Rīgā
02.06.2009. Nr.90/TA-1673,
TA-1677, TA-1690,
TA-1764,
TA-1708, TA-1709,
TA-1717,
TA-1711, TA-1712,
TA-1710,
TA-1721, TA-1724,
TA-1726,
TA-1695, TA-1681,
TA-1643, TA-1728,
TA-1836,
TA-1686,
TA-1786, TA-1754,
TA-1621,
TA-1596, TA-1636,
TA-1762, TA-1696,
TA-1746,
TA-1858,
TA-1765, TA-1694,
TA-1835,
TA-1748
Saeimas Prezidijam
Nosūtām
izskatīšanai Ministru kabineta š.g. 27.maija, 29.maija un 1.jūnija sēdē
atbalstītos likumprojektus, kuri iekļauti valsts budžeta 2009.gadam grozījumu
likumprojekta paketē:
likumprojektu "Grozījumi Augstskolu likumā", kuru izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Kušķe 67047880, Guntra.Kuske@izm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Profesionālās izglītības likumā", kuru izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Kušķe 67047880, Guntra.Kuske@izm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Izglītības likumā", kuru izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Kārkliņš 67047840, Raimonds.Karklins@izm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Zinātniskās darbības likumā", kuru izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Kārkliņš 67047840, Raimonds.Karklins@izm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījums likumā "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību"", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ķipēna 67162616, Kristine.Kipena@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Apcietinājumā turēšanas kārtības likumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ķipēna 67162616, Kristine.Kipena@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ķipēna 67162616, Kristine.Kipena@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Kriminālprocesa likumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Dundurs 67036931, Zigmunds.Dundurs@tm.gov.lv).
likumprojektu "Grozījumi Krimināllikumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Gratkovska 67036961, Indra.Gratkovska@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Valsts probācijas dienesta likumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Papsujevičs 67021128, Mihails.Papsujevics@vpd.gov.lv);
likumprojektu "Par likuma "Par tiesas piesēdētāju vēlēšanām" atzīšanu par spēku zaudējušu", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Kušķe 67162676, Gundega.Kuske@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Novožilova 67162697, Linda.Novozilova@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par pašvaldībām"", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Kušķe 67162676, Gundega.Kuske@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par zemes dzīlēm"", kuru izstrādāja Vides ministrija (atbildīgā amatpersona - Ozola 67026518, Dace.Ozola@vidm.gov.lv);
likumprojektu "Par Izglītības inovācijas fonda
likuma atzīšanu par spēku zaudējušu", kuru izstrādāja
Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Depkovska 67047945, Anita.Depkovska@izm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Ciltsdarba likumā", kuru izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Ingiļāvičute 67027661, Biruta.Ingilavicute@zm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Plūmiņa 67223131, signe.plumina@dvi.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju"", kuru izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Lore 67013207, Kaspars.Lore@em.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību", kuru izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Avota 67083954, aiva.avota@fm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Civilprocesa likumā", kuru izstrādāja Bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Rāgs 67356496, Sandris.Rags@bm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā", kuru izstrādāja Valsts kanceleja (atbildīgā amatpersona - Osvalde 67082971, rudite.osvalde@mk.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Tūrisma likumā", kuru izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Beļskis 67013113, Edmunds.Belskis@em.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību 2009.gadā"", kuru izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ošiņa 67095622, Inga.Osina@fm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Būvniecības likumā", kuru izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Jēkabsons 67013028, andris.jekabsons@em.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā", kuru izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Gurecka 67027063, Linda.Gurecka@zm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā", kuru izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Orlovskis 67027370, Andris.Orlovskis@zm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Vispārējās izglītības likumā", kuru izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Grīnis 67047910, edgars.grinis@izm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Rajonu pašvaldību reorganizācijas likumā", kuru izstrādāja Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Jaunzeme 677 70464, kristine.jaunzeme@raplm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījums Lauku atbalsta dienesta likumā", kuru izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Pastare 67027029, Inese.Pastare@zm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"", kuru izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Rudzīte 67028984, Agnese.Rudzite@vid.gov.lv);
likumprojektu "Par likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas fondiem" atzīšanu par spēku zaudējušu", kuru izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Lore 67013207, Kaspars.Lore@em.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā", kuru izstrādāja Satiksmes ministrija (atbildīgā amatpersona - Girucka 67028381, iveta.girucka@sam.gov.lv);
Pielikumā: 1. Likumprojekts
"Grozījumi Augstskolu likumā" uz 1 lpp.
2. Likumprojekta "Grozījumi Augstskolu
likumā" anotācija uz 5 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 8.§ izraksts uz 1 lp.
4. Likumprojekts "Grozījumi
Profesionālās izglītības likumā" uz 1 lpp.
5. Likumprojekta "Grozījumi Profesionālās
izglītības likumā" anotācija uz 4 lpp.
6. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 9.§ izraksts uz 1 lp.
7. Likumprojekts "Grozījumi
Izglītības likumā" uz 2 lpp.
8. Likumprojekta "Grozījumi Izglītības
likumā" anotācija uz
6 lpp.
9. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 11.§ izraksts uz 1 lp.
10. Likumprojekts "Grozījumi
Zinātniskās darbības likumā" uz 3 lpp.
11. Likumprojekta "Grozījumi Zinātniskās
darbības likumā" anotācija uz 4 lpp.
12. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 12.§ izraksts uz 1 lp.
13. Likumprojekts "Grozījums likumā
"Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību"" uz
1 lpp.
14. Likumprojekta "Grozījums likumā
"Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību""
anotācija uz 6 lpp.
15. Ministru
kabineta 2009.gada 29.maija sēdes protokola Nr.35 15.§ izraksts uz 1 lp.
16. Likumprojekts "Grozījumi Apcietinājumā
turēšanas kārtības likumā" uz 1 lpp.
17. Likumprojekta "Grozījumi Apcietinājumā
turēšanas kārtības likumā" anotācija uz 9 lpp.
18. Ministru
kabineta 2009.gada 29.maija sēdes protokola Nr.35 16.§ izraksts uz 1 lp.
19. Likumprojekts "Grozījumi Latvijas Sodu
izpildes kodeksā" uz 3 lpp.
20. Likumprojekta "Grozījumi Latvijas Sodu
izpildes kodeksā" anotācija uz 13 lpp.
21. Ministru
kabineta 2009.gada 29.maija sēdes protokola Nr.35 17.§ izraksts uz 1 lp.
22. Likumprojekts "Grozījumi Kriminālprocesa
likumā" uz
3 lpp.
23. Likumprojekta "Grozījumi Kriminālprocesa
likumā" anotācija uz 10 lpp.
24. Ministru
kabineta 2009.gada 29.maija sēdes protokola Nr.35 18.§ izraksts uz 1 lp.
