R ī
g ā
2009.gada 4.jūnijā Nr. 9/10-
Saeimas
Prezidijam
Sociālo un darba lietu komisija lūdz Saeimas Prezidiju ziņot un iekļaut kārtējās
Saeimas sēdes darba kārtībā Sociālo un darba lietu komisijas izstrādāto
likumprojektu Grozījumi Bezdarbnieku un
darba meklētāju atbalsta likumā
Komisija lūdz minēto likumprojektu nodot tikai Sociālo un darba
lietu komisijai.
Komisija lūdz virzīt minēto likumprojektu izskatīšanai pirmajā
lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas atbildīgajā komisijā un iekļaut to 11.jūnija
Saeimas sēdes darba kārtībā.
Komisija ierosina atzīt likumprojektu par steidzamu.
Pielikumā:
1)
likumprojekts
uz 2 lapām;
2)
anotācija
likumprojektam uz 11 lapām.
Priekšsēdētājas biedre S.Bendrāte
Izdarīt Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 12.nr.; 2004, 11.nr.;
2005, 8.nr.; 2006, 13.nr.; 2007, 15.nr.; 2009, 6.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 3. 1 panta pirmo daļu ar 5. un 6.punktu šādā
redakcijā:
5) apmācību
programmu nodrošināšana pieaugušo iesaistei mūžizglītībā;
6) apmācību programmu apguves
nodrošināšana bezdarba riskam pakļautām, strādājošām personām.
2. Papildināt 3.
1 pantu ar sesto un septīto daļu šādā redakcijā:
(6) Apmācību programmu
nodrošināšanu pieaugušo iesaistei mūžizglītībā organizē, lai dotu iespēju
pieaugušajiem papildināt un pilnveidot darba dzīvei nepieciešamās zināšanas un
prasmes.
(7) Apmācību programmu apguvi
bezdarba riskam pakļautām, strādājošām personām organizē, lai dotu iespēju
šādām personām pilnveidot savas profesionālās prasmes un iemaņas un veicinātu
ilgtspējīgu darba vietu saglabāšanu.
3. Papildināt 4.panta trešo daļu aiz vārdiem stipendijas piešķiršanas
ar vārdiem atlīdzināšanas un piedzīšanas.
5. Papildināt 12.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
(5) Personai, kura bezdarbnieka statusu zaudējusi šā panta pirmās
daļas 1., 2., 3. vai 11.punktā minēto iemeslu dēļ, ir tiesības pabeigt šī
likuma 3.panta pirmās daļas 1.punktā minētā aktīvā nodarbinātības pasākuma
laikā iesāktās apmācību programmas.
6. Papildināt 15.pantu ar septīto daļu šādā
redakcijā:
(7) Personai, kura darba meklētāja statusu
zaudējusi šā panta trešās daļas 1., 2. un 7. punktā minēto iemeslu dēļ, ir
tiesības pabeigt šā likuma 3.panta pirmās daļas 3.punktā minētā aktīvā
nodarbinātības pasākuma laikā iesāktās apmācību programmas.
7. Aizstāt 16.panta otrajā daļā tekstu 3.1
panta pirmajā daļā ar tekstu
3.1 panta pirmās daļas 1., 2., 3. un 4.punktā.
8. Papildināt 16.pantu ar (2.)1 un
(2.)2daļu šādā redakcijā:
(2.1) Šā panta pirmajā daļā noteiktās
tiesības un tiesības iesaistīties šā likuma 3.1panta pirmās daļas
5.punktā noteiktajā preventīvajā bezdarba samazināšanas pasākumā ir
darbspējīgai, bezdarba riskam pakļautai personai, kura atbilst šā likuma
2.panta otrās daļas prasībām, ir sasniegusi 25 gadu vecumu un atrodas darba
tiesiskajās attiecībās (izņemot valsts civildienesta ierēdņa statusā esoša
persona).
(2.2) Šā panta pirmajā daļā
noteiktās tiesības un tiesības iesaistīties šā likuma 3.1panta
pirmās daļas 6.punktā preventīvajā bezdarba samazināšanas pasākumā ir
darbspējīgai, bezdarba riskam pakļautai personai, kura atbilst šā likuma
2.panta otrās daļas prasībām, ir sasniegusi 15 gadu vecumu, nav sasniegusi
valsts vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu un kura darba tiesisko
attiecību ietvaros ilgtspējīgā darba vietā strādā nepilnu darba laiku (noteiktais
darba laiks ir īsāks par Darba likumā noteikto normālo dienas vai nedēļas darba
laiku) saistībā ar darba apjoma samazināšanos ekonomiskās krīzes vai
globalizācijas faktoru ietekmes dēļ.
