Likumprojekta
Par valsts budžetu 2006.gadam
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|||||||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Likumā par budžetu un finanšu
vadību noteikto budžets ir līdzeklis valsts politikas realizācijai ar finansiālām
metodēm. Tas ir
valdības finansiālās darbības un vadības pamatā. Budžeta mērķis ir noteikt un pamatot,
kādi līdzekļi nepieciešami valdībai, citām valsts institūcijām un pašvaldībām
to valsts pienākumu izpildei, kuru finansēšana ir noteikta ar normatīvajiem
aktiem, nodrošinot, lai tajā laikposmā, kuram šie līdzekļi paredzēti,
izdevumus segtu atbilstoši resursi. Visi maksājumi, kas saskaņā ar likumu vai
citu normatīvo aktu vai līgumu ieskaitāmi valsts budžeta ieņēmumos, ir valsts
budžeta līdzekļi, kurus saskaņā ar gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktu
apropriāciju paredz valsts mērķim. Valsts budžeta izdevumi sastāv no apropriācijām, kas
noteiktas konkrētām valsts vajadzībām saskaņā ar gadskārtējo valsts budžeta
likumu. |
||||||||
2.Tiesību
akta projekta būtība |
Likumprojekts Par
valsts budžetu 2006.gadam paredz valsts budžeta līdzekļu sadalījumu,
kuru var saņemt ar gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzētu apropriāciju,
lai nodrošinātu valsts iestāžu darbību, uzsākto un jaunu pasākumu, prioritāšu
finansēšanu. |
||||||||
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts Par
valsts budžetu 2006.gadam izstrādāts ievērojot Likuma par budžetu un finanšu
vadību izvirzītās prasības, Deklarācijā
par Ministru kabineta iecerēto darbību noteiktos pamatuzdevumus,
Valdības izvirzītos prioritāros attīstības virzienus, ministriju un citu
centrālo valsts iestāžu iesniegtos priekšlikumus, kā arī ņemot vērā valsts
ekonomisko stāvokli un tautsaimniecības attīstības tendences turpmākajiem
gadiem. Valdība nodrošina, ka
valsts budžeta fiskālais deficīts iekļaujas Mārstrihtas kritērijos
noteiktajās robežās, plānojot fiskālo deficītu 1,5% no iekšzemes kopprodukta.
Ministru kabinets
2006.gada valsts budžeta projektā ir noteicis galvenās prioritātes: ·
sabiedrības sociālā stāvokļa uzlabošana; ·
veselības aprūpes sistēmas sakārtošana, uzlabojot ārstniecības
pakalpojumu kvalitāti un to pieejamību iedzīvotājiem, rezultātā izveidojot
funkcionējošu veselības aprūpes sistēmu; ·
sociālās sistēmas stiprināšana, nodrošinot iedzīvotājiem sociālos
pabalstus; ·
izglītības stiprināšana, izglītības kvalitātes veicināšana, zinātnes
attīstība un konkurētspējas nodrošināšana; ·
integrēšanās ES un
NATO, pilnībā izmantojot to dotās iespējas un sekmīgi aizstāvot nacionālās
intereses; ·
Latvijai piešķirto ES
politiku instrumentu līdzekļu efektīvā apgūšana pilnā apjomā, nodrošinot
valsts attīstību un izaugsmi; ·
tieslietu sistēmas,
iekšlietu sistēmas stiprināšana. 2006.gada valsts
budžeta projektā paredzēts papildu finansējums šādām nozīmīgām prioritātēm un
