Rīgā
02.06.2009. Nr.90/TA-1673,
TA-1677, TA-1690,
TA-1764,
TA-1708, TA-1709,
TA-1717,
TA-1711, TA-1712,
TA-1710,
TA-1721, TA-1724,
TA-1726,
TA-1695, TA-1681,
TA-1643, TA-1728,
TA-1836,
TA-1686,
TA-1786, TA-1754,
TA-1621,
TA-1596, TA-1636,
TA-1762, TA-1696,
TA-1746,
TA-1858,
TA-1765, TA-1694,
TA-1835,
TA-1748
Saeimas Prezidijam
Nosūtām
izskatīšanai Ministru kabineta š.g. 27.maija, 29.maija un 1.jūnija sēdē
atbalstītos likumprojektus, kuri iekļauti valsts budžeta 2009.gadam grozījumu
likumprojekta paketē:
likumprojektu "Grozījumi Augstskolu likumā", kuru izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Kušķe 67047880, Guntra.Kuske@izm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Profesionālās izglītības likumā", kuru izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Kušķe 67047880, Guntra.Kuske@izm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Izglītības likumā", kuru izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Kārkliņš 67047840, Raimonds.Karklins@izm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Zinātniskās darbības likumā", kuru izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Kārkliņš 67047840, Raimonds.Karklins@izm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījums likumā "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību"", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ķipēna 67162616, Kristine.Kipena@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Apcietinājumā turēšanas kārtības likumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ķipēna 67162616, Kristine.Kipena@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ķipēna 67162616, Kristine.Kipena@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Kriminālprocesa likumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Dundurs 67036931, Zigmunds.Dundurs@tm.gov.lv).
likumprojektu "Grozījumi Krimināllikumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Gratkovska 67036961, Indra.Gratkovska@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Valsts probācijas dienesta likumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Papsujevičs 67021128, Mihails.Papsujevics@vpd.gov.lv);
likumprojektu "Par likuma "Par tiesas piesēdētāju vēlēšanām" atzīšanu par spēku zaudējušu", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Kušķe 67162676, Gundega.Kuske@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Novožilova 67162697, Linda.Novozilova@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par pašvaldībām"", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Kušķe 67162676, Gundega.Kuske@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par zemes dzīlēm"", kuru izstrādāja Vides ministrija (atbildīgā amatpersona - Ozola 67026518, Dace.Ozola@vidm.gov.lv);
likumprojektu "Par Izglītības inovācijas fonda
likuma atzīšanu par spēku zaudējušu", kuru izstrādāja
Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Depkovska 67047945, Anita.Depkovska@izm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Ciltsdarba likumā", kuru izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Ingiļāvičute 67027661, Biruta.Ingilavicute@zm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Plūmiņa 67223131, signe.plumina@dvi.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju"", kuru izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Lore 67013207, Kaspars.Lore@em.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību", kuru izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Avota 67083954, aiva.avota@fm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Civilprocesa likumā", kuru izstrādāja Bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Rāgs 67356496, Sandris.Rags@bm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā", kuru izstrādāja Valsts kanceleja (atbildīgā amatpersona - Osvalde 67082971, rudite.osvalde@mk.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Tūrisma likumā", kuru izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Beļskis 67013113, Edmunds.Belskis@em.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību 2009.gadā"", kuru izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ošiņa 67095622, Inga.Osina@fm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Būvniecības likumā", kuru izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Jēkabsons 67013028, andris.jekabsons@em.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā", kuru izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Gurecka 67027063, Linda.Gurecka@zm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā", kuru izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Orlovskis 67027370, Andris.Orlovskis@zm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Vispārējās izglītības likumā", kuru izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Grīnis 67047910, edgars.grinis@izm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Rajonu pašvaldību reorganizācijas likumā", kuru izstrādāja Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Jaunzeme 67770464, kristine.jaunzeme@raplm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījums Lauku atbalsta dienesta likumā", kuru izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Pastare 67027029, Inese.Pastare@zm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"", kuru izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Rudzīte 67028984, Agnes e.Rudzite@vid.gov.lv);
likumprojektu "Par likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas fondiem" atzīšanu par spēku zaudējušu", kuru izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Lore 67013207, Kaspars.Lore@em.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā", kuru izstrādāja Satiksmes ministrija (atbildīgā amatpersona - Girucka 67028381, iveta.girucka@sam.gov.lv);
Pielikumā: 1. Likumprojekts
"Grozījumi Augstskolu likumā" uz 1 lpp.
