3. Ieņēmumu analīze
3.1. Nodokļu ieņēmumi
Kopējie nodokļu ieņēmumi 2008. gada astoņos mēnešos
bija 3 363,2 milj
2008. gadā kopējie nodokļu ieņēmumi plānoti 5 253,2 milj
Savukārt 2009. gadā kopējie nodokļu ieņēmumi prognozēti
5 713,9 milj
3.1. tabula. Nodokļu ieņēmumi, milj
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
fakts |
|
prognoze |
||
Nodokļu ieņēmumi,
t. sk. |
2575,3 |
3340,8 |
4475,5 |
5253,2 |
5713,9 |
Tiešie nodokļi |
1532,0 |
1977,7 |
2739,4 |
3362,7 |
3737,0 |
Netiešie nodokļi |
1019,9 |
1331,1 |
1696,1 |
1849,9 |
1939,6 |
Pārējie nodokļi |
23,5 |
32,0 |
40,1 |
40,6 |
37,3 |
3.2. tabula. Nodokļu ieņēmumi, % no IKP
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
fakts |
|
prognoze |
||
Nodokļu ieņēmumi,
t. sk. |
28,4 |
29,9 |
32,1 |
32,6 |
32,1 |
Tiešie nodokļi |
16,9 |
17,7 |
19,6 |
20,9 |
21,0 |
Netiešie nodokļi |
11,3 |
11,9 |
12,3 |
11,5 |
10,9 |
Pārējie nodokļi |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,2 |
3.1.1. Tiešie nodokļi
Lielāko daļu no tiešo nodokļu ieņēmumiem veido uzņēmumu ienākuma nodokļa, iedzīvotāju ienākuma nodokļa un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu ieņēmumi.
3.1. att. Tiešo nodokļu ieņēmumi, % no iekšzemes kopprodukta.
2007. gadā tiešo nodokļu ieņēmumu īpatsvars iekšzemes kopproduktā bija 19,6 procenti. 2008. gadā īpatsvars tiek plānots 20,9% apmērā, savukārt 2009. gadā 21,0% apmērā no iekšzemes kopprodukta.
2008. gada astoņos mēnešos uzņēmumu ienākuma nodokļa
ieņēmumi bija 349,9 milj
2008. gadā uzņēmumu ienākuma nodokļa ieņēmumi tiek plānoti
529,0 milj
3.2. att. Uzņēmumu ienākuma nodokļa ieņēmumi
sadalījumā pa mēnešiem, milj
Tiek plānots, ka uzņēmumu ienākuma nodokļa ieņēmumu
pieaugumu 2008. gadā sekmēs uzņēmumu peļņas pieaugums 2007. gadā. Saskaņā
ar Valsts ieņēmumu dienesta informāciju 2008. gada 15. septembrī taksācijas
gada uzņēmumu peļņa pirms nodokļu aprēķināšanas 2007. gadā bija 3 337,3 milj
Par veiksmīgu ekonomikas attīstību pēdējos gados un uzņēmumu peļņas pieaugumu liecināja arī uzņēmumu ienākuma nodokļa deklarācijās atspoguļotie dati. Saskaņā ar uzņēmumu ienākuma nodokļa deklarācijām pēdējos gados uzņēmumu ienākuma nodokļa piemaksājamās summas pārsniedza atmaksājamās summas, tādējādi veidojot pozitīvu saldo.
3.3. att. Uzņēmumu ienākuma nodokļa piemaksājamās un
atmaksājamās summas no valsts budžeta, milj
Paredzams, ka 2009. gadā uzņēmumu ienākuma nodokļa likme saglabāsies nemainīga, tas ir, 15 procenti. Tiek prognozēts, ka uzņēmumu ienākuma nodokļa ieņēmumi 2009. gadā salīdzinājumā ar 2008. gada plānu pieaugs lēnāk (+14,4%) nekā 2008. gadā salīdzinājumā ar 2007. gadu (+32,3%). Uzņēmumu ienākuma nodokļa ieņēmumi 2009. gadā galvenokārt būs atkarīgi no uzņēmējdarbības rezultātiem 2008. gadā, kas šobrīd tiek prognozēti zemāki nekā 2007. gadā.
