1990.gada 2.augusta sēdes stenogramma
Vakara sēde
Sēdi vada Latvijas Republikas
Augstākās padomes priekšsēdētāja pirmais vietnieks Dainis Īvāns.
Priekšsēdētājs:
Pēcpusdienas sēdē mums ir
jāizskata jautājums par prokurora uzraudzību Latvijas Republikā un
likumprojekts par grozījumiem un papildinājumiem Konstitūcijā jautājumos
par prokurora uzraudzību Latvijas Republikā. Šos jautājumus mēs izskatām
pirmajā lasījumā un pēc Aizsardzības un iekšlietu pastāvīgās komisijas
vadības ierosinājuma šie jautājumi tiks izskatīti abi kopā, bet to mums
savā ievadrunā paskaidros šīs komisijas priekšsēdētājs Tālavs Jundzis.
T.Jundzis: Cienījamie
deputāti! Man ir tas gods ziņot jums par šiem diviem likumprojektiem, un šie
projekti jums visiem jau ir savlaicīgi izdalīti. Ziņojumam par šiem
ārkārtīgi svarīgajiem likumiem, tā kā tādi likumi Latvijā tiek pieņemti
pirmoreiz, es lūgtu ne mazāk par 20 minūtēm.
Priekšsēdētājs:
Nav iebildumu? Lūdzu.
T.Jundzis: Vispirms es gribu sākt
ar nelielu ievadu un pateikt, ka mūsu kaimiņrepublikās- Krievijā, Ukrainā,
Baltkrievijā un it īpaši Lietuvā- jautājumos par prokuratūru mūsu
kolēģi parlamentārieši ir tikuši tālāk nekā mēs. Nemaz nerunājot par
Lietuvu, kur jau ir pieņemts likums par Lietuvas prokuratūru, kur reāli
Lietuvas prokuratūra ir nodibināta, tur PSRS prokuratūru pārstāv tikai 11
cilvēki, kuri praktiski šajā republikā ir izolēti.
Arī tādās republikās kā Krievija, Baltkrievija un Ukraina ir deklarēts, ka
augstākā vara jeb prioritāte ir šo savienoto republiku likumiem, un arī šo
likumu ievērošanu uzrauga attiecīgo savienoto republiku prokurori. Pie kam
Baltkrievija un Ukraina runā par ģenerālprokuroru. Tāpēc arī mēs savos
labojumos runājam par prokuratūru kā patstāvīgas suverēnas valsts
iestādi, kura uzrauga, realizē augstāko uzraudzību pār likumu ievērošanu
Latvijas Republikā. Te es vēlreiz gribu atgādināt, ka prokurora uzdevums ir
tikai viens- raudzīties, lai vienveidīgi, precīzi valstī tiktu ievēroti
likumi. Un tikai no šā viedokļa prokurors realizē savas funkcijas. Runājot
par to, vai mērķtiecīgi vai mazāk mērķtiecīgi tiek risināti jautājumi,
tas vairs neietilpst prokurora kompetencē. Jāsaka, ka mūsu koncepcija, kas
tiek piedāvāta šajos likumprojektos, ir tāda, ka mēs pārejas posmā
maksimāli pieturamies pie tās vairāku gadu desmitu laikā izveidojušās
prokuratūras sistēmas, tādiem prokuratūras darbības sistēmas principiem,
kuri jau ir pastāvējuši līdz šim. Mēs redzam arī tālākas perspektīvas,
kuras pagaidām tīri tehnisku apstākļu dēļ mēs nevaram realizēt, jo
prokuratūra ir cieši saistīta ar citiem tiesībsargāšanas orgāniem.
Tāpēc mēs arī neizvirzījām mērķi kardināli sagraut jau esošās
prokuratūras darbības principus.
Tajā pašā laikā es gribu teikt, ka mūsu likumprojektā ir arī vairāki
būtiski atšķirīgi momenti atšķirībā no tā, kā bijis līdz šim. Tātad
mēs runājam par to, ka Latvijas Republikas prokuroru ieceļ republikas
Augstākā padome, tas nozīmē- arī prokurora vietniekus un prokuratūras
locekļus. Rajonu un pilsētu prokurorus ieceļ attiecīgais republikas
prokurors. Agrāk prokuratūra nerealizēja uzraudzību pār vietējo padomju
darbību, tieši pār sesiju lēmumiem, turpretim mūsu piedāvātajā variantā
šis būtiskais trūkums ir novērsts, jo ir jāsaprot, ka prokuratūra ir
iestāde, kura nodrošina, lai Augstākās padomes pieņemtie likumi tiktu
ieviesti dzīvē un lai to darītu arī vietējie pārvaldes orgāni.
Mēs paplašinām prokuratūras pilnvaras arī attiecībā uz Ministru padomi.
Līdzšinējā likumdošana neparedzēja uzraudzību pār valdības pieņemto
lēmumu atbilstību likumam. Runa nav par to mērķtiecību, tikai par šo
lēmumu atbilstību likumam, turpretim jums piedāvātajā variantā mēs
šādas pilnvaras prokuroram piešķiram. Gribu vērst jūsu uzmanību arī uz
to, ka jūsu projektos runa ir par republikas prokuroru, bet mūsu komisija,
izejot no tās situācijas, kāda veidojas mūsu kaimiņrepublikās vai
kaimiņvalstīs, kur ir runa par ģenerālprokuroru, piedāvā arī Latvijas
Republikā iecelt ģenerālprokuroru.
Tālāk mēs izdarām vienu izmaiņu šajos projektos, arī Konstitūcijā, tā
ir konstitucionāla izmaiņa attiecībā uz to, ka rajonu, pilsētu prokuroru,
kā tas bija ierakstīts Konstitūcijā, ieceļ, ievērojot rajonu, pilsētas
Tautas deputātu padomes viedokli.
Nezinu, kā tas iznāca, bet, strādājot pagājušajā gadā pie izmaiņām
Konstitūcijā, šāda nenopietna norma, kura runā pretī prokuratūras
darbības principiem, tika ieviesta. Domāju, ka mūsu pienākums ir to
izslēgt. Jo prokurors nevar uzraudzīt vietējo padomju lēmumus un tajā
pašā laikā zināt, ka tad, kad viņu apstiprinās, viņš prasīs šīs
pašas vietējās padomes atzinību, vai viņš ir derīgs amatam. Mūsuprāt,
tas ir absurds.
Šajā likumprojektā, runājot par prokurora uzraudzību, mēs vismaz pagaidām
atstājam normu, ka prokuratūras iestāžu sistēmā darbojas arī
prokuratūras izmeklētāji. Taču es gribu šajā
sakarībā vērst kolēģu deputātu uzmanību uz kādu problēmu. Mēs
saredzam, vismaz mūsu komisijā, ka vajadzētu vistuvākajā laikā veidot
neatkarīgu, zināmā mērā neatkarīgu, patstāvīgu Izmeklēšanas komiteju.
Līdz ar to izmeklēšana nebūs nedz vairs Valsts drošības komitejas, nedz
arī prokuratūras kompetence.
Tādu perspektīvu vismaz es saskatu, un šodien Augstākās padomes Prezidija
sēdē es ierosināšu izveidot komisiju, kura strādās pie Izmeklēšanas
komitejas koncepcijas un pie attiecīga likumprojekta izveidošanas. Bet, kamēr
tas tiks izdarīts, acīmredzot pagaidām likumā par prokuratūru, kaut arī
tas būs varbūt dažus mēnešus, šie prokuratūras izmeklētāji ir
jāparedz. Tāpēc arī 16.pantā ir runa par prokuratūras izmeklētājiem.
Gribu vērst uzmanību uz to, ka atbilstoši arī citu tādu valstu pieredzei
mēs pieļaujam, un droši vien tā arī vajadzētu šo jautājumu risināt, ka
prokurori patur tiesības izmeklēt jebkuru krimināllietu, protams, pirmām
kārtām, ja mēs izveidosim Izmeklēšanas komiteju, pār Izmeklēšanas
komitejas darbinieku izdarītajiem noziegumiem, ja tādi būs.
Runājot par prokuratūras uzraudzību pār likumības ievērošanu uzņēmumu,
iestāžu, organizāciju darbā, tad šeit principiālu izmaiņu nav, lai gan
dažas tomēr ir, par kurām es atļaušos ziņot.
Pirmkārt, mēs komisijas vārdā gribētu ierosināt, ka gadījumā, ja jūs
piekritīsiet, ka prokurors var noprotestēt arī Ministru padomes lēmumus, tad
šajā gadījumā nepiešķirt prokurora protestam tādu spēku, ka viņš aptur
attiecīgā lēmuma izpildi uz 10 dienām līdz protesta izskatīšanai, kā tas
ir attiecībā uz jebkuru citu nelikumību vai noprotestētu prokurora aktu.
Tātad attiecībā uz Ministru padomi šādas pilnvaras prokuroram varētu būt.
Otrkārt, mēs izslēdzam tādu prokurora pilnvaru kā priekšraksts. Prokurora
priekšraksts radās 1987.gadā likumā "Par PSRS prokuratūru", un,
mūsuprāt, šī administratīvā reaģēšanas forma neatbilst tiesiskas valsts
principiem un jo vairāk prokuratūras darbības principiem. Tā ir
kontrolējošo pārvaldes orgānu prerogatīva, bet nevis prokuratūras.
Prokurors uzrauga likumību.
Mēs paredzam arī tādu jaunu pilnvaru prokuroram kā iespēju pieņemt lēmumu
par amatpersonas vai pilsoņa atvešanu ar milicijas palīdzību, ja pilsonis
vai amatpersona neierodas pēc prokurora uzaicinājuma. Es domāju, ka jūs
piekritīsit tādai pilnvarai. Tomēr mums ir jāceļ šo iestāžu autoritāte
un jānodrošina to reālas darbības garantijas.
