Rīgā
29.05.2009. Nr.90/TA-1150
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Dzīvesvietas deklarēšanas likumā". Likumprojektu izstrādāja Iekšlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Kolbergs 67219415, marcis.kolbergs@pmlp.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 26.maija
sēdes protokola Nr.33 9.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījumi Dzīvesvietas
deklarēšanas likumā
Izdarīt Dzīvesvietas deklarēšanas likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 16.nr.; 2003,
6., 9.nr.; 2006, 9.nr.; 2007, 20.nr.; 2009, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 5.panta
pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Nepilngadīgais
bērns, kurš, pamatojoties uz bāriņtiesas lēmumu, ievietots ārpusģimenes aprūpes
iestādē vai audžuģimenē citas pašvaldības administratīvajā teritorijā, saglabā
reģistrāciju iepriekšējā dzīvesvietā, bet ārpusģimenes aprūpes iestādes vai
audžuģimenes adresi norāda kā papildu adresi. Ja viņam nav tiesiska pamata
saglabāt reģistrāciju iepriekšējā dzīvesvietā, par viņa dzīvesvietu saskaņā ar
šā likuma 10.pantu reģistrējama attiecīgā ārpusģimenes aprūpes iestādes vai
audžuģimenes adrese. Reģistrēt šādu bērna adresi var arī pašvaldība, kuras
darbības teritorijā atrodas bāriņtiesa, kas pieņēmusi lēmumu par bērna
ievietošanu ārpusģimenes aprūpes iestādē vai audžuģimenē, par to paziņojot
pašvaldībai, kuras administratīvajā teritorijā atrodas reģistrētā adrese."
2. 7.pantā:
izslēgt ceturtajā
daļā vārdus "vai pa pastu, kā arī tad, ja personas dzīvesvieta ir ārvalstī";
izslēgt piektajā
daļā vārdus "pa pastu vai".
3. 8.pantā:
izslēgt otrajā daļā
vārdus "pa pastu vai";
izteikt piekto daļu
šādā redakcijā:
"(5)
Deklarējot dzīvesvietu šā likuma 5.pantā noteiktajos gadījumos, dzīvesvietas
deklarētājs vai viņa likumiskais pārstāvis, vai persona, kuru dzīvesvietas
deklarētājs vai viņa likumiskais pārstāvis rakstveidā pilnvarojis, deklarācijā
norāda dzīvesvietas deklarētāja ārpusģimenes aprūpes iestādes, audžuģimenes vai
veco ļaužu pansionāta adresi tikai kā papildu adresi un laikposmu, uz kuru viņš
tajā ir ievietots.";
izslēgt astotās
daļas pirmajā teikumā vārdus "un deklarācijas iesnieguma veidlapas
paraugu".
4. Izslēgt 8.1
pantu.
5. Izslēgt 9.panta
trešo un ceturto daļu.
Pārejas
noteikums
Dzīvesvietas deklarācijas iesniegumus, kas
nosūtīti pa pastu pirms šā likuma spēkā stāšanās, Pārvalde izskata atbilstoši
attiecīgā iesnieguma nosūtīšanas dienā spēkā esošajai dzīvesvietas deklarācijas
iesniegumu izskatīšanas kārtībai.
