Rīgā
10.07.2009. Nr.90/TA-1509
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Imigrācijas likumā". Likumprojektu izstrādāja Iekšlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Roze 67219351, maira.roze@pmlp.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 12 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 16 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 7.jūlija sēdes
protokola Nr.47 26.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Likumprojekts
Izdarīt Imigrācijas
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002,
24.nr.; 2003, 16.nr.; 2004, 10.nr.; 2005, 14.nr.; 2006, 1., 5., 9.nr.; 2007,
5., 15.nr.; 2008, 3., 13.nr.; 2009, 8.nr.) šādus grozījumus:
1. 1.pantā:
aizstāt 3.punktā vārdu "dokuments"
ar vārdiem "Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē (turpmāk Pārvalde)
apstiprināts dokuments";
aizstāt 5.punktā vārdu "dokuments"
ar vārdiem "Pārvaldē apstiprināts dokuments";
papildināt pantu ar 5.1 punktu
šādā redakcijā:
"51) kompetenta valsts iestāde Drošības
policija, Satversmes aizsardzības birojs, Valsts policija vai atbilstoša
iestāde ārvalstīs;";
papildināt pantu ar 8.1 punktu
šādā redakcijā:
"81) uzaicinājums rakstisks apliecinājums, kurā uzaicinātājs uzņemas
šajā likumā noteiktās saistības attiecībā uz ārzemnieku, kuru viņš uzaicinājis
uzturēties Latvijas Republikā (ar vīzu);";
izteikt 9.punktu
šādā redakcijā:
"9) uzaicinātājs fiziska vai juridiska
persona, kura uzaicina ārzemnieku;".
2. Aizstāt 3.panta
pirmajā daļā vārdus "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde (turpmāk
Pārvalde)" ar vārdu "Pārvalde".
3. 4.pantā:
papildināt pirmās
daļas 1.punkta "d" apakšpunktu pēc vārdiem "Latvijas
Republikā" ar vārdiem "vai Šengenas līguma dalībvalstu
teritorijā";
izteikt pirmās
daļas 2.punktu šādā redakcijā:
"2) ir derīga
vīza derīgā ceļošanas dokumentā, Šengenas līguma dalībvalsts izsniegta
uzturēšanās atļauja, Eiropas Kopienas pastāvīgā iedzīvotāja uzturēšanās atļauja
vai Savienības pilsoņa ģimenes locekļa uzturēšanās atļauja. Ārzemnieks, kurš
ārvalstī saņēmis jaunu ceļošanas dokumentu, var izmantot iepriekšējo ceļošanas
dokumentu ar derīgu uzturēšanās atļauju Latvijas Republikā vienreizējai
iebraukšanai Latvijas Republikā, lai saņemtu jaunu uzturēšanās atļauju Latvijas
Republikā;";
papildināt pirmās
daļas 5.punktu pēc vārdiem "Latvijas Republikā" ar vārdiem "vai
citā Šengenas līguma dalībvalstī";
papildināt otrās
daļas 2.punktu pēc vārdiem "Apvienoto Nāciju Organizācijas pasi" ar
vārdiem "(Laissez-passer)";
papildināt trešo
daļu pēc vārdiem "ieceļošana Latvijas Republikā ir aizliegta" ar
vārdiem "vai par kuru Šengenas informācijas sistēmā iekļauts ziņojums, lai
liegtu iespēju ieceļot un uzturēties Šengenas līguma dalībvalstīs".
4. 5.pantā:
aizstāt otrajā daļā vārdus "neizbraucot
no Latvijas Republikas" ar vārdiem "neizbraucot no Šengenas līguma
dalībvalstu teritorijas";
izteikt trešo daļu
šādā redakcijā:
"(3)
Ārzemniekam ir pienākums pēc valsts iestāžu pieprasījuma dokumentāri pierādīt
ieceļošanas un uzturēšanās likumību, kā arī sniegt pārbaudei savus biometrijas
datus saskaņā ar Biometrijas datu apstrādes sistēmas likumu."
5. Papildināt
9.panta otro daļu ar 10.punktu šādā redakcijā:
&
quot;10) drīkst
strādāt pie jebkura darba devēja Latvijas Republikā. Ārzemnieku kategorijas,
kuri drīkst strādāt pie jebkura darba devēja, nosaka Ministru kabinets."
6. Papildināt I
nodaļu ar 9.1 pantu šādā redakcijā:
"9.1 pants.
Uzaicinātājs uzņemas atbildību par uzaicinātā ārzemnieka ieceļošanas
un uzturēšanās mērķa atbilstību dokumentos norādītajam, viņa izbraukšanu no
valsts noteiktā laikā, kā arī, ja nepieciešams, nodrošina ar ārzemnieka
veselības aprūpi, uzturēšanos Latvijas Republikā un atgriešanos mītnes zemē
saistīto izdevumu segšanu."
7. 12.pantā:
papildināt pirmās
daļas 2.punktu pēc vārdiem "Latvijas Republikā" ar vārdiem "vai
citā Šengenas līguma dalībvalstī";
izslēgt otro daļu.
8. Izslēgt 13.panta
trešās daļas 2.punktā vārdus "Pārvaldes priekšnieka".
9. Aizstāt 14.pantā
vārdus "vīzas izsniegšanu" ar vārdiem "ielūguma apstiprināšanu,
atteikumu apstiprināt ielūgumu, apstiprināta ielūguma atcelšanu, vīzas
izsniegšanu, atteikumu izsniegt vīzu, izsniegtas vīzas derīguma termiņa
atcelšanu vai vīzas anulēšanu".
10. Papildināt
likumu ar 15.1 pantu šādā redakcijā:
"15.1 pants.
(1) Ielūguma apstiprināšanu atsaka vai apstiprinātu ielūgumu atceļ, ja:
1) konstatēts
šā likuma 16.panta pirmās daļas 6., 7., 8., 9., 13., 15., 16. vai 17.punktā
minētais iemesls;
2) uzaicinātājs nav
iesniedzis Ministru kabineta noteikumos norādītos ielūguma apstiprināšanai
nepieciešamos dokumentus vai atsakās sniegt pieprasītos paskaidrojumus, kas
saistīti ar ielūguma apstiprināšanu un uzaicināmā ārzemnieka ieceļošanu un
uzturēšanos Latvijas Republikā;
3) konstatēts, ka
uzaicinātājs sniedzis nepatiesas ziņas;
4) konstatēts, ka
uzaicinātā ārzemnieka rīcībā nav Latvijas Republikā atzīta ceļošanas dokumenta;
5) uzaicinātāja
sniegtā vai Pārvaldes iegūtā informācija neliecina par ārzemnieka noturīgu
saikni ar viņa mītnes zemi un ir pamats uzskatīt, ka ārzemnieks rada nelegālās
imigrācijas risku;
6) uzaicinātājs ir
zaudējis tiesības uzaicināt ārzemnieku;
7) uzaicinātāja
komercsabiedrības pamatkapitāls nav apmaksāts saskaņā ar Komerclikumu.
(2) Ja konstatēts,
ka uzaicinātājs ir sniedzis nepatiesas ziņas par to, ka reģistrējies kā nodokļu
maksātājs, vai par nodokļu parādiem, kurus administrē Valsts ieņēmumu dienests,
Pārvalde ir tiesīga pieņemt lēmumu par aizliegumu uz sešiem mēnešiem šai
personai uzaicināt ārzemnieku.
(3) Ja konstatēts,
ka uzaicinātājs pēdējā gada laikā pārkāpis ar ārzemnieku nodarbināšanu saistīto
normatīvo aktu prasības, Pārvalde ir tiesīga pieņemt lēmumu par aizliegumu uz
vienu gadu šai personai uzaicināt ārzemnieku.
(4) Uzaicinātājam
ir tiesības šā panta pirmajā, otrajā un trešajā daļā pieņemto lēmumu apstrīdēt Pārvaldes
priekšniekam. Pārvaldes priekšnieka lēmums nav pārsūdzams.
(5) Pārvaldes
priekšnieks vai viņa pilnvarota amatpersona var atļaut apstiprināt ielūgumu
šajā pantā minētajos gadījumos vai samazināt šā panta otrajā vai trešajā daļā
noteikto aizlieguma termiņu, ja uzaicinātā ārzemnieka ieceļošana un uzturēšanās
Latvijas Republikā atbilst starptautiskajām tiesību normām, Latvijas valsts
interesēm vai ir saistīta ar nepārvaramu varu vai humāniem apsvērumiem."
