Rīgā 15.05.2009. Nr.90/TA-1450 Saeimas Prezidijam Nosūtām izskatīšanai Tieslietu ministrijas sagatavoto
Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Civilprocesa
likumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona
- Ligere 67099125,
ieva.ligere@mna.gov.lv). Minēto likumprojektu
lūdzam atzīt par steidzamu. Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 5 lpp. 2. Likumprojekta anotācija uz 10 lpp. 3.
Ministru kabineta 2009.gada 12.maija sēdes protokola Nr.31 50.§ izraksts uz 1 lp. Ministru prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis Stafecka 67082931 Grozījumi
Civilprocesa likumā Izdarīt Civilprocesa likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 23.nr.; 2001, 15.nr.;
2002, 24.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 6., 10., 14., 20.nr.; 2005, 7., 14.nr.; 2006,
1., 13., 20., 24.nr.; 2007, 3., 24.nr.; 2008, 13.nr.; 2009, 2.; Latvijas
Vēstnesis, 2009, 27., 31.nr.) šādus grozījumus: 1.
Papildināt
likumu ar 348.1 pantu šādā redakcijā: 348.1
pantu. Lēmums par tiesiskās aizsardzības procesa īstenošanu ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesa gadījumā (1) Tiesiskās aizsardzības procesa lietu ārpustiesas tiesiskās aizsardzības
procesa gadījumā tiesa izskata rakstveida procesā, nerīkojot tiesas sēdi, 15 dienu
laikā no pieteikuma saņemšanas dienas. (2) Lemjot par tiesiskās aizsardzības procesa
īstenošanu ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesa gadījumā, tiesa nepiemēro
šā likuma 345.panta otrās un trešās daļas, 346.panta un 348.panta noteikumus. (3) Tiesa pieņem lēmumu par tiesiskās aizsardzības
procesa īstenošanu ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesa gadījumā, ja pastāv šādi nosacījumi: 1) komercsabiedrība ir izstrādājusi ārpustiesas tiesiskās
aizsardzības procesa pasākumu plānu atbilstoši Maksātnespējas likuma 33. un
37.panta noteikumiem; 2) ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu
plānu ir saskaņojis Maksātnespējas likumā noteiktais kreditoru skaits; 3) komercsabiedrība Maksātnespējas likumā
noteiktajā kārtībā ir vienojusies ar administratoru un kreditoriem par
administratoru tiesiskās aizsardzības procesā; 4) komercsabiedrība ir saņēmusi administratora
atzinumu par ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna
īstenošanas iespējamību un ka ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesa
pasākumu plānu nesaskaņojušo kreditoru ieguvums no tiesiskās aizsardzības
procesa īstenošanas ir vismaz tikpat liels kā gadījumā, ja ārpustiesas tiesiskās
aizsardzības procesa pasākumu plāna apstiprināšanas brīdī komercsabiedrībai
pasludinātu maksātnespējas procesu un uzsāktu bankrota procedūru. (4) Lemjot par tiesiskā aizsardzības procesa
īstenošanu ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesa gadījumā, tiesa apstiprina
ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu, nosaka tiesiskās
aizsardzības procesa īstenošanas termiņu, kā arī vienlaikus ieceļ komercsabiedrības
ieteikto administratoru. (5) Izlemjot jautājumu par tiesiskās aizsardzības
procesa īstenošanu ārpustiesas tiesiskās
aizsardzības procesa gadījumā, tiesa nepiemēro Maksātnespējas likuma 32.panta
pirmajā daļā noteiktos kritērijus. (7) Tiesa lēmuma norakstu izsniedz komercsabiedrībai,
kura iesniegusi pieteikumu par tiesiskās aizsardzības procesa īstenošanu ārpustiesas tiesiskās aizsardzības
procesa gadījumā, administratoram, kā arī nosūta ar likumu pilnvarotajai
iestādei, kas veic ierakstus maksātnespējas reģistrā. (8) Tiesiskās aizsardzības procesa lietās ārpustiesas
tiesiskās aizsardzības procesa gadījumā piemēro šīs nodaļas noteikumus, ja šajā
pantā nav noteikts citādi. 2.