Prognozē arī ņemtas vērā plānotās izmaiņas likumdošanā
2009. gadā. 2008. gada 14. augustā Valsts sekretāru sanāksmē
tika izsludināts likumprojekts Grozījumi likumā Par uzņēmumu ienākuma
nodokli. Minētais likumprojekts radīs budžeta ieņēmumu samazinājumu 2009. gadā
5,8 milj
·
Nodokļa neieturēšana no maksājumiem
nerezidentiem par starptautiskā gaisa satiksmē izmantotu gaisa kuģu izmantošanu.
Grozījumi likuma 3. pantā paredz, ka atlīdzība nerezidentam par
starptautiskā gaisa satiksmē izmantotu gaisa kuģu izmantošanu nav uzskatāma par
samaksu par intelektuālo īpašumu (likuma Par uzņēmumu ienākuma nodokli 1. panta
astotās daļas izpratnē) vai nomu, un no tās nav jāietur nodoklis 5% apmērā.
Mainot nodokļu režīmu maksājumiem nerezidentiem par starptautiskā gaisa
satiksmē izmantotu gaisa kuģu izmantošanu, ietekmes uz budžetu aprēķinā tiek
pieņemts, ka nodokļa izmaiņas ir proporcionālas nodokļu maksātāja plānotajam
nomas maksu pieaugumam. Ietekme uz budžetu 2009. gadā ir 1,2 milj
·
Zaudējumu pārnešanas perioda pagarināšana.
Grozījumi likuma 14. pantā paredz pagarināt zaudējumu pārnešanas laiku no
5 uz 8 gadiem. Zaudējumu pārnešanas kārtības maiņa 2009. gadā budžeta
ieņēmumus samazinās 4,6 milj
Uzņēmumu ienākuma nodokļa ieņēmumu prognoze 2009. gadam
ir 605,0 milj
3.3. tabula. Uzņēmumu ienākuma nodokļa ieņēmumi
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
fakts |
|
prognoze |
||
Uzņēmumu ienākuma nodoklis, milj |
180,7 |
253,8 |
399,8 |
529,0 |
605,0 |
pieauguma
tempi faktiskās cenās, % |
41,3 |
40,5 |
57,5 |
32,3 |
14,4 |
% no IKP |
2,0 |
2,3 |
2,9 |
3,3 |
3,4 |
Iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumus galvenokārt ietekmē tautsaimniecībā nodarbināto skaits, darba samaksa, ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamā minimuma apmērs, minimālā darba alga, kā arī nodokļa atvieglojumi.
Pēdējos gados iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu
pieauguma temps ir bijis augsts. 2006. gadā iedzīvotāju ienākuma nodokļa
ieņēmumi pieauga par 29,1%, savukārt 2007. gadā par 35,1 procentu. 2008. gada
astoņos mēnešos iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumi bija 674,5 milj
3.4. att. Iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumi
sadalījumā pa mēnešiem, milj
Nodokļa ieņēmumu pieaugumu galvenokārt sekmēja strādājošo mēneša vidējās bruto darba samaksas pieaugums, kas saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes informāciju 2008. gada II ceturksnī salīdzinājumā ar 2007. gada atbilstošo periodu pieauga par 25,6 procentiem. Iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu pieaugumu veicina arī minimālās darba algas paaugstināšana no 2008. gada 1. janvāra no 120 Ls līdz 160 Ls mēnesī.
Lielākais īpatsvars kopējos iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumos ir iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumiem, kuri tiek ieskaitīti Valsts kases sadales kontā (2008. gada astoņos mēnešos 56,8% no kopējiem iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumiem), kā arī tiem iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumiem, kuri tiek ieskaitīti tieši Rīgas pilsētas budžetā, t.i., Rīgas administratīvajā teritorijā nodokļu maksātāji vai darba devēji par Rīgā dzīvojošiem nodokļa maksātājiem iedzīvotāju ienākuma nodokli maksā tieši Rīgas pilsētas budžetā (2008. gada astoņos mēnešos 39,5% no kopējiem iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumiem).
2008. gadā kopējie iedzīvotāju ienākuma nodokļa
ieņēmumi tiek plānoti 1 058,0 milj
Iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) ieņēmumu 2009. gada prognozes pamatā ir darba samaksas fonda prognoze, ko veido vidējās darba samaksas tautsaimniecībā un nodarbināto skaita prognoze. Kopumā 2009. gadā tiek prognozēta būtiska darba samaksas fonda pieauguma tempu palēnināšanās.
