Sēdi vada Latvijas Republikas 5.Saeimas priekšsēdētājs
Anatolijs Gorbunovs.
Sēdes vadītājs. Lūdzu, ieņemiet
vietas! Godātie deputāti! 1995.gada 23.augusta Saeimas
ārkārtas sēdi paziņoju par atklātu.
Darba kārtībā ir divi jautājumi - Saeimas
lēmuma projekts "Par Latvijas Republikas Augstākās
tiesas tiesnešu skaitu" un likumprojekts "Grozījumi
Latvijas Civilprocesa kodeksā", otrais lasījums.
Sākam izskatīt pirmo jautājumu. Lūdzu
referentu! Aivars Endziņš - Juridiskās komisijas
priekšsēdētājs, "Latvijas ceļa"
deputāts. Lūdzu!
A.Endziņš (LC).
Cienījamo priekšsēdētāj!
Cienījamie kolēģi! Lūdzu izmantot dokumentu
nr.763, kurā ir Saeimas lēmums "Par Latvijas
Republikas Augstākās tiesas tiesnešu skaitu"
un kura būtība ir palielināt Augstākās
tiesas tiesnešu skaitu uz 47 tiesnešiem (pašreiz ir
35 tiesneši). Jums šim dokumentam ir pievienota arī
Augstākās tiesas priekšsēdētāja
vēstule, kura adresēta Saeimas priekšsēdētājam
Gorbunova kungam, kā arī projekts par Augstākās
tiesas struktūras reorganizāciju, kā arī
štatu saraksts kā tāds. Kāpēc mums
būtu jāizskata šis lēmums tagad un kāpēc
es lūdzu kopā ar grozījumiem Civilprocesa kodeksā
Saeimas Prezidiju sasaukt Saeimas ārkārtas sēdi?
Tāpēc, ka mums ir jāpieņem šis lēmums,
lai varētu praktiski reāli veikt reorganizāciju
Augstākajā tiesā, lai varētu izveidot
tos departamentus, kurus paredz likums "Par tiesu varu",
lai varētu izveidot Augstākās tiesas senātu
un līdz ar to lai ar šā gada 1.oktobri reāli
varētu sākt funkcionēt apelācijas instances.
Šobrīd mums vēl ir saglabājusies vecā
padomju sistēma, kur kā pirmās instances tiesa
ir minēta rajona vai pilsētas tiesa, jo apgabaltiesa
vēl neveic apelācijas tiesas funkcijas, un tātad
pastāv tikai kasācijas iespējas. Šis lēmuma
projekts paredz, ka, palielinot tiesnešu skaitu, - tas nebūt
nenozīmē, ka tiesnešu skaits tiek palielināts
uzreiz šodien, bet tas dod iespēju Augstākajai
tiesai jau tā finansējuma ietvaros, kāds ir
pašreiz... Bez tam gribu jūs informēt, ka, gatavojot
budžeta grozījumus, ko izstrādājusi valdība
un ko Saeima jau ir akceptējusi pirmajā lasījumā,
ir arī valdības priekšlikums par Augstākās
tiesas budžeta palielinājumu par 12 tūkstošiem
un vēl dažiem latiem, lai varētu reāli
šogad vēl palielināt ar nelielu tiesnešu
skaitu, bet šis tiesnešu skaits ir nepieciešams, lai
varētu plānot nākamā gada budžetu
jau izejot no tā, kāda ir reālā Augstākās
tiesas funkcionēšanas nepieciešamība. Tāpēc
es aicinātu cienīto Saeimu atbalstīt šo
priekšlikumu un pieņemt šo lēmumu. Paldies.
Sēdes vadītājs. Sākam debates.
Andrejs Siliņš - "Latvijas ceļš".
Lūdzu! Deputāta Andreja Siliņa nav zālē?
Lūdzu!
A.Siliņš (LC).