11. 16.pantā:
papildināt pirmās
daļas 1.punktu pēc vārdiem "Latvijas Republikā" ar vārdiem "vai
citā Šengenas līguma dalībvalstī";
papildināt pirmās
daļas 5.punktu pēc vārdiem "Latvijas Republikā" ar vārdiem "vai
citā Šengenas līguma dalībvalstī";
papildināt pirmās
daļas 7.punktu pēc vārdiem "atsauc ielūgumu" ar vārdiem "vai
uzaicinājumu";
papildināt pirmās
daļas 15.punktu pēc vārda "kompetentas" ar vārdu "valsts";
izteikt pirmās
daļas 16.punktu šādā redakcijā:
"16)
konstatēts, ka par uzaicināto ārzemnieku Šengenas informācijas sistēmā iekļauts
ziņojums, lai liegtu ārzemniekam iespēju ieceļot un uzturēties Šengenas līguma
dalībvalstīs;";
papildināt pirmo
daļu ar 17., 18., 19. un 20.punktu šādā redakcijā:
"17)
konstatēts, ka ārzemnieks, uzturoties Latvijas Republikā, ir izdarījis
administratīvo pārkāpumu un normatīvajos aktos noteiktajā termiņā nav samaksājis
uzlikto naudas sodu;
18) ārzemnieks,
kuram pēdējā gada laikā ir izsniegta vīza, pamatojoties uz nodarbinātību
Latvijas Republikā, un kuram saskaņā ar šā likuma 9.pantu nepieciešama darba
atļauja, minēto darba atļauju nav saņēmis;
19) ārzemnieks
pēdējo piecu gadu laikā ir bijis izraidīts no Latvijas Republikas un viņš vai
viņa uzaicinātājs nav sedzis izdevumus, kas saistīti ar izbraukšanas rīkojuma
izpildi vai ārzemnieka piespiedu izraidīšanu;
20) konstatēts, ka
ārzemnieks pēdējā gada laikā vairākkārt pārkāpis ieceļošanas vai uzturēšanās
noteikumus Latvijas Republikā vai Šengenas līguma dalībvalstīs vai izmantojis
iepriekš izsniegto vīzu neatbilstoši deklarētajam ieceļošanas mērķim.";
izslēgt trešās daļas pirmajā teikumā vārdus
"uzturēšanās atļauja vai";
papildināt pantu ar
piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Tās vīzas,
kas izsniegta, pamatojoties uz nodarbinātību Latvijas Republikā, derīguma
termiņu atceļ, ja ārzemnieks, kuram saskaņā ar šā likuma 9.pantu nepieciešama
darba atļauja, to nav saņēmis."
12. Papildināt
likumu ar 22.1 pantu šādā redakcijā:
"22.1 pants. (1) Izsaukuma
apstiprināšanu atsaka vai apstiprināto izsaukumu atceļ, ja:
1) uzaicinātājs nav
iesniedzis Ministru kabineta noteikumos norādītos izsaukuma apstiprināšanai
nepieciešamos dokumentus vai atsakās sniegt pieprasītos paskaidrojumus, kas
saistīti ar izsaukuma apstiprināšanu un uzaicināmā ārzemnieka ieceļošanu un
uzturēšanos Latvijas Republikā;
2) uzaicinātais
ārzemnieks iekļauts to ārzemnieku sarakstā, kuriem ieceļošana Latvijas
Republikā ir aizliegta;
3) konstatēts, ka
uzaicinātājs sniedzis nepatiesas ziņas;
4) kompetentas
valsts iestādes sniegušas informāciju, kas ir par pamatu tam, lai atteiktu
ārzemniekam ieceļošanu;
5) konstatēts, ka
uzaicinātā ārzemnieka rīcībā nav Latvijas Republikā atzīta ceļošanas dokumenta;
6) uzaicinātāja
sniegtā vai Pārvaldes iegūtā informācija neliecina par ārzemnieka noturīgu
saikni ar viņa mītnes zemi un ir pamats uzskatīt, ka ārzemnieks rada nelegālās
imigrācijas risku;
7) konstatēts, ka
par uzaicināto ārzemnieku Šengenas informācijas sistēmā iekļauts ziņojums, lai
liegtu ārzemniekam iespēju ieceļot un uzturēties Šengenas līguma dalībvalstīs;
8) uzaicinātājs
rakstveidā atsaucis izsaukumu;
9) uzaicinātājs ir
zaudējis tiesības uzturēties Latvijas Republikā;
10) uzaicinātājs ir
zaudējis tiesības uzaicināt ārzemnieku;
11) konstatēts, ka
ārzemnieks, uzturoties Latvijas Republikā, ir izdarījis administratīvo
pārkāpumu un normatīvajos aktos noteiktajā termiņā nav samaksājis uzlikto
naudas sodu;
12) uzaicinātāja
komercsabiedrības pamatkapitāls nav samaksāts saskaņā ar Komerclikumu.
(2) Ja konstatēts,
ka uzaicinātājs ir sniedzis nepatiesas ziņas par to, ka reģistrējies kā nodokļu
maksātājs, vai par nodokļu parādiem, kurus administrē Valsts ieņēmumu dienests,
Pārvalde ir tiesīga pieņemt lēmumu par aizliegumu uz sešiem mēnešiem šai
personai uzaicināt ārzemnieku.
(3) Ja konstatēts,
ka uzaicinātājs pēdējā gada laikā pārkāpis ar ārzemnieku nodarbināšanu saistīto
normatīvo aktu prasības, Pārvalde ir tiesīga pieņemt lēmumu par aizliegumu uz
vienu gadu šai personai uzaicināt ārzemnieku.
(4) Uzaicinātājam
ir tiesības šā panta pirmajā, otrajā un trešajā daļā pieņemto lēmumu apstrīdēt
Pārvaldes priekšniekam. Pārvaldes priekšnieka lēmums nav pārsūdzams.
(5) Pārvaldes
priekšnieks vai viņa pilnvarota amatpersona var atļaut apstiprināt izsaukumu
šajā pantā minētajos gadījumos vai samazināt šā panta otrajā vai trešajā daļā
noteikto aizlieguma termiņu, ja uzaicinātā ārzemnieka ieceļošana un uzturēšanās
Latvijas Republikā atbilst starptautiskajām tiesību normām, Latvijas valsts
interesēm vai ir saistīta ar nepārvaramu varu vai humāniem apsvērumiem."
13. 23.pantā:
papildināt pirmās
daļas 3.punktu pēc vārdiem "saistītas ar filiāli" ar vārdiem "ja
komercsabiedrība vai ārzemju komersanta filiāle ir ierakstīta komercreģistrā ne
mazāk kā vienu gadu pirms uzturēšanās atļaujas pieprasīšanas, tā veic aktīvu
saimniecisku darbību un tās darbība dod ekonomisku labumu Latvijas
Republikai";
papildināt pirmās
daļas 17.punktu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Ja ir
nodibināta aizgādnība, uzturēšanās atļauju izsniedz uz laiku, kas nav ilgāks
par pieciem gadiem;";
aizstāt pirmās
daļas 18.punktā vārdu "trīs" ar vārdu "piecus";
papildināt pirmo
daļu ar 25. un 26.punktu šādā redakcijā:
"25) uz laiku,
kas nepārsniedz piecus gadus, ja ārzemnieks nav izpildījis šā likuma 24.panta
piektās daļas nosacījumu un viņam ir tiesības pieprasīt pastāvīgās uzturēšanās
atļauju saskaņā ar:
a) šā likuma
24.panta pirmās daļas 2., 3. un 6.punktu vai 25.panta otro daļu,
b) šā likuma 24.panta
pirmās daļas 7.punktu (ja ārzemnieks uzturas Latvijas Republikā ar uzturēšanās
atļauju, kas izsniegta saskaņā ar šā likuma 23.panta trešo daļu),
c) šā likuma 28.panta
otro daļu;
26) uz laiku, kas
nepārsniedz piecus gadus, ja ārzemnieks var ieceļot un uzturēties Latvijas
Republikā atbilstoši kārtībai, kāda noteikta Latvijas Republikai saistošajos
starptautiskajos līgumos par vīzu prasības atcelšanu, viņam ir pietiekami
iztikas līdzekļi un viņš ir sasniedzis Latvijas Republikā noteikto pensijas
vecumu.";
papildināt otro
daļu pēc vārdiem "ierobežojumus ārzemniekiem" ar vārdiem "kā arī
kritērijus, kas pamato, ka komercsabiedrība, ārzemju komersanta filiāle,
individuālais komersants vai pašnodarbināta persona veic aktīvu saimniecisku
darbību un dod ekonomisku labumu Latvijas Republikai vai ārvalsts komersanta
pārstāvniecība veic aktīvu darbību";
papildināt trešo
daļu pēc vārdiem "termiņuzturēšanās atļauju" ar vārdiem "uz
laiku, kas nav ilgāks par pieciem gadiem";
aizstāt ceturtajā
daļā skaitļus un vārdus "1., 2., 3., 4., 6., 7., 8., 9., 10., 12., 13., 14.,
15., 16., 19. un 20.punktā" ar skaitļiem un vārdiem "1., 2., 3., 4.,
6., 8., 9., 10., 12., 13., 14., 15., 16., 19., 20., 22., 23., 25. un 26.punktā";
aizstāt piektajā
daļā skaitļus un vārdus "2., 3., 4., 6., 7., 8., 9., 10., 15., 16., 18.,
19., 20. un 21.punktā" ar skaitļiem un vārdiem "2., 3., 4., 6., 8.,
9., 10., 15., 16., 18., 19., 20., 21., 22., 23., 25. un 26.punktā".
14. 24.pantā:
aizstāt pirmās
daļas 7.punktā vārdus "tieši pirms pieteikuma iesniegšanas dienas" ar
vārdiem "pirms pēdējās termiņuzturēšanās atļaujas termiņa beigām";
izslēgt sesto daļu;
papildināt pantu ar
septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Šā panta
pirmās daļas 2., 3., 6. un 7.punktā minētajos gadījumos ārzemnieks var
pieprasīt pastāvīgās uzturēšanās atļauju, ja ārzemnieks nepārtraukti uzturējies
Latvijas Republikā ar termiņuzturēšanās atļauju vismaz piecus gadus pirms
pēdējās termiņuzturēšanās atļaujas termiņa beigām. Uzturēšanās Latvijas
Republikā atzīstama par nepārtrauktu, ja norādītajā laikā prombūtne no Latvijas
Republikas nav bijusi ilgāka par sešiem secīgiem mēnešiem vai kopā nepārsniedz
vienu gadu. Prombūtne uzskatāma par attaisnotu, ja tās iemesls ir bijis no
personas neatkarīgi apstākļi (ārzemnieka slimība vai nepārvarama vara).