25. Likumprojekts "Grozījumi
Krimināllikumā" uz 3 lpp.
26. Likumprojekta "Grozījumi
Krimināllikumā" anotācija uz 10 lpp.
27. Ministru
kabineta 2009.gada 29.maija sēdes protokola Nr.35 19.§ izraksts uz 1 lp.
28. Likumprojekts "Grozījumi Valsts
probācijas dienesta likumā" uz 2 lpp.
29. Likumprojekta "Grozījumi Valsts
probācijas dienesta likumā" anotācija uz 17 lpp.
30. Ministru
kabineta 2009.gada 29.maija sēdes protokola Nr.35 20.§ izraksts uz 1 lp.
31. Likumprojekts "Par likuma
"Par tiesas piesēdētāju vēlēšanām" atzīšanu par spēku zaudējušu"
uz 1 lpp.
32. Likumprojekta "Par likuma "Par
tiesu piesēdētāju vēlēšanām" atzīšanu par spēku zaudējušu" anotācija
uz 4 lpp.
33. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 21.§ izraksts uz 1 lp.
34. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par tiesu varu"" uz 4 lpp.
35. Likumprojekta "Grozījumi likumā
"Par tiesu varu"" anotācija uz 26 lpp.
36. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 22.§ izraksts uz 1 lp.
37. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par pašvaldībām"" uz
1 lpp.
38. Likumprojekta "Grozījumi likumā
"Par pašvaldībām"" anotācija uz 4 lpp.
39. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 23.§ izraksts uz 1 lp.
40. Likumprojekts "Grozījumi likumā
"Par zemes dzīlēm"" uz 3 lpp.
41. Likumprojekta "Grozījumi likumā
"Par zemes dzīlēm"" anotācija uz 12 lpp.
42. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 27.§ izraksts uz 1 lp.
43. Likumprojekts "Par Izglītības inovācijas
fonda likuma atzīšanu par spēku zaudējušu" uz 1 lpp.
44. Likumprojekta "Par Izglītības inovācijas
fonda likuma atzīšanu par spēku zaudējušu" anotācija uz 7 lpp.
45. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 13.§ izraksts uz 1 lp.
46. Likumprojekts "Grozījumi Ciltsdarba
likumā" uz 4 lpp.
47. Likumprojekta "Grozījumi Ciltsdarba
likumā" anotācija uz 8 lpp.
48. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 29.§ izraksts uz 1 lp.
49. Likumprojekts "Grozījumi Informācijas
sabiedrības pakalpojumu likumā" uz 1 lpp.
50. Likumprojekta "Grozījumi Informācijas
sabiedrības pakalpojumu likumā" anotācija uz 9 lpp.
51. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 66.§ izraksts uz 1 lp.
52. Likumprojekts "Grozījumi likumā
"Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju"" uz 2
lpp.
53. Likumprojekta "Grozījumi likumā
"Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju""
anotācija uz 10 lpp.
54. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 32.§ izraksts uz 1 lp.
55. Likumprojekts "Grozījumi Likumā
par budžetu un finanšu vadību" uz 4 lpp.
56. Likumprojekta "Grozījumi Likumā par budžetu
un finanšu vadību" anotācija uz 8 lpp.
57. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 6.§ izraksts uz 1 lp.
58. Likumprojekts "Grozījumi
Civilprocesa likumā" uz 2 lpp.
59. Likumprojekta "Grozījumi Civilprocesa
likumā" anotācija uz 11 lpp.
60. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 81.§ izraksts uz 1 lp.
61. Likumprojekts "Grozījumi Valsts
pārvaldes iekārtas likumā" uz 6 lpp.
62. Likumprojekta "Grozījumi Valsts
pārvaldes iekārtas likumā" anotācija uz 7 lpp.
63. Ministru kabineta 2009.gada 26.maija sēdes
protokola Nr.33 70.§ izraksts uz 1 lp.
64. Likumprojekts "Grozījumi Tūrisma
likumā" uz 1 lpp.
65. Likumprojekta "Grozījumi Tūrisma
likumā" anotācija
uz 7 lpp.
66. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 1.§ izraksts uz 1 lp.
67. Likumprojekts "Grozījumi likumā
"Par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību
2009.gadā"" uz 2 lpp.
68. Likumprojekta "Grozījumi likumā
"Par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību
2009.gadā"" anotācija uz 5 lpp.
69. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 18.§ izraksts uz 2 lp.
70. Likumprojekts "Grozījumi
Būvniecības likumā" uz 2 lp.
71. Likumprojekta "Grozījumi Būvniecības
likumā" anotācija uz 6 lpp.
72. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 5.§ izraksts uz 1 lp.
73. Likumprojekts "Grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" uz 3 lpp.
74. Likumprojekta "Grozījumi Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā" anotācija uz 8 lpp.
75. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 10.§ izraksts uz 1 lp.
76. Likumprojekts "Grozījumi
Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā" uz 3 lpp.
77. Likumprojekta "Grozījumi
Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā" anotācija uz 14 lpp.
78. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 25.§ izraksts uz 1 lp.
79. Likumprojekts "Grozījumi
Vispārējās izglītības likumā" uz 1 lpp.
80. Likumprojekta "Grozījumi Vispārējās
izglītības likumā" anotācija uz 7 lpp.
81. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 42.§ izraksts uz 1 lp.
82. Likumprojekts "Grozījumi Rajonu
pašvaldību reorganizācijas likumā" uz 1 lpp.
83. Likumprojekta "Grozījumi Rajonu
pašvaldību reorganizācijas likumā" anotācija uz 4 lpp.
84. Ministru kabineta 2009.gada 1.jūnija sēdes
protokola Nr.36 7.§ izraksts uz 1 lp.
85. Likumprojekts "Grozījums Lauku
atbalsta dienesta likumā" uz 2 lpp.
86. Likumprojekta "Grozījums Lauku atbalsta
dienesta likumā" anotācija uz 7 lpp.
87. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 74.§ izraksts uz 2 lp.
88. Likumprojekts "Grozījumi likumā
"Par Valsts ieņēmumu dienestu"" uz 4 lpp.
89. Likumprojekta "Grozījumi likumā
"Par Valsts ieņēmumu dienestu"" anotācija uz 8 lpp.
90. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 7.§ izraksts uz 1 lp.
91. Likumprojekts "Par likuma
"Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas fondiem" atzīšanu
par spēku zaudējušu" uz 1 lpp.
92. Likumprojekta "Par likuma "Par
valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas fondiem" atzīšanu par spēku
zaudējušu" anotācija uz 12 lpp.
93. Ministru kabineta 2009.gada 1.jūnija sēdes
protokola Nr.36 1.§ izraksts uz 1 lp.
94. Likumprojekts "Grozījumi
Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā" uz 1 lpp.
95. Likumprojekta "Grozījumi Sabiedriskā
transporta pakalpojumu likumā" anotācija uz 7 lpp.
