LATVIJAS
REPUBLIKAS SAEIMA
BUDŽETA UN FINANŠU (NODOKĻU) KOMISIJA
Jēkaba ielā 10/12, Rīgā,
LV-1811 tālr. 7087318 fax 7087317
|
Rīgā
2009.gada 20.maijs
Nr.9/2
Budžeta
un finanšu (nodokļu) komisija šā gada 20. maija sēdē izskatīja Ministru
kabineta iesniegto likumprojektu Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību (Nr.1198/Lp9; Dok.Nr.4173) 1.lasījumam un
nolēma neatbalstīt, bet iesniegt izskatīšanai Saeimas sēdē alternatīvu likumprojektu.
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz izdarīt izmaiņas 21.maija Saeimas sēdes darba kārtībā un iekļaut sadaļā II. Likumprojektu izskatīšana Ministru kabineta iesniegtā likumprojekta Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību (Nr.1198/Lp9; Dok.Nr.4173) un komisijas izstrādātā alternatīvā likumprojekta Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību izskatīšanu 1. lasījumā.
Budžeta un
finanšu (nodokļu) komisija alternatīvo
likumprojektu Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību atbalstīja un lūdz izskatīt kā steidzamu.
Pielikumā: 1. Alternatīvais likumprojekts Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību uz 1 lp;
2. Likumprojekta anotācija uz 1 lp.
Cieņā,
komisijas priekšsēdētājs G.Bērziņš
Iesniedz
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija
Alternatīvais
likumprojekts
Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību
Izdarīt Likumā par
budžetu un finanšu vadību (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1994., 8.nr.; 1996., 24.nr.; 1997., 21.nr.; 1998., 9.nr.; 1999.,
24.nr.; 2001., 1.nr.; 2002., 23.nr.; 2003., 2., 23.nr.; 2005., 2., 24.nr.;
2007., 3.nr.; 2008., 1.nr.; 2008., nr.24) šādus grozījumus:
izslēgt otro un 2.1daļu;
papildināt pantu ar 2.2, 2.3, 2.4 un 2.5 daļu šādā redakcijā:
(2²) Finanšu ministram ir tiesības dot rīkojumu Valsts kasei noteiktam periodam aizkavēt vai samazināt asignējumus, ja minētā darbība nav pretrunā ar Ministru kabineta noteikumiem un likumiem:
1) ja trīs mēnešu periodā valsts budžeta
nodokļu un nenodokļu faktiskie ieņēmumi attiecībā pret attiecīgajā periodā
paredzētajiem ieņēmumiem samazinās vairāk kā par 0,5 procentiem no gadskārtējā
valsts budžeta likumā noteiktās iekšzemes kopprodukta prognozes vai faktiskais
uzkrātais valsts budžeta deficīts trīs mēnešu periodā pārsniedz attiecīgajam
periodam paredzēto budžeta deficītu par
vairāk kā 0,5 procentiem no gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās
iekšzemes kopprodukta prognozes;
2) ja ministrs ir saņēmis Valsts kases
ziņojumu par resursu nepietiekamību saistību izpildes nodrošināšanai.
(23) Valsts kase saskaņā ar šā panta 2.² daļā minēto rīkojumu, ievērojot tajā norādītos nosacījumus, nosaka asignējumu aizkavēšanu vai samazināšanu noteiktam periodam un nekavējoties informē par to ministrijas.
(24) Finanšu ministrs informē Ministru kabinetu 7 darba dienu laikā par šā panta 2.² daļā minēto rīkojumu. Ministru kabinets lemj par asignējumu aizkavēšanu vai samazināšanu un nepieciešamību izdarīt grozījumus Ministru kabineta noteikumos.
(25) Asignējumu aizkavēšana vai samazināšana var tikt noteikta ne ilgāk par trīs mēnešiem. Ja nepieciešams asignējumu aizkavēšanu vai samazināšanu noteikt ilgāk par trim mēnešiem, Ministru kabinets mēneša laikā iesniedz grozījumus gadskārtējā valsts budžeta likumā un likumprojektus, kuri nosaka vai groza valsts budžetu.
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas.
Grozījumi Likumā par
budžetu un finanšu vadību
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs |
Pašlaik normatīvajos aktos
nav noteikts regulējums, lai nodrošinātu faktiskā budžeta deficīta
iekļaušanos Māstrihtas kritēriju noteiktajās robežās gadījumos, kad valsts
budžeta ieņēmumu prognozes strauji mainās. Nepieciešams noteikt skaidrus un
saprotamus rīcības pasākumus saistībā ar budžeta izdevumu ierobežošanu
Makroekonomisko rādītāju un ieņēmumu prognožu pārskatīšanas gadījumos. Grozījumi 25.pantā
nepieciešami, lai dotu Finanšu ministram tiesības aizkavēt
vai samazināt asignējumus, gadījumos, kad nepieciešams pieņemt
nekavējošus lēmumus, lai novērstu makroekonomisko procesu izraisīto
paaugstināto fiskālo, ekonomisko un sociālo risku un nodrošinātu
starptautiskajās saistībās noteikto fiskālo kritēriju izpildi, ja šāda
darbība nav pretrunā ar Ministru kabineta noteikumiem un likumiem. Tāpat, paredzēta
Ministru kabinetam tiesība lemt par asignējumu aizkavēšanu vai samazināšanu
un nepieciešamību grozīt spēkā esošos Ministru
kabineta normatīvos aktus. |
2. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
Nav
attiecināms. |
3. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu
un pašvaldību budžetiem |
Likumprojekta īstenošanai nav nepieciešami papildus izdevumi. |
4. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo
tiesību normu sistēmu |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
5. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
6. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu |
Sagatavojot likumprojektu
veiktas konsultācijas ar Saeimas Juridisko biroju. |
7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde |
Likuma izpilde tiks
nodrošināta ar esošo valsts institūciju palīdzību. Jaunu institūciju dibināšana nav
nepieciešama. Esošo institūciju funkcijas
nepaplašinās. |
Ar cieņu,
komisijas priekšsēdētājs G.Bērziņš