Nepārtrauktas uzturēšanās laikā ieskaita akreditētas izglītības iestādes
audzēkņa vai pilna laika studenta mācību laiku, bet ne ilgāk kā pusi no minētā
laika, kā arī Latvijas diplomātiskajā un konsulārajā dienestā esošas personas dienesta
laiku ārvalstīs (tas attiecas arī uz laulāto un apgādībā esošu bērnu, kas ar
viņu uzturas ārvalstīs)."
15. 30.pantā:
izslēgt pirmās
daļas ievaddaļā vārdus "un viņu laulātie";
papildināt pantu ar
trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Šā panta
pirmās daļas nosacījumi attiecas uz Latvijas pilsoņa vai Latvijas nepilsoņa
vecāka laulāto neatkarīgi no viņa vecuma."
16. Papildināt
31.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3)
Ārzemnieks, kuram viens no vecākiem ir Latvijas Republikas pilsonis, ir tiesīgs
turpināt uzturēties Latvijas Republikā saskaņā ar šā panta pirmās daļas nosacījumiem
arī tad, ja minētais vecāks nomirst."
17. 32.pantā:
izteikt pirmās
daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1)
pārstāvniecībā, kura neatrodas Šengenas līguma dalībvalstī, ārzemnieks, kurš
vēlas ieceļot Latvijas Republikā. Ja ārzemniekam ir derīga uzturēšanās atļauja
kādā no Šengenas līguma dalībvalstīm, viņam ir tiesības iesniegt dokumentus
pārstāvniecībā, kura atrodas Šengenas l
īguma dalībvalstī;";
papildināt ceturto
daļu pēc vārdiem "ar citu uzturēšanās iemeslu" ar vārdiem "izņemot
gadījumu, ja ārzemnieks Latvijas Republikā ir ieguvis augstāko izglītību".
18. 33.pantā:
izteikt pirmo daļu
šādā redakcijā:
"(1) Pārvalde pēc
visu uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai vai reģistrēšanai nepieciešamo
dokumentu saņemšanas tos izskata un atbildi sniedz:
1) par termiņuzturēšanās
atļauju 30 dienu laikā;
2) par pastāvīgās
uzturēšanās atļauju 90 dienu laikā;
3) par pastāvīgās
uzturēšanās atļauju, kura pieprasīta saskaņā ar šā likuma 24.panta pirmās daļas
1. vai 8.punktu, 30 dienu laikā;
4) par uzturēšanās
atļaujas reģistrēšanu 30 dienu laikā.";
papildināt otro
daļu pēc vārdiem "atļaujas pieprasīšanai" ar vārdiem "vai
reģistrēšanai";
izteikt trešo un
ceturto daļu šādā redakcijā:
"(3)
Dokumentus uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai vai reģistrēšanai Pārvaldē iesniedz:
1) termiņuzturēšanās
atļaujas pieprasīšanai ne vēlāk kā 30 dienas pirms iepriekšējās
termiņuzturēšanās atļaujas termiņa beigām;
2) pastāvīgās
uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai ne vēlāk kā 90 dienas pirms iepriekšējās
termiņuzturēšanās atļaujas termiņa beigām;
3) uzturēšanās
atļaujas pieprasīšanai saskaņā ar šā likuma 23.panta trešo daļu ne vēlāk kā
60 dienas pirms iepriekšējās termiņuzturēšanās atļaujas termiņa beigām;
4) uzturēšanās
atļaujas pieprasīšanai bērnam, kurš dzimis Latvijas Republikā, ne vēlāk kā 90
dienas pēc viņa dzimšanas;
5) uzturēšanās
atļaujas reģistrēšanai ne vēlāk kā 30 dienas pirms uzturēšanās atļaujas
reģistrēšanas dienas.
(4) Ja ārzemnieks
nav tiesīgs uzturēties Latvijas Republikā šā panta pirmajā daļā noteiktajā
laikposmā, kas nepieciešams Pārvaldei, lai tā izskatītu dokumentus uzturēšanās
atļaujas pieprasīšanai vai reģistrēšanai, Pārvaldes priekšnieks vai viņa
pilnvarota amatpersona var atļaut iesniegt dokumentus uzturēšanās atļaujas
pieprasīšanai vai reģistrēšanai, ja tas atbilst Latvijas valsts interesēm vai
ir saistīts ar nepārvaramu varu vai humāniem apsvērumiem un ir pamatots ar
attiecīgiem dokumentiem. Šādos gadījumos lēmumu pieņem paātrinātā kārtībā
piecu darbdienu laikā, ja tiek pieprasīta termiņuzturēšanās atļauja vai reģistrēta
uzturēšanās atļauja, un 10 darbdienu laikā, ja tiek pieprasīta pastāvīgās
uzturēšanās atļauja. Ja uzturēšanās atļauja tiek pieprasīta saskaņā ar šā
likuma 23.panta trešo daļu, iekšlietu ministrs lēmumu pieņem 60 dienu laikā vai
saskaņā ar šā likuma 24.panta otro daļu 90 dienu laikā."
19. 34.pantā:
papildināt pirmās
daļas 1.punktu pēc vārda "ārzemnieks" ar vārdiem "vai viņa uzaicinātājs";
papildināt pirmās
daļas 2.punktu pēc vārda "ārzemnieks" ar vārdiem "vai viņa uzaicinātājs";
izteikt pirmās daļas
6.punktu šādā redakcijā:
"6) ārzemnieks
pēdējā gada laikā ir nelikumīgi uzturējies Latvijas Republikā vai Šengenas
līguma dalībvalstu teritorijā vai ar tiesas spriedumu konstatēts, ka viņš
palīdzējis citam ārzemniekam nelikumīgi ieceļot Latvijas Republikā vai citas
Šengenas līguma dalībvalsts teritorijā;";
papildināt pirmās
daļas 7.punktu pēc vārdiem "Latvijas Republikā aizliegta" ar vārdiem
"vai konstatēts, ka par ārzemnieku Šengenas informācijas sistēmā iekļauts
ziņojums, lai liegtu ārzemniekam iespēju ieceļot un uzturēties Šengenas līguma
dalībvalstīs";
aizstāt pirmās
daļas 19.punktā vārdu "ārvalsts" ar vārdu "valsts";
papildināt pirmo
daļu ar 26., 27., 28. un 29.punktu šādā redakcijā:
"26)
uzaicinātājs ilgāk par sešiem mēnešiem pēdējā gada laikā uzturējies ārpus
Latvijas Republikas, izņemot gadījumu, kad uzaicinātājs ir jūrnieks vai pilda
militāro dienestu Latvijas Republikas Nacionālajos bruņotajos spēkos vai
civildienestu ārpus Latvijas Republikas, vai ārzemniekam ar uzaicinātāju ģimenē
ir kopīgs bērns;
27) uzturēšanās
atļauja pieprasīta saskaņā ar šā likuma 23.panta pirmās daļas 2., 3. vai
4.punktu un komercsabiedrība, ārvalstu komersanta filiāle, individuālais
komersants vai pašnodarbināta persona pēdējā gada laikā nav veikusi aktīvu
saimniecisko darbību un nav devusi ekonomisku labumu Latvijas Republikai;
28) ārzemnieks
pieprasa uzturēšanās atļauju saskaņā ar šā likuma 23.panta pirmās daļas
8.punktu un ārvalsts komersanta pārstāvniecība, kas darbojas Latvijas
Republikā, pēdējā gada laikā nav veikusi aktīvu darbību;
29) pastāvīgās
uzturēšanās atļauja pieprasīta saskaņā ar šā likuma 24.panta pirmo daļu un
iepriekš izsniegto termiņuzturēšanās atļauju ir bijis pamats anulēt.";
papildināt pantu ar
ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ja
konstatēts, ka ārzemnieks, uzturoties Latvijas Republikā, ir izdarījis
administratīvo pārkāpumu un normatīvajos aktos noteiktajā termiņā nav samaksājis
uzlikto naudas sodu, uzturēšanās atļauju izsniedz tikai pēc attiecīgā soda samaksas."
20. 35.pantā:
papildināt pirmās daļas
1.punktu pēc vārda "ārzemnieks" ar vārdiem "vai viņa
uzaicinātājs";
papildināt pirmās
daļas 3.punktu pēc vārdiem "Latvijas Republikā aizliegta" ar vārdiem
"vai konstatēts, ka par ārzemnieku Šengenas informācijas sistēmā iekļauts
ziņojums, lai liegtu ārzemniekam iespēju ieceļot un uzturēties Šengenas līguma
dalībvalstīs";
papildināt pirmās
daļas 13.punktu pēc vārdiem "gadījumā, ja ārzemniekam" ar vārdiem
"pēdējā gada laikā";
papildināt pirmās
daļas 21.punktu pēc vārda "atļauju" ar vārdiem "vai ārzemnieks triju
mēnešu laikā no šajā likumā noteiktās uzturēšanās atļaujas reģistrēšanas dienas
nav iesniedzis dokumentus uzturēšanās atļaujas reģistrēšanai";
papildināt pirmo
daļu ar 23., 24., 25. un 26.punktu šādā redakcijā:
"23)
kompetentas valsts iestādes sniegušas informāciju, kas ir par pamatu, lai
aizliegtu ārzemniekam uzturēties Latvijas Republikā vai Šengenas līguma
dalībvalsts teritorijā;
24) ārzemnieks
saņēmis uzturēšanās atļauju saskaņā ar šā likuma 23.panta pirmās daļas 2.punktu
kā individuālais komersants un pēdējā gada laikā nav veicis aktīvu saimniecisko
darbību un nav devis ekonomisku labumu Latvijas Republikai;
25) ārzemnieks
saņēmis uzturēšanās atļauju saskaņā ar šā likuma 23.panta pirmās daļas 3.punktu
un komercsabiedrība vai ārvalstu komersanta filiāle, kurā viņš nodarbināts,
pēdējā gada laikā nav veikusi aktīvu saimniecisko darbību un nav devusi
ekonomisku labumu Latvijas Republikai;
26) ārzemnieks
saņēmis uzturēšanās atļauju saskaņā ar šā likuma 23.panta pirmās daļas 8.punktu
un ārvalsts komersanta pārstāvniecība, kas darbojas Latvijas Republikā un kurā ārzemnieks
nodarbināts, pēdējā gada laikā nav veikusi aktīvu darbību."