96. Ministru kabineta 2009.gada 1.jūnija sēdes
protokola Nr.36 2.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents, bērnu, ģimenes
un sabiedrības integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Milenberga 67082895
Grozījumi
Latvijas Sodu izpildes kodeksā
Izdarīt Latvijas Sodu izpildes kodeksā šādus
grozījumus:
1.
Izslēgt 5.panta
pirmās daļas 3.punktā vārdus naudas sodu un.
2.
Izteikt 41.panta
septīto daļu izteikt šādā redakcijā:
Notiesātajiem
adresēto pasta sūtījumu un pienesumu saturs tiek pārbaudīts. Notiesāto sarakste
tiek pārbaudīta to izlasot, izņemot saraksti ar valsts un pašvaldību
institūcijām.
3.
Izslēgt 43.panta
pirmajā daļā vārdus par brīvības atņemšanas iestādē nopelnīto naudu.
4.
50.9 pantā:
Izteikt
pirmo un otro daļu šādā redakcijā:
Katrā brīvības
atņemšanas iestādē pēc Ieslodzījuma vietu pārvaldes ierosinājuma ar tieslietu
ministra rīkojumu izveido administratīvo komisiju. Brīvības atņemšanas iestādes
administratīvajā komisijā ir šādi balsstiesīgie locekļi:
1) priekšsēdētājs
Ieslodzījuma vietu pārvaldes centrālā aparāta amatpersona;
2) priekšsēdētāja
vietnieks brīvības atņemšanas iestādes priekšnieks;
3) komisijas locekļi
brīvības atņemšanas iestādes struktūrvienību, kas atbild par notiesāto sociālo
rehabilitāciju, uzraudzību un drošību, priekšnieki, Valsts probācijas dienesta
pārstāvis un pašvaldības pārstāvis.
Brīvības atņemšanas iestādes administratīvajā komisijā
ar padomdevēja tiesībām piedalās brīvības atņemšanas iestādes amatpersona, kas
atbild par notiesāto uzskaiti. Brīvības atņemšanas administratīvās komisijas
sēdē var piedalīties brīvības atņemšanas iestādes priekšnieka uzaicinātas
personas, ja tās var sniegt būtisku informāciju par notiesātā soda izpildes gaitu
un tās rezultātiem.
Papildināt ar ceturto daļu šādā redakcijā:
Prokurors brīvības atņemšanas iestādes
administratīvajā komisijā piedalās bez balsstiesībām.
5.
Izslēgt 50.12 panta trešo
daļu.
6.
Papildināt 50.13 pantu ar trešo
daļu šādā redakcijā:
Ja tiesa ir
atcēlusi administratīvās komisijas lēmumu, tad šī lieta no jauna izskatāma
nākošajā administratīvās komisijas sēdē.
7.
Papildināt
55.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
Ja
notiesātajam noteikts papildsods naudas sods, tad brīvības atņemšanas iestādes
administrācija pēc notiesātā lūguma katru mēnesi no notiesātā darba samaksas
pārskaita līdzekļus šī
soda samaksai paredzētā Valsts kases kontā.
8.
56.pantā:
Papildināt pirmajā daļā aiz vārdiem brīvības
atņemšanas vietu ar vārdiem uzturēšanā.
Aizstāt otrās daļas pirmajā teikumā ciparu 2 ar ciparu 4.
9.
68.pantā:
Aizstāt pirmajā daļā vārdus darbu un
mācībām ar vārdiem darbu vai mācībām.
Aizstāt otrajā daļā vārdus darbu un mācībām ar
vārdiem darbu vai mācībām.
10. 71. pantā:
Izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
Uzlikto sodu notiesātais var apstrīdēt Ieslodzījuma
vietu pārvaldes priekšniekam Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā
un termiņā. Sūdzības iesniegšana neaptur soda izpildi.
Ieslodzījuma vietu pārvaldes priekšnieka lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā
rajona tiesā. Tiesas spriedums nav pārsūdzams, izņemot, ja ir pārsūdzēts šā
likuma 70. panta pirmās daļas 6. un 7. punktā un sestās daļas
3. punktā paredzētais sods. Tādā gadījumā tiesas spriedumu var pārsūdzēt,
iesniedzot kasācijas sūdzību Augstākās tiesas Administratīvo lietu
departamentam.
Izteikt sesto daļu šādā redakcijā:
Šā likuma 70. panta pirmajā un sestajā daļā
paredzētos sodus uzliek ar brīvības atņemšanas iestādes priekšnieka rakstveida
lēmumu, izņemot brīdinājumu, ko var paziņot mutvārdos. Notiesātajam ir tiesības
viena mēneša laikā pieprasīt, lai brīdinājumu noformē rakstveidā. Brīdinājumu
noformē un izsniedz Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā un
termiņā.
11. 112.pantā:
Svītrot
ceturtajā daļā vārdus kā arī informē to par Valsts probācijas dienesta
attiecīgās struktūrvienības atrašanās vietu, kur atbrīvotā persona, ja
nepieciešams, varētu lūgt palīdzību pagaidu mājvietas atrašanai un saņemt
konsultācijas jautājumos, kas saistīti ar atgriešanos sabiedrībā
Svītrot sestajā
daļā vārdus Valsts probācijas dienestu un.
12. Svītrot
117.pantu.
13. Papildināt
133.panta trešo daļu pēc vārdiem transporta izdevumus ar vārdiem ja
notiesātais ir nepilngadīgs, notiesātajam ir piešķirts trūcīgas personas
statuss vai ja viņa ģimenei ir piešķirts trūcīgas ģimenes statuss.
14. Izteikt
134.panta otrās daļas 8.punktu šādā redakcijā:
8) ja notiesātais izvairās no soda izciešanas,
sagatavot un iesniegt rajona (pilsētas) tiesai iesniegumu par nepieciešamību
aizstāt notiesātajam piemēroto sodu piespiedu darbu ar arestu.
15. Izslēgt
25.nodaļu.
16. Pārejas
noteikumos:
Aizstāt 2.punktā vārdu
zemākajā ar vārdu vidējā.
Papildināt ar 10., 11.
un 12.punktu šādā redakcijā:
10. Grozījumi šā likuma 50.9 panta pirmajā un otrajā daļā,
ar kuriem noteikts brīvības atņemšanas iestādes administratīvās komisijas
sastāvs un pants papildināts ceturto daļu, stājas spēkā 2009.gada 1.septembrī.
11. Grozījumi šā likuma 71. panta piektajā un sestajā daļā
attiecībā uz notiesātajiem uzlikto sodu apstrīdēšanu neattiecas uz lietām,
kurās Administratīvā rajona tiesa spriedumu pieņēmusi līdz šā likuma spēkā
stāšanās dienai. Šajās lietās spriedums pārsūdzams Administratīvā procesa
likumā noteiktajā kārtībā.