349.pantā: aizstāt panta nosaukumā un panta pirmajā daļā vārdus
pēc sprieduma ar vārdiem pēc nolēmuma; papildināt panta pirmo daļu ar 1.1punktu
šādā redakcijā: 1.1) atļaujas sniegšanu nodrošinātajam
kreditoram pārdot komercsabiedrības ieķīlāto mantu;. 3. Izteikt 350.1
pantu jaunā redakcijā: 350.1 pants.
Lēmums par tiesiskās aizsardzības procesa izbeigšanu (1) Tiesa
lemj par tiesiskās aizsardzības procesa izbeigšanu pēc savas iniciatīvas vai uz
komercsabiedrības pieteikuma pamata. (2) Tiesa
izbeidz tiesiskās aizsardzības procesu, ja: 1)
tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu Maksātnespējas likumā noteiktajā
kārtībā un termiņā nav atbalstījis normatīvajos aktos noteiktais kreditoru
skaits; 2)
pret komercsabiedrību Latvijā tiek uzsākta Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 2.punktā noteiktā
maksātnespējas procedūra. (3) Tiesa
izbeidz tiesiskās aizsardzības procesu pēc komercsabiedrības pieteikuma, ja
komercsabiedrība ir izpildījusi tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu. (4) Lēmuma
par tiesiskās aizsardzības procesa izbeigšanu norakstu tiesa nekavējoties
nosūta pieteikuma iesniedzējam, administratoram, kā arī ar likumu pilnvarotajai
iestādei, kas veic ierakstus maksātnespējas reģistrā. 4. Papildināt likumu ar 350.2 pantu šādā redakcijā: 350.2 pants.
Lēmums par komercsabiedrības maksātnespējas procesa pasludināšanu, izbeidzot tiesiskās
aizsardzības procesu (1) Tiesa,
kura ir pasludinājusi tiesiskās aizsardzības procesu, lemj par komercsabiedrības
maksātnespējas procesa pasludināšanu un tiesiskās aizsardzības procesa
izbeigšanu uz komercsabiedrības vai administratora pieteikuma pamata. (2) Lēmumu
par komercsabiedrības maksātnespējas procesa pasludināšanu un tiesiskās
aizsardzības procesa izbeigšanu, tiesa pieņem šā likuma 349.panta piektajā daļā
noteiktajā kārtībā. (3) Tiesa
pasludina komercsabiedrības maksātnespējas procesu un izbeidz tiesiskās
aizsardzības procesu pēc komercsabiedrības pieteikuma, ja komercsabiedrība
nespēj nokārtot tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānā noteiktās
saistības. (4) Tiesa
pasludina komercsabiedrības maksātnespējas procesu un izbeidz tiesiskās
aizsardzības procesu pēc administratora pieteikuma, ja: 1)
īstenojot tiesiskās aizsardzības procesu, komercsabiedrība nav veikusi
Maksātnespējas likumā noteiktās darbības vai ir sniegusi nepatiesas ziņas; 2)
komercsabiedrība nepilda tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu; 3)
komercsabiedrība pārkāpj Maksātnespējas likumā noteiktos rīcības ierobežojumus. (5) Tiesa, pasludinot komercsabiedrības maksātnespējas
procesu un izbeidzot tiesiskās aizsardzības procesu, vienlaikus ieceļ
administratoru, kurš pēdējais ir pildījis administratora pienākumus šīs
komercsabiedrības tiesiskās aizsardzības procesā. (6) Tiesa
lēmumā par komercsabiedrības maksātnespējas procesa pasludināšanu un tiesiskās
aizsardzības procesa izbeigšanu nosaka maksātnespējas procesa iestāšanās dienu.
