Sēdi vada Latvijas Republikas 5.Saeimas priekšsēdētājs
Anatolijs Gorbunovs.
Sēdes vadītājs. Godātie deputāti, lūdzu, ieņemiet vietas! Godātie deputāti, uzsākot šodien Saeimas ārkārtas sēdi, kuru mēs turpināsim saskaņā ar Saeimas lēmumu, godināsim ar klusuma brīdi visus upurus, kas ir gājuši bojā un cietuši no komunisma režīma. (Klusuma brīdis.)
Par procedūras pārkāpumiem? Juris
Sinka, "Tçvzemei un brīvībai".
J.Sinka (TB).
Cienījamais Prezidij! Klusuma brīdis
bija ļoti piemērots šai dienai, bet būtu
arī piemērota sēru lente pie sarkanbaltsarkanā
karoga aiz Prezidija.
Sēdes vadītājs. Paldies. Tātad
turpinām darba kārtību, kuru mēs esam
iesākuši izskatīt iepriekšējā
ārkārtas sēdē, proti, likumprojektu
"Elektroniskie sabiedrības saziņas līdzekļi".
Mēs pārtraucām tā izskatīšanu
pēc 11.panta, un, ja referente tam piekrīt, tad būtu
jāsāk izskatīt 12.pants. Lūdzu, Anta Rugāte
- komisijas priekšsēdētāja, Kristīgo
demokrātu savienība. Lūdzu!
A.Rugāte (KDS).
Labdien, godātais Prezidij, cienītie
kolēģi! Likumprojekta 20.lapa, 12.pants. Pirmajā
un otrajā daļā priekšlikumi nav ienākuši
otrajam lasījumam. Trešajā daļā komisija
ir precizējusi vārdu "pretendents", to
aizstājot ar vārdu "konkursa dalībnieks".
Vēl šajā daļā ir deputātu Jurkāna,
Kuprijanovas un Urbanoviča priekšlikums - papildināt
ar palīgteikumu šo daļu "...ko nosaka iedzīvotāju
socioloģiskajās aptaujās". Šis priekšlikums
komisijā nav pieņemts ar pamatojumu, ka pirms raidījuma
nekāda veida novērtējums un tā analīze
nav iespējama, tā ka neviens raidījums saskaņā
ar šo likumu nav pakļauts nekādai cenzūrai,
taču socioloģiskie pētījumi ir par
pamatu jebkuram atzinumam, kurš saistīts ar konkursu
vai arī ar kādu no padomes lēmumiem attiecībā
uz raidlaika piešķiršanu, uz programmu formēšanu
un visiem pārējiem jautājumiem.
Sēdes vadītājs. Vai deputāti
lūdz balsojumu par savu priekšlikumu? Nelūdz.
Paldies. Arī pārējiem deputātiem nav
iebildes. Izskatām nākamo priekšlikumu.
A.Rugāte. Atbildīgā komisija šajā
pašā trešajā daļā precizē
vārdu "plānotās", pārceļot
aiz vārda "raidījumu". Tas darīts
būtības precīzākai sapratnei.
Sēdes vadītājs. Nav iebildes
deputātiem? Nav.
A.Rugāte. 2.punktā nav priekšlikumu.
3.punktā atbildīgā komisija lūdz nomainīt
vārdu "ka" ar vārdu "vai" un izteikt
šo daļu atbilstoši priekšlikumam, ka "konkursa
dalībnieks un viņa laulātais ir citas raidorganizācijas
dibinātājs (dalībnieks) un, ja ir, ieguldījuma
apmēri".
Sēdes vadītājs. Nav iebildes
deputātiem? Nav. Tālāk!
A.Rugāte. "B" apakšpunktā
atbildīgā komisija izsaka šo punktu citā
redakcijā: "Konkursa dalībnieks ieņem
amatus politiskās organizācijas (partijas) vadības
institūcijā".
Sēdes vadītājs. Vai deputātiem
pret šo redakciju ir iebildes? Nav. Lūdzu, tālāk!
A.Rugāte. 5.apakšpunktā atbildīgā
komisija izslēdz palīgteikumu tādēļ,
ka tas atkārto to normu, kas ir iestrādāta 50.panta
otrajā daļā, taču pie tā mēs
vēl nonāksim.
Sēdes vadītājs. Tālāk,
lūdzu!
A.Rugāte. Sestajā daļā...
Es atvainojos... Es kļūdījos, man ir ļoti
jāatvainojas, kolēģi, man pāršķīrās
lapa nepareizā virzienā, es esmu atkārtojusi
11.panta daļas. Man ir ļoti jāatvainojas Prezidijam,
sēdes vadītājam un kolēģiem deputātiem,
es jūs esmu nejauši maldinājusi. Mēs beidzām
par 12.pantu ar to manu komentāru, kurā es runāju
par šī 12.panta trešo daļu, argumentēju
to, kādēļ netika pieņemts deputātu
Jurkāna, Kuprijanovas un Urbanoviča priekšlikums.
Tad ir jāsaka no jauna. Tā būs 21.lapa.
Sēdes vadītājs. Esiet tik laipna!
A.Rugāte. Un ceturtā daļa, kurā
vārdu "pretendents" komisija ir aizstājusi
citā redakcijā ar vārdu "konkursa dalībnieks"
un vārdus "attiecīgā reģiona sabiedrības
saziņas līdzekļos" ar vardiem "vietējā
laikrakstā". Tas ir precizējums...
Sēdes vadītājs. Pret 12.panta
ceturto daļu komisijas redakcijā nav iebildes? Nav.
Pieņemta.
A.Rugāte. Piektajā daļā nav
priekšlikumu. Sestajā daļā ir atbildīgās
komisijas precizējums - vārds "pretendents"
aizstāts ar vārdu "konkursa uzvarētājs"
un svītrots teksts "(precizēt saskaņā
ar apraides atļaujas maksas noteikšanu)".
Sēdes vadītājs. Nav iebildes.
Tālāk!
A.Rugāte. Septītajā daļā
arī ir komisijas precizējums aizstāt vārdus
"konkursā zaudējušajiem pretendentiem"
ar "pârējiem konkursa dalībniekiem".
Sēdes vadītājs. Nav iebildes.
A.Rugāte. 13.pants - "Apraides atļaujas
saņemšanas priekšnoteikumi". Priekšlikumi
ir saņemti. Atbildīgā komisija ir iesniegusi
priekšlikumu - svītrot šī panta pirmās
daļas 3.apakšpunktā vārdus "un kancelejas
nodeva", jo to paredz 11.panta piektās daļas 5.punkts.
Sēdes vadītājs. Nav iebildes.
A.Rugāte. Otrajā daļā atbildīgā
komisija papildina pirms vārda "bankrots" ar "raidorganizācijas".
Tas ir precizējums, lai nebūtu pārpratumu.
Sēdes vadītājs. Arī nav
iebildes.
A.Rugāte. 14.pants - "Raidorganizāciju
reģistrācija Tieslietu ministrijā". Pirmajā
un otrajā daļā priekšlikumi nav bijuši.
Trešajā daļā ir deputātu Jurkāna,
Kuprijanovas un Urbanoviča patiesībā nevis
priekšlikums, bet norāde, precizējums - uzrādīt,
kādi citi likumi varētu ierobežot šīs
programmas nosaukuma izvēli, lai nedotu vaļu ierēdņu
patvaļai, proti, šeit it kā nav nosaukti visi
tie likumi, uz kuriem varētu atsaukties, dodot vērtējumu
piedāvātajai programmai, raidstacijai vai kam citam
padomes darba kārtībā. Taču komisija
uzskatīja, ka šis ierosinājums, kas nav izteikts
arī priekšlikuma formā, nebūtu īsti
atbalstāms, jo tādā gadījumā ir
jānosauc pilnīgi visi likumi, taču daudzi likumi
var mainīties. Pamatnorma, kura šeit ir kā galvenā
atsauce uz Valodu likumu un pārējiem, kā jau
tas ir likumdošanas praksē, ir šis formulējums
"un citu likumu prasībām".
Sēdes vadītājs. Priekšlikums,
kurš ir noformulēts šādā veidā,
nav balsojams. Tālāk!
A.Rugāte. Atbildīgā komisija trešās
daļas 3.punktā lūdz svītrot "(masu
informācijas)", jo tā ir vecā redakcija,
kas ir saglabājusies tehniskas kļūdas dēļ
no likumprojekta iepriekšējām redakcijām,
tādēļ ka šāds formulējums "masu
informācijas līdzekļi" bija tradicionāli
pārņemts un izmantots iepriekšējā
likuma terminoloģijā tad, kad tika veidots likums
par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem.
Sēdes vadītājs. Nav iebildes
deputātiem pret šo svītrojumu? Nav. Pieņemts.
A.Rugāte. Tālāk - 14.panta ceturtajā, piektajā, sestajā, septītajā daļā nav ienācis neviens priekšlikums.
15.pants - "Apraides atļauja". Pirmajā,
otrajā, trešajā daļā nav ienācis
neviens priekšlikums. Ceturtajā daļā atbildīgā
komisija sakārtoja daļu numerāciju, jo tā
tehniskas kļūdas dēļ bija ieviesusies aplama.
Piektajā un sestajā daļā priekšlikumu
nav bijis. Septīto daļu atbildīgā komisija
precizē - svītro vārdu "raidīšanas"
un papildina aiz vārda "apraides" ar vārdu
"atļaujas".
Sēdes vadītājs. Pret septīto
sadaļu deputātiem ir iebildes? Nav. Pieņemts.
Lūdzu, nedaudz klusāk, godātie kolēģi!
A.Rugāte. Astotajā daļā ir
deputāta Putniņa priekšlikums, kurš komisijā
nav pieņemts, jo komisijas vairākums atzina, ka komisijas
redakcijā ir izteikta tā doma, kas ir saskaņota
ar likuma kontekstu, un tādēļ cita redakcija
netika atzīta par labāku.
Sēdes vadītājs. Deputāts
Pauls Putniņš - Latvijas Zemnieku savienība.
Lūdzu - jums vārds!
P.Putniņš (LZS).
Godāto priekšsēdētāj!
