Rīgā
03.06.2009. Nr.90/TA-1752, TA-1564
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru
kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību
kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"". Likumprojektu izstrādāja
Valsts kanceleja un Ekonomikas ministrija (atbildīgās amatpersonas - Blumers
67082946, girts.blumers@mk.gov.lv un Lore 67013207, kaspars.lore@em.gov.lv).
Minēto likumprojektu lūdzam atzīt par steidzamu.
Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 10 lp.
2. Likumprojekta
anotācija uz 11 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 26.maija sēdes protokola Nr.33 68.§ izraksts uz 1 lp.
4. Ministru kabineta 2009.gada 26.maija sēdes protokola Nr.33 69.§ izraksts uz 2 lp.
Ministru prezidents,
bērnu,
ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību
kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"
Izdarīt likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām" (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 21.nr.; 2003, 6., 15.nr.; 2004,
18., 23.nr.; 2005, 2., 15.nr.; 2006, 24.nr.; 2008, 1.nr.; 2009, 2., 6.nr.;
Latvijas Vēstnesis, 2009, 47., 78.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 1.panta pirmo daļu ar 9. un 10.punktu
šādā redakcijā:
"9) valsts
kapitālsabiedrības kontrolēta kapitālsabiedrība kapitālsabiedrība,
kurā valsts kapitālsabiedrībai vai valsts kontrolētai kapitālsabiedrībai ir
izšķirošā ietekme Koncernu likuma izpratnē, nodrošinot valstij izšķirošu ietekmi
netiešā veidā;
10) pašvaldības
kapitālsabiedrības kontrolēta kapitālsabiedrība kapitālsabiedrība, kurā
pašvaldības kapitālsabiedrībai vai pašvaldības kontrolētai kapitālsabiedrībai
ir izšķirošā ietekme Koncernu likuma izpratnē, nodrošinot pašvaldībai izšķirošu
ietekmi netiešā veidā."
2. 2.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Šis likums regulē tādas valsts
kapitālsabiedrības, pašvaldības kapitālsabiedrības,
valsts kontrolētas kapitālsabiedrības, pašvaldības kontrolētas kapitālsabiedrības,
valsts kapitālsabiedrības kontrolētas kapitālsabiedrības, pašvaldības kapitālsabiedrības kontrolētas kapitālsabiedrības,
valstij un pašvaldībai vai minētajām personām kopīgi piederošas
kapitālsabiedrības darbību, kura izveidota, lai nodrošinātu publiskas
personas komercdarbību privāto tiesību jomā saskaņā
ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, un ierakstīta komercreģistrā atbilstoši
Komerclikuma noteikumiem.";
papildināt otro daļu ar 7.punktu šādā reakcijā:
"7) tiek
veidotas padomes un valdes un noteikta atlīdzība valdes un padomes locekļiem
privātā kapitālsabiedrībā, kurā simt procentu no kapitāla daļām vai balsstiesīgajām
akcijām kopīgi pieder vairākām
pašvaldībām vai valstij un pašvaldībai vai vairākām pašvaldībām.";
izteikt
trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Šis likums neregulē kārtību, kādā tiek
atsavinātas valsts vai pašvaldības
kapitālsabiedrībai piederošās kapitāla daļas citās sabiedrībās, kā arī kārtību,
kādā tiek pārvaldītas privātajai kapitālsabiedrībai piederošās kapitāla daļas
citās sabiedrībās."
3. Papildināt A sadaļas I nodaļu ar 2.1 pantu šādā redakcijā:
"2.1 pants. Kapitālsabiedrību
dibināšanas pamats
Valsts un pašvaldības ir tiesīgas dibināt
kapitālsabiedrības Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.pantā minētajos
gadījumos."
4. Papildināt
3.pantu ar sesto un septīto daļu šādā redakcijā:
"(6) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā valsts kapitālsabiedrību kontrolētās kapitālsabiedrības,
kā arī privātās kapitālsabiedrības, kurās visas kapitāla daļas vai
balsstiesīgās akcijas kopīgi pieder vairākām pašvaldībām vai valstij un
pašvaldībai vai vairākām pašvaldībām, iemaksā valsts un pašvaldību budžetā
dividendēs izmaksājamo
peļņas daļu (procentos no sabiedrības tīrās peļņas), kā arī minimālo dividendēs izmaksājamo peļņas daļu (procentos no sabiedrības
tīrās peļņas).
(7) Pašvaldības dome nosaka kārtību, kādā pašvaldības kapitālsabiedrība nodrošina pašvaldību
kapitālsabiedrību kontrolēto kapitālsabiedrību dividendēs izmaksājamās peļņas daļas (procentos no sabiedrības
tīrās peļņas) ieskaitīšanu pašvaldību budžetā, kā arī minimālo dividendēs
izmaksājamo peļņas daļu (procentos no sabiedrības tīrās peļņas)."
5. Izteikt
6.pantu šādā redakcijā:
"6.pants. Pašvaldības kapitāla daļu nodošana
valstij vai citai pašvaldībai
(1) Pašvaldības kapitāla daļas privātajā kapitālsabiedrībā
var nodot bez atlīdzības valsts vai citas pašvaldības īpašumā ar pašvaldības
domes (padomes) lēmumu, ievērojot
Komerclikumu un attiecīgās privātās kapitālsabiedrības statūtus.
(2) Pašvaldības kapitāla
daļas pašvaldības kapitālsabiedrībā var nodot bez atlīdzības valsts vai citas
pašvaldības īpašumā ar pašvaldības domes (padomes) lēmumu.
(3) Pašvaldības kapitāla daļas var nodot valsts īpašumā,
ja Ministru kabinets ir izteicis šādu lūgumu un pieņēmis attiecīgu protokollēmumu.
(4) Pašvaldības kapitāla daļas
var nodot citas pašvaldības īpašumā, ja attiecīgā pašvaldība ir izteikusi šādu
lūgumu un pieņēmusi attiecīgu lēmumu.
(5) Pašvaldības
kapitāla daļu nodošanai valsts vai citas pašvaldības īpašumā netiek piemēroti šā likuma
noteikumi par privatizāciju un atsavināšanu."
6. Izteikt
7.pantu šādā redakcijā:
"7.pants. Izšķirošās ietekmes
iegūšana
(1) Lēmumu par valsts
izšķirošās ietekmes iegūšanu kapitālsabiedrībā pieņem Ministru kabinets, bet
lēmumu par pašvaldības izšķirošās ietekmes iegūšanu kapitālsabiedrībā pieņem
pašvaldības dome.
(2) Lēmumu par valsts
kapitālsabiedrības izšķirošās ietekmes iegūšanu citā kapitālsabiedrībā pieņem
Ministru kabinets, bet lēmumu par pašvaldības kapitālsabiedrības izšķirošās
ietekmes iegūšanu citā šīs pašvaldības kapitālsabiedrībā pieņem pašvaldības
dome.
