Rīgā
08.06.2009. Nr.90/TA-479 (2008)
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Krimināllikumā". Likumprojektu izstrādāja Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (atbildīgā amatpersona - Strīķeris 67356165-231, alvils.strikeris@knab.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 7 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 2.jūnija sēdes
protokola Nr.37 48.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu
ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījumi
Krimināllikumā
Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001, 15.nr.;
2002, 11., 16., 22., 23.nr.; 2003, 10., 15.nr.; 2004, 2., 3., 4., 6., 11., 12.,
13.nr.; 2005, 2., 11., 12., 13., 20., 21.nr.; 2006, 7., 22.nr.; 2007, 3., 15.,
24.nr.; 2008, 3., 4.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 288.2 pantu šādā redakcijā:
"288.2 pants.
Nelikumīga politiskās organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju
(partiju) apvienības finansēšana
(1) Par
politiskās organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju)
apvienības nelikumīgu finansēšanu lielā apmērā, izmantojot starpnieku, vai par
šo starpniecību
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem
vai ar arestu, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu no trīsdesmit līdz
divsimt minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.
(2) Par politiskās organizācijas (partijas) vai politisko
organizāciju (partiju) apvienības nelikumīgu finansēšanu lielā apmērā, kas
izpaudusies atļautā dāvinājuma (ziedojuma) apmēra pārsniegšanā, dāvinājuma
(ziedojuma) netiešā vai pastarpinātā nodošanā vai finanšu līdzekļu dāvināšanā
(ziedošanā) bez pārskaitījuma attiecīgās politiskās organizācijas (partijas)
vai to apvienības bankas kontā,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz sešiem gadiem
vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu no trīsdesmit līdz divsimt
minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.
(3) Par šā panta pirmajā vai otrajā daļā paredzētajām
darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti vai ja tās izdarījusi personu grupa pēc
iepriekšējas vienošanās,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz astoņiem
gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu no piecdesmit līdz divsimt piecdesmit
minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas."
2. Papildināt XXII nodaļu ar 288.3, 288.4
un 288.5 pantu šādā redakcijā:
"288.3
pants. Nelikumīga dāvinājuma (ziedojuma) pieņemšana
(1) Par dāvinājuma (ziedojuma) pieņemšanu, ja lielā
apmērā pārsniegts dāvinājuma (ziedojuma) atļautais apmērs, par netieši vai
pastarpināti nodotu dāvinājumu (ziedojumu) pieņemšanu lielā apmērā vai par tādu
finanšu līdzekļu pieņemšanu lielā apmērā, kas nodoti bez pārskaitījuma
attiecīgās politiskās organizācijas (partijas) vai to apvienības bankas kontā,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz septiņiem
gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu no trīsdesmit līdz divsimt
minimālajām
mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.
(2) Par šā panta pirmajā daļā paredzētajām
darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti vai ja tās izdarījusi personu grupa pēc
iepriekšējas vienošanās,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz
astoņiem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu no piecdesmit līdz
divsimt piecdesmit minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas
konfiskācijas.
288.4 pants.
Pieprasīšana nelikumīgi finansēt politiskās organizācijas (partijas) vai politisko
organizāciju (partiju) apvienības
(1) Par pieprasīšanu lielā apmērā nelikumīgi finansēt
politiskās organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju)
apvienības
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz sešiem gadiem
vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu no trīsdesmit līdz divsimt
minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.
(2) Par šā panta pirmajā daļā paredzētajām
darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti vai ja tās izdarījusi personu grupa pēc
iepriekšējas vienošanās, vai ja tās saistītas ar izspiešanu,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim līdz
astoņiem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu no piecdesmit līdz
divsimt minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.
288.5 pants.
Personas atbrīvošana no kriminālatbildības par nelikumīgu politiskās
organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības finansēšanu
(1) Personu atbrīvo no kriminālatbildības par
nelikumīgu politiskās organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju
(partiju) apvienības finansēšanu, ja nelikumīga politiskās organizācijas
(partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības finansēšana saistīta
ar izspiešanu vai ja attiecīgā persona pēc politiskās organizācijas (partijas) vai
politisko organizāciju (partiju) apvienības
nelikumīgas finansēšanas labprātīgi paziņo par notikušo.
(2) Ar izspiešanu saprot politiskās organizācijas
(partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības finansēšanas pieprasīšanu,
kas saistīta ar draudiem kaitēt personas likumīgajām interesēm.
(3) Politiskās organizācijas (partijas) vai politisko
organizāciju (partiju) apvienības nelikumīgas finansēšanas atbalstītāju un
starpnieku atbrīvo no kriminālatbildības, ja viņš pēc politiskās organizācijas
(partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības nelikumīgas finansēšanas labprātīgi paziņo par notikušo."