Cienījamā Saeima! Šeit priekšlikumā
ir ietverta tāda ļoti, varētu teikt, pārdomāta
un elastīga norma attiecībā uz iespējām
pretendēt un turpināt darbu. Tas, manuprāt,
ir ļoti svarīgi. Lūk, pēdējais
teikums: "Padome, atjaunojot raidīšanas atļauju,
var samazināt tās termiņu, ja pēdējā
laikā raidorganizācijas darbībā konstatēti
likuma pārkāpumi." Un šeit šī
norma ir ietverta koleģiālā kārtā,
varētu teikt, te ir, lūk, šī audzināšana
- nevis uzreiz ar tiesas lēmumu, bet, lūk, rūpīgi
sekojot procesam. Šāda norma arī būtu ārkārtīgi
vajadzīga, tāpēc es lūdzu balsot. Tas
viss ir ļoti svarīgi. Paldies.
Sēdes vadītājs. Vai vēl
kāds deputāts vēlas runāt? Lūdzu
- deputāts Andersons. Pēc tam - deputāts Tabūns.
Deputāts Andersons - "Latvijas ceļš".
M.Andersons (LC).
Augsti godātais priekšsēdētāj! Godātie kolēģi! Jā, šeit ir principiāla atšķirība, kam tad pēc apraides atļaujas beigām piešķirt, lūk, šīs izmantošanas tiesības - vai rīkot konkursu vai arī piešķirt tās tomēr tai raidorganizācijai, kura tās jau ir izmantojusi, tātad dot pirmtiesības. Es jums nosaukšu dažus skaitļus, pēc kuriem jūs varēsit spriest, kāpēc komisijas viedoklis ir šāds un kāpēc, mūsuprāt, ir noraidāms deputāta Putniņa priekšlikums. Proti, kā izriet no šī likuma, tad apraides atļauja tiek izsniegta radio - uz 5 gadiem, televīzijai - uz 7, kabeļtelevīzijai - uz 10 gadiem. Un tagad es nosaukšu summas, ko prasa, lai šīs raidorganizācijas varētu attiecīgi ierīkot un uzsākt darbu. Tātad radio šobrīd ir nepieciešams vismaz 200 000 latu, kurus vajadzētu šajos 5 gados dabūt atpakaļ, jo pretējā gadījumā, ja raidorganizācija neturpina darbu, tad šī nauda ir nosviesta zemē. Es jums varu minēt skaitli, ka šobrīd labākās raidorganizācijas mēnesī ienesīgākajos periodos pelna ne vairāk kā 7000. Tālāk jau paliek vienkārša aritmētika, un jūs sapratīsit, ka tas nav reāli. Televīzijai šīs izmaksas neapšaubāmi ir lielākas, proti, minimums būtu 7 miljoni. Es varētu pat piemēru nosaukt. Arī mēs visi labi zinām, kā iesāka ļoti talantīgi cilvēki profesionāļi Rušenieka vadītajā RBS un kāda stāvoklī viņi šobrīd atrodas ar visiem finansu ieguldījumiem, turklāt tā nebūt nav sliktākā raidorganizācija.
Un kabeļtelevīzijai šī summa sastāda 20 miljonu. Tātad - kur šeit ir loģika? Vai pēc tam, kad jau raidorganizācija ar savu darbu, protams, ja nav izdarīti tiesību pārkāpumi... un to es akcentēju... tātad pēc deputāta Putniņa priekšlikuma iznāk, ka starta pozīcijā vieni iziet tikai ar skaistiem solījumiem, bet otri - ar reālo darbu, kas jau ir pierādīts, un beigu beigās arī ar finansēm, kas ir ieguldītas raidorganizācijas darbā.
Tā ka komisijas viedoklis bija nepārprotams
- deputāta Putniņa priekšlikums ir noraidāms.
Paldies.
Sēdes vadītājs. Pēteris
Tabūns - Latvijas Nacionālās neatkarības
kustība. Lūdzu!
P.Tabūns (LNNK).
Nu nav jau tā, ka nepārprotami, jo mans viedoklis ir savādāks un es piekrītu šim piedāvātajam variantam, jo iznāk tā, ka tiesāta par attiecīgo raidījumu, teiksim, netiks ne šī raidstacija, kas raida... netiks... attiecīgi tam atvēlētajā laikā... bet raidīs ēterā vai ekrānā tātad neinteresantus, slikta satura raidījumus, bet tiesasdarbu nebūs. Tātad šī raidorganizācija vienkārši turpinās darbu un faktiski būs pret skatītāju un klausītāju interesēm. Kas ir primārais? Primārais ir klausītājs un skatītājs, viņa intereses, saturs tam, kas tur tiek raidīts. Tātad jābūt konkursam, un konkursa rezultātā mēs redzēsim, kurš spēj piedāvāt labāku, saturīgāku programmu. Tādas ir arī speciālistu domas - ne tikai mūsu, bet arī šeit jau daudz minētā Rumphorsta domas, skatot šo likumprojektu. Ka tieši ar šā likuma palīdzību ir jāaizstāv klausītāju un skatītāju intereses, lai ekrānā un ēterā parādītos daudz krāsaināki un satura ziņā labāki raidījumi.
Es atbalstu un lūdzu balsot par šo variantu.
Sēdes vadītājs. Aivars Berķis
- Latvijas Zemnieku savienība. Lūdzu!
A.Berķis (LZS).
Es tomēr nevaru, cienījamie deputāti, atbalstīt sava frakcijas kolēģa un drauga Putniņa kunga priekšlikumu tāpēc, ka vispirms... Tabūna kungs saka, ka katra privātā raidstacija vai televīzijas stacija strādās neinteresanti. Protams, strādās interesanti, jo viņiem jādabū reklāmas devējs, un, ja reklāmas devēja nav, tad viņiem jāizput, tā ka viņi darīs visu, lai strādātu interesanti. Runa var būt vienīgi par to, cik tā programma ir vai nav piemērota, teiksim, padomes domām vai morālajām prasībām.
Par to pārējo. Redz, Putniņa
kungs, ir jau ārkārtīgi grūti sacīt...
Vieni programmu rāda, un otri sola. Otri sola, ka viņējā
būs interesantāka, bet tas jau ir tikai solījums!
Un tagad uz šā solījuma pamata jūs atļauju
nedodat tam, kurš jau raida un ieguldījis tur 7 miljonus,
un dodat tam, kurš sola, un tikai pēc tam, kad viņš
sāks raidīt, būs redzams, vai to solījumu
ir iespējams vai nav iespējams pildīt. No
tā viedokļa mēs nospriedām, ka, ja nekādu
iebildumu nav, tad tomēr ir jāpagarina vispirms tam,
kurš jau raida, un tad ir jāriskē. Nu tādi
bija apsvērumi.
Sēdes vadītājs. Debates pabeigtas.
Lūdzu, referente, - ja vēlaties, komentējiet!
A.Rugāte. Paldies. Es varu tikai piebilst,
ka komisijas locekļu vairākuma atzinums attiecībā
uz šo daļu bija saglabāt komisijas izstrādāto
otrā lasījuma redakciju, taču šis ir konceptuāls
jautājums - tātad principā mums ir jāizšķiras
par to, vai mēs šo likumprojektu gatavojam tikai raidorganizāciju
interesēm, vai mēs to gatavojam skatītāju
un klausītāju interesēm. Un šis konceptuālais
jautājums ir arī tas, uz kuru mums norāda pēdējā
ekspertīze, kas ir no Eiropas padomes, tā ka mēs
varam izdarīt savu izvēli balsojot.
Sēdes vadītājs. Lūdzu zvanu! Atļaujiet man nolasīt deputāta Paula Putniņa priekšlikumu, par kuru mēs balsosim pēc tam: "Privātām raidorganizācijām, apraides vai retranslācijas atļaujas termiņam izbeidzoties, tās atjaunošana notiek konkursa kārtībā uz vispārējiem pamatiem. Ja pretendentu salīdzināšana (pēc šā likuma 12.panta (3) daļas noteikumiem) nedod pārliecinošu priekšstatu, tad apraides atļauju atjauno tās tiesību līdzšinējiem lietotājiem. Padome, atjaunojot raidīšanas atļauju, var samazināt tās termiņu, ja pēdējā laikā raidorganizācijas darbībā konstatēti likuma pārkāpumi." Lūdzu, balsosim par šo Paula Putniņa priekšlikumu! 20 - par, 19 - pret, 15 - atturas. Priekšlikums nav pieņemts.
Tagad, lūdzu, balsosim par komisijas priekšlikumu: "Apraides atļaujas derīguma termiņam beidzoties, tā atjaunošanā pirmtiesības dodamas tai pašai raidorganizācijai, ja tās pēdējā darbības laikā nav ar tiesas nolēmumu fiksēti šā likuma pārkāpumi." Balsojam! Lūdzu rezultātu! Par - 26, pret - 11, atturas - 13. Komisijas ieteiktā redakcija ir pieņemta.
Lūdzu, tālāk!
A.Rugāte. Paldies. Devītajā daļā ir tikai, kā jau es iepriekš teicu, numerācijas maiņa, priekšlikumi nav iesniegti.
16. pants - "Papildinošas programmas izplatīšanas
tiesības". Atbildīgā komisija ir sakārtojusi
16. pantu un pēc konsultēšanās ar Juridisko
biroju ir precizējusi visas šā panta daļas.
Mēs varētu balsot par visām kopumā vai
arī par katru atsevišķi. Es pat nezinu, kā
pēc procedūras mums šobrīd to darīt.
Principā šeit pēc būtības izmaiņu
nav, šeit ir tikai precizējumi.
Sēdes vadītājs. Vai pret 16. panta
visu daļu precizējumiem deputātiem ir kādas
iebildes? Vai vēlaties atsevišķi apspriest kādu
precizējumu? Iebildes nav. Līdz ar to akceptējam
16. pantu komisijas ieteiktajā redakcijā.
A.Rugāte. Paldies. Trešā nodaļa. Raidījumu un programmu veidošana un to raidīšana. 17. pants. Kolēģus deputātus lūdzu arī izmantot šā panta izskatīšanas gaitā dokumentu nr.581.A, kas tika pavairots un jums izdalīts, jo tehnisku iemeslu dēļ netika iekļauts deputāta Graudiņa priekšlikums. Tas šobrīd jums ir izdalīts, un mēs to izskatīsim darba gaitā.
Pirmajā un otrajā daļā priekšlikumu
nav bijis. Arī trešā daļa ir bez priekšlikumiem.
