Ministru
kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības
2009.gada domstarpību un vienošanās
PROTOKOLS
Rīgā |
|
2008.gada 3.oktobrī |
Saskaņā ar likuma "Par
pašvaldībām" 86.pantu, likuma "Par pašvaldību budžetiem"
13.pantu un Ministru kabineta 2004.gada 6.jūlija noteikumiem Nr.585
"Kārtība, kādā Ministru kabinets saskaņo ar pašvaldībām jautājumus, kas
skar pašvaldību intereses" Ministru kabinets un Latvijas Pašvaldību
savienība vienojas:
I. Pašvaldību
pamatbudžets
1. Ieņēmumi
1.1. Nodokļu un nenodokļu ieņēmumi
Latvijas Pašvaldību savienības
viedoklis:
Ņemot vērā, ka 2009.taksācijas gadam tiks
·
palielināts
iedzīvotāju ienākuma nodokļa (turpmāk IIN) neapliekamais minimums
(no 80 līdz 90 latiem mēnesī), nodokļa atvieglojumu apmērs par apgādībā
esošu personu (no 56 līdz 63 latiem mēnesī) un nodokļa papildu
atvieglojumu apmērs invalīdiem, politiski represētajām personām un nacionālās
pretošanās kustības dalībniekiem,
·
palielināts attaisnoto
izdevumu apmērs par izglītību un ārstniecības pakalpojumiem (no 150 līdz 300
latiem gadā),
·
palielināts
atbrīvojuma ienākumiem no lauksaimnieciskās ražošanas un lauku tūrisma
pakalpojumu sniegšanas apmērs (līdz 4000 latiem),
·
attiecināta
pensijas neapliekamā minimuma daļa, ja tā pilnībā netiek izmantota, uz
pensionāra cita veida ieņēmumiem, kas ir apliekami ar IIN, kā arī veikti vēl
citi grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli,
·
atcelts sociālās
apdrošināšanas iemaksu objekta maksimālais apmērs,
lai nesamazinātu pašvaldību IIN ieņēmumu bāzi, izdarīt
grozījumus (tos iekļaujot 2009.gada valsts budžeta likumprojektu paketē) likuma
Par iedzīvotāju ienākuma nodokli 26.panta pirmās daļas 1.punktā, mainot
maksātāja dzīvesvietas pašvaldības budžetā ieskaitāmo IIN ieņēmumu daļu no 80%
uz 82%.
Ministru kabineta viedoklis:
Neapliekamā minimuma un atvieglojumu
paaugstināšanas ietekmē iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu pieauguma tempi
samazinās gan valsts, gan pašvaldību budžetā. Palielinot ieskaitāmo iedzīvotāju
ienākuma nodokļa daļu pašvaldību budžetā līdz 82%, valsts pamatbudžetā ieņēmumi
samazinātos gan neapliekamā minimuma un atvieglojumu paaugstināšanas rezultāta,
gan nodokļa procentuālās pārdales rezultātā. Uzskatām, ka abām pusēm ir
jāuzņemas solidāra atbildība minētā jautājuma risināšanā. Līdz ar to iedzīvotāju
ienākuma nodokļa ieņēmumu daļa pašvaldību budžetos netiek mainīta un tā ir 80%
apmērā.
Puses vienojās:
Likumprojektā Par valsts budžetu
2009.gadam iekļaut pantu, kas nosaka, ka ar valsts budžeta vispārējiem
ieņēmumiem tiek garantēta iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu prognozes
izpilde katrai pašvaldībai, tai nodokļa summai, kura pašvaldību budžetos tiek
saņemta centralizēti ar Valsts kases starpniecību, un ar nosacījumu, ka
iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu daļa pašvaldību budžetos ir 80 %,
neapliekamais ieņēmumu minimums 90 latu
apmērā un atvieglojumu apmērs par apgādājamām personām 63 latu apmērā.
Puses
vienojās:
Pašvaldību ieņēmumus no nodokļiem 2009.gadā prognozēt 963,14 milj. latu apmērā, (pie 80 % iedzīvotāju ienākuma nodokļa
ieņēmumu daļas pašvaldību budžetos), t.sk.:
iedzīvotāju ienākuma
nodoklis ne mazāk kā: |
885,28 milj. latu |
nekustamā īpašuma nodoklis |
71,37 milj. latu |
t.sk.: |
|
nekustamā īpašuma
nodoklis par zemi |
38,37 milj. latu |
nekustamā īpašuma
nodoklis par ēkām |
33,00 milj. latu |
Iekšējie nodokļi par
pakalpojumiem un precēm |
6,49 milj.