Augsti godātais Prezidij! Godātie kolēģi! Es šeit gribu runāt par šo jautājumu tādēļ, ka, neskatoties uz to, ka reformas ir vajadzīgas, mēs visi saprotam, ka pašreiz mūsu valsts finansiālais stāvoklis ir ļoti sarežģīts un ka šīs reformas diemžēl paredz arī grozījumus budžetā tajā virzienā, ka tiek palielināts finansējums Augstākajai tiesai. Un es domāju, ka tas Kārtības rullī nav rakstīts vis par lēmumiem, bet par likumiem, ka, pirms izskata pirmajā lasījumā, ir jābūt Finansu ministrijas atzinumam par šiem jautājumiem. Šeit šāds atzinums nav redzams, tādēļ es domāju, ka tā iemesla dēļ vien šo jautājumu vajadzētu atlikt un izskatīt saņemtajiem dokumentiem pamatojumu, vai tas tagad ir iespējams - papildus izdalīt finanses, tagad, kad trūkst naudas ļoti daudzās sfērās. Es saprotu, ka reformas ir vajadzīgas visās vietās, bet es nepiekrītu tam, ka reformas var veikt, tikai palielinot darbinieku skaitu, palielinot naudu, un tad cerēt, ka būs kaut kas labāks. Reformām - tieši otrādi! - vajadzētu būt tādām, lai skaits samazinātos un lai arī finanses galu galā samazinātos. Šis jautājums atrisināts šeit netiek. Tieši otrādi! Reformas ir reformu dēļ, bet varbūt vēl sliktāk - to tiesnešu dēļ, kuri grib saņemt ļoti pieklājīgas algas.
Un tagad es gribu pievērst jūsu uzmanību
šim Latvijas Republikas Augstākās tiesas štatu
sarakstam, kas ir pievienots projekta beigās. Šeit ir
ļoti interesanta vieta vienā vietā apslēpta
- tajā rindiņā, kur priekšsēdētājam
paliek tā pati alga, arī priekšsēdētāja
vietniekam tāpat, pie kam tās ir ļoti solīdas
algas - 412 latu un 358 lati. Tiesnešiem, kuru skaits palielinās
no 32 uz 41, līdz šim alga ir bijusi 295 lati, bet pēc
tam, ja izdala ar 41, ir paredzēta 336 lati, tātad
katram tiesnesim nāk klāt 41 lats mēnesī.
Tas ir mazliet mazāk par skolotāja vidējo algu,
un tas nozīmē, ka mēs ar vieglu roku sakām,
ka šī reforma mums nozīmē likvidēt
41 vai 40 skolotājus. Pieliekam šeit klāt, un
reforma ir izdarīta. Tiesneši laimīgi, neskatoties
uz to, ka varbūt vajadzēja veikt tieši otrādu
analīzi - izanalizēt, cik labi un kārtīgi
ir strādājuši tiesneši. Ir daudz piemēru,
kad tieši Augstākās tiesas tiesnešu darbs
ir bijis nekvalitatīvs, un tad pēc tam varētu
domāt par to. Taču tagad ar vieglu roku, ar Saeimas
lēmumu, bez Finansu ministrijas atzinuma mēs nobalsosim,
lai iet vaļā - no 35 paaugstināt līdz 47
tiesnešiem, un vispār 58 jaunas štata vienības
klāt. Es uzskatu, ka tas pašreiz ir nepiemēroti
pašreizējiem apstākļiem, bet galvenokārt
es tomēr gribētu dzirdēt un redzēt,
pirms to apspriež, Finansu ministrijas slēdzienu,
ka tas ir iespējams šajos apstākļos, kad
visiem tiek samazinātas finanses, ka vienā vietā
tomēr ir iespējams viņas palielināt.
Paldies.
Sēdes vadītājs. Vairāk runātāji
nav pieteikušies. Līdz ar to debates pabeidzam. Lūdzu
referentu!
A.Endziņš (LC).
Cienījamais Siliņa kungs! Ja jūs būtu ieklausījies tajos vārdos, ko es teicu pašā sākumā, ka valdība ir iesniegusi un Budžeta un finansu komisijai ir priekšlikums par finansējuma palielināšanu budžeta grozījumos par 12 tūkstošiem 99 latiem, ja mani atmiņa neviļ. Tātad šeit nav runa par to, ka visi šie štati tiek aizpildīti uzreiz šodien. Tā ir viena lieta. Līdz ar to, ja tas nāk no valdības, tad tas nav Finansu ministrijas... tad atzinums nekāds nav vajadzīgs, jo nenāk jau Juridiskā komisija ar šādu priekšlikumu. Tātad šeit tas viss jau ir paredzēts par skaita palielināšanu. Es saprotu, ka varbūt daudzās sfērās var veikt reformas, nevis palielinot štatus, bet tos samazinot, bet, ja mēs runāsim nopietni, Siliņa kungs, tad tiesu struktūras ir tās, kuras ir palikušas skaita ziņā ļoti mazskaitlīgas, un, gribam mēs to vai negribam, perspektīvā mums nāksies ne tikai Augstākās tiesas tiesnešu skaitu palielināt, bet arī palielināt tiesnešu skaitu rajonu un pilsētu tiesās, arī apgabaltiesās, jo jau šodien lietas izskatīšanai tiek noliktas ar milzīgu amplitūdu atkarībā no tā, kādas kategorijas ir šīs lietas. Un, ja lietas tiek nozīmētas uz izskatīšanu pēc diviem mēnešiem, pēc trijiem mēnešiem, pēc pusgada - vai tas ir normāli? Un tas ir tikai tāpēc, ka nav pietiekošs cilvēku skaits.