Ceturtajā daļā, lūk, ir deputāta
Graudiņa priekšlikums, kurā ir papildinājums
ceturtajai daļai šādā redakcijā: komerciālajām
raidorganizācijām jānodrošina Ministru
kabineta noteiktā kārtībā ministriju sagatavotu
izglītojošu vai informatīvu ziņojumu izplatīšana,
atvēlot vienu minūti raidlaika no 18.00 līdz
22.00. Komisijā mēs par šo priekšlikumu diskutējām,
uzskatīdami, ka patiesībā tas ir iestrādāts
sabiedrisko raidorganizāciju pamatprincipos attiecībā
uz raidījumu saturu, taču, kad šo jautājumu
precizējām ar deputātu Graudiņu, noskaidrojās,
ka viņa priekšlikuma būtība saistījās
arī ar komerciālajām raidorganizācijām,
un tādēļ šis precizējums ir attiecināms
tieši uz komerciālajām un ir izskatāms papildmateriālā,
un mēs par to balsosim.
Sēdes vadītājs. Māris Graudiņš
- "Latvijas ceļš". Lūdzu! Uzsākam
debates par jūsu priekšlikumu.
M.Graudiņš (LC).
Cienījamie kolēģi! Es tā
pavisam īsi mēģināšu precizēt,
kāda jēga ir šim priekšlikumam, kura oriģinālu
iesniedza deputāts Bartaševics un es. Tas saistās
ar praksi, kura ir piekopta ļoti daudzās valstīs,
- un, proti, ka komerciālām raidorganizācijām
ir jāatvēl vismaz zināms laiks katru vakaru
sabiedriski informatīviem ziņojumiem. Un tā
prakse pastāv, lai dotu valdībai, Latvijas valdībai,
vismaz iespēju izmantot izglītojošus kanālus,
lai mēs varētu veidot sabiedrībā zināmas
normas vai ievirzīt sabiedrību zināmā
dzīvesveidā, vai atgādināt sabiedrības
locekļiem par zināmiem pienākumiem, kas viņiem
būtu jāveic kā pilsoņiem. Piemēram,
paraugi varētu būt šādi: pozitīvi
mudinājumi balsošanai, brīdinājumi par alkohola
lietošanas sekām, par tabakas kaitīgumu, par
seksuāli transmisīvām slimībām un
tamlīdzīgi. Pamatdoma šāda rakstura paziņojumiem
ir tā, ka ir labāk veidot mūsu sabiedrisko domu
caur izglītojošiem pasākumiem un caur pārliecināšanu,
nevis caur aizliegšanu un dekrētiem... dekrētveida
likumprojektiem. Man liekas, ka mēs visi pagājušonedēļ
spilgti varējām redzēt, kas var notikt, ja
zināmā likumdošanā, proti, pretsmēķēšanas
likumdošanā, pēkšņi ar aizliegumu
gribam pieņemt zināmu likuma normu, kurai visiem
ir jāpakļaujas. Ir daudz efektīvāk, ja
valdībai ir dota iespēja izglītot, pārliecināt
cilvēkus caur mūsu elektroniskajiem masu medijiem,
un tādēļ es lūdzu akceptēt šo
ierosinājumu, kas atbilstu daudzu citu valstu praksei, proti,
ka vienu minūti katru vakaru komerciālajām raidorganizācijām
ir jāvelta bez maksas sabiedriski informatīvajiem
raidījumiem Ministru kabineta noteiktajā kārtība.
Paldies.
Sēdes vadītājs. Andrejs Siliņš....
Es atvainojos, Andrejs Siliņš lūdza vārdu
par 18. pantu. Vai vēl runātāji ir, lūdzu?
Nav. Debates pabeigtas.
A.Rugāte. Paldies, tas ir balsojams priekšlikums.
Sēdes vadītājs. Referente, lūdzu!
A.Rugāte. Paldies. Tas ir balsojams priekšlikums.
Sēdes vadītājs. Lūdzu, balsosim par deputāta Graudiņa priekšlikumu! Balsojam. Lūdzu rezultātu! Par - 35, pret - nav, atturas - 13. Zālē nav kvoruma. Tas ir, nav to deputātu kvoruma, kuri balso.
Lūdzu, vēlreiz! Balsosim par deputāta
Graudiņa priekšlikumu. Balsojam. Lūdzu rezultātu!
Par - 34, pret - nav, atturas - 19. Priekšlikums pieņemts.
Lūdzu, tālāk!
A.Rugāte. Piektajā un sestajā daļā priekšlikumi nav ienākuši. Septītajā daļā atbildīgā komisija svītro vārdu "Republikā" un papildina šo daļu ar vārdiem "... un tamlīdzīgi pasākumi, kas izraisa īpašu Latvijas skatītāju interesi", bet deputāts Ābiķis piedāvā šajā daļā aizstāt vārdus "futbolā, vieglatlētikā un hokejā" ar vārdiem "olimpiskajos sporta veidos", ko arī komisija ir pieņemusi šādā redakcijā.
Sēdes vadītājs. Dzintars Ābiķis
- "Latvijas ceļš". Lūdzu!
Dz.Ābiķis (LC).
Augsti godātais priekšsēdētāj!
Cienījamie kolēģi! Es, protams, gribu pateikties
komisijai, ka mans priekšlikums ir pieņemts, bet es
tomēr ierosinu svītrot to pēdējo komisijas
ierosinājumu, proti, "... un tamlīdzīgi
pasākumi, kas izraisa īpašu Latvijas skatītāju
interesi". Piedodiet man, - kura būs tā institūcija,
kas noteiks, kuri ir pasākumi, kas izraisa īpašu
skatītāju interesi? Vai katrā gadījumā
tiks rīkota tautas aptauja vai vispārējs referendums?
Es uzskatu, ka tas ir neformulējams jēdziens, kas
tad izraisa īpašu Latvijas skatītāju interesi,
un tādas ir manas tiesības. Pēc procedūras
es ierosinu šo palīgteikumu "... un tamlīdzīgi
pasākumi, kas izraisa īpašu Latvijas skatītāju
interesi" - svītrot, jo praktiski tas kļūst
nerealizējams. Paldies par uzmanību! Es aicinu balsot
par svītrošanu.
Sēdes vadītājs. Godātais deputāt Ābiķi! Jūs taču zināt, ka tā nevar darīt. Vajag uz trešo lasījumu tad iesniegt kā priekšlikumu, un tad Saeima par to balso.
Vai par septītajā daļā deputātiem
ir kādas iebildes pret komisijas redakciju? Nav iebildes.
Deputāts Ābiķis iesniegs trešajam lasījumam
svītrojumu, un tad arī balsosim šo priekšlikumu,
ja tas tiks uzturēts spēkā. Lūdzu,
par nākošo pantu!
A.Rugāte. 18.pants - "Programmu veidošanas
īpašie noteikumi". Pirmajai daļai ir trīs
redakcijas. Vienu ir iesniedzis deputāts Putniņš,
bet otru redakciju ir iesniegusi Izglītības, kultūras
un zinātnes komisija. Un arī atbildīgā
komisija ir precizējusi savu redakciju. Nav pieņemts
nedz deputāta Putniņa, nedz Izglītības,
kultūras un zinātnes komisijas priekšlikums.
Ir pieņemts atbildīgās komisijas redakcijas
variants, uzskatot, ka šis variants ir ar stingrākiem
ierobežojumiem, nekā ir abi piedāvātie,
ko es jau minēju, un tādēļ arī
bija noraidījums.
Sēdes vadītājs. Gundars Bērziņš
- Latvijas Zemnieku savienība. Lūdzu! Atklājam
debates par deputāta Putniņa priekšlikumu.
G.Bērziņš (LZS).
Es tikai gribu norādīt, ka mūsu
ceļš uz Eiropu šajā likumā ir ļoti
labi iezīmēts, jo mēs raidīsim tikai
savus un Eiropas raidījumus. Amerikas, Āzijas vai
Āfrikas raidījumus šeit nedrīkstēs
rādīt neviens. Kurā kvotā tas būs?
Uz trešo lasījumu, manuprāt, tomēr ir jāpreczē,
jo šeit ir 70% Eiropā veidotie un 30% - Latvijā.
Tātad - vai citus raidījumus mums vispār
nebūs tiesību rādīt? Principā atbalstot
šo redakciju, tomēr trešajā lasījumā
vajadzētu noteikt daudz precīzāk un korektāk.
Tas ir jāformulē. (Starpsauciens no zāles:
"Latvija ir Eiropā!")
Sēdes vadītājs. Diemžēl es nevaru noteikt, kurš no jums bija pirmais... kādā secībā, jo, kad es pavēršu skatu uz zāli, jūs visi lūdzāt vārdu. Varbūt jūs būsit pēdējais? Un sāksim no zāles gala.
Vispirms deputāts Siliņš - "Latvijas
ceļš". Pēc tam - Mariss Andersons un pēc
tam - Aivars Berķis.
A.Siliņš (LC).
Paldies. Augsti godātais priekšsēdētāj!
Godātais Prezidij! Godātie kolēģi! Dāmas
un kungi! Arī es gribu par šo jautājumu runāt
un pamatā aizstāvēt Izglītības,
kultūras un zinātnes komisijas priekšlikumu, jo
šis priekšlikums atrisina arī šīs neprecizitātes,
kas ir atbildīgās komisijas variantā. Šeit
jau izskanēja doma - izskatās, ka visi ir tikai
Eiropas un Latvijas raidījumi. Un tad rodas jautājums:
vai Latvija ir Eiropā vai nav? Un, ja Latvija ir Eiropā,
tad atkal paliek, ka tā ir iekšā šajos 70%,
un tad ir kaut kas cits. Tātad šo lietu vajadzētu
definēt. Šajā aspektā es uzskatu, ka
Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas
priekšlikums pēc būtības precizē
šo situāciju un uzsver, ka ir jābūt paredzētiem
lielākiem procentam Eiropas veidotajiem raidījumiem,
tas ir, 80%, nevis tik, cik šeit atbildīgā komisija
paredz, un 30% no tiem ir Latvijas veidotie raidījumi. Līdz
ar to 20% paliek Āzijai, Amerikai un visai pārējai
pasaulei. Tātad mēs neizslēdzam iespēju
skatīties arī citu kaut ko. Neizslēdzam šo
iespēju un uzskatām, ka Latvija ir Eiropā.
