Rīgā
29.05.2009. Nr.90/TA-1199
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Krimināllikumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Gratkovska 67036961, Indra.Gratkovska@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 4 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 15 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 26.maija
sēdes protokola Nr.33 44.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu
ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījumi
Krimināllikumā
Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001,
15.nr.; 2002, 11., 16., 22., 23.nr.; 2003, 10., 15.nr.; 2004, 2., 3., 4., 6.,
11., 12., 13.nr.; 2005, 2., 11., 12., 13., 20., 21.nr.; 2006, 1., 7., 22.nr.;
2007, 3., 15., 24.nr.; 2008, 3., 4.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 156.pantu.
2. Papildināt
157.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"(2)
Par neslavas celšanu masu saziņas līdzeklī
soda ar arestu vai ar piespiedu darbu, vai ar
naudas sodu līdz astoņdesmit minimālajām mēnešalgām."
3. Izslēgt
158.pantu.
4. 198.pantā:
izteikt pirmās daļas dispozīciju šādā
redakcijā:
"(1) Par materiālu vērtību, mantiska vai
citāda rakstura labumu prettiesisku pieprasīšanu un
pieņemšanu, ko pats vai ar starpnieku izdarījis uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vai organizācijas darbinieks
vai cita persona, kas uz likuma vai tiesiska darījuma pamata pilnvarota
vest citas personas lietas, par kādas darbības izdarīšanu vai neizdarīšanu
labuma devēja vai jebkuras citas personas interesēs, ļaunprātīgi izmantojot savas pilnvaras, neatkarīgi no tā, vai
pieņemtās materiālās vērtības, mantiska vai citāda rakstura labumi domāti šai
personai vai jebkurai citai personai, ";
izteikt trešās daļas dispozīciju šādā redakcijā:
"(3) Par materiālu vērtību, mantiska vai citāda rakstura labumu,
to piedāvājuma prettiesisku pieņemšanu, ko pats vai ar starpnieku izdarījis
uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vai organizācijas atbildīgs darbinieks vai
uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vai organizācijas pilnvarota tāda pati persona,
vai persona, kas uz likuma vai tiesiska darījuma pamata pilnvarota izšķirt
strīdus, par kādas darbības izdarīšanu vai neizdarīšanu labuma devēja vai
piedāvātāja, vai jebkuras citas personas interesēs, ļaunprātīgi izmantojot savas pilnvaras, neatkarīgi no tā, vai
pieņemtās materiālās vērtības, mantiska vai citāda rakstura labumi domāti šai
personai vai jebkurai citai personai, ".
5. Izteikt 199.panta pirmās daļas
dispozīciju šādā redakcijā:
"(1) Par
materiālu vērtību, mantiska vai citāda rakstura labumu piedāvāšanu vai nodošanu, ja piedāvājums pieņemts, personiski
vai ar starpnieku uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vai organizācijas darbiniekam
vai personai, kas uz likuma vai tiesiska darījuma pamata pilnvarota vest citas
personas lietas, uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vai organizācijas atbildīgam
darbiniekam vai uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vai organizācijas pilnvarotai
tādai pašai personai, vai personai, kas uz likuma vai tiesiska darījuma pamata
pilnvarota izšķirt strīdus, lai tā,
ļaunprātīgi izmantojot savas pilnvaras, izdarītu vai neizdarītu kādu darbību
labuma devēja vai piedāvātāja vai jebkuras citas personas interesēs, neatkarīgi
no tā, vai materiālās vērtības, mantiska vai citāda rakstura labumi domāti šai vai
jebkurai citai personai, ".
6. Papildināt likumu ar 199.1 pantu
šādā redakcijā:
"199.1 pants.
Labumu devēja atbrīvošana no
kriminālatbildības
Personu, kura prettiesiski piedāvājusi vai
devusi labumu, atbrīvo no kriminālatbildības, ja tā pēc noziedzīgo darbību
izdarīšanas labprātīgi paziņo par notikušo."
7. Izteikt 320.pantu šādā redakcijā:
"320.pants.
Kukuļņemšana
(1) Par kukuļa, tas ir, par materiālu
vērtību, mantiska vai citāda rakstura labumu pieņemšanu, ko veikusi valsts
amatpersona pati vai ar starpnieku par kādu jau izdarītu likumīgu vai
nelikumīgu darbību vai pieļautu bezdarbību kukuļdevēja, kukuļa piedāvātāja vai
citas personas interesēs, izmantojot savu dienesta stāvokli,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz
pieciem gadiem vai ar naudas sodu līdz simt divdesmit minimālajām mēnešalgām.
(2) Par kukuļa vai tā piedāvājuma
pieņemšanu, ko veikusi valsts amatpersona pati vai ar starpnieku pirms kādas
likumīgas vai nelikumīgas darbības izdarīšanas vai neizdarīšanas kukuļdevēja,
kukuļa piedāvātāja vai citas personas interesēs, izmantojot savu dienesta
stāvokli,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz
astoņiem gadiem, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.
(3) Par šā panta pirmajā vai otrajā daļā
paredzētajām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti vai lielā apmērā vai ja tās
izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās, vai ja kukulis pieprasīts,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim
līdz desmit gadiem, konfiscējot mantu.
(4) Par šā panta pirmajā vai otrajā daļā
paredzētajām darbībām, ja tās izdarījusi organizēta grupa vai valsts
amatpersona, kas ieņem atbildīgu stāvokli, vai ja kukulis izspiests,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem
līdz divpadsmit gadiem, konfiscējot mantu, un ar policijas kontroli uz laiku
līdz trim gadiem."
8. Izteikt 322.panta pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Par starpniecību kukuļošanā, tas ir,
darbībām, kas izpaužas kā kukuļa vai tā piedāvājuma nodošana no kukuļdevēja
kukuļņēmējam,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz
četriem gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz simt minimālajām
mēnešalgām."
