5. Valsts budžeta likuma struktūra un izdevumi
5.1. Valsts budžeta izdevumu plānošanas būtiskākie elementi
5.1.1. Budžeta plānošanas un politikas saistība
Sākot ar 2008. gadu Latvijā ir ieviesta vidēja termiņa
budžeta plānošanas sistēma, kas tiek realizēta atbilstīgi Ministru kabineta 2006. gada 14. septembrī ar
rīkojumu Nr. 703 apstiprinātai Koncepcijai par stratēģiskās plānošanas un
vidēja termiņa budžeta plānošanas ieviešanu valsts pārvaldē. Vidēja termiņa budžeta plānošana paredz noteikt
valsts budžeta likumu vienam gadam un maksimāli pieļaujamo izdevumu kopapjomu
turpmākajiem diviem gadiem.
Ministru kabineta 2008. gada 10.marta rīkojumā Nr.116 Par vidēja termiņa budžeta mērķiem un prioritārajiem attīstības virzieniem 2009.2011. gadā ir noteikts, ka vidējā termiņā budžeta mērķis 2009.2011. gadā ir sekmēt Latvijas Nacionālajā attīstības plānā un Deklarācijā par Ivara Godmaņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību paredzēto uzdevumu īstenošanu. Rīkojumā ir noteikti šādi valsts budžeta vidēja termiņa mērķa īstenošanas prioritārie attīstības virzieni:
·
visu
līmeņu izglītības programmu un satura modernizācija (tai skaitā visu veidu
interešu izglītības un mūžizglītības nodrošināšana), sekmējot izglītības
sasaisti ar darba tirgus prasībām, kā arī īpaši veicinot dabaszinātņu un
inženierzinātņu apguvi;
·
fundamentālās,
lietišķās zinātnes un pētniecības attīstība, sekmējot integrāciju vienotā
Eiropas un pasaules pētniecības telpā, veicinot zinātniskās darbības rezultātu
praktisku izmantošanu. Atbalsts jauno tehnoloģiju ieviešanai, inovācijai un
investīciju piesaistei tehnoloģiju intensīvajās nozarēs un radošo industriju
attīstībai. Atbalsts energotaupīgas politikas ieviešanas pasākumiem;
·
finanšu
pieejamības atbalsta sistēmas īstenošana uzņēmējdarbības uzsākšanai un uzņēmumu
eksportspējas un konkurētspējas palielināšana;
·
informācijas
un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūras un pakalpojumu attīstība,
nodrošinot vispārēju publisko tīklu pieejamību;
·
atbalsts
mājokļu politikas īstenošanai;
·
darba
ņēmēju tiesību aizsardzības un darba aizsardzības sistēmu pilnveidošanas
pasākumi, kas vērsti uz nedeklarētās nodarbinātības samazināšanas īstenošanu;
·
veselības
aprūpes pakalpojumu kvalitātes, pieejamības un izmaksu efektivitātes
paaugstināšana, attīstot cilvēkresursus veselības aprūpē, modernu ārstniecības
iestāžu infrastruktūru un primārās veselības aprūpes sistēmu. Valsts un
indivīda līdzsvarotas atbildības veidošana par veselības saglabāšanu;
·
sociālās
aizsardzības sistēmas attīstība un sociālo pakalpojumu pieejamības paaugstināšana,
tai skaitā pensionāru dzīves apstākļu uzlabošana;
·
valsts
atbalsta palielināšana ģimenēm ar bērniem un dzimstības veicināšana;
·
drošas un
nekaitīgas pārtikas pieejamības nodrošināšana;
·
iekšējās
drošības sistēmas pilnveide, uzlabojot darba apstākļus iekšlietu un tieslietu
sistēmā nodarbinātajiem, atjaunojot tiesu ēku un ieslodzījuma vietu
infrastruktūru, pilnveidojot kriminālsodu izpildes, ugunsdzēsības un glābšanas
dienestu sistēmas;
·
valsts
aizsardzības spēju attīstība, pilnveidojot profesionālo bruņoto spēku kaujas
spējas un materiāli tehnisko bāzi, aktīvi iesaistoties drošības politikas
izstrādē un īstenošanā Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) un Eiropas
Savienības līmenī, veicinot jauno tehnoloģiju un zinātnes attīstību, kā arī
veicinot sabiedrības līdzdalību valsts aizsardzības jautājumos;
·
sekmēt
aktīvu ārpolitiku, nodrošinot Latvijas ekonomisko attīstību un nacionālo
interešu aizstāvību, kā arī dalību starptautiskajās misijās un operācijās;
·
vides
kvalitātes, dabas un kultūras resursu ilgtspējības saglabāšana un attīstība;
·
finansiālā
atbalsta nodrošināšana administratīvi teritoriālās reformas īstenošanai un
finansiālā atbalsta palielināšana pašvaldībām, kā arī valsts 2.šķiras autoceļu
sakārtošanas programmai;
·
pilsoniskās
sabiedrības stiprināšana, veicinot sabiedrības līdzdalību, stiprinot
nevalstisko organizāciju (NVO) darbspēju un sabiedriskā labuma darbību;
·
atbalsta
sniegšana vienotas un koordinētas valsts attīstības plānošanas sistēmas
ieviešanai.