Prognozē ņemtas vērā arī plānotās izmaiņas likumdošanā 2009. gadā. Šobrīd Ministru kabinetā ir iesniegts 2008. gada 14. augustā Valsts sekretāru sanāksmē izsludinātais likumprojekts Grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli, kā arī vairāki Ministru kabineta noteikumu projekti, kas paredz:
·
Ar IIN neapliekamā minimuma paaugstināšana
no 80 Ls līdz 90 Ls mēnesī un atvieglojuma par apgādībā esošām personām apjoma
paaugstināšana no 56 Ls līdz 63 Ls mēnesī (ietekme uz IIN ieņēmumiem ir mīnus 36,0 milj
·
Attaisnoto izdevumu paaugstināšana par
izglītību un ārstniecības pakalpojumiem no 150 Ls līdz 300 Ls gadā
(ietekme uz IIN ieņēmumiem ir mīnus 4,1 milj
·
Tiek plānots paaugstināt papildu atvieglojumu
invalīdiem, politiski represētām personām un nacionālās pretošanās kustības
dalībniekiem (ietekme uz IIN ieņēmumiem ir mīnus 0,7 milj
·
Tiek plānots paaugstināt atbrīvojumu
ienākumiem no lauksaimnieciskās ražošanas un lauku tūrisma pakalpojumu
sniegšanas no 3 000 Ls līdz 4 000 Ls gadā (ietekme uz IIN
ieņēmumiem ir mīnus 1,2 milj
·
Tiek plānots paplašināt speciālo algas
nodokļu režīmu jūrniekiem. Likumprojekts paredz attiecināt speciālo algas
nodokļa režīmu (pašlaik piemēro, ja kuģis reģistrēts Latvijas kuģu reģistrā,
tad uz tā nodarbinātie jūrnieki iedzīvotāju ienākuma nodokli maksā no 2
minimālajām mēnešalgām) uz visiem jūrniekiem neatkarīgi no tā, zem kādas valsts
karoga reģistrēts kuģis. Vienlaikus, ņemot vērā faktiskā algas līmeņa
atšķirību, tiek ieviesta kuģu virsnieku un pārējā personālsastāva algas nodokļa
bāzes diferenciācija. Grozījums radīs budžeta ieņēmumu pieaugumu 2009. gadā
2,4 milj
Saskaņā ar 2008. gada 23. septembra Ministru
kabineta noteikumiem Nr. 791 Noteikumi par minimālo mēneša darba algu un
minimālo stundas tarifa likmi 2009. gadā minimālā mēneša darba alga tiek
paaugstināta no 160 Ls līdz 180 Ls. Minimālās mēneša darba algas
paaugstināšanas ietekme uz iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumiem ir plus
10,8 milj
Ņemot vērā arī iepriekš minētās likumdošanas izmaiņas, kopējie
iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumi 2009. gadā tiek prognozēti
1 106,6 milj
3.4. tabula. Iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumi
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
fakts |
|
|||
Iedzīvotāju ienākuma nodoklis, milj |
509,1 |
657,2 |
888,0 |
1058,0 |
1106,6 |
t.sk. valsts budžetā* |
137,4 |
164,0 |
186,5 |
211,6 |
221,3 |
pašvaldību pamatbudžetā* |
371,7 |
493,2 |
701,5 |
846,6 |
885,3 |
pieauguma tempi faktiskās cenās, % |
16,9 |
29,1 |
35,1 |
19,2 |
4,6 |
% no IKP |
5,6 |
5,9 |
6,4 |
6,6 |
6,2 |
Valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas
Sociālās apdrošināšanas iemaksas ir ieņēmumu ziņā lielākais nodoklis, kas, ieskaitot iemaksas valsts fondēto pensiju shēmā, 2008. gada astoņos mēnešos veidoja 32,7% no kopējiem nodokļu ieņēmumiem.