Mēs šodien Saeimā pieņemam
arvien jaunus likumus, kuros paredzam iespēju cilvēkam
griezties tiesā, lai aizstāvētu savas aizskartās
intereses. Pārsūdzības iespējas, ja mēs
saglabāsim to pašu tiesnešu skaitu, būtībā
mēs padarām par neiespējamām, par nerealizējamām.
Es lūdzu to ņemt vērā. Šeit nav
runa arī ne par kādu algas palielinājumu. Es
nezinu, no kurienes Siliņa kungs to ir izņēmis
ārā. Un, ja mēs runājam par algām,
tad es jūs gribētu informēt arī par
vēl tādu lietu, ka, piemēram, Norvēģijā
Augstākās tiesas priekšsēdētājam
alga ir lielāka nekā parlamenta priekšsēdētājam,
nekā valdības galvam. Tā ir trešā
vara. Un, ja mēs gribam, lai tiesu sistēmā
mums strādātu augsti kvalificēti profesionāļi,
tad mums ir jādomā par viņu atalgojumu. Un
es vēlreiz atkārtoju - neizdarot to, mēs atstājam
veco sistēmu, mēs neradām cilvēkiem
iespēju lietu pārsūdzēt apelācijas
kārtībā, tas ir, lai jau augstāka instance
ar kvalificētāku tiesnešu sastāvu varētu
lietu izskatīt pēc būtības, ne tikai
procesuālo normu pārkāpumu, un tāpēc
es tomēr aicinu cienījamo Saeimu atbalstīt
šo lēmumu. Paldies.
Sēdes vadītājs. Lūdzu zvanu!
Lūdzu, balsosim par Saeimas lēmuma projektu - noteikt,
ka Latvijas Republikas Augstākās tiesas sastāvā
ir 47 tiesneši, tajā skaitā senātā
- 19 tiesneši un tiesu palātās - 28 tiesneši.
Balsosim, lūdzu! Lūdzu rezultātu! Par - 55,
pret - 6, atturas - 6. Lēmums ir pieņemts.
Nākošais darba kārtības jautājums - likumprojekts "Grozījumi Latvijas Civilprocesa kodeksā". Otrais lasījums.
Juridiskās komisijas vārdā "Latvijas
ceļa" deputāts Bordāns. Lūdzu!
J.Bordāns (LC).
Godātie kolēģi! Strādāsim ar dokumentu nr. 910, un Juridiskā komisija lūdz izskatīt un pieņemt grozījumus Latvijas Civilprocesa kodeksā otrajā lasījumā.
Īsi par visiem grozījumiem kopā gribētu teikt, ka likumprojektā ir pavisam 32 priekšlikumi, kas būtībā nosaka to, ka tiesu reforma turpinās un šīs reformas gaitā tiek būtiski mainīta Latvijas Augstākās tiesas struktūra, tiek pabeigta tiesas senāta struktūras izveide, Augstākās tiesas senāta izveidošana, un visi grozījumi ir saistīti tieši ar šīm procesuālajām lietām.
Komisijai būtībā arī iepriekš neradās lielas domstarpības par principāliem jautājumiem, tāpēc visi šeit iesniegtie priekšlikumi galvenokārt runā par tehniskām detaļām.
Tātad likumprojekta 1. priekšlikums. Ir
priekšlikums izteikt Civilprocesa kodeksa 7. pantu jaunā
redakcijā, kur ir mainīts nosaukums, ir minēta
civillietu koleģiāla izskatīšana un ir
ieteikts izslēgt 7. panta piekto daļu. Šis tieslietu
ministra priekšlikums ir pieņemts. Tas nosaka jaunu
Augstākās tiesas struktūru, kādā
veidā viņa darbojas.
Sēdes vadītājs. Vai ir iebildumi
deputātiem? Nav. 7. pants ir akceptēts. Tālāk,
lūdzu!
J.Bordāns. Tātad izteikt 7.1 pantu redakcijā,
kādu ir piedāvājusi Juridiskā komisija.
Šī panta grozījumu būtība ir tāda,
ka padomju civiltiesiskās normas un termini tiek aizstāti
ar civiltiesiskiem terminiem, kādi ir minēti un tiek
lietoti Latvijas Civillikumā.
Sēdes vadītājs. Tālāk,
lūdzu!
