Rīgā
2009. gada 11. jūnijā
Nr. 8/6-2- -(9/09)
Saeimas Prezidijam
Lūdzam iekļaut nākamās kārtējās
Saeimas sēdes darba kārtībā likumprojektu Grozījumi likumā Par pilsētas domes, rajona padomes,
novada domes un pagasta padomes deputāta statusu .
Pielikumā: Likumprojekts.
Saeimas deputāti:
______________________ _______________________
______________________ _______________________
______________________ _______________________
______________________ _______________________
______________________ _______________________
Likumprojekts
Grozījums likumā Par pilsētas domes,
rajona padomes, novada domes un pagasta padomes
deputāta statusu
Papildināt likuma 4. pantu ar jaunu otro daļu šādā
redakcijā:
(2) Saeima var anulēt pašvaldības deputāta pilnvaras,
ja pēc viņa pilnvaru apstiprināšanas tiek konstatēts, ka viņš neprot valsts
valodu tādā apjomā, kāds nepieciešams profesionālo pienākumu veikšanai.
Pašvaldības deputāta pilnvaras tiek anulētas ar likumu, kura projektu Saeimai iesniedz
Ministru kabinets pēc savas iniciatīvas.,
un uzskatīt līdzšinējo panta redakciju par tā pirmo
daļu.
Anotācija likumprojektam
Grozījumi likumā Par pilsētas domes, rajona padomes,
novada domes un pagasta padomes deputāta statusu
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Latvijas Republikas Satversmes 4. pantā ir noteikts, ka valsts valoda
Latvijas Republikā ir latviešu valoda. Satversmes 101. pantā ir noteikts, ka
pašvaldību darba valoda ir latviešu valoda. Satversmes 104. pantā ir minēts,
ka ikvienam valsts un pašvaldības iestādēs ir tiesības saņemt atbildi
latviešu valodā. 2009. gada 6. jūnija pašvaldību vēlēšanās vairākās
pašvaldībās par deputātiem ir ievēlētas personas, par kuru spēju lietot valsts
valodu tādā apjomā, kāds nepieciešams pašvaldības deputāta profesionālo
pienākumu veikšanai, ir pamatotas šaubas. Ir pamats bažām, ka valsts valodā
runājošo vēlētāju tiesības saskarsmē ar šādu pašvaldības deputātu tiks
ierobežotas, un šie Latvijas pilsoņi varētu tikt diskriminēti. |
||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Normatīvā akta mērķis ir panākt, lai: 1) latviski nerunājošie pašvaldību deputāti iespējami ātrāk apgūtu
valsts valodu; 2) gadījumā, ja šāds pašvaldības deputāts nespēj vai nevēlas apgūt
valsts valodu, viņš varētu atteikties no deputāta mandāta un viņā vietā
stātos nākamais kandidāts no
attiecīgā saraksta; 3) gadījumā, ja šāds pašvaldības deputāts nespēj vai nevēlas apgūt
valsts valodu un neatsakās no savām deputāta pilnvarām, tiek ierosināta
procedūra, kas analoģiska likumā noteiktajai pašvaldības atlaišanas
procedūrai - pēc Saeimas pieņemtā likuma spēkā stāšanās pašvaldības deputāts
zaudē pilnvaras un viņa vietā stājas nākamais kandidāts no attiecīgā
saraksta. |
||||||||
3. Cita informācija |
- |
||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Pozitīvs, jo tiks novērsta valsts valodā
runājošo Latvijas pilsoņu diskriminācija. |
||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
||||||||
5. Cita informācija |
- |
||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
|
(tūkst. Latu) |
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2009 |
2010. |
2011. |
2012. |
|
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
Cita informācija |
- |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Iespējams, ka nepieciešams Ministru kabineta noteikumos reglamentēt
procedūru Valsts valodas centra vietu šajā procesā, Tieslietu ministrijas un
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas lomu konkrētu
likumprojektu izstrādē. |
||||||||
2. Cita informācija |
- |
||||||||
V. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav
notikušas. |
||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
||||||||
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Plašsaziņas
līdzekļos vairākkārt pausts sabiedrības sašutums par pašvaldības deputātiem,
kuri neprot valsts valodu. |
||||||||
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem |
- |
||||||||
5. Cita informācija |
- |
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas valsts
institūcijas netiek radītas. |
||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā
pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis un
Normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS. |
||||||||
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Latvijas Republikas likumdošanā
noteiktajā kārtībā. |
||||||||
4. Cita informācija |
Indivīdam ir jādod
iespēja visās procesa stadijās apliecināt savu valsts valodas prasmi un novērst
pašvaldības deputāta mandāta zaudēšanu. |
||||||||