latu |
Kopā nodokļu ieņēmumi |
963,14 milj. latu |
Nenodokļu ieņēmumi
pašvaldībās |
30,00 milj. latu |
Ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem |
114,50 milj. latu |
Kopā nodokļu, nenodokļu
ieņēmumi un ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem |
1107,64 milj. latu |
Ministru
kabineta viedoklis:
Iedzīvotāju
ienākuma nodokļa sadale ir šāda:
iedzīvotāju ienākuma
nodoklis ne mazāk kā: |
885,28 milj. latu |
Valsts kases sadales
kontā |
854,31 milj. latu |
tieši Liepājas pilsētas
budžetā |
19,11 milj. latu |
tieši Ventspils pilsētas
budžetā |
11,86 milj. latu |
|
|
Latvijas Pašvaldību savienības viedoklis:
Ja Rīgas Dome paraksta vienošanos ar Finanšu
ministriju par iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu prognozi 2009.gadam līdz
likumprojekta Par valsts budžetu 2009.gadam 2.lasījumam Saeimā, iedzīvotāju
ienākuma nodokļa sadale ir šāda:
iedzīvotāju ienākuma
nodoklis ne mazāk kā |
885,28 milj. latu |
t.sk.: |
|
Valsts kases sadales
kontā |
527,31 milj. latu |
tieši Rīgas domes budžetā |
327,00 milj. latu |
tieši Liepājas pilsētas
budžetā |
19,11 milj. latu |
tieši Ventspils pilsētas
budžetā |
11,86 milj. latu |
Puses vienojās:
Gadījumā, ja tiek pieņemts
lēmums palielināt iedzīvotāju ienākuma
nodokļa neapliekamo minimumu no 80
līdz 100 latiem mēnesī, noteikt maksātāja dzīvesvietas pašvaldības budžetā ieskaitāmo
iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu daļu 82% apmērā un pašvaldību iedzīvotāju
ienākuma nodokļa ieņēmumus 2009.gadā prognozēt 877,9 milj. latu apmērā.
1.2. Dotācijas no valsts budžeta
Latvijas Pašvaldību savienības viedoklis:
Nepieciešamā valsts budžeta dotācija
pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondam ir 432 milj. lati.
Ministru kabineta viedoklis:
Lai nodrošinātu Ministru kabineta
noteiktā valsts budžeta deficīta ievērošanu un nepieciešamo līdzfinansējumu ES
fondu līdzfinansētiem pašvaldību projektiem, iespējams paredzēt dotāciju no
valsts budžeta pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondam 7,15 milj. latu.
Latvijas Pašvaldību savienības viedoklis:
Paredzēt dotācijas no valsts budžeta:
Pašvaldību
finanšu izlīdzināšanas fondam |
432 milj. latu |
Kopā |
432 milj.
latu |
Ministru kabineta viedoklis:
Paredzēt dotācijas no valsts budžeta:
Pašvaldību
finanšu izlīdzināšanas fondam |
7,15 milj. latu |
Kopā |
7,15 milj.
latu |
Puses vienojas:
Paredzēt dotācijas no valsts budžeta:
Dotācijas
pašvaldībām caur BĢLM |
|
Valsts programmas bērnu un
ģimenes stāvokļa uzlabošanai, Jaunatnes politikas valsts programmas
īstenošanai un Eiropas programmas Jaunatne darbībā projektu īstenošanai. |
0,61 milj. latu |
Dotācijas
pašvaldībām caur RAPLM |
|
Vienreizēja
dotācija novadu pašvaldību infrastruktūras attīstībai |
13,2 milj. latu |
Kopā |
13,81 milj. latu |
1.3. Mērķdotācijas no valsts budžeta
Puses vienojās:
Izglītības un kultūras pasākumiem no
valsts budžeta 319,56 milj. latu apmērā, ja darba devēja sociālās apdrošināšanas obligātās
iemaksas ir noteiktas 24,09 % apmērā, t.sk.:
Pašvaldību
pamata un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un
valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām |
246,83 milj. latu |
Interešu
izglītības programmu pedagogu daļējai darba samaksai un valsts sociālās
apdrošināšanas obligātajām iemaksām |
11,73 milj. latu |
Pašvaldību
speciālās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās
apdrošināšanas obligātajām iemaksām |
3,50 milj. latu |
Pašvaldību
profesionālās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās
apdrošināšanas obligātajām iemaksām |
0,54 milj. latu |
Pašvaldību
speciālajām pirmsskolas iestādēm, internātskolām un sanatorijas tipa
internātskolām, speciālajām internātskolām bērniem ar fiziskās un garīgās
attīstības traucējumiem pedagogu darba samaksai un valsts sociālās
apdrošināšanas obligātajām iemaksām |
38,16 milj. latu |
Pašvaldību
izglītības iestādēs piecgadīgo un |
17,82 milj. latu |
|
|
Pašvaldību tautas
mākslas kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas
obligātajām iemaksām |
0,98 milj. latu |
Kopā |
319,56 milj. latu |
Latvijas
Pašvaldību savienības viedoklis:
Paredzēt
no valsts budžeta sekojošas mērķdotācijas:
Paredzēt
no valsts budžeta mērķdotāciju pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēs
nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas
obligātajām iemaksām |
44,61 milj. latu |
|
|
Pašvaldību
speciālajām pirmsskolas iestādēm, internātskolām, sanatorijas tipa
internātskolām un speciālajām internātskolām bērniem ar fiziskās un garīgās
attīstības traucējumiem uzturēšanas izdevumiem |
33,77 milj. latu |
Kopā |
78,38 milj. latu |
Ministru
kabineta viedoklis:
Paredzēt no valsts budžeta sekojošas mērķdotācijas:
Pašvaldību
pirmsskolas izglītības iestādēs nodarbināto pedagogu darba samaksas
paaugstināšanai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām |
22,91 milj. latu |
||
|
26,77 milj. latu |
||
Kopā |
49,68 milj. latu |
||
Puses vienojās: |
|
||
Pašvaldību investīcijām infrastruktūras
sakārtošanai (RAPLM budžetā) |
20,87 milj.