Lai nodrošinātu politikas un budžeta plānošanas procesa pilnveidošanu, tiek nodrošināta institucionālās darbības stratēģijas sistēmas (IDS) īstenošana valsts pārvaldē.
Institūciju darbības stratēģija, atbilstoši valdības noteiktajām prioritātēm, definē vidēja termiņa nozares attīstības mērķus un virzienus un tiem atbilstošas visas konkrētās ministrijas programmas un apakšprogrammas, kā arī to finansējumu. Īstenojot darbības stratēģiju, pakāpeniski tiek integrētas budžeta programmas un politikas programmas, jo viens no IDS uzdevumiem vidējā termiņā ir panākt, ka budžeta programmas atbilst to politikas programmām. Stratēģijas, kas ietver arī 2009. gadu, ir apstiprinātas visām ministrijām.
Nākamā plānošanas cikla stratēģiju (2010.2012. gada plānošanas ciklam) ministrijas izstrādās jau atbilstoši Ministru kabineta 2008. gada 30. jūnijā apstiprinātajai instrukcijai Nr. 7 Kārtība, kādā izstrādā, aktualizē un novērtē institūcijas darbības stratēģijas noteiktajām prasībām. Jaunajās stratēģijās būs atsevišķa sadaļa Stratēģijas valsts budžeta programmu daļa, kas atspoguļos saskaņā ar likumu par valsts budžetu n+1 gadam institūcijai apstiprinātās valsts budžeta programmas un apakšprogrammas, katrai valsts budžeta programmai un apakšprogrammai izvirzītos mērķus, sasniegtos un paredzamos rezultātus un rezultatīvos rādītājus, pieteiktās jaunās politikas iniciatīvas, kā arī piešķirtos finanšu līdzekļus.
Lai turpinātu institucionālo darbības stratēģiju sistēmas un
budžeta sistēmas savstarpējo pilnveidošanu ir izstrādāts un Ministru kabinetā
2008. gada 18. jūnijā apstiprināts rīkojums Nr. 344 Par
rezultātu un rezultatīvo rādītāju sistēmas pamatnostādnēm 2008.2013. gadam.
Rezultatīvo rādītāju sistēmas pamatnostādnēs ir noteikts, ka tiešās pārvaldes
iestādēm, sākot ar 2009. gadu, līdz kārtējā gada 28. februārim ir jāsagatavo
un jāiesniedz Finanšu ministrijā (vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un
fiskālās politikas ietvara sagatavošanai) un Valsts kancelejā (valsts budžeta
plānošanai un politikas plānošanas sistēmas pilnveidošanai) pārskatu par
sasniegtajiem rezultātiem iestādes darbības stratēģijā iekļauto un iepriekšējā
gadā finansēto pasākumu īstenošanā un to rezultatīvajiem rādītājiem, pamatojot
rezultatīvo rādītāju neizpildi vai pārsniegšanu.
Ja attiecīgajiem nākamajiem saimnieciskajiem gadiem atbilstoši vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvaram ir prognozēti līdzekļi jauno politikas iniciatīvu finansēšanai, ministrijas un citas centrālās valsts iestādes iesniedz jaunās politikas iniciatīvas saskaņā ar valsts budžeta likuma projekta (budžeta likumprojektu paketes) un vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvara izstrādes un iesniegšanas grafiku. Atbilstoši Ministru kabineta 2002. gada 12. marta noteikumu Nr. 111 Ministru kabineta kārtības rullis 41. punktam, ministrijām ir jāapkopo atbalstītās jaunās politikas iniciatīvas, jāsakārto tās prioritārā secībā un jāiesniedz Valsts kancelejā un Finanšu ministrijā. Finanšu ministrija sadarbībā ar Valsts kanceleju un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju apkopo un izvērtē institūciju iesniegtās jaunās politikas iniciatīvas atbilstoši Latvijas Nacionālajā attīstības plānā noteiktajām prioritātēm, Ministru kabineta apstiprinātajiem vidēja termiņa budžeta mērķiem un prioritārajiem attīstības virzieniem, kā arī ministriju stratēģijās un politikas plānošanas dokumentos noteiktajām prioritātēm un vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvaram.
