6. Valsts finansiālo saistību kopsavilkums
6.1. Centrālās valdības parāds
Aizņemšanās apjomu un valsts (centrālās valdības) parāda līmeni vidējā termiņā ietekmē kopējās finansēšanas nepieciešamības apjoms, kuru veido valsts budžeta finansiālā bilance, valsts budžeta aizdevumu un aizdevumu atmaksu starpība (turpmāk finansējamie tīrie aizdevumi), valsts parāda saistību dzēšamais apjoms, kā arī valsts budžeta cikla un saistību izpildes nodrošināšanai nepieciešamais likvīdo naudas līdzekļu rezerves apjoms.
2008. gada pirmajā pusē pastiprinājušās Latvijas ekonomikas lejupslīdes tendences negatīvi ietekmēja valsts budžeta izpildes rādītājus, valsts budžeta ieņēmumiem 2008. gada pirmajā pusgadā nesasniedzot plānoto līmeni. Pieauguma tempu kritums, kas tiek novērots gandrīz visās ekonomikas nozarēs, norāda uz ekonomikas atdzišanas procesu turpināšanos, kas negatīvi ietekmēs IKP attīstības rādītājus gan 2008. gadā, gan nākamajos gados. Reaģējot uz izmaiņām un prognozējamajām tendencēm ekonomiskajā situācijā, tika pieņemti un ar 2008. gada 1. augustu stājās spēkā grozījumi likumā Par valsts budžetu 2008. gadam, atbilstoši kuriem sākotnēji plānotais valsts budžeta pārpalikums 1% apmērā no IKP tika samazināts līdz 0,05% apmērā no IKP. Apzinoties, ka Latvijas ekonomikas lejupslīdes tendences var negatīvi ietekmēt valsts budžeta izpildes rādītājus arī nākamajos gados, tika pārskatīti fiskālās politikas mērķi arī nākamajiem diviem gadiem, 2009. un 2010. gadā sākotnēji plānotā valsts budžeta finansiālā pārpalikuma vietā paredzot finansiālo deficītu attiecīgi (-1,85%) un (-1,32%) apmērā no IKP. Valsts konsolidētā budžeta pārpalikumu 1,2% apmērā no IKP plānots sasniegt ne ātrāk kā 2011. gadā.
Minēto faktoru ietekmē būtiski palielinās prognozētās kopējās finansēšanas nepieciešamības apjoms 2009.-2011. gadam. Lai nodrošinātu atbilstošu finansējumu vidējā termiņa finansēšanas nepieciešamības segšanai, tiek paredzēti aizņemšanās pasākumi gan iekšējā, gan ārējā finanšu tirgū.
6.2. Valsts parāda saistības 2008. gadā
Saskaņā ar Valsts kases operatīvajiem datiem uz 2008. gada
augusta beigām centrālās valdības parāds nominālvērtībā veidoja 1 385,1 milj
Ņemot vērā līdz 2008. gada 15. septembrim uzņemtās valsts parāda saistības, valsts parāda atmaksas nominālvērtībā turpmākajos gados sadalītas sekojoši:
6.1. tabula. Centrālās
valdības parāda atmaksas profils (milj
|
2009 |
2010 |
2011 |
no 2012 |
Kopā |
Centrālās valdības parāda atmaksa |
116,5 |
59,2 |
86,84 |
955,26 |
1 217,80 |
Procentos
no kopējā atmaksu apjoma |
10% |
5% |
7% |
78% |
100% |
Iekšējā parāda atmaksa |
101,74 |
46,25 |
75,61 |
247,89 |
471,49 |
Ārējā parāda atmaksa |
14,77 |
12,95 |
11,23 |
707,37 |
746,32 |
2008. gadā kopējās finansēšanas nepieciešamības
segšanai 807,4 milj
2008. gada janvārīaugustā finansēšanas nepieciešamības segšanai izmantotas īstermiņa valsts iekšējā aizņēmuma parādzīmju emisijas ar sākotnējo dzēšanas termiņu seši un divpadsmit mēneši, kā arī vidēja termiņa obligācijas ar dzēšanas termiņu pieci gadi un ilgtermiņa obligācijas ar dzēšanas termiņu vienpadsmit gadi. Novērtējot iekšējā aizņēmuma valsts vērtspapīru sākotnējās izvietošanas rezultātus var secināt, ka pieprasījums pēc valsts vērtspapīriem kopš 2007. gada otrā pusgada joprojām ir salīdzinoši nestabils, kas ierobežo vietējā finanšu tirgū potenciāli piesaistāmo finanšu resursu apjomu. Līdz ar to jau 2007. gadā tika pieņemts lēmums piesaistīt resursus ārējā finanšu tirgū organizējot jaunu desmit gadu eiroobligāciju emisiju, kas ņemot vērā pieaugošo nenoteiktību starptautiskajā finanšu tirgū faktiski tika veikta 2008. gada 29. februārī 400 milj. eiro apmērā. Eiro obligāciju emisijas rezultātā iegūtie līdzekļi galvenokārt tiks novirzīti apgrozībā esošo eiroobligāciju dzēšanai 200 milj. eiro apmērā 2008. gada 27. novembrī, kā arī citu saistību izpildei, kas paredzētas valsts budžetā.
