Rīgā
15.06.2009. Nr.90/TA-2122, TA-2111, TA-2119,
TA-2118, TA-2114, TA-2117,
TA-2124, TA-2132, TA-2133,
TA-2130, TA-2134, TA-2135,
TA-2138, TA-2137, TA-2123
Saeimas Prezidijam
Nosūtām Saeimai izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstītos ar 2009.gada valsts budžeta grozījumiem saistītus likumprojektus
"Par valsts pensiju
un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada līdz 2012.gadam",
kuru
izstrādāja Labklājības ministrija (atbildīgā
amatpersona - Korčagins 67021568, Edgars.Korcagins@lm.gov.lv);
"Grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju likumā", kuru izstrādāja Aizsardzības ministrija (atbildīgā amatpersona - Žukovs 67335027, Deniss.Zukovs@mod.gov.lv);
"Grozījums Diplomātu izdienas pensiju likumā", kuru izstrādāja Ārlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Baiža 67016163, davis.baiza@mfa.gov.lv);
"Grozījumi likumā "Par izdienas pensijām Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta pakāpēm"", kuru izstrādāja Iekšlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Razna 67095662, Martins.Razna@iem.gov.lv);
"Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju"", kuru izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Zepa 67013142, dagnija.zepa@em.gov.lv);
"Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"", kuru izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Lore 67013207, kaspars.lore@em.gov.lv);
"Grozījumi likumā "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli"", kuru izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ungurs 67504952, Janis.ungurs@iaui.gov.lv);
"Grozījums Prokuroru izdienas pensiju likumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Novožilova 67162697, Linda.Novozilova@tm.gov.lv);
"Grozījums Tiesnešu izdienas pensiju likumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Novožilova 67162697, Linda.Novozilova@tm.gov.lv);
"Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā", kuru izstrādāja Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (atbildīgā amatpersona - Zeppa-Priedīte 67356137, violeta.zeppa.priedite@knab.gov.lv);
"Grozījums
Satversmes aizsardzības biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā", kuru
izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā
amatpersona - Ilgaža 67162696, Inita.Ilgaza@tm.gov.lv);
"Grozījumi
likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"", kuru izstrādāja Finanšu
ministrija (atbildīgā amatpersona
- Kaļāne 67095491,
Astra.Kalane@fm.gov.lv);
"Grozījumi
Valsts un pašvaldību profesionālo orķestru, koru, koncertorganizāciju, teātru
un cirka mākslinieku izdienas pensiju likumā", kuru izstrādāja Kultūras
ministrija (atbildīgā amatpersona
- Āboliņa 67330267,
Daina.Abolina@km.gov.lv);
"Grozījums
Dziesmu un deju svētku likumā", kuru izstrādāja Kultūras ministrija
(atbildīgā amatpersona - Āboliņa 67330267, Daina.Abolina@km.gov.lv);
"Grozījumi Ministru kabineta iekārtas likumā", kuru izstrādāja Valsts kanceleja (atbildīgā amatpersona - Osvalde 67082971, rudite.osvalde@mk.gov.lv).
Lūdzam izdarīt grozījumus
Saeimas š.g. 15.jūnija sēdes darba kārtībā un iekļaut jautājumu par minēto
likumprojektu nodošanu Saeimas komisijām, kā arī lūdzam likumprojektus izskatīt
kā steidzamus.
Pielikumā:
1. Likumprojekts "Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no
2009.gada līdz 2012.gadam" uz
2 lpp.
2. Likumprojekta "Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika
periodā no 2009.gada līdz 2012.gadam" anotācija uz 12 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 2.§ izraksts uz 1 lp.
4. Likumprojekts
"Grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju
likumā" uz 2 lpp.
5. Likumprojekta "Grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju likumā" anotācija uz 4 lpp.
6. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 3.§ izraksts uz 1 lp.
7. Likumprojekts
"Grozījums Diplomātu izdienas pensiju
likumā" uz 2 lpp.
8. Likumprojekta "Grozījums Diplomātu izdienas pensiju likumā" anotācija
uz 4 lpp.
9. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 4.§ izraksts uz 1 lp.
10. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par izdienas pensijām
Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta
pakāpēm"" uz 1
lpp.
11. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par izdienas pensijām
Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta
pakāpēm"" anotācija uz 5 lpp.
12. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 5.§ izraksts uz 1 lp.
13. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par valsts un
pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju"" uz 1 lpp.
14. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību
īpašuma objektu privatizāciju"" anotācija uz 6 lpp.
15. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 17.§ izraksts uz 1 lp.
16. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par valsts un
pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"" uz 5 lpp.
17. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību
kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"" anotācija uz 8 lpp.
18. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 18.§ izraksts uz 1 lp.
19. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par izložu un
azartspēļu nodevu un nodokli"" uz 2 lpp.
20. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par izložu un azartspēļu
nodevu un nodokli"" anotācija uz 8 lpp.
21. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 22.§ izraksts uz 1 lp.
22. Likumprojekts
"Grozījums Prokuroru izdienas pensiju likumā"
uz 1 lpp.
23. Likumprojekta "Grozījums Prokuroru izdienas pensiju likumā" anotācija
uz 6 lpp.
24. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 25.§ izraksts uz 1 lp.
25. Likumprojekts
"Grozījums Tiesnešu izdienas pensiju likumā"
uz 1 lpp.
26. Likumprojekta "Grozījums Tiesnešu izdienas pensiju likumā" anotācija
uz 6 lpp.
27. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 26.§ izraksts uz 1 lp.
28. Likumprojekts
"Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas
biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā" uz
1 lpp.
29. Likumprojekta "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas
biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā" anotācija uz 7 lpp.
30. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 27.§ izraksts uz 1 lp.
31. Likumprojekts
"Grozījums Satversmes aizsardzības biroja
amatpersonu izdienas pensiju likumā" uz 1 lpp.
32. Likumprojekta "Grozījums Satversmes aizsardzības biroja
amatpersonu izdienas pensiju likumā" anotācija uz 6 lpp.
33. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 28.§ izraksts uz 1 lp.
34. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma
nodokli"" uz 3
lpp.
35. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma
nodokli"" anotācija uz 4 lpp.
36. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 29.§ izraksts uz 1 lp.
37. Likumprojekts
"Grozījumi Valsts un pašvaldību profesionālo
orķestru, koru, koncertorganizāciju, teātru un cirka mākslinieku izdienas
pensiju likumā" uz 2
lpp.
38. Likumprojekta "Grozījumi Valsts un pašvaldību profesionālo
orķestru, koru, koncertorganizāciju, teātru un cirka mākslinieku izdienas
pensiju likumā" anotācija uz 6 lpp.
39. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes protokola
Nr.41 30.§ izraksts uz 1 lp.
40. Likumprojekts
"Grozījums Dziesmu un deju svētku likumā" uz 1 lpp.
41. Likumprojekta "Grozījums Dziesmu un deju svētku likumā" anotācija
uz 5 lpp.
42. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 31.§ izraksts uz 1 lp.
43. Likumprojekts
"Grozījumi Ministru kabineta iekārtas
likumā" uz 1 lpp.
44. Likumprojekta "Grozījumi Ministru kabineta iekārtas likumā" anotācija
uz 4 lpp.
45. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 36.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un
sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījumi likumā "Par
valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"
Izdarīt likumā
"Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 21.nr.; 2003,
6., 15.nr.; 2004, 18., 23.nr.; 2005, 2., 15.nr.; 2006, 24.nr.; 2008, 1.nr.;
2009, 2., 6.nr.; 9.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2009, 78.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt
3.panta piekto daļu pēc vārda "noteikumus" ar vārdiem "ciktāl
šajā likumā nav noteikts citādi".
2.
Izteikt 7.1 pantu šādā redakcijā:
"7.1 pants. Tiesiskās sekas, iegūstot izšķirošo
ietekmi
(1) Ja kapitāla daļu turētājs vai Ministru kabinets ir pieņēmis lēmumu
par to, ka viena valsts kapitālsabiedrība iegūst izšķirošo ietekmi citā valsts
kapitālsabiedrībā vai valsts kapitālsabiedrība iegūst visas kapitāla daļas vai
balsstiesīgās akcijas citā kapitālsabiedrībā, tad valsts kapitālsabiedrības
izšķirošajā ietekmē esošajā kapitālsabiedrībā padome netiek veidota.