2008. gada astoņos mēnešos valsts sociālās
apdrošināšanas iemaksu ieņēmumi (ieskaitot valsts fondēto pensiju shēmas
līdzekļus un brīvprātīgās sociālās apdrošināšanas iemaksas) bija 1 099,6 milj
Vienlaicīgi valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu pieauguma
tempu samazināja iemaksas, kas tiek veiktas saskaņā ar likumdošanā noteiktajiem
likmju atvieglojumiem. 2008. gada septiņos mēnešos valsts sociālās
apdrošināšanas iemaksas, kas tika maksātas par pazeminātām likmēm, bija 63,9 milj
3.5. att. Sociālās apdrošināšanas iemaksu ieņēmumi
sadalījumā pa mēnešiem, milj
Kopumā 2008. gadā valsts sociālās apdrošināšanas
iemaksu ieņēmumi tiek plānoti 1 701,7 milj
Šobrīd Saeimā tiek izskatīti grozījumi Valsts fondēto
pensiju likumā, kas paredz iemaksu likmi valsts fondēto pensiju shēmā 2009. gadā
saglabāt 8% apmērā iepriekš plānoto 9% vietā. Šīs prognozējamās izmaiņas varētu
sekmēt ieņēmumu pieaugumu valsts sociālās apdrošināšanas budžetā par
35,0 milj
Sagatavojot valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu ieņēmumu prognozi
2009. gadam, galvenokārt tika ņemtas vērā darba samaksas fonda prognozes,
kā arī Ministru kabinetā atbalstītā minimālās mēneša darba algas paaugstināšana
līdz 180 Ls no 2009. gada 1. janvāra (ietekme uz sociālās
apdrošināšanas iemaksu ieņēmumiem ir plus 15,7 milj
Kopumā 2009. gadā sociālās apdrošināšanas iemaksu
ieņēmumi tiek prognozēti 1 954,0 milj
3.5. tabula. Valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu ieņēmumi
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
fakts |
|
prognoze |
||
Sociālās apdrošināšanas iemaksas, milj |
780,6 |
1000,2 |
1377,4 |
1701,7 |
1954,0 |
t.sk. iemaksas valsts
fondēto pensiju shēmā |
29,6 |
41,8 |
112,8 |
265,8 |
285,0 |
pieauguma tempi, faktiskās cenās, % |
17,8 |
28,1 |
37,7 |
23,5 |
14,8 |
% no IKP |
8,6 |
9,0 |
9,9 |
10,6 |
11,0 |
Lielāko daļu no netiešo nodokļu ieņēmumiem veido pievienotās vērtības nodokļa un akcīzes nodokļa ieņēmumi.
Plānots, ka 2008. gadā netiešo nodokļu ieņēmumu īpatsvars iekšzemes kopproduktā būs 11,5% apmērā. Savukārt 2009. gadā netiešo nodokļu īpatsvars iekšzemes kopproduktā tiek prognozēts 10,9% apmērā.
3.6. att. Netiešo nodokļu ieņēmumi, % no iekšzemes kopprodukta.
Pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumi ir nozīmīgs valsts pamatbudžeta ieņēmumu avots, kas 2008. gada astoņos mēnešos veidoja 46,4% no valsts pamatbudžeta nodokļu ieņēmumiem.
2008. gada
astoņos mēnešos pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumi bija 771,8 milj
Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums 2008. gada pirmajā pusē salīdzinājumā ar 2007. gada pirmo pusi samazinājās par 2,9 procentiem. Preču importa apjoms 2008. gada pirmajā pusē salīdzinājumā ar 2007. gada pirmo pusi samazinājās par 0,1 procentu.
3.7. att. Pievienotās
vērtības nodokļa ieņēmumi
sadalījumā pa mēnešiem, milj
Pamatojoties uz
nesekmīgo pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumu izpildi kopš 2008. gada
sākuma, pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumu plāns 2008. gadam tika
samazināts un atbilstoši 2008. gada budžeta grozījumiem tas ir 1 263,1 milj
Pievienotās vērtības
nodokļa ieņēmumu plāns 2009. gadam tiek sagatavots, galvenokārt ņemot vērā
prognozējamās tautsaimniecības attīstības tendences, pievienotās vērtības
nodokļa izpildi 2008. gadā, kā arī pievienotās vērtības nodokļa atmaksas,
kas pēdējā gada laikā ir ievērojami pieaugušas. 2008. gada jūnijā tās
sasniedza pat 58,1 milj
3.8. att. Pievienotās
vērtības nodokļa atmaksu dinamika, milj
(Datu avots: Valsts ieņēmumu dienests).