(3) Lēmumu par valsts
kapitālsabiedrības izšķirošās ietekmes iegūšanu pašvaldības kapitālsabiedrībā
pieņem Ministru kabinets, ja šīs kapitālsabiedrības kapitāla daļu turētājs ir
izteicis šādu lūgumu un attiecīgās pašvaldības dome ir devusi piekrišanu, bet
lēmumu par pašvaldības kapitālsabiedrības izšķirošās ietekmes iegūšanu valsts
kapitālsabiedrībā pieņem šīs pašvaldības dome, ja Ministru kabinets ir devis
piekrišanu un pieņēmis attiecīgu protokollēmumu.
(4) Valsts vai
pašvaldības kapitālsabiedrības savā starpā drīkst slēgt Koncernu likumā
paredzēto pārvaldes līgumu vai pārvaldes un peļņas nodošanas līgumu. Lēmumu par
koncerna līguma noslēgšanu un grozīšanu pieņem attiecīgi Ministru kabinets vai
pašvaldības dome.''
7. Izteikt 8.pantu šādā
redakcijā:
''8.pants. Izšķirošās ietekmes izbeigšana
(1) Lēmumu par valsts izšķirošās ietekmes izbeigšanu kapitālsabiedrībā
pieņem Ministru kabinets, bet lēmumu par pašvaldības izšķirošās ietekmes
izbeigšanu kapitālsabiedrībā pieņem pašvaldības dome.
(2) Lēmumu par valsts kapitālsabiedrības izšķirošās ietekmes izbeigšanu
citā kapitālsabiedrībā pieņem Ministru kabinets, bet lēmumu par pašvaldības
kapitālsabiedrības izšķirošās ietekmes izbeigšanu citā šīs pašvaldības kapitālsabiedrībā
pieņem pašvaldības dome.
(3) Lēmumu par koncerna līguma izbeigšanu valsts vai pašvaldību
kapitālsabiedrībās un privātajās kapitālsabiedrībās pieņem attiecīgi Ministru
kabinets vai pašvaldības dome."
8. 64.pantā:
svītrot
otrās daļas 1.punktu;
papildināt
pantu ar 2.1 un 2.2 daļu šādā redakcijā:
"(21) Valsts
kapitālsabiedrības valdei nepieciešama Ministru kabineta iepriekšēja piekrišana
līdzdalības iegūšanai citā sabiedrībā, līdzdalības palielināšanai vai
samazināšanai.
(22)
Pašvaldību kapitālsabiedrības valdei nepieciešama pašvaldības domes iepriekšēja
piekrišana līdzdalības iegūšanai citā sabiedrībā, līdzdalības palielināšanai
vai samazināšanai."
9. 98.pantā:
svītrot
otrās daļas 1.punktu;
papildināt
pantu ar 2.1 un 2.2 daļu šādā redakcijā:
"(21)
Valsts kapitālsabiedrības valdei nepieciešama Ministru kabineta iepriekšēja
piekrišana līdzdalības iegūšanai citā sabiedrībā, līdzdalības palielināšanai
vai samazināšanai.
(22)
Pašvaldību kapitālsabiedrības valdei nepieciešama pašvaldības domes iepriekšēja
piekrišana līdzdalības iegūšanai citā sabiedrībā, līdzdalības palielināšanai
vai samazināšanai."
10. Papildināt likumu ar 99.1
un 99.2 pantu šādā redakcijā:
"99.1 pants. Kapitālsabiedrības likvidācija, ja
kapitālsabiedrībai ir deleģēta valsts pārvaldes uzdevumu izpilde
(1) Lēmumu
par valsts kapitālsabiedrības darbības izbeigšanu un deleģēto valsts pārvaldes
uzdevumu nodošanu iestādei
pieņem Ministru kabinets, pamatojoties uz attiecīgās nozares ministra
priekšlikumu.
(2) Lēmumu
par pašvaldības kapitālsabiedrības darbības izbeigšanu un deleģēto valsts
pārvaldes uzdevumu nodošanu iestādei
pieņem pašvaldības dome.
(3) Lēmumu
par kapitālsabiedrības darbības izbeigšanu un deleģēto valsts pārvaldes
uzdevumu nodošanu iestādei publicē
laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un paziņo visiem zināmajiem
kapitālsabiedrības kreditoriem.
(4) Kapitālsabiedrības
kreditori triju mēnešu laikā pēc šā panta ceturtajā daļā minētā lēmuma
publicēšanas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" ir tiesīgi pieteikt likvidatoram
savus prasījumus.
(5)
Kapitālsabiedrības kreditoru prasījumi, kas nav pieteikti saskaņā ar šā panta ceturto
daļu, netiek nodrošināti un apmierināti.
99.2 pants. Lēmums par kapitālsabiedrības
likvidāciju un deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu nodošanu iestādei
Papildus Komerclikuma noteikumiem lēmumā par kapitālsabiedrības darbības
izbeigšanu un deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu nodošanu iestādei nosaka:
1) kapitālsabiedrības darbības izbeigšanas mērķi un iestādi, kurai
tiks nodota valsts pārvaldes uzdevumu izpilde;
2) darbības izbeigšanas nosacījumus;
3) termiņu, kādā valsts pārvaldes uzdevumi nododami iestādei;
4) uzdevumus tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestādēm lēmuma izpildes
nodrošināšanai;
5) saistības, kuru pārņemšana ir nepieciešama turpmākai valsts pārvaldes
uzdevumu izpildes nodrošināšanai;
6) finanšu resursus un
mantu, kas nepieciešama valsts pārvaldes uzdevumu izpildei."
11. Izteikt
104.panta ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Mantu, kas nav nepieciešama
kreditoru prasījumu apmierināšanai, likvidators
nav tiesīgs pārdot, ja vien lēmumā par kapitālsabiedrības darbības
izbeigšanu nav noteikts citādi."
12. Izteikt
131.pantu šādā redakcijā:
Valsts vai pašvaldības
kapitālsabiedrība, nepārdodot kapitāla daļas, var kļūt par privāto
kapitālsabiedrību:
1) palielinot
kapitālsabiedrības pamatkapitālu ar īpašu mērķi (132.pants);
2) reorganizējot
kapitālsabiedrību (133.pants);
3) nododot valsts vai pašvaldību kapitāla daļas bez atlīdzības
attiecīgi valstij vai pašvaldībai (5. un 6.pants)."
