Rīgā

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

2009. gada 11. jūnijā Nr. 8/6-2-     -(9/09)

 

Saeimas Prezidijam

 

 

Lūdzam iekļaut nākamās kārtējās Saeimas sēdes darba kārtībā likumprojektu “Grozījumi likumā „Par pilsētas domes, rajona padomes, novada domes un pagasta padomes deputāta statusu” ”.

 

Pielikumā: Likumprojekts.

 

Saeimas deputāti:

 

______________________            _______________________

 

 

______________________            _______________________

 

 

______________________            _______________________

 

 

______________________            _______________________

 

 

______________________            _______________________


Likumprojekts

 

Grozījums likumā „Par pilsētas domes,

rajona padomes, novada domes un pagasta padomes deputāta statusu”

 

Papildināt likuma 4. pantu ar jaunu otro daļu šādā redakcijā:

„(2) Saeima var anulēt pašvaldības deputāta pilnvaras, ja pēc viņa pilnvaru apstiprināšanas tiek konstatēts, ka viņš neprot valsts valodu tādā apjomā, kāds nepieciešams profesionālo pienākumu veikšanai. Pašvaldības deputāta pilnvaras tiek anulētas ar likumu, kura projektu Saeimai iesniedz Ministru kabinets pēc savas iniciatīvas.”,

un uzskatīt līdzšinējo panta redakciju par tā pirmo daļu.


Anotācija likumprojektam

“Grozījumi likumā „Par pilsētas domes, rajona padomes, novada domes un pagasta padomes deputāta statusu” ”

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Latvijas Republikas Satversmes 4. pantā ir noteikts, ka valsts valoda Latvijas Republikā ir latviešu valoda. Satversmes 101. pantā ir noteikts, ka pašvaldību darba valoda ir latviešu valoda. Satversmes 104. pantā ir minēts, ka ikvienam valsts un pašvaldības iestādēs ir tiesības saņemt atbildi latviešu valodā. 2009. gada 6. jūnija pašvaldību vēlēšanās vairākās pašvaldībās par deputātiem ir ievēlētas personas, par kuru spēju lietot valsts valodu tādā apjomā, kāds nepieciešams pašvaldības deputāta profesionālo pienākumu veikšanai, ir pamatotas šaubas. Ir pamats bažām, ka valsts valodā runājošo vēlētāju tiesības saskarsmē ar šādu pašvaldības deputātu tiks ierobežotas, un šie Latvijas pilsoņi varētu tikt diskriminēti.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Normatīvā akta mērķis ir panākt, lai:

1) latviski nerunājošie pašvaldību deputāti iespējami ātrāk apgūtu valsts valodu;

2) gadījumā, ja šāds pašvaldības deputāts nespēj vai nevēlas apgūt valsts valodu, viņš varētu atteikties no deputāta mandāta un viņā vietā stātos  nākamais kandidāts no attiecīgā saraksta;

3) gadījumā, ja šāds pašvaldības deputāts nespēj vai nevēlas apgūt valsts valodu un neatsakās no savām deputāta pilnvarām, tiek ierosināta procedūra, kas analoģiska likumā noteiktajai pašvaldības atlaišanas procedūrai - pēc Saeimas pieņemtā likuma spēkā stāšanās pašvaldības deputāts zaudē pilnvaras un viņa vietā stājas nākamais kandidāts no attiecīgā saraksta.

3. Cita informācija

-

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Pozitīvs, jo tiks novērsta valsts valodā runājošo Latvijas pilsoņu diskriminācija.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

-

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. Latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2009

2010.

2011.

2012.

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

-

-

-

-

-

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

-

-

-

-

-

Cita informācija

-

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Iespējams, ka nepieciešams Ministru kabineta noteikumos reglamentēt procedūru Valsts valodas centra vietu šajā procesā, Tieslietu ministrijas un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas lomu konkrētu likumprojektu izstrādē.

2. Cita informācija

-

V. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

-

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Plašsaziņas līdzekļos vairākkārt pausts sabiedrības sašutums par pašvaldības deputātiem, kuri neprot valsts valodu.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

-

5. Cita informācija

-

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas valsts institūcijas netiek radītas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un Normatīvo aktu informācijas sistēmā „NAIS”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Latvijas Republikas likumdošanā noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

Indivīdam ir jādod iespēja visās procesa stadijās apliecināt savu valsts valodas prasmi un novērst pašvaldības deputāta mandāta zaudēšanu.