Frakciju viedokļi 2020.gada 6.februārī

(10.02.2020.)

Vadītāja. Esiet sveicināti, cienījamie radioklausītāji! Skan pārraide “Frakciju viedokļi”, un, kā ierasts, ceturtdienā pēc Saeimas sēdes deputāti jums pastāstīs par aktualitātēm Saeimas darbā.

Pirmajam šodien vārds frakcijas KPV LV deputātam Kasparam Ģirģenam. Lūdzu!

K. Ģirģens (KPV LV).

Labdien, cienījamie radioklausītāji! Šonedēļ Saeimā viens no būtiskākajiem ir likumprojekts “Grozījumi Energoefektivitātes likumā”. Likumprojekta mērķis ir novērst konstatētās problēmas, piemērojot Energoefektivitātes likuma normas attiecībā uz obligāto energoauditu veikšanu vai sertificētas energopārvaldības sistēmas ieviešanu lielajiem uzņēmumiem un lielajiem elektroenerģijas patērētājiem, kā arī nodrošināt likumā ietverto prasību ievērošanu energoefektivitātes pienākuma shēmas atbildīgajām pusēm un elektroenerģijas, gāzes un siltumenerģijas tirgotājiem.

Prakse parāda, ka daļa no komersantiem, uz kuriem attiecas Energoefektivitātes likuma 6. panta otrās daļas un Ministru kabineta 2017. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 226 “Energoefektivitātes pienākuma shēmas noteikumi” prasības, ignorē minēto prasību ievērošanu pat pēc vairākkārtējiem rakstiskiem atgādinājumiem par pienākumu iesaistīties energoefektivitātes pienākuma shēmā kā atbildīgajai pusei. Šādas rīcības rezultātā tiek apdraudēta Latvijas obligātā gala enerģijas ietaupījuma kumulatīvā mērķa sasniegšana.

Tāpat Saeimā trešajā, galīgajā, lasījumā atbalstīts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””, kas paredz no 2022. gada palielināt akcīzes nodokļa likmes saldinātajiem bezalkoholiskajiem dzērieniem. Šobrīd visiem saldinātajiem bezalkoholiskajiem dzērieniem noteikta vienota nodokļa likme – 7,4 eiro par 100 litriem dzēriena. Bezalkoholiskajiem dzērieniem nodokļa maksājumu aprēķinās pēc šādām likmēm: dzērieniem ar cukura saturu līdz 8 gramiem uz 100 mililitriem būs 7,4 eiro, dzērieniem ar cukura saturu no 8 gramiem uz 100 mililitriem – 14 eiro, un dzērieniem, kuru sastāvā ir citas saldinātājvielas, likme paredzēta tādā pašā apmērā kā visiem bezalkoholiskajiem dzērieniem līdz šim – 7,4 eiro par 100 litriem dzēriena.

Paldies.

Vadītāja. Paldies Kasparam Ģirģenam no frakcijas KPV LV.

Nākamais runās frakcijas “Attīstībai/Par!” deputāts Andris Skride. Lūdzu!

A. Skride (AP!).

Labdien, cienījamie radioklausītāji! Šodien es mazliet parunāšu saistībā ar to likumu, ko mēs šodien pieņēmām trešajā lasījumā. Tas, ka... jo saldāks būs dzēriens, jo patērētājam, ja viņš vēlēsies to lietot, būs jāmaksā vairāk. Kāpēc? Ir zināms, ka diemžēl mūsu valstī novēršamo mirstības riska faktoru ziņā mēs ļoti atpaliekam no citām Eiropas Savienības dalībvalstīm. Tā mūsu galvenā kļūda ir nepareizs dzīvesveids un faktiski nepareizs uzturs. Vidēji Eiropas Savienības dalībvalstīs no nepareiza uztura nāves gadījumi... saistīti ap 18 procentiem. Latvijā tas ir 31 procents, faktiski uz pusi vairāk, un tas ir tieši tāpēc, ka mēs ēdam nepareizi. Tās trīs būtiskākās lietas, ko mēs ēdam nepareizi, ir: pirmais – ir ļoti liels cukura un citu ogļhidrātu patēriņš, it sevišķi šo slēpto cukuru patēriņš, kuri ir dažādās sulās tetrapakās un arī dažādās limonādēs. Otrs – mēs lietojam ļoti daudz sāls. Es aicinu visus atteikties no šīs pārmērīgās sāls lietošanas, jo tas tiešām noved pie smagām slimībām. Un trešais – mēs izvēlamies nepareizus taukus, lietojam dažādas transtaukskābes, bet jālieto ir dabīgie tauki – saulespuķu eļļa, olīveļļa, sviests... Tie ir dabīgie tauki, kuri būtu jālieto.

