Likumprojekta
Par valsts budžetu 2008.gadam
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|||||||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Likumā par budžetu un finanšu
vadību noteikto budžets ir līdzeklis valsts politikas realizācijai ar finansiālām
metodēm. Tas ir
valdības finansiālās darbības un vadības pamatā. Budžeta mērķis ir noteikt un pamatot,
kādi līdzekļi nepieciešami valdībai, citām valsts institūcijām un pašvaldībām
to valsts pienākumu izpildei, kuru finansēšana ir noteikta ar likumdošanas
aktiem, nodrošinot, lai tajā laikposmā, kuram šie līdzekļi paredzēti,
izdevumus segtu atbilstoši resursi. Visi maksājumi, kas saskaņā ar likumu vai
citu normatīvo aktu vai līgumu ieskaitāmi valsts budžeta ieņēmumos, ir valsts budžeta
līdzekļi, kurus saskaņā ar gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktu
apropriāciju apropriē valsts mērķim. Valsts
budžeta izdevumi sastāv no
apropriācijām, kas noteiktas konkrētām valsts vajadzībām saskaņā ar
gadskārtējo valsts budžeta likumu. |
||||||||
2.Tiesību
akta projekta būtība |
Likumprojekts Par
valsts budžetu 2008.gadam paredz valsts budžeta līdzekļu sadalījumu,
kuru var saņemt ar gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzētu apropriāciju,
lai nodrošinātu valsts iestāžu darbību, uzsākto un jaunu pasākumu, prioritāšu
finansēšanu. |
||||||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts
izstrādāts, ievērojot Likuma par budžetu un finanšu vadību izvirzītās
prasības, Deklarācijā par Ministru
kabineta iecerēto darbību noteiktos pamatuzdevumus, Valdības
izvirzītos ilgtermiņa pamatuzdevumus un neatliekamos uzdevumus, ministriju un
citu centrālo valsts iestāžu iesniegtos priekšlikumus, kā arī ņemot vērā valsts
ekonomisko stāvokli, tautsaimniecības attīstības tendences turpmākajiem
gadiem un Valdības pieņemto pasākumu plānu inflācijas mazināšanai, kurā tika
norādīts, ka būtiskākie inflācijas ierobežošanas pasākumi ir saistīti ar
budžeta un nodokļu politiku, kreditēšanu un citām jomām, kas var uzlabot
situāciju nekustamo īpašumu tirgū, darba tirgu un produktivitāti, kā arī
konkurences politiku. Turpmākajos gados tiks
realizēta ekonomiskā un fiskālā politika, kuras pamatmērķis ir ilgtspējīga un
sabalansēta tautsaimniecības un sociālā attīstība atbilstoši vidēja termiņa
makroekonomiskajām prognozēm, un Latvijas pilnvērtīga integrācija
starptautiskajās struktūrās. Lai realizētu definēto fiskālās politikas mērķi, likumprojektā
paredzēts līdzekļu pārpalikums 1,0% apmērā no iekšzemes kopprodukta. Likumprojekts
izstrādāts, ņemot vērā vidēja termiņa budžeta mērķi 2008. 2010.gadam
sekmēt Latvijas Nacionālajā attīstības plānā paredzēto mērķu sasniegšanu, kā
arī tā īstenošanai noteiktos prioritāros attīstības virzienus: ·
uz zināšanām balstītas sabiedrības veidošana; ·
sabalansēta un līdzsvarota
ekonomikas attīstība; ·
indivīda veselības, garīgo un sociālo vajadzību nodrošināšana; ·
ilgtspējīga valsts attīstība, līdzsvarota reģionu attīstība un laba
pārvaldība. Likumprojektā paredzēts
papildu finansējums 382,8 milj.