Vēl es gribu vērst uzmanību, ka tādas prokuratūras uzraudzības nozares kā
lietu izskatīšana tiesās, krimināllietu izskatīšana, pareizāk sakot,
uzraudzība pār likuma ievērošanu, izskatot tiesās krimināllietas,
civillietas, arī uzraudzība pār likuma ievērošanu izmeklēšanā, izziņā,
labošanas darbu iestādēs,- šie visi jautājumi ir reglamentēti
attiecīgajos likumos, kriminālprocesā, civilprocesā, labošanas darbu
kodeksā. Mēs pieļaujam, ka jūsu variantā piedāvātās nodaļas principā
dublē nosauktos likumus, ka tās vēl varētu saīsināt un vienkārši
izdarīt atsauci, ka prokurors, piemēram, realizē uzraudzību izmeklēšanā
atbilstoši kriminālprocesa kodeksam.
Tālāk par prokuratūras iestāžu kadriem. Šeit jāsaka, ka principiālu
atšķirību nav, 46.punktā ir teikts, ka par prokuroriem un prokuratūras
izmeklētājiem ieceļ Latvijas Republikas pilsoņus, kam ir augstākā
izglītība. Šis jautājums varbūt ir apspriežams, bet mēs komisijas vārdā
piedāvājam, ka par rajonu un pilsētu prokuroriem var iecelt personas, kas,
tāpat kā agrāk, sasniegušas 25 gadu vecumu, jo prokuratūras darbība ir
pietiekami atbildīga, lai šajā amatā nozīmētu jau nobriedušus kadrus, bet
jaunums ir tas, ka mēs piedāvājam arī piecu gadu darba stāžu, ne mazāku
par pieciem gadiem darba stāžu. Tie varētu būt galvenie labojumi, par kuriem
es jums gribēju ziņot.
Taču, pirms es beidzu savu ziņojumu,
es jūs gribu informēt par to, ka pavisam nesen, pirms nedēļas, es biju arī
PSRS prokuratūrā, tikos ar PSRS prokuratūras vadību, jo mums nereti pārmet
to, ka mēs savus jautājumus risinām, nekonsultējoties ar ieinteresētajām
personām, kaut arī tas būtu kaimiņvalstī. Un jāsaka, ka nekādi
piedāvātie kompromisi jautājumā par Latvijas Republikas prokuratūras
izveidošanu diemžēl PSRS prokuratūrā atsaucību neguva.
Jāsaka tā, ka es piedāvāju arī līdzīgu variantu, kādu to piedāvā
Latvijas pašreizējais prokurors Daukša kungs, tiesa gan, viņš šo variantu
piedāvā nedaudz citā plāksnē. Viņš, atsaucoties uz mūsu likumprojektu,
mums rakstiski ierosina Latvijā izveidot Federālo prokuratūru. Ko tas
nozīmē? To, ka pēc saskaņošanas valdību līmenī, tātad Latvijas
valdībai vienojoties ar PSRS valdību, Latvijā pastāvētu Latvijas Republikas
prokuratūra, par ko es jums jau ziņoju, bet vienlaikus arī Federālā
prokuratūra, kura zināmā mērā uzraudzītu, kas te, Latvijā, notiek- kā
tiek ievēroti likumi, kuri skar PSRS intereses. Zināms racionāls domu grauds
ir, bet es teikšu tā: es Maskavā piedāvāju arī ļoti līdzīgu variantu,
es teicu- labi, pārejas periodā mēs varētu runāt par to, ka Latvijas
Republikā atrodas PSRS ģenerālprokurora pilnvarota persona paralēli Latvijas
Republikas prokuroram, taču jāteic,
ka šāds priekšlikums Maskavā neguva nekādu atsaucību un tika
viennozīmīgi noraidīts. Tādējādi ļoti cienījamā Daukša priekšlikums
par Federālo prokuratūru praktiski Maskavā, vismaz manas vizītes laikā, jau
ir noraidīts.
Vēl es jums ziņošu, ka republikas prokurors izsaka vēl virkni konstruktīvu
priekšlikumu par konkrētiem likumpantiem. Lielai daļai šo priekšlikumu var,
tā sakot, pilnīgi piekrist, es par tiem jums jau arī ziņoju, tie daudz kur
sakrīt ar komisijas domām. Vēl es jums varu teikt, ka, esot PSRS
prokuratūrā, es tikos ar likumprojekta autoriem, kuri izstrādāja likuma par
PSRS prokuratūru jauno redakciju, un jāteic, ka mums ar viņiem, runājot
tīri par profesionāliem jautājumiem, par konkrētiem pantiem, tieši par tām
izmaiņām, par kurām es te jums ziņoju, ka, piemēram, par uzraudzību pār
vietējo padomju lēmumiem, pār valdības lēmumiem un par dažiem citiem,
neradās nekādas domstarpības. Jāteic, ka arī citas mūsu tiesību
aizsardzības iestādes ir rakstiski iesniegušas savus atzinumus par šo
piedāvāto likumprojektu, un, tā kā mēs šodien apspriežam likumprojekta
koncepciju, tad jāteic, ka konceptuālu iebildumu nav. Vienīgi varu jums
ziņot, ka Valsts drošības komiteja puslapas garā atbildē ir izteikusi
viedokli, ka mums Latvijā tā kā tā joprojām spēkā ir PSRS Konstitūcija
un nolikums "Par prokuratūras uzraudzību PSRS" un tātad nekādas
citas sarunas šajā virzienā vairāk nevarētu būt. Man tikai diemžēl ir
jāpalabo Červinska kunga teiktais, kurš ir parakstījis
šo vēstuli, ka nolikums "Par prokuratūras uzraudzību PSRS" jau ir
atcelts arī pašā Padomju Savienībā 1979.gadā. Līdz ar to Padomju
Savienībā ir likums "Par PSRS prokuratūru". Bet pārējās
atsauksmēs konceptuālu iebildumu nav, ja nu vienīgi vēl varētu runāt, kā
es jau jums ziņoju, par republikas prokurora Daukša ideju par republikas
prokuratūras izveidošanu. Tas arī ir viss, ko es jums gribēju ziņot.
Priekšsēdētājs:
Paldies. Lūdzu, uzdodiet
jautājumus, taču es lūdzu
uz jautājumiem arī pierakstīties.
Pirmais mikrofons.
I.Geidāns:
Man cienījamajam referentam ir
jautājums par 165.panta izmaiņu. Jūs referātā tā garāmejot par to
pateicāt, bet es īsti neguvu pārliecību. Tajā ir fiksēts, ka rajonu un
pilsētu prokurorus tagad ieceļ Latvijas Republikas prokurors. Taču
vēlāk tas ir izlaists, un arī
nolikumā tas nekur neparādās, tātad nevienā no šiem dokumentiem.
T.Jundzis: Jā,
es atbildu. Tā nav konstitucionāla norma, tas ir paredzēts likumprojektā par
prokuratūru 3.pantā.
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, deputāte Ilma Briņķe!
I.Briņķe:
Kaut arī jūs, cienījamais
Jundža kungs, minējāt 36.panta problēmas, tas ir, nozieguma izmeklēšana
prokuratūrā, es domāju, nevienam nav noslēpums, ka jau vairākus gadus rit
ļoti lielas diskusijas speciālajā juridiskajā literatūrā par to, lai
nodalītu noziegumu izmeklēšanu prokuratūrā no uzraudzības. Sakiet, cik
ilgi, jūsuprāt, tas vēl varētu turpināties?
T.Jundzis: Paldies, kolēģe,
par jautājumu. Iespējams, es pavirši pieskāros šim jautājumam vai arī
Briņķes kundze varbūt nebija klāt, kad ziņoju.
Es teicu, ka mēs acīmredzot jau šodien izveidosim komisiju, kura strādās
pie Izmeklēšanas komitejas koncepcijas un attiecīgu likumprojektu
izstrādāšanas. Mans viedoklis ir tāds, ka jau nākamā gada sākumā mēs
varētu izveidot Izmeklēšanas komiteju, tātad izņemt izmeklēšanas
jautājumu no prokuratūras un Valsts drošības komitejas, kā arī no
Iekšlietu ministrijas kompetences. Ar to attiecīgi nodarbosies Izmeklēšanas
komiteja. Runājot par uzraudzību, es domāju, ka te šaubu nav. Uzraudzīs,
protams, prokuratūra.
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, deputāts Morozļi!
G.Morozļi:
*/Sakiet, lūdzu, tā kā šis
likums tiek pieņemts darbam, rīcībai, tad kā šodien pilsētas vai rajona
prokuroram praktiski jāveic prokurora uzraudzība uz dzelzceļa, gaisa
transportā, jūras transportā, Vissavienības uzņēmumos, kuros pagaidām ir
spēkā PSRS likumi? Prokuratūras realizēja transporta uzraudzību uz likuma
"Par PSRS prokuratūru" pamata. Bet ko darīt šodien šim rajona vai
pilsētas prokuroram, kā viņam realizēt likumības uzraudzību PSRS
Bruņotajos spēkos? Kā strādāt praktiski? Vai arī šis likums pie mums tiek
pieņemts tikai vārdos?/
Priekšsēdētājs:
Vārds deputātam Bekasovam.
M.Bekasovs: */7.panta 1.punktā
rakstīts: "Prokurora ietekmēšana jebkādā veidā, lai pieņemtu
tiesisku lēmumu, saistīta ar kriminālatbildību saskaņā ar PSR Savienības
un savienoto republiku likumdošanu." Mani interesē, cik tālu PSR
Savienības un savienoto republiku likumi darbojas Latvijas teritorijā?/
T.Jundzis: Es gan īsti
nesaprotu, ko jūs jautājat, bet es atbildu vēlreiz, ka tie ir spēkā
tiktāl, ciktāl tie nav pretrunā ar Latvijas suverenitāti. Visu PSRS likumu
normas mēs taču ievērojam,
citādi mums sāksies haoss, mēs 4.maijā to visu ilgi un pamatīgi
apspriedām.
Priekšsēdētājs: Lūdzu, deputāt Kostin!