Tāpēc mēs pieņēmām... sākām... Tas bija arī konkrēti mans priekšlikums – šiem saldinātajiem dzērieniem palielināt akcīzes nodokli, jo, kā mēs zinām, cukurs jeb glikoze, ogļhidrāti organismā diemžēl neuzkrājas un mēs nevaram saēsties... un nodrošināt nebaltām dienām šo glikozes un glikogēna līmeni. Cukurs ir tas, lai cik arī dīvaini liktos, kas organismā pārvēršas taukos, rada lieko holesterīnu un mūsdienās faktiski gandrīz vai katram sastopamo slimību – taukaino hepatozi. Tieši tāpēc no 2022. gada šie saldinātie dzērieni (lai ierobežotu to lietošanu, sevišķi bērniem) būs dārgāki. Turpināsim līdzīgi gan ar sālītiem... pārāk sālītiem un neveselīgiem produktiem, gan arī ar transtaukskābes saturošiem produktiem.

Paldies. No manis tas šodien viss.

Vadītāja. Paldies Andrim Skridem no frakcijas “Attīstībai/Par!”.

Nākamajam vārds frakcijas SASKAŅA deputātam Valērijam Agešinam. Lūdzu!

V. Agešins (SASKAŅA).

Labdien! Saeima šodien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus likumā “Par akcīzes nodokli”, palielinot akcīzes nodokli saldinātajiem dzērieniem.

Grozījumi nosaka, ka saldinātajiem dzērieniem, kuru sastāvā ir nevis cukurs, bet cits saldinātājs, no 2022. gada tiks piemērota nodokļa likme 7,4 eiro par 100 litriem, savukārt cukurotajiem dzērieniem, kuru saturā ir līdz 8 gramiem cukura uz 100 mililitriem, piemērojams nodoklis 7,4 eiro apmērā, bet dzērieniem ar lielāku cukura daudzumu – 14 eiro.

Protams, veselīgs dzīvesveids ir ilga mūža garants. To saprot daudzi cilvēki. Bet mēs patiesībā neredzam rūpes par cilvēku veselību, klausoties un piedaloties debatēs. Jo, piemēram, tad, kad Ministru kabinetā un Saeimā tiek lemts par akcīzes nodokli alkoholam, koalīcijas partijas lemj to pazemināt. Rodas jautājums – kur tad ir rūpes par cilvēku veselību? Turklāt es vēlos uzsvērt, ka, būtiski ceļot akcīzes nodokli saldinātajiem dzērieniem, tiks radītas negatīvas sekas vietējiem ražotājiem. Un par kompensācijām šiem cilvēkiem būtu kārtīgi jāpadomā. Līdz šim tas netika darīts.

Paldies par uzmanību.

Vadītāja. Paldies Valērijam Agešinam no frakcijas SASKAŅA.

Nākamais runās Nacionālās apvienības frakcijas deputāts Jānis Iesalnieks. Lūdzu!

J. Iesalnieks (NA).

Labdien, radioklausītāji! No Nacionālās apvienības viedokļa šodien Saeimā būtiskākais jautājums bija nevis tas, kas tika izskatīts, bet tas, kas netika izskatīts.

Proti, sākotnēji darba kārtībā bija iekļauts jautājums “Grozījums Vispārējās izglītības likumā”, kas pēc Nacionālās apvienības priekšlikuma paredz to, ka jebkurā pašvaldības bērnudārzā turpmāk varētu nodrošināt apmācību latviešu valodā – tātad arī tajos bērnudārzos, kas šobrīd ir krievu valodā... jebkurā pašvaldībā. Bet pēc “Attīstībai/Par!” iniciatīvas šis darba kārtības punkts tika izņemts no darba kārtības. Un, jāsaka, jau Izglītības, kultūras un zinātnes komisijā šīs partijas pārstāvji faktiski vienā balsī ar tā saucamajiem krievu skolu štābistiem bija pret šo priekšlikumu, ka turpmāk jebkurā bērnudārzā varētu nodrošināt apmācību latviešu valodā. Līdz ar to jāsaka... jāizsaka liela nožēla, ka šī krievu kremliskā propaganda ir panākusi dzirdīgas ausis arī nosacīti latviskajā partijā, kas ir “Attīstībai/Par!”.

Bet Nacionālā apvienība darīs visu, lai šis grozījums tiktu pieņemts, neraugoties uz to, ka vienai otrai partijai vai deputātam nav dūšas pieņemt šo jau 30 gadus kavējušos lēmumu, kas Latvijā bija jāpieņem jau deviņdesmito gadu sākumā, kad mēs atguvām neatkarību.

Tas īsumā būtu viss – no Nacionālās apvienības viedokļa.

Paldies.

Vadītāja. Paldies Jānim Iesalniekam no Nacionālās apvienības frakcijas.