Par maksātnespējas procesa iestāšanās dienu atzīstama maksātnespējas procesa
pieteikuma iesniegšanas diena. (7)
Ja šajā pantā minētās maksātnespējas procesa pazīmes netiek konstatētas, tiesa
maksātnespējas procesa pieteikumu noraida un tiesiskās aizsardzības process
netiek izbeigts. (8) Lēmums
par komercsabiedrības maksātnespējas procesa pasludināšanu un tiesiskās
aizsardzības procesa izbeigšanu nav pārsūdzams. (9) Lēmuma
norakstu par komercsabiedrības maksātnespējas procesa pasludināšanu un tiesiskās
aizsardzības procesa izbeigšanu, tiesa nekavējoties nosūta ar likumu
pilnvarotajai iestādei, kas veic ierakstus maksātnespējas reģistrā. (10)
Ja tiek pasludināts komercsabiedrības maksātnespējas process un izbeigts
tiesiskās aizsardzības process, tiesa piemēro šā likuma 46.1nodaļas
noteikumus, ciktāl tie atbilst šajā pantā noteiktajam. 5. 363.7 pantā: izslēgt panta trešajā daļā vārdu un skaitli vai 6.; izteikt panta septītās
daļas 1.punktu šādā redakcijā: 1) uzklausa administratora pamatotu viedokli un
nosaka kreditoru prasījumu pieteikšanas termiņu, ja pret parādnieku Latvijā
uzsākta Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 1. vai 2.punktā noteiktā
maksātnespējas procedūra;. 6. 363.8
pantā: izslēgt panta pirmās
daļas 1.punktu; papildināt
panta pirmās daļas 2.punktu pēc
vārda apstiprināšanu ar vārdiem vai atcelšanu;. 7.
Izteikt likuma 363.9 pantu
šādā redakcijā: 363.9 pants. Izlīgums juridiskās personas
maksātnespējas procesā (1) Tiesa izskata administratora iesniegto izlīgumu
jebkurā maksātnespējas procesa stadijā līdz parādnieka mantas izsoles sākumam. (2)
Kopā ar izlīgumu tiesā iesniedzams arī noraksts no kreditoru sapulces lēmuma
par izlīguma noslēgšanu. (3) Tiesa
apstiprina izlīgumu, ja tas noslēgts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un
tā noteikumi nav pretlikumīgi. (4) Ja tiesa pret parādnieku uzsākusi Padomes regulas
Nr.1346/2000 3.panta 2.punktā noteikto maksātnespējas procedūru, tad tiesa
apstiprina izlīgumu, ja to rakstveidā apstiprinājis minētās regulas 3.panta
1.punktā noteiktajā maksātnespējas procedūrā iesaistītais likvidators. (5) Ja pret parādnieku Latvijā uzsākta Padomes regulas
Nr.1346/2000 3.panta 2.punktā noteiktā maksātnespējas procedūra un izlīgumu nav
apstiprinājis minētās regulas 3.panta 1.punktā noteiktajā maksātnespējas
procedūrā iesaistītais likvidators, tad tiesa pirms izlīguma apstiprināšanas
uzklausa attiecīgo likvidatoru un apstiprina izlīgumu, ja tā konstatē, ka
Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 2.punktā noteiktās maksātnespējas
procedūras pabeigšana ar izlīgumu neietekmē šīs regulas 3.panta 1.punktā
noteiktās maksātnespējas procedūras kreditoru finanšu intereses. (6) Lēmuma par izlīguma apstiprināšanu norakstu tiesa
nosūta ar likumu pilnvarotajai iestādei, kas veic ierakstus maksātnespējas
reģistrā. (7)
Izlīgumu tiesa atceļ, ja parādnieks nepilda izlīgumā paredzētās saistības. 8. 363.13
pantā: Aizstāt panta otrās daļas
2.punktā vārdu noslēgts ar vārdu izpildīts; papildināt pantu ar 3.1
daļu šādā redakcijā: (3.1) Administrators papildus šā panta trešajā daļā
minētajiem dokumentiem pieteikumam par maksātnespējas procesa lietas
izbeigšanu, ja pabeigta bankrota procedūra, pievieno savas darbības pārskatu un
apliecinājumu par naudas līdzekļu pārpalikuma samaksu Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 1.punktā noteiktajā