V.Kostins: */Cienījamo
kolēģi! Es gribētu, lai jūs apstātos pie 11.panta 3.punkta. Te rakstīts,
ka Latvijas prokurora pavēles un norādījumus, to nesaskaņas ar likumu
gadījumā var atcelt Latvijas Republikas Konstitūcijas tiesa vai pēc tās
slēdziena Latvijas Republikas prokurors. Es gribētu teikt par Konstitūcijas
tiesu, mēs taču pagaidām
līdz šai dienai neesam apsprieduši Konstitūcijas tiesu, neievēlējām,
nenozīmējām. Tas pie mums dienas kārtībā kaut kā bija, pēc tam pazuda un
līdz šodienai ir izkritis. Kā jūs plānojat: pieņemt šo likumu, bet pēc
tam Konstitūcijas tiesu, vai šie jautājumi tiks risināti vienlaikus?/
T.Jundzis: Paldies kolēģim
Kostinam. Mēs komisijā šo jautājumu apspriedām. Es atvainojos, ka par to
jums neziņoju. Komisijas priekšlikums, vismaz pagaidām, nav konceptuāls
jautājums, un es domāju, ka otrajā lasījumā mēs līdz tam vēl nonāksim,
bet es tomēr pateikšu, ka mēs pašreiz palikām pie viena viedokļa, kamēr
nav pieņemts likums par Konstitucionālo tiesu. Acīmredzot mums jārīkojas
tā, kā mēs izdarījām gadījumā ar Valsts banku, ka nelikumīgus lēmumus
atceļ Augstākā padome. Tādējādi mūsu komisijas priekšlikums šajā
varbūt detalizētajā jautājumā ir tāds, ka mēs ierosinām pagaidām,
kamēr nav skaidrības par Konstitucionālo tiesu, likumu, pareizāk,
norādījumus un pavēles, kas neatbilst likumam, atceļ Augstākā padome, tā
ka mēs nozīmējam republikas prokuroru.
Priekšsēdētājs:
Vārds deputātam Šapovālovam.
P.Šapovālovs:
*/46.pants, 1.punkts- "par prokuroriem un prokuratūras
izmeklētājiem tiek nozīmēti Latvijas Republikas pilsoņi". Es gribētu
uzdot jautājumu, līdzīgu Kostina jautājumam. Varbūt pagaidām nerakstīt
"pilsoņi", varbūt rakstīt "Latvijas Republikas pastāvīgie
iedzīvotāji"?/
T.Jundzis: Jā,
šis jautājums tiešām ir ļoti nopietns, un es domāju, ka mums visiem kopā
tas ļoti nopietni jāapspriež. Katrā ziņā es gribētu vērst kolēģu
uzmanību tikai uz vienu: pašreizējā pārejas periodā būtu liela kļūda,
ja mēs kaut kādā ziņā ar šā panta palīdzību izslēgtu no prokuratūras
darbības tos cilvēkus, kuri gadu desmitiem jau ir nostrādājuši un ir ar
lielu pieredzi, bet tagad kaut kādu apstākļu dēļ varbūt nav ieguvuši
Latvijas Republikas pilsonību. Es runāju par pārejas periodu un arī
piekrītu, ka šis jautājums ir strīdīgs.
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, deputāt Fels!
A.Felss: Mēs
apstiprinām tautas tiesnešus. Vai nebūtu loģiski, ka Augstākā padome
apstiprinātu arī rajonu prokurorus?
T.Jundzis: Jā,
es domāju, ka jūs pats atbildējāt uz šo jautājumu. Mēs apstiprinājām
tautas tiesnešus un pārliecinājāmies, ka lielas loģikas te nav. Un tāpēc
likumā, ja jūs rūpīgi palasīsit, ir teikts, ka rajona, pilsētas prokurorus
apstiprina nevis Augstākā padome, bet republikas prokurors.
Es domāju, ka šis princips ir daudz pareizāks, jo, beigu beigās, kāpēc gan
mums noņemt atbildību no republikas prokurora pleciem? Lai viņš pilnībā
atbild par to, ko viņš ieceļ un atceļ, atbild par to, kas vispār notiek
likumības jomā republikā. Taču, ja Augstākā
padome jauksies viņa kompetencē un iecels tādu cilvēku, kurš varbūt
pilnīgi neatbilst, teiksim, Republikas prokurora koncepcijai, tad kā lai
nodrošina likumību? Diez vai tas būs pareizi, tāpēc mūsu variantā
prokurorus rajonos un pilsētās ieceļ pats republikas prokurors.
Priekšsēdētājs:
Vārds deputātam Endelem.
J.Endele: Pirmajā
pantā ir runa par uzraudzību. Sakiet, vai uz politiskajām partijām tas
neattieksies, vai tās netiks uzraudzītas?
T.Jundzis: Šeit ir runa par organizācijām.
Tātad uzrauga likumības ievērošanu organizāciju darbībā, un ar to es
saprotu visas organizācijas, arī politiskās partijas. Es gribu īpaši
vēlreiz uzsvērt, ka runa ir nevis par šo partiju darbības uzraudzību, bet
par likuma ievērošanu šo partiju darbībā, un konkrēti, mēs pieņemsim šo
likumu par politiskajām partijām, lai tās ievērotu kriminālo likumdošanu
un citas, bet nevis uzraudzību pār šo partiju darbību. Paldies.
Priekšsēdētājs:
Vārds deputātam Preinbergam.
G.Preinbergs: Cienījamie
kolēģi! Šā likuma otrā punkta 1., 2., 3.daļā skan brīnišķīgi vārdi,
ka prokurors realizē augstāko uzraudzību, lai savlaicīgi atklātu,
novērstu, pareizi un vienveidīgi piemērotu utt. Mēs zinām, ka līdz šim ne
šī savlaicīguma, ne šīs vienveidības prokuratūras darbā nav bijis.
Salīdzināsim Lujāna un Kurmajeva lietu. Lujāna lieta tika safabricēta
dažās dienās, turpretī Kurmajevs līdz šim brīdim nav vēl tiesāts, lai
gan pagājis vairāk nekā gads. Labi, pieņemsim, tas ir bijis pirms 4. maija,
bet pēc 4.maija bija 15.maijs. Uz Augstākās padomes pieprasījumu par
prokuratūras iejaukšanos un šīs lietas izmeklēšanu vēl līdz šim brīdim
atbilde nav atnākusi. Sakiet, lūdzu, kur jūs redzat garantiju, ka mūsu
prokuratūra, par kuru mēs šobrīd runājam, strādā Latvijas, Latvijas
Republikas labā?
T.Jundzis: Jautājums
ir ļoti smags. Es domāju, ka pirmā garantija ir tajā cilvēkā, kuru mēs
nozīmēsim. Visas pārējās garantijas ir katrā no šā likuma pantiem, cik
labi un cik veiksmīgi, cik efektīvi mēs to uzrakstīsim un pieņemsim.
Priekšsēdētājs:
Paldies. Jautājumu vairāk nav?
Tāpēc mēs varam sākt debates, un tajās, kā ierosināja komisijas
priekšsēdētājs, acīmredzot ir jādebatē par abiem likumiem- gan par
prokurora uzraudzību Latvijas Republikā, gan par izmaiņām Konstitūcijā, jo
šie abi jautājumi ir ārkārtīgi cieši saistīti un vienu nevar atrisināt
bez otra. Tāpēc debatēs mums ir pierakstījušies deputāti Morozļi un
Kostins.
Vārds deputātam Morozļi. Jā, frakciju proporcijas te gan nav ievērotas,
taču šeit ir īpatnēja
situācija, un jūs vēl varat pacensties, lai tās būtu ievērotas.
G.Morozļi:
*/Cienījamie kolēģi! Es runāšu
par likumu "Par prokurora uzraudzību". Likuma "Par prokurora
uzraudzību Latvijas Republikā" projekta autori veikuši lielu darbu,
projektā realizējot laikmeta prasības par tiesiskas sociālistiskas valsts
radīšanu, kā norādīts projekta 4.pantā, ievērojot PSRS likuma "Par
prokurora uzraudzību" jaunā projekta tēzes un izmantojot citus
dokumentus. Taču jāatzīmē,
ka projekta autori nav spējuši izvairīties no daudzām kļūdām, to skaitā
arī konstitucionālām, kuras pazemina likuma projekta praktisko vērtību, un
tur vainīga, manuprāt, ir mūsu mūžīgā steiga. Tā ir arī ar likuma
"Par prokurora uzraudzību" projektu. Šo projektu gatavoja
Aizsardzības un iekšlietu komisija, starp citu, prokuratūrai ir visai un
visai attālas attiecības kā ar aizsardzības, tā iekšlietu lietām. Tam ir
citas organizācijas. Šī komisija sagatavoja projektu un nodeva to
parlamentam, bet, lūk, likumdošanas jautājumu komisija, neraugoties uz to, ka
tiek apspriests projekts par likumības ievērošanu republikā, vispār
neapsprieda šo likumu. Tāpēc es uzskatu, ka tajā ir daudz trūkumu, jo
tieši tā komisija, kurai, manuprāt, vajadzēja izstrādāt šo likumu, to pat
neapsprieda. Kādi ir šie trūkumi? Projektā nav pat mēģināts kaut kā
novērst kolīziju starp republikānisko un Savienības likumdošanu, kura
šodien praktiski darbojas Latvijas teritorijā, tai skaitā tas attiecas arī
uz likumdošanu par prokurora uzraudzību. Piemērus var minēt daudzus,
nosaukšu tikai vienu. Cik mēs cīnījāmies, lai pieņemtu likumu par
ieņēmumu nodokli. Kāpēc? Tāpēc, ka sadūrās divi likumi- Vissavienības
un republikas- sakarā ar ienākumu nodokli, un varēja notikt tā, ka
Vissavienības uzņēmumu darbinieki un republikas uzņēmumu darbinieki varētu
maksāt pilnīgi atšķirīgus nodokļus, kaut arī dzīvo vienā un tai pašā
teritorijā, vienā un tai pašā rajonā. Lūk, pie kā tas var novest
praktiski. Par pašu likumu "Par prokurora uzraudzību". Savienība
savos likumos par PSRS prokuratūru un pilnvaru norobežošanu starp PSR
Savienību un federācijas subjektiem nosaka, ka vienotā prokurora uzraudzības
sistēma visas valsts teritorijā atrodas pilnīgā PSRS prokuratūras
pārziņā, bet projekts, ko mēs šodien apspriežam, nerunā, ka tā
[uzraudzība] būtu republikas prokuratūras pārziņā. Bet tagad sakiet,
pastāvot šīm tieši pretējām prasībām, ko darīt rajona prokuroram,
pilsētas prokuroram, kā praktiski [viņiem] strādāt, realizēt prokurora
uzraudzību transportā, karaspēka daļās utt.? Starp citu, transporta
prokuratūra vadās pēc likuma par PSRS prokuratūru. Kā viņiem praktiski
strādāt? Ja ir likums, [tomēr] strādāt tā, kā viņi strādāja agrāk?