Jo savādāk var saprast, ka Latvija vēl nav
Eiropā. Tādēļ es domāju, ka šīs
priekšlikums, ko izvirza Izglītības, kultūras
un zinātnes komisija, ir visprecīzākais un
vispieņemamākais, visatbilstošākais pašreizējai
situācijai, un tādēļ lūdzu deputātus
atbalstīt šo priekšlikumu. Paldies par uzmanību.
Sēdes vadītājs. Mariss Andersons
- "Latvijas ceļš". Lūdzu!
M.Andersons (LC).
Kolēģi! Vēl pirms piecām
minūtēm es domāju, ka es dzīvoju Eiropā,
bet tagad sāku šaubīties. Kolēģi,
ja jūs mazliet uzmanīgāk lasītu, tad
šos 70% veidotu programmu raidījumi Eiropā un
30 - Latvijā. Latvija tomēr ir Eiropā un
arī šajos 70% arī ir Latvija. Kāpēc
70%, nevis 60%, kā piedāvā deputāts Putniņš,
vai arī kā Izglītības komisija - 80%?
Komisija vienojās par 70% galvenokārt tāpēc,
ka Eiropas raidorganizāciju apvienība rekomendē
tieši šādu skaitli un ka pārsvarā Eiropas
valstīs ir tieši šāda gradācija - 70%.
Paldies.
Sēdes vadītājs. Aivars Berķis,
dzirdot savus kolēģus, nelūdz vārdu.
Vēl kāds vēlas runāt? Vēlas.
Aleksandrs Kiršteins - lūdzu! Latvijas Nacionālās
neatkarības kustība.
A.Kiršteins (LNNK).
Godājamie deputāti! Godājamais
Prezidij! Es gribu šeit atgādināt, ka, apspriežot
dažādus tehniskus, it kā ārkārtīgi
svarīgus jautājumus, ir pazudusi tā būtība,
kas bija laba šajā esošajā, vecajā,
likumā. Vecajā likumā bija ļoti skaidri
pateikts, ka pirmā programma - tā ir nacionālā
programma valsts valodā, bet un otrā programma
ir programma, par kuru mēs varam diskutēt, cik
tur ir minoritāšu raidījumu, cik tur ir ar titriem,
cik - esperanto valodā, cik - reliģiskām organizācijām
un cik tur ir citiem. Jā, tas ir, bet arī šeit
mēs atgriežamies. Tāpēc vajadzētu
uz trešo lasījumu acīmredzot paredzēt to,
ko Ābiķa kungs arī saka, ka tas ir citos pantos.
Ābiķa kungs, tas ir daudz nekonkrētāk
un daudz izplūdušāk, nekā bija vecajā
variantā. Un, ja nav šīs konceptuālās
skaidrības, tad tā ir uz trešo lasījumu
jāievieš, ka pirmā programma paliek nacionālā
programma, un tad otrajā programmā mēs varam
to skaidri darīt un runāt par pārējām,
tad mēs te varam debatēt. Mūsu uzskats pašreiz
ir tāds, ka ne viens, ne otrs priekšlikums te pašreiz
nav izstrādāts tādā veidā, lai to
varētu atbalstīt. Paldies.
Sēdes vadītājs. Debates pabeidzam. Vai referente vēlas komentēt? Nevēlas. Vai deputāts Putniņš lūdz balsojumu par savu priekšlikumu? (No zāles deputāts P.Putniņš: "Jâ!") Lūdz balsojumu. Lūdzu zvanu! "Latvijā veidotajā vizuālajā programmā (televīzijā, kabeļtelevīzijā, satelīttelevīzijā, teletekstā u.c.) dažādu raidījumu, izņemot ziņas, sporta raidījumus, spēles, viktorīnas un reklāmu, aizņemtā raidlaika kopapjomā mēneša laikā ir ne mazāk par 50% Eiropā veidotu raidījumu, bet no pulksten 18.00 līdz 24.00 darbdienās, no pulksten 7.00 - 24.00 brīvdienās un svētku dienās: 1) ne mazāk par 30% Latvijā veidotu raidījumu, 2) ne vairāk par 30% ārpus Eiropas veidotu raidījumu".
Balsosim par deputāta Putniņa priekšlikumu, kuru es jums tikko nolasīju. Vai visi ir nobalsojuši? Paldies. Lūdzu rezultātu! Par - 10, pret - 20, atturas - 22. Priekšlikums nav pieņemts.
Izglītības, kultūras un zinātnes komisija lūdz balsot savu priekšlikumu, proti: "Latvijā veidotajās vizuālajās programmās, izņemot kabeļtelevīziju un satelīttelevīziju, laikā no 19.00 līdz 23.00 darbdienās, 7.00 - 12.00 un no 19.00 - 23.00 brīvdienās un svētku dienās dažādu raidījumu, izņemot ziņas, sporta raidījumus, spēles, viktorīnas un reklāmu, aizņemtā raidlaika kopapjomā mēneša laikā jābūt: ne mazāk par 80% Eiropā veidotu raidījumu, no tiem ne mazāk par 30% Latvijā veidotu raidījumu".
Lūdzu, visi balsosim! Vai visi deputāti ir nobalsojuši? Lūdzu rezultātu! Par - 21, pret - 18, atturas - 17. Līdz ar to priekšlikums nav pieņemts.
Tagad mums būtu jābalso komisijas variants: "Latvijā veidotajās vizuālajās programmās, izņemot kabeļtelevīzijas un satelīttelevīzijas programmas, laikā no 19.00 - 23.00 darbdienās, no 7.00 - 12.00 un no 19.00 - 23.00 brīvdienās un svētku dienās dažādajiem raidījumiem, izņemot ziņas, sporta raidījumus, spēles, viktorīnas un reklāmu, aizņemtā raidlaika kopapjomā mēneša laikā jāatbilst šādai proporcijai: 1) ne mazāk par 70% jābūt Eiropā veidotu raidījumu, 2) ne mazāk par 30% jābūt Latvijā veidotu raidījumu". Lūdzu rezultātu! Par - 33, pret - 7, atturas - 13. (Starpsaucieni: ""Pret" - 1". Nav kvoruma!") Es atvainojos, man vieninieks izlikās par septītnieku. Vēlreiz atkārtoju: par - 33, pret - 1, atturas - 13. Nav kvoruma.
Godātie deputāti! Vai esam vēlreiz
gatavi balsot? Esam. Lūdzu, balsosim! Balsojam. Lūdzu
rezultātu! Par - 35, pret - 6, atturas - 19. Komisijas redakcija
ir pieņemta.
A.Rugāte. Paldies.
Tālāk. Otrajā daļā
komisija piedāvā precizētu redakciju šai
daļai, bet deputāts Putniņš ir iesniedzis
priekšlikumu, kas ir attiecināts uz visām programmām
- tātad gan sabiedriskajās, gan komerciālajās
raidorganizācijās veidotajām programmām,
kurās tiek izmantotas skaņu programmas, kas ir veidotas
Latvijā, un tādēļ komisijas locekļu
vairākumā šis priekšlikums atbalstu neguva,
jo viņi uzskatīja, ka šajā daļā
komisija nacionālā pasūtījuma ietvaros
ir iestrādājusi šo procentu ne mazāku par
40, kas būtu Latvijā ražoto skaņu programmu
vai Latvijas autoru mūzikas īpatsvars, bet savukārt
komerciālo raidstaciju iespējās šādu
procentu nodrošināt neesot iespējams. Tāds
bija komentārs. Šādā pašā kontekstā
ir izpildīts Izglītības, kultūras un zinātnes
komisijas ierosinājums - precizēt otro daļu,
taču priekšlikums laikam ir vispirms balsojams.
Sēdes vadītājs. Vai priekšlikuma
iesniedzēji runās? Lūdzu - deputāts Pauls
Putniņš, Latvijas Zemnieku savienība.
P.Putniņš (LZS).
Godāto priekšsēdētāj!
Cienītā Saeima! Rugātes kundze jau jūs
darīja uzmanīgus attiecībā uz šīm
atšķirībām, tātad Putniņa
priekšlikumā ir "Latvijas autoru mūzikas
īpatsvaram..." un tā tālāk, bet atbildīgās
komisijas akcents ir "nacionālā pasūtījuma
ietvaros". Un, kaut gan šeit ir lielāks procents,
bet Putniņam procents ir mazāks, jūs jau saprotat,
ka tomēr šis Latvijas autoru mūzikas īpatsvars
komisijas pieņemtajā variantā samazinās.
Tā ka lūdzu balsot. Paldies.
Sēdes vadītājs. Mariss Andersons
- "Latvijas ceļš". Lūdzu!
M.Andersons (LC).
Kolēģi deputāti! Putniņa priekšlikumu es ļoti labi saprotu - tik tiešām viņa doma ir vērsta uz nacionālās kultūras aizstāvību. Taču arī komisijā, spriežot par šiem skaitļiem, par to, vai nacionālā pasūtījuma ietvaros vien, vai arī visām raidorganizācijām vajadzētu šādus skaitļus, mēs domājam tieši par to pašu. Un tagad es paskaidrošu, kāpēc ir šī piezīme "nacionālā pasūtījuma ietvaros", kas nav attiecināma kopumā uz raidorganizācijām. Šeit kā piemērs tik tiešām ir radio. Radio apraides atļaujas tiek izsniegtas pēc tā saucamajiem formātiem. Formāts - tas ir... Teiksim, viena raidorganizācija raida kantrimūziku, otra -popmūziku, trešā - šlāgermūziku, un tā tālāk. Tagad iedomājieties tādu situāciju: ja raidorganizācijai, kurai šīs pašas popmūzikas formāts būtu 40 procenti, jāraida latviešu autoru popmūzika... ir jau jauki - "Govs nokoda vilkam kāju" - tā, protams, ir laba dziesma, bet mēs tad šādu dziesmiņu klausītos vismaz desmit reizes dienā, jo, konsultējoties arī ar Latvijas mūziķiem, noskaidrojām, ka, pirmkārt, mums nav tik daudz šādu kvalitatīvu ierakstu un, otrkārt, šādu ierakstu kvalitāte no mākslinieciskā viedokļa tik tiešām ir apšaubāma. Jā, varētu teikt, ka šāds ierobežojums stimulētu latviešu autoru mūzikas attīstību, bet es ļoti stipri šaubos, vai mākslīgi, pēc pieprasījuma, var tā uzreiz radīt mākslas darbus, turklāt augstvērtīgus.