2. Likumprojekta "Grozījumi Augstskolu
likumā" anotācija uz 5 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 8.§ izraksts uz 1 lp.
4. Likumprojekts "Grozījumi
Profesionālās izglītības likumā" uz 1 lpp.
5. Likumprojekta "Grozījumi Profesionālās
izglītības likumā" anotācija uz 4 lpp.
6. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 9.§ izraksts uz 1 lp.
7. Likumprojekts "Grozījumi
Izglītības likumā" uz 2 lpp.
8. Likumprojekta "Grozījumi Izglītības
likumā" anotācija uz
6 lpp.
9. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 11.§ izraksts uz 1 lp.
10. Likumprojekts "Grozījumi
Zinātniskās darbības likumā" uz 3 lpp.
11. Likumprojekta "Grozījumi Zinātniskās
darbības likumā" anotācija uz 4 lpp.
12. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 12.§ izraksts uz 1 lp.
13. Likumprojekts "Grozījums likumā
"Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību"" uz
1 lpp.
14. Likumprojekta "Grozījums likumā
"Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību""
anotācija uz 6 lpp.
15. Ministru
kabineta 2009.gada 29.maija sēdes protokola Nr.35 15.§ izraksts uz 1 lp.
16. Likumprojekts "Grozījumi Apcietinājumā
turēšanas kārtības likumā" uz 1 lpp.
17. Likumprojekta "Grozījumi Apcietinājumā
turēšanas kārtības likumā" anotācija uz 9 lpp.
18. Ministru
kabineta 2009.gada 29.maija sēdes protokola Nr.35 16.§ izraksts uz 1 lp.
19. Likumprojekts "Grozījumi Latvijas Sodu
izpildes kodeksā" uz 3 lpp.
20. Likumprojekta "Grozījumi Latvijas Sodu
izpildes kodeksā" anotācija uz 13 lpp.
21. Ministru
kabineta 2009.gada 29.maija sēdes protokola Nr.35 17.§ izraksts uz 1 lp.
22. Likumprojekts "Grozījumi Kriminālprocesa
likumā" uz
3 lpp.
23. Likumprojekta "Grozījumi Kriminālprocesa
likumā" anotācija uz 10 lpp.
24. Ministru
kabineta 2009.gada 29.maija sēdes protokola Nr.35 18.§ izraksts uz 1 lp.
25. Likumprojekts "Grozījumi
Krimināllikumā" uz 3 lpp.
26. Likumprojekta "Grozījumi
Krimināllikumā" anotācija uz 10 lpp.
27. Ministru
kabineta 2009.gada 29.maija sēdes protokola Nr.35 19.§ izraksts uz 1 lp.
28. Likumprojekts "Grozījumi Valsts
probācijas dienesta likumā" uz 2 lpp.
29. Likumprojekta "Grozījumi Valsts
probācijas dienesta likumā" anotācija uz 17 lpp.
30. Ministru
kabineta 2009.gada 29.maija sēdes protokola Nr.35 20.§ izraksts uz 1 lp.
31. Likumprojekts "Par likuma
"Par tiesas piesēdētāju vēlēšanām" atzīšanu par spēku zaudējušu"
uz 1 lpp.
32. Likumprojekta "Par likuma "Par
tiesu piesēdētāju vēlēšanām" atzīšanu par spēku zaudējušu" anotācija
uz 4 lpp.
33. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 21.§ izraksts uz 1 lp.
34. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par tiesu varu"" uz 4 lpp.
35. Likumprojekta "Grozījumi likumā
"Par tiesu varu"" anotācija uz 26 lpp.
36. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 22.§ izraksts uz 1 lp.
37. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par pašvaldībām"" uz
1 lpp.
38. Likumprojekta "Grozījumi likumā
"Par pašvaldībām"" anotācija uz 4 lpp.
39. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 23.§ izraksts uz 1 lp.
40. Likumprojekts "Grozījumi likumā
"Par zemes dzīlēm"" uz 3 lpp.
41. Likumprojekta "Grozījumi likumā
"Par zemes dzīlēm"" anotācija uz 12 lpp.
42. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 27.§ izraksts uz 1 lp.
43. Likumprojekts "Par Izglītības inovācijas
fonda likuma atzīšanu par spēku zaudējušu" uz 1 lpp.
44. Likumprojekta "Par Izglītības inovācijas
fonda likuma atzīšanu par spēku zaudējušu" anotācija uz 7 lpp.
45. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 13.§ izraksts uz 1 lp.
46. Likumprojekts "Grozījumi Ciltsdarba
likumā" uz 4 lpp.
47. Likumprojekta "Grozījumi Ciltsdarba
likumā" anotācija uz 8 lpp.
48. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 29.§ izraksts uz 1 lp.
49. Likumprojekts "Grozījumi Informācijas
sabiedrības pakalpojumu likumā" uz 1 lpp.
50. Likumprojekta "Grozījumi Informācijas
sabiedrības pakalpojumu likumā" anotācija uz 9 lpp.
51. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 66.§ izraksts uz 1 lp.
52. Likumprojekts "Grozījumi likumā
"Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju"" uz 2
lpp.
53. Likumprojekta "Grozījumi likumā
"Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju""
anotācija uz 10 lpp.
54. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 32.§ izraksts uz 1 lp.
55. Likumprojekts "Grozījumi Likumā
par budžetu un finanšu vadību" uz 4 lpp.
56. Likumprojekta "Grozījumi Likumā par budžetu
un finanšu vadību" anotācija uz 8 lpp.
57. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 6.§ izraksts uz 1 lp.
58. Likumprojekts "Grozījumi
Civilprocesa likumā" uz 2 lpp.
59. Likumprojekta "Grozījumi Civilprocesa
likumā" anotācija uz 11 lpp.
60. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 81.§ izraksts uz 1 lp.
61. Likumprojekts "Grozījumi Valsts
pārvaldes iekārtas likumā" uz 6 lpp.
62. Likumprojekta "Grozījumi Valsts
pārvaldes iekārtas likumā" anotācija uz 7 lpp.
63. Ministru kabineta 2009.gada 26.maija sēdes
protokola Nr.33 70.§ izraksts uz 1 lp.
64. Likumprojekts "Grozījumi Tūrisma
likumā" uz 1 lpp.
65. Likumprojekta "Grozījumi Tūrisma
likumā" anotācija
uz 7 lpp.
66. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 1.§ izraksts uz 1 lp.
67. Likumprojekts "Grozījumi likumā
"Par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību
2009.gadā"" uz 2 lpp.
68. Likumprojekta "Grozījumi likumā
"Par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību
2009.gadā"" anotācija uz 5 lpp.
69. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 18.§ izraksts uz 2 lp.
70. Likumprojekts "Grozījumi
Būvniecības likumā" uz 2 lp.
71. Likumprojekta "Grozījumi Būvniecības
likumā" anotācija uz 6 lpp.
72. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 5.§ izraksts uz 1 lp.
73. Likumprojekts "Grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" uz 3 lpp.
74. Likumprojekta "Grozījumi Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā" anotācija uz 8 lpp.
75. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 10.§ izraksts uz 1 lp.
76. Likumprojekts "Grozījumi
Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā" uz 3 lpp.
77. Likumprojekta "Grozījumi
Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā" anotācija uz 14 lpp.
78. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 25.§ izraksts uz 1 lp.
79. Likumprojekts "Grozījumi
Vispārējās izglītības likumā" uz 1 lpp.
80. Likumprojekta "Grozījumi Vispārējās
izglītības likumā" anotācija uz 7 lpp.
81. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 42.§ izraksts uz 1 lp.
82. Likumprojekts "Grozījumi Rajonu
pašvaldību reorganizācijas likumā" uz 1 lpp.
83. Likumprojekta "Grozījumi Rajonu
pašvaldību reorganizācijas likumā" anotācija uz 4 lpp.