Savukārt 2008. gada trešajā un ceturtajā ceturksnī tiek plānots turpināt piesaistīt resursus valsts iekšējā aizņēmuma vērtspapīru tirgū galvenokārt latu parāda vērtspapīru pārfinansēšanai. Ārējā finanšu tirgū ir veikti sagatavošanās priekšdarbi Samurai obligāciju publiskai emisijai Japānas iekšējā finanšu tirgū aptuveni 25-35 miljardu JPY apmērā, kas pašreiz ir atlikta uz nenoteiktu laiku, ņemot vērā nogaidošo pozīciju no Japānas investoru puses. Pastāv iespēja, ka šis darījums varētu notikt tikai 2009. gada pirmajā ceturksnī, kas pamatā būs atkarīgs no turpmākās notikumu attīstības starptautiskajā finanšu tirgū. Paralēli ir uzsākts darbs pie resursu nodrošināšanas, veicot privātā izvietojuma vērtspapīru emisijas, kas prioritāri attiecībā pret plānotajām publiskajām emisijām ir būtiskas pie esošās tirgus situācijas. Līdz 2008. gada beigām ir paredzētas privātā izvietojuma vērtspapīru emisijas Vācijas vietējā finanšu tirgū Schuldschein un Norvēģijas vietējā tirgū.
Papildu likviditātes nodrošināšanai tiek izmantotas noslēgtās kredītlīnijas, kā arī pastāv iespēja izmantot īstermiņa aizņēmumus naudas tirgū.
Saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem iespējama arī aizņēmumu no starptautiskajām finanšu institūcijām izmantošana valsts un pašvaldību investīciju projektu finansēšanai, kā arī Eiropas Investīciju bankas piedāvāto aizņemšanās iespēju turpmāka izmantošana valsts līdzfinansējuma nodrošināšanai Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda finansētajiem pasākumiem. 2008. gadā paredzēta jauna līguma noslēgšana ar Eiropas Investīciju banku, kas vidējā termiņā nodrošinās resursus 500 milj. eiro apmērā, kas ir ievērojami lētāki no izmaksu viedokļa salīdzinājumā ar citām resursu piesaistīšanas alternatīvām.
Ņemot vērā 2008. gadā prognozējamo centrālās valdības
parāda pieaugumu ~655 milj
6.3. Plānotie aizņemšanās pasākumi 2009.-2011. gadā
Finansēšanas nepieciešamības apjoms 2009.-2011. gadam
prognozēts, balstoties uz Makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas
ietvarā 2009.2011. gadam ietverto valsts budžeta finansiālās bilances
prognozi šim periodam, kā arī ņemot vērā līdz 2008. gada 15. septembrim
uzņemto 2009.-2011. gadā dzēšamo valsts parāda saistību kopējo apjomu, kas
veido 262,5 milj
Ņemot vērā minētos apsvērumus, kopējā bāzes finansēšanas nepieciešamība
2009.-2011. gadam novērtēta ~ 1,2 mlrd
6.2. tabula. Finansēšanas aprēķins 2009. - 2011. gadam
(milj
Jāatzīmē, ka ekonomiskās attīstības turpinošās lejupslīdes apstākļos pieaug risks, ka faktiskie valsts budžeta izpildes rādītāji var neatbilst plānotajiem, izraisot finansēšanas nepieciešamības apjoma un likviditātes risku pieaugumu. Šajā gadījumā būtu jāpiesaista ievērojama apjoma papildu finanšu resursi, kā rezultātā rastos spiediens arī uz finanšu resursu izmaksām, kas tiktu piemērotas Latvijas valdībai veicot aizņēmumus gan iekšējā, gan ārējā finanšu tirgū, palielinoties iekļautā kredītriska uzcenojumam, kas krīzes situācijā varētu būt ievērojams. Līdz ar to, lai ierobežotu finanšu riskus un samazinātu iespējamās aizņemšanās izmaksas, stratēģiski jānodrošina resursi efektīvai finanšu vadībai vidējā termiņā, savlaicīgi izmantojot pieejamās aizņemšanās iespējas finanšu tirgos.