12. Grozījumi attiecībā uz naudas soda izpildes izslēgšanu no Latvijas Sodu
izpildes kodeksa un 55.panta papildināšanu ar piekto daļu, attiecas uz tiesas
spriedumiem, kas stājušies spēkā pēc 2009.gada 1.jūlija.
Likums stājas spēkā
2009.gada 1.jūlijā.
Tieslietu ministrs M.Segliņš
Vīza:
valsts sekretārs
M.Lazdovskis
21.05.2009. 15:50
694
K.Ķipēna
67162616, Kristine.Kipena@tm.gov.lv
Likumprojekta
Grozījumi Latvijas Sodu izpildes
kodeksā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta
iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu, uzdevumu u.tml. |
Ministru kabineta 2009. gada 30. aprīļa
sēdes protokola Nr. 28, 3.§ 7. punkts. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Šobrīd
Latvijas Sodu izpildes kodeksa (turpmāk LSIK) 5.pantā un 25.nodaļā
reglamentēta naudas soda izpilde, kurā iesaistīti tiesu izpildītāji. LSIK
septītā A nodaļa reglamentē arī brīvības atņemšanas iestāžu administratīvo
komisiju sastāvu un darbības kārtību. Tai pat laikā LSIK nav noteikts termiņš kādā izskatāma notiesātā lieta, ja tiesa ir
atcēlusi administratīvās komisijas lēmumu. LSIK 56.pantā
noteikts, ka notiesāto bez darba samaksas var nodarbināt brīvības atņemšanas
vietu un apkārtējās teritorijas labiekārtošanas darbos, kā arī notiesāto
kultūras un sadzīves apstākļu uzlabošanas darbos līdz divām stundām dienā. LSIK 68.pantā
noteikts, ka par labu uzvedību un godīgu attieksmi pret darbu un mācībām
brīvības atņemšanas iestādes administrācija notiesātajiem var piemērot
dažādus pamudinājumus. LSIK
71.pantā noteikts, ka notiesātais
viena mēneša laikā var pārsūdzēt viņam uzlikto sodu augstākai amatpersonai.
Sūdzības iesniegšana neaptur soda izpildi. Ja ir pamats, amatpersona, kas
uzlikusi sodu, var to atcelt vai aizstāt ar citu. Augstāka amatpersona var
sodu mīkstināt, kā arī var to atcelt tad, ja amatpersona, kas sodu uzlikusi,
sodot ir pārkāpusi savas pilnvaras vai arī ir uzlikusi sodu notiesātajam, kurš
nav izdarījis pārkāpumu. Ja notiesātajam gada laikā pēc soda uzlikšanas nav
uzlikts jauns sods, tas uzskatāms par dzēstu. Bez tam, LSIK paredzētos sodus
uzliek ar brīvības atņemšanas iestādes amatpersonas rakstveida lēmumu,
izņemot brīdinājumu, ko var paziņot mutvārdos. LSIK 112.pantā
noteikta kārtība notiesāto atbrīvošanai no brīvības atņemšanas iestādēm, tai
skaitā notiesātā informēšana par iespējām saņemt palīdzību Valsts probācijas
dienestam, tāpat sadarbība ar Valsts
probācijas dienestu noteikta LSIK 117.pantā. LSIK 133.pantā
noteikta piespiedu darba izpildes kārtība un trešajā daļā noteikts, ka Valsts probācijas dienests sedz notiesātajam ar ierašanos
piespiedu darba izpildes institūcijā un piespiedu darba veikšanu saistītos
transporta izdevumus. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Ar
likumprojektu Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā (turpmāk
likumprojekts) un ar to saistītajiem grozījumiem Krimināllikumā,
Kriminālprocesa likumā, Valsts probācijas dienesta likumā, Apcietinājumā
turēšanas kārtības likumā un likumā Par Krimināllikuma spēkā stāšanos tiek
veikta būtiska kriminālsoda naudas sods izpildes sistēmas reformēšana, kā
arī uzlabojumi brīvības atņemšanas soda izpildē, kas nepieciešams, lai
pilnveidotu kriminālsodu izpildes kārtību un atbilstoši Ministru kabineta
lēmumiem nodrošinātu nepieciešamo valsts budžeta līdzekļu ietaupījumu.
Likumprojekta īstenošana ļaus mazināt tās problēmas, ar kurām Ieslodzījuma
vietu pārvalde (turpmāk IeVP) saskaras saistībā kraso notiesāto skaita pieaugumu
kopš 2008.gada beigām ierobežotu valsts budžeta līdzekļu apstākļos. Šobrīd naudas sodu
izpildi, atbilstoši LSIK 5.pantā un 25.nodaļā noteiktajam, nodrošina tiesu izpildītāji, tomēr šāda izpilde ir
sarežģīta, jo saistīta paralēli ar Kriminālprocesa likuma un Civilprocesa
likuma normu ievērošanu. Normatīvo aktu regulējums nav pietiekami skaidrs un
tas būtiski apgrūtina soda izpildi, rada situācijas, kad nav skaidrs, kurš no
normatīvajiem aktiem nosaka nepieciešamo rīcību. Bez tam iesaistot tiesu izpildītājus
naudas soda izpildē tiek papildus patērēti valsts finanšu līdzekļi. Līdzšinējā naudas
sodu izpildes efektivitātes analīze rāda, ka nepieciešams veidot jaunu naudas
soda izpildes sistēmu. Tāpēc Krimināllikumā, Kriminālprocesa likumā un LSIK
tiek veikti atbilstoši grozījumi, precizējot naudas soda definīciju un
nosakot jaunu naudas soda izpildes kārtību, kurā tiesu izpildītāji vairs
netiek iesaistīti, kas ļaus tiesu izpildītājiem vairāk pievērsties
civilprocesuālajām aktivitātēm. Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes pārstāvji
atbalsta šādu risinājumu. Īstenojot šos grozījumus, valsts budžetā veidosies
nelieli ietaupījumi. Papildus 25.nodaļas izslēgšanai no LSIK 55.pants
tiek papildināts ar jaunu piekto daļu, kurā noteikts, ka, ja notiesātajam noteikts
papildsods naudas sods un tas nav samaksāts, tad brīvības atņemšanas
iestādes administrācija pēc notiesātā lūguma katru mēnesi pārskaitīs
līdzekļus šī soda samaksai paredzētā Valsts kases kontā. Brīvības
atņemšanas soda izpilde slēgtajos un daļēji slēgtajos cietumos šobrīd
noteikta trīs pakāpēs un katram ar brīvības atņemšanu notiesātajam ir
noteikta noteiktu tiesību apjoms atkarībā no soda izciešanas režīma pakāpes,
kurā tas izcieš sodu. Lai notiesātais nonāktu nākošajā soda izciešanas
pakāpē, tas iesniedz iesniegumu brīvības atņemšanas iestādes
administratīvajai komisijai, kas to izskata noteiktajā kārtībā. Šobrīd LSIK
nenosaka konkrētu administratīvās komisijas locekļu skaitu un praksē šajā
komisijā tiek iekļauti ļoti dažādi brīvības atņemšanas iestādes darbinieki.