Finanšu ministrija ir izstrādājusi Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likumu. Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves mērķis ir nodrošināt makroekonomisko procesu izraisīto paaugstināto fiskālo, ekonomisko un sociālo risku mazināšanas un novēršanas pasākumu finansējumu situācijās, kad to nav iespējams nodrošināt no citiem valsts budžeta finansējuma avotiem vai tā nodrošināšana ir saistīta ar lieliem valsts budžeta izdevumiem. Ilgtermiņa stabilizācijas rezervē paredzēts ieskaitīt līdzekļus no valsts īpašuma privatizācijas fonda, valsts pamatbudžeta kopējo nodokļu un nenodokļu ieņēmumus, kuri pārsniedz saimnieciskā gada valsts budžeta likumā noteikto apjomu, ja atbilstoši valsts budžeta izpildes rezultātiem valsts pamatbudžetā ir izveidojies finanšu pārpalikums, gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzētās iemaksas un procentu ieņēmumus no ilgtermiņa stabilizācijas rezerves līdzekļu ieguldījumiem.
Ministru kabinets 2008. gada 26. maijā pieņēma Ministru kabineta noteikumus Nr. 359 Noteikumi par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem Iepriekšminētie noteikumi nosaka pamatprincipus tam, kā ministrijas un citas centrālās valsts iestādes izstrādā un iesniedz Finanšu ministrijai budžeta pieprasījumus vidējam termiņam atbilstoši vidējā termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvarā norādītajam maksimāli pieļaujamajam valsts budžeta izdevumu apjomam.
Ar vidēja termiņa budžeta izstrādāšanu un īstenošanu saistīti ir arī šādi Ministru kabineta noteikumi:
·
2007. gada 20. marta Ministru kabineta
noteikumi Nr. 198 Noteikumi par maksimāli pieļaujamā valsts budžeta
izdevumu kopapjoma un maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopējā
apjoma katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm noteikšanas
metodiku vidējam termiņam, kurā noteikta valsts budžeta bāzes izdevumu un
attīstības daļas aprēķināšanas un saskaņošanas kārtība, kā arī definēti jauni
termini (maksimāli pieļaujamais
izdevumu kopapjoms, maksimāli pieļaujamais izdevumu apjoms ministrijām;
samazinātā bāze; budžeta un attīstības daļa);
·
2007. gada 28. augusta Ministru
kabineta noteikumi Nr. 594 Noteikumi par valsts budžeta apropriācijas
rezerves izmantošanu, kas paredz jaunizveidotās programmas Apropriācijas
rezerve pārdales kārtību pēc ministriju un citu centrālo valsts iestāžu
pieprasījumu izskatīšanas;
·
2007. gada 28. augustā Ministru
kabineta noteikumi Nr. 584 Kārtība, kādā ministrijas un citas centrālās
valsts iestādes izstrādā un Finanšu ministrija izvērtē pieprasījumus par
apropriācijas pārdali starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu ekonomiskās
klasifikācijas kodiem. Noteikumi paredz, ka Ministru kabinetam ir tiesības
pārdalīt ministrijām un centrālajām iestādēm apstiprināto apropriāciju Saiemas
noteiktajos gadījumos un apjomos.
Likuma par budžetu un finanšu vadību Pārejas noteikumu 33.punkts sākotnēji paredzēja, ka valsts dibinātas augstākās izglītības institūcijas, kurām ir atvasinātas publiskas personas statuss, sākot no 2009. gada 1.janvāra vairs nav budžeta iestādes, bet tiek definētas kā budžeta finansētas institūcijas.