(2.3) Persona, kura ir uzsākusi
dalību šā likuma 3.1panta pirmās daļas 5. un 6.punktā minētajos preventīvajos bezdarba
samazināšanas pasākumos, ir tiesības pabeigt pasākuma laikā iesāktās apmācību
programmas arī pēc darba tiesisko attiecību pārtraukšanas.
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā.
Likumprojekta
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Likumprojekts izstrādāts saskaņā ar
Ministru kabinetā 2009.gada 3.februārī apstiprinātā Latvijas ekonomikas un izaugsmes atjaunošanas
programmas ieviešanas rīcības plāna (prot.
Nr.9 48§) 33.2.4.apakšpunktā noteikto uzdevumu pilnveidot Bezdarbnieku un
darba meklētāju atbalsta likumā un Ministru kabineta 2008.gada 10.marta
noteikumos Nr.166 Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo
bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu
īstenotāju izvēles principiem (turpmāk MK noteikumi Nr.166) noteikto
aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu
regulējumu, lai pēc iespējas nodrošinātu elastīgāku un darba tirgus
situācijai atbilstošāku pakalpojumu
sniegšanu bezdarbniekiem, darba meklētājiem un bezdarba riskam
pakļautajām personām. |
|
|||||
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Ekonomiskās krīzes un globalizācijas faktoru ietekmes dēļ arvien
vairāk cilvēki nonāk bezdarba situācijā, paliekot ne tikai bez darba, bet arī
bez iztikas līdzekļiem (2009.gada
maijā bezdarbnieka statusā atradās jau 125 868 personas, bezdarba
līmenim sasniedzot jau 11,2 %), jo tikai apmēram pusei no personām, kuras
ieguvušas bezdarbnieka statusu, ir tiesības saņemt bezdarbnieka pabalstu. Arī
aktīvo nodarbinātības un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu klāsts
ierobežoto finanšu līdzekļu dēļ nav pieejams visiem Nodarbinātības valsts
aģentūras (turpmāk Aģentūra) klientiem - bezdarbniekiem, darba meklētājiem
un bezdarba riskam pakļautām personām. Iepriekš minētā iemesla dēļ, kā arī ņemot vērā darba tirgus
situācijas straujās izmaiņas un lai bezdarbniekiem, darba meklētājiem un
bezdarba riskam pakļautām personām
sniegtu pēc iespējas atbilstošākus un elastīgākus nodarbinātības
pasākumus, nepieciešams pārskatīt normatīvo regulējumu attiecībā par
aktīvajiem nodarbinātības un preventīvajiem bezdarba samazināšanas
pasākumiem, pilnveidojot efektīvākos un ieviešot jaunus nodarbinātības
pasākumus. Nodarbinātības pasākumu pārskatīšanas nepieciešamību uzsvērušas arī
starptautiskās institūcijas (Eiropas Komisija, Pasaules Banka,
Starptautiskais valūtas fonds un citas ES institūcijas). Tāpat Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā (turpmāk
Likums) nepieciešamas ieviest šādas
izmaiņas: 1. Šobrīd atbilstoši Likumam, personai, kura ir zaudējusi
bezdarbnieka vai darba meklētāja statusu, nav tiesības saņemt statusa laikā
pienākošos pakalpojumus, līdz ar to gadījumā, ja persona vairs neatbilst
statusa saglabāšanas kritērijiem, personai pakalpojumus tiek pārtraukts
sniegt. Iepriekš minētais nosacījums neļauj iespēju personai, kura, piemēram,
ir uzsākusi kādu apmācību programmu, iespēju to apgūt līdz galam un saņemt
dokumentu, kas apliecina konkrēto prasmju, iemaņu vai profesijas iegūšanu, kā
rezultātā netiek celta attiecīgās personas konkurētspēja darba tirgū un arī
valsts neefektīvi ir ieguldījusi finanšu
līdzekļus konkrētā cilvēka apmācībā. Līdz ar to nepieciešams Likumā
atrunāt iespēju personām atsevišķos gadījumos, kad persona ir rīkojusies pēc
labas ticības un pildījusi visus nepieciešamos pienākumus, pabeigt apmācību
programmas arī pēc attiecīgā statusa zaudēšanas. 2. Ministru kabinets 2009.gada 3.martā, pieņemot noteikumus Nr. 212
Noteikumi par bezdarbnieka stipendiju profesionālās apmācības,
pārkvalifikācijas un kvalifikācijas paaugstināšanas laikā un neformālās
izglītības ieguves laikā" (prot Nr.15, 14 §), Labklājības ministrijai uzdeva
sagatavot un līdz 2009.gada 1.septembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru
kabinetā grozījumu Likumā, papildinot Likuma 4.panta trešajā daļā ietverto
Ministru kabineta deleģējumu un paredzot, ka Ministru kabinets nosaka arī
bezdarbnieka stipendijas atlīdzināšanas un piedzīšanas kārtību. Minētais
uzdevums tika noteikts, ņemot vērā, ka apstiprinātajos Ministru kabineta
noteikumos tika iekļautas tiesību normas attiecībā par stipendijas
atlīdzināšanas un piedzīšanas kārtību, kas nav noteikts Likuma 4.panta
trešajā daļā. |
|
|||||
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta mērķis ir novērst šīs anotācijas I sadaļas
2.punktā minētās problēmas, attiecīgi izdarot grozījumus Likumā, kura mērķis
ir sniegt atbalstu bezdarbniekiem, darba meklētājiem un bezdarba riskam
pakļautajām personām, lai veicinātu to konkurētspēju darba tirgū. Ar likumprojektu t
iks veiktas šādas izmaiņas Likumā: 1. Tiks ieviesti jauni preventīvie bezdarba samazināšanas pasākumi: 1.1. apmācību
programmu nodrošināšana pieaugušo iesaistei mūžizglītībā, kura dos
iespēju pieaugušajiem papildināt un pilnveidot darba dzīvei nepieciešamās
zināšanas un prasmes. Pasākumā plānots iesaistīt darbspējīgu,
bezdarba riskam pakļautu personu, kura ir sasniegusi 25 gadu vecumu un
atrodas darba tiesiskajās attiecībās (izņemot valsts civildienesta ierēdņa
statusā esoša persona). Detalizētākus pasākuma organizēšanas un
finansēšanas jautājumus plānots noteikt MK noteikumos Nr.166, izdarot
attiecīgos grozījumus. Piemēram, plānots noteikt kritērijus, pēc
kuriem tiks noteikta personas prioritāte iesaistīties pasākumā: 1)izglītība ir iegūta pirms 10 gadiem; 2) pie pašreizējā darba devēja nodarbināts
ilgāk par pieciem gadiem; 3) ir noteikta invaliditāte; 4) ir divi vai vairāk apgādājamie;
5) darba devējs iesniegumā norādījis, ka vismaz gadu pēc apmācību
pabeigšanas turpinās darba tiesiskās attiecības ar personu utml. Tāpat attiecībā uz šo pasākumu plānots
pārņemt Vācijas pieredzi un pasākumu īstenotāju izvēlē piemērot apmācību
kuponu (vaučeru) metodi, kas dod tiesības pasākuma īstenotājus izglītības
iestādes izvēlēties pašai pasākumā iesaistītajai bezdarba riskam pakļautajai
personai, attiecīgi saņemot karjeras konsultanta atzinumu, kas apliecina
nepieciešamību iesaistīties konkrētās izglītības programmas apguvē, lai celtu
konkurētspēju darba tirgū; 1.2. apmācību programmu
apguves nodrošināšana bezdarba riskam pakļautām, strādājošām personām, kas dos iespēju šādām personām pilnveidot
savas profesionālās prasmes un iemaņas un veicinās ilgtspējīgu darba vietu
saglabāšanu. Pasākumā plānots iesaistīt darbspējīgu, bezdarba riskam pakļautu
personu, kura ir sasniegusi 15 gadu vecumu, bet nav sasniegusi valsts vecuma
pensijas piešķiršanai nepieciešamo vecumu un kura darba tiesisko attiecību
ietvaros ilgtspējīgā darba vietā strādā nepilnu darba laiku (noteiktais darba
laiks ir īsāks par Darba likumā noteikto normālo dienas vai nedēļas darba
laiku) saistībā ar darba apjoma samazināšanos ekonomiskās krīzes vai
globalizācijas faktoru ietekmes dēļ. Tāpat kā iepriekš minētajā pasākumā, detalizētākus pasākuma
organizēšanas un finansēšanas nosacījumus plānots noteikt MK noteikumos
Nr.166. Piemēram, atrunāt, ka pasākums tiks organizēts, ja tiks saņemts attiecīgs rakstisks iesniegums no darba
devēja, kurā darba devējs apliecinās, ka saistībā ar darba apjoma
samazināšanos ekonomiskās krīzes vai globalizācijas faktoru ietekmes dēļ ir
spiests samazināt konkrētajam darbiniekam darba laiku un apmācības
nepieciešamas ilgtspējīgas darba vietas saglabāšanai. Tāpat MK noteikumos
Nr.166 plānots iekļaut nosacījumu, ka pasākuma laikā apmācībai paredzētos
finanšu līdzekļus varēs izlietot
personas ikmēneša mācību pabalstam, pabalstu piešķirot proporcionāli
samazinātā darba laika apmēram, piemērojot valstī noteikto minimālo stundas
tarifa likmi, bet ne vairāk kā 50 % apmērā no valstī noteiktās minimālās
mēneša darba algas. Attiecīgais pasākums dos iespēju darba