Lai precīzi definētu personu loku, kam būtu jālemj par notiesātā virzību soda
progresīvajā izpilde sistēmā un tāpēc jābūt brīvības atņemšanas iestādes
administratīvajā komisijā, Likumprojektā paredzēti grozījumi LSIK 50.9, 50.12 un 50.13pantā.
Bez tam, 50.13pantā plānots noteikt, ka notiesātā lieta, kurā
tiesa ir atcēlusi administratīvās komisijas lēmumu, ir jāizskata nākošajā
komisijas sēdē bez atkārtota notiesātā iesnieguma, kas līdz šim likumā netika
regulēts. Līdz ar šo grozījumu spēkā stāšanos tiks
efektivizēti IeVP resursi, kas tiek tērēti, lai nodrošinātu notiesāto virzību
progresīvajā sodu izpildes sistēmā. Bez tam, grozījums LSIK 50.13pantā
ļaus ar pieejamiem personāla resursiem Tieslietu ministrijā (turpmāk TM) un
IeVP nodrošināt atbilžu sagatavošanu uz ieslodzīto iesniegumiem, kur
jautājumi par administratīvo komisiju darbību ieņem būtisku vietu. Ar minētajiem
grozījumiem ir saistīts Likumprojektā ietvertais papildinājums LSIK pārejas
noteikumiem, lai dotu iespēju IeVP sagatavoties jaunajam regulējumam
attiecībā uz administratīvās komisijas sastāvu. LSIK 56.pantā noteikts, ka notiesāto bez darba samaksas var
nodarbināt brīvības atņemšanas vietu un apkārtējās teritorijas
labiekārtošanas darbos, kā arī notiesāto kultūras un sadzīves apstākļu
uzlabošanas darbos līdz divām stundām dienā. Ar grozījumiem šajā pantā
paredzēts paplašināt darbu veidus, kuros notiesātos var nodarbināt bez maksas
un pagarināt laiku līdz četrām stundām dienā. Ar Ministru kabineta 2009.gada rīkojumu Nr. 7 tika apstiprināta Ar
brīvības atņemšanu notiesāto personu resocializācijas koncepcija (turpmāk
Koncepcija), kura noteic resocializācijas modeli ar brīvības atņemšanu
notiesātajām personām. Koncepcijā noteikts, ka notiesāto resocializācija sastāv no divām
vienlīdz būtiskām daļām sociālās uzvedības korekcijas un sociālās
rehabilitācijas. Vien no notiesāto
sociālās rehabilitācijas galvenajiem līdzekļiem ir: ·
sabiedriski lietderīga nodarbināšana (notiesāto darbs brīvības
atņemšanas iestāžu saimnieciskajā apkalpē, komersanta izveidotās ražotnēs
brīvības atņemšanas iestādē vai ārpus tās atkarībā no notiesātajam noteiktā
režīma, nodarbināšana bez atlīdzības brīvības atņemšanas iestādes teritorijas
labiekārtošanā. Bez tam, Ministru kabineta 2009.gada 31.marta noteikumu Nr. 282
Noteikumi par administratīvās komisijas darbības kārtību un lēmumu
pieņemšanas kritērijiem IV nodaļā noteikti kritēriji brīvības atņemšanas
iestādes administratīvās komisijas lēmumu pieņemšanai. Noteikumu 25. un
26.punktā noteikti kritēriji, kas komisijai vērtējami pieņemot attiecīgo
lēmumu: 25.1. notiesātā
piedalīšanās nodarbinātības, izglītības, audzināšanas, sporta un brīvā laika
pavadīšanas pasākumos brīvības atņemšanas iestādē un sasniegtie rezultāti; 26.4. notiesātā
attieksme pret darbu bez darba samaksas, kas nepieciešams brīvības atņemšanas
iestādes un apkārtējās teritorijas labiekārtošanai, kā arī notiesāto kultūras
dzīves attīstībai un sadzīves apstākļu uzlabošanai. Ar minētajām normām
ir pateikts, ka notiesāto nodarbināšana bez darba samaksas ir būtiska
notiesāto resocializācijas modeļa sastāvdaļa, jo notiesātā piedalīšanās šādā
nodarbināšanā vistiešāk liecina par to, vai persona ir mainījusi attieksmi
pret tiesību normu ievērošanas nepieciešamību. Bez tam, spēkā
esošās normas rada nepieciešamību piedāvāt visiem notiesātajiem iespēju
strādāt darbus bez darba samaksas, jo tas ir viens no kritērijiem, kura
veiksmīga izpilde ietekmē personas virzību sodu progresīvās izpildes sistēmā.