Ievērojot atsevišķu augstskolu izteikto vēlmi 2009. gadā saglabāt budžeta iestādes statusu, ir veikti grozījumi Likuma par budžetu un finanšu vadības Pārejas noteikumu 33.punktā, paredzot, ka augstākās izglītības institūcijas, kuras ir atvasinātas publikas personas, par statusa maiņu šī likuma izpratnē, pēc saskaņošanas ar nozares ministriju, kuras padotībā tā atrodas var noteikt cita saimnieciskā gada sākumu. Budžeta iestādes statusu 2009. gadā izvēlējās saglabāt 10 augstskolas (Rīgas Tehniskā universitāte, Daugavpils universitāte, Liepājas Pedagoģijas akadēmija, Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija, Rēzeknes augstskola, Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskola, Ventspils augstskola, Vidzemes augstskola, Latvijas Policijas akadēmija, Nacionālā Aizsardzības akadēmija), bet budžeta finansētas institūcijas statusā (no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas) ar 2009. gadu ir 7 augstskolas (Banku augstskola, Latvijas Jūras akadēmija, Latvijas Universitāte, Rīgas Ekonomikas augstskola, Rīgas Juridiskā augstskola, Rīgas Stradiņa universitāte, Latvijas Lauksaimniecības universitāte).
5.1.2. Eiropas Savienības politiku instrumentu un citu ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu plānošana valsts budžetā
Viena no Ministru kabineta valsts budžetā 2009. gadam noteiktajām prioritātēm ir nodrošināt Latvijas pilntiesīgu līdzdalību Eiropas savienībā (ES), izmantojot tās dotās iespējas aizstāvēt nacionālās intereses lēmumu pieņemšanā un nodrošināt valsts ekonomisko izaugsmi. Lai sekmīgi īstenotu šo Latvijas ekonomikai un sabiedrībai tik nozīmīgo uzdevumu, nepieciešams pilnā apjomā un efektīvi apgūt Latvijai piešķirtos (pieejamos) ES politiku instrumentu līdzekļus, tādējādi nodrošinot valsts attīstību un izaugsmi.
ES politiku instrumenti ietver ES struktūrfondus, Kohēzijas fondu (turpmāk KF) un citus ES finanšu līdzekļus, ko Eiropas Komisija novirza savu politiku īstenošanai dalībvalstī Līgumā par ES noteikto mērķu sasniegšanai.
ES fondi ir vieni no galvenajiem ES Reģionālās politikas īstenošanas instrumentiem. ES Reģionālā politika ir viena no ES kopējām politikām starpnacionālā līmenī, kuras mērķis ir panākt dažādu Eiropas reģionu sociāli ekonomiskās attīstības līmeņu izlīdzināšanu un veicināt reģionu konkurētspēju Eiropas un globālā mērogā.
Sākoties jaunajam ES finanšu ietvaram 2007.2013. gadam, tika noteikti jauni ES struktūrfondu un KF finansējuma apjomi, un izstrādāts jauns to izmantošanas tiesiskais regulējums, kā arī sagatavoti plānošanas dokumenti atbalstāmajās teritorijās. Ievērojot to, ka Latvijas iekšzemes kopprodukts uz vienu iedzīvotāju 2004. gadā bija tikai aptuveni 40% no ES vidējā rādītāja, arī 2007.2013. gada programmēšanas periodā Latvijai ir piešķirti gan ES struktūrfondu, gan KF finanšu līdzekļi.
2007.2013. gada plānošanas periodā svarīgākais uzdevums, kas realizējams ar ES struktūrfondu un KF līdzekļu palīdzību, ir radīt nepieciešamos priekšnoteikumus, kā arī tiešā veidā panākt izmaiņas, kas nodrošinātu zināšanu ietilpīgas ekonomikas veidošanos valstī. Līdz ar to, lielākais uzsvars ES struktūrfondu un KF investīcijām 2007.2013. gada periodā Latvijā tiek novirzīts tiem pasākumiem, kas attīsta zināšanas kā galveno izaugsmes resursu un veido labvēlīgus dzīves apstākļus cilvēkam kā šī resursa turētājam.
Lai sasniegtu šo mērķi ES struktūrfondu un KF investīcijas tika plānotas atbilstoši trim tematiskām asīm:
1. cilvēku resursu attīstība un efektīva izmantošana;
2. konkurētspējas
palielināšana un virzība uz zināšanu ietilpīgu ekonomiku;
3. sabiedrisko pakalpojumu un infrastruktūras uzlabojumi kā priekšnoteikums valsts un tās teritorijas līdzsvarotai attīstībai.