Bet ne jau tāpēc pieņem likumu. Iznāk tā, ka likumus mēs pieņemam, bet
strādāt saskaņā ar tiem pagaidām nav iespējams. Vai, ņemsim tādu
projekta prasību kā uzraudzība Bruņotajos spēkos. Bruņotie spēki taču
ir stingri centralizēts organisms,
kas darbojas pēc vienvadības principa, pakļaujas ministram un prezidentam.
Kā rajona vai pilsētas prokurors var uzraudzīt vai ietekmēt šos Bruņotos
spēkus, kaut vai par tiem pašiem dzīvokļu jautājumiem un citiem, ja tie
viņam absolūti nav pakļauti un nav pakļauti [arī] vietējiem orgāniem? Tas
atkal paliek tikai uz papīra, ne darbam, bet tā nedrīkst būt. Vai ņemsim
citus šī likuma trūkumus.
3.panta 2.punktā rakstīts: "Latvijas Republikas prokurors nozīmē rajona
un pilsētu prokurorus, ievērojot rajona vai pilsētas padomes domas." Un
turpat likums saka, ka prokurors uzrauga, kā likumus ievēro vietējās
padomes. Tad kurš kuru uzrauga? Tas, kurš dos atļauju izvēlēties prokuroru?
Faktiski tad viņš un nevis prokurors uzraudzīs likumus. Bet 1., 2. un
3.pantā teikts, ka prokurors nav atkarīgs no vietējiem orgāniem. Kāda te ir
neatkarība? Šis jautājums ir pilnīgi nepārdomāts. 19.panta 4.punktā
teikts, ka par akta nelikumības atzīšanu prokurors griežas arbitrāžā. Bet
šī likuma 1.pantā rakstīts, ka prokuratūra īsteno augstāko likumības
uzraudzību . Iznāk, ka arbitrāža tādā gadījumā īsteno vēl augstāku
uzraudzību nekā prokurors. Bez tam projektā vispār nav panta, kas
reglamentētu prokurora uzraudzību pār likumību pie sodu izpildes un citiem
piespiedu rakstura pasākumiem, ko nozīmē tiesa. Tā pati tiesas nozīmētā
ievietošana psihiatriskajā slimnīcā ārstēšanai, vai tad to nevajag kādam
uzraudzīt? Likumā ir vēl daudzi citi trūkumi. Es uzskatu, ka tas viss ir
tāpēc, ka šis likums pieņemts un iesniegts mums ļoti ātri un neizgāja
apspriešanu citās komisijās, it īpaši Likumdošanas jautājumu komisijā.
Ja tas [likumprojekts] tur nokļūtu, tad visi šie jautājumi katrā ziņā
tiktu tur ierosināti. Tāpēc es uzskatu, ka šo likumu vajag apspriest
komisijās pa īstam un tikai pēc tam to pieņemt. Paldies par uzmanību./
Priekšsēdētājs:
Vārds deputātam Kostinam.
V.Kostins: */Cienījamie
kolēģi! Es gribu teikt par to, ka, protams, darbs ir paveikts liels, šis
likums tika apspriests pie mums Aizsardzības un iekšlietu komisijā. Un es,
protams, brīnos, es nebiju lietas kursā, ka šis likums, izrādās, netika
izskatīts Likumdošanas jautājumu komisijā. Tā acīmredzot ir vēl viena
raksturīga iezīme mūsu un parlamenta darbā. Mācīties strādāt mēs
mācāmies, bet laikam jau būtu laiks, kad radušos strīdīgos jautājumus
risina komisijās, nelaižot tos līdz šai tribīnei.
Es runāšu personīgi savā vārdā. Mans personīgais viedoklis kā deputātam
un Aizsardzības un iekšlietu komisijas loceklim ir tāds. Es gribētu
apstāties pie tā, ka, protams, darbs paveikts liels. Varētu apsveikt to, ka
šeit iekļuvuši atsevišķi un daudzi punkti. 2.sadaļā, 2.pantā, 2.punktā
teikts, ka prokurori īsteno augstāko uzraudzību un seko pareizai un
vienveidīgai likumu pielietošanai, neskatoties ne uz kādām vietējām
atšķirībām un pretēji jebkādām resoru ietekmēm. Ja tas būtu reāli jau
tagad, bet es parādīšu ar konkrētiem piemēriem un faktiem, ka pašlaik pie
mums republikā tā nav. Ja tas būs tikai ierakstīts, bet netiks izpildīts,
tad es lūgtu, lai būtu atsevišķs pants par kaut kādu administratīvu
iedarbību uz prokuroriem, kuri, zinādami par šo pantu, praksē to neizpilda.
4.pantā ir ieraksts, kuru varētu apsveikt, un es ierosinu to pat neapspriest,
bet atstāt: "Latvijas Republikas prokurors atceļ Latvijas Republikas
Konstitūcijā pasludinātās sociāli ekonomiskās, politiskās un personiskās
tiesības un brīvības, valsts organizāciju, uzņēmumu, iestāžu,
kooperatīvu un citu sabiedrisko organizāciju tiesības un likumīgās
intereses." Atļaujiet man tagad jautāt īsi un konkrēti: kas tad pie
mums notika mūsu parlamenta darbības un darba sākumā ar pavasarī pieņemto
likumu par alternatīvo (darba) dienestu? Vai nu mums šodien republikā
prokuratūras nav, vai viņiem nav pienākumu? Lūdzu, konkrēti. Pašlaik
atklāti visrupjākie likuma par alternatīvo (darba) dienestu pārkāpumi, bet
pagaidām es nedzirdēju konkrēti nekur- ne presē, ne sarunās, ne tikšanās
ar prokuroriem vai republikas prokuroru- par to, ka viņi par to zina un īsteno
prokurora uzraudzību. Nu, paskatīsimies uz vienu no pārkāpumiem.
Alternatīvajā dienestā norīkoti vairāk nekā tūkstoš jauniešu no armijas
dienestam veselības stāvokļa dēļ nederīgajiem. Atvainojiet, bet kur,
kādā likumā rakstīts, ka uz alternatīvo dienestu var nosūtīt slimus
jauniešus? Šodien mēs runājam par to, ka pie mums ļoti aktīvi strādā
Sieviešu līga un tā uzstāda pretenzijas, ka karadienestā nokļūst
jaunieši, kuri veselības stāvokļa dēļ nav derīgi dienestam. Bet kā tad
viņi varēja nokļūt alternatīvajā dienestā?
Otrais jautājums. Likums tiek patvaļīgi traktēts, katrā rajonā citādi.
Tas ļāva šodien 48 iesaucamajiem, kuri izgājuši iesaukšanas komisijas un
jau saņēmuši pavēstes, atrasties nevis Bruņotajos spēkos, bet
alternatīvajā dienestā. Ja es nekļūdos, Likuma par alternatīvo (darba)
dienestu 2.sadaļas 12.pants to nevis atļauj, bet aizliedz darīt. Tad kā tas
varēja notikt? Vai mums nav prokuratūras un prokurora uzraudzības?
Trešais. Vairāk nekā 100 jauniešu, kuri iesnieguši pieteikumus
alternatīvajam dienestam, tā vietā, lai strādātu neprestižos amatos, visas
šīs dienas gatavojas iestāties augstskolās, un konkrēti pa rajoniem var
minēt uzvārdus. Ja tas notiks, [tad] par kādu parlamenta, likumdošanas un
republikas prokuratūras autoritāti var runāt?
Ceturtais. Daudzi jaunieši turpina strādāt iepriekšējās darbavietās un
iepriekšējos amatos, bet arī tas likumā nav atrunāts.
Un pēdējais, ko es gribētu teikt. Es nezinu, varbūt man nepiekritīs Talsu
pārstāvji, bet, pēc maniem datiem, 39 jaunieši no Talsu rajona palika savās
darbavietās, bet viņi tika pazemināti amatā. Bet uz kāda pamata, kurš
atļāva, kur rakstīts, ka jaunietis, kurš aizgājis dienēt alternatīvajā
dienestā, jāpazemina amatā? Acīmredzot šo likumu mērķtiecīgi atstāt,
izskatīt, bet tas, kas pašlaik notiek... Tad es neticu tā īstenībai un
realitātei, ko mēs šodien liekam priekšā. Ja netiks novērsts tas, kas jau
noticis pašlaik. Ja jūs uzskatāt, ka man nav taisnība un ka šos skaitļus
es esmu izdomājis, lūdzu, tad pretenzijas iesniedziet mūsu politiskās
nodaļas priekšniekam pulkvedim Teimeram Valdim Vladislavovičam,
viņa raksts šodien publicēts
[avīzē] "Sovetskaja Latvija", viņš šos datus publicēja presē.
Lūdzu, tad mēs varēsim spriest, pareizi tas ir vai nepareizi.