9. Izteikt 323.pantu šādā redakcijā:
"323.pants.
Kukuļdošana
(1) Par kukuļa, tas ir, par materiālu vērtību,
mantiska vai citāda rakstura labumu nodošanu vai piedāvāšanu, ja piedāvājums
pieņemts, personiski vai ar starpnieku valsts amatpersonai, lai tā, izmantojot
savu dienesta stāvokli, izdarītu vai neizdarītu kādu darbību kukuļdevēja,
kukuļa piedāvātāja vai citas personas interesēs,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz
pieciem gadiem vai ar naudas sodu līdz simt divdesmit minimālajām mēnešalgām.
(2) Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas
atkārtoti vai lielā apmērā vai ja tās izdarījusi valsts amatpersona, vai arī ja
tās izdarījusi personu grupa pēc iepriekšējas vienošanās,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no trim
līdz astoņiem gadiem, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.
(3) Par šā panta pirmajā daļā paredzētajām
darbībām, ja tās izdarījusi organizēta grupa,
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem
līdz desmit gadiem, konfiscējot mantu, un ar policijas kontroli uz laiku līdz
trim gadiem."
10. 326.1 pantā:
izteikt pirmās daļas dispozīciju šādā
redakcijā:
"(1) Par
materiālu vērtību, mantiska vai citāda rakstura labumu piedāvāšanu vai nodošanu personiski vai ar starpnieku
jebkurai personai, lai tā, izmantojot savu dienesta, profesionālo vai sociālo
stāvokli, ietekmētu valsts amatpersonas darbību vai pamudinātu kādu citu
personu ietekmēt valsts amatpersonas darbību jebkuras personas interesēs,
neatkarīgi no tā, vai materiālās vērtības, mantiska vai citāda rakstura labumi
domāti šai personai vai jebkurai citai personai, ja nav šā likuma 323.pantā
paredzētā nozieguma pazīmju, ";
izteikt otrās daļas dispozīciju šādā
redakcijā:
"(2) Par materiālu vērtību, mantiska
vai citāda rakstura labumu, to piedāvājuma pieņemšanu sev vai jebkurai citai
personai, lai tā, izmantojot savu dienesta, profesionālo vai sociālo stāvokli,
personiski ietekmētu valsts amatpersonas darbību vai pamudinātu kādu citu
personu ietekmēt valsts amatpersonas darbību vai lēmuma pieņemšanu jebkuras
personas interesēs, ja nav šā likuma 198. un 320.pantā paredzētā nozieguma
pazīmju, ".
11. 326.2 pantā:
papildināt pirmās daļas dispozīciju pēc vārda
"devēja" ar vārdiem "vai jebkuras citas personas";
papildināt otrās daļas dispozīciju pēc vārda
"vienošanās" ar vārdiem "vai ja tās saistītas ar labuma
izspiešanu".
Pārejas noteikumi
1. Tiesu un pirmstiesas izmeklēšanas
iestāžu lietvedībā esošajās krimināllietās par noziedzīgiem nodarījumiem, kas
izdarīti līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai un kvalificēti pēc Krimināllikuma
156., 158., 320., 322. vai 323.panta, nodarījuma kvalifikācija atstājama
negrozīta.
2. No soda izciešanas netiek atbrīvotas
personas, kuras līdz šā likuma spēkā stāšanās brīdim ir notiesātas par šā
likuma pārejas noteikumu 1.punktā minēto noziedzīgu nodarījumu izdarīšanu.
Tieslietu ministrs
M.Segliņš
Grozījumi Krimināllikumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||||||||||||||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto
darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots
uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
1.
Informatīvais ziņojums par Kriminālprocesa likuma piemērošanas
problēmām un to risinājumiem. Izskatīts 2008.gada 8.janvāra MK sēdē (prot. Nr.2 13.§). 2.
Attiecībā uz grozījumiem Krimināllikumā, kas saistīti ar kukuļošanu 2.1. V. Liholajas
zinātniski pētnieciskais darbs Noziedzīgi nodarījumi valsts institūciju
dienestā: likums un prakse; 2.2. Eiropas Padomes Pretkorupcijas starpvalstu
grupas (GRECO) 2008. gada 10. oktobra novērtēšanas ziņojums par
kriminālatbildību par koruptīviem noziedzīgiem nodarījumiem (pieņemts GRECO
39. plenārsēdē Strasbūrā, 2008. gada 6.-10. oktobrī). |
||||||||||||||||||||||
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
1. Krimināllikumā (turpmāk KL) likumdevējs,
nosakot atbildību par goda un cieņas aizskārumiem, ir izveidojis divus
noziedzīga nodarījuma pamatsastāvus, no kuriem viens ir goda aizskaršana (KL
156. pants), bet otrs neslavas celšana (KL 157. pants). Ar goda aizskaršanu
saprot tīšu personas goda aizskaršanu vai cieņas pazemošanu mutvārdos,
rakstveidā vai ar darbību. KL 157. pants paredz atbildību par neslavas
celšanu, ar ko saprot apzināti nepatiesu, otru personu apkaunojošu izdomājumu
tīšu izplatīšanu iespiestā vai citādā veidā pavairotā sacerējumā, kā arī
mutvārdos, ja tā izdarīta publiski. Savukārt Civillikuma 2352.¹ pants paredz personai tiesības