J.Bordāns. Nākošais priekšlikums
ir tieslietu ministra priekšlikums - izslēgt 12. pantu.
Komisija ir pieņēmusi šādu priekšlikumu
un ierosina par to...
Sēdes vadītājs. Arī nav iebildumu? Tālāk! (Zālē liels troksnis.)
Es atvainojos! Kolēģi deputāti!
Esiet tik laipni un izturieties nedaudz klusāk... Lūdzu,
turpiniet!
J.Bordāns. Tieslietu ministra priekšlikums
- izslēgt 13. pantu, kas runā par prokuratūras
uzraudzību civilprocesā. Tas ir saistīts ar
Prokuratūras likuma jaunu redakciju, kas ir diezgan sen
jau pieņemta, bet nebija izdarīti attiecīgi
grozījumi Civilprocesa kodeksā, kas nosaka tiesu varas
neatkarību no prokuratūras un no valsts varas.
Sēdes vadītājs. Iebildumu nav?
Lūdzu, tālāk!
J.Bordāns. Izteikt Civilprocesa kodeksa 15.
pantu jaunā redakcijā. Un ir pieņemts arī
tieslietu ministra priekšlikums par atsevišķiem
redakcionāliem precizējumiem. Jā, te varbūt
varētu piebilst, ka šis pants, šie grozījumi
nostiprina sacensības principu Latvijas tiesu tiesvedībā
un nedaudz atšķiras no tā, kā tas tika
izskatīts iepriekš padomju tiesībās.
Sēdes vadītājs. Nav iebildumu?
Lūdzu, tālāk!
J.Bordāns. Priekšlikums - izslēgt
17. panta piekto daļu - tika pieņemts.
Sēdes vadītājs. Tālāk,
lūdzu!
J.Bordāns. 7. priekšlikums - izslēgt
26. panta pirmās daļas pirmajā punktā vārdus,
kas ir minēti dokumentā. Tie ir saistīti ar
Saimnieciskās tiesas reformu, faktiski ar tiesu sistēmas
reformu un Saimnieciskās tiesas darbības paredzēto
izbeigšanu saskaņā ar mūsu pirmajā
lasījumā pieņemto likumprojektu.
Sēdes vadītājs. Nav iebildumu?
Pieņemts.
J.Bordāns. Šī paša minētā
iemesla dēļ ir priekšlikums izslēgt 27.
pantu.
Sēdes vadītājs. Tālāk,
lūdzu!
J.Bordāns. Izslēgt 29. pantu ar šādu
pašu motivāciju.
Sēdes vadītājs. Tālāk,
lūdzu!
J.Bordāns. 10. priekšlikums - izteikt Civilprocesa
kodeksa 41. pantu sekojošā redakcijā. Paskaidrošu,
ka īpaši būtisku izmaiņu šajā
pantā nav. Ir noteikts, ka tātad prokuroram paliek
tiesības darboties noteiktā kārtībā
- piedalīties civilprocesā, veikt nepieciešamās
darbības pilsoņu interešu aizsardzībā
- gan pilsoņu, gan valsts interešu aizsardzībā,
taču te liek akcentu uz viņa tiesībām,
bet neuzliek striktus pienākumus.
Sēdes vadītājs. Tālāk,
lūdzu!
J.Bordāns. Izteikt 80. pantu sekojošā
redakcijā. Tātad ir pieņemta Ministru kabineta
piedāvātā redakcija, un jūs varat redzēt,
kādā veidā tiek izstrādātas valsts
nodevas, attiecīgas civilprasības tiesvedībā.
Sēdes vadītājs. Iebildumu nav?
Pieņemts komisijas priekšlikums.
J.Bordāns. Papildināt 88. panta pirmo
sadaļu. Jā, šī varbūt ir būtiska
lieta, kas saistīta ar to, ka laulātajiem un arī
pirmās un otrās pakāpes radiniekiem mantojuma
lietās daļā par privatizācijas sertifikātu
mantošanu viņi ir atbrīvoti no tiesas izdevumu
samaksas.
Sēdes vadītājs. Tālāk,
lūdzu!
J.Bordāns. Izteikt jaunā redakcijā
114. panta pirmo daļu, kura būtībā saistīta
ar apelācijas instances iekļaušanu civilprocesa
tiesvedībā... tiesvedības civilprocesā.
Sēdes vadītājs. Lūdzu, tālāk!
J.Bordāns. 119.1 pants - civillietu piekritība
apgaltiesai. Pants izteikts jaunā redakcijā un ir
saistīts ar tiesu reformas turpināšanu.
Sēdes vadītājs. Nav iebildumu
deputātiem?