Es gribētu pievērsties iesniegtā dokumenta 5.pantam, kurā rakstīts, ka
likumu par aizsardzību un valsts un sabiedrisko drošību ievērošanas
uzraudzību realizē prokurors. Jā, protams, vajag, lai prokurors realizē
likuma par aizsardzību ievērošanas uzraudzību. Bet, atvainojiet, man
šķiet, vajadzēja [vēl] izskaidrot, kā viņam tas jādara. Redziet, mēs
ļoti karsti un emocionāli maijā izmainījām Konstitūcijas 61.pantu, taču
PSRS Likumu par vispārējo
karaklausību daļēji atstājām tikai tiem, kuri izteiks vēlēšanos dienēt
Bruņotajos spēkos, bet šodien mēs rakstām, ka prokurora darbības galvenie
virzieni ir likuma par aizsardzību ievērošanas uzraudzība. Jā, tāda likuma
pagaidām nav- likuma par aizsardzību, par valsts un sabiedrisko drošību. Ir
citi dokumenti. Acīmredzot vajadzētu to konkrēti izskaidrot.
Nākošais. Prokurora darbības galvenajos virzienos ir 11.punkts-
"piedalīties likumdošanas pilnveidošanā un padomju likumu
propagandā". Jūs zināt, šo ierakstu var tikai apsveikt. Bet kas tagad
iznāk. Kā to darīt, kādām metodēm? Tas taču ir
sarežģīts un atbildīgs darbs,
ko mēs ierakstījām kā prokuratūras darbības galveno virzienu.
8.pants, 2.punkts- "prokuroriem ir tiesības piedalīties vietējo padomju
sesiju, prezidiju un izpildu komiteju sēdēs". Bet kāpēc mēs tik
kautrīgi rakstām, ka prokuroram ir tiesības piedalīties? Man šķiet,
jāieraksta, ka viņam ir jāpiedalās. Rajonos taču
prokuroram ar savu aparātu
faktiski jāmāca rajona mēroga tautas deputāti, kā pareizi pieņemt
lēmumus, lai šie lēmumi nenonāktu pretrunā ar pašreiz spēkā esošajiem
likumiem. Bet mēs gribam, lai viņam būtu tiesības piedalīties, tas ir,
grib- atnāks. Negrib- nenāks. Viņam jāpiedalās sesijas un prezidija darbā,
manuprāt.
Divas nākamās piezīmes. 2.sadaļa- "prokuratūras orgānu
organizatoriskā struktūra", 14.pants "Rajonu un pilsētu
prokuratūras". Manuprāt, uzrakstīts ļoti kautrīgi, ka rajonu un
pilsētu prokuratūras vada attiecīgie prokurori. Rajonu un pilsētu
prokuroriem var būt vietnieki, vecākie palīgi un palīgi. Bet pie 38.panta
"Prokurora pilnvaras" man ir tāds priekšlikums: nevis vienkārši
pilnvaras, bet varbūt paskaidrot, kādas ir visu prokuroru- rajonu, pilsētu-
pilnvaras. Tāpēc, ka 14.pants ir ļoti īss- burtiski divi punkti, bet
38.pants "Prokurora pilnvaras" paplašināts. Acīmredzot tam
jāattiecas kā uz rajonu, tā pilsētu prokuroriem. Ļoti kautrīgi diezin
kāpēc uzrakstīts 19.panta 2.punkts par prokurora protestu: "Protestā
prokurors ir tiesīgs pieprasīt..." Kāpēc mēs atkal rakstām
"tiesīgs", kāpēc mēs negribam rakstīt, ka protestā prokurors
pieprasa akta atcelšanu vai tā saskaņošanu ar likumu? Atkal mēs dodam
viņam kaut kādas tiesības pieprasīt. Mums jāprasa no prokurora, lai viņš
savā prokurora protestā pieprasītu trūkumu vai kaut kādu pamanīto
piezīmju novēršanu.
Šīs sadaļas 2.pantā "Prokurora prasību izpildes obligātums"
rakstīts: "Amatpersonas un pilsoņi par prokurora prasību neizpildīšanu
tiek sauktas pie disciplinārās un citas atbildības," Bet kādas citas
atbildības? Kas tā ir- saruna, pamācība vai sabiedrisks rājiens? Bet
tālāk ir atšifrējums: "Viņi var tikt sodīti, ko izdara tiesa pēc
prokurora ieteikuma." Tad kā saprast- tā arī ir "cita
atbildība"? Vai cita atbildība- tas ir kaut kas cits no juridiskā
viedokļa? Tāpēc, ja Likumdošanas jautājumu komisijai nav pretenziju pret
šo likumu, tad es ierosinu pieņemt to pirmajā lasījumā. Ja komisija
nepiekrīt vai ir kādi citi ierosinājumi, tad nāksies to pagaidām
nepieņemt. Paldies par uzmanību./
Priekšsēdētājs:
Vārdu lūdz iekšlietu ministra
vietnieks Zenons Indrikovs. Lūdzu!
Z.Indrikovs, iekšlietu ministra vietnieks: Cienījamie
deputāti! Man jāatvainojas jūsu priekšā, jo rakstiskā slēdzienā par
likumprojektu mēs nepaspējām izteikt savas domas, devām tikai sīkas
piezīmes. Šodien mēs to apspriedām, un es izsaku Iekšlietu ministrijas
domas par šo likumprojektu un iesaku pievērst uzmanību šādiem jautājumiem.
Manuprāt, izskatot šo likumprojektu, būtu jāņem vērā jautājums par
izmeklēšanas funkcijām prokuratūrā. Tas būtu pirmkārt. Ja mēs veidojam
vienotu izmeklēšanas aparātu, tad šajā likumā būtu jāizslēdz
prokuratūras izmeklēšanas institūts un jālikvidē prokuratūras
izmeklētāju institūts kā tāds. Un otra piezīme šajā pašā virzienā.
Vai prokuroram ir jādod tiesības izmeklēt krimināllietas, vai arī viņam
tikai jāveic valsts uzraudzība pār izmeklēšanas un izziņas iestādēm?
Kamēr pats prokurors izmeklē krimināllietu, tikmēr viņam procesuāli ir
izmeklētāja tiesības un viņš pat veic uzraudzību pār savām darbībām.
Diez vai šis nolikums atbilst tiesiskas valsts prasībām.
Otrais virziens. Vai prokuratūrai jāsaglabā vispārējās uzraudzības
tiesības vai šīs tiesības jādod valsts kontrolei, finansu kontrolei? Šajā
jomā prokurora uzraudzības funkcijas ir ļoti ierobežotas, faktiski lēmumu
pēc būtības viņš nav spējīgs pieņemt, bet ar konstatēšanu vien šodien
laikam ir par maz. Un, treškārt, manuprāt, skatot 5.pantu, jautājumu par
prokurora funkcijām vispār, varbūt prokuratūras ziņā vajadzētu atstāt
tikai tos darbības virzienus, kuri minēti 2., 4., 5. (bez šaubām, mainot
redakciju), 6., 7., 8. un 10.pantā, kā arī daļēji 9.pantā. Tādējādi
mēs konkretizētu prokuratūras funkcijas, izslēgtu tās dublēšanos ar
citām valsts iestādēm. Tāda prokuratūra arī valstij izmaksātu mazāk. Tā
būtu jauna tipa prokuratūra, kas nodarbotos ar uzraudzību pār izziņas un
iepriekšējās izmeklēšanas iestādēm, uzturētu valsts apsūdzību tiesā,
uzturētu uzraudzību pār soda izpildi, uzraudzītu likumības ievērošanu
kopumā sabiedriskās kārtības un drošības sargāšanā, kā arī
noziedzības apkarošanā. Tādējādi būtu novērsta prokuratūras darbības
dublēšanās ar Konstitucionālo tiesu. Un mums būtu priekšlikums skatīt
visus trīs likumprojektus vienlaicīgi, tas ir, likumprojektu par prokuratūras
uzraudzību, par Konstitucionālo tiesu un par valsts kontroli kopumā. Paldies.
Priekšsēdētājs:
Paldies. Vārds deputātam
Līgotnim.
A.Līgotnis:
Godātie kolēģi! Man ir, teikšu
atklāti, patiess prieks par to, ka abu frakciju pārstāvji mūsu Aizsardzības
un iekšlietu pastāvīgajā komisijā attiecībā uz šo likumprojektu ir
vienisprātis, ka tāds ir vajadzīgs un jo ātrāk mēs to pieņemsim, jo
labāk būs visai mūsu republikai. Protams, var strīdēties par atsevišķiem
likumprojekta pantiem, taču koncepcija, manuprāt,
ir visiem skaidri un gaiši saprotama, ka tā būs cūcība, ja likumu
ievērošanu brīvā Latvijā arī turpmāk uzraudzīs kādas ārvalsts
iestāde, un šeit mums absolūti neko nelīdz pat tāda detaļa, ka viens no
PSRS prokuratūras vadītājiem- ģenerālprokurora vietnieks- ir mūsu
tautietis latvietis Jānis Dzenītis. Ir tiešām jārada sava prokuratūra, un
pamats tam ir šis likumprojekts.
Godātie kolēģi, es pilnīgi uzskatu, ka mums pašreiz ir radušies tīri
objektīvi visi nepieciešamie nosacījumi, lai mēs sāktu pašreiz pieņemt
šādu likumprojektu, jo pat lielākajā daļā PSRS republiku- 11 republikās-
nu jau ir pieņemta šī suverenitātes deklarācija, kurā visas šīs
republikas deklarē savu likumu prioritāti pār Savienības likumiem, tātad
lielākajā valsts teritorijas daļā PSRS prokuratūra savas galvenās
funkcijas faktiski nespēj veikt, tā vairs nespēj realizēt šo Vissavienības
likumu vienveidīgas piemērošanas funkciju. Šādā situācijā normāli
domājoši ļaudis būtu ieinteresēti šo milzīgo konglomerātu- PSRS
prokuratūru- decentralizēt, bet jāteic, situācija ir tāda, ka, kamēr
Gorbačovs nav devis rīkojumu,
tikmēr Suhareva kungs loģiski domāt un rīkoties atsakās. Es uzskatu, ka
katrā ziņā šis likums pirmajā lasījumā ir jāpieņem un jūsu akcepts
šim rīkojumam neapšaubāmi būs tas grūdiens, kas arī Maskavu visā
drīzumā piespiedīs atteikties no savām funkcijām.
