2.3. Pašvaldību budžets

Pašvaldību budžeta ieņēmumi veidojas no nodokļu un nenodokļu ieņēmumiem, valsts dotācijām un mērķdotācijām un pašvaldību speciālo budžetu ieņēmumiem.

2.3.1. Pašvaldību budžeti

2009. gadā pašvaldību budžeta ieņēmumi tiek prognozēti 1706,8 milj. latu apmērā, kas salīdzinājumā ar 2008. gada novērtējumu ir par 1,4% vairāk.

2.10. tabula. Pašvaldību budžeta struktūra* (milj. latu)

 

2005

2006

2007

2008

2009

 

fakts

prognoze

prognoze

Ieņēmumi

805,7

1032,6

1432,0

1683,4

1706,8

1. Pašvaldību pamatbudžeta ieņēmumi

752,8

963,7

1327,5

1566,4

1588,0

1.1. Nodokļu ieņēmumi

435,3

563,4

782,7

927,8

963,1

   1.1.1.Iedzīvotāju ienākuma nodoklis

370,6

491,9

701,1

846,4

885,3

   1.1.2.Nodokļi no īpašuma

61,6

66,4

74,3

74,0

71,4

t.sk. saimnieciskā gada ieņēmumi

57,2

63,1

70,9

74,0

71,4

parādu maksājumi

4,4

3,3

3,3

0,0

0,0

   1.1.3.Iekšējie nodokļi par pakalp. un precēm

3,2

5,1

7,3

7,4

6,5

1.2. Nenodokļu ieņēmumi

1.3.Ārvalstu finanšu palīdzība

28,6

3,1

34,4

8,2

39,5

2,4

28,0

4,4

30,0

5,0

1.4. Pašu ieņēmumi

61,6

73,7

94,8

104,0

114,0

1.5. Pārskaitījumi no citiem budžetiem

224,2

284,0

408,1

502,2

475,9

2. Pašvaldību speciālā budžeta ieņēmumi

52,8

68,8

104,5

117,0

118,8

2.1. Dabas resursu nodoklis

2,2

2,6

2,8

2,4

2,4

2.2. Pārējie ieņēmumi

59,5

92,9

124,2

121,6

121,4

    t.sk. ziedojumi un dāvinājumi

3,3

3,5

4,0

3,5

3,5

          pārskaitījumi no citiem budžetiem

26,4

39,1

73,6

98,5

99,3

Izdevumi

823,4

1038,5

1457,1

1683,4

1706,8

1. Pašvaldību pamatbudžeta izdevumi

764,5

965,5

1345,5

1566,4

1588,0

      1.1. Uzturēšanas izdevumi

640,9

781,1

1030,2

1216,4

1233,0

      1.2. Kapitālie izdevumi

123,6

184,4

315,3

350,0

355,0

      1.3. Zaudējumi no valūtas kursa svārstībām

 

 

0,1

 

 

2. Pašvaldību speciālā budžetu izdevumi

58,9

73,0

111,6

117,0

118,8

      2.1. Uzturēšanas izdevumi

37,1

40,1

59,4

64,0

64,8

      2.2. Kapitālie izdevumi

21,7

33,0

52,2

53,0

54,0

      2.3. Zaudējumi no valūtas kursa svārstībām

 

 

0,0

 

 

Finansiālā bilance

-17,7

-6,0

-25,1

0,0

0,0

* Bez savstarpējiem norēķiniem un saņemtajiem transfertu pārskaitījumiem.


2.11. tabula. Pašvaldību budžeta struktūra (% no iekšzemes kopprodukta)

 

2005

2006

2007

2008

2009

 

fakts

prognoze

prognoze

Ieņēmumi

8,9

9,2

10,3

10,5

9,6

1. Pašvaldību pamatbudžeta ieņēmumi

8,3

8,6

9,5

9,7

8,9

1.1. Nodokļu ieņēmumi

4,8

5,0

5,6

5,8

5,4

   1.1.1.Iedzīvotāju ienākuma nodoklis

4,1

4,4

5,0

5,3

5,0

   1.1.2.Nodokļi no īpašuma

0,7

0,6

0,5

0,5

0,4

   t.sk. saimnieciskā gada ieņēmumi

0,6

0,6

0,5

0,5

0,4

          parādu maksājumi

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

   1.1.3.Iekšējie nodokļi par pakalp. un precēm

0,0

0,0

0,1

0,0

0,0

1.2. Nenodokļu ieņēmumi

0,3

0,3

0,3

0,2

0,2

1.3. Ārvalstu finanšu palīdzība

0,0

0,1

0,0

0,0

0,0

1.4. Pašu ieņēmumi

0,7

0,7

0,7

0,6

0,6

1.5. Pārskaitījumi no citiem budžetiem

2,5

2,5

2,9

3,1

2,7

2. Pašvaldību speciālā budžeta ieņēmumi

0,6

0,6

0,7

0,7

0,7

2.1. Dabas resursu nodoklis

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

2.2. Pārējie ieņēmumi

0,7

0,8

0,9

0,8

0,7

    t.sk. ziedojumi un dāvinājumi

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

          pārskaitījumi no citiem budžetiem

0,3

0,4

0,5

0,6

0,6

Izdevumi

9,1

9,3

10,4

10,5

9,6

1. Pašvaldību pamatbudžeta izdevumi

8,4

8,6

9,6

9,7

8,9

      1.1. Uzturēšanas izdevumi

7,1

7,0

7,4

7,6

6,9

      1.2. Kapitālie izdevumi

1,4

1,7

2,3

2,2

2,0

      1.3. Zaudējumi no valūtas kursa svārstībām

 