84. Ministru kabineta 2009.gada 1.jūnija sēdes
protokola Nr.36 7.§ izraksts uz 1 lp.
85. Likumprojekts "Grozījums Lauku
atbalsta dienesta likumā" uz 2 lpp.
86. Likumprojekta "Grozījums Lauku atbalsta
dienesta likumā" anotācija uz 7 lpp.
87. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 74.§ izraksts uz 2 lp.
88. Likumprojekts "Grozījumi likumā
"Par Valsts ieņēmumu dienestu"" uz 4 lpp.
89. Likumprojekta "Grozījumi likumā
"Par Valsts ieņēmumu dienestu"" anotācija uz 8 lpp.
90. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 7.§ izraksts uz 1 lp.
91. Likumprojekts "Par likuma
"Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas fondiem" atzīšanu
par spēku zaudējušu" uz 1 lpp.
92. Likumprojekta "Par likuma "Par
valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas fondiem" atzīšanu par spēku
zaudējušu" anotācija uz 12 lpp.
93. Ministru kabineta 2009.gada 1.jūnija sēdes
protokola Nr.36 1.§ izraksts uz 1 lp.
94. Likumprojekts "Grozījumi
Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā" uz 1 lpp.
95. Likumprojekta "Grozījumi Sabiedriskā
transporta pakalpojumu likumā" anotācija uz 7 lpp.
96. Ministru kabineta 2009.gada 1.jūnija sēdes
protokola Nr.36 2.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents, bērnu, ģimenes
un sabiedrības integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Milenberga 67082895
Grozījumi
Apcietinājumā turēšanas kārtības likumā
Izdarīt
Apcietinājumā turēšanas kārtības likumā šādus grozījumus:
1.
Papildināt
31.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
Šā likuma 30. panta pirmajā daļā paredzētos
sodus uzliek ar izmeklēšanas cietuma priekšnieka rakstveida lēmumu, izņemot
brīdinājumu, ko var paziņot mutvārdos. Apcietinātajam ir tiesības viena mēneša
laikā pieprasīt, lai brīdinājumu noformē rakstveidā. Brīdinājumu noformē un
izsniedz Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā un termiņā.
2.
Izteikt 37.panta
pirmo daļu šādā redakcijā:
Uzlikto sodu apcietinātais var apstrīdēt Ieslodzījuma
vietu pārvaldes priekšniekam Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā
un termiņā. Sūdzības iesniegšana neaptur soda izpildi. Ieslodzījuma vietu
pārvaldes priekšnieka lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.
Tiesas spriedums nav pārsūdzams, izņemot, ja ir pārsūdzēts šā likuma
30. panta pirmās daļas 6. un 7. punktā paredzētais sods. Tādā
gadījumā tiesas spriedumu var pārsūdzēt, iesniedzot kasācijas sūdzību Augstākās
tiesas Administratīvo lietu departamentam.
3.
Papildināt
Pārejas noteikumus ar 3.punktu šādā redakcijā:
3. Grozījumi šā likuma 37. panta pirmajā
daļā attiecībā uz apcietinātajiem uzlikto sodu apstrīdēšanu neattiecas uz
lietām, kurās Administratīvā rajona tiesa spriedumu pieņēmusi līdz šā likuma
spēkā stāšanās dienai. Šajās lietās spriedums pārsūdzams Administratīvā procesa
likumā noteiktajā kārtībā.
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā.