21. 36.pantā:
papildināt pirmās
daļas 4.punktu pēc vārdiem "gadījumā, ja ārzemniekam" ar vārdiem
"pēdējā gada laikā";
papildināt pirmo
daļu ar 14.punktu šādā redakcijā:
"14)
ārzemnieks sešu mēnešu laikā no atļaujai noteiktās reģistrēšanas dienas nav
iesniedzis dokumentus uzturēšanās atļaujas reģistrēšanai.";
papildināt pantu ar
ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ja
ārzemniekam anulē uzturēšanās atļauju, pastāvīgās uzturēšanās atļauju anulē arī
viņa nepilngadīgajiem bērniem, izņemot, ja bērna otrs vecāks ir Latvijas
pilsonis, Latvijas nepilsonis vai ārzemnieks, kurš saņēmis pastāvīgās
uzturēšanās atļauju Latvijas Republikā, vai bērns pastāvīgās uzturēšanās
atļauju saņēmis neatkarīgi no vecāka, kuram anulē pastāvīgās uzturēšanās
atļauju, vai viņš ir nodots ārpusģimenes aprūpē. Pastāvīgās uzturēšanās atļauju
anulē arī aizbildnībā vai aizgādnībā esošai personai, kura saņēmusi atļauju
uzturēties Latvijas Republikā pie minētā ārzemnieka."
22. Izteikt
37.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Šā panta
pirmās daļas nosacījumi piemērojami, ja laulība noslēgta, pirms ārzemnieks
izdarījis noziedzīgu nodarījumu, par kuru likumā noteiktajā kārtībā saukts pie
kriminālatbildības."
23. Papildināt
39.pantu ar trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:
"(3)
Ārzemniekam, kuram ir derīga uzturēšanās atļauja, ir pienākums 30 dienu
laikā pēc jauna ceļošanas dokumenta saņemšanas Latvijas Republikā (iepriekšējā
ceļošanas dokumenta vietā) iesniegt to Pārvaldē jaunas uzturēšanās atļaujas
saņemšanai.
(4) Ārzemniekam,
kuram ir derīga uzturēšanās atļauja, ir pienākums pēc jauna ceļošanas dokumenta
saņemšanas ārpus Latvijas Republikas (iepriekšējā ceļošanas dokumenta vietā)
30 dienu laikā pēc ieceļošanas Latvijas Republikā iesniegt to Pārvaldē
jaunas uzturēšanās atļaujas saņemšanai."
24. 40.pantā:
papildināt pirmo un
otro daļu pēc vārdiem "uzturēšanās atļaujas izsniegšanas" ar vārdiem
"vai reģistrēšanas";
papildināt trešo un
ceturto daļu pēc vārdiem "atteikts izsniegt" ar vārdiem "vai
reģistrēt";
papildināt pantu ar
piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Ja
ārzemnieks uzturas Latvijas Republikā ar uzturēšanās atļauju un ir pieņemts
lēmums par uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai vai reģistrēšanai iesniegto
dokumentu izskatīšanas termiņa pagarināšanu, viņam ir tiesības uzturēties
Latvijas Republikā līdz lēmuma pieņemšanai par uzturēšanās atļaujas
piešķiršanu, reģistrēšanu, anulēšanu vai atteikumu piešķirt uzturēšanās atļauju."
25. Papildināt
47.panta pirmās daļas 1.punktu pēc vārdiem "apstrīdējis izbraukšanas
rīkojumu" ar vārdiem "vai nav izpildījis Pārvaldes priekšnieka
lēmumu, ar kuru saskaņā apstrīdētais izbraukšanas rīkojums atstāts
negrozīts".
26. Papildināt 55.panta
trešo daļu pēc vārdiem "piespiedu izraidīšanu" ar vārdiem "(ja
tāds ir pieņemts)".
27. 57.pantā:
papildināt pirmās
daļas otro teikumu pēc vārdiem "Valsts robežsardzes" ar vārdiem
"vai Valsts policijas";
papildināt pirmo
daļu ar trešo teikumu šādā redakcijā:
"Aizturētajam
ir pienākums sadarboties ar Valsts robežsardzi un Valsts policiju savas
identitātes noskaidrošanā."
28. 61.pantā:
aizstāt pirmās daļas
6.punktā vārdus "Latvijas Republikas kompetentu" ar vārdiem
"kompetentu valsts";
izteikt ceturtās
daļas 2.punktu šādā redakcijā:
"2) saskaņā ar
šā likuma 34.panta pirmās daļas 6., 13., 15., 16. vai 19.punktu ir pieņemts
lēmums atteikt uzturēšanās atļaujas izsniegšanu vai reģistrēšanu vai saskaņā ar
šā likuma 35.panta pirmās daļas 6., 7., 16., 17. vai 20.punktu vai 36.panta
pirmās daļas 3. vai 6.punktu ir pieņemts lēmums anulēt uzturēšanās atļauju;";
papildināt ceturtās
daļas 4.punktu pēc vārdiem "ar tiesas spriedumu" ar vārdiem "vai
prokurora priekšrakstu par sodu, vai lēmumu par kriminālprocesa izbeigšanu,
nosacīti atbrīvojot no kriminālatbildības";
papildināt ceturtās
daļas 5.punktu pēc vārdiem "uzturēšanās kārtību Latvijas Republikā"
ar vārdiem "vai citā Šengenas līguma dalībvalstī".
29. Aizstāt 61.1 panta
pirmajā daļā vārdus "Valsts policijas priekšnieks, Valsts robežsardzes priekšnieks
vai valsts drošības" ar vārdiem "Kompetentas valsts".
30. 63.pantā:
izteikt pirmās
daļas 2.punktu šādā redakcijā:
"2) saskaņā ar
šā likuma 34.panta pirmās daļas 6., 13., 15., 16. vai 19.punktu ir pieņemts
lēmums atteikt uzturēšanās atļaujas izsniegšanu vai reģistrēšanu vai saskaņā ar
šā likuma 35.panta pirmās daļas 6., 7., 16., 17. vai 20.punktu vai 36.panta
pirmās daļas 3. vai 6.punktu ir pieņemts lēmums anulēt uzturēšanās atļauju;";
papildināt pantu ar
sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Ja
saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem vai Eiropas Savienības Padomes regulām
attiecībā uz ārzemnieku ir ieviesti ceļošanas ierobežojumi, Pārvaldes
amatpersona viņu iekļauj sarakstā."
31. Aizstāt
69.pantā vārdus "Eiropas Savienības dalībvalstu, Eiropas Ekonomikas zonas
valstu un Šveices Konfederācijas" ar vārdu "Savienības".
32. Papildināt
pārejas noteikumus ar 16.punktu šādā redakcijā:
"16. Ministru
kabinets līdz 2010.gada 1.janvārim izdod šā likuma 9.panta otrās daļas 10.punktā
minētos noteikumus."
Iekšlietu ministre
L.Mūrniece
Likumprojekta Grozījumi Imigrācijas
likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Grozījumi Imigrācijas likumā
izstrādāti pamatojoties uz Ministru kabineta 2009.gada 28.aprīļa sēdes
protokola Nr. 27 82§ 2.punktā noteikto Iekšlietu ministrijai
izstrādāt un iekšlietu ministram līdz 2009.gada 15.maijam iesniegt noteiktā
kārtībā Ministru kabinetā likumprojektu Grozījumi Imigrācijas likumā, kurā
paredzēt izslēgt Imigrācijas likuma 12.panta otro daļu. Iekšlietu ministrija iekļāvusi 2009.