Atbilstoši spēkā esošajai LSIK 56.panta redakcijai
ieslodzījuma vietām ir ierobežotas iespējas visiem ar brīvības atņemšanu
notiesātajiem piedāvāt šādu iespēju. Tādejādi var tikt nepamatoti ierobežotas
personas tiesības uz progresīvu soda izpildes gaitu. Lai novērstu minēto risku un iespējamos notiesāto diskrimināciju,
nepieciešams veikt likumprojektā ietvertos grozījumus LSIK 56.pantā. Šo grozījumu
rezultātā vienlaikus būs iespējams uzlabot ieslodzījuma vietu uzturēšanu
nepieciešamajā līmenī. LSIK 68.pantā
noteikts, ka par labu uzvedību un godīgu attieksmi pret darbu un mācībām
brīvības atņemšanas iestādes administrācija notiesātajiem var piemērot
dažādus pamudinājumus. Par minētā panta redakciju TM saņem notiesāto
sūdzības, kurās minēts, ka esošās LSIK redakcijas izpilde praktiski nav
iespējama, jo, lai saņemtu pamudinājumu, notiesātajam papildus labai
uzvedībai nepieciešams arī mācīties un strādāt. Jāmin, ka notiesātajam
vienlaikus mācīties un strādāt ir faktiski neiespējami, tāpēc nepieciešami
grozījumi LSIK. Minētie grozījumi ļaus ar pieejamiem personāla resursiem TM
un IeVP nodrošināt atbilžu sagatavošanu uz ieslodzīto iesniegumiem. Grozījumi
paredzēti arī LSIK 71.pantā precizējot notiesātajiem uzlikto sodu apstrīdēšanas kārtību, kā arī lēmumu
pārsūdzēšanas kārtību, samazinot tiesas instanču skaitu, kurā tos var
pārsūdzēt. Bez tam, ar grozījumiem precizēta lēmuma par sodu noformēšanas
kārtība, tādējādi precīzi definējot līdz šim neskaidros jautājumus, par
kuriem ieslodzītie nereti iesniedz iesniegumus dažādām valsts pārvaldes
iestādēm. Minētie grozījumi ļaus ar pieejamiem personāla resursiem TM un IeVP
nodrošināt atbilžu sagatavošanu uz ieslodzīto iesniegumiem. Papildus
Likumprojektā ietverts papildinājums LSIK pārejas noteikumos, lai noteiktu
rīcību ar tiem lēmumiem, kas pieņemti līdz Likumprojekta spēkā stāšanās
brīdim. Likumprojekts paredz samazināt instanču skaitu, kurā notiesātais
varēs pārsūdzēt lēmumus par disciplinārsoda piemērošanu un nosaka izņēmumu
attiecībā uz to, kādā gadījumā par Administratīvās rajona tiesas spriedumu
var tikt iesniegta kasācijas sūdzība. Šāds regulējums atbilst Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību
aizsardzības konvencijas (turpmāk - Konvencija) 6. pantam, kas nosaka
tiesības uz lietas taisnīgu izskatīšanu. Administratīvās rajona tiesas
sprieduma pārsūdzēšanas kārtība kasācijas kārtībā atbilst Administratīvā
procesa likuma 263. panta pirmajā daļā noteiktajam. Minētā panta pirmā
daļa noteic, ka, ja likumā paredzēts, ka pirmās instances tiesas spriedums ir
pārsūdzams, iesniedzot kasācijas sūdzību, šāds tiesas spriedums stājas spēkā
pēc tam, kad beidzies termiņš tā pārsūdzēšanai kasācijas kārtībā. No
Administratīvā procesa likuma 263. panta pirmās daļas izriet, ka ar
likumu var noteikt, vai pirmās instances tiesas spriedums ir pārsūdzams, vai
tas ir pārsūdzams apelācijas, vai tikai kasācijas kārtībā. Līdz ar to šajā
gadījumā tiesību uz taisnīgu tiesu ierobežojums tiks noteikts ar likumu. Cilvēktiesību tiesa vairākos spriedumos ir
atzinusi, ka Konvencijas 6.pantā nav tieši norādītas tiesības uz apelācijas
pieejamību un vienīgais precīzi formulētais nosacījums par apelāciju ietverts
Konvencijas septītā protokola 2.pantā, kas garantē minētās tiesības tikai
kriminālās tiesvedības gadījumos (sk.
Human Rights. The 1998 Act and the European Convention. Sweet & Maxwell, London,
2000, p.231 un Cilvēktiesību tiesas spriedumus lietās Delcourt v. Belgium
(1970) un Belgian Linguistic case (1968)). Cilvēktiesību tiesa ir atzinusi, ka Konvencijas
6.pants neuzliek valstīm par pienākumu visos gadījumos ieviest apelācijas
tiesu sistēmu. Līdz ar to valsts pati var noteikt pārsūdzības principa apjomu
saskaņā ar savu tiesību sistēmu. Ieviešot apelācijas tiesu sistēmu, valsts
savā nacionālajā likumā var noteikt lietu kategorijas, kurām pārsūdzība
apelācijas instancē nav paredzēta (Latvijas Republikas Satversmes tiesas
2002. gada 17. janvāra spriedums lietā Nr. 2001-08-01,
3. punkts). Lēmumi par soda uzlikšanu par brīvības atņemšanas iestādes
iekšējās kārtības noteikumu neievērošanu ir uzskatāmi par administratīvajiem
aktiem. Arī tiesību doktrīnā ir atzīts, ka ieslodzītās personas disciplinārā
sodīšana ir administratīvai akts (J. Briede. Administratīvais akts.
Latvijas Vēstnesis. 2003, 139.-140. lpp.). Līdz ar to lēmumi par soda
uzlikšanu notiesātajiem ir izskatāmi administratīvi procesuālajā kārtībā un
nav uzskatāmi par kriminālās tiesvedības gadījumiem Konvencijas septītā
protokola 2. panta izpratnē. No Latvijas Republikas
Satversmes tiesas 2002. gada 22. oktobra sprieduma izriet, ka par
ieslodzīto personu pamattiesību ierobežošanas likumīgu mērķi atzīstama arī
pienācīgas kārtības uzturēšana ieslodzījuma vietā, ciktāl tā vērsta uz citu
ieslodzīto personu, kā arī uz personāla tiesību un drošības aizsardzību.
Tāpat, paredzot disciplinārsodus līdzekļus, kas vērsti uz to, lai
attiecīgie ierobežojumi tiktu ievēroti, ir saskatāms minētais leģitīmais
mērķis (Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2002. gada
22. oktobra sprieduma lietā Nr. 2002-04-03 4. punkts).
Notiesātajiem uzliekamo sodu mērķis ir nodrošināt izmeklēšanas cietumu
iekšējās kārtības noteikumu
ievērošanu, tādejādi arī nodrošinot sabiedrības drošību kopumā. Lai nodrošinātu notiesātajiem Latvijas Republikas
Satversmes 92. pantā noteiktās tiesības uz taisnīgu tiesu, Likum
projekts paredz iespēju apstrīdēt lēmumu par soda uzlikšanu Ieslodzījuma
vietas priekšniekam, un savukārt Ieslodzījuma vietu pārvaldes priekšnieka
lēmums var tikt pārsūdzēts Administratīvajā rajona tiesā. Tādejādi,
notiesātajiem tiek nodrošinātas tiesības uz lēmumu pārsūdzēšanu. Šobrīd tiesas pieņemto lēmumu pārsūdzēšana
iespējama vairākās instancēs un šāda kārtība ir saistīta ar zināmu tiesas
(valsts) resursu apjomu, kas tiek veltīts jautājuma atrisināšanai. Šim
apjomam būtu jābūt samērīgam ar izskatāmā jautājuma nozīmīgumu. Notiesātajam noteiktie sodi brīdinājums,
rājiens, aizliegums uz laiku līdz vienam mēnesim iegādāties pārtikas
produktus un tabakas izstrādājumus izmeklēšanas cietuma veikalā, aizliegums
uz kārtējo tikšanos ar radiniekiem vai citām personām, telefonsarunu
aizliegums uz laiku līdz vienam mēnesim nav uzskatāmi par bargiem sodiem,
jo būtiski neierobežo notiesāto pamattiesības. Līdz ar to būtu nepieciešams
samērot tiesas resursus, kas tiek veltīti konkrētās lietas izskatīšanai un
notiesātā tiesības uz minētā lēmumu pārsūdzēšanu. Ņemot vērā minēto,
Likumprojektā ietverto izmaiņu dēļ netiks būtiski aizskartas notiesāto
pamattiesības, kā arī minētais ierobežojums ir uzskatāms par samērīgu. Savukārt
attiecībā uz lēmumu par ievietošanu
soda izolatorā, tiesības uz pārsūdzēšanu ar grozījumiem LSIK tiks noteiktas
plašākas, ņemot vērā šī soda smagumu un tam sekojošo tiesību ierobežošanu.