devējam saglabāt esošo darba vietu, kuru ekonomiskās krīzes un globalizācijas
faktoru ietekmē darba devējam ir grūtības saglabāt un iegūt kvalificētāku
darbinieku, bet darbiniekam daļēji saņemt iztrūkstošās darba algas kompensāciju,
kas radusies darba laika un apjoma samazināšanas rezultātā, attiecīgi ceļot
arī savu konkurētspēju darba tirgū. Arī šajā pasākumā plānots pārņemt Vācijas
pieredzi un pasākumu īstenotāju izvēlē piemērot apmācību kuponu (vaučeru)
metodi. 2. Paplašināts Ministru
kabineta deleģējums, paredzot, ka
Ministru kabinets nosaka ne tikai bezdarbnieka stipendijas apmēru
profesionālās apmācības, pārkvalifikācijas un kvalifikācijas paaugstināšanas
laikā un neformālās izglītības ieguves laikā, kā arī stipendijas piešķiršanas
kārtību, bet arī bezdarbnieka stipendijas atlīdzināšanas un piedzīšanas
kārtību. 3. Noteiktas tiesības bezdarbniekam, darba
meklētājam un bezdarba riskam pakļautām personām pabeigt uzsāktās apmācību
programmas arī pēc bezdarbnieka, darba meklētāja vai bezdarba riskam
pakļautas personas statusa zaudēšanas. |
|
|||||
4. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
|
|||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||
1. Vispārēja ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Ieviešot likumprojektā paredzētos preventīvos bezdarba
samazināšanas pasākumus, tiks celta
darbspējīgo iedzīvotāju konkurētspēja darba tirgū, atsevišķos gadījumos tiks
saglabātas ilgtspējīgas darba vietas, kuras pakļautas ekonomiskās krīzes vai globalizācijas
faktoru ietekmei. Ņemot vērā, ka preventīvo bezdarba samazināšanas pasākuma
ietvaros finansiālu guvumu gūst darbinieks bezdarba riskam pakļauta
persona, nevis darba devējs, likumprojektam nav tiešas ietekmes uz
sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām. |
|
|||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Ieviešot likumprojektā paredzētos preventīvos bezdarba
samazināšanas pasākumus, tiks celta
darbspējīgo iedzīvotāju konkurētspēja darba tirgū, tādējādi veicinot lielāku
investīciju piesaisti Latvijai nākotnē. Piešķirot mācību pabalstu personām,
kas ekonomiskās krīzes un globalizācijas faktoru ietekmes dēļ strādā nepilnu
darba laiku (darba laiks ir īsāks par Darba likumā noteikto normālo darba
laiku) atsevišķos gadījumos noturēs darbinieka palikšanu konkrētajā darba
vietā un uzņēmumam iespēju strādāt iepriekšējā režīmā. |
|
|||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi,
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav
attiecināms. |
|
|||||
4. Ietekme uz administratīvajām
procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
|
|||||
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Likumprojekts paredz lielākas iespējas strādājošām personām,
kuras ir pakļautas bezdarba iestāšanās riskam, saņemt preventīvos bezdarba
samazināšanas pasākumus, kas veicina šo personu tālākizglītošanos un
konkurētspēju darba tirgū, radot lielāku iespēju saglabāt jau esošo
ilgtspējīgo darba vietu. Likumprojektā paredzētie pasākumi attiecas uz
personām, kuras vistiešāk skar ekonomiskās krīzes un globalizācijas faktoru
radītās sekas darba laika samazināšana vai darba vietas zaudēšana
nepietiekošas izglītības dēļ. Likumprojektā paredzēto
preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu īstenošanas rezultātā
pasākumā iesaistītajām personām tiks nodrošināta lielāka iespēja saglabāt
esošās darba vietas, novēršot bezdarba iestāšanās risku. |
|
|||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms. |
|
|||||
7. Cita ietekme |
Nav
attiecināms. |
|
|||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
2009. gads |
Turpmākie trīs gadi |
|||||
2010.gads |
2011.gads |
2012.gads |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi
no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
0 0 0 |
0 0 0 |
0 0 0 |
0 0 0 |
