Rīgā
22.05.2009. Nr.90/TA-1162
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par aviāciju"". Likumprojektu izstrādāja Satiksmes ministrija (atbildīgā amatpersona - Gaveika 67288172, ivars.gaveika@taiib.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 5 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 19.maija sēdes
protokola Nr.32 13.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījumi likumā "Par
aviāciju"
Izdarīt likumā "Par aviāciju" (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 22.nr.; 1997, 13., 23.nr.; 1998, 15., 23.nr.; 1999, 23.nr.;
2002, 12.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 7., 10., 13., 20.nr.; 2005, 10., 15.nr.;
2006, 1., 12., 24.nr.; 2007, 10., 14.nr.; 2008, 9.nr.; 2009, 6.nr.) šādus
grozījumus:
1. Izslēgt 3.panta otrajā
daļā skaitli "70".
2. Aizstāt 6.panta trešajā daļā vārdus "aviācijas
nelaimes" ar vārdiem "civilās aviācijas nelaimes".
3. 70.pantā:
aizstāt nosaukumā, pirmajā, otrajā un
ceturtajā daļā vārdus "aviācijas nelaimes" ar vārdiem "civilās
aviācijas nelaimes";
aizstāt trešajā daļā vārdus "Nacionālie
bruņotie spēki" ar vārdiem "Nacionālo bruņoto spēku".
4. Aizstāt 72.pantā vārdus "aviācijas
nelaimes" ar vārdiem "civilās aviācijas nelaimes".
5. Aizstāt 73.panta nosaukumā, pirmajā,
otrajā, trešajā un ceturtajā daļā vārdus "aviācijas nelaimes" ar
vārdiem "civilās aviācijas nelaimes".
6. Aizstāt 74.panta pirmās daļas 1., 4.,
5., 9. un 11.punktā vārdus "aviācijas nelaimes" ar vārdiem "civilās
aviācijas nelaimes".
7. Aizstāt 76.panta nosaukumā un pirmajā
daļā vārdus "aviācijas nelaimes" ar vārdiem "civilās aviācijas
nelaimes".
8. Izteikt 82.panta pirmo daļu šādā
redakcijā:
"Kompetentā iestāde, kas īsteno
Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 24.septembra regulu (EK) Nr.1008/2008
par kopīgiem noteikumiem gaisa pārvadājumu pakalpojumu sniegšanai Kopienā
(pārstrādātā versija) (turpmāk Regula Nr.1008/2008), izņemot Regulas 23. un
24.pantu, ir Satiksmes ministrija. Kompetentā iestāde, kas īsteno Regulas (EK)
Nr.1008/2008 23. un 24.pantu, ir
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs."
Satiksmes ministrs
K.Gerhards
Grozījumi likumā Par aviāciju anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru
kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem
dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Nav attiecināms. |
|||||||||
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likums Par aviāciju pašreizējā redakcijā
nosaka, ka Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojam
(turpmāk tekstā Birojs) ir jāizmeklē gan civilās aviācijas nelaimes
gadījumi un incidenti, gan militārās aviācijas nelaimes gadījumi un
incidenti. Birojs tika izveidots 2006.gada 2.janvārī
(tā nosaukums bija Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas
birojs un tas izmeklēja tikai nelaimes gadījumus un incidentus aviācijas
jomā), ievērojot Padomes 1994. gada 21. novembra Direktīvas
94/56/EK, ar ko nosaka civilās aviācijas nelaimes gadījumu un starpgadījumu
izmeklēšanas pamatprincipus, prasību, ka, lai izvairītos no jebkāda interešu
konflikta un jebkādas iespējamas iesaistes izmeklējamo gadījumu cēloņos,
izmeklēšanu veic vai uzrauga pastāvīga civilās aviācijas organizācija vai
iestāde, kas funkcionāli ir neatkarīga, jo īpaši no valsts aviācijas
iestādēm, kas atbildīgas par lidojumderīgumu, sertifikāciju, lidojuma
vadīšanu, lidmašīnas uzturēšanu, licencēšanu, gaisa satiksmes kontroli vai
lidostas vadību, un vispār no jebkuras citas puses, kuras intereses varētu
būt pretrunā ar izmeklēšanas organizācijai vai iestādei uzticēto uzdevumu. Šī
prasība ir iekļauta Ministru kabineta 2003.gada 25.novembra noteikumos Nr.660
Noteikumi par aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanu. Birojs tika izveidots ar mērķi izmeklēt
tikai civilās aviācijas nelaimes gadījumus un incidentus. Taču ar 2006.gada
26.oktobrī Saeimā pieņemtajiem grozījumiem likumā Par aviāciju, kas stājās
spēkā 2006.gada 9.novembrī, tika noteikts, ka Birojam jāizmeklē arī militārās
aviācijas nelaimes gadījumi un incidenti. Birojam nav ne attiecīgu speciālistu, ne
finansējuma, kā arī attiecīgas pielaides, lai varētu izmeklēt militārās
aviācijas nelaimes gadījumus un incidentus. Militārās aviācijas nelaimes gadījumu un
incidentu izmeklēšana būs Aizsardzības ministrijas kompetencē. 2008.gada 24.septembrī ir pieņemta Eiropas
Parlamenta un Padomes regula (EK) Nr.1008/2008 par kopīgiem noteikumiem gaisa
pārvadājumu pakalpojumu sniegšanai Kopienā (pārstrādātā versija), kas
aizstāj likuma Par aviāciju 82.panta pirmajā daļā minēto Padomes 1992.gada 23.jūlija regulu (EEK) Nr.2407/92 par
gaisa pārvadātāju licencēšanu, kā arī pārējās divas aviācijas trešās paketes
regulas Padomes 1992.gada 23.jūlija regulu (EEK) Nr.2408/92 par Kopienas
aviosabiedrību piekļuvi Kopienas iekšējiem gaisa ceļiem un Padomes 1992.gada
23.jūlija regulu (EEK) Nr.2409/92 par gaisa pārvadājumu maksām un tarifiem. |
|||||||||
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Ar likumprojektu tiek noteikts, ka
aviācijas jomā Birojs izmeklēs tikai civilās aviācijas nelaimes gadījumus un
incidentus un tos civilās aviācijas nelaimes gadījumus un incidentus, kuros
iesaistīti Latvijas Republikas Nacionālo bruņoto spēku vai citu valstu
militāro spēku gaisa kuģi. Tā kā 2008.gada
24.septembrī ir pieņemta Eiropas Parlamenta
un Padomes regula (EK) Nr.1008/2008 par kopīgiem noteikumiem gaisa
pārvadājumu pakalpojumu sniegšanai Kopienā (pārstrādātā versija),
likumprojekts paredz grozīt likuma Par aviāciju 82.panta pirmo daļu.