Saskaņā ar Valsts
ieņēmumu dienesta informāciju 2008. gada astoņos mēnešos pievienotās
vērtības nodokļa atmaksas faktiski tika veiktas 400,0 milj
2009. gadā
pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumi tiek prognozēti 1 288,0 milj
3.6. tabula. Pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumi
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
fakts |
|
prognoze |
||
Pievienotās
vērtības nodoklis, milj |
677,1 |
930,5 |
1202,9 |
1263,1 |
1288,0 |
pieauguma tempi faktiskās cenās, % |
39,1 |
37,4 |
29,3 |
5,0 |
2,0 |
% no IKP |
7,5 |
8,3 |
8,6 |
7,8 |
7,2 |
Akcīzes nodoklis
2008. gada astoņos mēnešos akcīzes nodokļa ieņēmumi
bija 360,2 milj
Kopumā 2008. gadā akcīzes nodokļa ieņēmumi tiek plānoti
541,2 milj
3.9. att. Akcīzes nodokļa ieņēmumi
sadalījumā pa mēnešiem, milj
Kopējie akcīzes nodokļa ieņēmumi 2009. gadā tiek
prognozēti 602,8 milj
Akcīzes nodoklis naftas produktiem
2008. gada astoņos mēnešos akcīzes nodokļa naftas
produktiem ieņēmumi bija 190,9 milj
Akcīzes nodokļa naftas produktiem ieņēmumu pieaugumu
galvenokārt sekmēja akcīzes nodokļa likmju pieaugums no 2008. gada
1. janvāra. Saskaņā ar likumu Par akcīzes nodokli no 2008. gada 1. janvāra
tika palielināta akcīzes nodokļa likme naftas produktiem. Akcīzes nodokļa likme
svinu nesaturošam benzīnam tika palielināta no
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta informāciju naftas produktu kopējā patēriņa apjoms 2008. gada astoņos mēnešos salīdzinājumā ar 2007. gada atbilstošo periodu pieauga par 0,9 procentiem.
3.10. att. Naftas produktu kopējais patēriņš attiecīgā gada 7
mēnešos, tonnās
(Datu avots: Valsts ieņēmumu dienests).
Lielākais ieņēmumu īpatsvars akcīzes nodokļa naftas produktiem ieņēmumos 2008. gada astoņos mēnešos bija dīzeļdegvielai 59,5%, savukārt benzīnam 39,6 procenti. Saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas informāciju 2008. gada 1. jūlijā salīdzinājumā ar 2007. gada 1. jūliju reģistrēto transportlīdzekļu, kas patērē dīzeļdegvielu, īpatsvars kopējā transportlīdzekļu skaitā ir pieaudzis no 27,3% līdz 28,9%, savukārt benzīnu patērējošo transportlīdzekļu īpatsvars ir samazinājies no 69,6% līdz 68,1 procentam.
2008. gadā kopumā akcīzes nodokļa naftas produktiem
ieņēmumi tiek plānoti 294,2 milj
Ņemot vērā, ka izmaiņas akcīzes nodokļa likmēs naftas
produktiem 2009. gadā netiek plānotas, akcīzes nodokļa ieņēmumi naftas
produktiem 2009. gadā tiek prognozēti 319,2 milj
Akcīzes nodoklis alkoholiskajiem dzērieniem un alum
2008. gada astoņos mēnešos akcīzes nodokļa alkoholiskajiem
dzērieniem ieņēmumi bija 61,0 milj
2008. gada astoņos mēnešos akcīzes nodokļa alum
ieņēmumi salīdzinājumā ar 2007. gada atbilstošo periodu palielinājās par 43,8 tūkst
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta informāciju alkoholisko dzērienu kopējās realizācijas apjoms 2008. gada septiņos mēnešos salīdzinājumā ar 2007. gada atbilstošo periodu samazinājās par 2,1 procentu.
3.11. att. Alkoholisko dzērienu realizācija attiecīgā gada 7
mēnešos, tūkst. dekalitru
(Datu avots: Valsts ieņēmumu dienests).