|||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets: tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi: 2.1.1. Finanšu ministrijas valsts pamatbudžeta
41.08.00 apakšprogramma Finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu
un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu
īstenošanai; 2.1.2. Labklājības ministrijas valsts pamatbudžeta
07.13.00. apakšprogrammas Eiropas Sociālā fonda (ESF) projektu īstenošana
(2007 2013) 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
0 -
1 812,8 + 1 812,8 0 0 |
0 -
4 714,0 +4
714,0 0 0 |
0 -
3 989,4 +3
989,4 0 0 |
0 -2
901,1 +2
901,1 0 0 |
|||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams,
detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Likumprojektā paredzētajiem jaunajiem preventīvajiem bezdarba samazināšanas
pasākumiem nav finansiālas ietekmes uz valsts budžetu, jo pasākumiem
nepieciešamais finansējums 2007. 2013.gada plānošanas periodam 15 412
043 Ls (preventīvā bezdarba samazināšanas pasākumam Apmācību programmu
nodrošināšana pieaugušo iesaistei mūžizglītībā kopējais finansējums
5 441 400 Ls un preventīvā bezdarba samazināšanas pasākumam
Apmācību programmu apguves nodrošināšana bezdarba riskam pakļautām,
strādājošām personām 9 970 643 Ls) no Finanšu ministrijas 41.08.00
apakšprogrammas Finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un
pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu
īstenošanai tiks pārdalīts uz
Labklājības ministrijas valsts pamatbudžeta 07.13.00. apakšprogrammu Eiropas
Sociālā fonda (ESF) projektu īstenošana (2007 2013). Aprēķins 2009.gadam: Preventīvā bezdarba samazināšanas pasākuma Apmācību programmu
apguves nodrošināšana bezdarba riskam pakļautām, strādājošām personām
kopējais finansējums ir 1 812 840
Ls. Preventīvais bezdarba samazināšanas pasākums Apmācību programmu
nodrošināšana pieaugušo iesaistei mūžizglītībā 2009.gadā netiks īstenots. Aprēķins 2010.gadam: Preventīvo bezdarba samazināšanas
pasākumu kopējais finansējums ir 4 713 960 Ls, tai skaitā: 1)
preventīvajam
bezdarba samazināšanas pasākumam Apmācību programmu apguves nodrošināšana
bezdarba riskam pakļautām, strādājošām personām 3 625 680 Ls; 2)
preventīvais
bezdarba samazināšanas pasākums Apmācību programmu nodrošināšana pieaugušo
iesaistei mūžizglītībā 1 088 280 Ls . Aprēķins 2011.gadam: Preventīvo bezdarba samazināšanas
pasākumu kopējais finansējums ir 3 989 400 Ls, tai skaitā: 1)
preventīvajam
bezdarba samazināšanas pasākumam Apmācību programmu apguves nodrošināšana
bezdarba riskam pakļautām, strādājošām personām 1 812 840 Ls ; 2) preventīvais bezdarba samazināšanas pasākums
Apmācību programmu nodrošināšana pieaugušo iesaistei mūžizglītībā
2 176 560 Ls. Aprēķins 2012.gadam: Preventīvo bezdarba samazināšanas
pasākumu kopējais finansējums ir 2 901 120 Ls, tai skaitā: 1)
preventīvajam
bezdarba samazināšanas pasākumam Apmācību programmu apguves nodrošināšana
bezdarba riskam pakļautām, strādājošām personām 1 812 840 Ls ; 2) p
reventīvais bezdarba samazināšanas pasākums
Apmācību programmu nodrošināšana pieaugušo iesaistei mūžizglītībā
1 088 280 Ls. Pavisam kopā no 2009.gada līdz 2012.gadam kopējais finansējums abu
preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanai ir 13 417 320 Ls , tai skaitā: 1)
preventīvajam
bezdarba samazināšanas pasākumam Apmācību programmu apguves nodrošināšana
bezdarba riskam pakļautām, strādājošām personām 9 064 200 Ls ; 2) preventīvais bezdarba samazināšanas pasākums
Apmācību programmu nodrošināšana pieaugušo iesaistei mūžizglītībā 4 353 120
Ls . |
||||||
6. Cita informācija |
Likumprojekta īstenošana 2009.gadā un turpmākajos trīs gados
tiks nodrošināta Labklājības ministrijai piešķirto Eiropas Savienības
struktūrfondu līdzekļu ietvaros. |
||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā
sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Pēc likumprojekta spēkā stāšanās grozījumi nepieciešami MK
noteikumos Nr.166, kā arī nepieciešams izstrādāt divus jaunus Ministru