|
|||||||||
4. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||||||||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
|||||||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un
kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms. |
|||||||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi,
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms. |
|||||||||
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
|||||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms. |
|||||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
|||||||||
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms. |
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
2009 |
Turpmākie trīs gadi |
||||||||
2010 |
2011 |
2012 |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.2. speciālais budžets; |
Nav attiecināms. |
|||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.2. speciālais budžets; |
Nav attiecināms. |
|||||||||
3. Finansiālā ietekme: 3.2. speciālais budžets; |
Nav attiecināms. |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms. |
|||||||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins
(ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot
anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms. |
|||||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to
būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Būs jāizdara grozījumi Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada
24.septembra regulas (EK) Nr.1008/2008 par kopīgiem noteikumiem gaisa
pārvadājumu pakalpojumu sniegšanai Kopienā (pārstrādāta versija) 24.panta
izpildi. Attiecīgs likumprojekts nav sagatavots, atbildīgā ministrija par
šāda likumprojekta sagatavošanu ir Satiksmes ministrija. |
|||||||||
2. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiek noteiktas par Eiropas
Parlamenta un Padomes 2008.gada 24.septembra regulas (EK) Nr.1008/2008 par
kopīgiem noteikumiem gaisa pārvadājumu pakalpojumu sniegšanai Kopienā (pārstrādāta
versija) prasību īstenošanu atbildīgās iestādes, t.i., Satiksmes ministrija
un Patērētāju tiesību aizsardzības centrs. |
|||||||||
2. Saistības pret citām valstīm un
starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms. |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību
aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula,
lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru
prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Eiropas Parlamenta un Padomes
2008.gada 24.septembra regula (EK) Nr.1008/2008 par kopīgiem noteikumiem
gaisa pārvadājumu pakalpojumu sniegšanai Kopienā (pārstrādāta versija) |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā
panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas
pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
||||||||
Eiropas Parlamenta un Padomes
2008.gada 24.septembra regula (EK) Nr.1008/2008 par kopīgiem noteikumiem
gaisa pārvadājumu pakalpojumu sniegšanai Kopienā (pārstrādāta versija) 24.pants |
Likumprojekta 9.pants |
Likumprojekta Grozījumi likumā Par
aviāciju 9.pants nosaka par Eiropas Parlamenta un
Padomes 2008.gada 24.septembra regulas (EK) Nr.1008/2008 par kopīgiem
noteikumiem gaisa pārvadājumu pakalpojumu sniegšanai Kopienā (pārstrādāta
versija) izpildi atbildīgās iestādes. |
||||||||
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas
Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē
informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un
finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
|||||||||
6. Cita informācija |
Eiropas Parlamenta un Padomes
2008.gada 24.septembra regulas (EK) Nr.1008/2008 par kopīgiem noteikumiem
gaisa pārvadājumu pakalpojumu sniegšanai Kopienā (pārstrādātā versija)
24.panta prasība dalībvalstīm paredzēt sankcijas, kas ir iedarbīgas,
samērīgas un atturošas, tiks izpildīta, papildinot Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksa 155.14 pantu. |
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo
partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir
notikušas |
Nav attiecināms. |
|||||||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un
sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs,
neatbalsta) |
Nav attiecināms. |
|||||||||
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības
informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti, jo grozījumi attiecas
uz militāro aviāciju. |
|||||||||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav attiecināms. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā
akta ieviešanu |
||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības,
ja normatīvais akts viņu ierobežo |
|
|||||||||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
|||||||||
Satiksmes ministrs
K.Gerhards
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
N.Freivalds |
L.Priedīte-Kancēviča |
I.Strauta |
I.A.Gaveika |
I.Bācis
67288178, ivars.bacis@taiib.gov.lv
L.Betaga
67028271,
ligita.betaga@sam.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.32 |
2009.gada 19.maijā |
13.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par aviāciju""
TA-1162
___________________________________________________________
(V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai sagatavot
likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir satiksmes ministrs.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts kancelejas
direktora vietā - direktora vietniece tiesību aktu lietās |
|
E.Dreimane |
|
2009-MK-PROT-32-1905-#13.doc
1