prasīt atlīdzību, ja kāds prettiesiski aizskar personas godu un cieņu
mutvārdiem, rakstveidā vai ar darbiem. Gods ir personības sabiedriskais novērtējums, kura mēraukla ir paša
indivīda uzvedība, viņa attieksme pret sociālām un garīgām vērtībām,
sabiedrību, līdzcilvēkiem. Cieņa ir cilvēka pašnovērtējums, kurš pamatojas uz
tam ieaudzinātajām un piemītošajām īpašībām. Šīs abas morālās kategorijas ir
cieši saistītas un nosaka cilvēka reputāciju (statusu sabiedrībā), kura
ietver cilvēka domas par sevi un citu domas par šo cilvēku. Tātad goda
aizskaršanas tiešais objekts ir personas gods un cieņa subjektīvā nozīmē. Bet
neslavas celšanas gadījumā gods un cieņa objektīvā nozīmē, t.i., šo īpašību
vērtējums no apkārtējo viedokļa. Goda aizskaršana un cieņas pazemošana var notikt mutvārdos, kad
cietušā vai kādas trešās personas klātbūtnē tiek izteikts cietušās personas
fizisko, garīgo vai morālo īpašību novērtējums nepieklājīgā veidā vai tiek
lietoti rupji vai lamu vārdi. Goda aizskaršana un cieņas pazemošana var notikt rakstveidā
vēstulē, uzraksti dažādās vietās. Goda aizskaršana un cieņas pazemošana var notikt arī ar darbību
iesitot pļauku, iespļaujot sejā, izdarot nepieklājīgus žestus. Ievērojot minēto, KL un Civillikuma normas dublējas, proti, personas
goda un cieņas aizsardzība ir paredzēta gan krimināltiesiskā, gan
civiltiesiskā kārtībā un persona var izvēlēties, kādā kārtībā aizstāvēt savas
tiesības. Nereti persona izvēlas aizstāvēt savas tiesības krimināltiesiskā
kārtā tikai tādēļ, lai pret personu, kura it kā aizskārusi personas godu un
cieņu, tiktu uzsākts kriminālprocess. Un kriminālprocesa uzsākšana jau pati
par sevi rada personai neērtības. Piemēram, saskaņā ar
Advokatūras likuma 17. pantu pēc procesa virzītāja rakstveida
informācijas saņemšanas no zvērinātu advokātu pienākumu pildīšanas uz
pirmstiesas kriminālprocesa un tiesvedības krimināllietā laiku var atstādināt
tos zvērinātus advokātus, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie tīša
noziedzīga nodarījuma izdarīšanā, kas nav saistīts ar zvērināta advokāta
profesionālo pienākumu veikšanu. Šādi ierobežojumi nebūtu, ja persona
būtu izvēlējusies aizsargāt savas tiesības civiltiesiskā kārtā. Saskaņā ar Kriminālprocesa likuma (turpmāk KPL) 7. pantu
kriminālprocess var tikt veikts kā publiskās vai privātās apsūdzības process.
Šī paša panta trešā daļa noteic, ka par KL
156., 157. un 158. pantā
paredzēto nodarījumu tiek veikts privātās apsūdzības process, kurā apsūdzības
funkciju īsteno pats cietušais. Apsūdzība privātās
apsūdzības procesā pēc satura ne ar ko neatšķiras no apsūdzības publiskās
apsūdzības procesā. Līdz ar to
rodas jautājums, vai tik nozīmīgs, personas dzīvi ietekmējošs fakts, kā
atzīšana par apsūdzēto ar visām no tā izrietošām juridiskajām sekām KPL nav
pārāk vienkāršota, proti, persona apsūdzētā statusu iegūst ar brīdi, kad
tiesnesis, izskata personas, kurai radīts kaitējums, sūdzību un pieņem lēmumu
par privātās apsūdzības kriminālprocesa uzsākšanu, kas vienlaikus ir arī
apsūdzības celšana. Privātās apsūdzības institūtu var netraucēti
izmantot arī savtīgu, negodprātīgu mērķu realizēšanai, kas nav vērsti uz
krimināltiesisko attiecību taisnīgu noregulējumu, bet gan, piemēram,
politisko konkurentu nomelnošanu, proti, priekšvēlēšanu laikā nepamatoti
iesniedzot privātās apsūdzības sūdzību pret kādu konkrētu personu par
personas goda un cieņas aizkaršanu, kas pieteikusi savu kandidatūru
vēlēšanās. Saskaņā ar Tiesu informācijas sistēmas datiem pēc KL 156. panta
2005.gadā notiesātas 3 personas, 2006. gadā 5, 2007. gadā 3,
2008. gadā (līdz novembrim) 1. Pēc KL 157.panta no 2005. 2006.gadam
nav notiesāta neviena persona, 2007. gadā 1, 2008. gadā (līdz
novembrim) 1. Pēc KL 158. panta 2005.gadā nav notiesāta neviena
persona, 2006. gadā 1, 2007. gadā 1, 2008. gadā (līdz novembrim)
1. Statistikas
pārskats par civillietām pirmajā instancē
2005.gads
2006.gads
2007.gads
Salīdzinot statistikas datus par personām, kuras notiesātas par KL
paredzētajiem noziedzīgajiem nodarījumiem attiecībā uz goda un cieņas
aizskārumu vai neslavas celšanu un izskatītajām civillietām attiecībā uz goda
un cieņas aizskārumu, secināms, ka civilprocesuālā kārtībā izskatītās lietas
ievērojami pārsniedz to lietu skaitu, kas izskatītas kriminālprocesuālā
kārtībā. Savukārt attiecībā uz neslavas celšanu jānorāda, ka neslavas celšanas
priekšmets ir izdomājums. Atbildība pēc KL 157.panta iestāsies tikai
gadījumā, ja konstatēts, ka cietušo apkaunojošie fakti neatbilst īstenībai.
