Valsts pārvaldes komisija: jaunais priekšvēlēšanu aģitācijas regulējums un izmaiņas partiju finansēšanas kārtībā bijušas veiksmīgas

(29.04.2014.)

2012.gada nogalē pieņemtais jaunais Priekšvēlēšanu aģitācijas likums, kā arī izmaiņas partiju finansēšanas likumā ir bijušas veiksmīgas. To otrdien, 29.aprīlī, secināja Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas deputāti, iepazīstoties ar pētījumu, kā jaunais regulējums darbojās iepriekšējās pašvaldību vēlēšanās.

 „Jauninājumi pēc būtības sevi ir attaisnojuši, tomēr ir iezīmējušās vairākas lietas, par kurām būtu jādomā un kas būtu jāatrisina vai jāpilnveido. Piemēram, vai pietiks līdzekļu kvalitatīviem Eiropas Parlamenta un Saeimas pirmsvēlēšanu diskusiju raidījumiem šogad un vai priekšvēlēšanu tēriņu limitos vajadzētu iekļaut izdevumus par aģitācijas avīzēm. Tāpēc aicinājām gan partiju finanšu, gan arī mediju un politiskās reklāmas kontrolētājus iezīmēt galvenās problēmas un nākt uz komisiju ar konkrētiem priekšlikumiem likumu izmaiņām,” akcentēja Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas priekšsēdētāja biedrs Valdis Liepiņš.

 Pētījumu par Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma un Politisko organizāciju finansēšanas likuma piemērošanas problēmām 2013.gada 1.jūnija pašvaldību vēlēšanās Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas uzdevumā veica politikas analītiķe Iveta Kažoka, un tajā secināts, ka kopumā priekšvēlēšanu kampaņas dalībnieki ievērojuši jauno aģitācijas regulējumu.

Analizējot mediju darbu pirms vēlēšanām, pētījumā secināts, ka priekšvēlēšanu kampaņā pirms pagājušā gada pašvaldību vēlēšanām attiecībā uz slēpto politisko reklāmu būtiski pārkāpumi neesot konstatēti. Kā veiksmīgs esot vērtējams likuma deleģējums daļu sabiedriskā pasūtījuma atvēlēt komerciālajiem medijiem priekšvēlēšanu raidījumu veidošanai gan latviešu, gan arī krievu valodā.

Attiecībā uz naudas ietekmi politikā konstatēts, ka iezīmējusies tendence samazināties partijām vidēji ziedotās naudas apjomam un tās kļuvušas mazāk atkarīgas no īpaši lieliem ziedojumiem. Vienlaikus partijas spējušas piesaistīt vairāk ziedojumu. Pētījuma autore uzsver, ka būtu jāapsver partiju avīžu izdevumu iekļaušana priekšvēlēšanu tēriņu griestos, jo šie izdevumi sāk veidot arvien lielāku partiju izdevumu īpatsvaru.

Ka iespējamos priekšvēlēšanu aģitācijas regulējuma pilnveidojumus pētījuma autore min administratīvo resursu izmantošanas ierobežojumu, trešo personu definējuma precizēšanu, kā arī nepieciešamību vērtēt, vai pašvaldību saistošie noteikumi par politisko vides reklāmu un aģitāciju publiskās vietās atbilst jaunajām priekšvēlēšanu aģitācijas prasībām. Tāpat pētījumā rosināts apsvērt iespēju televīzijā aģitācijas aizliegumu attiecināt uz visa veida politiskajām reklāmām.

2012.gada 29.novembrī Saeima pieņēma jaunu Priekšvēlēšanu aģitācijas likumu, kā arī grozīja partiju finansēšanas likumu. Jaunais regulējums aizliedza politisko reklāmu televīzijā mēnesi pirms vēlēšanām, divas reizes samazināja partiju vēlēšanu tēriņu griestus un maksimālā atļautā ziedojuma apmēru, kā arī paredzēja piešķirt finansējumu diskusiju raidījumiem komerciālajos medijos. Tāpat Saeima noteica ierobežojumus, lai novērstu administratīvo resursu izmantošanu priekšvēlēšanu aģitācijā. 

 

Saeimas Preses dienests

Ceturtdien, 25.aprīlī
09:00  Saeimas 2024.gada 25.aprīļa kārtējā sēde
10:30  Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas sēde
17:00  2024.gada 25.aprīļa atbilžu sniegšana uz deputātu jautājumiem