Valsts
stratēģiskais ietvardokuments ir politikas plānošanas dokuments, kas
nosaka kopējo ES struktūrfondu un KF apguves stratēģiju, savukārt mērķu sasniegšanai ES struktūrfondu un KF investīcijas vada
ar trīs darbības programmu palīdzību:
1. Cilvēkresursi
un nodarbinātība Eiropas Sociālā fonda darbības programmas ietvaros
sniegtā atbalsta pamatvirzieni ir izglītības un zinātnes attīstība,
nodarbinātības, sociālās iekļaušanas un darbaspēka veselības veicināšana un
administratīvās kapacitātes stiprināšana;
2. Uzņēmējdarbība
un inovācijas Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk ERAF) darbības
programma sniedz atbalstu trijos pamatvirzienos: veicina zinātnes un
pētniecības sektora spējas piedāvāt jaunas idejas, stimulē sadarbību starp
pētniecību un uzņēmējdarbību, kā arī rosina jaunu komersantu veidošanos un
uzlabojot esošo uzņēmumu konkurētspēju;
3.
Infrastruktūra un pakalpojumi ERAF un KF darbības programma, kas sniedzot
atbalstu astoņās prioritātēs ir vērsta uz transporta, vides, informācijas,
kultūrvides, veselības, sociālās un izglītības infrastruktūras attīstību un
uzlabošanu.
Papildus
iepriekš minētajam visu triju darbības programmu ietvaros ir paredzēts atbalsts
programmu vadībai ar mērķi nodrošināt programmu efektīvu un drošu vadību,
uzraudzību, kontroli un izvērtēšanu.
2008. gadā
ir uzsākta pirmo 2007.2013. gada plānošanas perioda ES struktūrfondu un
KF projektu īstenošana, kas turpināsies 2009.-tajā un nākamajos gados.
2007.2013. gada
plānošanas periodā resursi un izdevumi ES struktūrfondu un KF līdzfinansētajiem
projektiem plānoti saskaņā ar Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija
noteikumiem Nr. 418 Kārtība, kādā paredzami valsts budžeta līdzekļi
Eiropas Savienības fonda līdzfinansēto projektu īstenošanai, kā arī maksājumu
veikšanas un izdevumu deklarācijas sagatavošanas kārtība.
Papildus 2009. gada valsts budžetā ir plānots ES finanšu instruments Pārejas programma (Transition Facility). Šīs programmas mērķis ir pagaidu finansiālā palīdzība jaunajām dalībvalstīm, lai attīstītu un stiprinātu to administratīvās spējas attiecībā uz Eiropas Kopienas tiesību aktu ieviešanu un īstenošanu, kā arī attiecībā uz speciālistu pieredzes apmaiņu. Pārejas programmas līdzekļus 2009. gadam plāno no 2005. un 2006. gada programmām pieejamā finansējuma, kuru ietvaros ir noslēgti līgumi un apstiprināti projekti, taču līdzekļu apguve (reālā naudas plūsma) notiek trīs gadu laikā pēc līgumu slēgšanas/projektu apstiprināšanas atbilstoši to īstenošanas gaitai.
ES politiku instrumentu līdzfinansētos projektus īsteno, finansējot tos no ministriju budžeta programmās plānotajiem valsts budžeta līdzekļiem. Saskaņā ar Eiropas Komisijas nosacījumiem ES politiku instrumentu finansētajiem projektiem ir nepieciešams arī Latvijas nacionālais līdzfinansējums.
Resursus ES
struktūrfondu un KF finansēto projektu īstenošanai plāno valsts budžetā kā
dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem. Projektiem, kuri 2009. gada valsts
budžeta izstrādes laikā vēl nav apstiprināti, finansējumu rezervē Finanšu
ministrijas budžeta apakšprogrammā 41.08.00 Finansējums Eiropas Savienības
politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto
projektu un pasākumu īstenošanai. Valsts budžeta izpildes gaitā minētie valsts
budžeta finanšu resursi saskaņā ar ministriju līdzekļu pieprasījumiem un
atbilstoši Ministru kabineta lēmumam tiks novirzīti projektu finansēšanai,
avansu un veikto izdevumu atmaksām.
Ārvalstu finanšu palīdzība ietver arī Eiropas Ekonomikas zonas finanšu
instrumenta, Norvēģijas valdības divpusējo finanšu instrumenta un Latvijas
Šveices sadarbības programmas finansējumu, ko Eiropas Brīvās Tirdzniecības
Asociācijas dalībvalstis novirza Eiropas Savienības jaunajām dalībvalstīm
ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā.
Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instruments un Norvēģijas valdības divpusējais finanšu instruments Latvijai ir pieejams saskaņā ar Eiropas Ekonomikas zonas paplašināšanās līgumu. Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumentu veido Norvēģijas, Īslandes un Lihtenšteinas iemaksas. Norvēģijas valdības divpusējo finanšu instrumentu pilnībā finansē Norvēģija. Finanšu instrumentu līdzekļus paredzēts izmantot šādām prioritārajām jomām:
· Vides aizsardzība,
· Ilgtspējīga attīstība,
· Eiropas kultūras mantojuma saglabāšanu,
· Veselība,
· Bērni ar īpašām vajadzībām,
· Cilvēkresursu attīstība un izglītība,
· Tieslietas,
· Reģionālā politika un ekonomisko aktivitāšu attīstība,
· Šengena.
Minēto finanšu instrumentu projektu finansēšanas kārtību nosaka Ministru kabineta 2008. gada 26. februāra noteikumi Nr. 114 Kārtība, kādā valsts budžetā plāno līdzekļus Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas valdības divpusējā finanšu instrumenta līdzfinansēto programmu, grantu shēmu un individuālo projektu (arī apakšprojektu) īstenošanai un veic maksājumus (grozījumi: MK 09.09.2008.). Abu finanšu instrumentu ietvaros Latvijai laikā līdz 2011. gadam (projektu apstiprināšana līdz 2009. gada 30. aprīlim) būs pieejami gandrīz 50 miljoni eiro.
2007. gada 20. decembrī tika noslēgts Latvijas Republikas valdības un Šveices Konfederācijas padomes ietvarlīgums par Latvijas Šveices sadarbības programmas īstenošanu, kas paredz Latvijai finanšu palīdzību 59,88 miljoni Šveices franku apjomā. Minētās sadarbības programmas ietvaros finansējums būs pieejams laika posmā līdz 2012. gadam, paredzot iespēju projektu īstenošanu pabeigt līdz 2017. gadam. Latvijas Šveices sadarbības programma ir finansiālās palīdzības instruments, kas izmantojams papildu ES struktūrfondu un Eiropas Ekonomikas zonas un Norvēģijas valdības divpusējā finanšu instrumentu palīdzībai. Tas koncentrējas, galvenokārt, uz to projektu īstenošanu, kuri netiek finansēti vai tiek daļēji finansēti no iepriekš minētajiem finanšu avotiem. Sadarbības programma sniedz atbalstu projektiem šādās jomās:
· droša stabilitāte un atbalsts reformām;
· vide un infrastruktūra;
· atbalsts privātajam sektoram;
· cilvēkresursu un sociālā attīstība;
· atbalsts nevalstiskajām organizācijām.
Programmas izmantošanas tiesiskais regulējums ir izstrādes beigu posmā un sagatavoti projektu izklāsti, kas tiek saskaņoti ar Šveices kompetentajām iestādēm, lai nodrošinātu projektu uzsākšanu 2009. gadā. Minēto ārvalstu finanšu palīdzības projektu finansēšanas kārtība paredz:
1. līdzfinansētie projekti tiek īstenoti, finansējot tos no ministriju budžeta programmā plānotajiem līdzekļiem;
2. atbilstoši donorvalstu nosacījumiem ārvalstu finanšu palīdzības finansētajiem projektiem ir nepieciešams Latvijas nacionālais līdzfinansējums;
3. resursus ārvalstu finanšu palīdzības finansēto projektu īstenošanai plāno valsts budžetā kā dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem, ja projekta saņēmējs ir valsts budžeta iestāde vai plānošanas reģions. Ja projekta saņēmēji ir veselības aprūpes nozares kapitālsabiedrība, kuras kapitāla daļu turētāja ir ministrija, valsts dibināta augstskola vai zinātniskais institūts, kuram ir atvasinātas publiskas personas statuss un tā uzskatāma par budžeta finansētu institūciju, nacionālais līdzfinansējums pilnā vai daļējā apmērā tiek plānots kā dotācija no vispārējiem ieņēmumiem. Pārējie finanšu līdzekļi plānoti kā ārvalstu finanšu palīdzība.
