolās,
tam bija ļoti negatīvas sekas, jo bērnus vienkārši vajāja, sāka vajāt
skolās, līdz ar to viņiem nācās psiholoģiski ciest. Mēs bērnus
pakļausim ļoti smagiem pārdzīvojumiem šajā gadījumā. Es esmu pilnīgi
par otro variantu un kategoriski pret pirmo variantu. Tā nav reliģiskā
brīvība.
Priekšsēdētājs: Vārds
sava viedokļa izklāstam deputātam Andrim Puzo.
A.Puzo: Cienījamie kolēģi! Pavisam
īsi. Līdz šim, kā teica iepriekšējie runātāji, mums bija viena ticība
un viena reliģija. Nekas nav labāks kā šo ticību saglabāt, nepieļaujot
neko jaunu ienest skolā iekšā. Ja tagad tiek noliegta reliģijas mācība
skolā, tas nozīmē, ka mēs saglabājam šajā skolā to pašu veco reliģiju,
kura mums ir mācīta septiņdesmit gadus. Ja mēs gribam taisīt radikālu soli
uz priekšu, kaut ko izmainīt mūsu attiecībās skolā, es domāju, mums ir
jāsper šis solis un uz brīvprātīgas izvēles pamata jāļauj bērniem un
viņu vecākiem izvēlēties, kādu ceļu iet- vai nu ticīgo, vai neticīgo.
Likums atļauj šo ceļu iet un atļauj izvēlēties. Mans priekšlikums ir
balsot par pirmo variantu.
Priekšsēdētājs: Kolēģi,
ja tas tā turpināsies, mums būs jālemj jautājums par debašu
pārtraukšanu. Vārds deputātam Ulmem.
A.Ulme: Cienījamie deputāti, es tomēr
palūdzu uz trim minūtēm vārdu. Mums te, man liekas, nav runa par būtību,
bet par terminoloģiju. Un mēs jaucamies tiešām viens pret otru. Es domāju,
ka nevienam no klātesošajiem deputātiem nekas nav pretī, ja mums skolās
mācīs to, ka nevajag nogalināt vienam otru, nevajag zagt, ka nevajag darīt
pāri savam tuvākajam, ne dievturim, ne baptistam, ne budistam, nevienam, kurš
mācīsies ticību skolā, kā tas ir pirmajā variantā. Pret to, es domāju,
deputātiem nav iebildumu. Bet ko es gribēju teikt, pret ko varēja būt
iebildumi, tas ir- pret ateistisko audzināšanu. Es gribētu pajautāt
Cālītim, kas tad ir tā ateistiskā audzināšana. Mēs zinām, ir
materiālistiskais pasaules uzskats un tā tālāk. Ateistisko audzināšanu
mēs varam redzēt, ja pabraucam gar mazpilsētu autoostām un ieejam tajās
atejās. Tur redzam, kur ir novedusi ateistiskā audzināšana. Runa ir par to,
ka ticības mācība un reliģija ir divas dažādas lietas. Un atļaut skolā
mācīt ticības mācību - tas ir, manuprāt, mācīt labo, gaišo un svēto,
bet reliģija- tā ir pavisam cita lieta. Kāda ir atšķirība starp mācību
un reliģiju? Reliģija ir mehānisms, kurš šo mācību liek realizēt
dzīvē. Tās ir tās dogmas vai instrukcijas, kuras tiek lietotas. Bet kā
Cālītim varbūt iebildumi pret to, ka tiek mācīta ticības mācība?
Ticības mācību var mācīt gan dievturi, gan budisti, gan baptisti, vienalga,
un tāpēc es tomēr aicinātu būt vienotākiem un nesarežģīt vienkāršas
lietas. Jo mēs visi gribam vienu- lai bērniem būtu iespēja tiešām apgūt
šo labo uzskatu, kas pasaulē gadu tūkstošiem ir izveidojies gan mūsu
senajās mācībās, gan citās.