maksātnespējas procedūrā iesaistītajam likvidatoram, ja tiesa pret parādnieku
uzsākusi minētās regulas 3.panta 2.punktā noteikto maksātnespējas procedūru. 9. Aizstāt 363.19
panta trešās daļas 3.punktā vārdu septiņiem ar vārdu pieciem. 10. Papildināt
560.panta pirmo daļu ar 7.punktu šādā redakcijā: 7) parādniekam ierosināts
tiesiskās aizsardzības process vai pasludināts tiesiskās aizsardzības process
ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesa gadījumā. 11. Papildināt 562.panta
pirmo daļu ar 10.punktu šādā redakcijā: 10) šā likuma 560.panta
pirmās daļas 7.punktā paredzētajos gadījumos- līdz brīdim, kad parādniekam tiek
izbeigts tiesiskās aizsardzības process vai tiesa šā likuma 349.panta pirmās
daļas 1.1) punktā minētajā gadījumā dod atļauju ieķīlātās mantas
pārdošanai. 12. Papildināt Pārejas
noteikumus ar 42.punktu šādā redakcijā: 42. Šā likuma 363.9
panta septītā daļa nav piemērojama izlīgumiem, kuri ir apstiprināti tiesā līdz
šīs normas spēkā stāšanās brīdim. Tieslietu ministrs M. Segliņš Vīza: Valsts
sekretārs M. Lazdovskis 08.05.2009. 10:28 1225 Ligere 67099125, ieva.ligere@mna.gov.lv Likumprojekta
Grozījumi Civilprocesa likumā anotācija I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs 1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu Nav attiecināms 2. Pašreizējās situācijas raksturojums 2009.gada 5.martā Saeimā pirmajā lasījumā
pieņemts likumprojekts Grozījumi Maksātnespējas likumā (reģ.Nr.1094/Lp9). Saskaņā ar likumprojekta Grozījumi
Maksātnespējas likumā 1.pantu ir paredzēts samazināt tiesiskās aizsardzības
procesa īstenošanas atbalstīšanai nepieciešamo nenodrošināto kreditoru balsu
vairākumu. Atbilstoši likumprojektā ietvertajam regulējumam tiesiskās
aizsardzības procesa īstenošanai būs jāsaņem piekrišana no vairāk kā puses,
nevis divām trešdaļām, no tiem nenodrošinātajiem kreditoriem, kuru prasījumi
kopumā veido vairāk par pusi no prasījumu summas, kuriem ir iestājies
izpildes termiņš. Civilprocesa likuma 350.1
pantā ir noteikta tiesiskās aizsardzības procesa lietas izbeigšanas
procedūra, kur paredzēts, ka tiesa izbeidz tiesiskās aizsardzības
procesu, ja tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu nav atbalstījušas
divas trešdaļas nenodrošināto kreditoru. Ņemot vērā minēto, nepieciešams saskaņot
Maksātnespējas likuma un Civilprocesa likuma redakcijas. 2009.gada 10.martā tieslietu ministrs
iesniedza priekšlikumus likumprojektam Grozījumi Maksātnespējas likumā
pirms otrā lasījuma un 2009.gada 15.aprīlī priekšlikumus likumprojektam
Grozījumi Maksātnespējas likumā pirms trešā lasījuma (turpmāk
priekšlikumi). Saskaņā ar
Maksātnespējas likuma 70.panta pirmo daļu kreditoru prasījumi pret parādnieku
iesniedzami maksātnespējas procesa administratoram (turpmāk administrators)
tiesas noteiktajā termiņā, kas nevar būt īsāks par mēnesi un garāks par trim
mēnešiem. Ievērojot minēto, atbilstoši Civilprocesa likuma 363.7
panta septītās daļas 1.punktam šobrīd, apmierinot maksātnespējas procesa
pieteikumu, tiesa uzklausa administratora pamatotu viedokli un nosaka
kreditoru prasījumu pieteikšanas termiņu. Priekšlikumos paredzēts noteikt īsāku
termiņu kreditoru prasījumu pret parādnieku iesniegšanai, līdzšinējo trīs
mēnešu vietā nosakot vienu mēnesi. Kā izņēmums ir paredzēta iespēja tiesai
noteikt garāku kreditoru prasījumu pieteikšanas termiņu līdz trīs mēnešiem,
ja pret parādnieku Latvijā uzsākta Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 1.