Cita lieta ir nacionālais pasūtījums.
Un kāpēc? Ja diennakts laikā mums ir ļoti
daudzas pozīcijas, teiksim, tā pati šlāgermūzika...
Es domāju, ka no klātesošajiem ne viens vien labprāt
klausās Paula dziesmas - un ne tikai Paula dziesmas, ziņģes,
bet vispār šlāgermūziku. Šajā
ziņā vispār nebūtu nekādu problēmu
šos 40 procentus... varētu pat uzlikt 60 vai pat 80.
Tāpat tautasdziesmas, tāpat simfoniskā mūzika
ir pozīcijas, kurās šis skaits varētu
būt lielāks, bet ir pozīcijas, kur tas ir mazāks.
Un, lūk, nacionālā pasūtījuma ietvaros,
kad šī raidorganizācija, tātad tā
būtu nacionālā... radio raidītu, un tajā
kopapjomā šis skaitlis - 40 procenti - būtu optimāls.
Bet prasīt, teiksim, no viena formāta, no formatizācijas
raidorganizācijas tik striktu skaitli... tas neizbēgami
novestu pie tā, ka pašiem klausītājiem šī
raidorganizācija vairs nebūtu vēlama. Paldies
par uzmanību.
Sēdes vadītājs. Ilga Kreituse
- demokrātiskās partijas "Saimnieks" frakcija.
Lūdzu!
I.Kreituse (DPS).
Man ir jautājums gan komisijai, gan tiem cilvēkiem,
kas runā par šo pantu. Es šeit nekur neredzu, ka
būtu pieminēta latviešu mūzika. Es šeit
izlasu -"Latvijas autori". Varbūt kāds
varētu dot skaidrojumu - kas ir Latvijas (ja raksta ar
lielo burtu) autori? Vai tie ir Latvijas pilsoņi vai Latvijā
dzīvojoši cilvēki, pastāvīgie iedzīvotāji,
vai Latvijā dzīvojoši cilvēki, kas šeit
raksta savus skaņdarbus? Jo Latvijas autors var būt
arī viens kirgīzs, kas uzraksta kirgīzu nacionālo
operu, bet vai viņš ir tas, kura darbs tiks atskaņots
šajos 40 procentos? Tāpēc es gribētu saņemt
skaidrojumu - kas ir juridiski Latvijas autors? Lai būtu
skaidrība, kad sāksies strīds par to, ko tad
īsti atskaņos šo procentu ietvaros.
Sēdes vadītājs. Lai jūs
neturpinātu diskusijas zāle, godātais Paul Putniņ,
jūs varat izmantot tribīni. Lūdzu! Otrreiz -
Pauls Putniņš, Latvijas Zemnieku savienība.
P.Putniņš (LZS).
Godāto priekšsēdētāj!
Cienītā Saeima! Latvijas autori - tie ir Latvijā
dzīvojošie pastāvīgie iedzīvotāji,
kas veido šo kultūras mikroklimatu. Paldies.
Sēdes vadītājs. Pēteris
Tabūns - Latvijas Nacionālās neatkarības
kustība. Lūdzu!
P.Tabūns (LNNK).
Cienījamie kolēģi! Es patiešām
aicinu jūs padomāt par šo pantu un par šo
labojumu, jo komisijā bija ļoti lielas diskusijas.
Un pareizi Kreituses kundze šeit atzīmēja par
šo latviešu mūziku, jo ir taču skaidrs, ka
mums interesē, lai Latvijā veidotajās programmās
skanētu latviešu mūzika. Pats par sevi saprotams!
Nu varbūt tur varētu būt arī citu autoru
darbi, bet, protams, derētu likt uzsvaru tieši uz šo
latvisko mūziku. Bet redziet, kas ir iznācis: tagad
tiek noteikts ierobežojums vai obligātums tikai sabiedriskajam
radio un sabiedriskajai televīzijai, bet privātie
jeb komercraidītāji ir absolūti brīvi.
Tātad var iznākt tā, ka Latvijā raidošās
raidorganizācijas raidīs tikai svešā valodā,
dažādās, ļoti dažādās
valodās, tā ka tās neatšķirsies no
Rietumu vai Austrumu raidstacijām. Var gadīties arī
tas. Tāpēc es gribu vēlreiz atgādināt,
ka komisijai bija ļoti grūti izšķirties.
Šobrīd ir pieņemts šāds komisijas -
vismaz tās locekļu vairākuma - atbalstīts
variants, bet es aicinu padomāt, lūk, par to, vai
arī privātajām raidstacijām tomēr
nevajadzētu likt kaut kādu procentu apjomā
(vienalga, cik tas būtu - 10 procenti vai vairāk)
atskaņot latviešu mūziku. Es saprotu - mūzikas
speciālisti saka, ka maz kvalitatīvas augstvērtīgas
latviešu mūzikas. Varbūt viņiem taisnība,
es neesmu speciālists, lai par to spriestu, bet, tā
sakot iznīcināt vai padarīt šīs raidstacijas
tikai par ārzemju mūzikas raidītājiem
- diez vai tas būtu pareizi. Es mudinu jūs padomāt
par to, pirms jūs izšķiraties par šo variantu.
Paldies.
Sēdes vadītājs. Debates pabeigtas.
Lūdzu, referente, - ja vēlaties, lūdzu komentējiet!
A.Rugāte. Paldies. Tas ir konceptuāls
jautājums, Saeima lemj ar balsojumu. Paldies.
Sēdes vadītājs. Lūdzu zvanu! Divi balsojumi - deputāta Putniņa priekšlikums un komisijas redakcija. Deputāts Pauls Putniņš ierosina - Latvijas autoru mūzikas īpatsvaram Latvijā veidotajās skaņu programmās (radio, kabeļu radiotranslācijā) laikā no 7.00 līdz 22.00 jābūt ne mazākam par 20 procentiem no mūzikas raidījumiem atvēlētā raidlaika kopapjoma mēneša laika. Balsojam. Lūdzu rezultātu! Par - 22, pret - 20, atturas - 15. Priekšlikums nav pieņemts.
Tagad - komisijas priekšlikums: Latvijā veidotajās radioprogrammās nacionālā pasūtījuma ievaros laikā no 7.00 līdz 22.00 Latvijas autoru mūzikas īpatsvaram jābūt ne mazākam par 40 procentiem no mūzikai atvēlētā raidlaika kopapjoma mēneša laikā. Vai visi ir balsojuši, kuri ir vēlējušies to darīt? Lūdzu rezultātu! Par - 36, pret - 6, atturas - 13. Komisijas redakcija ir pieņemta.
Lūdzu, tālāk!
A.Rugāte. Panta trešajā daļā ir iekaviņas trūkums kreisajā malā. Atbildīgā komisija, konsultējoties un šo jautājumu saskaņojusi ar Juridisko biroju iesaka aizstāt vārdus "pušu atbildību un ieguldījumu" ar vārdiem "pušu tiesības un pienākumi".
Šajā pašā daļā ir arī frakcijas "Tçvzemei un brīvībai" priekšlikums - papildināt šo daļu ar šādu tekstu: "Raidorganizācijai nav tiesību uz barterdarījumiem." Šis priekšlikums nav pieņemts.
Un vēl ir šajā daļā
arī deputāta Putniņa priekšlikums, kurš
ir pieņemts daļēji. Un šī pieņemtā
daļa, kas 31. lapaspuses otrajā sadaļā ir
otrā rindkopa, sākas šādi: "Par neatkarīgu
producentu attiecībā pret raidorganizāciju uzskatāms"
un tālāk kā tekstā. Šī daļa,
kolēģi, ir iestrādāta, es jums atgādinu,
2.panta septītajā daļā kā papildinošā
daļa, un tā ir arī pieņemta mūsu
balsojumā, likumprojektu izskatot 7.jūnijā.
Pirmā šā priekšlikuma rindkopa nav iestrādāta
nevienā vietā, tādēļ priekšlikums
ir uzskatāms par daļēji pieņemtu, jo
tas tika iesniegts šā panta sakarā, tādēļ
tas arī acīmredzot ir balsojams priekšlikums,
jo konkrētais priekšlikums bija par 18.panta trešo
daļu.
Sēdes vadītājs. Vai frakcijas
"Tçvzemei un brīvībai" deputāti
lūdz balsot par savu priekšlikumu? Nelūdz. Citiem
deputātiem arī nav iebildes. Deputāts Pauls
Putniņš arī piekrīt komisijas skaidrojumam?
(No zāles deputāts P.Putniņš: "Balsot!")
Balsot? Es atvainojos, es nepareizi jūsu žestus esmu
sapratis. Tad, lūdzu, zvanu! Godātie deputāti,
vai ir jānolasa deputāta Paula Putniņa priekšlikums?
Ir jānolasa. (Un arī līdz šim mēs
mēģinājām visus lasīt, lai pēc
tam nebūtu nekādu pārpratumu.) Deputāts
Pauls Putniņš ierosina trešo daļu izteikt
šādi: "Raidorganizācijas sadarbība
ar citiem raidījumu veidotājiem (neatkarīgajiem
producentiem) notiek uz līguma pamata, kas nosaka pušu
atbildību un ieguldījumu. To īstenošanas
rezultātā izmantotais raidlaika apjoms nedrīkst
būt lielāks par 25% no pašas raidorganizācijas
patstāvīgi sagatavoto raidījumu raidlaika kopapjoma
mēneša laikā. Par neatkarīgu producentu
attiecībā pret raidorganizāciju uzskatāms
uzņēmējs vai uzņēmējsabiedrība,
kas nodarbojas ar filmu, reklāmu, atsevišķu radio,
televīzijas raidījumu..." Es atvainojos, kāpēc
es lasu to? Es esmu pārpratis jūs...
A.Rugāte. Ir runa tikai par to priekšlikuma
daļu, kas ir pirmā rindkopa, kuru jūs nolasījāt,
bet, tiklīdz sākas teksts "Par neatkarīgu
producentu attiecībā pret raidorganizāciju"
- un tālāk kā tekstā... tas priekšlikums
ir nobalsots, pieņemts ar Saeimas balsojumu un iestrādāts
2.panta septītajā daļā. Šobrīd
ir runa tikai par šā priekšlikuma otro daļu...