Likumprojektā plānots noteikt, ka par šo lēmumu var iesniegt kasācijas
sūdzību Augstākās tiesas Administratīvo lietu departamentam. Tiesības
pārsūdzēt minēto lēmumu kasācijas kārtībā ir noteiktas, ņemot vērā uzliktā
soda smagumu un notiesātā pamattiesību aizskāruma apjomu. Likumprojektā
ietvertais grozījums LSIK 71.pantā nemaina jau šobrīd LSIK 71.panta piektajā
daļā noteikto, ka sūdzības iesniegšana neaptur soda izpildi. LSIK 112.pantā
noteikta kārtība notiesāto atbrīvošanai no brīvības atņemšanas iestādēm, tai
skaitā notiesātā informēšana par iespējām saņemt palīdzību Valsts probācijas
dienestam, tāpat sadarbība ar Valsts probācijas dienestu noteikta LSIK
117.pantā. Grozījumi abos pantos nepieciešami, jo ar likumprojekta Grozījumi
likumā Par valsts budžetu 2009.gadam paketē virzāmo likumprojektu
Grozījumi Valsts probācijas dienesta likumā tiks svītrota Valsts probācijas
dienesta funkcija postpenitenciārās palīdzības sniegšana tiek izslēgta, lai
atbilstoši Ministru kabineta lēmumiem nodrošinātu nepieciešamo valsts budžeta
līdzekļu ietaupījumu. LSIK 133.pantā
noteikta piespiedu darba izpildes kārtība un trešajā daļā noteikts, ka Valsts
probācijas dienests sedz notiesātajam ar ierašanos piespiedu darba izpildes
institūcijā un piespiedu darba veikšanu saistītos transporta izdevumus. Ar
grozījumiem paredzēts šo transporta izdevumu kompensēšanu noteikt tikai tiem
probācijas klientiem, kas ir nepilngadīgi, vai kuriem ir piešķirts trūcīgas
personas statuss, vai kuru ģimenei ir piešķirts trūcīgas ģimenes statuss.
Tādejādi atbilstoši Ministru kabineta lēmumiem tiks nodrošināts
nepieciešamais valsts budžeta līdzekļu ietaupījums. Likumprojektā
ietverts grozījums LSIK 41.pantā, kas nepieciešams, lai racionālāk izmantotu
IeVP resursus samazināta pieejamo budžeta līdzekļu apstākļos. Priekšlikums
atbalstīts TM darba grupā, kas izveidota LSIK pilnveidošanai, jo nav pamata
uzskatīt, ka notiesātais vēstulēs valsts un pašvaldību iestādēm varētu minēt
ziņas, kas jebkādā veidā apdraudētu iekšējo drošību cietumā vai valstī
kopumā. Tāpēc nepieciešams noteikt, ka notiesāto sarakste tiek pārbaudīta
izlasot, izņemot saraksti ar valsts un pašvaldību institūcijām. Likumprojektā ietverti
grozījumi LSIK pārejas noteikumu 2.punktā nosakot, ka līdz 2010.gada
1.janvārim apstākļus, kādos tiek turēta persona, kurai tiesa neizciesto sodu
piespiedu darbu vai naudas sodu aizstāj ar arestu, pielīdzina to
notiesāto turēšanas apstākļiem, kuri sodu izcieš daļēji slēgtā cietumā soda
izciešanas režīma vidējā pakāpē. Minētais nepieciešams, lai novērstu
problēmas, ar kurām IeVP sastopas izvietojot minētās personas daļēji slēgto
cietumu zemākajā pakāpē. Bez tam, personu, kam piespiedu darbs vai naudas
sods ir aizstāts ar arestu, izvietošana zemākajā soda izciešanas režīma
pakāpē ir pārāk barga un arī neefektīva, jo šajā režīma personas nevar tikt
nodarbinātas. Bez tam, Likumprojektā
paredzēts papildināt LSIK pārejas noteikumus ar jaunu punktu, kas nepieciešams,
lai noteiktu, ka grozījumi attiecībā uz naudas soda izpildes izslēgšanu no Latvijas Sodu
izpildes kodeksa un 55.panta papildināšanu ar piekto daļu, attiecas uz tiesas
spriedumiem, kas stājušies spēkā pēc 2009.gada 1.jūlija. |
4. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
pārmaiņām |
Nav
attiecināms |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. inovācijas un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Īstermiņā
tiks ietaupīti valsts budžeta līdzekļi atbilstoši anotācijas III sadaļā
norādītajam. |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem un pašnodarbinātajām personām |
Nav
attiecināms |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
fiziskām personām |
Nav
attiecināms |
5. Sociālā
ietekme: |
Nav attiecināms |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.4. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.6. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms |
7. Cita ietekme |
Nav
attiecināms |
III.
