4. Nodokļu atvieglojumu (atlaižu) un nodokļu parādu summas
4.1. Nodokļu atvieglojumi un atlaides
Lai sekmētu uzņēmējdarbības attīstību, virknē Latvijas nodokļu un citos likumos ir paredzētas dažādas nodokļu atlaides un atvieglojumi.
Uzņēmumu ienākuma nodoklis
Pašreiz saskaņā ar likumu Par uzņēmumu ienākuma nodokli un citiem likumiem spēkā ir vairākas uzņēmumu ienākuma nodokļa atlaides.
Likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli ir paredzētas šādas atlaides:
· nodokļa atlaide par ārvalstīs samaksāto nodokli 2005. gadā atlaide bija 966,8 tūkst. latu, 2006. gadā atlaide bija 1 664,8 tūkst. latu;
·
nodokļa atlaide par atbalstāmo
investīciju projekta ietvaros veiktajiem ieguldījumiem (atlaidi piemēro tikai
tajā taksācijas periodā, kurā ir pabeigts atbalstāmo investīciju projekts, un
tās piemērošanai nepieciešams Ministru kabineta lēmums par investīciju projekta
atbalstu) 2005. gadā atlaide bija 975,4 tūkst. latu, 2006. gadā
atlaide bija 645,9 tūkst. latu. Šī veida atlaidi saņēma A/S Latvijas
finieris;
·
nodokļa
atlaide maksātājiem, kas veic lauksaimniecisko darbību 2005. gadā atlaide bija 524,1 tūkst.
latu, 2006. gadā atlaide bija 480,5 tūkst. latu;
·
nodokļa
atlaide uzņēmumiem, kas izmanto kā darbaspēku notiesātos 2005. gadā piemērotās atlaides summa bija
0,3 tūkst. latu. Saskaņā ar likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli
Pārejas noteikumu 70.punktu likuma 19. pantā noteiktā nodokļa atlaide bija spēkā līdz 2005. gada
31. decembrim;
·
nodokļa
atlaide ziedotājiem 85% (90%) apmērā no ziedotajām summām, bet ne vairāk kā 20% no kopējās
nodokļu summas 2005. gadā piemērotās atlaides summa bija
13 700,1 tūkst. latu, 2006. gadā piemērotās atlaides summa bija
17 167,4 tūkst. latu;
·
īpašā
nodokļa atlaide invalīdu biedrību kapitālsabiedrībām, medicīniska rakstura, kā
arī citu labdarības fondu kapitālsabiedrībām 2005. gadā piemērotās atlaides summa bija
30,5 tūkst. latu, 2006. gadā piemērotās atlaides summa bija 5,1 tūkst.
latu.
Citos likumos noteiktās uzņēmumu ienākuma nodokļa atlaides:
·
likumā Par
ārvalstu ieguldījumiem Latvijas Republikā noteiktā peļņas nodokļa (uzņēmumu
ienākuma nodokļa) atlaide 100% (50%), kuru tiesīgi izmantot uzņēmumi ar
ārvalstu ieguldījumiem, kas reģistrēti līdz 1995. gada 1. aprīlim un
kuri atbilda nodokļa atlaides saņemšanai izvirzītajiem kritērijiem 2005. gadā
piemērotās atlaides summa bija 1 930,8 tūkst. latu. Saskaņā ar
Komerclikuma spēkā stāšanas kārtības likumu 28. panta otro daļu sākot ar
2006. gada 1. janvāri netiek piemēroti nodokļa atvieglojumi par
ārvalstu ieguldījumiem Latvijas Republikā.
·
likumā Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās
ekonomiskajās zonās 7. pantā pirmā daļā zonas kapitālsabiedrībai vai
licencētai kapitālsabiedrībai noteiktā uzņēmuma nodokļa atlaide 80% apmērā no
aprēķinātās nodokļa summas 2005. gadā atlaides summa bija
3 194,8 tūkst. latu, 2006. gadā atlaides summa bija
740,5 tūkst. latu.
Iedzīvotāju ienākuma nodoklis
Piemērotie
iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumi par darba ņēmējiem no paziņojumiem
par algas nodokli un par saimnieciskās darbības veicējiem no gada ienākumu
deklarācijām bija šādi:
2005. gadā:
·
atvieglojumi
par apgādājamiem 112 013,7 tūkst. latu;
·
atvieglojumi
par invaliditāti 5 449,8 tūkst. latu;
·
atvieglojumi
politiski represētajām personām 3 619,8 tūkst. latu;
·
atvieglojumi
nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem 7,6 tūkst. latu.
2006. gadā:
·
atvieglojumi
par apgādājamiem 120 032 tūkst. latu;
·
atvieglojumi
par invaliditāti 8 438 tūkst. latu;
·
atvieglojumi
politiski represētajām personām 4 693,7 tūkst. latu;
·
atvieglojumi
nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem 10,7 tūkst. latu;
Fizisko
personu saimnieciskā darba
veicēju deklarētie ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamie ienākumi no
lauksaimnieciskās ražošanas 2005. gadā veidoja 15 920,3 tūkst.
latu, bet 2006. gadā ir 13 837,6 tūkst. latu.
Fizisko
personu deklarētie attaisnotie izdevumi 2005. gadā bija
36 508,8 tūkst. latu, no tā:
·
izdevumi
izglītības un specialitātes iegūšanai 21 045,5 tūkst. latu;
·
izdevumi
medicīnas pakalpojumiem 15 463,2 tūkst. latu, tai skaitā izdevumi
ārstnieciskajiem pakalpojumiem, kurus ir tiesības ietvert attaisnotajos
izdevumos pilnā apmērā 9 686 tūkst. latu.
Uz
nākamajiem taksācijas periodiem attiecināmie attaisnotie izdevumi veido
32 110,1 tūkst. latu.
Fizisko
personu deklarētie attaisnotie izdevumi 2006. gadā bija 26 809,2 tūkst.
latu, no tā:
·
izdevumi
izglītības un specialitātes iegūšanai 12 960,4 tūkst. latu;
·
izdevumi
medicīnas pakalpojumiem 13 848,7 tūkst. latu, tai skaitā
izdevumi ārstnieciskajiem pakalpojumiem, kurus ir tiesības ietvert attaisnotajos
izdevumos pilnā apmērā 9 026,3 tūkst. latu.
Uz
nākamajiem taksācijas periodiem attiecināmie attaisnotie izdevumi veido
24 267,9 tūkst. latu.
Nekustamā īpašuma nodoklis
Liepājas
speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrībām, Rēzeknes speciālās ekonomiskās
zonas uzņēmējsabiedrībām un Rīgas un Ventspils brīvostas uzņēmējsabiedrībām
piemērotā atlaide:
·
2005. gadā
atbilstoši 2005. gada ēku un būvju nekustamā īpašuma nodokļa pārskatiem
kopējā atlaide bija 770,6 tūkst. latu, tajā skaitā 80% atlaide saskaņā ar
SEZ likumiem 768 tūkst. latu, bet pašvaldību piešķirtā atlaide
saskaņā ar SEZ likumiem 0,00 tūkst. latu.
·
Atbilstoši
2006. gada ēku un būvju nekustamā īpašuma nodokļa deklarācijām kopējā
atlaide ir 645,3 tūkst. latu, tajā skaitā 80% atlaide saskaņā ar SEZ
likumiem 641,1 tūkst. latu, bet pašvaldību piešķirtā atlaide
saskaņā ar SEZ likumiem 0,0 tūkst. latu.
·
2006. gadā atbilstoši
2006. gada ēku un būvju nekustamā īpašuma nodokļa pārskatiem kopējā
atlaide bija 635,9 tūkst. latu, tajā skaitā 80% atlaide saskaņā ar SEZ
likumiem 631,7 tūkst. latu, bet pašvaldību piešķirtā atlaide
saskaņā ar SEZ likumiem 0,00 tūkst. latu.
Akcīzes nodoklis
Akcīzes nodoklis atmaksāts:
· Par lauksaimniecībā izmantoto dīzeļdegvielu (atmaksas neiespaido valsts budžeta nodokļu ieņēmumus):
· 2005. gadā 11 468,7 tūkst. latu un 2006. gadā 10 686,9 tūkst. latu apmērā;
· Par degvieleļļu, kas izmantota kā kurināmais:
· 2005. gadā tika atmaksāts 408,5 tūkst. latu un 2006. gadā 332,9 tūkst. latu.
2005. un 2006. gadā netika kapitalizētas privatizēto un privatizējamo valsts uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību valsts budžetā ieskaitāmās nodokļu parādu summas.
4.2. Nodokļu parādi
Valsts budžeta ieņēmumus negatīvi ietekmē nodokļu parādi.
4.1. tabula. Nodokļu parādi (milj. latu)
2007. gada 1. jūlijā kopējie nodokļu parādi (neieskaitot maksājumu par valsts kapitāla izmantošanu parādus) bija 462,0 milj. latu, kas salīdzinājumā ar 2007. gada 1. janvāri ir par 47,3 milj. latu jeb 11,4% vairāk.
2007. gada 1. jūlijā salīdzinājumā ar 2007. gada 1. janvāri ir palielinājies pievienotās vērtības nodokļa parāds par 28,5 milj. latu jeb 10,9% un bija 290,0 milj. latu. Pievienotās vērtības nodokļa parādu pieaugumu noteica parādsaistību nekārtošana un kontroles darba rezultātā papildus aprēķinātās, bet termiņā nesamaksātās summas.
Tai pat laikā iedzīvotāju ienākuma nodokļa parāds bija 56,5 milj. latu, kas salīdzinājumā ar 2007. gada 1. janvāri ir par 5,7 milj. latu jeb 11,3% vairāk. Iedzīvotāju ienākuma nodokļa parāda pieaugumu noteica kontroles darba rezultātā papildus aprēķinātās, bet noteiktā termiņā nesamaksātās summas un parādsaistību nekārtošana.
Uzņēmumu ienākuma nodokļa parāds ir palielinājies par 8,9 milj. latu jeb 25,6% un bija 43,4 milj. latu. Uzņēmumu ienākuma nodokļa parāda palielinājumu ietekmēja kontroles darba rezultātā papildus aprēķinātās, bet termiņa nesamaksātās summas, kā arī aprēķinātās, bet termiņā nesamaksātās avansa summas.
2007. gada 1. jūlijā, salīdzinot ar 2007. gada 1. janvāri, par 4,8 milj. latu jeb 14,6% ir palielinājies valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parāds, ko noteica kontroles darba rezultātā papildus aprēķinātās, bet noteiktā termiņā nesamaksātās summas un pārskatos aprēķinātās, bet noteiktā termiņā nesamaksātās summas. 2007. gada 1. jūlijā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parāds bija 37,9 milj. latu apmērā. Savukārt sociālā nodokļa parāds samazinājās par 0,7 milj. latu jeb 2,8 procentiem un bija 24,0 milj. latu.
Akcīzes nodokļa parāds 2007. gada 1. jūlijā bija 8,7 milj. latu, kas ir par 0,1 milj. latu jeb 0,9% vairāk nekā 2007. gada 1. janvārī. Akcīzes nodokļa parādu pieaugumu ietekmēja kontroles darba rezultātā papildus aprēķinātās, bet termiņā nesamaksātās summas, gan esošo parādsaistību nesakārtošana.
Savukārt īpašuma nodokļa parāds salīdzinājumā ar 2007. gada sākumu ir samazinājies par 0,7% un bija 1,6 milj. latu.
Analizējot nodokļu parādus pēc to struktūras, redzams, ka lielāko īpatsvaru kopējā nodokļu parādu struktūrā š.g. 1. janvārī, kā arī 1. jūlijā veidoja apturētie parādi. 2007. gada 1. jūlijā apturētie parādi bija 290,5 milj. latu, kas ir par 49,0 milj. latu jeb 20,3% vairāk nekā 2007. gada 1. janvārī. Lielākā daļa šo parādu uzkrājās uzņēmumiem, kas atzīti par maksātnespējīgiem. 2007. gada 1. jūlijā apturētie parādi veidoja 62,9% no kopējiem nodokļu parādiem.
Savukārt aktuālie parādi 2007. gada 1. jūlijā salīdzinājumā ar 2007. gada 1. janvāri ir samazinājušies par 5,3 milj. latu jeb 3,1% un bija 164,7 milj. latu. Termiņa pagarinājumu parādu apjoms 2007. gada 1. jūlijā veidoja 6,9 milj. latu jeb 1,5% no kopējās nodokļu parādu summas. Salīdzinājumā ar 2007. gada sākumu termiņa pagarinājumu parādu summa ir palielinājusies par 3,5 milj. latu jeb 102,2 procentiem.
4.2. tabula. Nodokļu parādi (milj. latu)*
|
2006. gada |
2007. gada |
2007. gada |
Izmaiņas |
|
milj. latu |
% |
||||
Aktuālie parādi |
159,7 |
169,9 |
164,7 |
-5,3 |
-3,1 |
Termiņa pagarinājumi |
3,8 |
3,4 |
6,9 |
3,5 |
102,2 |
Apturētie parādi |
201,3 |
241,4 |
290,5 |
49,0 |
20,3 |
KOPĀ: |
364,8 |
414,8 |
462,0 |
47,3 |
11,4 |
t.sk.
kopējie reāli piedzenamie parādi |
41,5 |
46,6 |
61,5 |
14,9 |
32,0 |
* ieskaitot maksājumu par valsts kapitāla izmantošanu parādus