Ja šādi fakti atbilst patiesībai, to paziņošana citām personām nevar tikt
kvalificēta kā neslavas celšana. Izdomājumam jābūt tādam, kas cietušo
apkauno. Apkaunojoši fakti vai aizskarošas ziņas ir tādas, kas mazina personas
godu un cieņu atsevišķu personu vai sabiedrības acīs. Vai ziņas ir
aizskarošas, izlemj tiesa katrā konkrētā gadījumā, ņemot vērā vispāratzītas
ētikas un morāles normas. KL 157. pantā minētais termins publiski nozīmē, ka neslavas celšana
izdarīta paziņojot nepatieso, apkaunojošo informāciju plašākam cilvēku lokam
(sapulcē, konferencē, diskusijā). Ar izplatīšanu iespiestā vai citādā pavairotā
sacerējumā saprot otru personu apkaunojošu izdomājumu ievietošanu sacerējumā,
kas pavairots, dodot iespēju ar to iepazīties neierobežotam personu lokam. No
158.panta, kas paredz atbildību par neslavas celšanu masu saziņas līdzeklī,
šāda izplatīšana atšķiras ar to, ka iespiestais materiāls nav publicēts masu
saziņas līdzeklī,
bet ir kā citādi pieejams drukātā veidā (skrejlapas). 2. Attiecībā uz kukuļošanu, neatļautu
labumu pieņemšanu un komerciālo uzpirkšanu, ir konstatētas problēmas šādās
Krimināllikuma normās: 2.1.
KL 198. pants. Salīdzinot kukuļņemšanas un kukuļdošanas sastāvā
ietvertās pazīmes, jāsecina, ka šie nodarījumi kā viens otru izraisoši nav
raksturoti vienādi, jo KL 198. un 320. pantā ir ietverta norāde uz kukuļa
priekšmeta vai tā piedāvājuma apzināti prettiesisku pieņemšanu,
savukārt KL 323. un 199. pantā, raksturojot attiecīgi kukuļdošanu un
komerciālo uzpirkšanu, uz rīcības prettiesiskumu un tā apzināšanos nav
norādīts. Turklāt jānorāda, ka 198. pantā minētās darbības var notikt tikai
apzināti un praksē procesa virzītājam nav iespējams pierādīt to, ka labums ir
pieņemts apzināti. Tādējādi no KL 198. panta nepieciešams izslēgt vārdu
apzināti. 2.2. KL 199. pants. Atbilstoši KL
199. pantā Komerciālā uzpirkšana noteiktajam atbildība par kāda labuma
piedāvāšanu vai nodošanu tiek paredzēta tikai tad, ja tā adresāts ir uzņēmuma
(uzņēmējsabiedrības) vai organizācijas atbildīgs darbinieks vai uzņēmuma
(uzņēmējsabiedrības) vai organizācijas tāda pati pilnvarota persona, kas ir
KL 198. panta otrajā daļā paredzētās neatļautas labuma pieņemšanas subjekts.
Tādējādi šobrīd saskaņā ar KL 199. pantu kriminālatbildība nav paredzēta, ja
labums tiek piedāvāts vai nodots 198. panta otrajā daļā minētajai personai,
kura uz likuma vai tiesiska darījuma pamata pilnvarota izšķirt strīdus,
KL 198. panta pirmajā daļā paredzētā noziedzīgā nodarījuma subjektam - uzņēmuma
(uzņēmējsabiedrības) vai organizācijas darbiniekam, kā arī citai
personai, kas uz likuma vai tiesiska darījuma pamata pilnvarota vest citas
personas lietas. Tā kā nav pamata motivācijai, kāpēc vienā gadījumā
labuma piedāvātājs un devējs būtu saucams pie kriminālatbildības un citā nē,
ir nepieciešams paredzēt ikviena
labuma piedāvātāja un devēja atbildību neatkarīgi no subjekta, kam labums
tiek dots vai piedāvāts, ja vien tas izdarīts ar mērķi panākt kādu vēlamu
rīcību no labuma saņēmēja vai piedāvājuma pieņēmēja puses. 2.3. Pašlaik KL 324. pantā paredzēts
atbrīvot no kriminālatbildības tikai tādas personas, kuras iesaistītas
kukuļošanā valsts institūciju dienestā, proti, kukuļdevēju, ja kukulis šai
personai izspiests vai ja pēc kukuļa došanas persona labprātīgi paziņo par
notikušo. Labprātīga paziņošana par notikušo ir nosacījums arī personas, kura
kukuli piedāvājusi, kukuļošanas starpnieka un atbalstītāja atbrīvošanai no
kriminālatbildības. Tomēr privātajā sektorā labuma devēja atbrīvošana no
kriminālatbildības, ja persona, kas prettiesiski piedāvājusi labumu, ja tā
pēc noziedzīgo darbību izdarīšanas labprātīgi paziņojusi par notikušo, nav
paredzēta. Ņemot vērā, ka iespējas atbrīvot no kriminālatbildības atsevišķas
kukuļošanā iesaistītās personas mērķis ir kukuļošanas ierobežošana, tādi paši
atbrīvošanas nosacījumi būtu paredzami arī attiecībā uz mantiskā labuma
devējiem un starpniekiem privātajā sektorā (KL 199.1 pants). 2.4. KL 320. pants. 2.4.1. Pašlaik KL 320. pants nosaka, ka labuma guvējs ir pati valsts
amatpersona. Tomēr praksē ir gadījumi, kad labums tiek dots kādai citai
personai, kuras labuma saņemšanā valsts amatpersona ir ieinteresēta,
tādējādi, arī pati saņemot labumu. Praksē šādi arī tiek interpretēta minētā
norma. Arī Eiropas Padomes Krimināltiesību pretkorupcijas konvencijas 3. pants nosaka, ka kukuļņemšana ir tāda
veida apzināti veikta darbība, ar kuru jebkura šīs valsts publiska
amatpersona pieprasa vai saņem, tieši vai netieši, jebkuru tai nepienākošos
priekšrocību, kas domāta gan šai amatpersonai, gan jebkurai citai personai.