Tieslietu ministrs
M.Segliņš
Vīza:
valsts sekretārs
M.Lazdovskis
27.05.2009. 10:00
200
K.Ķipēna , 67162616,
Kristine.Kipena@tm.gov.lv
Likumprojekta
Grozījumi Apcietinājumā
turēšanas kārtības likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta
iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu, uzdevumu u.tml. |
Ministru kabineta
2009. gada 30. aprīļa sēdes protokola Nr. 28, 3.§ 7. punkts. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Šobrīd apcietinājumā turēšanas kārtību noteic Apcietinājumā turēšanas
kārtības likums (turpmāk ATKL). Kārtību, kādā tiek piemēroti sodi par
izmeklēšanas cietumu iekšējās kārtības noteikumu neievērošanu, nosaka ATKL
31. pants, taču minētajā pantā nav noteikta lēmumu par sodu uzlikšanu
noformēšanas kārtība. Kārtību, kādā apstrīdams uzliktais sods, noteic ATKL
37. pants, taču tajā nav noteikta precīza kārtība, kādā var tikt
pārsūdzēts Ieslodzījuma vietu pārvaldes priekšnieka pieņemtais lēmums. Tā kā tiek veikti grozījumi saistībā ar lēmumu par disciplinārsodu
uzlikšanu notiesātajiem un šādu lēmumu pārsūdzēšanas kārtību, tad
nepieciešams līdzīgus grozījumu veikt arī attiecībā apcietinātajiem. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Ar normatīvo aktu projektu paredzēts
pilnveidot kārtību, kādā tiek uzlikti sodi par izmeklēšanas cietumu iekšējās
kārtības noteikumu neievērošanu, nosakot arī lēmumu par soda uzlikšanu
noformēšanas kārtību. Tāpat tiek precizēta kārtība, kādā apcietinātajam var
tikt piemērots sods brīdinājums un kā var tikt noformēts lēmums par
minētā soda uzlikšanu. Tādejādi tiks uzlabota spēkā esošo tiesību normu
uztveramība un līdz ar to tiks novērstas iespējamās apcietināto sūdzības par
sodu uzlikšanu un lēmumu noformēšanu. Tāpat tiks padarīta skaidrāka minēto
lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība, norādot amatpersonu, kurai var
apstrīdēt lēmumus par sodu uzlikšanu un noteikta kārtība, kādā minētie lēmumi
var tikt pārsūdzēti. Normatīvā akta projekts paredz samazināt
instanču skaitu, kurā lēmumus par disciplinārsoda piemērošanu varēs pārsūdzēt
un nosaka izņēmumu attiecībā uz to, kādā gadījumā par Administratīvās rajona
tiesas spriedumu var tikt iesniegta kasācijas sūdzība. Šāds regulējums atbilst Eiropas Cilvēka
tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas (turpmāk - Konvencija)
6. pantam, kas nosaka tiesības uz lietas taisnīgu izskatīšanu.
Administratīvās rajona tiesas sprieduma pārsūdzēšanas kārtība kasācijas
kārtībā atbilst Administratīvā procesa likuma 263. panta pirmajā daļā
noteiktajam. Minētā panta pirmā daļa noteic, ka, ja likumā paredzēts, ka
pirmās instances tiesas spriedums ir pārsūdzams, iesniedzot kasācijas
sūdzību, šāds tiesas spriedums stājas spēkā pēc tam, kad beidzies termiņš tā
pārsūdzēšanai kasācijas kārtībā. No Administratīvā procesa likuma
263. panta pirmās daļas izriet, ka ar likumu var noteikt, vai pirmās instances
tiesas spriedums ir pārsūdzams, vai tas ir pārsūdzams apelācijas, vai tikai
kasācijas kārtībā. Līdz ar to dotajā gadījumā tiesību uz taisnīgu tiesu
ierobežojums tiek noteikts ar likumu. Cilvēktiesību tiesa
vairākos spriedumos ir atzinusi, ka Konvencijas 6.pantā nav tieši norādītas
tiesības uz apelācijas pieejamību un vienīgais precīzi formulētais nosacījums
par apelāciju ietverts Konvencijas septītā protokola 2.pantā, kas garantē
minētās tiesības tikai kriminālās tiesvedības gadījumos (sk. Human Rights. The 1998 Act and the
European Convention. Sweet & Maxwell, London, 2000, p.231 un
Cilvēktiesību tiesas spriedumus lietās Delcourt v. Belgium (1970) un Belgian
Linguistic case (1968)). Cilvēktiesību tiesa ir
atzinusi, ka Konvencijas 6.pants neuzliek valstīm par pienākumu visos
gadījumos ieviest apelācijas tiesu sistēmu. Līdz ar to valsts pati var
noteikt pārsūdzības principa apjomu saskaņā ar savu tiesību sistēmu. Ieviešot
apelācijas tiesu sistēmu, valsts savā nacionālajā likumā var noteikt lietu
kategorijas, kurām pārsūdzība apelācijas instancē nav paredzēta (Latvijas
Republikas Satversmes tiesas 2002. gada 17. janvāra spriedums lietā
Nr. 2001-08-01, 3. punkts). Lēmumi par soda uzlikšanu par
izmeklēšanas cietumu iekšējās kārtības noteikumu neievērošanu ir uzskatāmi
par administratīvajiem aktiem. Arī tiesību doktrīnā ir atzīts, ka ieslodzītās
personas disciplinārā sodīšana ir administratīvai akts (J. Briede.