vai 2.punktā noteiktā maksātnespējas procedūra. Atbilstoši priekšlikumā ietvertajam
regulējumam, tiesai būs jānosaka kreditoru prasījumu iesniegšanas termiņš
tikai, ja pret parādnieku Latvijā uzsākta Padomes regulas Nr.1346/2000
3.panta 1. vai 2.punktā noteiktā maksātnespējas procedūra, pārējos gadījumos
kreditoru prasījumu iesniegšanas termiņš saskaņā ar Maksātnespējas likumu būs
viens mēnesis. Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt
Civilprocesa likuma 363.7 pantu, paredzot, ka tiesa nosaka
kreditoru pieteikšanas termiņu tikai, ja pret parādnieku Latvijā uzsākta
Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 1. vai 2.punktā noteiktā maksātnespējas
procedūra. Atbilstoši Maksātnespējas likuma 132.panta
pirmajai daļai un 138.panta otrajai daļai maksātnespējas administrators
iesniedz apstiprināšanai tiesā kreditoru sapulces lēmumu par bankrota
procedūras uzsākšanu un attiecīgi bankrota procedūras pabeigšanu. Ievērojot
minēto, saskaņā ar Civilprocesa likuma 363.8 panta pirmās daļas 1.punktu pēc parādnieka
maksātnespējas procesa pasludināšanas uz attiecīga pieteikuma pamata tiesa
lemj par kreditoru sapulces lēmuma par bankrota procedūras uzsākšanu
apstiprināšanu un kreditoru sapulces lēmuma par bankrota procedūras
pabeigšanu apstiprināšanu. Priekšlikumos paredzēts, ka turpmāk tiesā
nebūs jāapstiprina kreditoru sapulces lēmums par bankrota procedūras
uzsākšanu un kreditoru sapulces lēmums par bankrota procedūras pabeigšanu.