J.Bordāns. Jaunā redakcijā izteikts
arī 123. pants - "Izņēmuma piekritība".
Tas nedaudz atšķiras tātad no pirmajā lasījumā
pieņemtā likumprojekta, taču ir izslēgta
trešā daļa, kura pēc būtības
nosaka to, ka, mūsuprāt, - nav nepieciešams atsaukties
uz atsevišķu likumu, jo tiesai tik un tā tas
ir jāievēro un viņa arī vadīsies
pēc tā.
Sēdes vadītājs. Nav iebildumu?
Pieņemts.
J.Bordāns. 17. priekšlikums - likumprojektu
papildināt ar jaunu 137.1 pantu - "Prasības nodrošinājums
pirms prasības celšanas". Pants ir ļoti būtisks.
Šādas prakses līdz šim nebija, - tā
netika pieļauta tiesvedībā, ka iespējamais
prasītājs varēja lūgt nodrošināt
prasību arī pirms prasības celšanas, un
pantā ir noteikti gadījumi, kādos šīs
darbības var tikt izdarītas. Tas ir gadījumos,
ja pastāv draudi, ka iespējamais atbildētājs
izvairīsies vēl pirms prasības celšanas...
ka varēs izvairīties no viņa parādu
piedziņas.
Sēdes vadītājs. Vai deputātiem
ir iebildumi? Nav. Pieņemts.
J.Bordāns. Izslēgt Civilprocesa kodesa
199.1 panta 4. punktā vārdus... Un šis ir redakcionāls
labojums.
Sēdes vadītājs. Tālāk,
lūdzu!
J.Bordāns. Izteikt 209. panta pirmo daļu
jaunā redakcijā.
Sēdes vadītājs. Būtu labi,
ja būtu dažu vārdu komentārs par jauno
redakciju... (Starpsauciens no zāles: "Nav iebildumu.")
J.Bordāns. Šis ir saistīts ar to,
ka mainīja... tātad rodas apelācijas iespējas.
Pants nosaka, kādā veidā stājas spēkā
pirmās instances tiesas spriedums, jo līdz šim
šī kārtība bija citāda tieši tādēļ,
ka trūka vienas tiesvedības pakāpes - pārsūdzēšanas
iespējas. Un arī tā, kādā veidā
tiek izskatīts apelācijas kārtībā...
Tātad otrajā instancē šīs normas
ir atrunātas sekojošā likuma... jaunā likumprojekta
nodaļā, Civilprocesa kodeksa nodaļā. Tālab
ir bijis jāgroza tieši šis pants.
Sēdes vadītājs. Nav iebildumu?
Tālāk, lūdzu!
J.Bordāns. Arī saistībā ar
šo apelācijas instances ieviešanu tiesvedībā
ir piedāvājums tātad - un ir pieņemts
- izteikt 211. pantu jaunā redakcijā. Tie ir nekavējoties
izpildāmie tiesas spriedumi. Un nākamajos pantos,
ko mēs izskatīsim, būs noteikta arī kārtība,
kādā veidā stājas spēkā...
kādā veidā tiek izpildīti šie spriedumi
un kādā veidā lietas var būt pārsūdzētas
arī šinīs gadījumos, kad spriedumi tiek
nekavējoties izpildīti. Tas ir saistīts arī
ar tiesvedības ... tātad tiesu darbības paātrināšanu.
Sēdes vadītājs. 211. pants ir
pieņemts. Tālāk!
J.Bordāns. Svītrot 212. pantu. Šis
ir saistībā ar 211. pantu. Faktiski šī daļa,
kas nosaka, kādā veidā var pieļaut tiesas
spriedumu nekavējoties izpildīt, ir, jūs redzat,
esošajā redakcijā pasvītrotais teksts. Tas
ir ievietots 211. pantā, un tādējādi
šā panta būtība ir jau izteikta, un saistībā
ar pārējiem labojumiem Civilprocesa kodeksā
pārējās 212. panta daļas vairs nav nepieciešamas.
Tādēļ šis pants ir svītrojams.
Sēdes vadītājs. Lūdzu, tālāk!
J.Bordāns. Tāpat tiek svītroti
arī 233. panta ceturtajā daļā vārdi
"kasācijas kārtībā", jo arī
turpmāk šajā mūsu izskatāmajā
tekstā parādīsies faktiski pilnīgi cita
kasācijas kārtība civilprocesuālajā
tiesvedībā.
Sēdes vadītājs. Tālāk,
lūdzu!