Kopumā 2008. gadā akcīzes nodokļa alkoholiskajiem
dzērieniem ieņēmumi tiek plānoti 96,6 milj
Savukārt akcīzes nodokļa alum ieņēmumi 2008. gadā tiek plānoti
11,0 milj
2009. gadā akcīzes nodokļa ieņēmumi alkoholiskajiem
dzērieniem tiek prognozēti 106,7 milj
Prognozē ir ietvertas plānotās izmaiņas likumdošanā. 2008. gada
14. augustā Valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināts likumprojekts
Grozījumi likumā Par akcīzes nodokli, kas paredz likuma 12. panta
pirmās daļas 5. punktā minētajiem pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem palielināt
likmi no
Savukārt akcīzes nodokļa ieņēmumu alum prognoze
2009. gadam tiek plānota 11,4 milj
Akcīzes nodoklis tabakas izstrādājumiem
Akcīzes nodokļa tabakas izstrādājumiem ieņēmumi
2008. gada astoņos mēnešos bija 97,0 milj
Akcīzes nodokļa tabakas izstrādājumiem ieņēmumu pieaugumu galvenokārt
noteica akcīzes nodokļa likmju palielinājums no 2008. gada
1. janvāra. Saskaņā ar likumu Par akcīzes nodokli akcīzes nodokļa likme
cigaretēm sākot ar 2008. gada 1. janvāri tika paaugstināta līdz
Kopumā tiek plānots, ka 2008. gadā salīdzinājumā ar
2007. gadu akcīzes nodokļa tabakas izstrādājumiem ieņēmumi pieaugs par
79,1% un būs 133,0 milj
2009. gadā tiek plānota pēdējā akcīzes nodokļa likmes paaugstināšana tabakas izstrādājumiem saskaņā ar Latvijai piešķirto pārejas periodu.
Sagatavojot akcīzes nodokļa ieņēmumu tabakas izstrādājumiem
prognozi 2009. gadam, ir ņemts vērā, ka 2009. gada 1. janvārī
tiks veikta iepriekš plānotā akcīzes nodokļa likmes paaugstināšana cigaretēm līdz
22,5 Ls par 1000 cigaretēm plus 34,5% no maksimālās mazumtirdzniecības cenas,
kas varētu palielināt akcīzes nodokļa ieņēmumus par 32,0 milj
Kopumā 2009. gadā akcīzes nodokļa ieņēmumi tabakas
izstrādājumiem tiek prognozēti 158,7 milj
Akcīzes nodoklis kafijai un bezalkoholiskajiem dzērieniem
2008. gada astoņos mēnešos akcīzes nodokļa kafijai
ieņēmumi bija 2,2 milj
Pamatojoties uz iepriekšējo gadu izpildes tendencēm, kā arī
ņemot vērā to, ka turpmākajos gados nav paredzamas akcīzes nodokļa likmju
izmaiņas, akcīzes nodokļa kafijai un bezalkoholiskajiem dzērieniem ieņēmumi
2009. gadā tiek prognozēti 6,9 milj
3.7. tabula. Akcīzes nodokļa ieņēmumi pa veidiem
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
|
fakts |
|
prognoze |
|||
Akcīzes nodoklis, milj |
314,0 |
366,2 |
448,1 |
541,2 |
602,8 |
|
pieauguma
tempi faktiskās cenās, % |
33,9 |
16,6 |
22,4 |
20,8 |
11,4 |
|
%
no IKP |
3,5 |
3,3 |
3,2 |
3,4 |
3,4 |
|
Alkoholiskie
dzērieni |
57,6 |
72,6 |
89,9 |
96,6 |
106,7 |
|
Alus |
9,1 |
9,8 |
10,6 |
11,0 |
11,4 |
|
Naftas
produkti |
198,9 |
220,7 |
267,4 |
294,2 |
319,2 |
|
Tabakas
izstrādājumi |
43,4 |
57,5 |
74,2 |
133,0 |
158,7 |
|
Pārējās
akcīzes preces |
5,1 |
5,6 |
6,0 |
6,4 |
6,9 |
|
Vieglo automobiļu un motociklu nodoklis
Vieglo automobiļu un motociklu nodokļa ieņēmumi
2008. gada astoņos mēnešos bija 7,5 milj
Saskaņā ar likumu Par vieglo automobiļu un motociklu nodokli aprēķināto nodokli valsts budžetā iemaksā pirms attiecīgā vieglā automobiļa vai motocikla reģistrācijas Ceļu satiksmes drošības direkcijā (turpmāk CSDD). Saskaņā ar CSDD informāciju pirmo reizi reģistrēto vieglo automobiļu skaits Latvijā 2008. gada astoņos mēnešos salīdzinājumā ar 2007. gada atbilstošo periodu ir samazinājies par 44,8 procentiem.