latu |
||
Plānošanas reģionu, rajonu
un vietējo pašvaldību teritorijas plānojumu un to grozījumu izstrādei |
0,60 milj. latu |
||
Pašvaldību publiskajām
bibliotēkām bezmaksas interneta un datoru izmantošanai |
0,89 milj. latu |
||
Kopā |
22,36 milj. latu |
Puses vienojas:
- Kultūras ministrijas
2008.gada budžeta programmai Kultūrizglītība pašvaldību izglītības iestāžu
profesionālās ievirzes mākslas, mūzikas un kultūras izglītības programmu
pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām
iemaksām paredzēt dotāciju 18
milj. latu.
- Izglītības
un zinātnes ministrijas 2009.gada budžetā apakšprogrammai "Mērķdotācija
pašvaldību izglītības iestāžu profesionālās ievirzes sporta izglītības
programmu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām
iemaksām" paredzēt 9,4 milj. latu.
Latvijas Pašvaldību savienības viedoklis:
Valsts piedalās mācību grāmatu
finansēšanā, no valsts budžeta uz vienu skolēnu paredzot 1,86 latus. Lai
ieviestu pamatizglītības satura reformu un bibliotēku nodrošinājuma
normatīvu ne mazāk kā 7 lati gadā uz vienu izglītojamo un pedagogu
(Ministru kabineta 2001.gada 25.septembra noteikumi Nr.415 Bibliotēku darbībai nepieciešamā finansējuma
normatīvi), paredzēt no valsts budžeta finansējumu 2 milj. latu
apmērā.
Ministru kabineta viedoklis:
Paredzēt Izglītības un zinātnes ministrijas 2009.gada budžetā finansējumu
programmai Mācību literatūras iegāde 1,03 milj. latu apmērā.
Latvijas Pašvaldību savienības viedoklis:
Paredzēt mērķdotāciju pašvaldību
publiskajām bibliotēkām latviešu oriģinālliteratūras iegādei saskaņā ar
Bibliotēku likuma 17.panta piekto un astoto daļu 0,32 milj. latu
apmērā.
Ministru kabineta viedoklis:
Bibliotēku likuma 17.panta piektā un astotā daļa
nenosaka obligāta finansējuma piešķiršanu no valsts budžeta pašvaldību
publiskajām bibliotēkām latviešu oriģinālliteratūras iegādei. Valsts atbalsts
pašvaldību publiskajām bibliotēkām latviešu oriģinālliteratūras iegādei tiek
sniegts Valsts Kultūrkapitāla fonda programmu kārtā. Valsts Kultūrkapitāla
fonda programmai Jaunu grāmatu un citu izdevumu iegāde publiskajām
bibliotēkām 2009.gadā paredzēti 0,09 milj.latu un Lasīšanas
veicināšanas programmai 0,08 milj.latu.
Latvijas Pašvaldību savienības viedoklis:
Paredzēt finansējumu 0,87 milj. latu
apmērā pašvaldību publiskajām bibliotēkām Ministru kabineta 2001.gada
25.septembra noteikumu Nr.415 Bibliotēku darbībai nepieciešamā finansējuma
normatīvi izpildei.
Ministru kabineta viedoklis:
Ievērojot pašvaldību bibliotēku darbības finansēšanas pozitīvo dinamiku laikā kopš Ministru kabineta noteikumu Nr.415 Bibliotēku darbībai nepieciešamā finansējuma normatīvi stāšanās spēkā 2006.gada 1.janvārī, un valsts līdz šim sniegto atbalstu pašvaldību bibliotēkām (Valsts vienotās bibliotēku informācijas sistēmas projekts) un ES struktūrfondu un citu finanšu līdzekļu piesaisti (Geitsu fonda un Trešā tēva dēla projekts), kopumā pašvaldību bibliotēkās tiek nodrošināta Ministru kabineta noteikumu Nr.415 Bibliotēku darbībai nepieciešamā finansējuma normatīvi izpilde.
Latvijas
Pašvaldību savienības viedoklis:
No valsts budžeta paredzēt izglītības
programmu un izglītības iestāžu akreditācijas un atestācijas procesa
organizācijai 0,11 milj. latu (MK 2005.gada 16.augusta noteikumi Nr.612
Kārtība, kādā akreditē vispārējās izglītības programmas un izglītības iestādes,
kā arī atestē valsts un pašvaldību dibināto vispārējās pamatizglītības un
vispārējās vidējās izglītības iestāžu vadītājus), kā arī pieņemt atbilstošus
grozījumus akreditācijas un atestācijas procesu reglamentējošajos normatīvajos
aktos, lai izlīdzinātu katrā gadā paredzēto akreditējamo iestāžu skaitu, kas
atrisinātu finansējuma apjoma svārstības no gada uz gadu.