2009. gadā valsts iekšējie aizņēmumi galvenokārt tiks izmatoti valsts iekšējā parāda saistību pārfinansēšanai. Pašreiz no valsts iekšējā aizņēmuma instrumentiem 2009. gadā paredzēts izmantot īstermiņa valsts iekšējā aizņēmuma parādzīmju emisijas ar dzēšanas termiņu seši un divpadsmit mēneši, kā arī atkarībā no finanšu tirgus situācijas plānots izmantot kādu no vidēja vai ilgtermiņa iekšējā aizņēmuma instrumentiem (obligāciju emisijas ar dzēšanas termiņu pieci vai vienpadsmit gadi). Tomēr gadījumā, ja dažādu faktoru ietekmē (izmaiņas finanšu tirgus situācijā, pieprasījuma pēc valsts iekšējā aizņēmuma vērtspapīriem samazinājums u.c.) visus nepieciešamos finanšu resursus nebūs iespējams aizņemties iekšējā tirgū, papildu latu resursu nodrošināšanai iespējams veikt uz laiku brīvo eiro resursu konvertācijas, kā arī īstermiņa likviditātes nodrošināšanai vietējā finanšu tirgū iespējams izmantot Valsts kases noslēgtos līgumus ar kredītiestādēm par kredītlīniju (overdraftu) vai termiņa aizņēmumu piešķiršanu.
Ievērojami lielākā apjomā 2009. gadā tiek plānots piesaistīt resursus ārējā finanšu tirgū. 2009. gada sākumā ir iespējamas publiskas vērtspapīru emisijas, kuras atkarībā no situācijas pasaules finanšu tirgos varētu notikt Japānas un Šveices vietējos tirgos, kā arī paredzama eiro obligāciju papildus emisija vismaz 600 milj. eiro vai jauna etalona emisija 1 miljarda eiro apmērā.
2009. gadā paredzams centrālas valdības parāda
pieaugums par ~1 mlrd
6.3. tabula. Centrālās valdības parāds 2008.-2011. gadā
(milj
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
(prognoze) |
|||
Centrālās valdības
parāds kopā |
1 685,0 |
2 819,5 |
3 790,3 |
4 233,5 |
% pret IKP |
10,5% |
15,8% |
19,2% |
19,4% |
Iekšējais parāds |
533,2 |
506,4 |
490,2 |
444,6 |
Ārējais parāds |
1 151,8 |
2 313,1 |
3 300,1 |
3 788,9 |
Ņemot vērā finanšu un makroekonomiskos riskus, paredzams, ka centrālās valdības parāds arī nākamajos gados veidos pieaugumu, tomēr vidējā termiņā nepārsniegs Māstrihtas līgumā noteikto parāda apjoma kritēriju, kas ir 60% no IKP.