Priekšsēdētājs: Kolēģi,
situācija veidojas tāda, ka mums debates būs grūti pārtraukt. Līdzko
pēdējais runā- it kā pirmais variants, tūlīt ir otrais variants, bet pēc
otrā varianta tūlīt ir pirmais variants. Vismaz man tāda sajūta rodas,
runājot par šo pantu. Tas ir, par 3.pantu. Tāpēc man šeit ir priekšlikums
pārtraukt debates, bet ir arī lūgums no deputāta Dineviča vēl
divas minūtes. Līdz ar to lūdzu izteikt savu attieksmi pret šo priekšlikumu
balsojot. Pēc Dineviča pārtraucam
debates. Rezultāts- 96. Vārds deputātam Dinevičam. Līdz
ar to debates pārtraucam.
J.Dinevičs: Cienījamie
kolēģi! Mēs atgriežamies jau nez kuro reizi pie šī jautājuma, un man ir
jāsāk tāpat kā Dozorcevam- varbūt arī manas balss pietrūka pagājušajā
reizē, lai šī lieta izietu cauri, jo arī es uzskatīju, ka nedrīkst
nobalsot, jo šeit bija ļoti kategoriskā formā izteiktas saistības
vietējām pašvaldībām. Šodien es noteikti balsošu par šo pirmo variantu
tāpēc, ka pie tā strādājušas trīs nopietnas komisijas. Mums pārmet
demagoģiju- tas spārns šim spārnam, bet es varētu teikt arī otrādi.
Bojāra kungs, kur jūs būsit redzējis šo uzspiešanu? Ārpusklases
nodarbībās tiek apgūta šī reliģiskā lieta. Tas nekur nav teikts, ka par
jūsu naudu. Ja tas ir saskaņā ar baznīcu un ja baznīca uzņemas finansēt,
tas jau ir mehānisms. Mēs paredzam likumā iespējas, bet mehānismu risinās
citi. Kāds būs šis mehānisms, to mēs vēl redzēsim.
Priekšsēdētājs: Es atvainojos. Deputāt
Bojār, jūs saņemat piezīmi, jo traucējat runātājam tribīnē.
J.Dinevičs: Šeit ir vēl
otrs moments, kas skar vietējās pašvaldības. Arī šeit ir veiksmīgs
formulējums, un tas skan: "iespēju robežās ir jānodrošina" un
tā tālāk. Es domāju, ka šie formulējumi ir tie, kuri ļauj mums pieņemt
šo pirmo variantu trešajam punktam.
Priekšsēdētājs: Jums, deputāt
Bojār, replikai vajadzēja vārdu? (Troksnis zālē.)
Nav vairs vajadzīgs...
I.Geidāns: Man ir jautājums.
Kurā brīdī drīkstēs izteikties par balsošanas motīviem? Pēc balsošanas?
Priekšsēdētājs: Pēc
reglamenta nav paredzēts.
I.Geidāns: Tādā
gadījumā es aicinu balsot par Cālīša variantu. (Troksnis zālē.)
Priekšsēdētājs: Jūs
saņemat piezīmi. Mēs debates esam pārtraukuši. Turpināt aģitāciju
nebūtu visai korekti. Lūdzu reģistrēties. (Troksnis zālē.)
Vai ir nepieciešams zvans? Tad tikai divas minūtes,
lai mēs savā starpā varam apspriesties, bet tikai neaģitējiet viens otru.
Tikmēr deputāts Dobelis jūs iepazīstinās ar svarīgu informāciju, kamēr
atskanēs zvans.
J.Dobelis: Cienījamie kolēģi! Četras
īsas informācijas. Visus, kas vēlas apgūt
angļu valodu, lūdzam sapulcēties plenārsēžu zālē 12.septembrī plkst.
8.30.
Otra informācija. Deputāti, kuri vēl līdz šim nav saņēmuši deputātu
apliecības un nozīmīti, ir šādi: Beluha, Providenko, Beskrovnovs, Čebotarenoka,
Feršalovs, Šļakota, Andrejevs, Birkavs,
Kalniņš un A.Bērziņš.
Trešais. Likumprojekta "Par uzņēmējdarbību" otrā lasījuma
variantu var saņemt tūlīt pēc sēdes reģistratūrā.
Ceturtais. Šodien, 11.septembrī, nav ieradušies 43 deputāti. No tiem 16-
nezināmu iemeslu dēļ, 27- zināmu iemeslu dēļ. No nezināmajiem. Mums ir
sagrozījusies proporcionalitāte starp frakcijām: 12 deputāti nezināmu
iemeslu dēļ nav ieradušies no opozīcijas, trīs deputāti- no Tautas frontes
frakcijas, un viens- neitrālais deputāts. Paldies.