Ministru kabineta viedoklis:
Izglītības un zinātnes ministrijai
izstrādāt Ministru kabineta noteikumu grozījumu projektu, ietverot izglītības
kvalitātes skolu darbības kvalitātes novērtēšanas aspektā prasību
paaugstināšanu. Akreditācijas procesa rezultāts ir vienlīdz svarīgs, gan
izglītības iestādes dibinātājam, gan izglītības politikas veidotājiem. No abu
pušu pieņemtajiem lēmumiem veidojas gan izglītības iestāžu tīkls, gan
atbilstīgi, piemēram, pedagogu atalgojuma apjoms.
Puses vienojas:
Vides ministrija |
|
Kohēzijas fonda finansēto pašvaldību projektu
realizācijai |
80,12 milj. latu |
t.sk. līdzfinansējums Valsts budžeta dotācija no
vispārējiem ieņēmumiem |
19,00 milj. latu |
ārvalstu finanšu palīdzība |
61,12 milj. latu* |
Izglītības un zinātnes ministrija Pasaules Bankas aizdevuma Izglītības sistēmas
attīstības projekta apakšprogrammai A Izmaksu efektivitāte atmaksa |
0,12 milj. latu |
Kopā |
80,24 milj. latu |
*2009.gadā prognozētais pieejamais
finansējuma apmērs saskaņā ar Vides
ministrijas pieprasījumu likumā Par valsts budžetu 2009.gadam
2. Izdevumi
II. Pašvaldību kopējā
finanšu nepieciešama
Latvijas Pašvaldību
savienības viedoklis:
Pašvaldību
finanšu izlīdzināšanas aprēķina vajadzībām 2009.gadam kopējo minimālo finanšu
nepieciešamību saskaņā ar likuma Par pašvaldību finanšu izlīdzināšanu 1.panta
13. punktu noteikt ne mazāku kā 1 518 milj. latu.
Ministru kabineta viedoklis:
Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas aprēķina vajadzībām kopējo minimālo finanšu nepieciešamību 2009.gadam noteikt ne mazāku kā 787,9 milj. latu saskaņā ar likuma Par pašvaldību finanšu izlīdzināšanu 8.panta pirmo daļu.
III. Pašvaldību finanšu
izlīdzināšana
Puses vienojas:
Saimnieciskajam gadam pašvaldību finanšu
izlīdzināšanas aprēķinu veikt atsevišķi katrai no iepriekšējā saimnieciskajā
gadā jaunizveidotās pašvaldības sastāvā esošajai pašvaldībai un kopējo dotāciju
no pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda (turpmāk PFIF) vai iemaksu PFIF
aprēķināt kā atsevišķu dotāciju un iemaksu summu. Jaunizveidoto pašvaldību
dotācijas un iemaksas aprēķināšanas kārtību noteikt Ministru kabineta
noteikumos "Par pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda ieņēmumiem un to
sadales kārtību 2009.gadā".
IV. Pašvaldību
speciālais budžets
Latvijas Pašvaldību
savienības viedoklis:
Plānot pašvaldību speciālo budžetu ieņēmumus no valsts
budžeta valsts autoceļu fonda programmas apakšprogrammas Mērķdotācija
pašvaldību autoceļiem (ielām) 81,80 milj. latu apmērā (summa var
tikt precizēta). Pamatojums: likuma Par autoceļiem Pārejas noteikumu
2.pants, kas nosaka, ka Valsts autoceļu fonda programmai piešķirtais finansējums kārtējā gadā
nedrīkst būt mazāks par plānotajiem valsts budžeta ieņēmumiem no
transportlīdzekļu ikgadējās nodevas un mazāks par 75% no plānotajiem valsts
budžeta ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem.
Lūdzam norādīt, kāda
ir plānotā akcīzes nodokļa naftas produktiem ieņēmumu prognoze 2009.gadā, kā
arī kādi ir plānotie ieņēmumi no transportlīdzekļu nodevas.
Lūdzam norādīt,
kādēļ pilnībā netiek izpildīti Ministru kabineta 2008.gada 5.februāra sēdes
protokola (Nr. 7, 61.§) uzdevumi: punktā 3.1. uzdots nodrošinot
mērķdotācijas pieaugumu gan Rīgas pilsētas pašvaldībai, gan pārējām pašvaldībām.
Ministru kabineta viedoklis:
Atbilstoši valsts budžeta Valsts autoceļu
fonda programmai piešķiramo līdzekļu samazinājumam, plānot pašvaldību speciālo
budžetu ieņēmumus no valsts budžeta Valsts autoceļu fonda programmas
apakšprogrammas Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām) 2009.gadam 72
milj. latu apmērā.
Puses vienojas:
Prognozēt
pašvaldību speciālo budžetu kopējos pārējos ieņēmumus 19,5 milj. latu
apmērā*, t.sk.:
ieņēmumi no dabas resursu nodokļa |
2,4 milj.
latu |
ieņēmumi no ziedojumiem un dāvinājumiem |
3,5 milj.
latu |
pašu ieņēmumi |
8,0 milj.
latu |
pārējie ieņēmumi * |
5,6 milj.
latu |
Kopā |
19,5 milj. latu** |
* summas var tikt precizētas
** neieskaitot
saņemtos transferta pārskaitījumus no citām pašvaldībām
V. Pašvaldību aizņēmumi
un galvojumi
Puses vienojās:
Lai realizētu investīciju projektus
pašvaldībās, dotu pašvaldībām iespēju arī pašām investēt finanšu līdzekļus
infrastruktūras objektu sakārtošanā, paredzēt pašvaldību aizņēmumu pieļaujamo
palielinājumu 107,52 milj. latu apmērā,
t.sk. 2,5 milj. latu pašvaldību finanšu stabilizācijas aizdevumu
nodrošināšanai un 30 milj. latu ES līdzfinansēto projektu īstenošanai.