6.4. Centrālās valdības parāda apkalpošanas izdevumi 2009.-2011. gadā
Parāda saistību uzņemšanās rada ar parāda apkalpošanu saistītus valsts budžeta izdevumus:
6.4. tabula. Centrālās valdības parāda apkalpošanas izdevumi
(procentu izdevumi) 2009.-2011. gadā (milj
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
prognoze |
|||
Iekšējā parāda apkalpošana * |
48,4 |
87,9 |
55,6 |
55,2 |
Ārējā parāda apkalpošana |
28,9 |
57,7 |
64,4 |
69,8 |
Centrālās valdības parāda apkalpošanas izdevumi kopā |
77,3 |
145,6 |
120,0 |
125,0 |
* t.sk. procentu maksājumi Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai par valsts speciālā budžeta līdzekļu izvietošanu noguldījumos Valsts kasē un tā līdzekļu atlikuma izmantošanu saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem
Centrālās valdības parāda apkalpošanas izdevumi 2009. gadā
plānoti 145,6 milj
6.5. Valsts izsniegto galvojumu saistības
Uz 2008. gada 1.janvāri bija izsniegti valsts galvojumi
par saistībām, kuru kopējais sākotnējais apjoms veidoja 437,9 milj
2008. gada budžetā paredzēti valsts galvojumi 46,1 milj
Valsts galvoto aizdevumu neatmaksātais atlikums 2008. gada
31.augustā bija 204,0 milj
Izvērtējot pašreizējo informāciju par aizņēmēju finansiālo stāvokli, līdzšinējo kredītvēsturi, nodrošinājuma likviditāti un apjomu, kā arī citu pieejamo informāciju, kā relatīvi riskantāki novērtēti galvojumi 4 aizņēmējiem Ludzas rajona slimnīca SIA, Alba 5 SIA, Kuldīgas rajona slimnīca SIA, Rojas ostas pārvalde. Minētajiem aizņēmējiem galvoto aizņēmumu neatmaksātais atlikums 2008. gada 31. augustā veidoja 2,8% no kopējā galvoto aizdevumu neatmaksātā atlikuma.
Ņemot vērā līdzšinējo pieredzi, lai gan aizņēmēju finansiālais stāvoklis šobrīd ir stabils, kā relatīvi riskantāki tikt vērtēti arī pārējie slimnīcām izsniegtie valsts galvotie aizdevumi.
Ņemot vērā šos apstākļus, pastāv risks, ka riskanto valsts
galvoto aizdevumu saistības vai to daļa netiks izpildītas noteiktajā termiņā.
Valdības rīcības pieļaujamās robežas, lai segtu izdevumus, kas var rasties,
pildot uz valsts budžetu attiecināmās valsts galvotā parāda saistības 2009. gadā,
ir novērtētas 0,9 milj
Likumprojektā Par valsts budžetu 2009. gadam valsts
izsniedzamie galvojumi 2009. gadam plānoti 29,6 milj
Tai skaitā tiek plānota studējošo kreditēšana 10,7 milj
Saskaņā ar Ministru kabineta 2001. gada 29. maija noteikumiem Nr. 220 Kārtība, kādā tiek piešķirts, atmaksāts un dzēsts studiju kredīts un studējošā kredīts no kredītiestādes līdzekļiem ar valsts vārdā sniegtu galvojumu no 2001. gada 1. augusta ir uzsākta un turpināsies studiju un studējošo kredītu izsniegšana no kredītiestāžu līdzekļiem ar valsts galvojumu.
6.6. Valsts budžeta aizdevumi un aizdevumu atmaksas
Valsts pamatbudžeta aizdevumi
(izsniegtie aizdevumi un izsniegto aizdevumu saņemtā atmaksa) 2009. gadā plānoti 134,0 milj
·
145,8 milj
·
11,6 milj
Saskaņā ar noslēgtajos līgumos iekļautajiem aizdevumu
atmaksu grafikiem no iepriekšējos gados izsniegtajiem kredītlīdzekļiem 2009.
gadā valsts pamatbudžetā aizdevumu
atmaksas jāsaņem 23,4 milj
·
no pamatbudžeta Studējošo un studiju
kreditēšanas 2,6 milj
·
no Valsts sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta 0,5 milj
·
no pašvaldībām 18,2 milj
·
no pārējiem (finanšu iestādēm un nefinanšu
komersantiem) 1,9 milj
Valsts pamatbudžeta aizdevumi (izsniegtie aizdevumi un
izsniegto aizdevumu saņemtā atmaksa) prognozēti 134,0 milj
6.7. Valsts budžeta aizdevumu dzēšana
Valsts budžeta finanšu bilancē ir iekļautas parādsaistības (sliktie kredīti), kuru piedziņa nav iespējama daļa šo uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) ir likvidēti un izslēgti no LR Uzņēmumu reģistra.
Likvidēto
uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) parādsaistību norakstīšana tiek veikta saskaņā ar
2003. gada 15. jūlija Ministru kabineta noteikumiem Nr. 389 Kārtība,
kādā finanšu ministrs dzēš valsts aizdevumus atbilstoši likvidēto uzņēmumu
(uzņēmējsabiedrību) vai komercsabiedrību norakstāmo parādsaistību kopapjomam
3,6 milj