Administratīvais akts. Latvijas Vēstnesis. 2003, 139.-140. lpp.). Līdz
ar to lēmumi par soda uzlikšanu apcietinātajiem ir izskatāmi administratīvi
procesuālajā kārtībā un nav uzskatāmi par kriminālās tiesvedības gadījumiem
Konvencijas septītā protokola 2. panta izpratnē. No Latvijas
Republikas Satversmes tiesas 2002. gada 22. oktobra sprieduma
izriet, ka par ieslodzīto personu pamattiesību ierobežošanas likumīgu mērķi
atzīstama arī pienācīgas kārtības uzturēšana ieslodzījuma vietā, ciktāl tā
vērsta uz citu ieslodzīto personu, kā arī uz personāla tiesību un drošības
aizsardzību. Tāpat, paredzot disciplinārsodus līdzekļus, kas vērsti uz to,
lai attiecīgie ierobežojumi tiktu ievēroti, ir saskatāms minētais leģitīmais
mērķis (Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2002. gada
22. oktobra sprieduma lietā Nr. 2002-04-03 4. punkts).
Apcietinātajam uzliekamo sodu mērķis ir nodrošināt izmeklēšanas cietumu
iekšējās kārtības noteikumu
ievērošanu, tādejādi arī nodrošinot sabiedrības drošību kopumā. Lai nodrošinātu
apcietinātajiem Latvijas Republikas Satversmes 92. pantā noteiktās
tiesības uz taisnīgu tiesu, normatīvā akta projekts paredz iespēju apstrīdēt
lēmumu par soda uzlikšanu Ieslodzījuma vietas priekšniekam, un savukārt
Ieslodzījuma vietu pārvaldes priekšnieka lēmums var tikt pārsūdzēts
Administratīvajā rajona tiesā. Tādejādi, apcietinātajiem tiek nodrošinātas
tiesības uz lēmumu pārsūdzēšanu. Šobrīd tiesas pieņemto
lēmumu pārsūdzēšana iespējama vairākās instancēs un šāda kārtība ir saistīta
ar zināmu tiesas (valsts) resursu apjomu, kas tiek veltīts jautājuma
atrisināšanai. Šim apjomam būtu jābūt samērīgam ar izskatāmā jautājuma
nozīmīgumu. Apcietinātajiem
noteiktie sodi brīdinājums, rājiens, aizliegums uz laiku līdz vienam
mēnesim iegādāties pārtikas produktus un tabakas izstrādājumus izmeklēšanas
cietuma veikalā, aizliegums uz kārtējo tikšanos ar radiniekiem vai citām
personām, telefonsarunu aizliegums uz laiku līdz vienam mēnesim nav
uzskatāmi par bargiem sodiem, jo būtiski neierobežo apcietināto personu
pamattiesības. Līdz ar to būtu nepieciešams samērot tiesas resursus, kas tiek
veltīti konkrētās lietas izskatīšanai un apcietinātā tiesības uz minētā
lēmumu pārsūdzēšanu. Ņemot vērā minēto, grozījumos ietverto izmaiņu dēļ
netiks būtiski aizskartas apcietināto pamattiesības, kā arī minētais
ierobežojums ir uzskatāms par samērīgu. Savukārt attiecībā uz
lēmumu par ievietošanu soda
izolatorā, tiesības uz pārsūdzēšanu ar grozījumiem ATKL noteiktas plašākas,
ņemot vērā šī soda smagumu un tam sekojošo tiesību ierobežošanu. Grozījumos
plānots noteikt, ka par to var iesniegt kasācijas sūdzību Augstākās tiesas
Administratīvo lietu departamentam. Tiesības pārsūdzēt minēto lēmumu
kasācijas kārtībā ir noteiktas, ņemot vērā uzliktā soda smagumu un
apcietināto pamattiesību aizskāruma apjomu. |
4. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
pārmaiņām |
Nav
attiecināms |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. inovācijas un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav
attiecināms |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem un pašnodarbinātajām personām |
Nav
attiecināms |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
fiziskām personām |
Nav
attiecināms |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Precizējot lēmumu par sodu uzlikšanas kārtību apcietinātajiem un
padarot minēto lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtības tiesību normas
uztveramākas, tiks sekmēta apcietināto tiesību uz efektīvu pamattiesību
aizsardzību un tiesību uz pieeju tiesai savu aizskarto tiesību aizsardzībai realizācija.