13. Izteikt
133.pantu šādā redakcijā:
"133.pants. Kapitālsabiedrības
reorganizācijas veidi
Reorganizācijas ceļā kapitālsabiedrība var kļūt par privāto kapitālsabiedrību:
1) pievienojot kapitālsabiedrību (turpmāk šajā sadaļā kapitālsabiedrības
pievienošana);
2) pievienojoties kapitālsabiedrībai (turpmāk šajā sadaļā pievienošanās
kapitālsabiedrībai);
3) saplūstot ar kapitālsabiedrību (turpmāk šajā
sadaļā saplūšana ar kapitālsabiedrību);
4) sadalot kapitālsabiedrību, ja iegūstošā kapitālsabiedrība jau ir privātā
kapitālsabiedrība (turpmāk šajā sadaļā pievienošanās privātajai kapitālsabiedrībai
sadalīšanas rezultātā)."
14. Izteikt I sadaļas VI nodaļu šādā redakcijā:
"VI nodaļa. Valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrības
reorganizācija par privāto kapitālsabiedrību
150.pants. Reorganizācijā
iesaistītās kapitālsabiedrības
(1) Reorganizācijas
procesā var iesaistīt tikai sabiedrības ar ierobežotu atbildību un akciju
sabiedrības.
(2) Pievienošanas procesā iegūstošā sabiedrība ir valsts
vai pašvaldības kapitālsabiedrība, bet pievienojamā sabiedrība ir kapitālsabiedrība,
kura tiek pievienota.
(3) Pievienošanās procesā pievienojamā sabiedrība ir valsts
vai pašvaldības kapitālsabiedrība, bet iegūstošā sabiedrība ir kapitālsabiedrība,
kurai pievienojas.
(4) Saplūšanas procesā pievienojamās
sabiedrības ir valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības vai valsts un pašvaldību
kapitālsabiedrības un privātā kapitālsabiedrība, bet iegūstošā sabiedrība ir jaundibināmā
kapitālsabiedrība.
(5) Pievienošanās
privātajai sabiedrībai sadalīšanas rezultātā ir process, kurā valsts vai
pašvaldības kapitālsabiedrība ir sadalāmā sabiedrība un sadalītā sabiedrība ir
pievienojamā sabiedrība, bet iegūstošā sabiedrība ir privātā kapitālsabiedrība.
151.pants. Lēmums par
reorganizācijas uzsākšanu
(1) Pamatojoties uz kapitāla daļu turētāja
ierosinājumu un attiecīgā ministra priekšlikumu, Ministru kabinets izdod rīkojumu par
valsts kapitālsabiedrības reorganizācijas uzsākšanu, nosakot, kuru
kapitālsabiedrību var pievienot valsts kapitālsabiedrībai.
(2) Pašvaldības dome pieņem
lēmumu par pašvaldības kapitālsabiedrības reorganizāciju,
nosakot, kuru kapitālsabiedrību var pievienot pašvaldības kapitālsabiedrībai.
(3) Pamatojoties
uz kapitāla daļu turētāja ierosinājumu un attiecīgā ministra priekšlikumu, Ministru
kabinets izdod rīkojumu par valsts kapitālsabiedrības reorganizācijas
uzsākšanu, nosakot, kurai kapitālsabiedrībai var pievienot valsts
kapitālsabiedrību.
(4) Pašvaldības dome pieņem
lēmumu par pašvaldības kapitālsabiedrības reorganizāciju,
nosakot, kurai kapitālsabiedrībai var pievienot pašvaldības kapitālsabiedrību.
(5) Pamatojoties uz kapitāla daļu turētāja
ierosinājumu un attiecīgā ministra priekšlikumu, Ministru kabinets izdod rīkojumu par
valsts kapitālsabiedrības reorganizācijas uzsākšanu, nosakot, ar kuru
kapitālsabiedrību saplūdīs valsts kapitālsabiedrība.
(6) Pašvaldības dome pieņem
lēmumu par pašvaldības kapitālsabiedrības reorganizāciju, nosakot, ar kuru
kapitālsabiedrību saplūdīs pašvaldības kapitālsabiedrība.
(7) Pamatojoties
uz kapitāla daļu turētāja ierosinājumu un attiecīgā ministra priekšlikumu, Ministru
kabinets izdod rīkojumu par valsts sabiedrības reorganizācijas uzsākšanu,
nosakot, kurai kapitālsabiedrībai var pievienot valsts kapitālsabiedrību tās
sadalīšanas rezultātā.
(8) Pašvaldības dome pieņem
lēmumu par pašvaldības kapitālsabiedrības reorganizāciju,
nosakot, kurai kapitālsabiedrībai var pievienot pašvaldības kapitālsabiedrību
tās sadalīšanas rezultātā.
152.pants. Reorganizācijas nosacījumi
Ministru kabinets un pašvaldības dome ir tiesīga
noteikt reorganizācijas nosacījumus. Ja, reorganizējot valsts vai pašvaldību
kapitālsabiedrību, izveidojas privāta kapitālsabiedrība, kurā
kapitāla daļas vai akcijas pieder vairākām pašvaldībām vai valstij un
pašvaldībai vai vairākām pašvaldībām, par reorganizācijas nosacījumiem
kapitālsabiedrību dibinātāji vienojas pirms lēmuma pieņemšanas par
reorganizācijas uzsākšanu.
153.pants. Reorganizācijas kārtība
(1) Reorganizācija
notiek saskaņā ar Komerclikuma noteikumiem, ievērojot šā likuma noteikumus.
(2) Reorganizācijas
līgumā papildus norādāms termiņš, kad sasaucama privātās kapitālsabiedrības
dalībnieku (akcionāru) sapulce. Ja valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrība
tiek reorganizēta pievienošanās vai saplūšanas rezultātā vai pievienojot to
kapitālsabiedrībai sadalīšanās rezultātā, reorganizācijas līgumā papildus
norādāmi valsts vai pašvaldības kapitāla daļas turētāja pārstāvji privātās
kapitālsabiedrības valdē un padomē (ja tāda ir).
(3) Reorganizācijas līguma projektam pievienojams privātās kapitālsabiedrības
statūtu grozījumu projekts un pilns statūtu teksts ar grozījumiem.
(4) Valsts vai
pašvaldības kapitālsabiedrība var nesagatavot reorganizācijas prospektu.
(5) Komerclikumā
paredzēto lēmumu par valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrības
reorganizāciju (343.pants) pieņem un reorganizācijas līgumu paraksta kapitāla
daļu turētājs.
(6) Valsts vai
pašvaldības kapitāla daļu turētāja lēmumu par reorganizāciju tiesā nevar apstrīdēt Komerclikuma 346.panta
pirmajā daļā minētās personas.