(Piemēram, amatpersona pieņem labumu no augstskolas vadības, lai viņas bērns
tiktu uzņemts augstskolā, neievērojot noteikto uzņemšanas kārtību.) Tādējādi
ir nepieciešams konkrēti norādīt pantā, ka labums var būt domāts gan
amatpersonai, gan citai personai. 2.4.2. KL 320. pantā šobrīd netiek diferencēta atbildība atkarībā
no laika, kad kukulis tiek piedāvāts un dots un attiecīgi pieņemts
piedāvājums vai pats kukulis - pirms kādas darbības izdarīšanas vai
neizdarīšanas labuma devēja, tā piedāvātāja vai citas personas interesēs vai
arī pēc tam (t.s. pateicība). Vadoties no citu valstu pieredzes, arī mūsu
valsts Krimināllikumā būtu ieviešama diferencēta
atbildība par kukuļņemšanu, paredzot
bargāku sankciju, ja piedāvājums vai labums pieņemts par vēl priekšā stāvošu prettiesisku rīcību
salīdzinājumā ar atbildību par kukuļņemšanu par jau izdarītu likumīgu vai
nelikumīgu darbību vai pieļautu bezdarbību. 2.4.3. Soda noteikšanas prakses par noziedzīgiem nodarījumiem valsts
institūciju dienestā analīze ļauj secināt, ka tā īpaši neatšķiras no citos
pētījumos konstatētā gan soda veidu un to izciešanas nosacījumu izvēles ziņā,
kad turpat vai puse no piespriestā brīvības atņemšanas soda tiek noteikta
nosacīti. Analizējot sodu noteikšanas praksi, secināms, ka ne vienmēr tiek
ievēroti 46. pantā norādītie soda noteikšanas vispārīgie principi. Tāpat arī
konstatēta KL 49. pantā ietverto vieglāka soda noteikšanas nekā likumā
paredzētais sods un KL 55. pantā paredzēto nosacītas notiesāšanas noteikumu
neievērošana. Ne vienmēr tiesu nolēmumos tiek pausta un motivēta tiesas
pārliecība, ka vainīgais, sodu neizciešot, turpmāk neizdarīs likumpārkāpumus.
Tādējādi secināms, ka tiesas meklē dažādas iespējas, kā samazināt sodu zem KL
Sevišķās daļas attiecīgajā pantā paredzētās minimālās sankcijas. Tas liecina,
ka KL 320. pantā ietvertās sankcijas ir pārāk bargas un neadekvātas
nodarījumam, turklāt nav paredzētas iespējas piemērot alternatīvas sankcijas
(piemēram, naudas sodu). -
Ņemot vērā to, ka būtu nepieciešams KL 320. pantā diferencēt
atbildību atkarībā no laika, kad kukulis tiek piedāvāts un dots un
attiecīgi pieņemts piedāvājums vai pats kukulis - pirms kādas darbības
izdarīšanas (vai bezdarbības) vai arī pēc tam, vieglāka sankcija jāparedz par kukuļa pieņemšanu pēc kādas likumīgas vai nelikumīgas
darbības izdarīšanas, paredzot iespēju par noziedzīgā nodarījuma
izdarīšanu piemērot arī naudas sodu. - Saskaņā ar KL 323. pantu par kukuļdošanu
organizētā grupā ir noteikta pastiprināta atbildība, tomēr KL 320. pantā
šobrīd pastiprināta atbildība par kukuļņemšanu organizētā grupā nav atsevišķi
paredzēta. Tādējādi, lai saskaņotu KL normas attiecībā uz kukuļņemšanu un
kukuļdošanu, kas izdarīta organizētā grupā, ir nepieciešams papildināt KL
320. pantu, paredzot arī atbilstošas sankcijas. 2.5. KL 322. pants. 2.5.1. Atbilstoši KL 320. un 323. pantā
noteiktajam, kukuli var piedāvāt un nodot, kā arī kukuļa piedāvājumu vai pašu
kukuli var pieņemt personiski vai ar starpnieku, taču KL 322. pantā
starpnieka atbildība noteikta tikai tad, ja tas nodod kukuli no
kukuļdevēja kukuļņēmējam. Tādējādi ir nepieciešams papildināt KL 322. panta
pirmo daļu, paredzot kriminālatbildību arī par starpniecību kukuļošanā, kas
izpaužas kukuļa piedāvājuma nodošanā no kukuļdevēja kukuļņēmējam. 2.5.2. Ņemot vērā to, ka
pašreiz spēkā esošajā KL 322. panta redakcijā minētā personu savešana ir
grūti norobežojama no līdzdalības, ir nepieciešams svītrot KL 322. panta pirmajā
daļā vārdus vai šo personu savešanā, jo par līdzdalību kukuļošanā
attiecīgā noziedzīgā nodarījuma organizēšanu sankcija būs vēl smagāka, nekā
to paredz šobrīd spēkā esošā KL 322. panta redakcija. Ņemot vērā KL 20.
panta piekto daļu līdzdalībnieks noziedzīgos nodarījumos saucams pie
atbildības saskaņā ar to pašu likuma pantu, kas paredz izdarītāja atbildību.