kabineta noteikumus attiecībā uz Eiropas Savienības struktūrfondu darbības programmas Cilvēkresursi un nodarbinātība papildinājuma 1.3.1.1.5. apakšaktivitātes Atbalsts
bezdarba riskam pakļauto personu apmācībai un darbības
programmas Cilvēkresursi un nodarbinātība papildinājuma
1.2.2.1.2.apakšaktivitātes "Atbalsts Mūžizglītības politikas
pamatnostādņu īstenošanai" ieviešanu. Labklājības ministrija ir atbildīga par iepriekš minēto normatīvo
aktu sagatavošanu un minētos noteikumu projektus izstrādās līdz 2009.gada
1.jūlijam. |
2. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav
attiecināms. |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav
attiecināms. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav
attiecināms. |
||
2.tabula |
|||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta
Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem
katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
Nav attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu
projektiem |
Nav attiecināms. |
||
6. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības
un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas
ir notikušas |
2009.gada 2.martā Labklājības ministrijā tika rīkota diskusija par iespējamiem
bezdarba problēmu risinājumiem, kur piedalījās Latvijas Darba devēju konfederācijas, Latvijas Pašvaldību
savienības, Latvijas Personāla vadīšanas
asociācijas, Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas, Ekonomikas
ministrijas, Zemkopības ministrijas, Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministrijas, Finanšu ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas,
Labklājības ministrijas, Nodarbinātības valsts aģentūras, kā arī vairāku
komersantu (darba devēji) pārstāvji. Jautājums ir skatīts arī regulārajās Aģentūras konsultatīvās padomes
sēdēs, kuras sastāvā ir iekļauti pārstāvji no Latvijas Darba devēju
konfederācijas, Invalīdu un viņu draugu apvienība Apeirons u.c. |
||
2. Kāda ir šo pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
2009.gada 2.martā rīkotās diskusijas par iespējamiem bezdarba
problēmu risinājumiem un Aģentūras konsultatīvās padomes sēdes laikā tika
pausts atbalsts nodarbinātības pasākumu ieviešanai, kas dotu iespējas
darbiniekiem, kas strādā nepilnu darba laiku, kā daļēju kompensāciju
samazinātajam darba laika un algas apjomam saņemt Aģentūras organizētos
apmācības pasākumus, kā arī tika uzsvērta nepieciešamība ieviest
nodarbinātības pasākumus, kas nodrošina personu tālākizglītošanos un ceļ
personas konkurētspēju darba tirgū. Likumprojektā iekļauti preventīvie
bezdarba samazināšanas pasākumi, ņemot vērā diskusijā sniegtos priekšlikumus. |
||
3. Kāds konsultāciju veids un
sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanai izmantotas publikācijas plašsaziņas
līdzekļos (TV, presē, internetā, radio). |
||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
2009.gada 2.marta diskusija par iespējamiem bezdarba problēmu
risinājumiem ar šīs anotācijas VI sadaļā 1.punktā minētajiem ekspertiem tika
rīkota likumprojekta izstrādes sākumposmā.
|
||
5. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta īstenošanu nodrošinās Aģentūra. Likumprojekta pieņemšana
nepaplašinās ne Aģentūras, ne
izglītības iestāžu, kuras veic bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba
riskam pakļauto personu apmācību, līdzšinējās funkcijas. Likumprojekta izpilde
iespējama uzreiz pēc tā pieņemšanas. |
||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc tā
pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, kā arī
interneta portālā www.likumi.lv. Par
likumprojektu tiks sagatavotas un
publicētas vairākas publikācijas sabiedriskajos plašsaziņas līdzekļos, kā arī
Aģentūras mājas lapā: www.nva.gov.lv . |
||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Nav attiecināms. |
||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
||