(7) Kapitālsabiedrības
valde reorganizācijas līgumā noteiktajā termiņā sasauc tās privātās
kapitālsabiedrības dalībnieku (akcionāru) sapulci, kura izveidosies
reorganizācijas rezultātā. Sapulce apstiprina privātās kapitālsabiedrības
statūtus, ievēlē pārraudzības institūciju un izpildinstitūciju un veic citas
likumā paredzētās darbības. Privātās kapitālsabiedrības statūti apstiprināmi ar
ne mazāk kā trim ceturtdaļām no klātesošo balsu skaita, un uz šādu sapulci
attiecināmi šā likuma noteikumi, kas reglamentē attiecīgā veida kapitālsabiedrības
dalībnieku (akcionāru) sapulces sasaukšanu un norisi. Dalībnieku (akcionāru)
sapulces protokolā norādāmi tie dalībnieki (akcionāri), kuri balsojuši pret
statūtu apstiprināšanu.
(8) Papildus Komerclikumā
minētajiem dokumentiem, kas iesniedzami komercreģistra iestādei, lai tiktu
izdarīts ieraksts par reorganizāciju, kapitālsabiedrība iesniedz arī šā likuma
151.pantā minēto Ministru kabineta rīkojumu vai pašvaldības domes (padomes) lēmumu."
15. Papildināt likumu ar J sadaļu šādā redakcijā:
"J
sadaļa. Valdes un padomes veidošana sabiedrībā,
kurā simt procentu no kapitāla daļām vai balsstiesīgajām akcijām kopīgi
pieder vairākām pašvaldībām vai valstij un pašvaldībai vai vairākām pašvaldībām
154.pants. Komerclikuma piemērošanas
nosacījumi
Sabiedrība, kurā simt procentu no kapitāla daļām vai
balsstiesīgajām akcijām kopīgi pieder vairākām pašvaldībām vai valstij un
pašvaldībai vai vairākām pašvaldībām, darbojas
atbilstoši Komerclikumam, ja šajā nodaļā
nav noteikts citādi.
155.pants. Padome
(1) Sabiedrībā ar ierobežotu atbildību, kurā simt procentu no kapitāla daļām kopīgi pieder
vairākām pašvaldībām vai valstij un pašvaldībai vai vairākām pašvaldībām,
padome netiek veidota.
(2) Akciju
sabiedrībā, kurā simt procentu no balsstiesīgajām akcijām kopīgi pieder
vairākām pašvaldībām vai valstij un pašvaldībai vai vairākām pašvaldībām,
padome tiek veidota tikai tad, ja sabiedrības finanšu gada rādītāji atbilst
vismaz divām no šā likuma 89.panta pirmajā daļā minētajām pazīmēm.
(3) Sabiedrības apgrozījuma, bilances kopsummas un darbinieku skaita
noteikšanas kārtību nosaka saskaņā ar šā likuma 89.panta 1.1 daļu.
(4) Akciju sabiedrībā, kurā simt
procentu no balsstiesīgajām akcijām kopīgi pieder vairākām pašvaldībām vai
valstij un pašvaldībai vai vairākām pašvaldībām, padomes sastāvā ir trīs locekļi. Padomes locekļus ieceļ un atsauc
akcionāru sapulce.
(5) Tādas sabiedrības padomes loceklis, kurā simt
procentu no kapitāla daļām vai balsstiesīgajām akcijām kopīgi pieder vairākām
pašvaldībām vai valstij un pašvaldībai vai vairākām pašvaldībām, vienlaicīgi var būt par padomes vai valdes locekli ne vairāk kā divās privātajās,
valsts vai pašvaldību kapitālsabiedrībās.
(6) Sabiedrībā, kurā simt
procentu no kapitāla daļām vai balsstiesīgajām akcijām kopīgi pieder vairākām
pašvaldībām vai valstij un pašvaldībai vai vairākām pašvaldībām, padomes loceklis nedrīkst saņemt atlaišanas pabalstu vai jebkāda cita
veida kompensāciju, ja viņš tiek atsaukts no amata pirms termiņa beigām.
(7) Atlīdzību
akciju sabiedrībā, kurā simt procentu no balsstiesīgajām akcijām kopīgi pieder
vairākām pašvaldībām vai valstij un pašvaldībai vai vairākām pašvaldībām,
padomes locekļiem nosaka akcionāru sapulce šā likuma 92.pantā noteiktajā kārtībā.
156.pants. Valde
(1) Valdes
locekļu skaitu un atlīdzību sabiedrībā, kurā simt procentu no balsstiesīgajām
akcijām kopīgi pieder vairākām pašvaldībām vai valstij un pašvaldībai vai
vairākām pašvaldībām, nosaka šā likuma 61., 94. un 96.pantā noteiktajā kārtībā
un apmērā.
(2) Valdes
loceklis vienlaicīgi var būt par padomes vai valdes locekli ne vairāk kā divās
privātajās, valsts vai pašvaldību kapitālsabiedrībās.
(3) Ja
sabiedrības valdes loceklis tiek atsaukts no amata pirms termiņa beigām un
darba līgumā vai jebkurā citā ar viņu noslēgtā civiltiesiskā līgumā ir
paredzēts atlaišanas pabalsts vai jebkāda cita veida kompensācija, viņam ir
tiesības saņemt atlaišanas pabalstu vai kompensāciju līgumā noteiktajā apmērā,
bet ne vairāk kā divu mēnešu atlīdzības apmērā."
&n
bsp;
16. Papildināt pārejas noteikumus ar 33., 34., 35.,
36., 37., 38. un 39.punktu šādā redakcijā:
"33. Valdes un padomes locekļiem privātās kapitālsabiedrībās, kurās
simt procentu no kapitāla daļām vai balsstiesīgajām akcijām kopīgi pieder vairākām
pašvaldībām vai valstij un pašvaldībai vai vairākām pašvaldībām, kuri par
tādiem iecelti līdz 2009.gada 30.jūnijam, atbilstoši šā likuma J sadaļai atlīdzība
tiek aprēķināta un izmaksāta, sākot ar 2009.gada 1.septembri.
34. Ministru
kabinets sagatavo un līdz 2010.gada 1.janvārim iesniedz izskatīšanai Saeimā
priekšlikumus par to, kā tiek pārvaldītas kapitāla daļas kapitālsabiedrībās, kurās simt procentu no kapitāla daļām vai
akcijām pieder atvasinātām publiskām personām, kuras nav pašvaldība.
35. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.jūlijam izdod
nepieciešamos noteikumus, lai nodrošinātu šā likuma J sadaļas piemērošanu
valdes un padomes locekļiem privātās
kapitālsabiedrībās, kurās simt procentu no kapitāla daļām vai
balsstiesīgajām akcijām kopīgi pieder vairākām pašvaldībām vai valstij un
pašvaldībai vai vairākām pašvaldībām.