3.12. att. Vieglo automobiļu un motociklu nodokļa ieņēmumi,
milj
Pamatojoties uz šī nodokļa ieņēmumu veida izpildes tendencēm
2008. gadā, tika samazināts sākotnējais vieglo automobiļu un motociklu
nodokļa ieņēmumu plāns un saskaņā ar 2008. gada budžeta grozījumiem tas ir
14,2 milj
2009. gadā vieglo automobiļu un motociklu nodokļa ieņēmumi
tiek prognozēti 14,6 milj
3.8. tabula. Vieglo automobiļu un motociklu nodokļa ieņēmumi
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
fakts |
|
prognoze |
||
Vieglo automobiļu un motociklu
nodoklis, |
9,5 |
13,7 |
16,7 |
14,2 |
14,6 |
pieauguma tempi faktiskās cenās, % |
30,7 |
43,9 |
22,1 |
-15,0 |
2,5 |
% no IKP |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Dabas resursu nodokļa maksājumi ir tieši saistīti ar Latvijas uzņēmumu ekonomiskajām aktivitātēm un to izraisītajām vides noslodzēm. Līdz ar to nodokļa ieņēmumi gan palielinās, palielinoties kopējai ekonomiskai aktivitātei, gan arī samazinās, uzņēmumiem un pašvaldībām veicot vides aizsardzības pasākumus. Dabas resursu nodokļa ieņēmumi tiek ieskaitīti valsts pamatbudžetā un pašvaldību speciālajā budžetā.
Dabas resursu nodokļa ieņēmumi valsts pamatbudžetā un pašvaldību
speciālajā budžetā 2008. gada astoņos mēnešos bija 6,9 milj
3.13. att. Dabas resursu nodokļa ieņēmumi, milj
Kopējie dabas resursu nodokļa ieņēmumi 2008. gadā tiek plānoti
10,4 milj
Savukārt 2009.gadā kopējie dabas resursu nodokļa ieņēmumi
tiek prognozēti 10,8 milj
3.9. tabula. Dabas resursu nodokļa ieņēmumi
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
fakts |
|
prognoze |
||
Dabas resursu nodoklis, milj |
10,3 |
11,0 |
10,4 |
10,4 |
10,8 |
t.sk. valsts budžetā |
8,1 |
8,4 |
7,6 |
8,0 |
8,4 |
pašvaldību pamatbudžetā |
2,2 |
2,6 |
2,8 |
2,4 |
2,4 |
pieauguma tempi faktiskās
cenās, % |
25,2 |
6,2 |
-5,6 |
-0,1 |
4,0 |
% no IKP |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
0,1 |
Izložu un azartspēļu nodokli maksā uzņēmumi, kas likumā Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli noteiktajā kārtībā saņēmuši speciālu atļauju izložu un azartspēļu organizēšanai un uzturēšanai. Ienākumi no azartspēļu nodokļa 75% apmērā tiek ieskaitīti valsts pamatbudžetā, bet 25% apmērā ieskaitāmi tās pašvaldības budžetā, kuras teritorijā tiek organizēta azartspēle. Savukārt ienākumi no valsts mēroga izložu nodokļa tiek ieskaitīti valsts pamatbudžetā, bet no vietējā mēroga izložu nodokļa tās pašvaldības budžetā, kuras teritorijā tiek organizēta izloze.
2008. gada astoņos mēnešos izložu un azartspēļu nodokļa
ieņēmumi bija 19,9 milj
2008. gadā izložu un azartspēļu nodokļa ieņēmumi tiek plānoti
30,2 milj
3.14. att. Izložu un azartspēļu nodokļa ieņēmumi, milj
Saskaņā ar Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas
aprēķiniem 2009. gadā izložu un azartspēļu nodokļa ieņēmumi tiek prognozēti
26,6 milj
Prognozētais izložu un azartspēļu nodokļa ieņēmumu samazinājums galvenokārt tiek pamatots ar vispārējās ekonomiskās situācijas ietekmi uz azartspēļu nozari, kā arī ar azartspēļu automātu sertifikācijas prasību stāšanos spēkā. Šobrīd ir novērojama tirgus reorganizācija, kā rezultātā tiek pārpirkti mazākie azartspēļu nozares uzņēmumi, kas drīzumā varētu tikt apvienoti. Tas kopumā ietekmēs mazrentablo spēļu zāļu slēgšanu un iekārtu skaita samazināšanos.