(2) Ja kapitāla daļu turētājs vai pašvaldības dome (padome) ir
pieņēmusi lēmumu par to, ka viena šīs pašvaldības kapitālsabiedrība iegūst
izšķirošo ietekmi citā šīs pašas pašvaldības kapitālsabiedrībā vai šī
pašvaldības kapitālsabiedrība iegūst visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās
akcijas citā kapitālsabiedrībā, tad pašvaldības kapitālsabiedrības izšķirošajā
ietekmē esošajā kapitālsabiedrībā padome netiek veidota.
(3) Valsts un pašvaldības kapitālsabiedrība nodrošina to, ka
kapitālsabiedrībā, kurā tā ir ieguvusi visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās
akcijas:
1) valdes locekļa atlīdzība nepārsniedz Centrālās statistikas pārvaldes
oficiālajā statistikas paziņojumā publicēto valstī sabiedriskajā sektorā
strādājošo iepriekšējā gada mēneša vidējās darba samaksas apmēru, kas noapaļots
pilnos latos un kam var piemērot koeficientu, kurš nedrīkst būt lielāks par 5.
Valdes locekļa atlīdzības lielumu pārrēķina katru gadu un pārrēķināto atlīdzību
sāk izmaksāt ar attiecīgā gada 1.maiju;
2) valdes loceklim, kurš tiek atsaukts no amata pirms termiņa beigām un
kura darba līgumā vai jebkurā citā ar viņu noslēgtā civiltiesiskā līgumā ir
paredzēts atlaišanas pabalsts vai jebkāda cita veida kompensācija, tiek
nodrošinātas tiesības saņemt atlaišanas pabalstu vai kompensāciju līgumā
noteiktajā apmērā, bet ne vairāk kā divu mēnešu atlīdzības apmērā;
3) valdes loceklis ir persona, kura pārvalda valsts valodu un kuras darba
pieredze, izglītība un kvalifikācija nodrošina padomes un valdes locekļa
uzdevumu profesionālu izpildi.
(4) Šā panta pirmajā un otrajā daļā minētajās atkarīgajās akciju
sabiedrībās akcionāru pilnsapulce pilda padomes uzdevumus atbilstoši
Komerclikuma 292.panta pirmajai daļai.
(5) Šā panta pirmajā un otrajā daļā minētajās atkarīgajās akciju
sabiedrībās valdei ir jāsaņem akcionāru pilnsapulces piekrišana Komerclikuma
294.panta pirmajā daļā noteikto jautājumu izlemšanai."
3.
Izteikt 16.panta trešās daļas 6.punktu šādā redakcijā:
"6) svarīgākajiem
privātās kapitālsabiedrības valdes un padomes lēmumiem;".
4.
Izteikt 29.pantu šādā redakcijā:
"29.pants.
Kapitālsabiedrības valdes un revidenta iecelšana
Līdz kapitālsabiedrības reģistrācijai izveidotā valde
un revidents tiek iecelti uz pilnu pilnvaru termiņu."
5. 34.pantā:
izslēgt
nosaukumā vārdus "un padomes";
izslēgt
pirmajā daļā vārdus "un padomes";
izslēgt
otro un trešo daļu;
izslēgt
piektajā daļā vārdus "vai padomes".
6. Izslēgt 35.panta trešajā daļā vārdus
"padomes locekļi".
7. Izslēgt 36.pantā vārdus "vai
padome".
8. Izslēgt 67.panta otrajā daļā vārdus "un
padomes".
9. 75.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Sabiedrības pārvaldi īsteno
akcionārs valsts vai pašvaldība, akcionāru sapulce un valde.";
papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Sabiedrībā netiek veidota padome."