gada darba plānā 1.2.6., kurā uzdots Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei
līdz 30.06.2009. izstrādāt likumprojektu Grozījumi Imigrācijas likumā
(ārzemnieku kategoriju precizēšana, ielūgumu jautājumi u.c.) |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreizējais Imigrācijas likuma regulējums nosaka terminu, kas ir
uzaicinātājs, bet nav precīzi nodefinēta uzaicinātāja atbildība un
pienākumi. Likumā nav nodefinēta, kas šī likuma izpratnē ir kompetenta valsts
iestāde. Likumā ir minēts, ka ārzemniekam nav tiesības ieceļot vai uzturēties
Latvijas Republikā, ja viņš ir iekļauts to personu sarakstā, kuram ieceļošana
Latvijas Republikā aizliegta, bet nav norāde, ka gadījumā, ja par viņu
Šengenas informācijas sistēmā iekļauts ziņojums, kas saistīts ar ieceļošanas
aizliegumu, tad tas attiecas arī uz ieceļošanu Latvijas Republikā. Likumā nav regulēts, cik reizes var ārzemnieks ieceļot Latvijas Republikā
uzrādot vienlaicīgi jauno ceļošanas dokumentu un iepriekšējo, kurā ir derīga
uzturēšanās atļauja Latvijas Republikā. Likums neparedz, ka ārzemniekam ir pienākums izpildīt valsts iestāžu
prasību biometrijas datu salīdzināšanai robežkontroles un imigrācijas
kontroles laikā. Imigrācijas likuma 12.panta pirmā daļas 3.punkts nosaka, ka ārzemniekam
ir tiesības pieprasīt vīzu, ja viņš Ministru kabineta noteiktajā kārtībā
iesniedz dokumentus, kas pamato ieceļošanas un uzturēšanās mērķi un
uzturēšanās vietu, vai viņam ir ielūgums. Tas nozīmē, ka ārzemniekam ir
izvēles iespējas-noformēt ielūgumu vai pierādīt ieceļošanas mērķi un
uzturēšanās vietu ar citiem dokumentiem. Šā panta otrā daļa nosaka gadījumus,
kad nav nepieciešams ielūgums. Piemērojot likumu, rodas pārpratumi, jo bieži
tiek uzskatīts, ka vīzu pieprasīt bez ielūguma var tikai Imigrācijas likuma
12.panta. otrajā daļā minētie ārzemnieki. Likums nosaka, ka robežkontroles punktos vīzu var izsniegt ar Pilsonības
un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk Pārvalde) priekšnieka, Valsts
robežsardzes priekšnieka vai Ārlietu ministrijas Konsulārā departamenta
(turpmāk Departaments) direktora vai viņu pilnvarotu personu ikreizēju
atļauju. Taču praksē Pārvalde šādus lēmumus nepieņem. Likums nenosaka visus gadījumus, kad amatpersonām ir tiesības veikt
pārrunas ar ārzemnieku vai viņa uzaicinātāju, un pieprasīt paskaidrojumus un
papildu dokumentus, kas nepieciešami lēmuma par vīzas izsniegšanu pieņemšanai. Ielūguma un izsaukuma apstiprināšanas atteikuma un atcelšanas iemesli ir
noteikti tikai Ministru kabineta noteikumos, kā arī nav atrunāta šo lēmumu
apstrīdēšanas kārtība. Likumā nav noteikts, ka uzaicinātājam, kurš sniedz nepatiesas ziņas par
valsts noteikto nodokļu nomaksu vai pārkāpj ārzemnieku nodarbināšanas
kārtību, būtu kāds ierobežojums uzaicināt ārzemniekus. Likums nosaka, ka izglītības iestāžu audzēkņi un studenti uzturēšanās
atļaujas derīguma termiņa laikā nav tiesīgi iesniegt dokumentus uzturēšanās
atļaujas pieprasīšanai Pārvaldē sakarā ar citu uzturēšanās iemeslu. Gadījumos, kad ārzemniekam saskaņā ar normatīvajiem aktiem jāsaņem darba
atļauja un viņš to nav saņēmis, vai par viņu nav samaksāti izraidīšanas
izdevumi, nav paredzēts atteikt vīzu.
Likumā nav skaidri noteikts, kāda uzturēšanās atļauja ir jāizsniedz
ārzemniekam, kurš pēc piecu gadu uzturēšanās ar termiņuzturēšanās atļauju
Latvijas Republikā ir tiesīgs pieprasīt pastāvīgās uzturēšanās atļauju, bet
to nevar izdarīt, jo nav apguvis valsts valodu normatīvajos aktos noteiktajā
līmenī. Likums paredz, ka ārzemnieks var pieprasīt pastāvīgās uzturēšanās
atļauju, ja uzturējies Latvijas Republikā ar termiņuzturēšanās atļauju
nepārtraukti piecus gadus tieši pirms pieteikuma iesniegšanas. Dokumenti
pastāvīgās uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai jāiesniedz 90 dienas pirms
iepriekšējās uzturēšanās atļaujas beigām. Tādējādi dokumentu iesniegšanas
dienā ārzemniekam piecu gadu uzturēšanās termiņš vēl nav pienācis. Pašreiz
ārzemnieki, lai ievērotu likuma normas ir spiesti pieprasīt termiņuzturēšanās
atļauju uz sesto gadu, kas ir pretrunā likuma jēgai: ja ārzemnieks Latvijā
nepārtraukt uzturējies ar termiņuzturēšanās atļauju piecus gadus un integrējies
sabiedrībā, ir tiesīgs saņemt pastāvīgās uzturēšanās atļauju. Likums paredz Latvijas pilsonim uzaicināt pie sevis uz pastāvīgu dzīvi savus
pilngadīgos bērnus ar ģimeni. Viņiem tiek izsniegtas termiņuzturēšanās
atļaujas, tādējādi dodot laiku integrēties Latvijas sabiedrībā. Pēc piecu
gadu uzturēšanās ar termiņuzturēšanās atļauju, viņiem ir tiesības pieprasīt
pastāvīgās uzturēšanās atļauju. Gadījumā, kad šis Latvijas pilsonis nomirst,
ģimenei tiek anulētas uzturēšanās atļaujas. Tas neatbilst šā panta būtībai, jo
pārcelšanās mērķis ir pastāvīga dzīve Latvijā. Likums nosaka, ka ārzemnieks, ja viņš ir persona, kura komercreģistrā
reģistrēta kā personālsabiedrības biedrs, kam tiesības pārstāvēt
personālsabiedrību, valdes loceklis, padomes loceklis, prokūrists vai
persona, kura pilnvarota pārstāvēt komersantu (ārvalsts komersantu), var
pieprasīt termiņuzturēšanās atļauju uzreiz kā nodibināta komercsabiedrība vai
filiāle. Praksē bieži ir situācijas, ka saimnieciskā darbība netiek veikta,
uzturēšanās atļauju saņēmušie ārzemnieki praktiski neuzturas Latvijā un
ekonomisks labums valstij netiek dots. Likums nosaka, ka dokumenti uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai jāiesniedz
Latvijas Republikas diplomātiskajā vai konsulārajā pārstāvniecībā (turpmāk
Pārstāvniecība). Tas nozīmē, ka iesniegt dokumentus uzturēšanās atļaujas
pieprasīšanai var arī Šengenas līguma dalībvalsts teritorijā atrodošajās
Pārstāvniecībās un pēc tam uzturēties Latvijas Republikā, kamēr izskata
uzturēšanās atļaujas pieteikumu. Tas nenodrošina pamatprincipu, ka ārzemnieks
var ieceļot tikai tad, kad ir pieņemts lēmums par uzturēšanās atļaujas
piešķiršanu. Likums nosaka, ka dokumentus pastāvīgās uzturēšanās atļaujas
pieprasīšanai Latvijas pilsoņa, Latvijas nepilsoņa vai pastāvīgās uzturēšanās
atļauju saņēmuša ārzemnieka bērnam izskata 90 dienu laikā. Šis laiks ir ilgs
gadījumos, kad bērns ir piedzimis Latvijas Republikā un viņš ir jāreģistrē
pēc iespējas ātrāk Iedzīvotāju reģistrā, lai bērns un bērna vecāki varētu
realizēt visas normatīvajos aktos noteiktās tiesības. Gadījumos, kad lēmumu par termiņuzturēšanās atļaujas piešķiršanu pieņem
iekšlietu ministrs, ir nepieciešams ilgāks laiks dokumentu izskatīšanai un
lēmuma pieņemšanai nekā pašreizējā redakcijā noteiktais. Pašreiz noteiktais
termiņš ir 30 dienas. Šajā laikā dokumentu atbilstību Imigrācijas likumam un
Ministru kabineta noteikumiem vērtē Pārvalde un nosūta atzinumu Iekšlietu
ministrijai. Iekšlietu ministrija vērtē vai gadījums atbilst starptautiskajām
tiesību normām, Latvijas valsts interesēm vai ir saistīts ar humāniem
apsvērumiem, sagatavo lēmumu, kuru pieņem iekšlietu ministrs. Ievērojot to,
ka šie gadījumi ir likumā nenoteikti, tie prasa padziļinātu izpēti, kā arī
lēmuma pieņemšanas procedūrā ir iesaistītas divas iestādes, ir nepieciešams
ilgāks lēmuma pieņemšanas laiks. Likums neparedz, ka var atteikt izsniegt uzturēšanās atļauju, ja
uzaicinātājs uzturas ārpus Latvijas Republikas ilgāk par sešiem mēnešiem.
Uzturēšanās atļaujas mērķis ir apvienot ģimeni vienā valstī, dzīvot kopā un
veidot kopēju mājsaimniecību. Likums neparedz ārzemniekam, kurš izdarījis administratīvo pārkāpumu
Latvijas Republikā un nav samaksājis uzlikto naudas sodu, ir ierobežojumi
ieceļot un uzturēties Latvijas Republikā, tādējādi nestimulē ārzemnieku
ievērot sabiedrisko kārtību. Likumā nav noteikts cik ilgi ārzemnieks var nereģistrēt uzturēšanās atļauju.
Tas rada situāciju, kad ārzemnieks ir devies pastāvīgi dzīvot uz kādu citu
valsti, bet par to nav ziņojis Pārvaldei un uzturēšanās atļauja nav anulēta.