5.1.3. Ministriju un citu centrālo valsts iestāžu 2009. gada maksimāli pieļaujamo izdevumu aprēķināšanas kārtība
Valdības īstenotā fiskālā politika ir vērsta uz makroekonomiskās izaugsmes veicināšanu. Fiskālās politikas ietvaros valdības uzdevums ir veidot maksimāli sabalansētu un tautsaimniecības attīstībai labvēlīgu valsts budžeta ieņēmumu un izdevumu līmeni un to struktūru. 2009. gadā valsts budžetā plānots deficīts 1,85% apmērā no IKP.
Sākot ar 2008. gadu Latvijā ir ieviesta vidēja termiņa budžeta plānošanas sistēma. 2007. gada 2. maijā Ministru kabinetā (protokols Nr. 26, 30§) pirmo reizi izskatīts Makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvars 2008. 2010. gadam un apstiprināti maksimāli pieļaujamie budžeta izdevumu apjomi 2008. 2010. gadam. 2007. gada 8.oktobrī (protokols Nr.56, 1§) akceptēti precizētie maksimāli pieļaujamie izdevumu apjomi un vienlaicīgi ar likumprojektu Par valsts budžetu 2008. gadam iesniegti Saeimā.
Likumprojekta Par valsts budžetu 2008. gadam
izskatīšanas laikā Saeimā 2. lasījumā papildus tika paredzēti izdevumi
darba samaksas paaugstināšanai atsevišķu kategoriju nodarbinātajiem, kā
rezultātā 2009. gada maksimāli pieļaujamo izdevumu kopapjoms salīdzinājumā
ar precizēto ietvaru kopumā pieauga par 63,0 milj
·
amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm par
9,6 milj
Tieslietu
ministrijai 1,4 milj
Iekšlietu
ministrijai 8,2 milj
·
ārstniecības personālam par 10,87 milj
Veselības
ministrijai 10,3 milj
Labklājības
ministrijai 0,3 milj
Tieslietu
ministrijai 0,2 milj
Iekšlietu
ministrijai 0,06 milj
Izglītības
un zinātnes ministrijai (mērķdotācijas pašvaldībām) 0,01 milj
·
pedagogu darba samaksas nodrošināšanai par 39,5 milj
·
kultūras darbinieku darba samaksas nodrošināšanai
par 3,0 milj
2008. gada laikā, līdz valsts budžeta projekta
sagatavošanas uzsākšanai, bija veikta ministriju un citu centrālo valsts
iestāžu 2009. gada bāzes izdevumu aktualizācija atbilstoši Ministru
kabineta 2007. gada 20.marta noteikumu Nr. 198 Noteikumi par
maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un maksimāli pieļaujamā
valsts budžeta izdevumu kopējā apjoma katrai ministrijai un citām centrālajām
valsts iestādēm noteikšanas metodiku vidējam termiņam prasībām. Vienlaicīgi
valdība pieņēma vairākus lēmumus, kas ietekmēja maksimāli pieļaujamo izdevumu
kopapjomu 2009. gadam, tai skaitā precizēja finansējumu ilgtermiņa
saistībām Latvijas Nacionālās Bibliotēkas celtniecībai (Ministru kabineta 2008. gada
21. aprīļa rīkojums Nr. 217/1) 21,5 milj
Sagatavojot 2009. gada valsts speciālā budžeta
maksimāli pieļaujamo izdevumu apjomu papildus bāzes izdevumi palielināti par 273,0 milj
· Grozījumiem likumā Par valsts pensijām:
piemaksas pie vecuma pensijas apmēra palielināšanai
par vienu apdrošināšanas stāža gadu, kas uzkrāts līdz 1995. gada 31. decembrim,
visiem vecuma pensijas saņēmējiem neatkarīgi no vecuma pensijas apmēra
ierobežojuma, no 0,40 latiem līdz 0,70 latiem ar 2009. gada 1. janvāri
71,6 milj
piemaksas pie invaliditātes pensijas
nodrošināšanai
priekšlaicīgās pensionēšanās iespējas represētajām
personām, kuru apdrošināšanas stāžs nav mazāks par 30 gadiem, nodrošināšanai
un priekšlaicīgās pensionēšanās iespējas termiņa pagarināšanai 2,8 milj
·
Likumprojektos Grozījumi likumā Par
maternitātes un slimības apdrošināšanu un Grozījumi likumā Par obligāto
sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām, kas paredz
darba devēja apmaksājamo darba ņēmēja pārejošās darbnespējas periodu saīsināt
no 14 līdz 10 kalendārajām dienām, paredzēto normu ieviešanai 5,5 milj
·
Likumprojektā Par Latvijas Republikas un
Krievijas Federācijas līgumu par sadarbību sociālās drošības jomā paredzēto
normu nodrošināšanai 9,6 milj
·
Pārējie izdevumi (tajā skaitā izdevumi pensiju
indeksācijai) 173,8 milj
2008. gada sākumā tika uzsākts darbs pie 2009. gada
valsts budžeta projekta sagatavošanas. Ievērojot pasaules ekonomiskās attīstības
tendences un valsts budžeta nodokļu un nenodokļu ieņēmumu prognozes 2009. gadam,
kopējais maksimāli pieļaujamais izdevumu kopapjoms uz 2008. gada 4. septembri
bija 4 500,1 milj
Lai aprēķinātu samazināmo izdevumu apjomu katrai ministrijai un citai centrālajai valsts budžeta iestādei, no budžeta izdevumiem izdalīja divas grupas.