J.Bordāns. Juridiskā komisija ir iesniegusi
pilnīgi jaunu priekšlikumu, kas pirmajā lasījumā
netika iesniegts un izskatīts, - precizēt Civilprocesa
kodeksa pantu numerāciju. Šī ir tīri tehniska
lieta un saistīta ar to, ka rudenī... pavasarī
Saeimā pieņemtie Civilprocesa kodeksa labojumi...
tika atrastas kļūdas pantu numerācijā:
285., 285.1 un 285.2 pants dublējas esošajā Civilprocesa
kodeksā, un, lai novērstu šo nepilnību,
tātad ir piedāvājums uzskatīt šos
pantus attiecīgi par 284.1, 284.2 un 285. pantu.
Sēdes vadītājs. Tālāk,
lūdzu!
J.Bordāns. Likumprojekta 24. pants nosaka svītrot
kodeksa trešo sadaļu - "Tiesvedība kasācijas
instancē".
Sēdes vadītājs. Tālāk!
J.Bordāns. Tātad ļoti būtiska
lieta ir tā, ka no kodeksa tiek svītrota vesela sadaļa
un pazūd vesels jēdziens - "kasācijas
instances" - tādā izpratnē, kādā
tas pastāvēja visus padomju laikus, un turpmāk
tiek piedāvāta jauna sadaļa, jo mainās
šī kasācijas būtība - nākotnē
ir paredzēts to mainīt sakarā ar to, ka tiek
ieviesta arī apelācijas instance.
Sēdes vadītājs. Lūdzu, tālāk!
J.Bordāns. Par šo pašu labojumu. Es
uzskatu, ka acīmredzot nebūtu nepieciešams lasīt
katru pantu atsevišķi, jo šis ir viens likumprojekta
pants, un es tātad nelasīšu katru svītrojamo
pantu. Būtu arī jāmin, ka šajā pašā
priekšlikumā tiek ietilpināta arī likumīgā
spēkā stājušos... jā, es atvainojos,
tas ir jau 25.priekšlikums - par likumīgā spēkā
stājušos spriedumu un lēmumu jaunu izskatīšanu.
Arī šī kārtība tiek grozīta
nākamajos pantos, kādi tiek likti priekšā.
Sēdes vadītājs. Vai deputātiem
ir iebildumi? Nav.
J.Bordāns. Un 26.priekšlikums, likumprojekta
26.pants, ir - papildināt kodeksu ar jaunu sadaļu,
tas ir, trešo A sadaļu: "Tiesas spriedumu un lēmumu
pārsūdzēšana". Šī sadaļa
ir varbūt pati būtiskākā visā likumprojektā
un nosaka tiesvedības kārtību gan apelācijas
instancēm, gan arī kasācijas instancēm
jaunā izpratnē. Ja jums nebūtu priekšlikumu
vai jautājumu par kādu no atsevišķiem pantiem,
jo te ir izteikti un piedāvāti pilnīgi jauni
panti, un salīdzinot ar priekšlikumu, kāds ir
saņemts no Ministru kabineta, ir redzams, ka Juridiskajā
komisijā izdarītie precizējumi attiecas faktiski
tikai uz tehniskām detaļām un redakcionāliem
labojumiem... tāpēc, ja jums nebūtu iebildumu
un ja jūs to apstiprinātu, mēs varētu
pāriet pie likumprojekta 27.panta un visus šajā
likumprojekta pantā iekļautos Civilprocesa kodeksa
pantus atsevišķi nelasīt un neizskatīt.
Sēdes vadītājs. Kurā lapaspusē
tas būtu?
J.Bordāns. Nākamais ir 43.lapaspusē.
Sēdes vadītājs. O, jā! Tāds
pamatīgs gājiens uz priekšu. (Starpsauciens nio
zāles: "Labi ir!") Vai deputātiem ir kādi
iebildumi? Deputāts Rozentāls izteica atbalstu, tas
ir stenogrammas labad. Nav iebildumu. Līdz ar to, lūdzu,
44.lapaspuse!
J.Bordāns. Likumprojekta 27.pants. Es saklausīju
no Jonīša kunga runu, tātad varbūt aizrādījumu,
ka bija jau iepriekš grozījumi, kas ir būtiski.
Varbūt tiešām, lai šis jautājums nepaliktu
neizrunāts, ir jāsaka, ka tajā pašā
likumprojekta 26.pantā tomēr ir lietas, kas tika
pēc būtības noraidītas Juridiskajā
komisijā, un tas ir tieslietu ministra priekšlikums
- papildināt 347.pantu ar 12.punktu šādā
redakcijā: "Valsts kontroles lēmumi par uzrēķiniem".