Tādējādi persona par kukuļdevēja un kukuļņēmēja savešanu atkarībā no tā,
kuras personas (kukuļdevēja vai kukuļņēmēja) interesēs darbojusies būs attiecīgi
saucama pie kriminālatbildības saskaņā ar KL 320. (kukuļņemšana) vai 323.
pantu (kukuļdošana) un KL 20. panta otro daļu. 2.5.3. Šobrīd saskaņā ar KL 322. pantu
kriminālatbildība par starpniecību kukuļošanā ir smagāka, nekā atbildība
par kukuļdošanu un kukuļņemšanu, kas ir nesamērīgi. Tādējādi ir
nepieciešams grozīt KL 322. panta sankciju. 2.6. KL 323. pants. 2.6.1. Šobrīd kukuļdevēja,
atšķirībā no kukuļņēmēja, kriminālatbildība nav diferencēta atkarībā no
kukuļa priekšmeta apmēra atbildības. Tādējādi būtu nepieciešams papildināt KL
323. panta otro daļu ar jaunu kvalificējošu pazīmi, pastiprinot atbildību par
kukuļdošanu lielā apmērā. 2.6.2. Lai pielīdzinātu
sankcijas KL 320. pantā paredzētajām, ir nepieciešams grozīt arī KL 323.
panta sankcijas. 2.7. KL 326.1
pants. 2.7.1. KL 326.1
panta pirmā daļa paredz kriminālatbildību par labumu piedāvāšanu vai nodošanu
jebkurai personai, lai tā, izmantojot savu dienesta, profesionālo vai sociālo
stāvokli, personiski ietekmētu valsts amatpersonas darbību vai lēmuma
pieņemšanu, savukārt minētā panta otrā daļa noteic kriminālatbildību par
labumu, to piedāvājuma pieņemšanu ko izdarījusi jebkura persona, lai tā,
izmantojot savu dienesta, profesionālo vai sociālo stāvokli, personiski
ietekmētu valsts amatpersonas darbību vai lēmuma pieņemšanu. Tā kā darbība
ietver arī lēmuma pieņemšanu, lai izvairītos no liekvārdības un vienlaikus
padarītu normu skaidrāku tās piemērotājam, KL 326.1 pantā
vārdus ietekmētu valsts amatpersonas darbību vai lēmuma pieņemšanu nepieciešams
aizstāt ar vārdiem ietekmētu valsts amatpersonas darbību (bezdarbību). 2.7.2. Eiropas Padomes
Krimināltiesību pretkorupcijas konvencija paredz, ka tirgošanās ar ietekmi
var būt krimināli sodāma ne tikai personas, kura piedāvā vai dod labumu,
interesēs, bet arī jebkuras
citas fiziskās vai juridiskās personas interesēs, ko pašlaik KL 326.1
pants neparedz. 2.7.3. Saskaņā ar KL 326.1
panta pirmo daļu labuma došana vai piedāvāšana ir sodāma, ja tā izdarīta, lai
panāktu personas, kas tirgojas ar ietekmi, personiski izdarītu ietekmi,
savukārt šā panta otrajā daļā par sodāmu atzīta labuma vai piedāvājuma
pieņemšana, lai ietekmētu personiski vai pamudinātu kādu citu izdarīt šādu
ietekmēšanu. Labuma piedāvāšana un došana, tāpat kā labuma vai tā piedāvājuma
pieņemšana, ne vienmēr būs trīspusējas attiecības, kad viena persona samaksā
otrai, lai tā panāktu, ka trešā persona pieņem lēmumu par labu pirmajai. Šāda
rezultāta sasniegšanai persona, kas tirgojas ar ietekmi atbilstoši KL 326.1 panta
otrajā daļā noteiktajam ir saucama pie kriminālatbildības, ja viņa iesaista vēl kādu citu personu,
savukārt persona, kura dod labumu vai to piedāvā personai, kura tirgojas ar
ietekmi par vēl kādas personas iesaistīšanu tam vēlamā rezultāta
sasniegšanai, pie atbildības nav saucams. Ņemot vērā minēto, KL 326.1 panta
pirmā daļa ir precizējama. 2.8. KL 326.2 pants. KL
320. panta trešajā daļā attiecībā uz kukuļa pieņemšanu, paredzēta
paaugstināta kriminālatbildību par kukuļņemšanu, ja konkrētās darbības
saistītas ar kukuļa izspiešanu, savukārt par prettiesisku labumu pieprasīšanu
un pieņemšanu, ja tā saistīts ar šī labuma izspiešanu (KL 326.2
panta otrā daļa) pastiprināta kriminālatbildība nav paredzēta. Jānorāda, ka
KL 320. pantā un KL 326.2 pantā paredzēta kriminālatbildība par līdzīgām
prettiesiskām darbībām, atšķiras noziedzīgo nodarījuma subjekti (KL 320.
pantā (kukuļņemšana) paredzētā noziedzīgā nodarījuma subjekts ir valsts
amatpersona, savukārt saskaņā ar KL 326.2 pantu pie
kriminālatbildības tiek sauktas personas, kuras ir valsts vai pašvaldības
iestādes darbinieki, kuras nav atzīstamas par valsts amatpersonām saskaņā ar
KL 316. pantu). Atbilstoši KL 320. pantam kukuļņemšana izpaužas kā kukuļa
pieprasīšana (par nelikumīgu darbību izdarīšanu) un kukuļa izspiešana (par
likumīgu darbību izdarīšanu). |
||||||||||||||||||||||
3. Normatīvā akta projekta būtība |
1) Lai risinātu
normu dublēšanos attiecībā uz personas goda un cieņas aizsardzību KL un CL, izstrādāti priekšlikumi izslēgt no KL
atbildību par goda aizskaršanu. Proti, paredzēts
izslēgt KL 156. pantu Goda aizskaršana, kā arī izslēgt KL
158. pantu Goda aizskaršana un neslavas celšana masu saziņas līdzeklī,
bet regulējumu par neslavas celšanu masu saziņas līdzeklī pārnest uz KL
157. pantu Neslavas celšana. Tādējādi KL tiktu saglabāts viens pants,
ka noteiktu atbildību par neslavas celšanu un neslavas celšanu masu saziņas
līdzeklī. 2) Lai risinātu
problēmas, kas saistītas ar nepilnībām normatīvajos aktos attiecībā uz
noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar kukuļošanu, izstrādāti šādi priekšlikumi grozījumiem KL: 1.
KL 198.
panta pirmās un trešās daļas
dispozīcijā izslēgts vārds apzināti, lai nodrošinātu konsekvenci ar KL 323.
un 199. pantu. Turklāt, izslēdzot no KL 198. panta vārdu apzināti,
tiks novērstas problēmas, kas ir saistītas ar pierādīšanu. 2.