Priekšsēdētājs:
Paldies. Līdz ar to mēs debates
beidzam, jo vairāk neviens nav pieteicies un izteicis vēlēšanos runāt
debatēs. Mums ir divi priekšlikumi, viens bija... (neskaidri)
noraidīt šo likumprojektu un
vēlreiz to pārstrādāt. Otrais priekšlikums- to akceptēt pirmajā
lasījumā.
Lūdzu komisijas priekšsēdētāja Tālava Jundža domas.
T.Jundzis: Cienījamie
deputāti, atļaujiet man trīs minūtes apkopot šeit dzirdēto un izteikt
viedokli par priekšlikumu.
Es vispirms gribu izteikt pateicību tiem, kuri šeit uzstājās no šīs
tribīnes. Katrs, kas šeit uzstājās, izteica arī ne mazums vērtīgu
priekšlikumu, kuri nenoliedzami ir apspriešanas vērti, par ko liels paldies.
Par Morozļi teikto. Man ir jāatvainojas, jo krievu variantā tulkojumā
tiešām ir ieviesušās dažas neprecizitātes, piemēram, Morozļi pareizi
pievērsa uzmanību šim terminam "sociaļističeskoje
gosudarstvo" ("sociālistiskā
valsts" - Red.), kura
latviešu valodā nav. Acīmredzot
oriģināls tomēr ir latviešu valodā, un, kas ir "sociaļističeskoje
gosudarstvo", diez vai kāds
zālē šodien ņemsies pateikt. Tāpēc uzskatiet, ka šeit vienkārši ir
kļūda. Domājot par to, ko teica Morozļi kungs, manuprāt, var rasties
situācija, ka prokurors nezinās, ko tad uzraudzīt, un minēja piemēru, ka
nodokļu likumi ir divi: PSRS un Latvijas. Es domāju, ka priekš manis un
deputātiem spēkā ir tikai Latvijas Republikas likums, un mums prokurors ir
jāieceļ tāds, kuram arī būs saistošs tikai viens likums- Latvijas
Republikas kā suverēnas valsts likums. Runājot par uzraudzību karaspēka
daļās, jādomā, kā var uzraudzīt šos ekoloģijas, dzīvokļu jautājumus,
ja karaspēka daļa mūsu valstī nav atļauta, bet man ir jautājums, kā var
uzraudzīt tos ārzemju pilsoņus, kuri atrodas mūsu valsts teritorijā un
kuriem arī ir jāievēro attiecīgi mūsu valsts likumi. Viņi arī mums
nepakļaujas.
Tālāk par to, vai prokurors var griezties arbitrāžā un vai prokurors var
griezties tiesā. Par tiesu, es domāju, tiesiskā valstī nav nekādu šaubu,
ka prokuroram tādas tiesības ir, piemēram, gadījumā, ja viņa prokurora
protests tiks noraidīts, viņš var griezties tiesā. Par arbitrāžu tiešām
šo jautājumu vēl apspriedīsim, kaut gan, es domāju, tiesiskā valstī arī
šīs tiesu iestādes, tajā skaitā arbitrāža, ir pilnīgi pieņemams
institūts.
Par Kostina teikto. Paldies viņam par daudzajām labajām domām, un,
manuprāt, uzmanības vērta ir tā viņa doma, ka prokuroram varētu būt ne
tikai tiesības, bet arī pienākums piedalīties vietējo padomju sesijās,
runājot par rajonu padomēm, tas tiešām varētu būt pienākums, un tas
tiešām būtu ļoti nopietni jāapsver, jo praktiski prokurors jau arī
piedalās, kas attiecas uz pagastu sesijām, uz rajona pakļautības pilsētām,
tad prokurors vienkārši fiziski to nevar izdarīt. Taču
par to vēl padomāsim.
Vēl es gribu pateikt lielu paldies mūsu iekšlietu ministra pirmajam
vietniekam Indrikovam, un jāteic, ka viņš izvirzīja četrus
tādus jautājumus, kuri ir
ārkārtīgi globāli, ārkārtīgi svarīgi. Tomēr viena lieta ir izvirzīt
jautājumus, bet otra- dot atbildi uz tiem- diemžēl šie strīdi jau rit gadu
desmitiem. Runājot par to, ka izmeklētāja funkcijas būtu jāizslēdz, es tam
piekrītu, bet jautājums- vai prokuroram tiesiskā valstī būtu jāizmeklē
pašam lietas, ir visai strīdīgs, jo tiesiskā valstī prokuratūrām ir
vesela virkne šādu pilnvaru. Tas ir viens moments, bet otrs moments ir tas, ka
var būt lietas par noziegumiem, kurus izdara šīs mūsu jaunizveidojamās
komitejas darbinieki paši. Kurš tad uzraudzīs, kurš pēc tam izmeklēs šīs
lietas? Paši komitejas darbinieki tiesās sevi, un tādu iespēju izslēgt
nevar, ka mums starp šiem vairākiem simtiem cilvēku nebūs tāda, kas
neizdarīs nekādu noziegumu.
Un otrais iebildums, pareizāk sakot, apsvērums. Varbūt arī Indrikova kungam
ir taisnība, ka, lai prokurors uzraudzītu likumības ievērošanu
izmeklēšanā, arī no šāda viedokļa ir ļoti svarīgi, lai viņam būtu
praktiskā pieredze, lai viņš atsevišķos gadījumos nodarbotos ar
izmeklēšanu, piemēram, ārkārtīgi lielu rezonansi ieguvušu lietu
izmeklēšanā. Līdz ar to šis jautājums ir strīdīgs. Runājot par
vispārējo uzraudzību, Indrikova kungs tātad ierosināja, ka ir nepieciešams
apsvērt, vai prokuratūrai ir jāatstāj vispārējā uzraudzība. Es gribu
teikt tā: šis jautājums ir labi zināms, un manas domas ir tādas, ka pēc
gadiem, tas varētu būt 5 vai 10, vai pat 15 gadiem, tiešām varētu domāt,
ka vispārējā uzraudzība vairs nebūs prokuratūras kompetencē. Bet es gribu
vērst uzmanību uz to, ka tā saucamajam Krievijas prokuratūras modelim, kuru
dibināja Pēteris I jau 1722.gadā, no šā laika ir raksturīga uzraudzība
pār to, lai valsts vara, pārvaldes orgāni ievērotu likumību. Tas ir
veidojies tradicionāli vēsturiski, tā bija. Ja mēs izveidosim normālu
valsts kontroli, ja mēs panāksim tiešām tādas tiesības, ka jebkuru
jautājumu mūsu pilsonis, amatpersona var apstrīdēt tiesā, tad es secinu, ka
pēc kāda noteikta laika perioda šī vispārējā uzraudzība varētu atkrist,
tomēr pašreizējā periodā ir pāragri šo jautājumu risināt. Un visbeidzot
es gribu secināt: tā kā faktiski konceptuālu iebildumu nebija, es aicinu
kolēģus balsot par šo likumprojektu pirmajā lasījumā konceptuāli un
apsolu, ka mēs komisijā ļoti rūpīgi visas šīs piezīmes izstudēsim un
arī attiecīgi ņemsim vērā. Un vēl es aicinu kolēģus: ja jūs
akceptēsiet šo likumprojektu pirmajā lasījumā, pareizāk sakot,
akceptēsiet divus likumprojektus, tad vajadzētu uzdot Aizsardzības un
iekšlietu pastāvīgajai komisijai ņemt vērā šīs piezīmes, kuras te
izteica, ieviest tās likuma tekstā un nodot šos likumprojektus visas tautas
apspriešanai līdz 1.septembrim, kamēr mēs būsim atvaļinājumā. Paldies.
Priekšsēdētājs:
Paldies. Acīmredzot mums ir
jāizšķiras par šiem abiem likumprojektiem, un otrais- par izmaiņām
Konstitūcijā, to pieņemšanu pirmajā lasījumā. Vajadzētu vienoties arī
par termiņu, kad projekti tiks iesniegti otrajam lasījumam. Es uzmanīgi
klausījos un nedzirdēju šo termiņu.
T.Jundzis: Es atvainojos. Es tātad
lūdzu pieņemt vienlaicīgi lēmumu par šā likumprojekta akceptēšanu, ja
mēs pieņemsim to pirmajā lasījumā un nodosim visas tautas apspriešanai
līdz 1.septembrim. Izejot no tā, mēs tad arī iesniegsim to otrajam
lasījumam.
Priekšsēdētājs:
Tas varētu būt 1.oktobris vai
15.septembris, kā saka Škapars. Es domāju, ka to apsvērs komisija. Lūdzu,
otrais mikrofons.
A.Ulme: Es domāju,
ka nevajag šeit likumiem rīkot vispasaules apspriešanu. Kādēļ mēs esam
ievēlēti? Man liekas, mēs jau ļoti daudz esam ieguvuši likumprojektus,
kurus nupat apspriedīsim visi. Vajadzētu arī pašiem kaut kā strādāt. Kad
tiekam pie vēlētājiem, tad arī viņiem ir liela nesapratne par jautājumiem,
ka mēs paši šeit nevaram izdomāt. Es domāju, ka tas nebūtu...
Priekšsēdētājs:
Paldies. To mēs izšķirsim ar
balsošanu- publicēt vai ne. Vispirms mums ir jāakceptē šis likumprojekts
pirmajā lasījumā.
Lūdzu, reģistrēsimies. Paldies. Rezultātu. Ir 117 deputāti. Tātad vispirms
balsosim likuma "Par prokurora uzraudzību Latvijas Republikā"
akceptēšanu pirmajā lasījumā. Ja gadījumā mēs to akceptēsim, tad
atsevišķi nobalsosim tā publicēšanu un termiņus. Ja to akceptēsim, tad
līdz 1.septembrim varētu būt apspriešana un līdz 15.septembrim jāsagatavo
otrais lasījums, tam jābūt sagatavotam. Vispirms par šā likuma
akceptēšanu. Lūdzu, trešais mikrofons.