Kāda var būt normatīvā a
kta ietekme uz |
||||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||||||
Rādītāji |
2009 |
Turpmākie trīs gadi |
||||||||||||||
2010 |
2011 |
2012 |
|
|||||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
811,9 811,9 |
0 |
0 |
0 |
||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
811,9 811,9 |
-398,5 -398,5 |
-398,5 -398,5 |
-398,5 -398,5 |
||||||||||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
398,5 398,5 |
398,5 398,5 |
398,5 398,5 |
||||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||||||||||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins
(ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot
anotācijas pielikumā). Naudas soda izpildes
reformēšana Saskaņā ar Civilprocesa likuma 567. panta otrās
daļas 4.punktu no sprieduma izpildes izdevumu samaksas tiesu izpildītājam ir
atbrīvots piedzinējs gadījumos, kad piedziņa izdarāma valsts ienākumos. Līdz
ar to gadījumā, kad izpildāms tiesas nolēmums krimināllietā par naudas soda
piemērošanu, izpildu darbību veikšanai nepieciešamie izdevumi zvērinātam
tiesu izpildītājam tiek segti no valsts budžeta līdzekļiem atbilstoši
Ministru kabineta 2004. gada 1. jūnija noteikumu Nr. 510 Noteikumi
par izpildu darbību veikšanai nepieciešamo izdevumu apmēru un maksāšanas
kārtību 8. līdz 15. punktā noteiktajai kārtībai. Atbilstoši Latvijas Sodu izpildes kodeksa
25. nodaļā noteiktajai kārtībai, zvērinātas tiesu izpildītājs, kurš
saņēmis tiesas izpildu rakstu par naudassoda piedziņu, nosūta parādniekam
priekšlikumu 10 dienu laikā izpildīt nolēmumu labprātīgi. Ja parādnieks
minētajā termiņā naudas sodu nesamaksā, kā arī nav paziņojis tiesu
izpildītājam par to, ka iesniedzis tiesai lūgumu sadalīt sprieduma
izpildīšanu termiņos vai atlikt naudas soda izpildi, tiesu izpildītājs
rakstveidā ierosina tiesai izlemt jautājumu par naudas soda aizstāšanu ar
arestu vai brīvības atņemšanu. Līdz ar to konkrētajā izpildu lietu kategorijā
zvērinātam tiesu izpildītājam katrā izpildu lietā rodas šādi sprieduma
izpildes izdevumi, kurus var lūgt atlīdzināt no valsts budžeta līdzekļiem:
Atbilstoši statistikas pārskatam par zvērinātu tiesu izpildītāj darbu
Latvijā 2008.gadā izpildei zvērinātam tiesu izpildītājam iesniegti 1411
tiesas nolēmumi par naudas soda izpildi krimināllietās. Iespēju segt radušos
sprieduma izpildes izdevumus atbilstoši Ministru kabineta 2004. gada
1. jūnija noteikumiem Nr. 510 Noteikumi par izpildu darbību
veikšanai nepieciešamo izdevumu apmēru un maksāšanas kārtību pastāvīgi izmanto
aptuveni 13% no visiem zvērinātiem tiesu izpildītājiem. Likumā Par valsts
budžetu 2009.gadam minētās funkcijas nodrošināšanai (radušos sprieduma
izpildes izdevumu atlīdzināšana) paredzēts finansējums 432 latu apmērā. Ņemot vērā minēto: 2009. gada
otrajā pusgadā valsts budžeta līdzekļu izdevumu apmērs tiktu samazināts par
Ls 216. 13%
gadījumi no 1411 = 183 183 x 2.36 : 2 (6mēneši) =
Ls 215,94 2010. gadā
un turpmākajos gados valsts budžeta līdzekļu izdevumu apmērs tiktu samazināts
par Ls 432. 13%
gadījumi no 1411 = 183 183 x 2.36 = Ls
431,88 (Ls 2,36
x (13% no 1411) = Ls 431,88) Brīvības
atņemšanas soda izpildes efektivizēšana Ar izmaiņām
likumprojektā Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksa 56. pantā paredzēts
nodarbināt notiesāto bez maksas līdz 4 stundām diennaktī, tai skaitā
teritorijas uzkopšanas un ieslodzījuma vietu uzturēšanas vajadzībām, lai kompensētu ieslodzījuma vietām atlīdzības samazinājumu saskaņā ar
grozījumiem likumā Par valsts budžetu 2009. gadam. 2009. gada likumā Par valsts budžetu
2009.gadā ieslodzījuma vietas saimnieciskajos darbos atlīdzības izmaksai
paredzēts finansējums 811 471 latu apmērā. Ņemot vērā 2009. gada 31. marta
Ministru kabineta sēdes protokola Nr. 22 56§ Par likumprojekta
Grozījumi likuma Par valsts budžetu 2009. gadam noteikto par
izdevumu samazinājumu 2009., 2010. un 2011.gadam un nodrošinot saimniecisko
darbu veikšanu, ieslodzījuma vietās paredzēts samazināt par 148 jeb 50%
saimnieciskajā apkalpē nodarbināto notiesāto darba vietu skaitu un samazināt
finansējumu no 2009. gada 1. jūnija par 199 014 latiem, 2010.gadā
un turpmāk par 398 028 latiem. Aprēķins: 180 lati - mēnešalga vienai personai. 148.5 plānotais darba vietu skaits, ievērojot 50%
samazinājumu. 1. Atlīdzība (1.1. + 1.2.) 2009. gadā par 6 mēnešiem 160 382 Ls + 38 632
(24,09%) = 199 014 Ls 2010. gadā par 12 mēnešiem 320 763 + 77 265 (24,09%)
= 398 028 Ls 1.1. Atalgojums kopā: 160 382 Ls. 2009. gadā par 6 mēnešiem 180 Ls x 148.5 darba
vietas x 6 mēneši = 160 380 Ls 2010. gadā un turpmāk: 320 763 Ls. 2010. gadā par 12 mēnešiem 180 Ls x 148.5 darba
vietas x 12 mēneši = 320 760 Ls 1.2. VSAOI (24,09%) izmaksas kopā: 2009. gadā 160 380 Ls x 24,09 % = 38 634 Ls 2010.gadā un turpmāk 320 760 x 24,09% = 77 268 Ls Pavisam kopā līdzekļu samazinājums 2009.gadā
Ls 216 + Ls 199 014 = Ls 199 230 Pavisam kopā līdzekļu samazinājums 2010.gadā
un turpmāk Ls 432 + Ls 398 028 =
Ls 398 460 |
||||||||||||||||
6. Cita informācija |
Priekšlikumus par izdevumu samazināšanu
iekļaut grozījumos likumā Par valsts budžetu 2009.gadam, kā arī ņemt vērā
turpmāko gadu valsts budžeta likumprojektu izstrādē. Pārējie finanšu līdzekļu ietaupījumu pamatojumi tiks
ietverti Ieslodzījuma vietu pārvaldes darbību reglamentējošo Ministru
kabineta noteikumu grozījumu
anotācijās. |
|||||||||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī
ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojektu
nepieciešams virzīt kopā ar: 1.
likumprojektu
Grozījumi Krimināllikumā; 2.
likumprojektu
Grozījumi Kriminālprocesa likumā; 3.
likumprojektu Grozījumi Valsts probācijas
dienesta likumā; 4.
likumprojektu Grozījumi Apcietinājumā
turēšanas kārtības likumā; 5.
likumprojektu
Grozījumi likumā Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un
piemērošanas kārtību. |
2. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav
attiecināms |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav
attiecināms |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmumsrezolūcija,
vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek
pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav
attiecināms |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta
Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem
katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu
projektiem |
Nav
attiecināms |
|
6. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām
un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Daļa no
grozījumiem ir izskatīta un atbalstīta TM darba grupā, kas izveidota LSIK
normu pilnveidošanai. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav
attiecināms |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir
izmantoti |
Nav
attiecināms |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav
attiecināms |
5. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību
puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Jaunu institūciju
izveidošana nav nepieciešama. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Grozījumi tiks
publicēti laikrakstā ,,Latvijas Vēstnesis. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Nav attiecināms |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
Tieslietu ministrs M.Segliņš
Vīza:
valsts sekretārs M. Lazdovskis
27.05.2009. 15:00
3767
Ķipēna, 67162616
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.35 |
2009.gada
29.maijā |
17.§
Likumprojekts
"Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā"
TA-1717
______________________________________________________
(V.Dombrovskis)
1.
Atbalstīt iesniegto likumprojektu.
Valsts
kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā valsts budžeta grozījumu
likumprojekta paketē.
2.
Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu
ministrs.
Ministru prezidents,
<
span
lang=LV style='font-size:14.0pt;mso-bidi-font-weight:bold'>bērnu, ģimenes un
sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Valsts kancelejas direktore G.Veismane