“Frakciju viedokļus” turpina frakcijas JAUNĀ VIENOTĪBA deputāts Rihards Kozlovskis. Lūdzu!

R. Kozlovskis (JV).

Labdien, cienījamie klausītāji! Šodien gribētu pieskarties diviem jautājumiem.

Pirmais ir saistīts ar šo akcīzes... grozījumiem likumā “Par akcīzes nodokli”. Mēs esam debatējuši jau faktiski divas dienas... gan nepabeidzot iepriekšējo sēdi pagājušonedēļ. Tāpat arī Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā šis jautājums tika skatīts. Un, protams, frakcijas JAUNĀ VIENOTĪBA redzējums ir tāds, ka ir skaidrs, ka paaugstināts cukura daudzums dzērienos – tas ir kaitīgs veselībai.

Taču, uzklausot komisijas sēdē arī mūsu nozares pārstāvjus (tie ir tie, kas ražo mūsu iesala dzērienus, kvasu) un ņemot vērā arī to, ka pašlaik nav precīzi skaidra ietekme arī uz dzērieniem, kuros izmanto mākslīgos saldinātājus, mēs, protams, atbalstījām Zemkopības ministrijas priekšlikumu, kas paredzēja divkārši palielināt nodokli; tas, manuprāt... mūsuprāt, ir proporcionāli šodien. Tāpat, protams, ir nepieciešams reāls pētījums, kas sniedz tiešām salīdzinošu ieskatu par kaitīgumu... par to, cik kaitīgi ir gan saldinātie dzērieni, gan cukurs... dzērieni ar paaugstinātu cukura daudzumu.

Šodien debatēs uzstājās arī mūsu partijas deputāte Anda Čakša, kas izteica vienu no, mūsuprāt, iespējamiem risinājumiem, – ka uz to dzērienu iepakojumiem, kuros ir paaugstināts cukura daudzums, varētu tikt izvietoti speciāli brīdinājumi, tādējādi norādot vecākiem un arī bērniem, kuri iegādājas šādus dzērienus, ka tie ir potenciāli kaitīgi.

Otrs jautājums. Šodien Saeima pieņēma, manuprāt, svarīgu lēmumu – likumprojektu “Grozījumi Prokuratūras likumā”. Manuprāt, ir bijis produktīvs darbs, jo, ņemot vērā, ka mums stāv priekšā jauna ģenerālprokurora izvēle, ir spēts rast kompromisu par tām prasībām, kas ir izvirzāmas ģenerālprokuroram. Manuprāt, tās ir tiešām līdzsvarotas. Nosakot prasības... varbūt nepaplašinot pietiekami pretendentu skaitu... ir noteikta arī nepieciešamā pieredze... Manuprāt, ir ļoti līdzsvaroti... un galvenais tagad būs jautājums, protams, kādus kandidātus Saeimai nāksies vētīt.

Tā ka līdz ar to faktiski no mūsu frakcijas viedokļa šodien tas būtu viss.

Paldies par uzmanību! Lai veiksmīga nedēļas nogale!

Vadītāja. Paldies Rihardam Kozlovskim no frakcijas JAUNĀ VIENOTĪBA.

Nākamajam vārds Zaļo un Zemnieku savienības frakcijas deputātam Viktoram Valainim. Lūdzu!

V. Valainis (ZZS).

Pieskaršos tēmai par to, kas šodien notika ārpus Saeimas, ­­– tēmai, kas savā ziņā saistīta ar Saeimu. Sakarā ar administratīvi teritoriālo reformu notika iedzīvotāju konsultācijas vairākos pagastos, šajā nedēļā – Limbažu novadā un Saulkrastos (tas notika vakardien). Gribu pateikt lielu paldies visiem tiem cilvēkiem, kas ņēma dalību šajā akcijā un izrādīja savu neapmierinātību ar to, kā tiek piedāvāti reformas modeļi attiecībā uz Limbažu un Saulkrastu novadu. Un aicinātu iedzīvotājus arī turpmāk būt aktīviem un paust savu pozīciju attiecībā uz administratīvi teritoriālo reformu, aizsargājot savas intereses, parādot savu lokālpatriotismu un veidojot šo reformu maksimāli loģisku.