KL
199. pants papildināts, paredzot arī uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vai
organizācijas darbinieka vai citas personas, kas uz likuma vai tiesiska
darījuma pamata pilnvarota vest citas personas lietas vai organizācijas
pilnvarotas tādas pašas personas, kā arī personas, kura uz likuma vai
tiesiska darījuma pamata pilnvarota izšķirt strīdus komerciālo uzpirkšanu, ja vien tas izdarīts ar mērķi panākt kādu
vēlamu rīcību no labuma saņēmēja vai piedāvājuma pieņēmēja puses, lai
nodrošinātu konsekvenci ar KL 198. pantu. 3.KL papildināts ar 199.1 pantu,
kas paredz personas, kura prettiesiski piedāvājusi vai devusi labumu,
atbrīvošanu no kriminālatbildības, ja tā pēc noziedzīgo darbību izdarīšanas
labprātīgi paziņojusi par notikušo, lai nodrošinātu konsekvenci ar KL 324.
pantu, kas paredz šādu nosacījumu attiecībā uz noziedzīgu nodarījumu valsts
institūciju dienestā. 4.
KL 320. pants
precizēts, diferencējot atbildību atkarībā no laika, kad kukulis tiek
piedāvāts un dots un attiecīgi pieņemts piedāvājums vai pats kukulis - pirms
kādas darbības izdarīšanas vai neizdarīšanas labuma devēja, tā piedāvātāja
vai citas personas interesēs vai arī pēc tam (t.s. pateicību jautājums), nosakot bargāku sankciju, ja kukulis
tiek solīts, piedāvāts vai dots un attiecīgi solījums, piedāvājums vai labums
pieņemts par vēl priekšā stāvošu
prettiesisku rīcību salīdzinot ar sankciju par kukuļņemšanu par jau
izdarītu tiesisku darbību (bezdarbību). KL 320. pants paredz atbildību par labuma
vai tā piedāvājuma pieņemšanu, kas izdarīta ne tikai pašas valsts
amatpersonas, bet arī citas personas, kuras labuma saņemšanā valsts
amatpersona ir ieinteresēta,
interesēs. Lai nodrošinātu konsekvenci ar KL 323. panta trešo daļu, KL
320. panta ceturtās daļas sankcija ir papildināta ar policijas kontroli
uz laiku līdz trim gadiem. Ņemot vērā jaunās KL 320. panta dispozīciju redakcijas,
nepieciešams grozīt arī sankcijas par pirmajā daļā paredzētajām darbībām,
paredzot iespēju piemērot arī naudas sodu līdz simt divdesmit minimālajām
mēnešalgām. Smagākā sankcija par KL 320. panta ceturtajā daļā paredzēto
noziedzīgo nodarījumu ir brīvības atņemšana uz laiku līdz 12 gadiem. Turklāt,
lai pielīdzinātu KL 323. panta trešās daļas sankcijai, kas paredz atbildību
par kukuļdošanu organizētā grupā, KL 320. panta ceturtās daļas sankciju būtu
nepieciešams papildināt ar policijas kontroli uz laiku līdz trim gadiem. 5.KL 322. panta pirmā daļa papildināta ar
vārdiem vai tā piedāvājuma lai nodrošinātu konsekvenci ar KL 320. un 323.
pantu, kas paredz kriminālatbildību par kukuļošanu, kas izpaužas kukuļa
piedāvājuma pieņemšanā vai nodošanā. Tā kā atbildība par līdzdalību starpniecībā kukuļošanā iestājas
saskaņā ar citiem Krimināllikuma pantiem, KL 322. panta pirmajā daļā tiek
svītroti vārdi personu savešana. Lai novērstu situāciju, kad
atbildība par starpniecību kukuļošanā ir smagāka, nekā atbildība par
kukuļdošanu un kukuļņemšanu, tiek grozīta arī KL 322. panta pirmās daļas
sankcija, proti, brīvības atņemšanas sods tiek paredzēts četri gadi (sešu
gadu vietā). Papildus tiek paredzēta iespēja piemērot piespiedu darbu vai
naudas sodu līdz simts minimālajām mēnešalgām. 6.
KL
323. pantā grozītas sankcijas, kā arī papildināta otrā daļa ar kvalificējošo
pazīmi kukuļdošana lielā apmērā, lai nodrošinātu konsekvenci ar KL 320.
pantu. 7.
KL
326.1 pantā vārdi ietekmētu valsts amatpersonas darbību vai
lēmuma pieņemšanu aizstāti ar vārdiem ietekmētu valsts amatpersonas darbību
(bezdarbību), jo amatpersonas darbība ietver arī lēmuma pieņemšanu. KL 326.1 pants papildināts, paredzot kriminālatbildību par
tirgošanos ar ietekmi jebkuras personas, ne tikai personas, kura piedāvā vai
dod labumu, interesēs atbilstoši Eiropas Padomes Krimināltiesību
pretkorupcijas konvencijai. Lai ievērotu konsekvenci starp
KL 326.1 panta pirmo un
otro daļu, tiek papildināta KL 326.1 panta pirmās daļas
dispozīciju, paredzot kriminālatbildību arī par labumu piedāvāšanu vai
nodošanu jebkurai personai, lai tā pamudinātu kādu citu personu ietekmēt
valsts amatpersonas darbību. 8.