Noteikto pašvaldību aizņēmumu kopējo palielinājumu neietekmē pašvaldību
ilgtermiņa saistības, kas uzņemtas atbilstoši likuma Par pašvaldību budžetiem
22.pantam.
Lai realizētu investīciju projektus
pašvaldībās, paredzēt pašvaldību galvojumu pieļaujamo palielinājumu 40 milj.
latu apmērā.
VI. Normatīvo aktu prasību izpilde un normatīvo aktu grozījumi
Spēkā esošie normatīvie
tiesību akti:
Puses vienojās:
Paredzēt Satiksmes ministrijas
apakšprogrammas 31.06.00 Dotācija zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta
pakalpojumu sniedzējiem finansējumu 2009.gadam:
Dotācija
par pārvadājumiem tālsatiksmes maršrutos |
15 910 375 |
Dotācija
par pārvadājumiem dzelzceļa maršrutos |
31 258 844 |
Kopā |
47 169 219 |
Latvijas
Pašvaldību savienības viedoklis:
Dotācija
par pārvadājumiem pilsētas maršrutos |
23 308
991 |
Dotācija
par pārvadājumiem rajonu maršrutos |
20 910
387 |
Kopā |
44 219 378 |
Ministru kabineta 2007.gada 2.oktobra noteikumu Nr.672
Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā radušos zaudējumu un izdevumu
kompensēšanas un sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifa noteikšanas kārtību
17.punkts nosaka: Ja valsts budžeta programmā "Sabiedriskais transports"
nepietiek līdzekļu, lai pilnībā nodrošinātu zaudējumu un izdevumu kompensāciju
izmaksu, par nepieciešamā finansējuma apjomu un finansējuma avotu lemj Ministru
kabinets.
Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums nosaka
kārtību, kādā tiek segti pārvadātāja zaudējumi. Ministru kabineta 02.10.2008.
noteikumi Nr. 677 Noteikumi par pasažieru kategorijām, kam ir tiesības
izmanto braukšanas maksas atvieglojumus maršrutu tīkla pamata maršrutos
nosaka valsts piešķirtos atvieglojumus. Zaudējumi, kas radušies pašvaldībai
pildot Ministru kabineta noteikumus un likumus, ir jāsedz no valsts budžeta vai
arī minētās normas ir jāatceļ.
Ministru kabineta viedoklis:
Dotācija
par pārvadājumiem pilsētas maršrutos |
9 421 531 |
Dotācija
par pārvadājumiem rajonu maršrutos |
17 810 387 |
Kopā |
27 231 918 |
Latvijas
Pašvaldību savienības viedoklis:
Paredzēt Satiksmes
ministrijas 2009.gada budžetā finansējumu 35 milj. latu valsts 2.šķiras
autoceļu sakārtošanai (Programma valsts 2.šķiras autoceļu sakārtošanai novadu
atbalstam 2008.-2009.gadam).
Ministru kabineta viedoklis:
Atbilstoši valsts budžeta Valsts autoceļu
fonda programmai piešķiramo līdzekļu samazinājumam, valsts 2.šķiras autoceļu
sakārtošanai novadu atbalstam Satiksmes ministrijas budžetā 2009.gadam tiks
paredzēti 20 milj. latu.
Latvijas Pašvaldību
savienības viedoklis:
Izpildot likuma Par
palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā 26.1 pantu Dzīvojamās
telpas atbrīvošanas pabalsts, 28. panta otro daļu nepieciešama mērķdotācija
pašvaldībām dzīvokļu būvniecībai 5,0 milj. latu.
Saskaņā ar 30.06.2008.
grozījumiem Daudzdzīvokļu dzīvojamo māju renovācijas programmā 2007.
2010.gadam no valsts budžeta paredzēt finansējumu 2,64 milj. latu.
Saskaņā ar Programmas,
kas apstiprināta ar Ministru kabineta 2005.gada 25.augusta rīkojumu Nr.576 Par
Mājokļu attīstības kreditēšanas programmas (II posms) aktualizāciju
nepieciešams papildus finansējums no valsts budžeta 449 tūkst. latu
apmērā 2009.gadā Mājokļu attīstības kreditēšanas programmā (II posms) paredzēto
pasākumu finansēšanai.
Ministru kabineta viedoklis:
Ņemot vērā to, ka 2009.gada budžeta
ietvars ir apstiprināts, jautājumu par nepieciešamo finansējumu dzīvokļu
būvniecībai, dzīvojamo māju renovācijai un Mājokļu attīstības kreditēšanas programmā
paredzēto pasākumu finansēšanai iespējams risināt 2010.gada valsts budžeta
likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā.
Puses vienojās:
Paredzēt Ekonomikas ministrijas 2009.gada budžetā finansējumu dzīvojamās
telpas atbrīvošanas pabalstiem 7,96 milj. latu apmērā.