Kā jau minēja iepriekšējie runātāji, mēs šodien Saeimā atbalstījām akcīzes nodokļa palielinājumu dzērieniem ar paaugstinātu cukura daudzumu. Mēs savu pozīciju balstījām tieši uz konsultācijām – konsultējāmies ar uzņēmējiem, konsultējāmies ar Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameru, ieklausoties tajā, ko saka nozare. Jo pēc būtības, ja saldinātais dzēriens maksās veikalā dārgāk, ar to nebūs atrisinātas tās problēmas, par kurām runā šobrīd “Attīstībai/Par!” pārstāvji. Gluži otrādi, tas neuzlabos neko, un mēs tikai mēģināsim aizmiglot acis paši sev... bēgsim no reālās dzīves, neskatoties uz to, kas notiek mūsu skolās, neskatoties uz to, kādi ir ēšanas paradumi, kas ir arī reālie aptaukošanās iemesli, un mēģināsim to visu vienkārši aizlāpīt ar tādiem sīkiem... sīkumiem, nepievēršot uzmanību... Ja mēs par akcīzes nodokli runājam, kāpēc mēs samazinām akcīzes nodokli, piemēram, alkoholam, kāpēc nepalielinām akcīzes nodokli, piemēram, vīnam un dažādām citām precēm? Jaunie tabakas veidi, kas Latvijā ienākuši ar gluži niecīgu... vispār – akcīzes nemaksātāji... tiem arī varētu palielināt akcīzi, lai varētu nodrošināt budžeta vajadzības.

Noslēgumā es visas frakcijas vārdā un visas Latvijas Zaļo un Zemnieku savienības vārdā gribētu izteikt līdzjūtību visiem Aivara Berķa tuviniekiem. Tas ir latviešu mežsaimnieks, žurnālists un politiķis, Latvijas Zemnieku savienības biedrs, kas ir devies mūžībā. Viņš ir bijis arī viens no... bijis pirmais atjaunotās partijas, Latvijas Zemnieku savienības, priekšsēdētājs. Izsaku visdziļāko līdzjūtību viņa tuviniekiem visas frakcijas vārdā un visu Latvijas Zemnieku savienības biedru vārdā.

Paldies.

Vadītāja. Paldies Viktoram Valainim no Zaļo un Zemnieku savienības frakcijas.

Un “Frakciju viedokļus” šodien noslēdz Jauno konservatīvo frakcijas deputāts Juris Rancāns. Lūdzu!

J. Rancāns (JK).

Labdien, godātie klausītāji! Mūsuprāt, svarīgākie jautājumi šodienas sēdē bija likumprojekti “Grozījumi Prokuratūras likumā” un “Grozījumi likumā “Par tiesu varu””. Abi likumprojekti ir saistīti ar jauno ģenerālprokurora amata kandidātu atlases un izvēles kārtību. Es tikai atzīmēšu svarīgākās lietas, ko šie likumprojekti mainīja.

Pirmā lieta ir tā, ka Ģenerālprokuratūra turpmāk katru gadu līdz 1. martam Saeimai sniegs ziņojumu par iepriekšējā gadā paveikto un par prokuratūras turpmākajām, tas ir, nākamā gada, prioritātēm.

Otrkārt, turpmāk uz ģenerālprokurora amatu pieteikties varēs paši kandidāti, nevis tos kāds virzīs, kā tas bija iepriekš.

Kā trešo varu minēt to, ka ir paredzēts, ka ģenerālprokurora amatam varēs pieteikties arī tiesneši, ne tikai prokurori, kā tas bija iepriekš. Savukārt strīdīgais jautājums par to, vai varētu pieteikties advokāti un mācībspēki no augstskolām, tika izslēgts, un šāda norma otrajā lasījumā nav pieņemta.

Kā ceturto varu minēt to, ka atlase notiks atklātā konkursā, savukārt atlases kritērijus un vērtēšanas kritērijus noteiks Tieslietu padome, tas ir, attiecīgās nozares speciālisti.

Piektkārt, Tieslietu padomei būs jāprasa drošības iestādei atzinums par kandidātu atbilstību pielaides valsts noslēpumam saņemšanai, un virzīt apstiprināšanai Saeimā varēs tikai tādu kandidātu, kurš šādu atzinumu, pozitīvu atzinumu, būs saņēmis.

Kā sesto varu minēt, ka paredzēts: ja ģenerālprokurora amatā tiks apstiprināts tiesnesis, tad pēc ģenerālprokurora pilnvaru termiņa beigām viņš varēs atgriezties tiesneša amatā, ja vien nebūs sasniedzis tiesnešiem noteikto maksimālo vecumu.

Un pats pēdējais – kandidātus ievēlēšanai virzīt uz Saeimu varēs Tieslietu padome ne vēlāk kā mēnesi pirms iepriekšējā ģenerālprokurora pilnvaru termiņa beigām.

Paldies, dārgie klausītāji! Tas man šodien būtu viss.

Vadītāja. Paldies Jurim Rancānam no Jauno konservatīvo frakcijas.

Līdz ar to šodien “Frakciju viedokļi” ir izskanējuši. Paldies, ka klausījāties, un uz sadzirdēšanos nākamnedēļ!

Svētdien, 24.novembrī