prioritāriem pasākumiem: · 40,0 milj. latu
programmai Valsts aizsardzība, drošība un integrācija NATO; · 33,1 milj. latu
pedagogu darba samaksas paaugstināšanai; · 31,1 milj. latu
veselības aprūpes jomai, tai skaitā 8,3 milj. latu zāļu kompensācijai, 5,1
milj. latu rindu likvidēšanai u.c. pasākumiem; · 30,8 milj. latu
Valsts autoceļu fondam; · 8,7 milj. latu - valsts
pasūtījumam pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu; · 12,0 milj. latu
Iekšlietu ministrijai sistēmas iestāžu darbinieku darba samaksas
palielinājumam un atvaļinājuma pabalstu izmaksai; · 1,7 milj. latu
Iekšlietu ministrijai atvaļinājuma pabalstu parādu par 2001-2004.gadu
nomaksai; · 13,0 milj. latu
zinātnes attīstībai un konkurētspējas nodrošināšanai, tai skaitā
pielietojamās zinātnes veicināšanai tautsaimniecības attīstībai; · 9,2 milj. latu - valsts
pārvaldes institucionālās kapacitātes nodrošināšanai; · 7,0 milj. latu - valsts
siltumapgādes sektora programmai; · 6,7 milj. latu -
akcīzes nodokļa par dīzeļdegvielu atmaksāšanai zemniekiem; · 6,4 milj. latu
tiesnešu, tiesu darbinieku, prokuroru, prokuratūras darbinieku atalgojumu
palielinājumam; · 5,6 milj. latu -
minimālās mēneša darba algas paaugstināšanai no 80 uz 90 latiem ar
2006.gada 1.janvāri atbilstoši Ministru kabineta 2005.gada 16.augusta
protokollēmuma Nr.46, 27.§.; · 5,0 milj. latu - valsts
mērķdotācijām pašvaldībām dzīvokļa jautājumu risināšanai un dzīvojamo telpu
atbrīvošanas pabalstam; · 5,0 milj .latu - NATO valstu valdību vadītāju sanāksmes
nodrošināšanai; · 5,0 milj .latu - Valsts un pašvaldību institūcijām jauno
klasifikāciju ieviešanai; · 4,8 milj. latu -
programmatūras licenču pirkšanai, nomai, regulārai atjaunošanai; · 3,3 milj. latu bērna
piedzimšanas pabalsta palielināšanai; · 2,8 milj. latu - valsts atbalsta programmai novadu infrastruktūras
attīstībai; ·
2,7 milj. latu - ārstniecības personu vidējās
darba samaksas palielināšanai atbilstoši Ministru kabineta 2005.gada 18.maija
rīkojumam Nr.326 Par pamatnostādnēm Cilvēkresursu attīstība veselības
aprūpē; · 2,2 milj. latu - naftas
produktu rezervju valsts daļas izveidei un uzglabāšanai u.c. Bez tam, paredzēts papildu
finansējums grozījumu likumā Par valsts budžetu 2005.gadam ietekmes uz
2006.gadu nodrošināšanai. Valsts konsolidētā budžeta (valsts
pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta summa, izslēdzot no ieņēmumu un
izdevumu daļas savstarpējos pārskaitījumus starp šiem budžetiem) ieņēmumi
prognozēti 3 228,8 milj. latu, bet izdevumi, ieskaitot tīros
aizdevumus 3 374,0 milj. latu. Valsts pamatbudžeta
ieņēmumi prognozēti 2 385,4 milj. latu un izdevumi plānoti 2 599,2
milj. latu apmērā. Valsts pamatbudžeta izdevumu palielinājums, salīdzinot ar
2005.gada plānu ir 421,0 milj. latu jeb 19,3%. Valsts speciālā budžeta ieņēmumi un
izdevumi prognozēti attiecīgi 859,0 milj. latu un 770,3 milj. latu apmērā.