10. 76.pantā:
izteikt
pirmās daļas 3. un 4.punktu šādā redakcijā:
"3)
valdes locekļu un revidenta iecelšanu un atsaukšanu;
4)
prasības celšanu pret valdes locekļiem un revidentu vai par atteikšanos no
prasības pret viņiem, kā arī par sabiedrības pārstāvja iecelšanu prasības
uzturēšanai pret valdes locekļiem;";
aizstāt
pirmās daļas 5.punktā vārdu "padomes" ar vārdu "valdes";
aizstāt
pirmās daļas 8.punktā vārdu "padomes" ar vārdu "valdes";
izslēgt
1.1 daļu;
izslēgt
otrajā daļā vārdus "padomes vai".
11. 79.pantā:
izslēgt otrajā daļā vārdus
"padome (ja tāda ir)
vai";
izslēgt trešo daļu;
izteikt ceturto un piekto
daļu šādā redakcijā:
"(4) Ja valde nesasauc kārtējo dalībnieku sapulci
bez pamatota iemesla, kapitāla daļu turētājs var atcelt valdes locekļus.
(5) Ja rodas strīds par to, vai valdes locekļu rīcībai ir
pamatots iemesls, pierādīšanas pienākums ir valdes locekļiem."
12. 80.pantā:
izslēgt pirmajā daļā vārdus "padome (ja
tāda ir)";
izslēgt otrajā daļā vārdus "un padomei
(ja tāda ir)";
izslēgt
sestajā daļā vārdus "pats
vai ierosināt padomei (ja tāda ir) atcelt".
13. 83.pantā:
izslēgt
pirmajā daļā vārdus "visiem padomes locekļiem (ja sabiedrībā ir
padome)";
izslēgt
ceturtajā daļā vārdus "padomes locekļi (ja sabiedrībā ir padome)".
14. 84.pantā:
izteikt
otrās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1)
valdes locekļu, likvidatora vai revidenta atsaukšana;";
aizstāt
otrās daļas 2.punktā vārdus "valdes un padomes locekļiem (ja sabiedrībā ir
padome)" ar vārdiem "valdes locekļiem".
15.
Aizstāt 87.panta otrās daļas 9.punktā vārdus "valdes un padomes locekļu
(ja sabiedrībā ir padome)" ar vārdiem "valdes locekļu".
16. Izslēgt 88., 89., 90., 91. un 92.pantu.
17. Izteikt 95.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Valdes locekli var atsaukt akcionāru
sapulce, ja tam ir svarīgs iemesls."
18. Izteikt 98.pantu šādā redakcijā:
"98.pants.
Akcionāru sapulces piekrišana valdes rīcībai
(1) Valde pieņem lēmumus
visos sabiedrības darbības jautājumos, izņemot tos, kuros lēmumus saskaņā ar šo
likumu un sabiedrības statūtiem pieņem attiecīgi akcionārs valsts vai
pašvaldība un akcionāru sapulce.
(2) Valdei nepieciešama
akcionāru sapulces iepriekšēja piekrišana šādu jautājumu izlemšanai:
1) uzņēmuma iegūšana vai
atsavināšana;
2) esošo darbības veidu
pārtraukšana un jaunu darbības veidu uzsākšana;
3) filiāļu
un pārstāvniecību atvēršana vai slēgšana;
4)
tādu darījumu slēgšana, kas pārsniedz statūtos noteikto summu;
5)
tādu aizdevumu izsniegšana, kas nav saistīti ar sabiedrības parasto
komercdarbību;
6)
nekustamā īpašuma iegūšana, atsavināšana un apgrūtināšana ar lietu tiesībām;
7) kredītu izsniegšana sabiedrības darbiniekiem;
8)
vispārīgo komercdarbības principu noteikšana.
(3) Valsts
kapitālsabiedrības valdei nepieciešama Ministru kabineta iepriekšēja piekrišana
līdzdalības iegūšanai citā sabiedrībā, līdzdalības palielināšanai vai
samazināšanai.
(4) Pašvaldību
kapitālsabiedrības valdei nepieciešama pašvaldības domes iepriekšēja piekrišana
līdzdalības iegūšanai citā sabiedrībā, līdzdalības palielināšanai vai
samazināšanai.
(5) Tipveida statūtos var
noteikt arī citus jautājumus, kuros valdei jāsaņem akcionāru sapulces
iepriekšēja rakstveida piekrišana."
19. Izteikt
pārejas noteikumu 30.punktu šādā redakcijā:
"30. Ja
valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrībā un kapitālsabiedrībās, kur valsts un
pašvaldību kapitālsabiedrībai pieder visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās
akcijas, līdz 2009.gada 1.jūlijam ir izveidota padome, attiecīgā sabiedrības
pārvaldes institūcija ne vēlāk kā līdz 2009.gada 1.augustam atbilstoši šā
likuma 7.1 panta pirmās un otrās daļas un 75.panta trešās daļas
prasībām (par to, ka valsts un pašvaldību akciju sabiedrībās un akciju
sabiedrībās, kur valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībai pieder visas
balsstiesīgās akcijas, netiek veidota padome) izdara grozījumus sabiedrības
statūtos."
20. Papildināt pārejas noteikumus ar 33., 34.,
35. un 36.punktu šādā redakcijā:
"33. To padomes locekļu atbildību,
kas atsaukti no padomes locekļa amata, pamatojoties uz likuma grozījumiem, kas
izslēdz likuma 88., 89., 90., 91. un 92.pantu, nosaka saskaņā ar šā likuma
34.panta noteikumiem.
34.
Padomes locekļi uzskatāmi par atsauktiem no padomes, kas
izveidota līdz likuma grozījumu, kas izslēdz likuma 88.,
89., 90., 91. un 92.pantu, spēkā stāšanās dienai, valsts un pašvaldību akciju sabiedrībā ar
2009.gada 1.jūliju.
35. Dividendēs
izmaksājamo peļņas daļu valsts kapitālsabiedrībās par 2008.gada pārskata gadu
nosaka un aprēķina 80 procentu apmērā no attiecīgās kapitālsabiedrības rīcībā
palikušās tīrās peļņas, bet valsts akciju sabiedrībai "Latvenergo" 100
procentu apmērā no kapitālsabiedrības rīcībā palikušās tīrās peļņas, ja likumā
"Par valsts budžetu 2009.gadam" nenosaka citu apmēru.
36. Lai pieņemtu lēmumu par papildu
dividenžu izmaksu (šā likuma pārejas noteikumu 35.punkts), dalībnieku
(akcionāru) sapulci sasauc 14 dienu laikā no šā likuma spēkā stāšanās dienas.
Paziņojumam par dalībnieku (akcionāru) sapulci pievieno valdes priekšlikumu par
peļņas izlietošanu un dalībnieku (akcionāru) sapulcē apstiprināto gada
pārskatu. Priekšlikumā norāda dalībnieku (akcionāru) sapulcē apstiprinātās
2008.gada tīrās peļņas daļu, kas papildus izmaksājama dividendēs, un peļņas
izlietošanu citiem mērķiem. Ja dalībnieku (akcionāru) sapulce pieņem lēmumu
sagatavot priekšlikumu noteikt atšķirīgu minimālo dividendēs izmaksājamo peļņas
daļu (šā likuma 3.panta trešā daļa), dalībnieku (akcionāru) sapulci sasauc 14
dienu laikā no Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas dienas."
Likums
stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā.
Ekonomikas ministrs
A.Kampars
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par valsts
un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par
Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem
dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Likumprojekts Grozījumi likumā
Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju (turpmāk
likumprojekts) sagatavots, izpildot Ministru prezidenta 2009.gada 12.jūnija
rezolūcijā Nr.111-1/74 uzdoto sadarbībā ar Tieslietu ministriju sagatavot
un līdz š.g. 14.jūnijam plkst.16:00 iesniegt Valsts kancelejā izskatīšanai
Ministru kabineta 14.jūnija sēdē tiesību aktu projektus, kas nepieciešami
vienošanās B sadaļas 3.uzdevuma izpildei, t.i. valsts kapitālsabiedrību
padomju likvidēšana. |
2. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Likuma Par valsts un pašvaldību kapitāla
daļām un kapitālsabiedrībām 75.panta pirmā daļa noteic, ka akciju
sabiedrības pārvaldi īsteno akcionārs valsts vai pašvaldība, akcionāru
sapulce, valde un padome (ja tāda ir). Akciju sabiedrībā padome tiek veidota
atbilstoši likuma Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām 89.panta pirmās, 1.1
un 1.2 daļas noteikumiem, proti, padomi trīs locekļu sastāvā
izveido, akciju sabiedrības apgrozījumam, bilances kopsummai un darbinieku
skaitam sasniedzot noteiktus kritērijus un pastāvot vismaz divām no šādām
pazīmēm: 1) neto apgrozījums ir
lielāks par 23 miljoniem latu; 2) bilances
kopsumma ir lielāka par 15 miljoniem latu; 3) vidējais
darbinieku skaits ir lielāks par 250. Saskaņā ar
Komerclikuma 291.pantu padome ir akciju sabiedrības pārraudzības institūcija,
kas pārstāv akcionāru intereses sapulču starplaikā un uzrauga valdes
darbību. Imperatīvs regulējums attiecībā uz padomes institūta esamību ir
noteikts, pamatojoties uz apstākli, ka akciju
sabiedrība atbilstoši Komerclikuma 134.panta ceturtajai daļai ir atklāta
(publiskā) tipa sabiedrība, kuras daļas var būt publiskās apgrozības objekts.
Ievērojot minēto, secināms, ka akciju sabiedrībā akcionāru sastāvs var
strauji mainīties, jo sabiedrības akcionāri nav saistīti savā starpā un starp
tiem nepastāv savstarpējas uzticības pienākums. Tādējādi padome ir sava veida
stabilitātes un noteiktības garants akcionāru un valdes savstarpējās attiecībās,
nodrošinot, ka sabiedrības vadība un tās maiņa nav tieši atkarīga no
akcionāru sastāva maiņas. Līdz ar to likumdevējs ir ieviesis imperatīvu pienākumu padomju
veidošanai akciju sabiedrībās, lai padome kā akciju sabiedrības pārvaldes
institūcija spētu pārstāvēt pēc iespējas lielāku akcionāru loku un
nodrošināt to tiesību ievērošanu. Ievērojot
minēto, norādām, ka padomes institūta esamība valsts akciju sabiedrībā
(akciju sabiedrība, kurā visās balsstiesīgās akcijas pieder valstij)
neīsteno likumdevēja mērķi pārstāvēt plaša akcionāru loka, tajā skaitā,
mazākuma akcionāru intereses, jo šādās akciju sabiedrībās ir tikai viens
akcionārs, un pēc būtības ir tikai formālā Komerclikuma prasību pārņemšana. Savukārt
akciju sabiedrības darbu vada, kā arī pret trešajām personām pārstāv valde,
tādā veidā realizējot sabiedrības rīcībspēju un nodrošinot tās ikdienas
darbu. Likuma Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām
94.panta trešā daļa paredz, ka par akciju sabiedrības valdes locekli var būt
fiziskā persona, kura pārvalda valsts valodu, kuras darba pieredze,
izglītība un kvalifikācija nodrošina valdes locekļa uzdevumu profesionālo
izpildi. Turklāt saskaņā ar Komerclikuma 169.panta pirmo daļu valdes
loceklim savi pienākumi ir jāpilda kā krietnam un rūpīgam saimniekam, kā arī
ir jāievēro likumā un sabiedrības statūtos noteiktie ierobežojumi, un šo
ierobežojumu neievērošana jebkurā gadījumā ir pamats valdes locekļa
atbrīvošanai no amata, kā arī, ja likuma vai statūtu pārkāpumu rezultātā sabiedrībai
ir nodarīti zaudējumi, pamats valdes locekļa mantiskai atbildībai. Ministru
kabineta 2009.gada 5.maija noteikumu Nr.411 Noteikumi par valsts vai pašvaldību kapitālsabiedrību valdes locekļu
skaitu, padomes un valdes locekļa atlīdzību, pašvaldības kapitāla daļu
turētāja pārstāvja un atbildīgā darbinieka atlīdzību 9.punkts noteic, ka padomes priekšsēdētāja atlīdzību nosaka līdz
20 procentiem no sabiedrības valdes priekšsēdētāja mēneša atlīdzības, bet ne
mazāku par valstī noteikto minimālo mēneša darba algu. Savukārt minēto
noteikumu 10.punkts noteic, ka padomes priekšsēdētāja vietnieka un padomes
locekļa mēneša atlīdzību nosaka līdz 15 procentiem no valdes priekšsēdētāja
mēneša atlīdzības, bet ne mazāku par valstī noteikto minimālo mēneša darba
algu. Ņemot vērā, ka padomes institūta esamība valsts akciju sabiedrībās
nebilst likumdevēja mērķim attiecībā uz akciju sabiedrības kā publiskās
sabiedrības regulējumu, ka arī ievērojamus izdevumus, kas ir saistīti ar
padomes locekļu atlīdzības izmaksām ekonomiskās lejupslīdes laikā,
padomes institūts valsts akciju
sabiedrības ir jālikvidē. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz no likuma Par valsts un
pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām izslēgt normas par padomes
valsts un pašvaldību akciju sabiedrībās un akciju sabiedrībās, kur valsts un
pašvaldību kapitālsabiedrībām pieder visas balsstiesīgās akcijas. Likums stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā. |
4. Cita informācija <
span lang=LV style='font-size:
14.0pt;mso-fareast-language:LV'> |
Nav attiecināms |
II. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav
attiecināms |
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1. makroekonomiskā
vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un
importa apjoms; 2.5. konkurences
apstākļi; 2.6. jauninājumi un
pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav
attiecināms |
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav
attiecināms |
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav
attiecināms |
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav
attiecināms |
6. Ietekme uz
vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības
radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz
īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms |
7. Cita
ietekme |
Nav
attiecināms |
III. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2009. gads |
Turpmākie trīs
gadi |
||
2010. gads |
2011.gads |
2012.gads |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību
budžets |
Nav
attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību
budžets |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
3. Finansiālā
ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību
budžets |
Nav
attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
5. Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un
izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav
attiecināms |
|||
6. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
IV. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru
izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi
un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Papildus ir nepieciešams izstrādāt grozījumus Ministru kabineta 2009.gada
5.maija noteikumos Nr.411 "Noteikumi
par valsts vai pašvaldību kapitālsabiedrību valdes locekļu skaitu, padomes un
valdes locekļa atlīdzību, pašvaldības kapitāla daļu turētāja pārstāvja un
atbildīgā darbinieka atlīdzību". |
|
2. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
|
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
|
2. Saistības
pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
|
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
|
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav attiecināms |
|
2.tabula |
||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
Nav
attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav
attiecināms |
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav
attiecināms |
|
6. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Nav attiecināms |
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav
attiecināms |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Konsultācijas un
sabiedrības informēšanas pasākumi nav nepieciešami. |
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas ar
ekspertiem nav nepieciešamas. |
5. Cita
informācija |
Nav
attiecināms. |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Likumprojekts neparedz veidot jaunas valsts
institūcijas, jo normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta esošo institūciju
līdzšinējo funkciju ietvaros. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums
tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un būs pieejami Interneta
tīklā: Normatīvo aktu informācijas
sistēmā (NAIS) un bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Nav attiecināms |
4. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
Ekonomikas
ministrs A.Kampars
Vīza: valsts sekretārs A.Matīss
12.06.2009. 17:09
1447
Lore
Kaspars.Lore@em.gov.lv, 67013142
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Ārkārtas sēde
Rīgā |
Nr.41 |
2009.gada 14.jūnijā |
18.§
Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un
kapitālsabiedrībām""
TA-2117
______________________________________________________
(A.Kampars, E.Repše)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir ekonomikas ministrs.
3. Lūgt Saeimu atzīt
likumprojektu par steidzamu un izskatīt vienlaikus ar valsts budžeta grozījumu
2009.gadam likumprojekta paketi.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu
ministrs V.Dombrovskis
Finanšu ministrs E.Repše
Valsts kancelejas direktore G.Veismane