V.Kostins: */Es lūdzu
piedošanu, cienījamo priekšsēdētāj! Bet man bija priekšlikums sakarā ar
to, ka Likumdošanas jautājumu komisija nav izskatījusi šo jautājumu. Toreiz
es ierosināju uzzināt šīs komisijas vai tās priekšsēdētāja domas. Lai
viņi izsakās, [vai] viņi piekrīt vai nepiekrīt, vai viņi pieprasa, lai
mēs viņiem dotu iespēju izskatīt šo likumu savā sēdē./
Priekšsēdētājs:
Paldies. Likumdošanas jautājumu
komisija var izteikt savu viedokli, bet tam jāatbilst balsošanas motīviem.
A.Endziņš:
Es domāju, ka tas nevar būt par
šķērsli. Projekts ir izskatīts komisijā, kurā ir arī juristi, mēs
iesaistīsimies šā likuma izstrādes tālākajā darbā. Ar to ir iepazinusies
un devusi savu slēdzienu arī Juridiskā pārvalde.
Priekšsēdētājs:
Paldies. Tātad Likumdošanas
jautājumu komisija ir gatava strādāt tālāk pie šā likuma un sagatavot to
otrajam lasījumam. Mums vienkārši ir jāizšķiras, vai mēs akceptēsim šo
likumprojektu pirmajā lasījumā vai ne. Ja ne, tad, protams, tas tiek nodots
tālākajai pārstrādāšanai. Ir vajadzīgs nodoto balsu vairākums. Lūdzu
balsošanas režīmu! Balsosim likumprojektu par prokurora uzraudzību Latvijas
Republikā, par šā likuma akceptēšanu pirmajā lasījumā. Lūdzu
rezultātu! Par- 103, nē- 105, tātad nodoto balsu vairākums. Likumprojekts
tiek akceptēts pirmajā lasījumā, pēc tam balsosim par tā publicēšanu, jo
bija izvirzīts šāds priekšlikums. Tālāk- par likuma grozījumiem un
papildinājumiem Latvijas Konstitūcijā jautājumā par prokurora uzraudzību
Latvijas Republikā. Tas acīmredzot ir jāakceptē, jo tad nebūs jēgas pašam
likumam. Bet par to mums ir jāizšķiras. Lūdzu balsošanas režīmu!
Rezultāts: 95 balsis par. Tātad tas ir nodoto balsu vairākums, un abi šie
likumprojekti ir akceptēti pirmajā lasījumā.
Par termiņiem mēs jau vienojāmies- līdz 1.septembrim apspriešana, kad vēl
var iesniegt rakstiski priekšlikumus, 15.septembrī komisija ir gatava iesniegt
šo likumprojektu otrajam lasījumam. Jāvienojas ir arī par publicēšanu, lai
gan apspriešana ir saistīta ar publicēšanu. Lūdzu, trešais mikrofons.
T.Jundzis: Es runāšu
par balsošanas motīviem. Cienījamie kolēģi! Mēs pagaidām, cik atceros,
nevienu likumprojektu neesam nodevuši tautas apspriešanai. Tas būtu
pirmkārt.
Otrkārt, mēs ejam atvaļinājumā. Kāpēc neļaut cilvēkiem ieraudzīt, ar
ko mēs te nodarbojamies?
Treškārt. Tas nav šauras ievirzes likumprojekts, kas saistīts tikai ar dažu
simtu prokuratūras darbinieku interesēm, bet tas ir lielā mērā saistīts ar
mūsu tiesu iestāžu darbību, Tieslietu ministrijas un Iekšlietu ministrijas
darbību, Valsts drošības komitejas un tā tālāk darbu, tāpēc lai šī
rezonanse būtu pietiekami plaša. Mēs šādu likumu pieņemam tomēr pirmo
reizi, un, tā kā šādu viedokli šodienas apspriešanā izteikuši arī
prokuratūras praktiskā darba veicēji, es ļoti lūgtu projektu tomēr
nopublicēt.
Priekšsēdētājs:
Paldies, pirmais mikrofons.
I.Briņķe:
Cienījamie kolēģi! Es lūdzu
jūs šobrīd padomāt, kāds mums pašreiz ir stāvoklis ar papīru. Šajā
gadījumā mēs jau trīs dažādus likumprojektus esam devuši apspriešanai:
tas ir Likums par zemes reformu, pārējie, arī šis. Man liekas, tas ir tīri
specifisks, domāts šauram cilvēku lokam, juristiem. Ko tauta var no šīm
lietām saprast? Man kā juristei ir tāds viedoklis.
Mēs vienkārši apgrūtināsim pastu, cilvēki sūtīs vēstules par tādām
neprofesionālām lietām... Es domāju, to varētu apspriest Juristu
biedrībā, nevis visā republikas presē.
Priekšsēdētājs:
Tātad es vēl nedaudz precizēšu,
ka motīvs ir papīra trūkums un ka mums ir jādomā arī par papīra
taupīšanu. Un šeit ir Zaļo partijas sāktā doma... Jāpadomā arī par to.
Lūdzu, otrais mikrofons.
P.Simsons: Es gribu vēlreiz
pievērst jūsu uzmanību citai motivācijai, kad balsosit par vai pret. Par
katru likumprojekta pieņemšanu un likuma kvalitāti vairāk vai mazāk ir
atbildīga tā grupa vai tas cilvēks, kas ar šo materiālu stājas jūsu
priekšā. Tāpēc mums vajadzētu darīt visu iespējamo un nepieciešamo, lai
veicinātu šā likuma izstrādāšanu tādā kvalitātē un tādā veidā, kā
ierosina un piedāvā šie cilvēki, kuri ir atbildīgi par šo likumprojektu.
Un tam vajadzētu būt galvenajam motīvam, lai mēs balsotu par šā
likumprojekta publicēšanu apspriešanai.
Priekšsēdētājs:
Paldies. Visi motīvi ir izteikti-
gan motīvi par papīru, gan par izejvielu taupīšanu, gan tie, kāpēc šo
likumprojektu vajadzētu publicēt. Tāpēc lūdzu balsošanas režīmu,
balsosim šā likumprojekta publicēšanas lietderību- par, pret vai arī
atturēsimies. Paldies. Rezultātu! 59... 60... Tātad likumprojekts ir
jāpublicē.
Dz.Ābiķis:
Mēs nepareizi balsojam. Mums
vajadzēja balsot abus priekšlikumus. Viens priekšlikums bija publicēt, otrs-
nepublicēt.
Priekšsēdētājs:
Es domāju, ka balsošana pret un
atturēšanās jau izslēdz... bet jums ir pilnīga taisnība. Mēs balsojām
par publicēšanu, tagad balsosim par nepublicēšanu. Turiet rokas augšā tie,
kuriem kaut kas nebija kārtībā ar balsošanas sistēmu. Lūdzu rezultātu!
53... 56 par nepublicēšanu, 59... 60, pret- 54. Sešas balsis izšķīra to,
ka šo likumprojektu publicēsim. Par procedūru, lūdzu, trešais mikrofons.
R.Krūmiņš:
Man ir tāds jautājums: mēs šeit
balsojām lēmumu, kurš uzliek par pienākumu kaut kādiem masu informācijas
līdzekļiem publicēt projektu. Manuprāt, mums vajadzīgas vismaz 100 balsis,
lai šo lēmumu pieņemtu.
Priekšsēdētājs:
Nē, nav vajadzīgas. Lūdzu,
otrais mikrofons.
A.Teikmanis: Man ir tāds
priekšlikums: tā kā šeit ir izskanējis galēji radikāls- nepublicēt un
komisijas priekšlikums- publicēt, es ierosinu likumprojektu pavairot un
izsūtīt visām ieinteresētajām iestādēm, rajonu un pilsētu
prokuratūrām.
Priekšsēdētājs:
Vilciens jau ir aizgājis... Mēs
jau vienojāmies. Ja gribas atgriezties pie šā jautājuma, tad jāsarīko
atkārtotas debates. Paldies. Mums vajadzētu padomāt par rītdienas darba
kārtību. Rīt, cik man pienākusi informācija, deputāta Kinnas nav, viņš
ir bijis valdībā, deputāts Gorbunovs var informēt par valdības
priekšlikumu attiecībā uz rītdienu.
A.Gorbunovs: Es diemžēl
nevaru informēt par visiem priekšlikumiem, jo šeit mūsu darba kārtībā ar
valdību ir saistīti diezgan daudzi jautājumi, kaut arī nelieli, bet tomēr.
Taču, runājot
ar valdības ministru Līci, kuru pavadīja deputāts Kinna, šajā jautājumā
mēs vienojāmies, ka rīt pulksten 11 valdība ir gatava atsākt debates par
valdības programmu. Latviešu valodā jau šovakar varēs saņemt visus
materiālus, bet krievu valodā- rīt; to- cikos, viņi neteica. Es lūdzu
pulksten 9.00, ko viņi arī solīja.
Priekšsēdētājs:
Pulksten 9.00 būs materiāli,
valdība tikko ir zvanījusi, ka 11.00 tā varēs ziņot par savu programmu.
Tādā gadījumā varbūt mums ir vērts, ja 9.00 saņems materiālus,
nestrādāt līdz pulksten 11.00, bet līdz 11.00 izskatīt materiālus, kādas
tajos ir izmaiņas; 11.00 sākt ar valdības programmas ziņojumu un tā
apspriešanu. Pārējie likumi pēc kārtas. Rīt ir paredzamas izmaiņas
Konstitūcijā, līdz ar to lūdzu paziņot visiem deputātiem, lai viņi
ierodas uz sēdi. Lūdzu, trešais mikrofons.
L.Muciņš:
Kādēļ mums jāsāk 11.00, ja
mēs gatavojamies strādāt nez kādēļ sestdien. Mums ir diezgan ko izskatīt,
kaut vai, piemēram, represiju likums.
Priekšsēdētājs:
Mēs varam to izskatīt 9.00.