Valsts speciālā budžeta izdevumu pieaugums pret 2005.gada plānu ir 82,3 milj.
latu jeb 12,0%. Likumprojekts
izstrādāts, ņemot vērā valsts ekonomisko stāvokli un tautsaimniecības
attīstības tendences turpmākajiem gadiem, nodrošinot stabilu finansiālo
situāciju. |
||||||||
2.Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Sekmē uzņēmējdarbības
vides attīstību, atbalsta Latvijas uzņēmumu eksportu un mazos un vidējos
uzņēmumus, sekmē uzņēmumu konkurētspējas celšanu starptautiskā mērogā un
administratīvo kapacitāti saistībā ar Eiropas Savienības procedūrām. Latvijai
kā Eiropas Savienības dalībvalstij ir pieejami Eiropas Savienības politiku
instrumentu Eiropas Savienības struktūrfondu, Kohēzijas fonda, kopējās
lauksaimniecības politikas un citi Eiropas Savienības finanšu līdzekļi, kas
paredz sākotnēji valsts ieguldījumu, kas vēlāk, atbilstoši Eiropas Komisijas
noteiktajām prasībām un pamatprincipiem tiek atmaksāti valsts budžetam. |
||||||||
3.
Sociālo seku izvērtējums |
Nodrošinot darba samaksas paaugstināšanu
pedagogiem, iekšlietu sistēmas iestāžu darbiniekiem, tiesnešiem un tiesu
darbiniekiem, prokuroriem, pozitīvi ietekmēs šo darbinieku pirktspēju, līdz
ar to uzlabosies arī to dzīves līmenis. Nodrošināts finansējums pensiju indeksācijai,
pabalstu izmaksām un piemaksām pie valsts vecuma pensijām, kuru apmērs mēnesī
nepārsniedz 105 latus. Labvēlīgi sabiedrības sociālo stāvokli ietekmēs
paredzētais papildu finansējums veselības jomā. Finansējums zinātnei, augstākās izglītības un
profesionālās izglītības kvalitātes veicināšanai veicinās zinātnes pētījumus
un augsti kvalificētu speciālistu pieaugumu valstī. |
||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Paredzētais finansējums nodrošina vides
kvalitātes uzlabošanu un infrastruktūras sakārtošanu, dabas resursu
saglabāšanu, apsaimniekošanu un ilgtspējīgu izmantošanu, sabiedrības
aizsardzību pret jonizējošo starojumu un drošu radioaktīvo vielu, bīstamo
atkritumu un radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanu, normatīvo aktu un
politikas īstenošanas dokumentu izstrādi vides un dabas aizsardzības jomā
atbilstoši Eiropas Savienības likumdošanas prasībām. |
||||||||
5.Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||
|
tūkst.
Ls |
||||||||
Rādītāji |
|
Trīs
nākamie gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||
|
2005* |
2006* |
2007 |
2008 |
- |
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
2 708 127,1 |
3 228
804,9 |
- |
- |
- |
||||
2. Izmaiņas budžeta
izde- vumos (ieskaitot tīros aiz- devumus) |
2 849 314,3 |
3 374 035,0 |
- |
- |
- |
||||
3.
Finansiālā ietekme |
-
141 187,2 |
-145
230,1 |
- |
- |
- |
||||
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanaiDeficīta finansēšanas
avoti: ·
aizņēmumi, valsts pamatbudžeta maksas
pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikuma izmaiņas u.c. |
141 187,2 |
145 230,1 |
- |
- |
- |
||||
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
6.Cita informācija |
* 2005.gadā parādīti
likumā Grozījumi likumā Par valsts budžetu 2005.gadam apstiprinātie dati,
2006.gadā atspoguļoti likumprojekta Par valsts budžetu 2006.gadam dati. |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||
1.Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī
termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Valsts budžeta 2006.gadam likumu projektu paketē ir iekļauti un jāpieņem
likumprojekti: · Likumprojekts Grozījumi likumā ²Par pievienotās vērtības nodokli; · Likumprojekts
Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību; · Likumprojekts Grozījumi
likumā Par pašvaldību finansu stabilizēšanu un pašvaldību finansiālās
darbības uzraudzību; · Likumprojekts Grozījumi likumā Par pašvaldību budžetiem; · Likumprojekts
Grozījumi likumā Par uzņēmumu ienākuma nodokli; · Likumprojekts
Grozījumi likumā Par nekustamā īpašuma nodokli; · Likumprojekts
Grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli; · Likumprojekts