36. Kapitālsabiedrībās, kurās simt
procentu no kapitāla daļām vai balsstiesīgajām akcijām kopīgi pieder vairākām
pašvaldībām vai valstij un pašvaldībai vai vairākām pašvaldībām, līdz 2009.gada 30.jūnijam izvērtē to
darbības atbilstību šā likuma 155.panta pirmajā un otrajā daļā minētajiem
nosacījumiem un neatbilstības gadījumā līdz 2009.gada 1.septembrim nodrošina
kapitālsabiedrības padomes likvidāciju un attiecīgus grozījumus sabiedrības
statūtos.
37. Šā
likuma 3.panta sestajā daļā minētos Ministru kabineta noteikumus Ministru
kabinets izdod ne vēlāk kā līdz 2009.gada 1.septembrim.
38. Privātās
kapitālsabiedrībās, kurās simt
procentu no kapitāla daļām vai balsstiesīgajām akcijām kopīgi pieder vairākām
pašvaldībām vai valstij un pašvaldībai vai vairākām pašvaldībām, padomes un
valdes locekļi līdz 2009.gada 1.septembrim nodrošina to darbības atbilstību šā
likuma 155.panta piektajā daļā un 156.panta otrajā daļā noteiktajām prasībām.
Ja privātās kapitālsabiedrības pārvaldes institūcija pēc 2009.gada 1.septembra
konstatē, ka tās valdes vai padomes loceklis pārkāpj šā likuma 155.panta
piektajā daļā un 156.panta otrajā daļā noteiktos ierobežojumus, pārvaldes
institūcija ne vēlāk kā līdz 2009.gada 10.oktobrim izdara attiecīgus grozījumus
kapitālsabiedrības pamatdokumentos.
39. Ministru
kabinets un pašvaldības izvērtē un līdz 2010.gada 1.janvārim attiecīgi pieņem
lēmumu par valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības līdzdalības nepieciešamību
citās kapitālsabiedrībās, ja attiecīgā valsts un pašvaldību kapitālsabiedrība
līdzdalību ir ieguvusi līdz 2009.gada 30.jūnijam."
Likums
stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs
V.Dombrovskis
Ekonomikas ministrs
A.Kampars
"Grozījums likumā
"Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām""
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību,
politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums
izstrādāt normatīvā akta projektu |
Likumprojekts izstrādāts,
lai nodrošinātu Deklarācijas
par Valda Dombrovska vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību
15.10.apakšpunkta izpildi izvērtēsim tiesiskā regulējuma radīto
administratīvo slogu, pārskatīsim un vienkāršosim birokrātiskās procedūras,
optimizējot valsts pārvaldes iestāžu struktūru, novēršot funkciju dublēšanos
un apvienojot iestādes ar līdzīgām funkcijām vai nelielu strādājošo skaitu,
tādējādi samazinot administrācijas izdevumus,
un 16.3.apakšpunkta izpildi, kas paredz
īstenot
veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju tīkla reorganizāciju, stingri
balstoties uz ekonomiskiem aprēķiniem un nepasliktinot pakalpojumu pieejamību
un kvalitāti.
Likumprojekts sagatavots
atbilstoši 2009.gada 23.aprīļa Valsts sekretāru sanāksmē lemtajam (prot.
Nr.16 42.§), izskatot Veselības ministrijas sagatavoto rīkojuma
projektu "Par valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Piejūras slimnīca" reorganizācijas uzsākšanu"
(TA-1015), un Ministru kabineta 2009.gada
24.aprīļa sēdes protokollēmumā (prot. Nr.26
1.§ 3.punkts) dotajam
uzdevumam. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Ņemot vērā
ekonomisko situāciju valstī un ievērojot SVF prasības, Latvijai jāveic
strukturālās reformas. Likuma "Par valsts un pašvaldību
kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām" (turpmāk likums) I sadaļa
nosaka veidus, kādos valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrība var kļūt par
privāto kapitālsabiedrību. Minētās sadaļas 130.pants paredz tikai divus
veidus pamatkapitāla palielināšanu ar īpašu mērķi vai reorganizāciju.
Savukārt reorganizācijas veidi, kuru rezultātā valsts vai pašvaldības
kapitālsabiedrība kļūst par privāto kapitālsabiedrību, precīzi uzskaitīti
likuma 133.pantā. Valsts kapitālsabiedrības pievienošana pašvaldības
kapitālsabiedrībai šajos veidos neietilpst. Tā kā likums neparedz valsts un pašvaldību kapitālsabiedrību apvienošanu, bet
Komerclikuma normas nevar piemērot, jo saskaņā ar likuma 130.pantu
Komerclikums regulē tikai kārtību (procesu),
kādā valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrība kļūst par privāto
kapitālsabiedrību, jāveic attiecīgas izmaiņas likumā, lai nodrošinātu
nepieciešamās strukturālās reformas veselības jomā. Spēkā esošās likuma normas par padomes,
valdes izveidošanu un atalgojumu nav piemērojamas privātām
kapitālsabiedrībām, kurās simt procentu no kapitāla daļām vai akcijām kopīgi
pieder vairākām pašvaldībām vai valstij un
pašvaldībai vai vairākām pašvaldībām, līdz ar to izveidojas situācija, ka
kapitālsabiedrībās, kurās simt procentu kapitāla daļu un balsstiesīgo
akciju pieder publiskām personām, tiek piemērots atšķirīgs regulējums. Likums nosaka kārtību, kādā: 1) tiek pārvaldītas valsts un pašvaldību kapitāla
daļas kapitālsabiedrībās; 2) tiek dibinātas, darbojas un tiek likvidētas valsts un pašvaldību
kapitālsabiedrības; 3) tiek reorganizētas valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības; 4) tiek atsavinātas valsts un pašvaldību kapitāla daļas privātajās
kapitālsabiedrībās un valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās; 5) valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrība kļūst par privātu
kapitālsabiedrību ar valsts vai pašvaldības kapitāla daļu. Likums neregulē kārtību, kādā tiek pārvaldītas un atsavinātas valsts vai
pašvaldības kapitālsabiedrībai piederošās kapitāla daļas citās sabiedrībās,
kā arī kārtību, kādā tiek pārvaldītas privātajai kapitālsabiedrībai
piederošās kapitāla daļas citās sabiedrībās. Līdz ar to izveidojas situācija, ka ārpus likuma darbības jomas ir
kapitālsabiedrības, ko dibinājušas atvasinātas publiskas personas, kas nav
pašvaldības. Lai atrisinātu jautājumus par šādu kapitālsabiedrību kapitāla daļu
pārvaldi, tādējādi nodrošinot vienādus principus publisko resursu pārvaldīšanai,
likumprojekta pārejas noteikumu 31.punkts paredz uzdevumu Ministru kabinetam sagatavot un līdz
2010.gada 1.janvārim iesniegt izskatīšanai Saeimā priekšlikumus par to, kā
tiek pārvaldītas kapitāla daļas kapitālsabiedrībās, kurās simt procentu no kapitāla
daļām vai akcijām pieder atvasinātām publiskām personām, kas nav pašvaldības. Ārpus spēkā esošā likuma darbības jomas ir arī valdes un padomes
iecelšana un atlīdzības noteikšana kapitālsabiedrībās, kurās simt procentu no kapitāla daļām vai balsstiesīgajām
akcijām kopīgi pieder vairākām pašvaldībām vai valstij un pašvaldībai vai
vairākām pašvaldībām. Līdz ar to
izveidojas situācija, ka kapitālsabiedrībām, neskatoties uz to, ka simt procentu no kapitāla daļām vai balsstiesīgajām
akcijām pieder publiskām personām, ir noteikts
atšķirīgs regulējums attiecībā uz valdes un padomes locekļu iecelšanu
un atlīdzības noteikšanu minētajām personām. Likuma 6.pants neparedz iespēju pašvaldībai
kapitāla daļas pašvaldības kapitālsabiedrībā nodot citai pašvaldībai, tās var
nodot tikai valstij. Līdz ar to, īstenojot administratīvi teritoriālo reformu, izveidojas situācija, ka
šādiem gadījumiem jāpiemēro likumā noteiktie nosacījumi par kapitāla
daļu atsavināšanu. Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 24.aprīļa sēdē lemtajam (prot.