Priekšsēdētājs: Tagad, lūdzu,
reģistrēsimies. Kārtība būs tāda: mēs tagad varam balsot par trešo
pantu: vispirms par pirmo redakciju jeb par pirmo variantu un otro variantu.
Nākamais pants mums bija 8.pants- arī divos variantos, tātad izšķirsim šo
strīdu balsojot un pēc tam balsosim kopumā. Pie tam ja kopumā būs 101
balss, tad līdz ar to šis likums ir pieņemts bez trešā lasījuma.
Lai nebūtu tā, kā iepriekšējā reizē: deputāts Bojārs augstā tonī mani
kritizēja, ka tiešām nevajag vispirms balsot pret un pēc tam balsot par, ka
to var izdarīt vienā balsojumā. Tā arī šeit, man liekas. Nebūs iebildumu?
Bet to parādīs balsošanas rezultāti. Paldies.
Sāksim ar trešo lappusi. Pirmais variants. Izteiksim savu attieksmi. Es
domāju, šeit ir izskanējuši tik daudzi argumenti, ka katrs acīmredzot
varēs izvēlēties savu variantu- pirmo vai otro. Vispirms balsojam par pirmo,
pēc tam- par otro. Rezultāts: 94- par, 29- pret, 16- atturas. Lūdzu, otrais
variants. Rezultāts: 47- par, 59- pret, 31- atturas. Tātad balsošanā kopumā
tiek iekļauts pirmais variants.
Tagad, lūdzu, 8.pantu astotajā lappusē. Lūdzu, izteiksim savu attieksmi pret
pirmo variantu. Rezultāts: 98- par, pret- 8, atturas- 19. Otrais variants.
Rezultāts: 38- par, 21- pret, 68- atturas. Līdz ar to arī šeit paliek
pirmais variants. Tagad par likumprojektu par reliģiskām organizācijām
balsojam kopumā. Rezultātu! (Aplausi.) 103- par, 22- pret,
atturas- 11. Likums ir pieņemts.
Tagad par lēmumprojektu. Vai varam balsot par lēmumprojektu vai ir piezīmes-
par likumdošanas aktu saskaņošanu ar Latvijas Republikas likumu par
reliģiskajām organizācijām? Nav iebilžu. Tad varam balsot par šo lēmumu
kopumā. Kolēģi, lūdzu, ieņemiet savas vietas! Balsojam par lēmumprojektu
kopumā. Rezultāts: 107- par, pret- 8, 12- atturas. Lēmums ir pieņemts.
Visi jautājumi, kuri tika iekļauti šodienas darba kārtībā, ir izskatīti.
Mūsu darba kārtība apstiprināta šodienai un rītdienai. Manuprāt,
rītdienas jautājumus sākt izskatīt šodien nevaram, ja tā tas mums ir
apstiprināts. Ja jūs pārbalsojat, tas ir cits jautājums, bet gandrīz vai
gribētu jūs lūgt atbalstīt domu par to, ka mēs varētu šodienas sēdi arī
slēgt, jo pulksten 18.00 sākas svinīgs pasākums "Aspazijai un Rainim-
125" Dailes teātrī, daudzi deputāti ir domājuši doties uz turieni.
Tāpēc, ja iebilžu nav un citu priekšlikumu nav, tad mēs šo sēdi tūlīt
slēdzam, bet paziņojumiem pirms tam vai pēc tam es došu vārdu deputātam
Geidānam un deputātam Ābiķim.
I.Geidāns: Cienījamie
kolēģi! Balsu skaitīšanas komisijai lūdzu sapulcēties uz mazu brītiņu
Ordeņu zālē.
Dz.Ābiķis: Cienījamie
deputāti! Tie, kuri vakar piekrita darboties migrācijas eventuālajā
komisijā, un tie, kuri vēl varbūt vēlas un vakar to neizdarīja, lūdzu
pienākt pēc sēdes pie manis.
Priekšsēdētājs: Paldies. Rīt
rīta sēdi sākam pulksten 10.00.