|
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.4. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.6. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms |
7. Cita ietekme |
Nav
attiecināms |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
|||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||
Rādītāji |
2009.gads |
Turpmākie trīs gadi |
||||
2010 |
2011 |
2012 |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas paka
lpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav attiecināms |
|
||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu
ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā). |
|
|||||
Nav attiecināms |
|
|||||
6.Cita informācija. |
Šī likumprojekta finansiālā
ietekme (ietaupījums) izriet no procedūru vienkāršošanas un normu
detalizēšanas, kā rezultātā samazināsies valsts institūciju resursu
izmantošana nepareizi adresētu apcietināto iesniegumu pārsūtīšanā (pasta
izdevumi, personāla resursi pārsūtīšanai). Tāpat samazināsies arī tiesu
resursi, kas nepieciešami apcietināto pieteikumu izskatīšanai, kas saistīti
ar soda uzlikšanu par izmeklēšanas cietuma iekšējās kārtības noteikumu
pārkāpumiem samazinot pārsūdzības instanču skaitu (izņemot pieteikumus par
soda - ievietošana soda izolatorā, kur netiek mainīts pastāvošais instanču
skaits). Tomēr šos ietaupījumus nav
iespējams novērtēt konkrētos skaitļos, jo ieslodzīto iesniegumu uzskaitē,
piemēram, Tieslietu ministrijā, netiek atsevišķi izdalīti apcietināto
iesniegumi, jo tiek uzskaitīti kopā ar notiesāto iesniegumiem. |
|
||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī
ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Attiecībā uz Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojektu nepieciešams virzīt kopā ar: 1.
likumprojektu Grozījumi
Krimināllikumā; 2.
likumprojektu
Grozījumi Kriminālprocesa likumā; 3.
likumprojektu Grozījumi Valsts probācijas
dienesta likumā; 4.
likumprojektu Grozījumi Apcietinājumā
turēšanas kārtības likumā; 5.
likumprojektu
Grozījumi likumā Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un
piemērošanas kārtību. |
2. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav
attiecināms |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav
attiecināms |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmumsrezolūcija, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav
attiecināms |
||
2.tabula |
|||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta
Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem
katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Nav attiecināms |
|
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
|
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu
projektiem |
Nav
attiecināms |
||
6. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām
un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Nav
attiecināms |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav
attiecināms |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir
izmantoti |
Nav
attiecināms |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav
attiecināms |
5. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību
puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Jaunu valsts
institūciju veidošana nav nepieciešama, esošo institūciju funkcijas netiks
paplašinātas. Normatīvā akta izpilde iespējama uzreiz pēc tā pieņemšanas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Grozījumi tiks publicēti laikrakstā ,,Latvijas Vēstnesis. Normatīvais akts tiks publicēts izdevumā
Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, kā arī ievietots
normatīvo aktu informācijas sistēma NAIS un bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Nav attiecināms |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
Tieslietu ministrs M.Segliņš
Vīza:
Valsts
sekretārs
M.Lazdovskis
27.05.2009. 10:37
1781
Ķipēna, 67162616
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.35 |
2009.gada
29.maijā |
16.§
Likumprojekts
"Apcietinājumā turēšanas kārtības likums"
TA-1709
______________________________________________________
(V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā valsts budžeta grozījumu
likumprojekta paketē.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un
sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Valsts kancelejas direktore G.Veismane