Latvijas
Pašvaldību savienības viedoklis:
Saskaņā ar Latvijas
Pašvaldību savienības un Iekšlietu ministrijas 2008.gada 21.maija sarunu
protokolu, panākta vienošanās, ka Iekšlietu ministrija atbalstīs pašvaldību
pieprasījumu par attiecīga finansējuma piešķiršanu pašvaldību ugunsdzēsības
komandu uzturēšanai. Nepieciešamais finansējums - 0,55 milj. latu
balstās uz Iekšlietu ministrijā rīcībā esošajiem datiem par pašvaldību
ugunsdzēsības formējumu izdevumiem 2007.gadā.
Paredzēt finansējumu brīvprātīgo ugunsdzēsēju
biedrību uzturēšanai.
Ministru kabineta viedoklis:
Ņemot vērā to, ka 2009.gada budžeta
ietvars ir apstiprināts, jautājumu par finansējuma nodrošinājumu pašvaldību
ugunsdzēsības komandu uzturēšanai iespējams risināt 2010.gada valsts budžeta
likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā. Lai pašvaldības varētu
pieprasīt un saņemt mērķdotāciju, sākotnēji nepieciešams sagatavot un izdot
attiecīgus normatīvos aktus.
Latvijas
Pašvaldību savienības viedoklis:
Ministru
kabineta 2005.gada 15.novembra noteikumi Nr.857 Noteikumi par sociālajām
garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir
ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās nosaka pabalstu
apmēru pastāvīgas dzīves uzsākšanai (27.punkts), sadzīves priekšmetu un mīkstā
inventāra iegādei (30.punkts) un ikmēneša izdevumiem, ja tiek turpinātas
mācības vispārējās vai profesionālās izglītības iestādē, augstskolā vai koledžā
(30., 31.1punkts). Paredzēt 1,4 milj. latu finansējumu
no valsts budžeta līdzekļiem iepriekš minēto normu izpildei vai izdarīt
grozījumus noteikumos, nosakot, ka pabalstu apmēru nosaka katra pašvaldība
atbilstoši tās finansiālajām iespējām.
Ministru kabineta viedoklis:
Saskaņā ar likuma Par pašvaldībām
15. panta pirmās daļas 7. punktu pašvaldību autonomajās funkcijās
ietilpst nodrošināt iedzīvotājiem (arī bāreņiem un bez vecāku gādības
palikušajiem bērniem pēc pilngadības sasniegšanas) sociālo palīdzību. Katrai
pašvaldībai jau šobrīd ir tiesības noteikt atšķirīgu palīdzības apjomu, jo noteikumu
27., 30., 31. un 31.1 punkts nosaka pašvaldībām palīdzības
veidus un minimālo pabalsta apmēru, līdz ar to katrai pašvaldībai, ievērojot
patēriņa cenu pieaugumu, ir tiesības noteikt preču un pakalpojumu faktiskajām
izmaksām un pašvaldības finansiālajām iespējām atbilstošu pabalsta apmēru.
Latvijas
Pašvaldību savienības viedoklis:
2008.gada 28.jūlija Ministru kabineta
noteikumu Nr.605 "Kārtība, kādā aprēķina, piešķir un izlieto valsts
budžeta līdzekļus pamatizglītības iestādes skolēnu ēdināšanai" 3.punkts
nosaka, ka valsts piešķir dotāciju 0,80 lati dienā pamatizglītības iestādes
viena skolēna ēdināšanai. Piešķirt papildus valsts budžeta līdzekļus, lai katram skolēnam
varētu nodrošināt pusdienu apmaksu pilnā apmērā, tādējādi veicinot vienlīdzīgas
bērnu iespējas uz attīstībai nepieciešamo, neatkarīgi no vecāku mantiskā
stāvokļa.
Ministru kabineta viedoklis:
Esošā dotācija piešķirta, pamatojoties uz
pašvaldības sniegtajiem aprēķiniem par skolēnu ēdināšanu, kas liecina, ka no
738 izglītības iestādēm 426 (57%) pusdienu cena 2008. gada 1. ceturksnī
nepārsniedz 80 santīmus, bet kopumā vidējā skolēnu pusdienu cena ir 74 santīmi.
Gadījumā, ja pusdienu cena pārsniedz valsts dotācijas apmēru, pašvaldība ir
tiesīga izlemt vai starpību samaksai par pusdienām nodrošināt no pašvaldību
budžeta visiem 1.klases skolēniem, vai arī segt no vecāku līdz maksājumiem.
Puses vienojās:
Bērnu un ģimenes lietu ministrijai līdz 2008.gada
1.decembrim iesniegt Ministru kabinetā grozījumus 2008.gada 28.jūlija Ministru kabineta noteikumos
Nr.605 "Kārtība, kādā aprēķina, piešķir un izlieto valsts budžeta
līdzekļus pamatizglītības iestādes skolēnu ēdināšanai", būtiski vienkāršojot
valsts budžeta līdzekļu aprēķināšanas, piešķiršanas un izlietojuma kārtību.
Latvijas
Pašvaldību savienības viedoklis:
Paredzēt no
valsts budžeta mērķdotāciju vietējām pašvaldībām un republikas pilsētu
pašvaldībām:
patversmes ēku
būvniecības, iekārtošanas un uzturēšanas izmaksu segšanai, pamatojoties uz
Ministra kabineta 2006.gada 16.maija noteikumiem Nr.407 Dzīvnieku labturības
prasības dzīvnieku patversmēs un dzīvnieku viesnīcās,
dzīvnieku
kapsētas izveidošanai un uzturēšanai, lai apglabātu bezsaimnieka mājas
(istabas) dzīvniekus, pamatojoties Ministru kabineta 2004.gada 27.jūlija
noteikumiem Nr.632 Dzīvnieku kapsētu iekārtošanas un uzturēšanas
kārtība.
Vienošanās ar Zemkopības ministriju paredz
izbūvēt 6 mājas (istabas) dzīvnieku patversmes un krematorijas (vai kapsētas)
katrā plānošanas reģionā un Rīgā (pilotprojekti), veidojot tos kā PPP projektus.
Ministru kabineta viedoklis:
Zemkopības ministrijai sadarbībā ar Latvijas
Pašvaldību savienību un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju
līdz 2009.gada 1.janvārim izstrādāt un iesniegt Ministru kabinetā informatīvo
ziņojumu par esošo situāciju valstī un iespējamos risinājumus (tai skaitā
finansiālos) dzīvnieku patversmju celtniecībai un dzīvnieku krematoriju vai kapsētu
ierīkošanai.
Latvijas
Pašvaldību savienības viedoklis:
Saskaņā ar
2008.gada 26.marta Latvijas Pašvaldību savienības un Zemkopības ministrijas
sarunu protokolu:
paredzēt papildus
finansējumu 2009.gadā 350 000 latu apmērā Lauku konsultatīvās un
informācijas apmaiņas sistēmas darbības nodrošināšanai. Pašvaldību lauku
attīstības speciālistus iekļaut Valsts lauku tīkla darbībā. Vienoties par
iespējamo pienākumu loka paplašinājumu minētajiem speciālistiem Valsts lauku
tīkla Rīcības programmas aktivitātēs, panākot tiem finanšu līdzekļu
palielināšanu atalgojumam,
atbalstīt avansa
maksājumu pašvaldību infrastruktūras projektos.
Ministru kabineta viedoklis:
Zemkopības ministrijai izskatīt iespēju
nepiemērot budžeta samazinājumu 2009.gadam budžeta apakšprogrammai 22.05.00
Dotācija SIA Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs lauku
konsultatīvai un informācijas apmaiņas sistēmai un tālākizglītībai.
Pašvaldību lauku attīstības speciālistus iekļaut Valsts lauku tīkla darbībā un
vienoties par veicamajām aktivitātēm Valsts lauku tīkla Rīcības programmas
ietvaros. Pašvaldībām atbalsta (t.sk. arī avansa maksājuma) piešķiršanas
kārtība ir noteikta Ministru kabineta 2007.gada 17.aprīļa noteikumos Nr.267
Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda, Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku
attīstībai un Eiropas Zivsaimniecības fonda administrēšanas kārtība.
Latvijas Pašvaldību savienības
viedoklis:
Paredzēt finansējumu
Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 14.1 panta izpildei, kas nosaka, ka
ar dzīvesvietas reģistrēšanu saistītos izdevumus sedz no valsts budžeta.
Ikgadējo izdevumu apjomu pašvaldībai nosaka saskaņā ar pašvaldības iepriekšējā
gadā izlietotā apjoma prognozi dzīvesvietas reģistrēšanai. Ar dzīvesvietas
reģistrēšanu saistītie izdevumi tiek segti no valsts budžeta.
Ministru kabineta viedoklis:
Iekšlietu ministrija izstrādāja
likumprojektu Grozījumi Dzīvesvietas deklarēšanas likumā, paredzot, ka par
dzīvesvietas reģistrēšanu no 2009.gada 1.janvāra maksājama valsts nodeva.
Ņemot vērā to, ka 2009.gada budžeta
ietvars ir apstiprināts, jautājumu par finansējuma nodrošinājumu iepriekšējiem
gadiem ar dzīvesvietas reģistrēšanu saistīto izdevumu segšanai viena lata
apmērā par katru dzīvesvietas reģistrēšanas gadījumu iespējams risināt
2010.gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā.
Latvijas Pašvaldību
savienības viedoklis:
Saskaņā ar Ministru
kabineta 29.04.2008 rīkojuma Nr.241 Par Koncepciju par Baltijas jūras un Rīgas
jūras līča piekrastes joslas ierakstīšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda
5.punktu paredzēt papildus valsts budžeta līdzekļus Koncepcijas par Baltijas
jūras un Rīgas jūras līča piekrastes joslas ierakstīšanu zemesgrāmatā uz valsts
vārda īstenošanai.
Koncepcija paredz Baltijas jūras un Rīgas jūras
līča piekrastes joslas ierakstīšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Vides
ministrijas personā (piekrastes teritorijas, kas atrodas nacionālo parku
teritorijā) un Zemkopības ministrijas personā (piekrastes josla, kas robežojas
ar Zemkopības ministrijas mežu zemēm), kā arī uz pašvaldību vārda, piemērojot kamerālo
metodi.
Ministru kabineta viedoklis:
Ministru kabineta 2008.gada 29.aprīļa rīkojums Nr. 241 nosaka, ka Tieslietu ministrija, Vides ministrija un Zemkopības ministrija ir atbildīga par koncepcijas par Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes joslas ierakstīšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda īstenošanu. Rīkojums uzdod Tieslietu ministrijai izstrādāt normatīvos aktus, kas nosaka īpašu kārtību Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes joslas ierakstīšanai zemesgrāmatā, izmantojot kamerālo metodi, nosakot kritērijus, kas jāievēro, izstrādājot robežprojektu, paredzot atsevišķu kārtību attiecībā uz piekrastes joslas uzmērīšanas prasībām, kā arī nosacījumus, ar kādiem iespējams šo nekustamo īpašumu ierakstīt zemesgrāmatā. Tāpat izstrādāt likumprojektu par grozījumiem likumā "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās", nosakot, ka Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes josla ierakstāma zemesgrāmatā uz valsts vārda dažādu ministriju personā, kā arī uz pašvaldību vārda.
Līdzekļi pašvaldībām koncepcijas īstenošanai (piekrastes joslas uzmērīšanai un ierakstīšanai zemesgrāmatā) būs nepieciešami pēc rīkojuma minēto normatīvo aktu pieņemšanas, sagatavojot budžeta projektu kārtējam gadam. Minētās koncepcijas ietvaros netiek risināti jautājumi par piekrastes joslas apsaimniekošanu.
Puses vienojās:
Uzdot Vides ministrijai izvērtēt Latvijas
Pašvaldības savienības priekšlikumu par nepieciešamajiem grozījumiem likumā
Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām.
Puses vienojās:
Uzdot Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrijai līdz katra gada 20.februārim
izvērtēt pašvaldību iesniegtos valsts budžeta līdzekļu pieprasījumus par
iepriekšējo gadu, kas saistīti ar Ministru kabineta 2007.gada 27.marta
noteikumu Nr.215 Kārtība, kādā veicama smadzeņu un bioloģiskās nāves fakta
konstatēšana un miruša cilvēka nodošana apbedīšanai 19.2.apakšpunktā uzlikto
pienākumu izpildi un noteikt finansēšanas avotu Finanšu ministrijas
pamatbudžeta apakšprogrammu 41.02.00 Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem.
Latvijas Pašvaldību
savienības viedoklis:
Saeimas atbalstītie grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās
palīdzības likumā kā otru obligāto sociālās palīdzības pabalstu (līdzās GMI
pabalstam) pašvaldībām paredz noteikt dzīvokļa pabalstu (35.panta pirmā daļa),
kā arī nosaka, ka valsts nodrošina atbalstu pašvaldībām dzīvokļa pabalsta
piešķiršanai personai (ģimenei) mantiskā veidā (13.panta pirmās daļas
10.punkts).
Izstrādāt mehānismu, kā rīkoties, ja kādā no pašvaldībām budžeta
līdzekļu nepietiekamības dēļ nav iespējams apmierināt pašvaldības iedzīvotāju
pieprasījumu pēc dzīvokļa pabalsta pilnībā, un attiecīgi paredzēt valsts
budžetā līdzekļus pašvaldību atbalstam krīzes novēršanai attiecīgās (-o)
pašvaldības (-u) teritorijā.
Izstrādāt kārtību no valsts budžeta apmaksātu dzīvokļa pabalstu
mantiskā veidā saņemšanai, t.sk. malkas piegādēm apaļkoksnes veidā no valsts
meža.
Ministru kabineta viedoklis:
Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas izstrādātais
likumprojekts Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā
paredz dzīvokļa pabalstu kā otru obligāto no pašvaldību budžeta izmaksājamo
sociālās palīdzības pabalstu, tādejādi paplašinot iespējas zemu ienākumu
ģimenēm (personām) saņemt sociālās palīdzības pabalstus galveno pamatvajadzību
nodrošināšanai. Lai nodrošinātu finansējumu, pašvaldībām tiek ierosināts
pārgrupēt sociālās palīdzības pabalstu struktūru, finansējumu, kas šobrīd tiek
plānots un izlietots citu pabalstu izmaksām, novirzot dzīvokļa pabalsta
izmaksai.
Labklājības ministrijai sadarbībā ar Zemkopības
ministriju izstrādāt kārtību no valsts budžeta apmaksātu dzīvokļa pabalstu
mantiskā veidā saņemšanai.
Puses vienojās:
Uzdot Izglītības un zinātnes ministrijai steidzami sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā
grozījumus Ministru kabineta 1999.gada 13.jūlija noteikumos Nr.250
"Kārtība, kādā veicami pašvaldību savstarpējie norēķini par izglītības
iestāžu vai sociālās aprūpes iestāžu sniegtajiem pakalpojumiem",
precizējot pašvaldības savstarpējos norēķinu apmērus atbilstoši reālajai
situācijai.
Puses vienojās:
Latvijas Pašvaldību Savienība sadarbībā
ar Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju izvērtēs, kuras no
likumu un Ministru kabineta noteikumu imperatīvām normām būtu iespējams
pārveidot par rekomendējošām un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrija iesniegs attiecīgus priekšlikumus Ministru kabinetā.
Ministru prezidents |
Latvijas Pašvaldību savienības |
|
priekšsēdis |
|
|
I.Godmanis |
A.Jaunsleinis |