1. grupa. Izdevumi, kurus nosaka valsts uzņemtās
saistības u.c. obligātie maksājumi
Minētajā grupā iekļauti valsts pamatbudžeta izdevumi 1 900,1 milj
2. grupa.
Izdevumi, kas paredzēti būtisku nozaru politiku īstenošanai un kuri samazināmi
ar atsevišķu Ministru kabineta lēmumu (tajā skaitā, grozījumiem normatīvajos
aktos)
Minētajā grupā iekļauti
valsts pamatbudžeta izdevumi 1 427,5 milj
·
Naftas
rezerves par 3,2 milj
·
Mērķdotācijas
pašvaldībām sociālo namu būvniecībai un renovācijai un dzīvokļu atbrīvošanas
pabalstiem par 4,0 milj
·
Apropriācijas
rezervei par 5,0 milj
Valdības sēdē tika pieņemti lēmumi par papildus līdzekļu piešķiršanu:
·
minimālās mēneša darba algas paaugstināšanai no
160 latiem uz 180 latiem no 2009. gada 1.janvāra 2,7 milj
·
dotācijai Liepājas un Ventspils lidostai
iekšzemes lidojumu nodrošināšanai (Ministru kabineta 2008. gada 1.jūlija
sēdes protokols Nr.45 31.§) 2,6 milj
·
papildu dotācijai zaudējumu segšanai sabiedriskā
transporta pakalpojumu sniedzējiem, lai 2009. gadā nodrošinātu 2008. gada
līmeni 7,4 milj
·
valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta invalīdam
kopš bērnības apmēra palielināšanai no 50 latiem uz 75 latiem mēnesī ar 2009. gada
1.janvāri 3,1 milj
·
piemaksas pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu
invalīdu apmēra palielināšanai no 50 latiem līdz 75 latiem mēnesī ar
2009. gada 1. janvāri 2,9 milj
Vienlaicīgi Ministru kabinets pieņēma lēmumu neveikt iepriekš nolemto darba samaksas palielināšanu (izdevumus saglabājot 2008. gada līmenī) šādām no valsts budžeta finansētajām nodarbināto kategorijām:
·
pedagogiem;
·
ārstniecības
personām;
·
kultūras
sektorā strādājošajiem;
·
tiesnešiem
un tiesu darbiniekiem;
·
prokuroriem.
Sagatavojot valsts budžeta pieprasījumu, Augstākā tiesa neievēroja iepriekš minēto Ministru kabineta lēmumu, un savā budžeta pieprasījumā iekļāva atalgojuma palielinājumu tiesnešiem.
Pārējiem valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas budžeta programmas 04.05.00 Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets izdevumiem noteikts vienots samazinājumu 10,67 procentu apmērā. Izvērtējot atsevišķu institūciju informāciju par to iespējām samazināt 2009. gada izdevumus, Ministru kabinets nolēma, ka izdevumu samazinājumu neveic:
· Valsts Prezidenta kanceleja;
· Centrālā vēlēšanu komisija;
· Centrālā zemes komisija;
· Satversmes Tiesa;
·
Valsts kontrole (pēc Valsts kontroles
priekšlikuma veikta kapitālo izdevumu samazināšana par 30,0 tūkst
Daļēju izdevumu procentuālo samazinājumu veic Tiesībsarga birojs un Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs.