Rīgā
15.06.2009. Nr.90/TA-2122, TA-2111, TA-2119,
TA-2118, TA-2114, TA-2117,
TA-2124, TA-2132, TA-2133,
TA-2130, TA-2134, TA-2135,
TA-2138, TA-2137, TA-2123
Saeimas Prezidijam
Nosūtām Saeimai izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstītos ar 2009.gada valsts budžeta grozījumiem saistītus likumprojektus
"Par
valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada līdz
2012.gadam",
kuru
izstrādāja Labklājības ministrija (atbildīgā
amatpersona - Korčagins 67021568, Edgars.Korcagins@lm.gov.lv);
"Grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju likumā", kuru izstrādāja Aizsardzības ministrija (atbildīgā amatpersona - Žukovs 67335027, Deniss.Zukovs@mod.gov.lv);
"Grozījums Diplomātu izdienas pensiju likumā", kuru izstrādāja Ārlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Baiža 67016163, davis.baiza@mfa.gov.lv);
"Grozījumi likumā "Par izdienas pensijām Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta pakāpēm"", kuru izstrādāja Iekšlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Razna 67095662, Martins.Razna@iem.gov.lv);
"Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju"", kuru izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Zepa 67013142, dagnija.zepa@em.gov.lv);
"Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"", kuru izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Lore 67013207, kaspars.lore@em.gov.lv);
"Grozījumi likumā "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli"", kuru izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ungurs 67504952, Janis.ungurs@iaui.gov.lv);
"Grozījums Prokuroru izdienas pensiju likumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Novožilova 67162697, Linda.Novozilova@tm.gov.lv);
"Grozījums Tiesnešu izdienas pensiju likumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Novožilova 67162697, Linda.Novozilova@tm.gov.lv);
"Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā", kuru izstrādāja Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (atbildīgā amatpersona - Zeppa-Priedīte 67356137, violeta.zeppa.priedite@knab.gov.lv);
"Grozījums
Satversmes aizsardzības biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā", kuru
izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā
amatpersona - Ilgaža 67162696, Inita.Ilgaza@tm.gov.lv);
"Grozījumi
likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"", kuru izstrādāja Finanšu
ministrija (atbildīgā amatpersona
- Kaļāne 67095491,
Astra.Kalane@fm.gov.lv);
"Grozījumi
Valsts un pašvaldību profesionālo orķestru, koru, koncertorganizāciju, teātru
un cirka mākslinieku izdienas pensiju likumā", kuru izstrādāja Kultūras
ministrija (atbildīgā amatpersona
- Āboliņa 67330267,
Daina.Abolina@km.gov.lv);
"Grozījums
Dziesmu un deju svētku likumā", kuru izstrādāja Kultūras ministrija
(atbildīgā amatpersona - Āboliņa 67330267, Daina.Abolina@km.gov.lv);
"Grozījumi Ministru kabineta iekārtas likumā", kuru izstrādāja Valsts kanceleja (atbildīgā amatpersona - Osvalde 67082971, rudite.osvalde@mk.gov.lv).
Lūdzam izdarīt grozījumus
Saeimas š.g. 15.jūnija sēdes darba kārtībā un iekļaut jautājumu par minēto
likumprojektu nodošanu Saeimas komisijām, kā arī lūdzam likumprojektus izskatīt
kā steidzamus.
Pielikumā:
1. Likumprojekts "Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no
2009.gada līdz 2012.gadam" uz
2 lpp.
2. Likumprojekta "Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika
periodā no 2009.gada līdz 2012.gadam" anotācija uz 12 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 2.§ izraksts uz 1 lp.
4. Likumprojekts
"Grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju
likumā" uz 2 lpp.
5. Likumprojekta "Grozījumi Militārpersonu izdienas pensiju likumā" anotācija uz 4 lpp.
6. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 3.§ izraksts uz 1 lp.
7. Likumprojekts
"Grozījums Diplomātu izdienas pensiju
likumā" uz 2 lpp.
8. Likumprojekta "Grozījums Diplomātu izdienas pensiju likumā" anotācija
uz 4 lpp.
9. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 4.§ izraksts uz 1 lp.
10. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par izdienas pensijām
Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta
pakāpēm"" uz 1
lpp.
11. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par izdienas pensijām
Iekšlietu ministrijas sistēmas darbiniekiem ar speciālajām dienesta
pakāpēm"" anotācija uz 5 lpp.
12. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 5.§ izraksts uz 1 lp.
13. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par valsts un
pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju"" uz 1 lpp.
14. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību
īpašuma objektu privatizāciju"" anotācija uz 6 lpp.
15. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.
41 17.§ izraksts uz 1 lp.
16. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par valsts un
pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"" uz 5 lpp.
17. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību
kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"" anotācija uz 8 lpp.
18. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 18.§ izraksts uz 1 lp.
19. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par izložu un
azartspēļu nodevu un nodokli"" uz 2 lpp.
20. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par izložu un azartspēļu
nodevu un nodokli"" anotācija uz 8 lpp.
21. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 22.§ izraksts uz 1 lp.
22. Likumprojekts
"Grozījums Prokuroru izdienas pensiju likumā"
uz 1 lpp.
23. Likumprojekta "Grozījums Prokuroru izdienas pensiju likumā" anotācija
uz 6 lpp.
24. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 25.§ izraksts uz 1 lp.
25. Likumprojekts
"Grozījums Tiesnešu izdienas pensiju likumā"
uz 1 lpp.
26. Likumprojekta "Grozījums Tiesnešu izdienas pensiju likumā" anotācija
uz 6 lpp.
27. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 26.§ izraksts uz 1 lp.
28. Likumprojekts
"Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas
biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā" uz
1 lpp.
29. Likumprojekta "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas
biroja amatpersonu izdienas pensiju likumā" anotācija uz 7 lpp.
30. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 27.§ izraksts uz 1 lp.
31. Likumprojekts
"Grozījums Satversmes aizsardzības biroja
amatpersonu izdienas pensiju likumā" uz 1 lpp.
32. Likumprojekta "Grozījums Satversmes aizsardzības biroja
amatpersonu izdienas pensiju likumā" anotācija uz 6 lpp.
33. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 28.§ izraksts uz 1 lp.
34. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma
nodokli"" uz 3
lpp.
35. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma
nodokli"" anotācija uz 4 lpp.
36. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 29.§ izraksts uz 1 lp.
37. Likumprojekts
"Grozījumi Valsts un pašvaldību profesionālo
orķestru, koru, koncertorganizāciju, teātru un cirka mākslinieku izdienas
pensiju likumā" uz 2
lpp.
38. Likumprojekta "Grozījumi Valsts un pašvaldību profesionālo
orķestru, koru, koncertorganizāciju, teātru un cirka mākslinieku izdienas
pensiju likumā" anotācija uz 6 lpp.
39. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 30.§ izraksts uz 1 lp.
40. Likumprojekts
"Grozījums Dziesmu un deju svētku likumā" uz 1 lpp.
41. Likumprojekta "Grozījums Dziesmu un deju svētku likumā" anotācija
uz 5 lpp.
42. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 31.§ izraksts uz 1 lp.
43. Likumprojekts
"Grozījumi Ministru kabineta iekārtas
likumā" uz 1 lpp.
44. Likumprojekta "Grozījumi Ministru kabineta iekārtas likumā" anotācija
uz 4 lpp.
45. Ministru kabineta 2009.gada 14.jūnija sēdes
protokola Nr.41 36.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un
sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Par valsts pensiju un valsts
pabalstu izmaksu laika periodā
no 2009.gada līdz 2012.gadam
1.pants. Likuma
mērķis ir sniegt personām sociālo nodrošinājumu pieejamā finansējuma ietvaros
saskaņā ar likumiem par valsts budžetu kārtējam gadam laika periodā no
2009.gada 1.jūlija līdz 2012.gadam.
2.pants. (1) Laika
periodā no 2009.gada 1.jūlija līdz 2012.gada 31.decembrim personai valsts
vecuma pensiju un saskaņā ar nolikumu Par izdienas pensijām un nolikumu Par
iekšlietu iestāžu ierindas un komandējošā sastāva darbinieku pensijām (darba
devēju pensijām) piešķirto izdienas pensiju izmaksā 90 procentu apmērā no
atbilstoši normatīvajiem aktiem piešķirtās pensijas apmēra.
(2) Šā panta noteikumi
neattiecas uz personām, kurām vecuma pensija saskaņā ar likuma Par valsts
pensijām pārejas noteikumu 29.punktu piešķirta priekšlaicīgi pēc 2009.gada
1.jūlija.
3.pants. (1) Laika periodā no 2009.gada 1.jūlija
līdz 2012.gada 31.decembrim valsts vecuma pensiju un saskaņā ar nolikumu Par
izdienas pensijām un nolikumu Par iekšlietu iestāžu ierindas un komandējošā
sastāva darbinieku pensijām (darba devēju pensijām) piešķirto izdienas pensiju
saņēmējam, kurš gūst ienākumus kā darba ņēmējs vai pašnodarbinātais, izmaksā 30
procentu apmērā no atbilstoši normatīvajiem aktiem piešķirtās pensijas apmēra ar
nākamā mēneša pirmo datumu, kas seko mēnesim, kurā pensijas saņēmējs sācis gūt
ienākumus kā darba ņēmējs vai pašnodarbinātais.
(2) Valsts vecuma pensijas un
saskaņā ar nolikumu Par izdienas pensijām un nolikumu Par iekšlietu iestāžu
ierindas un komandējošā sastāva darbinieku pensijām (darba devēju pensijām)
piešķirtās izdienas pensijas izmaksu šā panta pirmajā daļā noteiktajā apmērā
pārtrauc ar nākamā mēneša pirmo datumu, kas seko mēnesim, kurā pensijas
saņēmējs pārtraucis gūt ienākumus kā darba ņēmējs vai pašnodarbinātais.
4.pants.
Laika periodā no 2009.gada
1.jūlija līdz 2012.gada 31.decembrim valsts sociālo pabalstu likumā noteiktā
ģimenes valsts pabalsta apmērs par katru bērnu ir astoņi lati mēnesī.
5.pants. (1) Laika
periodā no 2009.gada 1.jūlija līdz 2010.gada 2.maijam personai, kura bērna
kopšanas laikā gūst ienākumus kā darba ņēmējs vai pašnodarbinātais, likumā Par
maternitātes un slimības apdrošināšanu noteikto vecāku pabalstu izmaksā 50
procentu apmērā no piešķirtā pabalsta apmēra ar nākamā mēneša pirmo datumu, kas
seko mēnesim, kurā persona sākusi gūt ienākumus kā darba ņēmējs vai
pašnodarbinātais.
(2) Vecāku pabalsta izmaksu šā
panta pirmajā daļā noteiktajā apmērā pārtrauc ar nākamā mēneša pirmo datumu,
kas seko mēnesim, kurā persona pārtraukusi gūt ienākumus kā darba ņēmējs vai
pašnodarbinātais.
6.pants. Valsts
sociālās apdrošināšanas aģentūra šā likuma 3.pantā noteikto pensiju un 5.pantā
noteiktā pabalsta izmaksas veic, pamatojoties uz Valsts ieņēmuma dienesta
informāciju par periodiem, kuros persona reģistrēta kā darba ņēmējs vai
pašnodarbinātais.
7.pants. Sociālās
apdrošināšanas pakalpojuma vai valsts sociālā pabalsta pārmaksu atgūšanai, kas
radušās, piemērojot šā likuma noteikumus, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
veic ieturējumus 10 procentu apmērā no katra piešķirtā sociālās apdrošināšanas
pakalpojuma vai valsts sociālā pabalsta.
8.pants. Darba devējs
katru darba ņēmēju reģistrē Valsts ieņēmumu dienestā trīs darba dienu laikā pēc
tam, kad persona ir ieguvusi, mainījusi vai zaudējusi likumā Par valsts
sociālo apdrošināšanu noteikto darba ņēmēja statusu, iesniedzot Valsts
ieņēmumu dienesta teritoriālajā iestādē ziņas par darba ņēmējiem.
Pārejas
noteikums
Ministru
kabinets, ņemot vērā valsts budžeta finansiālo situāciju, izvērtē turpmāku šajā
likumā minēto valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksas ierobežojumu noteikšanas
pamatotību un, ja nepieciešams, iesniedz Saeimai likumprojektu par ierobežojumu
samazināšanu vai atcelšanu.
Likums
stājas spēkā ar 2009.gada 1.jūliju.
Labklājības ministrs U.Augulis
Vīza: valsts sekretāra
p.i. I.Alliks
2009.06.15. 10:25
521
E.Korčagins, tālr.67021568, fakss 67021691
Likumprojekta Par valsts
pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada līdz 2012.gadam
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Valdību veidojošo politisko partiju un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības, Latvijas Darba devēju konfederācijas, Latvijas Pašvaldību savienības, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras un Latvijas Pensionāru federācijas 2009.gada 11.jūnija Vienošanās par 2009.gada valsts budžeta deficīta samazināšanu par 500 miljoniem latu sadaļa C. Izmaiņas sociālā nodrošinājuma jomā. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar likumu Par
valsts pensijām, personām, kuras sasniegušas likumā noteikto pensionēšanās
vecumu, pensiju izmaksā pilnā apmērā. Pārejas periodā ir saglabātas atsevišķās
profesijās strādājošām personām tiesības uz izdienas pensiju no agrāka vecuma
nekā tas ir noteikts likumā. Sasniedzot vecuma pensijas piešķiršanai
nepieciešamo vecumu, izdienas pensijas vietā tiek piešķirta vecuma pensija.
Tā saskaņā ar likuma Par valsts pensijām pārejas noteikumu 12.punktu
izdienas pensijas saskaņā ar nolikumiem "Par izdienas pensijām" un
"Par iekšlietu iestāžu ierindas un komandējošā sastāva darbinieku pensijām
(darba devēju pensijām)" (turpmāk izdienas pensijas) tiek izmaksātas
no valsts pensiju speciālā budžeta. Patreiz saskaņā ar
likumu Par valsts pensijām personām, kuras ir sasniegušas likumā noteikto
pensionēšanās vecumu un kurām piešķirta vecuma pensija vai personām, kurām
piešķirta izdienas pensija, laikā kad
tās ir kļuvušas par obligāti sociāli apdrošināmajām personām (darba ņēmējiem
vai pašnodarbinātajiem) ir tiesības saņemt pensiju pilnā apmērā (atskaitot
iedzīvotāju ienākuma nodokli, ieturējumus, piemēram, pamatojoties uz tiesu
nolēmumiem u.c.). Saskaņā ar likuma Par maternitātes un slimības apdrošināšanu 10.4 pantu vecāku pabalstu piešķir un izmaksā sociāli apdrošinātai personai, kura kopj bērnu vecumā līdz vienam gadam (vienam no bērna vecākiem, aizbildnim vai citai personai, kura saskaņā ar bāriņtiesas lēmumu bērnu faktiski kopj un audzina), ja šī persona ir nodarbināta pabalsta piešķiršanas dienā (ir uzskatāma par darba ņēmēju vai pašnodarbināto saskaņā ar likumu Par valsts sociālo apdrošināšanu) un: 1)atrodas bērna kopšanas atvaļinājumā vai bērna kopšanas dēļ negūst ienākumus kā pašnodarbinātais, 2)ir nodarbināta bērna kopšanas laikā, bet neatrodas bērna kopšanas atvaļinājumā vai bērna kopšanas laikā gūst ienākumus kā pašnodarbinātais. Saskaņā ar likuma Par maternitātes un slimības apdrošināšanu 10.6 pantu vecāku pabalstu piešķir 70 procentu apmērā no pabalsta saņēmēja vidējās apdrošināšanas iemaksu algas, bet ne mazāk kā 70 procentu apmērā no vecāku pabalsta pieprasīšanas dienā spēkā esošā valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta divkārša apmēra (pašlaik ne mazāk kā 63 lati mēnesī). Saskaņā ar Valsts sociālo pabalstu likuma 6.pantu ģimenes valsts pabalstu piešķir par katru bērnu, kas: 1) nav vecāks par 15 gadiem; 2) ir vecāks par 15 gadiem, mācās vispārējās izglītības vai profesionālās izglītības iestādē un nav stājies laulībā. Šādā gadījumā pabalstu piešķir uz laiku, kamēr bērns apmeklē izglītības iestādi, bet ne ilgāk kā līdz dienai, kad viņš sasniedz 20 gadu vecumu vai stājas laulībā. Ja bērns, kurš bijis aizbildnībā, ir sasniedzis 18 gadu vecumu, pabalstu piešķir pašam pilngadību sasniegušajam bērnam. Pabalstu nepiešķir par bērnu, kas atbilstoši valsts vai pašvaldību finansēto vietu skaitam uzņemts profesionālās izglītības programmās un saņem stipendiju normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. < span lang=LV>Saskaņā ar Valsts sociālo pabalstu likuma 6.panta trešo daļu, ja ģimenes valsts pabalsts piešķirts par bērnu invalīdu, kas nav sasniedzis 18 gadu vecumu, pie pabalsta tiek izmaksāta piemaksa Ministru kabineta noteiktajā apmērā. Tiesības uz šo piemaksu personai, kura audzina bērnu invalīdu, saglabājas neatkarīgi no ģimenes valsts pabalsta izmaksas, līdz bērns invalīds sasniedz 18 gadu vecumu. Saskaņā ar Ministru kabineta 2005.gada 26.jūlija noteikumiem Nr.562 Noteikumi par ģimenes valsts pabalsta un piemaksas pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu invalīdu apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta un piemaksas piešķiršanas un izmaksas kārtību ģimenes valsts pabalsta apmērs par pirmo bērnu ģimenē ir 8 lati mēnesī, bet piemaksas pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu invalīdu apmērs - 75 lati mēnesī. Saskaņā ar Valsts sociālo pabalstu likuma 15.pantu par otro bērnu ģimenē ģimenes valsts pabalsts ir 1,2 reizes, par trešo 1,6 reizes, bet par ceturto bērnu un nākamajiem bērniem 1,8 reizes lielāks nekā par pirmo bērnu ģimenē. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta 2., 3., 5. un 6.panta normās noteiktie ierobežojumi
valsts pensiju un pabalstu izmaksai laika periodā no 2009.gada 1.jūlija līdz
2012.gada 31.decembrim ir noteikti, ņemot vērā
straujo ekonomikas lejupslīdi valstī un Finanšu ministrijas makroekonomiskās
prognozes tuvākajiem gadiem, kas apliecina, ka tuvākajā laikā nav paredzama
ekonomikas strauja atveseļošanās un ienākumu sociālās apdrošināšanas budžetā
pieaugums. Līdz ar to, nepārskatot sociālās apdrošināšanas budžeta izdevumus,
valsts speciālā budžeta uzkrājums būs izlietots jau pāris gadu laikā. Minēto normu mērķis ir ne tikai valsts budžeta interešu nodrošināšana
ekonomiskās lejupslīdes apstākļos, kad nepieciešams samazināt budžeta
izdevumus un sabalansēt valsts pensiju speciālā budžeta ieņēmumus un
izdevumus, bet arī citu personu tiesību uz sociālo nodrošinājumu realizācija
atbilstoši Satversmes 116.pantam. Tā 2008.gada
24. decembra spriedumā Lietuvas Konstitucionālā tiesa norādījusi, ka valstī var
rasties ārkārtas situācijas (ekonomiskā krīze, dabas katastrofa u.c.), kad
objektīvi trūkst līdzekļu pensiju izmaksai. Šādās ārkārtas situācijās pensiju
tiesiskais regulējums var tikt grozīts, arī, samazinot pensiju lielumu tādā
apmērā, kādā tas ir nepieciešams sabiedrības un valsts vitāli svarīgu
interešu nodrošināšanai un citu konstitucionālo vērtību aizsardzībai.
Samazinātās pensijas var tikt izmaksātas tikai uz noteiktu laiku. [..] Jāuzsver, ka pat šādās ārkārtas
situācijās pensijas nevar tikt samazinātas, pārkāpjot līdzsvaru starp
personas un sabiedrības interesēm, proti, pensiju samazinājumam jāatbilst
konstitucionālajam proporcionalitātes principam. Tādējādi ārkārtas
situācijā, arī ekonomiskās krīzes apstākļos, ir iespējams noteikt papildu
ierobežojumus personas tiesībām uz sociālo nodrošinājumu. Likumprojekta
2., 3., 5. un 6.panta normas ir nepieciešamas sabiedrības
un valsts svarīgu interešu nodrošināšanai, proti, lai sabalansētu valsts
budžeta izdevumus un ienākumus ekonomiskās krīzes apstākļos, kā arī, lai
aizsargātu Satversmes 116.pantā paredzēto konstitucionālo vērtību citu
cilvēku tiesības. Izraudzītie līdzekļi augstāk minēto mērķu sasniegšanai ir piemēroti, jo, paredzot šādus valsts pensiju un pabalstu samazinājumus laika periodā no 2009.gada 1.jūlija līdz 2012.gada 31.decembrim, tiek panākta budžeta līdzekļu ekonomija un tiek sabalansētas visu valsts sociālā nodrošinājuma saņēmēju intereses. Piedāvātās normas ir uzskatāmas par samērīgām jeb atbilstošām mērķa sasniegšanai, jo labums, ko iegūs sabiedrība, ir lielāks par indivīda tiesībām nodarīto kaitējumu, ņemot vērā kopējo situāciju valstī un citām personu grupām noteiktos ierobežojumus (piemēram, pedagogu, ārstniecības personu, tiesnešu darba samaksas samazināšana, kas paredzēta likumā Grozījumi likumā Par valsts budžetu 2009.gadam). Pamatojoties uz iepriekš minēto 2009.gada 11.maija vienošanos, likumprojekts Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada līdz 2012.gadam (turpmāk Likumprojekts) paredz, šādus nosacījumus pensiju un pabalstu izmaksai laika periodā no 2009.gada 1.jūlija līdz 2012.gada 31.decembrim: 1) personai valsts vecuma pensiju un izdienas pensiju izmaksā 90 procentu apmērā no atbilstoši normatīvajiem aktiem piešķirtās pensijas apmēra; 2) valsts vecuma pensijas un izdienas pensiju saņēmējam, kurš gūst ienākumus kā darba ņēmējs vai pašnodarbinātais, izmaksā 30 procentu apmērā no atbilstoši normatīvajiem aktiem piešķirtās pensijas apmēra; 3) laika periodā no 2009.gada 1.jūlija līdz 2010.gada 2.maijam personai, kura bērna kopšanas laikā gūst ienākumus kā darba ņēmējs vai pašnodarbinātais, likumā Par maternitātes un slimības apdrošināšanu noteikto vecāku pabalstu izmaksā 50 procentu apmērā no piešķirtā pabalsta apmēra; 4) laika periodā no 2009.gada 1.jūlija līdz 2012.gada 31.decembrim Valsts sociālo pabalstu likumā noteiktā ģimenes valsts pabalsta apmērs par katru bērnu ir astoņi lati mēnesī; 5) sociālās apdrošināšanas pakalpojuma vai valsts sociālā pabalsta pārmaksu atgūšanai, kas radušās, piemērojot šā likuma noteikumus, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra veic ieturējumus 10 procentu apmērā no katra piešķirtā sociālās apdrošināšanas pakalpojuma vai valsts sociālā pabalsta; 6) darba devējs katru darba ņēmēju reģistrē Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajā iestādē pēc darba devēja reģistrācijas vietas trīs darba dienu laikā pēc tam, kad persona ir ieguvusi, mainījusi vai zaudējusi likumā Par valsts sociālo apdrošināšanu noteikto darba ņēmēja statusu, iesniedzot Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajā iestādē ziņas par darba ņēmējiem; 7) valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra vecuma un izdienas pensiju saņēmējiem un vecāku pabalsta saņēmējiem, kuri gūst ienākumus kā darba ņēmējs vai pašnodarbinātais pensiju un pabalsta izmaksas veic, pamatojoties uz Valsts ieņēmuma dienesta informāciju par periodiem, kuros persona reģistrēta kā darba ņēmējs vai pašnodarbinātais. |
4.Cita informācija |
Tā kā likumprojekta ieviešanai nepieciešamas būtiskas izmaiņas programmatūrā un šobrīd jau tiek gatavoti pensiju un pabalstu izmaksu saraksti jūlija mēnesim, likumprojekta piemērošana ar 2009.gada 1.jūliju nav iespējama. Tā rezultātā periodā no 1.jūlija līdz jaunās kārtības ieviešanai būs pensiju un pabalstu pārmaksas. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
|
||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms. |
|
||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Tā kā Likumprojekts paredz no 2009.gada 1.jūlija līdz 2012.gada 31.decembrim, ka vecuma un izdienas pensiju saņēmējs, kurš kļūs par sociāli apdrošināmu personu (darba ņēmēju vai pašnodarbināto), no piešķirtās pensijas apmēra saņems 30 %, tad paredzams, ka daudzi vecuma un izdienas pensiju saņēmēji atstās darba tirgu, tādejādi brīvās darba vietas varēs aizpildīt personas, kas atrodas darba meklējumos. |
|
||||
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
|
||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Ievērojot, ka
Likumprojekts paredz no 2009.gada 1.jūlija līdz 2012.gada 31.decembrim
ierobežot (neizmaksāt) daļu no vecuma un izdienas pensijām (10%), tad
attiecīgi samazināsies arī šo personu ienākumi (pensionāriem lielākoties
galvenais ienākumu avots pēc darba gaitu beigšanas ir viņu pensijas).
Samazinoties pensijām, pasliktināsies pensijas saņēmēju pirktspēja, spēja
norēķināties par saņemtajiem pakalpojumiem (tai skaitā par komunālajiem
pakalpojumiem, elektroenerģiju, medicīnas pakalpojumiem u.c.). Likumprojekts
paredz arī no 2009.gada 1.jūlija līdz 2012.gada 31.decembrim vecuma un
izdienas pensiju saņēmējiem, kuri kļuvuši par sociāli apdrošināmām personām
(darba ņēmējiem vai pašnodarbinātajām personām), piešķirtās pensijas apmēru samazināt par 70%. Tādejādi personas
būs izvēles priekšā turpināt saņemt pensiju vai saņemt tikai pensijas daļu un
strādāt. Iespējams, ka daļa pensionāru atteiksies no legāla darba un turpinās
darbu, saņemot algu aploksnēs. Līdz ar to valstī samazināsies nodokļu
ieņēmumi un palielināsies ēnu ekonomikas īpatsvars. Tajā pat laikā,
pensionāriem atstājot darbu,
atbrīvosies darba vietas darbspējīgā vecuma personām, tādejādi varētu
samazināties bezdarba līmenis. Ieviešot
Likumprojekta normas, tās atstās negatīvu ietekmi ne tikai uz to sabiedrības
daļu, kuru tās tieši skars, bet arī radīs negatīvu noskaņojumu pārējā
sabiedrībā, jo personai godprātīgi veicot nodokļu maksājumus, t.sk. arī
pensijām, nebūs pārliecības, ka Likumdevējs arī turpmāk viņa nopelnīto
pensiju nesamazinās. Tomēr ievērojot
ekonomisko situāciju valstī un budžeta (t.sk. valsts pensiju speciālā
budžeta) iespējas, laikā, kad visās sfērās un nozarēs strādājošiem tiek
samazināti ienākumi (gan privātajā sektorā, gan no valsts budžeta), vecuma un
izdienas pensiju samazinājums tiek veikts solidāri, sadalot finanšu
samazinājuma slogu starp visiem iedzīvotājiem. Tādejādi tiek mazināta
spriedze kādai konkrētai sabiedrības grupai. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka pastāv risks, ka Likumprojekta 2., 3., 5. un 6.panta normas ir pretrunā ar no Satversmes 1.panta izrietošo tiesiskās paļāvības principu, kā arī rada risku pretrunai ar Satversmes 91.pantā noteiktajām personu tiesībām uz vienlīdzību un nediskrimināciju un 109.pantā noteiktajām tiesībām uz sociālo nodrošinājumu, un var radīt pamatu personām vērsties ar pieteikumu Satversmes tiesā. |
|
||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
|
||||
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms. |
|
||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
2009 |
Turpmākie trīs gadi |
||||
2010 |
2011 |
2012 |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1.speciālais budžets 1.2.pamatbudžets |
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu
2009.gadam (izsludināts 23.12.2008.) plānotie līdzekļi no
invaliditātes, maternitātes un slimības speciālā budžeta vecāku pabalstiem
71 450,4 tūkst.Ls; plānotie līdzekļi no pensiju speciālā budžeta vecuma
pensijām- 1 008 004,1 tūks.Ls un izdienas pensijām 12 650,8
tūkst.Ls; plānotais finansējums ģimenes valsts
pabalstiem 44 165,1 tūkst. Ls. |
0 |
0 |
0 |
||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1.speciālais budžets t.sk.: Pensiju
speciālais budžets Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets 2.2.pamatbudžets |
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu
2009.gadam (izsludināts 23.12.2008.) plānotie līdzekļi no invaliditātes,
maternitātes un slimības speciālā budžeta vecāku pabalstiem 71 450,4
tūkst.Ls; plānotie līdzekļi no pensiju speciālā budžeta vecuma pensijām-
1 008 004,1 tūks.Ls un izdienas pensijām 12 650,8 tūkst.Ls; plānotais finansējums
ģimenes valsts pabalstiem 44 165,1 tūkst. Ls. |
-132 518,9 - 127846,6 - 4 672,3 -5 907,3 |
-117498,0 -117498,0 0 -5 651,5 |
-104496,2 -104496,2 0 - 5 654,0 |
||
3. Finansiālā ietekme: 3.1.speciālais budžets t.sk. Pensiju
speciālais budžets Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets 3.2.pamatbudžets |
|
+132 518,9 + 127846,6 + 4 672,3 +5 907,3 |
+117498,0 +117498,0 0 +5 651,5 |
+104496,2 +104496,2
0 + 5 654,0 |
||
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms. |
|||||
5.Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Aprēķinā izmantoti sekojoši dati un pieņēmumi: 1) Ņemot vērā esošo pensionāru skaitu, pensionēšanās un demogrāfijas tendences turpmākajos gados, plānotais vecuma un izdienas pensionāru vidējais skaits 2009.gadā 468,6 tūkst., 2010.gadā 471,3 tūkst.; 2011.gadā 474,8 tūkst.; 2012.gadā 467,4 tūkst. Ņemot vērā FM bezdarba līmeņa prognozes un arvien pasliktinošos situāciju darba tirgū, plānotais strādājošo vecuma un izdienas pensionāru vidējais skaits 2009.gadā 58,8 tūkst., 2010.gadā 30 tūkst., 2011.gadā 20 tūkst., 2012.gadā 10 tūkst. Vidējie vecuma un izdienas pensiju apmēri, kā arī to vidējais samazinājums par 10% ir prognozēti, balstoties uz makroekonomisko rādītāju prognozēm un kontingenta attīstību. Vidējais pensiju samazinājums ir plānots 2009.gadā 17,96 lati, 2010.gadā 15,79 lati, 2010.gadā 16,11 lati, 2012.gadā 16,34 lati. Strādājošo pensionāru prognozētā apmēra un ietaupījuma no apmēra pamatā ir izmantoti faktiskie dati par 2009.gadu. Vidējais pensiju samazinājums strādājošiem pensionāriem 2009. līdz 2012.gadam ir plānots 107,13 lati. Izdevumu samazinājums pensijām par 10%: 2009.gadā: 468635 x 17,96 x 6 = -50 500,0 tūkst. Ls 2010.gadā: 471187 x 15,79 x 12= - 89 280,6 tūkst.Ls 2011.gadā: 474795 x 16,11 x 12= -91787,3 tūkst.Ls 2012.gadā: 467365 x 16,34 x 12= -91 640,9 tūkst.Ls Izdevumu samazinājums strādājošiem pensionāriem: 2009.gadā: 58807 x 107,13 x 6 = -37800,0 tūkst. Ls 2010.gadā: 29999 x 107,13 x 12= - 38566,1 tūkst.Ls 2011.gadā: 20000 x 107,13 x 12= -25710,7 tūkst.Ls 2012.gadā: 10000 x 107,13 x 12= -12855,4 tūkst.Ls 2)Vecāku pabalstu skaits 2009.g.jūnijsdecembris 16480 vidēji mēnesī, 2010.g. 10799 (atņemot pabalstus, kas piešķirti par bērniem, kas dzimuši ar maiju, kad pabalsts strādājošajam vecākam netiks izmaksāts vispār). Tiek pieņemts, ka no tiem strādājošo vecāku īpatsvars 2009.gadā ir 15,73%, 2010.gadā15,75%. Vecāku pabalstu vidējais apmērs 2009.gadā 422,64 Ls, 2010.gadā 457,80 Ls. No tā strādājošajiem vecākiem izmaksās 50%. Izdevumu
samazinājums vecāku pabalstiem par strādājošajiem pabalstu saņēmējiem: 2009.gadā: 2 592 x 211,32 x 6 = - 3 286,4 tūkst. Ls 2010.gadā: 1 701 x 228,90 x 12= - 4 672,3 tūkst. Ls. Ģimenes valsts pabalstu skaits 2009.gadā 358756 vidēji mēnesī, 2010.gadā 351625, 2011.gadā 336400, 2012.gadā 336545. Vidējais ģimenes valsts pabalsta apmērs 9,40 Ls. Izdevumu samazinājums ģimenes valsts pabalstiem,