Iekšlietu ministre
L.Mūrniece
Likumprojekta Grozījumi Dzīvesvietas
deklarēš
anas likumā anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz
Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Nav attiecināms |
2. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Dzīvesvietas deklarēšanas likumā šobrīd
noteiktas tiesības personai deklarēt dzīvesvietu personīgi ierodoties
pašvaldībā, kā arī nosūtot dokumentus pa pastu vai elektroniski Pilsonības un
migrācijas lietu pārvaldei (turpmāk Pārvalde). Saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada
3.novembra sēdē (prot.Nr.77 3.§ 2.punkts) noteikto izdevumu samazinājumu un
likumu Par valsts budžetu 2009.gadam Pārvaldei samazināti izdevumi. Ņemot
vērā situāciju, kad dzīvesvietas deklarēšanas funkcijas izpildei netiek
piešķirts finansējums un ministrijām ir nepieciešams samazināt pašreizējos
izdevumus, Pārvalde nespēj nodrošināt dzīvesvietas deklarēšanas pa pastu
funkcijas izpildi. Ar 2006.gada 23.marta grozījumiem
Dzīvesvietas deklarēšanas likumā tika iekļautas normas, kurās paredzēta
iespēja deklarēt dzīvesvietu pa pastu. Sākotnēji šāda kārtība tika paredzēta
personām, kurām nav iespēja ierasties personīgi pašvaldībā, taču, tā kā visi
sūtījumi no Pārvaldes tiek nosūtīti ierakstītās vēstulēs, šīm personām
nepieciešams ierasties pasta nodaļā sūtījumu saņemšanai. Līdz ar to
dzīvesvietas deklarēšanas pa pastu funkcijai zūd tās sākotnējā jēga. Turklāt
bieži personas izmanto deklarēšanas pakalpojumu pa pastu pēc tam, kad
pašvaldībā ir saņemts atteikums deklarēt dzīvesvietu, taču Pārvaldei nav
informācijas par šādu atteikumu. Tāpat jāņem vērā tas, ka deklarēt
dzīvesvietu pašvaldībā ir iespējams tajā pašā dienā, kamēr pa pastu tas
notiek ne ātrāk kā mēneša laikā, jo saskaņā ar Dzīvesvietas deklarēšanas
likuma 8.1 pantu, pēc deklarācijas iesnieguma saņemšanas, Pārvalde
sagatavo dzīvesvietas deklarāciju un nosūta to personai parakstīšanai.
Parakstīto deklarāciju persona nosūta atpakaļ Pārvaldei un ziņas par personas
deklarēto dzīvesvietu tiek iekļautas Iedzīvotāju reģistrā. Pēc minēto
ziņu iekļaušanas Iedzīvotāju reģistrā, Pārvalde rakstiski informē
personu par to, ka tās dzīvesvieta ir deklarēta. Tā kā iesniedzot
deklarācijas iesniegumu personas nereti tos aizpilda kļūdaini, papildus
sarakstei ar personu nepieciešami papildus resursi šo neprecizitāšu
novēršanai. Tādējādi tiek tērēts neatbilstoši daudz līdzekļu pasta
sūtījumiem, kuru maksa no 2008.gada decembra ir ievērojami palielināta. Līdz
ar to nepieciešams dzīvesvietas deklarēšanas pa pastu funkciju pārtraukt.
Tādējādi turpmāk personām saglabāsies iespēja deklarēt dzīvesvietu
pašvaldībā, kā arī elektroniski Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē. |
|
Likumprojektā paredzēts
izslēgt Dzīvesvietas deklarēšanas likuma normas, kas nosaka dzīvesvietas
deklarēšanas kārtību pa pastu. Tāpat likumprojekts paredz attiecīgu pārejas
noteikumu par tiem dzīvesvietas deklarēšanas iesniegumiem, kas Pārvaldei
nosūtīti pa pastu pirms šī projekta spēkā stāšanās. Likumprojektā paredzēts
precizēt ārpusģimenes aprūpes formu terminoloģiju, kā arī atvieglot
ārpusģimenes aprūpē esoša bērna dzīvesvietas reģistrāciju, nosakot, ka
reģistrēt šāda bērna adresi var arī pašvaldība, kuras darbības teritorijā
atrodas bāriņtiesa, kura pieņēmusi lēmumu, par bērna ievietošanu ārpusģimenes
aprūpes iestādē. |
Nav attiecināms. |
II. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un
kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7.
augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms. |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi,
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu fiziskām personām |
|
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
|
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības
radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz
īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms. |
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
2009. gads |
Turpmākie trīs gadi |
|||
2010. gads |
2011. gads |
2012. gads |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
|
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību
budžets |
Nav prognozējamas. |
Nav prognozējamas. |
Nav prognozējamas. |
Nav prognozējamas. |
|
3. Finansiālā
ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
|
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu
aprēķins. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
|
6. Cita informācija |
Saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada
3.novembra sēdē (prot.Nr.77 3.§ 2.punkts) noteikto izdevumu samazinājumu
2009.gadā Pārvaldei samazināti izdevumi, līdz ar to turpmāk Pārvalde nevarēs
nodrošināt funkcijas dzīvesvietas deklarēšana pa pastu veikšanu. Paredzamais izdevumu samazinājums
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei gadā, pieņemot, ka gadā pa pastu
iesniegti 3700 deklarācijas iesniegumi ir Ls 29345, ko sastāda: 1) pasta pakalpojumi sarakstei ar
personām, kuras vēlas deklarēties un pašvaldībām (3700 deklarācijas
iesniegumi gadā) Ls 15688 (aploksnes Ls 0,06 x 3700 x 4 vēstules = Ls 888;
pasta pakalpojumi Ls 1 x 3700 x 4 = Ls 14800); 2) kancelejas preces Ls 500; 3) datortehnikas uzturēšana Ls
500; 4) atalgojums 2 štata vietām Ls
12657 (2 pārvaldes vecākie referenti darba alga Ls 425 x 2 x 12 = Ls 10200,
VSAOI 24.09% no Ls 10200 = Ls 2457). |
||||
IV. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta
noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā
arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 2006.gada
5.decembra noteikumos Nr.986 Noteikumi
par dzīvesvietas deklarācijas un deklarācijas iesnieguma veidlapām un
deklarācijā sniegto ziņu pārbaudes kārtību izslēdzot regulējumu par
dzīvesvietas deklarēšanu pa pastu. Attiecīgos Ministru kabineta noteikumu
grozījumus Iekšlietu ministrija izstrādās trīs mēnešu laikā pēc likumprojekta
pieņemšanas. |
|
||||
Nav attiecināms. |
|
|||||
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
|||||
2. Saistības
pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms. |
|||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
|||||
1. tabula |
||||||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav attiecināms. |
|||||
2. tabula |
||||||
Eiropas Savienības
tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību
pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā
akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas
vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri Nav attiecināms. |
||||
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
. |
||||
Nav attiecināms. |
||||||
|
Nav attiecināms. |
|||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
||||||
Konsultācijas nav
notikušas, jo Ministru kabineta noteikumu projekts neietekmē citu institūciju
darbību. |
||||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo
partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs,
neatbalsta) |
Nav attiecināms. |
|||||
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības
informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav attiecināms. |
|||||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav attiecināms. |
|||||
5. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
|||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiks radītas un esošo
institūciju funkcijas netiks paplašinātas. |
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas,
Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks
publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis. Informācija par
normatīvā akta ieviešanu tiks publicēta arī izdevumā Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, kā arī ievietota informācijas sistēmā
NAIS un bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv
un Pārvaldes mājaslapā. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts
ierobežo indivīda tiesības deklarēt dzīvesvietu pa pastu. Indivīdam
saglabāsies iespēja deklarēt dzīvesvietu pašvaldībā, kā arī elektroniski
Pārvaldē. Patlaban turpinās darbs, lai
panāktu vienošanos ar bankām par internetbankas pakalpojuma ieviešanu, kas
atvieglotu iespēju strādājošām personām deklarēt dzīvesvietu. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
Iekšlietu ministre L.Mūrniece
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta
vadītājs |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A.Lieljuksis |
M.Rāzna |
T.Stragova |
J.Citskovskis |
|
|
|
|
03.04.2009. 10:45
1433
Mārcis Kolbergs, 67219415,
marcis.kolbergs@pmlp.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.33 |
2009.gada 26.maijā |
9.§
Likumprojekts "Grozījumi Dzīvesvietas deklarēšanas likumā"
TA-1150
___________________________________________________________
(J.Citskovskis, V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka atbildīgā
par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir iekšlietu ministre.
3. Iekšlietu ministrijai
sagatavot un līdz šī protokollēmuma 1.punktā minētā likumprojekta pieņemšanai
Saeimā iesniegt noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā tiesību akta
projektu, kas nepieciešams Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 8.panta astotajā
daļā Ministru kabinetam dotā uzdevuma izpildei.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts kancelejas direktora vietā - Tiesību aktu redakcijas departamenta vadītāja |
|
D.Vaivare |
|
2009-MK-PROT-33-2605-#09.doc
1