Nr.26 1.§ 3.punkts) Ekonomikas
ministrijai steidzami sagatavot un
iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumus likumprojekta
izskatīšanai Saeimā otrajā lasījumā attiecībā uz valsts kapitālsabiedrību meitas sabiedrību dibināšanas
ierobežošanu un tādu pašu uzraudzības principu piemērošanu tām kā
mātes kapitālsabiedrībām. Saskaņā ar likuma 64.panta otrās daļas 1.punktu un 98.panta otrās daļas
1.punktu valsts un pašvaldības kapitālsabiedrības valdei jāsaņem dalībnieku (akcionāru) sapulces
(pilnsapulces) iepriekšēja piekrišana līdzdalības iegūšanai citās
sabiedrībās, tās palielināšanai vai samazināšanai. Likuma 7.panta
pirmā daļa un 8.panta pirmā daļa nosaka, ka lēmumu par izšķirošās ietekmes
iegūšanu vai izbeigšanu privātajā kapitālsabiedrībā pieņem tās
kapitālsabiedrības kapitāla daļu turētājs, kurā valstij vai pašvaldībai ir
izšķirošā ietekme. Savukārt šā likuma 7.panta piektā daļa un 8.panta trešā
daļa nosaka, ka lēmumu par valsts izšķirošās ietekmes iegūšanu vai zaudēšanu sabiedrībā pieņem
Ministru kabinets, bet lēmumu par pašvaldības izšķirošās ietekmes iegūšanu
vai zaudēšanu sabiedrībā pieņem pašvaldības dome (padome). Šā gada 30.aprīlī Saeima steidzamības kārtībā otrajā galīgajā
lasījumā pieņēma likumprojektu "Grozījumi likumā "Par valsts un
pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"", kurš stājas
spēkā 2009.gada 1.jūnijā. Likumprojekts paredz, ka: 1) ja valsts vai pašvaldību
kapitālsabiedrībai pieder visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas citā
kapitālsabiedrībā, tad valsts kapitālsabiedrības izšķirošajā ietekmē esošajā
sabiedrībā ar ierobežotu atbildību padome netiek veidota, bet akciju
sabiedrībās padomes tiek veidotas atbilstoši šā likuma 89.panta pirmās, 1.1
un 1.2 daļas noteikumiem; 2) valsts un pašvaldības kapitālsabiedrība
nodrošina to, ka kapitālsabiedrībā, kurā tā ir ieguvusi visas kapitāla daļas
vai balsstiesīgās akcijas: a) valdes locekļa atlīdzība nepārsniedz Centrālās
statistikas pārvaldes oficiālajā statistikas paziņojumā publicēto valstī
sabiedriskajā sektorā strādājošo iepriekšējā gada mēneša vidējās darba
samaksas apmēru, kas noapaļots pilnos latos un kam var piemērot koeficientu,
kurš nedrīkst būt lielāks par 5. Valdes locekļa atlīdzības lielumu pārrēķina
katru gadu un pārrēķināto atlīdzību sāk izmaksāt ar attiecīgā gada 1.maiju; b) valdes loceklim, kurš tiek atsaukts no amata pirms
termiņa beigām un kura darba līgumā vai jebkurā citā ar viņu noslēgtā
civiltiesiskā līgumā ir paredzēts atlaišanas pabalsts vai jebkāda cita veida
kompensācija, tiek nodrošinātas tiesības saņemt atlaišanas pabalstu vai
kompensāciju līgumā noteiktajā apmērā, bet ne vairāk kā divu mēnešu atlīdzības apmērā; c) padomes un valdes loceklis ir persona,
kura pārvalda valsts valodu un kuras darba pieredze, izglītība un kvalifikācija
nodrošina padomes un valdes locekļa uzdevumu profesionālu izpildi; d) padomes loceklis nesaņem atlaišanas
pabalstu vai jebkāda cita veida kompensāciju, ja tiek atsaukts no amata pirms
termiņa beigām; e) atlīdzība padomes locekļiem tiek noteikta
saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem, kas izdoti, pamatojoties uz šā
likuma 92.pantu. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz precizēt likuma
darbības jomu, nosakot, ka likums regulē valsts un pašvaldību kapitālsabiedrību darbību, kuras izveidotas,
lai nodrošinātu publiskas personas komercdarbību privāto tiesību jomā
saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, ja tā ierakstīta komercreģistrā
atbilstoši Komerclikuma noteikumiem. Likumprojektā paredzēts noteikt kārtību,
kādā tiek pārvaldītas valsts un pašvaldību kapitāla daļas privātā
kapitālsabiedrībā, kurā simt procentu no kapitāla daļām vai akcijām kopīgi
pieder vairākām pašvaldībām vai valstij un pašvaldībai vai vairākām
pašvaldībām, nodrošinot, ka uz minētajām kapitālsabiedrībām tiek attiecinātas
identiskas normas (likuma 47., 61., 89., 92., 94. un 96.pants). Tādējādi tiek
nodrošināts, ka kapitālsabiedrībās, kurās simt procentu no kapitāla daļām vai
akcijām kopīgi pieder publiskām personām, tiek piemēroti vienādi nosacījumi
attiecībā uz padomes un valdes izveidošanu, kā arī likuma normas par
atalgojuma noteikšanu. Likumprojekts
precizē likumā ietverto regulējumu attiecībā uz valsts un pašvaldību
kapitālsabiedrību reorganizāciju, paredzot iespēju, ka valsts un pašvaldību
kapitālsabiedrības reorganizācijas ceļā var kļūt par privātu
kapitālsabiedrību, ne tikai pievienojot privāto kapitālsabiedrību, pievienojoties
privātajai kapitālsabiedrībai, saplūstot ar privāto kapitālsabiedrību,
sadalot kapitālsabiedrību, ja iegūstošā kapitālsabiedrība
jau ir privātā kapitālsabiedrība, bet arī pievienojot, pievienojoties,
saplūstot ar valsts vai pašvaldību kapitālsabiedrību, kā arī sadalot valsts