visiem nosakot vienādu pabalsta apmēru 8 latus: 2009.gadā: 358 756 x (9,40-8,00) x 6 = -3 013,6 tūkst. Ls 2010.gadā: 351 625 x (9,40-8,00) x 12 = -5 907,3 tūkst. Ls 2011.gadā: 336 400 x (9,40-8,00) x 12 = -5 651,5 tūkst. Ls 2012.gadā: 336 545 x (9,40-8,00) x 12 = -5 654,0 tūkst. Ls |
|||||
6. Cita informācija |
Likumprojektā noteikto pasākumu realizēšanas rezultātā 2009.gadā valsts sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā paredzams izdevumu samazinājums 91586,4 tūkst. Ls (pensiju speciālajā budžetā 88300,0, invaliditātes, maternitātes un slimības speciālajā budžetā3 286,4) , valsts pamatbudžetā 3 013,6 tūkst. Ls. Veicot aprēķinu izdevumu samazinājumam pensijām Microsoft Excel vidē, tika izmantoti decimālskaitļi ar vairākām zīmēm aiz komata, kā rezultātā veidojas neliela atšķirība starp skaitļu reizinājumu un gala rezultātu. |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms. |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta
Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem
katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
|
Nav attiecināms. |
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
|
6. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas notikušas ar Latvijas Pensionāru federāciju, Latvijas Darba devēju konfederāciju, Latvijas Pašvaldību savienību un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Valdību veidojošās politiskās partijas, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība, Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Pašvaldību savienība, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera un Latvijas Pensionāru federācija vienojās par 2009.gada valsts budžeta deficīta samazināšanu par 500 milj.latu, t.sk. arī par izdevumu samazinājumu sociālā nodrošinājuma jomā. |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi tiek veikti ar masu saziņu līdzekļu starpniecību. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav notikušas. |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. VSAA darbinieku izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību persona var apstrīdēt VSAA direktoram. Savukārt VSAA direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā likumā noteiktajā kārtībā |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
Labklājības ministrs U.Augulis
Vīza: valsts sekretārs R.Beinarovičs
S.Stabiņa, tel. 67021598, fax.67021560
Sandra.Stabina@lm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Ārkārtas sēde
Rīgā |
Nr.41 |
2009.gada 14.jūnijā |
2.§
Likumprojekts
"Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu laika periodā no 2009.gada
līdz 2012.gadam"
TA-2122
______________________________________________________
(U.Augulis, E.Repše, I.Alliks, E.Dreimane, M.Segliņš, A.Jaunsleinis, E.Zalāns, M.Bičevskis, V.Dombrovskis)
1.
Atbalstīt iesniegto likumprojektu.
2. Labklājības
ministrijai papildināt likumprojekta pārejas noteikumus jautājumā par
ierobežojumu pārskatīšanu atbilstoši valsts finanšu situācijai, saskaņot ar
Finanšu ministriju un līdz 2009.gada 15.jūnijam plkst.10.00 iesniegt precizēto
likumprojektu Valsts kancelejā.
3.
Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
4.
Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir
labklājības ministrs.
5.
Lūgt Saeimu atzīt likumprojektu par steidzamu un izskatīt vienlaikus ar valsts
budžeta grozījumu 2009.gadam likumprojekta paketi.
6.
Tieslietu ministrijai un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai
attiecīgi izvērtēt nepieciešamību izdarīt grozījumus normatīvajos aktos, kas
attiecas uz tiesu piesēdētāju un uz pašvaldību deputātu darbību, un, ja
nepieciešams, līdz 2009.gada 15.jūnijam plkst.9.30 iesniegt likumprojektus
Valsts kancelejā izskatīšanai Ministru kabineta ārkārtas sēdē pirms Ministru
kabineta komitejas sēdes.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu
ministrs V.Dombrovskis
Finanšu ministrs E.Repše
Valsts kancelejas direktore G.Veismane