Tātad šis priekšlikums deva tiesības kā
izpildu dokumentu uzskatīt arī Valsts kontroles lēmumus
par uzrēķiniem. Juridiskās komisijas viedoklis
un arī no Tieslietu ministrijas pieaicināto speciālistu
viedoklis sakrita ar mūsu viedokli, un mēs analizējot
nonācām pie secinājuma, ka šādi Valsts
kontroles lēmumi netiek izsniegti, pamatojoties uz tiesu
spriedumiem, un tas būtu būtisks tiesu varas... tātad
iejaukšanās tiesvedības principos, un tas nesaskan
ar Civilprocesa kodeksa vispārīgajām normām
un nesaskan arī ar, varētu teikt, konstitucionālajiem
principiem par tiesu varas dalīšanu. Tātad, ja
pret to nav iebildumu, mēs varbūt varētu pāriet
pie nākamā jautājuma.
Sēdes vadītājs. Iebildumu nav.
Pieņemts.
J.Bordāns. Likumprojekta 27.pants - izteikt
348.panta pirmo un otro daļu jaunā redakcijā.
Šis pants nosaka izpildraksta izsniegšanas būtībā
tehniskas detaļas, kas ir saistītas ar apelācijas
instances ieviešanu un to, kādā veidā tiek
izsniegti izpildraksti par pirmās instances vai apelācijas
instances tiesas spriedumiem.
Sēdes vadītājs. Iebildumu nav.
Pieņemts.
J.Bordāns. Lkumprojekta 28.pants: 353.panta
pirmā daļa tiek izteikta jaunā redakcijā.
Sēdes vadītājs. Arī pret
šo nav iebildumu.
J.Bordāns. Likumprojekta 29.pants - izteikt
Civilprocesa kodeksa 354.panta otro daļu jaunā redakcijā,
un, kā jūs redzat, tas ir saistīts vienkārši
ar vārda "pilsoņi" svītrošanu
no esošā Civilprocesa kodeksa teksta.
Sēdes vadītājs. Nav iebildumu.
J.Bordāns. Nav uzskatīts par atsevišķu likumprojekta pantu arī deputātes Počas ieteiktais papildinājums - papildināt 356.pantu ar vārdiem "izņemot nodokļu administrācijas lēmumus par nodokļu parāda piedziņu, kurus izpilda nodokļu administrācijas ierēdņi". Juridiskā komisija ir noraidījusi šo priekšlikumu tiešā saistībā ar manis minēto argumentāciju attiecībā uz 347.panta 12.punktu, kas ir saistīts ar Valsts kontroles darbību, un šeit tas ir arī saistīts ar nodokļu administrācijas lēmumiem, un iebildums ir tieši tas pats - ka valsts izpildinstitūciju iejaukšanās tiesvedības darbībā... faktiski tā nebūtu iejaukšanās, bet šo tiesvedības funkciju saplūšana ar valsts izpildvaras funkcijām nebūtu vēlama.
Un likumprojekta 30.pants.
Sēdes vadītājs. Nav iebildumu.
J.Bordāns. Likumprojekta 30.pants: aizstāt
Civilprocesa kodeksa 362.pantā vārdus "pçc
šā kodeksa 207.panta noteikumiem" ar vārdiem
"pçc šā kodeksa 207. vai 307.1panta noteikumiem".
Un 307.1 panta noteikumi nosaka izpildāmā apelācijas
instances sprieduma izskaidrošanu. Tehnisks papildinājums.
Sēdes vadītājs. Deputātiem
nav iebildumu. Lūdzu, tālāk!
J.Bordāns. Likumprojekta 31.pants, kurā
ir analoģiska motivācija kā likumprojekta 30.pantā.
Tiek papildus minēta 309.1 pantā noteiktā kārtība,
un tas attiecas uz apelācijas instances tiesas sprieduma
izpildīšanas atlikšanu vai sadalīšanu
termiņos, sprieduma izpildīšanas veida un kārtības
grozīšanu.
Sēdes vadītājs. Iebildumu nav.
J.Bordāns. Likumprojekta 32.pants - svītrot
370.panta otro un trešo punktu un attiecīgi ceturto,
piekto un sesto punktu uzskatīt par otro, trešo un ceturto
punktu. Argumenti, kālab komisija piekrita šim priekšlikumam
ir tādi, ka otrais un trešais punkts, kā jūs
redzat, nosaka, ka tiesu izpildītājam ir tiesības
apturēt izpildīšanas lietvedību tajā
gadījumā, ja to lūdz parādnieks, kas atrodas
obligātajā valsts dienestā vai kam ir uzdots
veikt kādu valstisku pienākumu, un arī tad,
ja parādnieks atrodas ilgstošā dienesta komandējumā.