Sēdes vadītājs. Godātie
deputāti, sāksim no gala, jo no teksta izvietojuma
tā tas neizriet! Varbūt lūgsim referenti nolasīt,
par ko mēs balsosim.
A.Rugāte. Daļēji iestrādāts
šis priekšlikums ir tādā nozīmē,
ka otrā rindkopa no priekšlikuma, kurš atrodas 31.lappuses
otrajā sadaļā, ir iestrādāta, pārvietojot
to pie cita panta, proti, 2.panta septītajā daļā.
Tas ir iebalsots, komisijas iestrādāts kā jauna
daļa, un ir palikusi tikai tā priekšlikuma daļa,
kas ir pirmajā rindkopā, kas ir balsojama tādēļ,
ka šis priekšlikums ir iesniegts pie 18.panta trešās
daļas, un ir tikai daļēji pieņemta...
un priekšlikuma iesniedzējs pieprasa balsojumu.
Sēdes vadītājs. Jā. Šeit
rodas problēmas, jo tā jau šeit nav norādīts,
ka tās ir daļas. Tie vienkārši ir atsevišķi
teikumi, un Kārtības rullī nav paredzēts,
ka jābalso par atsevišķiem teikumiem, bet deputāts,
kurš iesniedz šo priekšlikumu, uzskata, ka būtu
balsojama tā daļa, kura nav ņemta vērā
un iestrādāta pantā. Un tātad esiet tik
laipna un nolasiet! Tā, tie ir pirmie divi teikumi.
A.Rugāte. Jā. "Raidorganizācijas
sadarbība ar citiem raidījumu veidotājiem (neatkarīgajiem
producentiem) notiek uz līguma pamata, kas nosaka pušu
atbildību un ieguldījumu. To īstenošanas
rezultātā izmantotais raidlaika apjoms nedrīkst
būt lielāks par 25% no pašas raidorganizācijas
patstāvīgi sagatavoto raidījumu raidlaika kopapjoma
mēneša laikā."
Sēdes vadītājs. Tā, deputāti klusē. Deputāts iesniedzējs lūdz balsot par šo daļu. (No zāles deputāts P.Putniņš: "Balsot!") Vai deputātiem ir iebildes pret tādu procedūru? Deputāts Aivars Endziņš - Juridiskās komisijas priekšsēdētājs. Man ir grūti komentēt. Deputāts Endziņš, kā es saprotu, nevēlas komentēt šo situāciju. Deputāt Siliņ, ko jūs gribējāt, nākot pie tribīnes? Arī deputāts Siliņš atsakās no komentāriem, tātad mums cits nekas neatliek, kā tikai balsot. Un referente jums nolasīja šos 31.lappusē esošos trešās daļas pirmos divus teikumus (nosauksim tos par rindkopu). Lūdzu, balsosim par šo priekšlikumu! Lūdzu rezultātu! Par - 17, pret - 22, atturas - 17. Priekšlikums nav pieņemts.
Lūdzu, tālāk!
A.Rugāte. Paldies. Ceturtajā daļā
ir tehniska kļūda. Atbildīgā komisija norāda,
ka laikam ir jābūt ierakstītam nevis tādā
secībā, kāda ir jūsu dokumentā,
- no 7.00 līdz 22.00, bet otrādi - no 22.00 līdz
7.00.
Sēdes vadītājs. Vai ir deputātiem
iebildes? Nav.
A.Rugāte. Piektajā daļā deputāts
Ābiķis iesaka aizstāt vārdus "no
7.00 līdz 19.00" ar vārdiem "no 7.00 līdz
21.00". Šis priekšlikums ir pieņemts un ir
precizēts. Un vēl ir arī deputāta Putniņa
priekšlikums šajā pašā piektajā
panta daļā: "Laikā no pulksten 7.00 līdz
23.00, bērniem un jauniešiem pieejamās programmās
drīkst izplatīt tikai vispārēja rakstura
un bērnu raidījumus." Tātad tas ir
papildinājums, kurš nav komisijā pieņemts,
jo komisija kā kritēriju pamatā ņema
to brīdi, kad bērnam ir jāiet gulēt
un kad pieaugušie vai vecāki var sākt skatīties
filmas. Un, ja šī skatīšanās varētu
sākties tikai no pulksten 23.00, kad būtu brīva,
tā sakot, tā teritorija, kurā ir iespējami
kaut kādi bērniem nevēlami materiāli,
tad tas būtu par vēlu un pārāk nogurdinoši,
tādēļ komisijas vairākums atzina par nepieciešamu
tādu redakciju, kāda ir pieņemta komisijas
izpildījumā, un šo priekšlikumu neatbalstīja.
Taču Eiropas dokumentos, kas mums liek tomēr vadīties
pēc tām normām, kuras tiek pildītas
visur pasaulē, pēc vienotiem principiem tieši
bērnu aizsardzībai un pašdisciplīnai, šis
laiks ir no pulksten 7.00 līdz 23.00. Tā ir informācija.
Sēdes vadītājs. Deputāts
Putniņš lūdz balsot. Tātad mēs izskatām
18.panta piekto daļu. Deputāts Putniņš ierosina:
"Laikā no pulksten 7.00 līdz 23.00 bērniem
un jauniešiem pieejamās programmās drīkst
izplatīt tikai vispārēja rakstura un bērnu
raidījumus." Sēdes vadītājs nekādus
paskaidrojumus nesniedz, deputāt Endziņ! Lūdzu
rezultātu! Par - 13, pret - 26, atturas - 13. Nav pieņemts.
Tagad mums būtu jābalso par komisijas ieteikto redakciju...
A.Rugāte. Jā, tagad būtu jābalso
par komisijas ieteikto redakciju, jo, ņemot vērā
deputāta Ābiķa priekšlikumu, kur šis
laiks bija paredzēts no 7.00 līdz 21.00, mēs
esam ierakstījuši savā redakcijā laiku no
7.00 līdz 22.00, tādā veidā iestrādājot
it kā tādu vidējo normu, kompromisu.
Sēdes vadītājs. Tātad komisijas redakcija: "Laikā no pulksten 7.00 līdz 22.00 nedrīkst izplatīt raidījumus, kuros ir fiziskā vai psiholoģiskā vardarbība (vizuālā vai tekstuālā veidā), asiņainas vai šausmu ainas, kā arī ainas, kas saistītas ar narkotiku lietošanu. Tekstā nedrīkst būt rupjības, nepieklājīgi izteicieni, tas nedrīkst attiekties uz seksuālām darbībām. Šī daļa neattiecas uz kabeļtelevīziju, ja tiek lietoti tehniskās bloķēšanas līdzekļi." Lūdzu, balsosim! Lūdzu rezultātu! Par - 34, pret - 3, atturas - 12. Nav kvoruma. Godātie deputāti, vai esam gatavi vēlreiz balsot? Lūdzu! Lūdzu rezultātu! Par - 42, pret - nav, atturas - 15. Komisijas redakcija ir pieņemta.
Lūdzu, tālāk!
A.Rugāte. 19.pants - "Raidījumu
valoda". Panta pirmajā un otrajā daļā
priekšlikumu nav. Trešajā daļā ir Izglītības,
kultūras un zinātnes komisijas priekšlikums izteikt
daļu šādā redakcijā: "Demonstrētajām
filmām jābūt dublētām vai arī
ar oriģinālo skaņas pavadījumu un subtitriem
latviešu valodā, bet bērniem paredzētām
filmām jābūt dublētām vai ieskaņotām
latviešu valodā." Ðī redakcija komisijā
ir pieņemta, atzīta par samērā veiksmīgu,
un pamatojums - ieviest šo oriģinālo skaņas
pavadījumu un subtitrus latviešu valodā pieaugušo
auditorijai, jo tā var zināmā mērā
izmantot šādas pārraides arī valodas apgūšanai,
bet bērniem dublēt tādēļ vien,
ka, iekams viņi apgūst lasītprasmi, viņi
lasīt neprot, un tādēļ arī dublētas
vai subtitrētas filmas viņiem nebūtu izmantojamas,
tādēļ šeit ir paredzēta arī
ieskaņošana latviešu valodā, lai veicinātu
latviešu valodas izpratni un attīstību. Un vēl
arī šajā daļā ir deputāta Putniņa
priekšlikums, kurš nav pieņemts tādēļ,
ka mēs komisijā īsti nevarējām
izprast šo redakciju, kurā ir iekļauta tā
daļa, kurā ir vārdi "izņemot retranslējamās
programmās", jo patiesībā mēs nevarējām
atrast, kur tad tas īsti notiek... Būtu labi, ja šeit
būtu komentārs, tad arī varētu būt
kāds balsojums, bet komisija šo redakciju neatbalstīja.
Sēdes vadītājs. Sākam debates.
Vārds Aleksandram Kiršteinam - Latvijas Nacionālās
neatkarības kustība.
A.Kiršteins (LNNK).
Godājamais Prezidij! Godājamie deputāti! Es ierosinu vispār noraidīt 20.pantu un pat netērēt laiku tā apspriešanai, un iesniegt tad vēlreiz savus priekšlikumus. Tātad - 19.panta pirmais punkts: katram raidījumam jānotiek tikai vienā valodā. Pirmkārt, tas nav saskaņots ar Valodu likumu. Šeit ir pazudusi tā koncepcija. Man gan tūlīt aizrādīs, ka citos pantos mēs to varam izlobīt. Bet ir pazudusi tā konceptuālā skaidrība, kāda bija vecajā likumā. Ja 19.pantā parādās virsraksts "Raidījumu valoda", tad varbūt vajadzētu atkārtot atkal precīzi to, ko mēs ierakstījām iepriekš, - ka pirmajā programmā, kā nacionālajā programmā, raidījumi notiek tikai valsts valodā. Kāpēc izšķīdināt pa dažādiem pantiem, teiksim, kaut kādus procentus un saputrot to visu? Jo ir jāatgriežas pie tās skaidrības, ko, kā man teica, pirmajā likumā ir Lagzdiņa kungs iestrādājis. Es ierosinu 19.pantu noraidīt, kamēr mēs neatgriežamies, es vēlreiz uzsveru, pie tās skaidrības, kas bija vecajā likumā, un es atļaušos jums nolasīt: Latvijas Radio (valsts uzņēmums) un Latvijas Televīzija (valsts uzņēmums) pirmo programmu veido kā nacionālo programmu valsts valodā. Un skaidrs! Un neslapstīsimies te, ka raidījumi notiek vienā valodā, suahili vai vēl esperanto valodā, un pēc tam kaut kādos pantos atkal meklēsim ko, un kā ir...