vai pašvaldību kapitālsabiedrību, ja iegūstošā kapitālsabiedrība ir valsts
vai pašvaldību kapitālsabiedrība. Likumprojekts paredz papildināt likumu ar regulējumu, kas nosaka kārtību,
kādā valsts un pašvaldības
kapitālsabiedrība pārveidojama par tiešās vai pastarpinātās pārvaldes
iestādi. Saskaņā ar šīs
sadaļas nosacījumiem t
iešās vai pastarpinātās pārvaldes iestādes tiek dibinātas uz kapitālsabiedrību pamata,
likvidējot attiecīgo kapitālsabiedrību, līdz ar to kapitālsabiedrības
darbības izbeigšanai un likvidācijai piemēro likuma F sadaļas
noteikumus, ciktāl šajā nodaļā nav noteikti izņēmumi. Kā vienu no
būtiskākajiem pamatprincipiem šādai kapitālsabiedrības pārveidošanai
likumprojekts paredz, ka kapitālsabiedrības
dibinātājs, uz kapitālsabiedrības pamata izveidojot tiešās vai
pastarpinātās pārvaldes iestādi, ir atbildīgs par tiesību un saistību
pārņemšanu, kas radušās kapitālsabiedrības darbības rezultātā. Lēmumu par valsts
kapitālsabiedrības likvidāciju, pārņemot tai
deleģētos pārvaldes uzdevumus, pieņem Ministru kabinets, pamatojoties
uz attiecīgā nozares ministra priekšlikumu. Lēmumu par
pašvaldības kapitālsabiedrības likvidāciju, pārņemot tai deleģētos pārvaldes
uzdevumus, vai pārveidošanu pieņem pašvaldības dome. Lēmumu publicē
laikrakstā "Latvijas Vēstnesis". Kapitālsabiedrības
kreditori triju mēnešu laikā no dienas, kad lēmums uzsākt kapitālsabiedrības
pārveidošanu par tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestādi publicēts
laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", ir tiesīgi pieteikt savus
prasījumus kapitāla daļu turētājam. Kapitālsabiedrības
kreditoru prasījumi, kas nav pieteikti saskaņā ar šā panta piekto daļu,
netiek nodrošināti un apmierināti. Likumprojekts
paredz, ka kapitālsabiedrības pārveidošana, nododot kapitālsabiedrībai
deleģētos valsts pārvaldes uzdevumus tiešās vai pastarpinātās pārvaldes
iestādei, nav uzskatāma par uzņēmuma pāreju Darba likuma izpratnē, bet ir pielīdzināma valsts pārvaldes administratīvai
reorganizācijai, līdz ar to minētais lēmums nav pamats darba tiesisko
attiecību uzteikumam, tādējādi nodrošinot iespēju jaunveidojamajā iestādē
nodarbināt jau esošos darbiniekus. Likumprojekts paredz noteikt, ka valsts un pašvaldību kapitālsabiedrību
kontrolētas kapitālsabiedrības un valsts un pašvaldību vai vairāku pašvaldību
kopīgi dibinātas kapitālsabiedrības valsts un pašvaldību budžetā maksā
dividendes procentos no
sabiedrības tīrās peļņas. Likumprojekts paredz papildināt likumu ar pārejas noteikumu 31.punktu,
kas nosaka uzdevumu Ministru
kabinetam sagatavot un līdz 2010.gada 1.janvārim iesniegt izskatīšanai Saeimā
priekšlikumus par to, kā tiek pārvaldītas kapitāla daļas kapitālsabiedrībās, kurās simt procentu
no kapitāla daļām vai akcijām pieder atvasinātām publiskām personām, kas nav
pašvaldības. Likumprojekts paredz iespēju pašvaldībai kapitāla daļas pašvaldības
kapitālsabiedrībā nodot citai pašvaldībai, nepiemērojot likuma noteikumus
par kapitāla daļu privatizāciju un atsavināšanu. Likumprojekts paredz noteikt: 1) kapitāla daļas turētājam jāsaņem Ministru
kabineta vai pašvaldības domes atļauja, valstij vai pašvaldībai iegūstot
izšķirošu ietekmi kapitālsabiedrībā; 2) valsts un pašvaldības kapitālsabiedrības
valdei jāsaņem Ministru kabineta vai pašvaldības domes iepriekšēja piekrišana
līdzdalības iegūšanai citās sabiedrībās, tās palielināšanai vai
samazināšanai. Vienlaikus
tiek noteikta pārejas norma Ministru kabinetam un pašvaldībai izvērtēt un līdz 2010.gada
1.janvārim attiecīgi pieņemt lēmumu par valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības
līdzdalības nepieciešamību citās kapitālsabiedrībās,
kurās tā līdzdalību ir ieguvusi līdz 2009.gada 1.jūlijam |
4. Cita informācija |
|
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Vispārējā ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Likumprojekts nodrošina nepieciešamo
tiesisko bāzi valsts pārvaldes struktūras optimizācijai, sekmējot valsts un pašvaldību kapitālsabiedrību sniegto
pakalpojumu pieejamību atbilstoši pieejamajiem finanšu resursiem |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nodrošinot tiesisko
pamatu un apvienojot valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības, tiks samazināti
attiecīgo kapitālsabiedrību administratīvie izdevumi, kā arī sekmēta efektīvāka valsts pārvaldes resursu izmantošana
pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai. Ietekme uz
konkurenci ir vērtējama, pieņemot lēmumu par kapitālsabiedrību apvienošanu |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo
slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku
saimniecībām |
Valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības privāto
tiesību jomā darbojas saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.pantu.