latu apmērā, tajā skaitā šādiem nozīmīgākajiem prioritārajiem pasākumiem: · 110,7 milj. latu programmai Valsts
aizsardzība, drošība un integrācija NATO; · 47,8 milj. latu administratīvi teritoriālās
reformas pabeigšanai (novadu veidošanai); · 30,5 milj. latu - ārstniecības personu darba
samaksas nodrošināšanai atbilstoši MK 2005.gada 20.decembra noteikumiem Nr. 995
un MK 2006.gada 6.novembra rīkojumam Nr. 870; · 10 milj. latu - darba samaksas paaugstināšanai valsts tiešās
pārvaldes iestādēs, kurās vidējā darba samaksa ir zemāka par valsts tiešās
pārvaldes iestādēs nodarbināto vidējo darba samaksu, saskaņā ar MK 2005.gada
20.decembra noteikumiem Nr. 995; · 18,9 milj. latu darba samaksas 10%
pieaugumam amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm; · 28,3 milj. latu - no 2007.gada 1.septembra
uzsāktajai vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības, kā
arī profesionālās izglītības iestāžu pedagogu samaksai par individuālo darbu
ar izglītojamiem divu stundu apmērā uz vienu darba likmi un vienu darba likmi
par izglītojamo darbu labošanu valodu, matemātikas, dabaszinību cikla un
vēstures mācību priekšmetu pedagogiem saskaņā ar MK 2007.gada 7.augusta
noteikumiem Nr.545. (Kopā no 2007.gada 1.septembra uzsāktajam pedagogu darba
samaksas palielinājumam papildu paredzēti 106,3 milj. latu, tajā skaitā 78
milj. latu pedagogu darba samaksas palielinājuma par 50 latiem nodrošināšanai); · 18,0 milj. latu
pedagogu algu palielinājumam no 2008.gada 1.septembra par 10 procentiem; · 16,2 milj. latu minimālās mēneša darba algas paaugstināšanai no 120 latiem uz 160 latiem
ar 2008.gada 1.janvāri saskaņā ar MK 2007.gada 28.augusta noteikumiem Nr.592; · 15,9 milj. latu dotācijai zaudējumu segšanai
par pārvadājumiem pilsētas maršrutos (Rīgā, rajonu pilsētās), rajonu
maršrutos, tālsatiksmes maršrutos un dzelzceļa maršrutos; · 8,9 milj. latu invalīda kopšanas pabalsta
ieviešanai ar 2008.gada 1.janvāri (100 latu apmērā mēnesī); · 7,3 milj. latu kultūras darbinieku darba
samaksas 10% pieaugumam; · 3,8 milj. latu - XXIV Vispārējo latviešu
dziesmu un XIV Deju svētku nodrošināšanai atbilstoši MK 2007.gada 13.augusta
rīkojumam Nr.510; · 3,3 milj. latu zinātnes bāzes finansējuma palielinājumam
un valsts pētījumu programmu īstenošanai; · 2,2 milj. latu tiesnešu un tiesu darbinieku
atalgojumu palielinājumam u.c. Valsts konsolidētā budžeta (valsts
pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta summa, izslēdzot no ieņēmumu un
izdevumu daļas savstarpējos pārskaitījumus starp šiem budžetiem) ieņēmumi
prognozēti 5 498,3 milj. latu, bet izdevumi 5 335,4 milj.
latu. Valsts pamatbudžeta
ieņēmumi 2008.gadā prognozēti 4 127,6 milj. latu un izdevumi plānoti 4 218,2
milj. latu apmērā. Valsts pamatbudžeta izdevumu palielinājums, salīdzinot ar
2007.gada plānu ir 719,5 milj. latu jeb 20,6%. Valsts speciālā
budžeta ieņēmumi un izdevumi prognozēti attiecīgi 1 387,5 milj. latu un 1 133,9
milj. latu apmērā. Valsts speciālā budžeta izdevumu pieaugums pret 2007.gada
plānu ir 219,6 milj. latu jeb 24,0%. |
||||||||
2.Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Veicina
uzņēmējdarbības vides attīstību, sekmē uzņēmumu konkurētspējas celšanu
starptautiskā mērogā un administratīvo kapacitāti saistībā ar Eiropas
Savienības procedūrām, izmantojot Eiropas Savienības politiku instrumentu sniegto
finansiālo atbalstu. |
||||||||
3.
Sociālo seku izvērtējums |
Nodrošinot minimālās darba algas paaugstināšanu,
kā arī darba samaksas paaugstināšanu pedagogiem, iekšlietu sistēmas iestāžu
darbiniekiem, tiesnešiem un tiesu darbiniekiem, tiešās
pārvaldes iestāžu darbiniekiem pozitīvi ietekmēs šo darbinieku dzīves līmeni. Nodrošināts finansējums pensiju indeksācijai,
pensiju un pabalstu izmaksām, kā arī piemaksām pie valsts vecuma pensijām. Labvēlīgi sabiedrības sociālo stāvokli ietekmēs
paredzētais papildu finansējums veselības jomā. Finansējums zinātnei, augstākās
izglītības un profesionālās izglītības kvalitātes veicināšanai veicinās
zinātnes pētījumus un augsti kvalificētu speciālistu pieaugumu valstī. |
||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Paredzētais finansējums nodrošina vides
kvalitātes uzlabošanas un infrastruktūras sakārtošanas pasākumu turpināšanu,
dabas resursu saglabāšanu, apsaimniekošanu un ilgtspējīgu izmantošanu,
sabiedrības aizsardzību pret jonizējošo starojumu un drošu radioaktīvo vielu,
bīstamo atkritumu un radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanu, normatīvo aktu un
politikas īstenošanas dokumentu izstrādi vides un dabas aizsardzības jomā
atbilstoši Eiropas Savienības likumdošanas prasībām. |
||||||||
5.Cita informācija |
Paredzētais finansējums 60,9 milj. latu apmērā
administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanai nodrošinās lielu novadu
pašvaldību izveidi, pilsētvides sakārtošanu un ilgtspējīgu pilsētu attīstību
esošo un potenciālo novadu nozīmes attīstības centros. Tiks sakārtota
attīstīties spējīga novadu pašvaldību infrastruktūra 45 plānotajos
novados, apvienojot 57% pagastu un pilsētu, kā arī
sniegts atbalsts pirmskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstībai
reģionālās, novadu un vietējas nozīmes attīstības centros. |
||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||
|
tūkst.
Ls |
||||||||
Rādītāji |
|
Trīs
nākamie gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
|
2007* |
2008* |
2009 |
2010 |
- |
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
4 218 594,4 |
5 498 342,9 |
- |
- |
- |
||||
2. Izmaiņas budžeta
izde- vumos |
4 396 425,2 |
5 335 363,1 |
- |
- |
- |
||||
3.
Finansiālā ietekme |
-177 830,8 |
162 979,9 |
- |
- |
- |
||||
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanaiDeficīta finansēšanas
avoti: ·
aizņēmumi, valsts pamatbudžeta maksas
pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikuma izmaiņas u.c. |
177 830,8 |
-162
979,9 |
- |
- |
- |
||||
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
6.Cita informācija |
* 2007.gadā parādīti
likumā Par valsts budžetu 2007.gadam apstiprinātie dati, 2008.gadā
atspoguļoti likumprojekta Par valsts budžetu 2008.gadam dati. |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||
1.Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī
termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekta Par valsts budžetu 2008.gadam
likumu projektu paketē ir
iekļauti un jāpieņem šādi likumprojekti: · Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību; · Grozījumi likumā Par
iedzīvotāju ienākuma nodokli; · Grozījumi likumā Par akcīzes nodokli; · Grozījumi likumā Par
nekustamā īpašuma nodokli; · Grozījumi likumā Par
individuālo (ģimenes) uzņēmumu, zemnieka vai zvejnieka saimniecību un
individuālo darbu; · Grozījumi likumā Par maternitātes un slimības
apdrošināšanu; · Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā; · Grozījumi likumā
"Par apdrošināšanu bezdarba gadījumam"; · Grozījumi likumā
"Par izdienas pensijām Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar
speciālajām dienesta pakāpēm"; · Grozījums likumā "Par valsts pensijām"; · Grozījumi Satversmes aizsardzības biroja amatpersonu
izdienas pensiju likumā; · Grozījumi Diplomātu izdienas
pensiju likumā; · Grozījumi Prokuroru izdienas pensiju likumā; · Grozījumi Tiesnešu izdienas pensiju likumā; · Grozījumi Valsts un
pašvaldību profesionālo orķestru, koru, koncertorganizāciju, teātru un cirka
mākslinieku izdienas pensiju likumā; · Grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju likumā; · Grozījumi likumā "Par valsts sociālo
apdrošināšanu"; · Grozījums likumā Par valsts kompensāciju
cietušajiem; · Grozījumi likumā Par tiesu varu; · Grozījumi ārstniecības likumā; · Grozījumi LR Advokatūras likumā; · Grozījumi Valsts
nodrošinātās juridiskās palīdzības likumā; · Grozījumi Kriminālprocesa likumā; · Grozījumi Krimināllikumā; · Grozījumi likumā Par Latvijas Republikas Uzņēmumu
reģistru; · Grozījumi Reliģisko
organizāciju likumā; · Grozījumi Teritorijas plānošanas likumā; · Grozījumi Reģionālās
attīstības likumā; · Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā; · Grozījumi likumā Par
zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās
darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un
mikroliegumos; · Grozījums likumā "Par
autoceļiem"; · Grozījums likumā
"Par nodokļiem un nodevām". Likumā Par valsts budžetu 2008.gadam Ministru kabinetam paredzēto deleģējumu
nodrošinās, sagatavojot tiesību akta projektu: par 4.pantā paredzēto apropriācijas piešķiršanas kārtību nekustamā īpašuma nodokļa
prognozes samazinājuma kompensācijai - Finanšu ministrija; par 24.pantā paredzēto kārtību apropriācijas
piešķiršanai, izlietojumam un tās uzraudzībai - Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojs; par 26.pantā
paredzēto apropriācijas izlietošanas kārtību novadu pašvaldībām
infrastruktūras attīstībai - Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrija; par 27.pantā paredzēto apropriācijas piešķiršanas kārtību pašvaldību
publiskajām bibliotēkām bezmaksas interneta un datoru izmantošanai - Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrija; par 28.pantā paredzēto apropriācijas
piešķiršanas
kārtību pašvaldību apvienošanās projektu sagatavošanai - Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrija; par 31.pantā
paredzēto pedagogu darba samaksas apmēru atbilstoši profesionālajai
kvalifikācijai, pedagoģiskā darba stāžam un darba slodzei - Izglītības un
zinātnes ministrija. Lai nodrošinātu likumprojekta Par valsts budžetu
2008.gadam 40.pantā minētās ilgtermiņa stabilizācijas rezerves izveidošanu,
nepieciešams veikt izmaiņas likumā "Par valsts un pašvaldību īpašuma
privatizācijas fondiem", nosakot, ka ilgtermiņa stabilizācijas rezervē
ir ieskaitāmi ieņēmumi no valsts īpašuma privatizācijas. |
||||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojektā
paredzētas Latvijas iemaksas Eiropas Savienības budžetā. Eiropas
Savienības dalībvalstu saistības veikt iemaksas nosaka Eiropas Kopienas
dibināšanas līgums, Eiropas Atomenerģijas Kopienas dibināšanas līgums, kā arī
2003.gada maijā parakstītais Pievienošanās Eiropas Savienībai līgums, kas
paredz visu pilntiesīgas dalībvalsts saistību, pienākumu un tiesību pārņemšanu
līdz ar iestāšanās brīdi Eiropas Savienībā, kā rezultātā šādas dalībvalsts
iemaksas veicamas katru gadu ik mēnesi. Iemaksu
kārtību nosaka Padomes 2000.gada 29.septembra Lēmums par Kopienu pašu resursu
sistēmu (2000/597/EC, Euratom), Padomes 2000.gada 22.maija Regula (EK,
Euratom) Nr. 1150/2000, ar ko īsteno Lēmumu 94/728/EC, Euratom par Kopienu
pašu resursu sistēmu, kā arī Padomes 2004.gada 16.novembra Regula (EK,
Euratom) Nr. 2028/2004, ar kuru groza Regulu (EK, Euratom) Nr. 1150/2000. |
||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Institūcijām, kurām ir
noslēgti līgumi par dalību starptautiskajās organizācijās, likumprojektā ir
paredzēts nepieciešamais finansējums dalības maksai. |
||||||||
3. Saistības, kas izriet
no Latvijas saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
|
2.tabula |
||||||||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||||||
5.Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||||||
Notikušas
sarunas ar Latvijas Pašvaldību savienību. |
|||||||||
2.Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formu- lējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Pašvaldību
savienības viedoklis iestrādāts Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību
savienības 2008.gada domstarpību un vienošanās protokola projektā. |
||||||||
3.Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Ar masu mediju starpniecību sabiedrība informēta par likumprojekta Par
valsts budžetu 2008.gadam izstrādes gaitu, svarīgākajiem prognozējamiem
makroekonomiskajiem un fiskālajiem rādītājiem, izmaiņām nodokļu likumos un
valsts budžeta prioritātēm. |
||||||||
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts puses un (vai) pašvaldības puses - vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Budžeta finansētu
institūciju budžeta iestāžu, pilnīgi vai daļēji no budžeta finansētu uzņēmumu
(uzņēmējsabiedrību) un organizāciju vadītāji (budžeta izpildītāji) var
izdarīt valsts budžeta izdevumus vai uzņemties saistības tikai likumā Par
valsts budžetu 2008.gadam noteikto apropriāciju ietvaros saskaņā ar
finansēšanas plānos noteiktajiem asignējumu apjomiem. Valsts civildienesta pārvaldes
un Informācijas analīzes dienesta finansējums izdalīts atsevišķi no Ministru
kabineta budžeta. |
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Paredzētas preses konferences par likumprojektu Par valsts budžetu
2008.gadam, likums tiks publicēts Latvijas Vēstnesī, kā arī pēc
izsludināšanas tas tiks ievietots Finanšu ministrijas interneta mājas lapā. |
||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts ir
izstrādāts, ņemot vērā indivīda intereses valdība ir nodrošinājusi budžetā
pārpalikumu, vienlaicīgi paredzot izdevumus jauniem, neatliekamiem pasākumiem.
|
||||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||