Un nākamais. Es vēlreiz gribu uzsvērt,
ka vecajā likumā bija skaidri un precīzi pateikts,
ka līdz 20% raidlaika var atvēlēt radījumiem
nacionālo minoritāšu valodās, šajā
raidlaikā neietilpst valsts valodā subtitrētās
kinofilmas un teātra izrādes. Tātad mans priekšlikums
ir vēlreiz noraidīt 19.pantu kā absolūti
saputrotu un nepieņemamu pašreizējā situācijā.
Paldies par uzmanību.
Sēdes vadītājs. Par jūsu
priekšlikumu tagad mēs balsot nevaram, bet trešajā
lasījumā jūs, lūdzu, iesniedziet to komisijā,
un tad mēs varēsim balsot, ja būs tāds
iesniegums. Mēs tomēr tagad stingri ievērojam
šo praksi, ka par priekšlikumiem, kuri nav iesniegti rakstiski,
mēs nebalsojam. Protams, mēs balsosim par katru
priekšlikumu, un jūsu komentārs palīdzēs
deputātiem izvēlēties balsojumu. Vairāk
nav debatēs pieteikušos deputātu? Nav. Jā,
es atvainojos, - jūs vēl teicāt - noraidīt,
nevis izsvītrot, līdz ar to tas attiecas tiešām
uz balsojumu.
A.Rugāte. Neliels komentārs attiecībā uz šo 19.pantu. Tās ir vispārējās nostādnes, kas attiecas uz to citātu no iepriekšējā likuma par radio un televīziju, tas attiecas tikai uz valsts uzņēmumu Latvijas Radio un valsts uzņēmumu Latvijas Televīzija. Šeit ir vispārējā nostādne, un "raidījumu valoda" ðajā kontekstā, šajā pantā, ir kā termins, kas formulē valodu, kurā notiek raidījums, lai tas nebūtu divu, triju vai četru valodu samērā nepamatots savirknējums vai uzslāņojums.
Var būt, ka šī terminoloģija
nav izvēlēta īpaši pareizi, taču
mēs citu neatradām. Var būt, ka mēs,
gatavojot trešo lasījumu, varam tādā veidā
precizēt, taču "raidījumu valoda"
- tā ir arī tehnoloģijas sastāvdaļa,
tas nav tikai attiecināms uz Valodas likuma koncepciju
vai uz valsts valodas aizsardzības principu, par kuru runāja
Kiršteina kungs. Šeit ir nedaudz cita nianse. Saku vēlreiz
- var būt, ka tas ir trešajā lasījumā
precizējams, lai nebūtu pārpratumu, taču
šī ir vispārējā nostādne, un
tas neattiecas uz to programmu, kura būtu jāpilda
šā likuma sakarā attiecībā uz valodas
normām nacionālajam pasūtījumam sabiedriskajiem
raidītājiem vai arī komerciālajām
raidstacijām.
Sēdes vadītājs. 19. panta pirmajā
un otrajā daļā priekšlikumu nav, līdz
ar to par tiem nav jābalso. Trešajā daļā
bija priekšlikumi, bet deputāts Putniņš nelūdz
balsojumu par savu priekšlikumu. Bet, tā kā deputāts
Kiršteins iebilda pret redakciju kopumā, tad mums ir
jābalso par komisijas priekšlikumu. Un komisijas priekšlikums
trešajā daļā bija šāds: "Demonstrētajām
filmām jābūt dublētām vai arī
ar oriģinālu skaņas pavadījumu un subtitriem
latviešu valodā, bet bērniem paredzētām
filmām jābūt dublētām vai ieskaņotām
latviešu valodā."
A.Rugāte. Jā, priekšsēdētāja
kungs, bet šis ir Izglītības, kultūras un
zinātnes komisijas priekšlikums, kuru komisija ir pieņēmusi.
Tā ka tas ir ne tikai komisijas priekšlikums. Es tikai
precizēju autoru.
Sēdes vadītājs. Pieņemam zināšanai jūsu precizējumu. Lūdzu, balsosim par šo redakciju! Lūdzu rezultātu! Par - 41, pret - 1, atturas - 10. Komisijas ieteiktā trešās daļas redakcija ir pieņemta.
Lūdzu, tālāk!
A.Rugāte. Paldies. Ceturtajā daļā
atbildīgā komisija precizē tekstu - runājot
par televīzijas raidījumiem vārdu "televīzijas"
raksta ar izceltiem burtiem, lai nebūtu nekāda veida
pārpratumu sakarā ar radioraidījumiem, brīžiem
parādās šāda veida precizējumi likumprojektā,
tādēļ ne vienmēr visas normas simtprocentīgi
attiecas kā uz radio, tā uz televīzijas raidīšanas
principiem.
Sēdes vadītājs. Vai deputāti
iebilst? Neiebilst. Tālāk!
A.Rugāte. Arī piektajā daļā
atbildīgā komisija precizē redakciju attiecībā
uz kopējā raidlaika apjomu mēnesī. Tas
arī ir rakstīts ar izceltiem burtiem.
Sēdes vadītājs. Pie kuras daļas
pieder visi nākošie priekšlikumi?
A.Rugāte. Šeit pat....
Sēdes vadītājs. Pie piektās
daļas?
A.Rugāte. Jā, pie piektās daļas.
Sēdes vadītājs. Tāpēc
pēdējo komisijas redakciju balsosim kā beidzamo.
Un tagad - par visiem priekšlikumiem, lūdzu!
A.Rugāte. Nav pieņemts frakcijas "Tçvzemei
un brīvībai" priekšlikums, kuri piedāvāja
šo daļu izteikt šādi: "Latvijas ēterā
ne mazāk kā divām trešdaļām
raidlaika apjoma jābūt valsts valodā."
Šis priekšlikums netika pieņemts tādēļ,
ka Dāliņa kungs, kurš kā frakcijas "Tçvzemei
un brīvībai" pārstāvis strādāja
šajā komisijā, uzskatīja, ka ir pilnīgi
nekorekti izmantot likumā šādu terminu "çters"
un ka mēs neesot vispār līdz šim tā
īpaši domājuši par šo fizikas terminu,
kurš ir ieklīdis šīs nozares terminoloģijā
un nebūt neatbilst savam saturam. Un tādēļ
viņš mums ieteica allaž izvairīties no
šā termina, un tādēļ viņš
principā uzskatīja, ka šis priekšlikums nebūtu
īpaši atbalstāms.
Sēdes vadītājs. Atklājam
debates! Juris Sinka - frakcija "Tçvzemei un brīvībai".
Lūdzu! Vai jūs izmantosiet 8 minūtes?
J.Sinka (TB).
Mazāk... Dāliņa kungam iebildums
bija pret vārdu "çters" - krieviski "efir".
Tas ir, tā sakot, ienācis šeit gandrīz
reizē ar krievu tankiem. Mēs varētu iztikt
bez šā vārda, bet citādi tā papildinājuma
jēga ir diezgan liela. Runājot par atsevišķiem
vārdiem, es ceru, ka komisija trešajā un galīgajā
lasījumā lietos vārdu "zemteksts"
vārda "subtitrs" vietā, ko es nesapratu.
Paldies.
Sēdes vadītājs. Aleksandrs Kiršteins
- Latvijas Nacionālās neatkarības kustība.
Lūdzu!
A.Kiršteins (LNNK).
Godājamie deputāti! Es gribētu
tikai pievērst jūsu uzmanību tam, ka, ja mēs
piekrītam Rugātes kundzes ieteikumam sakārtot
šo tekstu konceptuāli, gatavojot trešo lasījumu,
tad mans priekšlikums būtu - arī šeit rakstīt
nevis... "Raidorganizācijas veidotajā programmā
raidlaika apjoms svešvalodās nedrīkst pārsniegt
20 procentus...". Bet šeit būtu jāpieraksta
klāt, ka tas neattiecas uz pirmo programmu, kurai būtu
jābūt valsts valodā. Un pārējām
- šie 20 procenti. Tātad tas ir šeit jāprecizē,
jo tagad iznāk, saprotiet, ka visās ir... Tad pirmā
programma arī būs... tātad mums vajag vēlreiz
uzsvērt, ka pirmā programma ir tikai valsts valodā,
un visi šie precizējumi tad ir jāieraksta šeit
iekšā. Nevis vienkārši rakstīt, ka 20
procenti no kopējā raidlaika... Paldies.
Sēdes vadītājs. Es atvainojos...
Vēl vārdu lūdz Ilga Kreituse - Demokrātiskā
partija "Saimnieks".
I.Kreituse (DPS).
Es tieši tāpat gribētu pievienoties Kiršteina kungam, jo man liekas, ka šis pants atkal ir viens no neizstrādātajiem un neskaidrajiem. Raidorganizācija - te ir jāatdala valsts radio no privātām organizācijām.
Otra lieta. Te ir jānoskaidro, vai šeit ietilpst arī dziesmu teksti vai tie ir mutiskie teksti. Par ko ir runa?
Trešais. Ja mēs šādā veidā
rakstām par raidorganizācijām kā tādām,
vai Latvijā dzīvojošo minoritāšu, kurām
ir savas kultūras biedrības, valoda ir ieskaitāma
šajās svešvalodās? Kas šeit attiecas?
Tā ka te ir vesela rinda neskaidrību, uz kurām
vajadzētu saņemt atbildes, jo, ja mēs domājam
par privāto radio, par privātajām raidstacijām,
kas šeit ir, tad mums ir jāatceras, ka tās ir
privātās, kas eksistē no savas naudas, un,
šādā veidā ierobežojot viņu
raidlaikus, mēs nonākam pretrunā ar brīvā
tirgus attiecībām, ja mēs valstī par
tādām gribam runāt. Tātad šis pants
ir jāsakārto, un mans priekšlikums būtu
šo pantu šodien vispār nebalsot, noraidīt,
bet sakārtot uz trešo lasījumu.
