Finanšu ministra Ata
Slaktera ziņojums
par 2009. gada valsts
budžetu
Valsts budžets 2009. gadam
izstrādāts, ievērojot valdības izvirzītos neatliekamos uzdevumus un prioritātes,
ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtos priekšlikumus, kā arī
ņemot vērā valsts ekonomisko stāvokli.
Valsts pamatbudžeta izdevumu
palielinājums, salīdzinot ar 2008. gada plānu, ir 200,1 milj
Tādējādi 2009. gadā
valsts budžetā tiek plānots deficīts 1,85% apmērā no iekšzemes kopprodukta
(IKP). Prognozēts, ka IKP nākamgad pieaugs par 2%, gada inflācija būs 7,6%, bet
darba meklētāju īpatsvars 8,1%. Vēl 2008. gada jūlijā, kad Finanšu ministrija
uzsāka aktīvu darbu pie 2009. gada valsts budžeta projekta, daudziem nozares
ekspertiem šādas prognozes par valsts tautsaimniecības attīstību šķita pārlieku
pesimistiskas. Taču šodien pasaules ekonomika nonākusi tādā situācijā, kurā
šādas prognozes par Latvijas tautsaimniecības attīstību jau šķiet
optimistiskas.
Brīdī, kad ekonomiskā lejupslīde pasaulē sasniegusi
globālus apmērus, svarīgi ir ne tikai globāli risinājumi, bet arī tas, kādus
pasākumus katra valsts ir paredzējusi šīs krīzes ietekmes mazināšanai. 2009.
gada valsts budžets ir izveidots ar deficītu, kas ir viens no stimulējoša
rakstura fiskālajiem instrumentiem. Tāpat nākamā gada valsts budžeta ietvaros
ir paredzēts turpināt tautsaimniecības stimulēšanas pasākumus ar nodokļu
likumdošanas palīdzību īpaši ražošanas un eksporta jomās, kā arī nodrošināt
budžeta līdzekļus Eiropas Savienības (ES) fondu apguvei un saglabāt atbalstu
investīciju projektiem.
Strādājot pie 2009. gada valsts
budžeta projekta un ievērojot pasaules ekonomiskās attīstības tendences, tika
veikti vairāki būtiski pasākumi, kas vērsti uz valsts pārvaldes iestāžu veicamo
uzdevumu efektivitātes paaugstināšanu. Atbilstoši MK 2008. gada
4. septembra sēdē pieņemtajam lēmumam ministrijām bija jāsamazina tām
plānotie valsts budžeta līdzekļi par 10,67% attiecībā pret precizēto maksimāli
pieļaujamo izdevumu kopapjomu 2009. gada budžeta ietvarā. Panāktais ietaupījums
budžetā sastāda 136,8 milj
Lai arī valsts budžeta
ietvars ir stingri matemātiski noteikts, to plānošanu nav iespējams veikt
mehāniski. Katra budžeta programma sevī ietver reālus pasākumus un
plānotos rezultātus, tādēļ,
samazinot budžeta izdevumus, bija svarīgi izmantot funkcionālu pieeju. Valdībā
tika noteikti samazināšanai nepakļaujamie budžeta izdevumi piemēram,
līdzfinansējums ES fondu apguvei, finansējums sociālajiem pabalstiem un
pensijām. Tikai tad ministru uzdevums bija izvērtēt sava resora iestāžu
funkcijas un iespēju tās optimizēt, ietaupot budžeta līdzekļus.
Par vienu no 2009. gada valsts
budžeta prioritātēm noteikta ES fondu līdzekļu apguve, kas joprojām būs balsts
tautsaimniecības attīstībai ilgtermiņā. Kopumā 2009. gada valsts budžeta
projektā līdzekļu nodrošināšana ES fondu līdzekļu apgūšanai paredzēti 923,0
milj
Tāpat budžetā iestrādāts
būtisks izdevumu palielinājums dažādu sociālo problēmu risināšanai. Piemēram,
lai ar 2009. gada 1. janvāri nodrošinātu minimālās mēneša darba algas
paaugstināšanu no 160 līdz 180 latiem, budžetā paredzēti papildu 2,7 milj
Savukārt valsts sociālās
apdrošināšanas speciālajā budžetā aktuālu sociālo vajadzību risināšanai 2009. gadā,
salīdzinot ar 2008. gadā plānoto, paredzēts izdevumu palielinājums 336,4
milj
Salīdzinot ar
2008. gada plānu, likumprojektā paredzēts papildu finansējums iepriekšējos
gados uzsākto pasākumu nodrošināšanai valsts parāda vadībai, Latvijas
Nacionālās bibliotēkas projekta īstenošanai, Liepājas un Ventspils lidostu
iekšzemes lidojumiem un citiem. Lai veicinātu valsts tautsaimniecības
atveseļošanos, ir būtiski saglabāt finansējumu investīciju projektiem, kas
nodrošina ekonomisko aktivitāti.
Kopumā 2009. gada valsts budžeta
projekts ir vērsts uz Latvijas tautsaimniecības stimulēšanu un attīstību
ilgtermiņā, kas globālās finanšu krīzes kontekstā ir racionālākais valsts
pārvaldes finanšu līdzekļu izmantošanas plāns.
Finanšu ministrs Atis
Slakteris