KL 326.2
panta otrā daļa papildināta, paredzot pastiprinātu kriminālatbildību par
prettiesisku labuma pieprasīšanu un pieņemšanu, ja tas saistīts ar šī labuma
izspiešanu, lai nodrošinātu konsekvenci ar KL 320. panta trešo daļu, kas
paredz paaugstinātu kriminālatbildību par kukuļņemšanu, ja konkrētās darbības
saistītas ar kukuļa izspiešanu (par likumīgu darbību izdarīšanu). |
||||||||||||||||||||||
4. Cita informācija |
Grozījumi izstrādāti Tieslietu ministrijā izveidotajā pastāvīgajā
Krimināllikuma darba grupā, kurā piedalās pārstāvji no Ģenerālprokuratūras,
Augstākās tiesas, Rīgas apgabaltiesas, Latvijas Universitātes Krimināltiesību
katedras, Latvijas Policijas akadēmijas, Latvijas Zvērinātu Advokātu padomes,
Iekšlietu ministrijas, Saeimas Juridiskā biroja, Tiesībsarga, Sabiedriskās
politikas centra PROVIDUS. Grozījumi attiecībā uz noziedzīgiem nodarījumiem, kas
saistīti ar kukuļošanu, izstrādāti, pamatojoties uz Latvijas Universitātes Juridiskās
fakultātes Krimināltiesisko zinātņu katedras profesores V. Liholajas veikto
pētījumu Noziedzīgi nodarījumi valsts institūciju dienestā: likums un
prakse. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
pārmaiņām |
Kriminalizējot t.s. pateicību pieņemšanu (kriminālatbildība
iestāsies arī par materiālu vērtību, mantiska vai citāda rakstura labumu
pieņemšanu par kādu jau izdarītu likumīgu vai nelikumīgu darbību vai
pieļautu bezdarbību), tiks ierobežota
nepamatota labumu pieņemšana valsts pārvaldes iestādēs un valsts amatpersonu
patvaļa, ļaunprātīgi izmantojot dienesta stāvokli. Turklāt, vienādojot un piemērojot atbilstošas sankcijas par ar kukuļošanu
saistītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem, palielināsies sabiedrības
uzticamība tiesībsargājošajām iestādēm un tiesām. |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms. |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Nav
attiecināms. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
fiziskām personām |
Nav
attiecināms. |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav
attiecināms. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms. |
7. Cita ietekme |
Nav. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2009. gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
2010. |
2011. |
2012. |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams,
detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav
attiecināms. |
|||
6. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī
ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Ir sagatavots grozījums Kriminālprocesa
likuma 7.pantā, kuru ir plānots iesniegt kā priekšlikums likumprojektam Grozījumi Kriminālprocesa likumā (Nr.1103/Lp9)
pēc likumprojekta Grozījumi Krimināllikumā
pieņemšanas Saeimā pirmajā lasījumā, ja tiks atbalstīts likumprojekta 1., 2. un 3. pants. |
2. Cita informācija |
Nav. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav attiecināms. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms. |
||
2.tabula |
|||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot
katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs
tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta
projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
|
|
|
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
||
6. Cita informācija |
Nav. |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Grozījumi
izstrādāti Tieslietu ministrijā izveidotajā pastāvīgajā Krimināllikuma darba
grupā, kurā piedalās pārstāvji no Ģenerālprokuratūras, Augstākās tiesas,
Rīgas apgabaltiesas, Latvijas Universitātes Krimināltiesību katedras,
Latvijas Policijas akadēmijas, Latvijas Zvērinātu Advokātu padomes, Iekšlietu
ministrijas, Saeimas Juridiskā biroja, Tiesībsarga, Sabiedriskās politikas
centra PROVIDUS. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Darba grupas rezultātā ir panākta vienošanās par visām
likumprojekta pantu redakcijām. |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir
izmantoti |
Likumprojekts izstrādāts ar tieslietu ministra 2008. gada 28.
marta rīkojumu Nr. 1-1/150 izveidotajā pastāvīgajā Krimināllikuma darba
grupā. Sabiedrības informēšanas pasākumi nav notikuši. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas notikušas Tieslietu ministrijas pastāvīgās
darba grupas ietvaros ar tiesību zinātņu ekspertiem A. Niedri,
U. Krastiņu, V. Liholaju, A. Judinu un A. Reigasi, D.
Mežuli. Pastāvīgajā darba grupā iesaistīta arī Saeimas Juridiskā biroja
pārstāve. Grozījumi attiecībā uz noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar
kukuļošanu, izstrādāti pieaicinot
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja pārstāvjus. Grozījumi attiecībā
uz goda aizskaršanas dekriminalizāciju sagatavoti, pieaicinot Latvijas
Universitātes Juridiskās fakultātes |
5. Cita informācija |
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un
pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunu valsts institūciju veidošana nav nepieciešama,
esošo institūciju funkcijas netiks paplašinātas. Normatīvā akta izpilde iespējama uzreiz pēc
tā pieņemšanas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un
citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu
izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību
normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis. Normatīvais akts tiks publicēta izdevumā
Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, kā arī ievietots
normatīvo aktu informācijas sistēma NAIS un bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts
viņu ierobežo |
Ja normatīvais akts ierobežo indivīda tiesības, indivīds var Satversmes tiesas
likumā noteiktajā kārtībā iesniegt Satversmes tiesā pieteikumu par lietas
ierosināšanu par normatīvā akta atbilstību Satversmei (Satversmē noteikto
pamattiesību aizskāruma gadījumā). Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt
Kriminālprocesa likumā vai Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav. |
Tieslietu ministrs M.
Segliņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M. Lazdovskis |
I. Bergmane |
L. Popova |
I. Gratkovska |
18.03.2009. 08:45
4369
U. Zemzars
67036943,
Uldis.Zemzars@tm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.33 |
2009.gada 26.maijā |
44.§
Likumprojekts "Grozījumi Krimināllikumā"
TA-1199
___________________________________________________________
(M.Segliņš, I.Gratkovska, V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts kancelejas direktora vietā - Tiesību aktu redakcijas departamenta vadītāja |
|
D.Vaivare |
|
2009-MK-PROT-33-2605-#44.doc
1