Ņemot vērā to, ka valsts un pašvaldību kapitālsabiedrību kapitāla daļu
turētāji ir publiskas personas, likumprojekts ir vērsts uz šo personu resursu
apvienošanu pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai sabiedrībai svarīgās jomās. Ietekme uz konkurenci ir vērtējama, pieņemot lēmumu
par kapitālsabiedrību apvienošanu, ņemot vērā konkurenci regulējošo normatīvo
aktu prasības. Optimizējot valsts pārvaldes struktūru, tai skaitā
apvienojot valsts un pašvaldību resursus pakalpojumu sniegšanas
nodrošināšanai, tiks palielināta attiecīgo kapitālsabiedrību darbības efektivitāte un samazināti
administratīvie izdevumi |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Sociālā ietekme ir atkarīga no valsts un pašvaldību
kapitālsabiedrību darbības jomas, kā arī no attiecīgo kapitālsabiedrību
institūciju lēmumiem |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma
88.panta pirmo daļu publiska persona komercdarbību var veikt: 1) ja tirgus nav spējīgs nodrošināt
sabiedrības interešu īstenošanu attiecīgajā jomā; 2) nozarē, kurā pastāv dabiskais
monopols, tādējādi nodrošinot sabiedrībai attiecīgā pakalpojuma pieejamību; 3) stratēģiski svarīgā nozarē; 4) jaunā nozarē; 5) nozarē, kuras infrastruktūras attīstībai
nepieciešami lieli kapitālieguldījumi; 6) nozarē, kurā atbilstoši sabiedrības
interesēm nepieciešams nodrošināt augstāku kvalitātes standartu. Šā panta otrā daļa nosaka, ka komercdarbības
veikšanai publiska persona saskaņā ar likumu dibina komercsabiedrību. Līdz ar to,
likumprojekts nodrošinās Ministru kabineta un pašvaldības domes kā publisko
personu augstākās izpildvaras kontroli par valsts un pašvaldību
kapitālsabiedrību veiktās komercdarbības atbilstību minētajām normām |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2009.gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
2010. |
2011. |
2012. |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību
budžets |
nav |
nav |
nav |
nav |
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību
budžets |
nav |
nav |
nav |
nav |
3. Finansiāla
ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību
budžets |
nav |
nav |
nav |
nav |
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
nav |
nav |
nav |
nav |
5. Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu
aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
nav |
nav |
nav |
nav |
6. Cita informācija |
Ietekme uz valsts
budžetu ir atkarīga no pieņemtajiem lēmumiem par kapitālsabiedrību
reorganizāciju, pārveidošanu. Likumprojekts palielinās valsts un pašvaldību budžetu ieņēmumus, jo
paredz, ka valsts un pašvaldību kapitālsabiedrību kontrolētas
kapitālsabiedrības un valsts un pašvaldību vai vairāku pašvaldību kopīgi
dibinātas kapitālsabiedrības valsts un pašvaldību budžetā maksā dividendes procentos no sabiedrības tīrās peļņas |
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī
ministrija, kura ir atbildīga par to sagatavošanu. Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekta 4.pantā paredzētos noteikumus sagatavos Valsts kanceleja
sadarbībā ar Finanšu ministriju, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministriju un Latvijas Pašvaldību savienību. Valsts kanceleja sagatavos un līdz 2009.gada 1.jūlijam iesniegs noteiktā
kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā nepieciešamos grozījumus Ministru kabineta noteikumos par valsts vai
pašvaldību kapitālsabiedrību valdes locekļu skaitu, padomes un valdes locekļa
atlīdzību, pašvaldības kapitāla daļu turētāja pārstāvja un atbildīgā
darbinieka atlīdzību, lai nodrošinātu šā likuma I sadaļas VII nodaļas
piemērošanu valdes un padomes locekļiem
privātās kapitālsabiedrībās, kurās simt procentu no kapitāla daļām vai
balsstiesīgajām akcijām kopīgi pieder
vairākām pašvaldībām vai valstij un pašvaldībai vai vairākām
pašvaldībām. Priekšlikumus par
to, kā tiek pārvaldītas kapitāla daļas kapitālsabiedrībās, kurās simt procentu
no kapitāla daļām vai akcijām pieder atvasinātām publiskām personām, kuras
nav pašvaldības, Valsts kanceleja sagatavos sadarbībā ar iesaistītajām
institūcijām atbilstoši likumprojektā noteiktajam |
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav attiecināms |
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
|
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
To attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta numurs (uzskaitot
katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas
1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta
vienību numurus) |
Komentāri
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības
institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas
sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu
noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
6. Cita informācija |
Nav |
|
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām politiskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un
citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
2. Kāda ir šo politiskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un
citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir
izmantoti |
Nav attiecināms |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
|
5. Cita informācija |
Nav |
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību
puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Atbilstoši Ministru kabineta un pašvaldības domes pieņemtajiem
lēmumiem un savstarpēji saskaņotiem reorganizācijas nosacījumiem |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc
pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā
"Latvijas Vēstnesis" un
periodiskajā izdevumā "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs". Normatīvais
akts tiks iekļauts Normatīvo
aktu informācijas sistēmā (NAIS) |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds var aizstāvēt savas tiesības Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā |
4. Cita informācija |
Nav |
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Ekonomikas ministrs A.Kampars
Vizē:
Valsts kancelejas direktore G.Veismane
Vizē:
Ekonomikas ministrijas
valsts sekretārs A.Matīss
2776
Lore 67013207
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.33 |
2009.gada 26.maijā |
68.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām""
TA-1564
___________________________________________________________
(A.Kampars, K.Lore, V.Dombrovskis)
Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
iekļaut likumprojekta tekstu šī protokola 69.paragrāfā minētajā likumprojektā.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts kancelejas
direktora vietā - Tiesību aktu redakcijas departamenta vadītāja |
|
D.Vaivare |
|
2009-MK-PROT-33-2605-#68.doc
1
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.33 |
2009.gada 26.maijā |
69.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām""
TA-1752
___________________________________________________________
(Ģ.Blumers, V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā, ņemot vērā šī protokola
68.paragrāfu.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir Ministru prezidents.
3. Lūgt Saeimu atzīt
likumprojektu par steidzamu.
4. Valsts kancelejai
divu nedēļu laikā sagatavot Ministru prezidenta rīkojuma projektu par darba
grupas izveidošanu, lai līdz 2009.gada 1.decembrim sagatavotu un iesniegtu
noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumus par kapitāla daļu
pārvaldīšanu kapitālsabiedrībās, kurās 100 procentu no kapitāla daļām vai
akcijām pieder atvasinātām publiskām personām, kuras nav pašvaldība, un
priekšlikumus par izmaiņām tiesiskajā regulējumā attiecībā uz to budžeta
finansēto institūciju (biedrību, nodibinājumu, kapitālsabiedrību) uzraudzības
un finansēšanas sistēmas pilnveidošanu, kuru dibinātāji ir privāto tiesību
subjekti.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts kancelejas
direktora vietā - Tiesību aktu redakcijas departamenta vadītāja |
|
D.Vaivare |
|
2009-MK-PROT-33-2605-#69.doc
1