Tādējādi Iedzīvotāju reģistrā veidojas neprecīzi dati. Likums regulē uzturēšanās atļaujas atteikuma vai anulēšanas apstrīdēšanas
kārtību, bet neregulē reģistrēšanas atteikuma apstrīdēšanas kārtību. Imigrācijas likuma 61. pantā noteikts, kad ārzemnieku iekļauj to
ārzemnieku sarakstā, kuriem ieceļošana Latvijas Republikā aizliegta. Visos
gadījumos tas tiek noteikts, kā obligātais administratīvais akts, taču ne
visos gadījumos tas būtu nepieciešams. |
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta 1.pantā definīcija uzaicinātājs tiek vienkāršota, uzaicinātāja
atbildība un pienākumi tiek noteikti likumprojekta 6.pantā. Lai nebūtu
pārpratumi, ka vīzas pieprasīšanai obligāti ir nepieciešams Pārvaldē
apstiprināts ielūgums, likumprojekts tiek papildināts ar terminu
uzaicinājums, kas nosaka, ka uzņemties atbildību un uzaicināt ārzemnieku
var arī noformējot brīvas formas dokumentu, kuru fiziskas personas
noformēšanas gadījumā parakstu apliecina notārs. Lai likumā turpmāk konsekventi tiktu lietots termins kompetenta valsts iestāde, likumprojekta 1.pantā tiek definēta, kas šī likuma izpratnē ir kompetenta valsts iestāde. Šīs ir iestādes, kuras ir atbildīgas valstī par valsts drošību un sabiedrisko kārtību. Vairākos likumprojekta pantos (3., 4., 7., 11 un 28.pantā) ir paplašināta likuma normas darbība no Latvijas Republikas uz Šengenas dalībvalstu teritoriju, kas ir saskaņā ar Šengenas līgumu. Likumprojektā tiek precizētas normas, kad gadījumā, ja par ārzemnieku
Šengenas informācijas sistēmā iekļauts ziņojums, kas saistīts ar ieceļošanas
aizliegumu, tad tas attiecas arī uz ieceļošanu Latvijas Republikā
(likumprojekta 3., 11., 12., 19. un 20.pants). Likumprojekta 3.pants nosaka, ka ārzemnieks var ieceļot Latvijas
Republikā uzrādot vienlaicīgi jauno ceļošanas dokumentu un iepriekšējo, kurā
ir derīga uzturēšanās atļauja Latvijas Republikā, vienu reizi. Pašreizējā
regulējuma mērķis bija atļaut ārzemniekam, kuram ir derīga uzturēšanās
atļauja un kurš devies uz ārvalstīm saņemt jaunu ceļošanas dokumentu, ieceļot
Latvijā un saņemt uzturēšanās atļauju jaunajā derīgajā ceļošanas dokumentā.
Bet tā kā nebija pateikts, ka tas ir paredzēts vienu reizi, lai ārzemniekam
nav speciāli jādodas uz pārstāvniecību saņemt vīzu, lai varētu ieceļot, bet
gan pēc ieceļošanas Pārvaldē saņemtu uzturēšanās atļauju, tad likums tiek
precizēts. Papildu tam likumprojekta 23.pants nosaka termiņus, kādos
ārzemniekam ir saņem jauna uzturēšanās atļauja jaunajā ceļošanas dokumentā. Ievērojot cik nozīmīga ir biometrijas datu salīdzināšana nelegālās imigrācijas atklāšanā, likumprojekta
4.pantā noteikts, ka ārzemniekam ir pienākums izpildīt valsts iestāžu prasību
biometrijas datu salīdzināšanai robežkontroles un imigrācijas kontroles
laikā. Likumprojekta 5.pants vienkāršo darba atļauju izsniegšanu un nosaka, ka
ārzemniekiem, kuri saskaņā ar Ministru kabineta noteikto var strādāt pie
jebkura darba devēja, nav jāsaņem speciāla darba atļauja. Likumprojekta 7.pants izslēdz Imigrācijas likuma 12.panta otro daļu,
tādējādi uzsverot to, ka ielūgums nav obligāts, bet tā ir iespēja, pieprasot
vīzu, pierādīt ieceļošanas mērķi un vietu. Likumprojekta 8.pants nosaka, ka lēmumus par vīzu izsniegšanu uz robežas
vairs nepieņems Pārvaldes priekšnieks, jo tā nav viņa kompetence. Likumprojekta 9.pants papildina noteiktos gadījumus, kad amatpersonām ir
tiesības veikt pārrunas ar ārzemnieku vai viņa uzaicinātāju, un pieprasīt
paskaidrojumus un papildu dokumentus, kas nepieciešami lēmuma par ielūguma
apstiprināšanu, atteikumu apstiprināt ielūgumu, apstiprināta ielūguma
atcelšanu, vīzas izsniegšanu, atteikumu izsniegt vīzu vai izsniegtas vīzas
derīguma termiņa atcelšanu vai anulēšanu pieņemšanai. Likumprojekta 10. un 12.pantā ir noteikti ielūguma un izsaukuma
apstiprināšanas atteikuma un atcelšanas iemesli. Likumprojekta 10.pantā noteikts, ka lēmumus par ielūguma apstiprināšanas
atteikumu var apstrīdēt Pārvaldes priekšniekam. Pārvaldes lēmums ir galīgs.
Pašreiz vīzas atteikums nav apstrīdams. Ielūgums ir vīzas izsniegšanas
procesa sastāvdaļa. Tā kā Eiropas Padomē izstrādā jaunu regulu Vīzu
kodekss, kur paredzams, ka vīzu atteikumus varēs apstrīdēt atbildīgajā
institūcijā , tad tā kā ielūgums ir vīzas izsniegšanas procesa sastāvdaļa,
tad projektā ir paredzēts, ka ielūgumu var apstrīdēt Pārvaldes priekšniekam.
Šobrīd pastāvošajos normatīvajos aktos nav noteikta īpaša ielūgumu atteikumu
apstrīdēšanas kārtība, tādēļ tos var apstrīdēt gan Pārvaldes priekšniekam,
gan pārsūdzēt tiesā. Vēl ne reizes praksē nav bijis gadījums, kad kāda
persona pārsūdzētu ielūguma apstiprināšanas atteikumu tiesā. Likumprojekta 10. un 12.pants nosaka uzaicinātājam, kurš sniedz
nepatiesas ziņas par valsts noteikto nodokļu nomaksu vai pārkāpj ārzemnieku
nodarbināšanas kārtību, ierobežojumu uzaicināt ārzemniekus sešus mēnešus vai
vienu gadu. Lai varētu šo normu pielietot ir nepieciešams izstrādāt
informācijas sistēmu, kurā tiks uzkrāti dati par šiem uzaicinātājiem.
Ministru kabinets noteiks informācijas sistēmā iekļaujamās informācijas
apjomu un izmantošanas kārtību saskaņā ar Imigrācijas likuma 4.panta trešo
daļu. Šajā elektroniskajā informācijas sistēmā tiks iekļauti arī dati par
uzaicinātājiem, kuri nav seguši izdevumus, kas saistīti ar šās personas
uzaicinātā ārzemnieka izbraukšanas rīkojuma izpildi vai piespiedu izraidīšanu. Likumprojekta 11.pants precizē vīzu atteikumu iemeslus. Likumprojekta
paredz, ka gadījumos, kad ārzemniekam saskaņā ar normatīvajiem aktiem jāsaņem
darba atļauja un viņš to nav saņēmis, vai par viņu nav samaksāti izraidīšanas
izdevumi, vīzu atsaka. Likumprojekta 13.pants paredz, ka ārzemnieks, kurš ir komercreģistrā
reģistrēts kā personālsabiedrības biedrs, kam tiesības pārstāvēt
personālsabiedrību, valdes loceklis, padomes loceklis, prokūrists vai
persona, kura pilnvarota pārstāvēt komersantu (ārvalsts komersantu), var
pieprasīt termiņuzturēšanās atļauju ne mazāk kā pēc gada, kad nodibināta
komercsabiedrība vai filiāle. Pirmajā gadā ārzemnieks varēs saņemt vīzu un
darba atļauju uzsākt uzņēmējdarbību. Pēc gada, ja tiks veikta aktīva
saimnieciskā darbība, ārzemnieks būs tiesīgs pieprasīt uzturēšanās atļauju.
Tādējādi tiks samazināts tādu komercsabiedrību skaits, kuras tiek dibinātas
formāli, piemēram, pašas personas dzīvoklī, kas nav piemērots komercdarbības
veikšanai, iemaksājot minimālo kapitālu un neveicot saimniecisko darbību.