 

0,0

 

 

2. Pašvaldību speciālā budžetu izdevumi

0,6

0,7

0,8

0,7

0,7

      2.1. Uzturēšanas izdevumi

0,4

0,4

0,4

0,4

0,4

      2.2. Kapitālie izdevumi

0,2

0,3

0,4

0,3

0,3

      2.3. Zaudējumi no valūtas kursa svārstībām

 

 

0,0

 

 

Finansiālā bilance

-0,2

-0,1

-0,2

0,0

0,0

 

Prognozēts, ka pašvaldību pamatbudžetu ieņēmumi 2009. gadā būs 1588,0 milj. latu, kas ir par 1,4% vairāk nekā sagaidāms 2008. gadā. Pašvaldību pamatbudžeta ieņēmumu palielinājumu 2009.gadā salīdzinājumā ar 2008.gada prognozi galvenokārt ietekmēs iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu palielinājums par 38,9 milj. latu jeb 4,6%.

Prognozēts, ka 2009. gadā pašvaldību speciālo budžetu ieņēmumi būs 118,8 milj. latu, kas salīdzinājumā ar 2008. gada novērtējumu ir par 1,5% vairāk.

 

2.3.2. Pašvaldību finanšu izlīdzināšana

2008. gadā pašvaldību kopējā finanšu nepieciešamība tika noteikta 717 609 tūkst. latu. Atbilstoši 2009. gada pašvaldību finanšu izlīdzināšanas aprēķinam pašvaldību kopējā finanšu nepieciešamība ir paredzēta 812 241 tūkst. latu, kas ir par 13,19% vairāk nekā 2008. gadā, bet ne mazāk kā 787 935 tūkst. latu, kas ir par 9,8% vairāk nekā 2008. gadā.

Pēc 2009. gada pašvaldību finanšu izlīdzināšanas aprēķiniem pašvaldību iemaksas fondā saskaņā ar likumu „Par pašvaldību finanšu izlīdzināšanu” ir plānotas 106 795 tūkst. latu. Savukārt pašvaldībām nepieciešamā dotācija no fonda ir plānota 113 947,9 tūkst. latu. Līdz ar to valsts budžeta dotācija pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondam 2009. gadā ir plānota 7 152,9 tūkst. latu apmērā.

Atbilstoši 2009. gada pašvaldību finanšu izlīdzināšanas aprēķinam ir paredzēts, ka iemaksas pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā veiks 52 pašvaldības, to skaitā Rīgas, Jel­gavas, Jūrmalas un Ventspils pašvaldības. Dotāciju no fonda saņems 441 pašvaldības, to skai­tā Daugavpils un Rēzeknes pašvaldība, bet 57 pašvaldība ne veiks iemaksas fondā, ne saņems dotāciju no tā.

Lielākie maksātāji fondā, rēķinot procentuāli no vērtētiem ieņēmumiem (iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa), 2009. gadā būs Rīgas rajona Garkalnes novads – 23,47%, Rīgas rajona Babītes pagasts – 21,17%, un Rīgas rajona Mārupes pagasts – 20,71%. Rīgas pilsētas iemaksas fondā būs lielākās pēc kopējo iemaksu apjoma, kas 2009. gadā ir plānots 79 334,7 tūkst. latu, bet ne procentuāli no vērtētiem ieņēmumiem – 18,61 procents.

Izdevumi uz vienu iedzīvotāju republikas pilsētu pašvaldību funkciju izpildei tiek plānoti vidēji Ls 129, rajonu pašvaldību funkciju izpildei — vidēji Ls 20, bet pagastu un pilsētu pašvaldību funkciju izpildei vidēji – Ls 124.

Bērniem līdz 6 gadu vecumam vai izdevumiem, kas saistīti ar pirmsskolas izglītības iestāžu uzturēšanu, uz vienu bērnu vecuma grupā tiek plānoti republikas pilsētās vidēji Ls 902 un pagastos un rajonu pilsētās vidēji Ls 757.

Jauniešiem vecumā no 7 līdz 18 gadiem vai vispārizglītojošo iestāžu uzturēšanai, izdevumi uz vienu audzēkni plānoti vidēji Ls 867 republikas pilsētās, Ls 710 pagastos un rajonu pilsētās un Ls 94 rajonu pašvaldībām ārpusskolas izglītības iestāžu uzturēšanai.

Kopējie izdevumi uz vienu iedzīvotāju 2009. gadā plānoti republikas pilsētu pašvaldību grupā vidēji Ls 329, pagastu un rajona pilsētu grupā vidēji Ls 330, bet rajona pašvaldību grupā Ls 54.

Šie izdevumi republikas pilsētu pašvaldībām, pagastu un rajona pilsētu pašvaldībām un rajona pašvaldībām tiek aprēķināti saskaņā ar likumu „Par pašvaldību finanšu izlīdzināšanu” un tie ir atkarīgi no pašvaldību izdevumu raksturojošajiem kritērijiem un to skaitliskajām vērtībām katrā pašvaldībā, šo kritēriju īpatsvara (relatīvās vērtības) attiecīgajai pašvaldību grupai, kurš ir noteikts likuma „Par pašvaldību finanšu izlīdzināšanu” pielikumā, un aprēķinātās finanšu nepieciešamības attiecīgajai pašvaldību grupai. Ņemot vērā šos rādītājus, izdevumi pašvaldībām uz vienu iedzīvotāju, uz vienu jaunieti vecumā no 7 līdz 18 gadiem un uz vienu bērnu līdz 6 gadu vecumam ir atšķirīgi.