Sēdes vadītājs. Tagad gan noslēgsim
debates par šo jautājumu. Lūdzu, referente!
A.Rugāte. Jā, es varētu piekrist,
ka šo pantu varētu sakārtot uz trešo lasījumu...
Kas te notiek? Īsais? (Balsis no zāles)... Neizturēja...
Jā, droši vien tas ir protests pret to, ka šajā
pantā nav iestrādāts neviens priekšlikums,
tāpēc arī mikrofroni neiztur mūsu sarunas...
Tā tas varētu būt, bet kā mēs
pēc procedūras darām? Šeit ir arī
citi priekšlikumi, kuros šī procentu attiecība
valsts valodai un svešvalodām ir atšķirīga,
un katrā no priekšlikumiem tā tomēr ir
citāda. Priekšlikumi ir četri... nē, pieci,
tātad mēs varam noraidīt visu pantu uzreiz,
varam balsot katru priekšlikumu un pēc tam trešajā
lasījumā atbilstoši balsojumiem, kā Saeima
izsaka, sakārtot šo pantu.
Sēdes vadītājs. Godātie
deputāti! Deputāti, kuri iesnieguši priekšlikumus,
kā es saprotu, visi lūdz balsot. Deputāts Putniņš
atsauc savu priekšlikumu. Tātad paliek deputātes
Rugātes priekšlikums, deputāta Ābiķa
un deputātu Jurkāna, Kuprijanovas un Urbanoviča
priekšlikums. (Starpsauciens no zāles: "Âbiķis
noņem savu priekšlikumu!")
A.Rugāte. Tos mēs vēl neesam
diskutējuši.
Sēdes vadītājs. Deputāts
Ābiķis atsauc savu priekšlikumu. Deputātes
Rugātes un deputātu Jurkāna, Kuprijanovas, Urbanoviča
priekšlikums. Divi priekšlikumi. Sākam debatēt
par šiem priekšlikumiem. Vai jūs nedzirdat mani?
A.Rugāte. Zālē neko nedzird...
Nočirkstēja un izdzisa...
Sēdes vadītājs. Godātie
deputāti! Arī šeit jūtams, ka laikam darbojas
ne visi skaļruņi... (Starpsaucieni no zāles:
"Mûs atslēdza!")
A.Rugāte. Nav mikrofona vispār....
Sēdes vadītājs. Arī referente ir pilnīgi atslēgta. Godātie deputāti, vai jūs mani tomēr dzirdat? Tad mēs sēdi varam tālāk vadīt un lemt par tās tālāko darbību, jo ir iesniegti deputātu priekšlikumi, un ir arī daudzi priekšlikumi, kā mums tālāk strādāt, bet, tā kā mums nav iespējas tagad apspriest deputātes Rugātes un deputātu Jurkāna, Kuprijanovas un Urbanoviča priekšlikumus par 19. pantu, tad šos priekšlikumus apspriedīsim pēc tam, kad būsim izskatījuši deputātu priekšlikumus par sēdes turpmāko darbu. Nav iebildes deputātiem? (Starpsaucieni: "Nav! Nav iebildes!") Nav.
Skatīsim iesniegšanas secībā. Nolasu visus priekšlikumus. Pirmais. Saeimas Prezidijs ir saņēmis priekšlikumus: "LNNK frakcijas deputāti ierosina izsludināt pārtraukumu Saeimas sēdē 14. jūnijā laikā no 15.30 līdz 17.00 sakarā ar tautas sēru dienas atceri pie Brīvības pieminekļa. Seile, Lambergs, Puriņa, Berklavs, Tabūns."
Nākošais priekšlikums. To iesnieguši deputāti Rozentāls, Sinka, Lakševics, Gundars Bērziņš, Kokins: "Sakarā ar Komunistiskā terora upuru piemiņas dienas pasākumiem un deputātu līdzdalību tajos lūdzam 1995. gada 14. jūnija Saeimas ārkārtas sēdi pārtraukt pulksten 17.00 līdz 1995. gada 21. jūnija pulksten 14.00".
Deputāti Joahims Zīgerists, Kušnere, Fjodorova, Bartaševics, Stroganovs, Milbergs, Saulītis: "Ðodien, 14. jūnijā, pulksten 18.00 pie Brīvības pieminekļa notiks liela miera demonstrācija un dievkalpojums. Šo pasākumu rīko Tautas kustība "Latvijai". Mēs piedāvājam: lai visi ieinteresētie deputāti varētu piedalīties šajā pasākumā, šodienas sēdē no pulksten 18.00 izsludināt pārtraukumu. Vēl labāk būtu šodienas sēdi slēgt jau pulksten 15.30."
Nākošais. Deputāti Panteļējevs, Elferts, Indulis Bērziņš, Imants Daudišs, Aija Poča: "Ierosinām pārtraukt šā gada 14. jūnija ārkārtas sēdi pulksten 15.30 līdz 15. jūnijam pulksten 9.00".
Pēc būtības par katru no priekšlikumiem
deputāti var runāt "par" vai "pret"
5 minūtes. Būtu labi, ja jūs tiešām
nerunātu par katru priekšlikumu, jo pagājušajā
reizē sēdes vadītājs saņēma
piezīmi par to, ka deputāti runāja par visiem
priekšlikumiem. Deputāts Rozentāls - Latvijas
Zemnieku savienība, pēc tam - deputāts Kiršteins.
A.Rozentāls (LZS).
Cienījamais Prezidij! Godājamie kolēģi!
Mēs, vienojoties starp frakcijām, piekrītam
iesniedzēju vārdā atsaukt mūsu priekšlikumu
un gribam atbalstīt kolēģu iesniegto priekšlikumu
par darba atsākšanu rīt no rīta.
Sēdes vadītājs. Deputāts
Rozentāls iesniedzēju vārdā atsauc savu
priekšlikumu un atbalsta to priekšlikumu, kurā ir
lūgts tagad pārtraukt sēdi un atsākt
darbu rīt pulksten 9.00. Aleksandrs Kiršteins - Latvijas
Nacionālās neatkarības kustība.
A.Kiršteins (LNNK).
Mēs arī atsaucam savu priekšlikumu
un ierosinām tagad pārtraukt šo sēdi un
turpināt to rīt no rīta, jo, ja mēs saņemtos,
tur varētu ļoti ātri, vienā stundā,
pabeigt visu to lietu.
Sēdes vadītājs. Līdz ar to paliek tikai viens balsojums. Jūs vēlaties runāt? (No zāles deputāte J.Kušnere: "Mçs noņemam savu priekšlikumu!") Arī deputāte Kušnere iesniedzēju vārdā atsauc priekšlikumu. (Starpsauciens no zāles: "Tad jau nav ko balsot!") Ir gan ko balsot. Paliek viens priekšlikums - "Ierosinām pārtraukt šāgada 14.jūnija ārkārtas sēdi pulksten 15.30 līdz 15.jūnijam pulksten 9.00". Lūdzu zvanu! Lūdzu, balsosim par šo priekšlikumu! Lūdzu rezultātu! Par - 62, pret - 3, atturas - 5. Priekšlikums ir pieņemts.
Vai nevajadzētu vienreiz reģistrēties?
Lūdzu, reģistrēsimies. Reģistrācija!
Godātie deputāti, lūdzu, reģistrējieties!
Irēnu Folkmani - Saeimas sekretāra biedri - lūdzu
nolasīt tos deputātus, kuri nav reģistrējušies.
Lūdzu uzmanību!
I.Folkmane (5.Saeimas sekretāra biedre).
Cienījamie kolēģi! Nav reģistrējušies
šādi deputāti: Andris Ameriks, Māris Budovskis,
Ilmārs Dāliņš, Māris Grīnblats,
Andris Grots, Andris Gūtmanis, Edvīns Inkēns,
Jānis Jurkāns, Imants Kalniņš, Viesturs
Pauls Karnups, Edvīns Kide, Mārtiņš Ādams
Kalniņš, Odisejs Kostanda, Larisa Laviņa, Andris
Līgotnis, Voldemārs Novakšānovs, Oļģerts
Pavlovskis, Valdis Pavlovskis, Aida Prēdele, Gunārs
Resnais, Indra Sāmīte, Jānis Straume, Zigurds
Tomiņš un Māris Zvaigzne.
Sēdes vadītājs. Saeimas ārkārtas
sēde tiek pārtraukta līdz 15.jūnijam
pulksten 9.00. Līdz rītam sēdi slēdzam.
Redaktores: J.Kravale, L.Bumbura
Datoroperatores: B.Strazdiņa, S.Bērziņa, M.Ceļmalniece, I.Kuzņecova
Korektores: D.Kraule, J.Kurzemniece
Visu upuru, kas ir gājuši bojā un cietuši no
komunistiskā režīma, godināšana ar klusuma brīdi
Par procedūru - dep. J.Sinka - 1.lpp.
Likumprojekts æElektroniskie sabiedrības saziņas
līdzekļiæ (2.lasījums) (Turpinājums) (Pārtraukts)
(370. un 581.dok.)
Ziņo - dep. A.Rugāte (12.pants) - 1.lpp.
Debašu turpinājums - dep. P.Putniņš - 6.lpp.
- dep. M.Andersons - 6.lpp.
- dep. P.Tabūns - 8.lpp.
- dep. A.Berķis - 8.lpp.
- dep. M.Graudiņš - 11.lpp.
- dep. Dz.Ābiķis - 13.lpp.
- dep. G.Bērziņš (18.pants) - 14.lpp.
- dep. A.Siliņš - 14.lpp.
- dep. M.Andersons - 15.lpp.
- dep. A.Kiršteins - 16.lpp.
- dep. P.Putniņš - 18.lpp.
- dep. M.Andersons - 18.lpp.
- dep. I.Kreituse - 20.lpp.
- dep. P.Putniņš - 20.lpp.
- dep. P.Tabūns - 20.lpp.
- dep. A.Kiršteins - 27.lpp.
- dep. J.Sinka - 31.lpp.
- dep. A.Kiršteins - 31.lp.
- dep. I.Kreituse - 32.lpp.
Par sēdes pārtraukšanu - 33.lpp.
Priekšlikumi` - dep. A.Rozentāls - 34.lpp.
- dep A.Kiršteins - 35.lpp.
Reģistrācijas rezultāti
Nolasa - Saeimas sekretāra biedre I.Folkmane
- 35.lpp.