Parasti šādos gadījumos uzturēšanās atļaujas tiek pieprasītas tikai tādēļ,
lai varētu uzturēties Šengenas dalībvalstu teritorijā, bet nevis lai veiktu
komercdarbību Latvijas Republikā. Likumprojekta 13.pants nosaka, ka termiņuzturēšanās atļauju varēs
pieprasīt ārzemnieki, kuri var uzturēties Latvijā bez vīzas un kuriem ir
pietiekami iztikas līdzekļi un kuri ir sasnieguši Latvijā noteikto pensijas
vecumu. Šāda prakse ir ļoti plaši piemērota pasaulē, kad cilvēki pensijas
vecumā, finansiāli nodrošināti, pārceļas uz dzīvi uz citu valsti. Likumprojekta 13.pantā noteikts, ka ārzemniekam, kurš pēc piecu gadu
uzturēšanās ar termiņuzturēšanās atļauju Latvijas Republikā ir tiesīgs
pieprasīt pastāvīgās uzturēšanās atļauju, bet to nevar izdarīt, jo nav
apguvis valsts valodu normatīvajos aktos noteiktajā līmenī, ir tiesības
saņemt termiņuzturēšanās atļauju saskaņā ar likuma 23.pantu. Likumprojekta 13. pants paredz, ka Ministru kabinets noteiks kritērijus,
kas pamato, ka komercsabiedrība, ārzemju komersanta filiāle, individuālais
komersants vai pašnodarbināta persona veic aktīvu saimniecisku darbību un dod
ekonomisku labumu Latvijas Republikai vai ārvalsts komersanta pārstāvniecība
veic aktīvu darbību. Likumprojekta 14.pants paredz, ka ārzemnieks var pieprasīt pastāvīgās
uzturēšanās atļauju, ja uzturējies Latvijas Republikā ar termiņuzturēšanās
atļauju nepārtraukti piecus gadus pirms pēdējās termiņuzturēšanās atļaujas
termiņa beigām, tādējādi atbrīvojot ārzemnieku pieprasīt termiņuzturēšanās
atļauju vēl uz sesto gadu. Likumprojekta 15.pants precizē gadījumus, kad termiņuzturēšanās atļauju
pieprasa pensijas vecumu sasniedzis ārzemnieks pie sava bērns Latvijas
pilsoņa vai Latvijas nepilsoņa. Likumprojekts nosaka, ka kopā ar šo
ārzemnieku ir tiesīgs pieprasīt uzturēšanās atļauju arī viņa laulātais
neatkarīgi no vecuma, jo pašreizējā redakcija radīja pārpratumus, ka šim
laulātajam jābūt arī sasniegušam pensijas vecumu. Likumprojekta 16.pants atrisina situāciju, ka gadījumā, kad Latvijas
pilsonis, kurš uzaicinājis pie sevis uz pastāvīgu dzīvi savus pilngadīgos
bērnus ar ģimeni, pēc kāda laika nomirst, ģimenei netiek anulētas uzturēšanās
atļaujas, bet ir tiesības uzturēties tālāk Latvijas Republikā ar uzturēšanās
atļauju. Likumprojekta 17.pants nosaka, ka dokumenti uzturēšanās atļaujas
pieprasīšanai jāiesniedz Pārstāvniecībā, kura neatrodas Šengenas līguma
dalībvalstī. Šī norma nodrošinās pamatprincipu, ka ārzemnieks var ieceļot
tikai tad, kad ir pieņemts lēmums par uzturēšanās atļaujas piešķiršanu. Likumprojekta 17.pants precizēs normu, kas nosaka, ka izglītības iestāžu
audzēkņi un studenti uzturēšanās atļaujas derīguma termiņa laikā nav tiesīgi
Pārvaldē iesniegt dokumentus uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai sakarā ar
citu uzturēšanās iemeslu. Augstskolu beidzēji pēc mācībām varēs turpināt
uzturēties Latvijas Republikā saistībā ar noslēgtām laulībām, nodarbinātību,
uzņēmējdarbību, iesniedzot dokumentus Pārvaldē, nevis izbraucot ārpus
Šengenas dalībvalstu teritorijas un iesniedzot dokumentus pārstāvniecībā. Likumprojekta 18.pants samazina Latvijas pilsoņa, Latvijas nepilsoņa vai
pastāvīgās uzturēšanās atļauju saņēmuša ārzemnieka bērna dokumentu pastāvīgās
uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai izskatīšanas laiku no 90 uz 30 dienām,
līdz ar to nodrošinot bērna un bērna vecāku iespēju realizēt visas
normatīvajos aktos noteiktās tiesības. Likumprojekta 18.pants nosaka, ka gadījumos, kad lēmumu par
termiņuzturēšanās atļaujas piešķiršanu pieņem iekšlietu ministrs, dokumentus
izskata 60 dienu laikā, tādējādi nosakot samērīgu lēmuma pieņemšanas termiņu,
kurā ir laiks izskatīt dokumentus un sniegt atzinumus Pārvaldei un Iekšlietu
ministrijai iedziļināties likumā neparedzētajā gadījumā un izvērtēt vai tas
atbilst starptautiskajām tiesību normām, Latvijas valsts interesēm vai ir
saistīts ar humāniem apsvērumiem, Likumprojekta 19.pantā paredzēts, ka var atteikt izsniegt uzturēšanās
atļauju, ja uzaicinātājs uzturas ārpus Latvijas Republikas ilgāk par sešiem
mēnešiem. Likumprojekta 19.pants nosaka, ka uzturēšanās atļauju var atteikt, ja ārzemnieks
pieprasa uzturēšanās atļauju saskaņā ar šā likuma 23.panta pirmās daļas 2.,
3. vai 4.punktu un komercsabiedrība, ārvalstu komersanta filiāle,
individuālais komersants vai pašnodarbināta persona pēdējā gada laikā nav
veikusi aktīvu saimniecisko darbību un nav devusi ekonomisku labumu Latvijas
Republikai. Šādos gadījumos arī likumprojekta 20.pants paredz uzturēšanās
atļauju anulēt. Likumprojekta 10., 11., 12. un 19.,panti nodrošina, ka ārzemniekam, kurš
uzturoties Latvijas Republikā ir izdarījis administratīvo pārkāpumu un nav
samaksājis uzlikto naudas sodu, ielūguma, izsaukuma apstiprināšanu vai vīzu
atsaka vai uzturēšanās atļaujas gadījumā, to izsniedz tikai pēc
administratīvā naudas soda nomaksa, tādējādi nodrošinot tiesiskās kārtības
ievērošanu. Citus administratīvā soda veidus, piemēram, aresta izpildi nav
lietderīgi kontrolēt, jo, ja ārzemnieks atrodas ārpus Latvijas Republikas,
tam nav iespējams izpildīt šo sodu pirms iebraukšanas Latvijas Republikā. Likumprojekta 20. un 21. pantā noteikts, ka uzturēšanās atļauju anulē, ja
ārzemnieks neveic tās reģistrāciju, tādējādi varēs anulēt uzturēšanās
atļaujas ārzemniekiem, kuri ilgstoši neuzturas Latvijas Republikā vai
pārcēlušies uz dzīvi citā valstī, par to neinformējot Pārvaldi. Tas
nodrošinās precīzāku informāciju Iedzīvotāju reģistrā par valstī dzīvojošajiem
ārzemniekiem. Likumprojekta 21.pantā noteikts, ka gadījumos, kad ārzemniekam anulē
pastāvīgās uzturēšanās atļauju, to anulē viņa nepilngadīgajam bērnam, kurš
saņēmis uzturēšanās atļauju saistībā ar šo vecāku. Šāds nosacījums
neattiecas, ja otrs no vecākiem ir Latvijas pilsonis, Latvijas nepilsonis vai
ārzemnieks, kuram ir pastāvīgā uzturēšanās atļauja. Likumprojekta 24.pantā iekļauta uzturēšanās atļaujas reģistrēšanas
atteikuma apstrīdēšanas kārtība. Likumprojekta 25. un 26.pants precizē ārzemnieka piespiedu izraidīšanas
gadījumus. Likumpr
ojekta 27.pants precizē Valsts policijas lomu ārzemnieku
identitātes noskaidrošanā. Likumprojekta 28., 29. un 30 precizēti gadījumi, kad ārzemnieku iekļauj
to ārzemnieku sarakstā, kuriem ieceļošana Latvijas Republikā aizliegta. |
4. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Likumprojekts stimulēs juridisko personu maksāt normatīvajos aktos
noteiktos nodokļus, ja tās darbība ir saistīta ar ārzemnieku nodarbināšanu,
un normatīvo aktu ievērošanu, jo nemaksāšanas un normatīvo aktu neievērošanas
gadījumā šāda juridiska persona zaudēs tiesības uzaicināt ārzemniekus sešus mēnešus
vai vienu gadu. Likumprojekts sekmēs administratīvā naudas soda iekasēšanu
par ārzemnieku izdarītajiem administratīvajiem pārkāpumiem, kuri izdarīti
uzturoties Latvijas Republikā un par kuriem nav samaksāta uzliktā soda nauda,
jo vīzu vai uzturēšanās atļauju ārzemnieks varēs saņemt tikai pēc
administratīvā naudas soda samaksas. Pašreiz Pārvaldes rīcībā nav šāda
statistika, jo Pārvaldei nav informācijas sistēma, kurā šo informāciju varētu
uzkrāt. |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un
kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku
saimniecībām |
Uzaicinātājiem (darba devējiem) būs norādīta precīzāka atbildība par
uzaicinātajiem ārzemniekiem. Likumprojekts paredz lielāku ārzemnieku loku,
kuriem nebūs nepieciešama darba atļauja, lai strādātu Latvijas Republikā. Tas
nozīmē, ka palielināsies ārzemnieku skaits, kuriem nebūs nepieciešams saņemt
darba atļauju kā atsevišķu dokumentu, bet tas, ka persona var strādāt pie jebkura
darba devēja tiks ierakstīts uzturēšanās atļaujā. 2008.gadā ir izsniegtas
9125 darba atļaujas. No tām 3752 darba atļaujas Latvijas pilsoņu, Latvijas
nepilsoņu un pastāvīgās uzturēšanās atļauju saņēmušu ārzemnieku laulātajiem,
kuri var strādāt pie jebkura darba devēja. . Administratīvās procedūras, kas
attiecas uz ārzemnieku, paliks nemainīgas, nebūs nepieciešamības atjaunot
darba atļauju tās nozaudēšanas vai sabojāšanas gadījumā. |
4. Ietekme
uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Likumprojekts paredz Ministru kabinetam noteikt to ārzemnieku loku,
kuriem nebūs nepieciešama darba atļauja kā atsevišķs dokuments, lai strādātu
Latvijas Republikā. Informācija par to, ka ārzemnieks var strādāt pie jebkura
darba devēja, tiks ierakstīta uzturēšanās atļaujā. Administratīvās
procedūras, kas attiecas uz ārzemnieku, paliks nemainīgas, nebūs
nepieciešamības atjaunot darba atļauju tās nozaudēšanas vai sabojāšanas
gadījumā. |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Uzņēmēji, ja vēlēsies arī turpmāk nodarbināt ārzemniekus, būs
ieinteresēti maksāt par nodarbināto ārzemnieku normatīvajos aktos noteiktos
nodokļus un ievērot normatīvos aktus saistībā ar nodarbinātību. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai
biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms |
7. Cita
ietekme |
Nav
attiecināms |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2009.gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
2010 |
2011 |
2012 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
0 |
84,7 13,8 47,5 23,4 |
84,7 13,8 47,5 23,4 |
84,7 13,8 47,5 23,4 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 0 0 0 |
0 0 0 0 |
0 0 0 0 |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
0 |
84,7 13,8 47,5 23,4 |
84,7 13,8 47,5 23,4 |
84,7 13,8 47,5 23,4 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu
aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var
pievienot anotācijas pielikumā) 5.1. Ieņēmumi no administratīvo sodu
piemērošanas un no darba samaksas
nodokļu nomaksas kopā Ls 84 700 t.sk. ·
valsts speciālajā
budžetā Ls 47 490; ·
valsts
pamatbudžetā Ls 13 842 ( Ls 5 842 + Ls 8000); ·
pašvaldību
budžetā Ls 23 368. |
1.Ieņēmumi valsts pamatbudžetā no
administratīvās soda naudas iekasēšanas Ls
8 000 *Prognozējamais ārzemnieku skaits, kuri
nav samaksājuši uzlikto administratīvo soda naudu un vēlas ieceļot gadā
varētu būt 30. Administratīvā soda nauda vidēji ir Ls 100. 30 x Ls100=Ls 3 000 *Prognozējamais juridisko personu
skaits, kuri nav samaksājuši uzlikto administratīvo soda naudu par ārzemnieku
nodarbināšanu bez darba atļaujas un vēlas uzaicināt citus ārzemniekus ieceļot
Latvijas Republikā, gadā varētu būt 10. Administratīvā soda nauda vidēji ir
Ls500. 10x Ls 500=Ls 5 000. 2.
Ieņēmumi
no darba samaksas nodokļu nomaksas Ls
76 700 ; ·
valsts speciālajā
budžetā Ls 47 490 (Ls
11 505 + Ls 4 298 + Ls 23 069 + Ls 8 618) ·
valsts
pamatbudžetā Ls 5 842 ( Ls 1916
+ Ls 3 926) ·
pašvaldību
budžetā Ls 23 368 (Ls 7 666
+ Ls 15 702) Juridiskās personas, kuras nodarbināja
ārzemniekus, bet par viņiem nav veikuši valstī noteikto nodokļu nomaksu, un
vēlas uzaicināt citus ārzemniekus, viņiem jāsamaksā nesamaksātie nodokļi. Prognozējam, ka 6 mēnešus nav samaksāti
nodokļi par 20 nodarbinātajiem, kura darba alga ir Ls 398. 20 x Ls 398 x 6 mēn. = Ls 47 760 24.09% (darba devēja VSAOI) no Ls
47 760 = Ls 11 505 9% (darba ņēmēja VSAOI) no Ls
47 760 = Ls 4298 23% (IIN) no Ls 41 662 (Ls
47 760 Ls 1 800 (neapliekamais minimums 20 x Ls 90) Ls 4298) = Ls
9 582 (20% - Ls 1 916, 80% - Ls 7 666). Prognozējam, ka 6 mēnešus nav samaksāti
nodokļi par 20 ārzemniekiem, kura darba alga ir Ls 798. 20 x Ls 798 x 6 mēn. = Ls 95 760 24.09%(darba devēja VSAOI) no Ls
95 760 = Ls 23 069 9% (darba ņēmēja VSAOI) no Ls 95 760 =
Ls 8 618 23%(IIN) no Ls 85 342 (Ls 95 760
Ls 1 800 (neapliekamais minimums 20 x Ls 90) Ls 8 618) = Ls
19 628 (20% - Ls 3 926 , 80%
- Ls 15 702). |
|||
6.Cita
informācija |
Lai Pārvalde sekmīgi sekmētu
normatīvajos aktos noteikto nodokļu nomaksu, nepieciešams izveidot
elektronisko informācijas sistēmu, kurā uzkrāt datus par personām, kuras ir zaudējušas
tiesības uzaicināt ārzemnieku. Šo sistēmu paredzēts izveidot kā apakšsistēmu
Vīzu informācijas sistēmā pie ielūgumu sadaļas (ielūgumu datu bāzes). Prasību specifikācijas izstrādei
nepieciešamas 16 cilvēkstundas Ls 560. Datu bāzes programmatūras izstrādei
nepieciešamas 55 cilvēkstundas Ls 1925. Statistikas programmatūras izstādei
nepieciešamas 8 cilvēkstundas Ls 280. Kopējās vienreizējās izmaksas Ls
2765 + PVN (21%) Ls 580.65 = Ls
3345.65 Ievērojot
pašreizējo ekonomisko un budžeta fiskālo
situāciju valstī, nevar paredzēt papildus valsts budžeta līdzekļus datu bāzes
un statistikas programmatūras izstrādei. Lai turpmāk
tiktu samazināta to nodokļu maksātāju daļa, kurai ir nodokļu parādi un
veicinātu labprātīgu nodokļu nomaksu atbilstoši LR tiesību aktu prasībām,
finanšu līdzekļi, iespēju robežās tiks meklēti no Iekšlietu ministrijas
iekšējiem resursiem (no citu informācijas sistēmu uzturēšanas izdevumiem).
Līdz ar to nevar paredzēt šīs informatīvās sistēmas izveides termiņu. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Nepieciešams izstrādāt grozījumus šādos
Ministru kabineta noteikumos: 1) Ministru kabineta 2003.gada 15.aprīļa
noteikumi Nr.183 Ielūgumu apstiprināšanas kārtība, no kuriem tiks izslēgti
ielūgumu atteikuma iemesli; 2) Ministru kabineta 2006.gada 3.oktobra
noteikumi Nr.813 Uzturēšanās atļauju noteikumi, no kuriem tiks izslēgti
izsaukuma iemesli, izslēgti individuālajam komersantam uzturēšanās atļaujas
pieprasīšanai nepieciešamie dokumenti; 3) Ministru kabineta 2004.gada
20.janvāra noteikumi Nr.44 Noteikumi par darba atļaujām ārzemniekiem, kuros
noteiks ārzemnieku kategorijas, kas var stādāt pie jebkura darba devēja bez
darba atļaujas. Papildu tam saskaņā ar Imigrācijas
likuma 3.panta trešo daļu ir nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta
noteikumus, kuri noteiks elektroniskās informācijas sistēmas apjomu,
izveidošanas un izmantošanas kārību, kurā tiks iekļauti dati par
uzaicinātājiem, par kuriem ir pieņemts lēmums par aizliegumu uzaicināt
ārzemniekus. Tā kā šo informācijas
sistēmu izmantos gan apstiprinot ielūgumus, gan izsniedzot vīzas, gan izsniedzot uzturēšanās atļaujas,
informācija ir jāiekļauj atsevišķos Ministru kabineta noteikumos un nevar to
iekļaut jau esošajos noteikumos. Minētos Ministra kabineta noteikumus
Iekšlietu ministrija izstrādās un Ministru kabinetā noteiktajā kārtībā
iesniegs līdz 2009. gada 1.decembrim. |
2. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Nav
attiecināms |
2. Saistības
pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav
attiecināms |
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms |
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav
attiecināms |
||
2.tabula |
|||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā
panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas
pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
Nav attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
|
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav
attiecināms |
||
6. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Pirms likumprojekta izsludināšanas
projekts tika nosūtīts Latvijas darba devēju konfederācijai un Latvijas brīvo
arodbiedrību konfederācijai. Nekādi komentāri nav saņemti. Atsevišķi jautājumi ir skaņoti ar
Latvijas augstskolu pārstāvjiem. |
2. Kāda ir
šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas augstskolu pārstāvji atbalsta
likumprojekta tālāku virzību.. |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Projekts
ievietots Pārvaldes mājas lapā. |
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas
netika veiktas. |
5. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Likumprojekta īstenošanai netiks izveidotas jaunas valsts vai pašvaldību
institūcijas. Likumprojektā ir precizēts termins kompetenta valsts iestāde un
noteiktas šo iestāžu tiesības un pienākumi. Likumprojekts tikai precizē
drošības iestāžu uzskaitījumu, bet būtiski nemaina to funkcijas. Lai Pārvalde un Pārstāvniecības varētu pārbaudīt vai ārzemnieks ir
samaksājis viņam uzlikto administratīvo sodu, tām ir nepieciešams pārbaudīt
vai lēmums par administratīvā soda uzlikšanu nav pārsūdzēts tiesā un stājies
spēkā. Līdz ar to šīm iestādēm ir nepieciešama piekļuve Tiesu informācijas
sistēmai. Lai to veiktu tiks noslēgts līgums par iespēju skatīt Tiesu
informācijas sistēmu tiešsaistē. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc pieņemšanas Saeimā tiks publicēts likumā
Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto
aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību
noteiktajā kārtībā, kā arī tiks publicēts interneta bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv, Pārvaldes mājas
lapā, kā arī Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var
aizstāvēt Imigrācijas likumā noteiktajā kārtībā: 1)
Pārvaldes
amatpersonu lēmumus ir tiesīgs apstrīdēt Pārvaldes priekšniekam; 2)
Pārvaldes
priekšnieka lēmumus var pārsūdzēt Administratīvajā: tiesā. Ir daži izņēmumi: -
atteikumu
apstiprināt ielūgumu un izsaukumu var apstrīdēt Pārvaldes priekšniekam.
Pārvaldes priekšnieka lēmums ir galīgs; -
atteikums
izsniegt vīzu nav apstrīdams. |
4. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
Iekšlietu ministre
____________________________________
L.Mūrniece
Vīza: valsts sekretārs
_________________________________
A.Lieljuksis
06.05.2009 11:29
4457
Maira Roze
Pilsonības un
migrācijas lietu pārvaldes
priekšnieka vietniece
67219351, maira.roze@pmlp.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.47 |
2009.gada 7.jūlijā |
26.§
Likumprojekts "Grozījumi Imigrācijas likumā"
TA-1509
___________________________________________________________
(M.Roze, V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir iekšlietu ministre.
Ministru prezidents |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-47-0707-#26.doc
1