Grozījums likumā Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas fondiem; · Likumprojekts
Grozījums likumā Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par
saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās
un mikroliegumos; · Likumprojekts Grozījumi likumā Par valsts
pensijām; · Likumprojekts
Grozījums likumā Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju; · Likumprojekts Grozījumi
likumā Par autoceļiem. Paredzēts sagatavot Ministru kabineta noteikumu projektu par ministriju un citu centrālo valsts iestāžu programmu un apakšprogrammu rezultatīvajiem rādītājiem, kas paredz kārtību, kādā nosaka rezultatīvos rādītājus un sniedz pārskatus par to izpildi. |
||||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojektā
paredzētas Latvijas iemaksas Eiropas Savienības budžetā. Tā kā 2003.gada
maijā parakstītais Pievienošanās ES līgums paredz visu pilntiesīgas
dalībvalsts saistību, pienākumu un tiesību pārņemšanu līdz ar iestāšanās
brīdi ES, tad šādas dalībvalsts iemaksas veicamas katru gadu ik mēnesi. Eiropas Savienības
dalībvalstu saistības veikt iemaksas nosaka Eiropas Ekonomikas kopienas
dibināšanas līgums, Eiropas Atomenerģijas kopienas dibināšanas līgums. Iemaksu kārtību nosaka
Padomes 2000. gada 29. septembra Lēmums par Kopienu pašu resursu sistēmu
(2000/597/EC, Euratom), Padomes 2000. gada 22. maija Regula (EK, Euratom)
Nr.1150/2000, ar ko īsteno Lēmumu 94/728/EC, Euratom par Kopienu pašu resursu
sistēmu, kā arī Padomes 2004. gada 16. novembra Regula (EK, Euratom) Nr.
2028/2004, ar kuru groza Regulu (EK, Euratom) Nr. 1150/2000. Ievērotas regulas par
ES fondiem, kā arī citas regulas un direktīvas. |
||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Institūcijām, kurām ir
noslēgti līgumi par dalību starptautiskajās organizācijās, likumprojektā ir
paredzēts nepieciešamais finansējums dalības maksai. |
||||||||
3. Saistības, kas izriet
no Latvijas saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
|
2.tabula |
||||||||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||||||
5.Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||||||
Notikušas
sarunas ar Latvijas Pašvaldību savienību. Nacionālās
trīspusējās sadarbības padomē ir skatītas prioritātes 2006.gada valsts
budžetam. |
|||||||||
2.Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formu- lējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Pašvaldību
savienības viedoklis iestrādāts Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību
savienības 2006.gada domstarpību un vienošanās protokolā. |
||||||||
3.Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Regulāri ar masu mediju starpniecību sabiedrība informēta par
likumprojekta Par valsts budžetu 2006.gadam izstrādes gaitu, svarīgākajiem
prognozējamiem makroekonomiskajiem un fiskālajiem rādītājiem, izmaiņām
nodokļu likumos un valsts budžeta prioritātēm. |
||||||||
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts puses un (vai) pašvaldības puses - vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Budžeta finansētu
institūciju budžeta iestāžu, pilnīgi vai daļēji no budžeta finansētu
uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) un organizāciju vadītāji (budžeta izpildītāji)
var izdarīt valsts budžeta izdevumus vai uzņemties saistības tikai likumā
Par valsts budžetu 2006.gadam noteikto apropriāciju ietvaros saskaņā ar
finansēšanas plānos noteiktajiem asignējumu apjomiem. |
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Paredzētas preses konferences ar preses pārstāvjiem par likumprojektu
Par valsts budžetu 2006.gadam, publikācija Latvijas Vēstnesī, tiks izdota
valsts budžeta 2006.gadam gadagrāmata. |
||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts ir
izstrādāts, ņemot vērā indivīda intereses valdība ir centusies nodrošināt
vismazāko iespējamo fiskālā deficīta līmeni atbilstoši valsts budžeta
ieņēmumu prognozēm līdz gada beigām un, iekļaujot izdevumu daļā jaunos,
neatliekamos pasākumus. |
||||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||