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs
V.Dombrovskis
"Grozījumi
Krimināllikumā"
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru
kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem
dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašlaik nav diferencēta
atbildība par Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma
pārkāpumiem, jo par minētajiem pārkāpumiem neatkarīgi no dāvinājuma
(ziedojuma) apmēra paredzēta administratīvā atbildība, savukārt
Krimināllikumā noteikta atbildība tikai par politisko organizāciju (partiju)
finansēšanu, izmantojot starpniecību (288.2 pants). Nav paredzēta
kriminālatbildība par cita veida pārkāpumiem politisko organizāciju (partiju)
finansēšanas jomā, tai skaitā arī par nelikumīgu finansēšanu, kas izpaudusies
atļautā finansējuma apmēra pārsniegšanā, dāvinājuma (ziedojuma) netiešā
nodošanā vai finanšu līdzekļu
dāvināšanā (ziedošanā) bez pārskaitījuma attiecīgās politiskās organizācijas
(partijas) bankas kontā, ja tā izdarīta lielā apmērā. Tāpat nav paredzēta
kriminālatbildība par pieprasīšanu veikt politiskās organizācijas (partijas)
vai tās apvienības nelikumīgu finansēšanu lielā apmērā. Arī spēkā esošā Krimināllikuma
norma, kas paredz atbildību par grāmatvedības un statistiskās informācijas
noteikumu pārkāpšanu (217.pants), nav pilnībā piemērojama iepriekš minētajiem
gadījumiem, jo nav attiecināma uz specifiskiem partiju finansēšanas aspektiem
un šāda veida pārkāpumi atšķiras ar lielāku bīstamību sabiedrības un valsts
interesēm. Pastāvošā prakse
administratīvo pārkāpumu jomā liecina, ka Politisko organizāciju (partiju)
finansēšanas likums nereti tiek pārkāpts lielos apmēros, tādējādi būtiski
aizskarot sabiedrības intereses. Ne tikai starpniecība, finansējot politiskās
organizācijas (partijas) vai to apvienības, bet arī citi Politisko
organizāciju (partiju) finansēšanas likuma pārkāpumi var būtiski aizskart
sabiedrības intereses. Līdzīgi kā korupcijas gadījumā
arī politisko organizāciju finansēšana ir noziedzīgs nodarījums ar lielu
latentuma īpatsvaru. Lai veicinātu to atklāšanu, nepieciešams paredzēt, ka
personu, kurai pieprasīta politiskās organizācijas (partijas) vai tās
apvienības finansēšana vai šī finansēšana ir izspiesta, vai kura labprātīgi
paziņojusi par nelikumīgu finansēšanu, atbrīvo no kriminālatbildības |
|
||||||||||
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Grozījumu mērķis ir diferencēt
un pilnveidot atbildību par politisko organizāciju (partiju) finansēšanas
pārkāpumiem, nosakot kriminālatbildību par politisko organizāciju (partiju)
vai to apvienību nelikumīgu finansēšanu, kas izpaudusies atļautā finansējuma
apmēra pārsniegšanā, dāvinājuma (ziedojuma) netiešā nodošanā vai finanšu līdzekļu dāvināšanā
(ziedošanā) bez pārskaitījuma attiecīgās politiskās organizācijas (partijas)
bankas kontā, ja tā izdarīta lielā apmērā, par šādu dāvinājumu (ziedojumu)
pieņemšanu un par pieprasīšanu veikt politiskās organizācijas (partijas) vai
tās apvienības nelikumīgu finansēšanu lielā apmērā. Turklāt paredzēts
noteikt, ka personu, kas veikusi nelikumīgu politiskās organizācijas
(partijas) vai tās apvienības finansēšanu, atbrīvo no kriminālatbildības, ja
nelikumīga politiskās organizācijas (partijas) vai to apvienības finansēšana
pieprasīta vai izspiesta, vai persona pēc politiskās organizācijas (partijas)
vai tās apvienības nelikumīgas finansēšanas labprātīgi paziņojusi par
notikušo. Kā arī analogi Krimināllikuma 324.pantam par kukuļošanu sniegts
definējums izspiešanai. Šādas tiesību normas ļaus
izmeklēt Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma pārkāpumus,
izmantojot kriminālprocesuālās metodes |
|
||||||||||
4. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
|
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un
kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi,
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Veicinās likumu ievērošanu, ar laiku samazināsies
Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma pārkāpumi |
|
||||||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai
biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||||
Rādītāji |
2009.gads |
Turpmākie trīs gadi |
|
|||||||||
2010. |
2011. |
2012. |
|
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
|||||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
|||||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins
(ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot
anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to
būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms |
|||||||||||
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
|
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
2. Saistības pret citām valstīm un
starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu
veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula,
lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru
prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā
panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas
pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
||||||||||
|
|
|
||||||||||
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas
Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē
informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un
finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
||||
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo
partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir
notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
|
|||
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un
sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
|
|||
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas
pasākumi ir izmantoti |
Nav izmantoti |
|
|||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav notikušas |
|
|||
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
|||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs nodrošinās normatīvā akta
izpildi, paplašinot tā funkcijas |
|
|||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
Grozījumi pēc to pieņemšanas tiks publicēti
oficiālajos laikrakstos "Latvijas Vēstnesis" un "Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs" |
|
|||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības,
ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt
saskaņā ar Kriminālprocesa likumu |
|
|||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
|||
Iesniedzējs:
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs ______________________
V.Dombrovskis
Vizē:
Korupcijas novēršanas un
apkarošanas biroja priekšnieks
__________________N.Vilnītis
.05.09. 14:10
1172
A.Strīķeris
tālr. 67356165-231
alvils.strikeris@knab.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.37 |
2009.gada 2.jūnijā |
48.§
(2008) Likumprojekts "Grozījumi Krimināllikumā"
TA-479
___________________________________________________________
(A.Vilks, R.Vējonis, M.Segliņš, M.Riekstiņš, V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
2. Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
3. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir Ministru prezidents.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-37-0206-#48.doc
1