3.10. tabula. Izložu un azartspēļu nodokļa ieņēmumi
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
fakts |
|
prognoze |
||
Izložu un azartspēļu nodoklis, milj |
13,1 |
21,0 |
29,7 |
30,2 |
26,6 |
t.sk. valsts budžetā |
9,9 |
15,9 |
22,4 |
22,8 |
20,1 |
pašvaldību
pamatbudžetā |
3,2 |
5,1 |
7,3 |
7,4 |
6,5 |
pieauguma tempi, faktiskās
cenās, % |
28,7 |
60,0 |
41,4 |
1,7 |
-12,0 |
% no IKP |
0,1 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,1 |
Valsts budžetā atbilstoši likumdošanā noteiktajam tiek ieskaitīti dažādi nenodokļu ieņēmumi valsts nodevas un maksājumi.
Lielāko daļu no nenodokļu ieņēmumiem valsts pamatbudžetā veido ieņēmumi no dividendēm (no valsts (pašvaldību) kapitāla izmantošanas), no valsts nodevas par valsts sniegto nodrošinājumu un juridiskajiem un citiem pakalpojumiem, no speciāliem mērķiem paredzētajām valsts nodevām, kā arī procentu ieņēmumiem.
2008. gada astoņos mēnešos nenodokļu ieņēmumi valsts pamatbudžetā
tika iekasēti 185,8 milj
Nenodokļu ieņēmumi 2008. gada astoņos mēnešos veidoja 8,3% no kopējiem pamatbudžeta ieņēmumiem. Lielākais īpatsvars valsts pamatbudžeta nenodokļu ieņēmumos bija:
·
ieņēmumiem no dividendēm (maksājumiem par valsts
kapitāla izmantošanu) 72,4 milj
·
ieņēmumiem no valsts nodevām un maksājumiem par
sniegto nodrošinājumu un juridiskajiem un citiem pakalpojumiem 44,9 milj
·
ieņēmumiem no transportlīdzekļu ikgadējās nodevas
20,5 milj
·
procentu ieņēmumiem par aizdevumiem 9,9 milj
·
ieņēmumiem no naudas sodiem un sankcijām
9,1 milj
2008. gadā valsts pamatbudžeta nenodokļu ieņēmumi tiek plānoti
295,6 milj
Savukārt 2009. gadā valsts pamatbudžeta nenodokļu
ieņēmumi tiek prognozēti 257,6 milj
·
Ieņēmumi no dividendēm tiek prognozēti 84,9 milj
·
Ieņēmumi no valsts nodevām par juridiskajiem
un citiem pakalpojumiem 2009. gadā tiek prognozētas 84,8 milj
·
Transportlīdzekļu ikgadējā nodeva.
Balstoties uz iepriekšējo gadu tendencēm, 2009. gadā nodeva tiek
prognozēta 30,0 milj
·
Procentu ieņēmumu par aizdevumiem un no
depozītiem un kontu atlikumiem prognozes sagatavo Valsts kase. Procentu
ieņēmumi par aizdevumiem 2009. gadam ir novērtēti, ņemot vērā līdz
2008. gada 17. jūlijam noslēgtos līgumus par valsts budžeta aizdevumu
izsniegšanu. 2009. gadā procentu ieņēmumi par aizdevumiem nacionālajā
valūtā tiek prognozēti 14,0 milj
uz laiku brīvo naudas līdzekļu apjoms, kuru var izvietot termiņnoguldījumos;
līdzekļu izvietošanas procentu likmes.
2009. gadā
procentu ieņēmumi no depozītiem tiek prognozēti 4,5 milj
·
Izložu un azartspēļu nodeva. Nodevu
prognozē Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija. 2009. gadā nodeva
tiek prognozēta 2,2 milj
3.3. Pašu ieņēmumi un ārvalstu finanšu palīdzība
2008. gada astoņos mēnešos valsts pamatbudžetā budžeta
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem bija
80,2 milj
Kopumā 2008. gadā budžeta iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem valsts pamatbudžetā plānoti 144,1 milj
2008. gada astoņos mēnešos ieņēmumi no ārvalstu finanšu
palīdzības valsts pamatbudžetā bija 320,1 milj