Šāda nosacījuma izpildīšana bija iespējama
tikai sociālistiskā saimnieciskā kārtībā,
kad valsts noteica kādus valstiskus pienākumus, komandējumus
un tamlīdzīgi, un viņi arī varēja
tiesai uzdot tādā veidā apturēt izpildīšanas
lietvedību. Pašlaik Civillikums nosaka precīzu
kārtību, kādā veidā... kas notiek
ar parādnieka mantu, ja parādnieks ir ilgstošā
prombūtnē. Un arī jebkurš obligātais
valsts dienests nebūtu šādā veidā
attaisnojams attiecībā uz tiesvedību pret šo
obligātajā valsts dienestā esošo personu.
Sēdes vadītājs. Arī pret
šo nav iebildumu.
J.Bordāns. Un tiek noraidīts priekšlikums
- papildināt 375.panta otro daļu pēc vārdiem
"izpildu uzrakstiem" ar vārdiem "vai nodokļu
administrācijas iestāžu lēmumiem"
un arī papildināt šā panta ceturto daļu
šādā redakcijā: "Lietās par nodokļu
parāda piedziņu saistītos izdevumus ieskaitīšanai
valsts ienākumos, kā arī atlīdzību
nodokļu administrācijas ierēdnim no parādnieka
piedzen pēc nodokļu administrācijas iestādes
lēmuma. Par šo lēmumu nodokļu administrācijai
var iesniegt sūdzību". Argumentāciju sakarā
ar deputātes Počas iesniegtajiem iepriekš minētajiem
priekšlikumiem es jau minēju, - ka šīs nebūtu
tiesvedības un tiesas funkcijas un tiesu izpildītāju
funkcijas.
Sēdes vadītājs. Nav iebildumu.
Lūdzu zvanu! Lūdzu, balsosim par likumprojekta "Grozījumi
Latvijas Civilprocesa kodeksā" pieņemšanu
otrajā lasījumā! Balsojam. Lūdzu rezultātu!
Par - 55, pret - nav, atturas - 1. Likumprojekts ir pieņemts
otrajā lasījumā.
J.Bordāns. Lūdzu priekšlikumu iesniegšanai
termiņu noteikt līdz 10.septembrim.
Sēdes vadītājs. Vai pret šo priekšlikumu ir iebildumi? Nav. Pieņemts.
Līdz ar to Saeimas ārkārtas sēdes
darba kārtība ir izskatīta. Lūdzu zvanu
- būs reģistrācija! Lūdzu, reģistrēsimies!
Reģistrējamies. Saeimas sekretāra biedri Irēnu
Folkmani lūdzu nosaukt deputātus, kuri nav reģistrējušies.
Lūdzu uzmanību!
I.Folkmane (5.Saeimas sekretāra biedre).
Cienījamie kolēģi! Ārkārtas sēdē šodien nav reģistrējušies šādi deputāti:
Andris Ameriks,
Aivars Berķis,
Igors Bukovskis,
Jānis Bunkšs,
Olga Dreģe,
Gaļina Fjodorova,
Māris Graudiņš,
Andris Gūtmanis,
Ojārs Kehris...
Sēdes vadītājs. Ojārs Kehris
ir zālē.
I.Folkmane. Ojārs Kehris zālē.
Edvīns Kide... zālē,
Aleksandrs Kiršteins,
Nikolajs Krasohins,
Andrejs Krastiņš,
Vilis Krištopans,
Valdis Pavlovskis,
Aija Poča,
Indra Sāmīte,
Juris Sinka,
Jānis Straume,
Zigurds Tomiņš,
Jānis Vaivads un
Joahims Zīgerists.
Sēdes vadītājs. Saeimas 23.augusta
ārkārtas sēdi paziņoju par slēgtu.
Līdz pulksten 15.00 pārtraukums. 15.00 sāksim
kārtējo sēdi.
Redaktores: J.Kravale, L.Bumbura
Datoroperatores: B.Strazdiņa, S.Bērziņa, M.Ceļmalniece, I.Kuzņecova
Korektores: D.Kraule, J.Kurzemniece, S.Stikute
Likumprojekts æPar Latvijas Republikas Augstākās tiesas
tiesnešu skaituæ (1.lasījums)
(763.dok.)
Ziņo - dep. A.Endziņš - 1.lpp.
Debates - dep. A.Siliņš - 2.lpp.
Likumprojekts æGrozījumi Latvijas Civilprocesa
kodeksāæ (2.lasījums)
(910.dok.)
Ziņo - dep. J.Bordāns - 5.lpp.
Reģistrācijas rezultāti
Nolasa Saeimas sekretāra
biedre I.Folkmane - 17.lpp.