Vienkārši priekšlikums bija tāds, ka varētu, kuram vajag, iepazīties ar
valdības programmu un tās izmaiņām. Varam sākt 9.00. Mums darba kārtība
ir, mums ir Konstitūcijas izmaiņas un grozījumi, tajā droši vien deputāti
ieradīsies lielā skaitā, un mums būs nepieciešamās divas trešdaļas
balsu, lai 9.00 nobalsotu par visām izmaiņām Konstitūcijā. Un par pensijām
arī, kā es saprotu, valdība varēs ziņot rīt. Lūdzu, pirmais
mikrofons.
V.Eglājs:
Es gribēju atgādināt: mēs
norunājām 11.30, ka Skudra stādīs mums priekšā kandidatūru uz tiesneša
amatu Daugavpilī.
Priekšsēdētājs:
Jā, mēs atceramies. Tas ir
pierakstīts. Lūdzu, pirmais mikrofons.
I.Geidāns:
Es tomēr ierosinu šo jautājumu
likt uz balsošanu. Mēs taču sen esam vienojušies, ka
strādāsim no 9.00, pilna
programma arī mums ir. Es domāju, ka te problēmu nav.
Priekšsēdētājs:
Deputāt Geidān, mēs tikko
vienojāmies, ka strādājam no pulksten 9.00. Ceru, ka 9.00 būs arī deputāts
Geidāns un viņš paņems līdzi visus pārējos, lai mums būtu divas
trešdaļas un lai mēs no pulksten 9.00 nesēdētu par velti. Lūdzu, trešais
mikrofons!
I.Krastiņš:
Man ir ierosinājums tomēr atlikt
valdības programmas izskatīšanu uz sestdienu, mums ir ko darīt un diezgan,
daļa no jautājumiem- tas pats pensiju likums- aizkavējās valdības
neizdarības dēļ. Es saprotu, ka valdībai tas ir ērti, bet nedomāju, ka tas
ir pietiekams iemesls, lai to izskatītu rīt. Pie tam tādā gadījumā
deputātiem arī būtu pietiekami daudz laika, lai iepazītos ar valdības
programmas materiāliem. Nav īsti nopietni šovakar un rīt no rīta izdalīt
materiālus un tūlīt prasīt izteikties. (Aplausi.)
Priekšsēdētājs:
Ir priekšlikums atlikt uz sestdienas rītu
valdības programmas izskatīšanu. Vai ir vēl kāds priekšlikums?
V.Kostins: */Es ļoti
lūdzu izskaidrot. Mēs plānojam sestdien strādāt vai neplānojam strādāt?/
Priekšsēdētājs:
Tikko ienāca priekšlikums: mēs
esam praktiski tā runājuši, ka varam strādāt. To mēs varam tūlīt izlemt.
V.Kostins: */Labi. Un otrais
priekšlikums. Gribētu tagad
zināt, kāds likums būs pulksten desmitos? Tas ir - konkrēti, kā rīt būs
aizpildīta darba diena? Un lai jautājumus no piektdienas nepārnestu uz
sestdienu. Rīt pārnesīsim./
Priekšsēdētājs:
Es nolasīšu, kas mums vēl ir
palicis neizdarīts. Mums ir atlikušas divas dienas, ja mēs strādāsim
sestdien. Lēmumprojekts par Daugavpils rajona tautas tiesneša ievēlēšanu
(rīt pulksten 11.30 nāks Viktors Skudra), likumprojekts par ārpustiesas
kārtībā represēto un nepamatoti notiesāto reabilitāciju (trešajā
lasījumā), likumprojekts par grozījumiem, papildinājumiem Konstitūcijā-
par tautas kontroli (trešajā lasījumā), likumprojekts par grozījumiem,
papildinājumiem Konstitūcijā- par īpašumu (trešajā lasījumā),
lēmumprojekts par Latvijas Republikas meža ministru. Tad sestdien:
likumprojekts par reliģiskajām organizācijām (trešajā lasījumā),
likumprojekts par Latvijas Republikas Zivsaimniecības ministrijas izveidošanu.
Tas arī ir kā sestdien (zālē
rosība), lēmumprojekts
par Latvijas Republikas zivsaimniecības ministra... Jā, arī par bankas
sastāva apstiprināšanu, tas ir rīt, cik es saprotu. Arī sestdienā! Tātad
sestdien mums ir jāstrādā.
No zāles:
Bet pensijas?
Priekšsēdētājs:
Pensiju jautājums rīt būs
sagatavots. Par valdības programmu. Valdība ierosina programmu izskatīt rīt,
deputātu priekšlikums- izskatīt sestdien no rīta. Par to mums jānobalso.
Par pārējo darba kārtību... mēs to Prezidijā varam vienkārši salikt
zināmā secībā. Lūdzu, pirmais mikrofons.
B.Salītis:
Vai rīt valdība nevarētu
stādīt ministrus.... un arī par Zivsaimniecības ministrijas izveidošanu.
Šie lēmumi taču ir gatavi. Kāpēc
to nevarētu rīt?
Priekšsēdētājs:
Deputāts Kinna pateiks, jo
valdība varot rīt tikai vienu stādīt priekšā.
J.Kinna: Man premjerministrs lūdza
pateikt, ka viņš vēl līdz galam nav ticis skaidrībā jautājumā par
zivsaimniecības ministru, un lūdza šo jautājumu atcelt uz sestdienu. Tā kā
viņš šodien tikai pulksten 12.00 izkāpa no lidmašīnas, viņš nav
sagatavojis jautājumu par zemes komisijām, zemes komisiju sastāvu. Tātad
arī šo jautājumu vajadzētu atlikt uz sestdienu. Un viņi ir gatavi rītdien
nākt ar valdības programmu un ar meža ministra kandidatūras
apstiprināšanu. Kas attiecas uz mūsu neizpildīto darba kārtību un
Konstitūcijas labojumiem, mums ir paredzēti vēl trīs dažādi labojumi.
Cienījamie deputāti! Es neredzu iespējas, ka mēs šos Konstitūcijas
labojumus varētu pirms atvaļinājuma izskatīt līdz galam, jo, redzot to, kas
notiek ar mūsu kvorumu, tas ir pilnīgi nereāli. Tas, ka jūs domājat- tagad
var apzvanīt deputātus un viņiem apziņot, tas ir nereāli, jo daudzi
cilvēki atrodas ārzemēs, ļoti daudzu cilvēku tik un tās nebūs.
Priekšsēdētājs:
Deputāt Kinna, jūs esat sliktās
domās par mūsu parlamentu! Lūdzu, otrais mikrofons!
L.Kurdjumovs: */Cienījamo
priekšsēdētāj! Man ir jautājums. Kā es paredzu, rīt taču
mēs laikam neizskatīsim visu
valdības programmu, bet, droši vien [tikai] kaut kādas tās daļas. Vai jūs
nevarētu precizēt, tieši kādas iedaļas mēs skatīsim un kurš no
ministriem gatavojas uzstāties?/
Priekšsēdētājs:
Acīmredzot uzstāsies
premjerministrs. Man tuvākas informācijas nav.
A.Gorbunovs: Šajā
sakarā valdība ir sagatavojusi atbildes uz visiem priekšlikumiem. Pie tam tā
ir sagatavojusi un attiecīgi nodrukājusi, ko katrs dara, ko deputāts ir
teicis, kādi priekšlikumi ir bijuši, kādā redakcijā, kas ir ievērots, kas
tiks darīts utt. Tāpēc katrs deputāts varēs izlasīt atbildes uz saviem
priekšlikumiem un attiecīgi izteikt savu viedokli.
Un tagad varbūt par balsošanas motīviem, jo tur arī balsošana notiks
tūlīt. Es tomēr visu to pārdomāju, kā labāk un ko te darīt, taču
es neredzu iespēju, ka mēs varam
rītdien turpināt darbu tādā veidā. Vispirms atnākt pulksten 11.00 un, ja
tad 11.00 nekā nav, tad sākt pulksten 13.00 vai 12.00. Tad atkal man rodas
jautājums: būs kvorums vai tā nebūs? Tad mēs uz pulksten 16.00 kaut ko
plānosim. Vai mēs varam visu dienu godīgi nostrādāt? Tad sākam no 9.00, un
visu dienu strādāsim. Mums ir ko strādāt un ir ko darīt. Tāpēc tie, kuri
nevar, lai tūlīt iet mājās un godīgi pasaka, ka viņi nevar, bet tie, kuri
var, sāksim no 9.00 un strādāsim līdz vakaram. Darba ir daudz. Līdzko mēs
sāksim tā bakstīties, ka vispirms tur sāksim vienā laikā, pēc tam otrā,
vēl kaut kur ievilksim, kāds atnāks pēc tam un nokavēs, un tad mums būs
ļoti grūti. Es ierosinu rīt no pulksten 9.00 strādāt pilnu dienu, un darbs
mums ir. Protams, tad nevar nevienam garantēt, ka tieši tas jautājums būs
tieši 12.00. Viņš var atnākt 12.00, bet jautājums visu dienu var nebūt.
Tā tā lieta neiet cauri. Un pie reizes jāteic, ka gadījumā, ja mums rīt
nebūs vajadzīgais kvorums Konstitūcijas labojumiem, tad parlamentā būs
nopietna krīze, faktiski jau otrā, jo pirmā krīze bija pirms pusstundas, un
mēs to pārvarējām. Un tā būs nopietna krīze parlamentā, kad mums tas
būs jāapspriež, jo mēs tā turpmāk strādāt nevaram.
Priekšsēdētājs:
Paldies. Bet par valdības
programmu? Tātad skatām valdības programmu. Es tā sapratu, ka visi piekrita
deputāta Gorbunova ierosinājumam izskatīt arī valdības programmu.
Otrais paziņojums. Viss skaidrs- rīt sākam pulksten 9.00, bet Prezidija
sēde- stundu pēc šīs sēdes beigām. Paldies par darbu, tiekamies rīt 9.00,
bet visiem Prezidija locekļiem stundu ilgs pārtraukums, un tad uz sēdi.
(Sēdes beigas)