Pēc kreditoru sapulces lēmuma par bankrota procedūras pabeigšanu pieņemšanas
administrators iesniegs tiesā pieteikumu par maksātnespējas procesa lietas
izbeigšanu atbilstoši Maksātnespējas likuma 139.panta otrās daļas 3.punktam. Ņemot vērā minēto, nepieciešams izslēgt no
Civilprocesa likuma 363.8
pantā noteiktajiem jautājumiem, kas tiesai izlemjami pēc maksātnespējas procesa pasludināšanas, kreditoru
sapulces lēmuma par bankrota procedūras uzsākšanu apstiprināšanu un kreditoru
sapulces lēmuma par bankrota procedūras pabeigšanu apstiprināšanu. Ievērojot to, ka tiesā nebūs jāapstiprina
kreditoru sapulces lēmums par bankrota procedūras pabeigšanu, priekšlikumos
ir paredzēts izteikt citā redakcijā Maksātnespējas likuma 138. un 139.pantu. Ņemot vērā minēto, nepieciešams saskaņot
Maksātnespējas likuma 139.panta un Civilprocesa likuma 363.13 panta redakcijas, kas
nosaka pieteikumam par maksātnespējas procesa lietas izbeigšanu
pievienojamos dokumentus. Saskaņā ar Civilprocesa likuma 348.pantu
tiesiskās aizsardzības procesa lietu tiesa izskata 45 dienu laikā no lietas
ierosināšanas dienas, kā arī saskaņā ar 346.pantu tiesa lēmuma par tiesiskās
aizsardzības procesa lietas ierosināšanu norakstu nosūta valsts aģentūrai
Maksātnespējas administrācija (turpmāk Maksātnespējas administrācija)
administratora amata kandidāta ieteikšanai un pēc Maksātnespējas
administrācijas priekšlikuma saņemšanas lemj par administratora amata
kandidāta iecelšanu par administratoru. Iesniegtajos
priekšlikumos ir paredzēta iespēja sagatavot tiesiskās aizsardzības procesa
pasākumu plānu pirms tiesiskās aizsardzības procesa ierosināšanas un
pasludināšanas tiesā, parādniekam vienojoties ar kreditoriem ārpustiesas
tiesiskās aizsardzības process. Saskaņā ar priekšlikumiem komercsabiedrībai
ir tiesības, izpildot ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu
plāna saskaņošanas prasības, iesniegt tiesā pieteikumu, lūdzot pasludināt
tiesiskās aizsardzības procesa īstenošanu. Ārpustiesas tiesiskās aizsardzības
procesa pasākumu plāna saskaņošanā piedalās viss kreditoru kopums, tai skaitā
nodrošinātie kreditori. Tiesa, pārbaudot, vai ir ievērotas Maksātnespējas
likumā noteiktās prasības, rakstveida procesā izlemj par tiesiskās
aizsardzības procesa īstenošanu ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesa
gadījumā. Ievērojot
minēto, nepieciešams papildināt Civilprocesa likumu par tiesiskās
aizsardzības procesa īstenošanas uzsākšanas kārtību tiesā ārpustiesas
tiesiskās aizsardzības procesa gadījumā. Saskaņā ar Civilprocesa likuma 363.6
panta pirmo daļu maksātnespējas procesa lietu tiesa izskata 30 dienu laikā no
tās ierosināšanas dienas, kā arī saskaņā ar 363.5 pantu tiesa
lēmuma par maksātnespējas procesa lietas ierosināšanu norakstu nosūta
Maksātnespējas administrācijai administratora amata kandidāta ieteikšanai un
pēc Maksātnespējas administrācijas priekšlikuma saņemšanas lemj par
administratora amata kandidāta iecelšanu par administratoru. Iesniegtajos priekšlikumos ir paredzēts
noteikts ātru un procesuāli efektīvu tiesiskās aizsardzības procesa pārēju uz
juridiskās personas maksātnespējas procesu, ja tiesiskās aizsardzības procesa
īstenošana tomēr nav iespējama. Administratoram vai komercsabiedrībai
iesniedzot maksātnespējas procesa pieteikumu, paredzēts uzreiz tiesā izlemt jautājumu
par maksātnespējas procesa pasludināšanu, izbeidzot tiesiskās aizsardzības
procesu. Šajā gadījumā administrators, kas ir bijis iecelts tiesiskās
aizsardzības procesā, turpina pildīt pienākumus arī juridiskās personas
maksātnespējas procesā. Ievērojot minēto, nepieciešams precizēt
maksātnespējas procesa uzsākšanas kārtību, administratoram vai
komercsabiedrībai iesniedzot maksātnespējas procesa pieteikumu, ja nav
iespējama tiesiskās aizsardzības procesa īstenošana. Priekšliku
mos ir paredzēts noteikt
nodrošinātā kreditora tiesības lūgt tiesai atbrīvojumu no aizlieguma prasīt
ieķīlātas komercsabiedrības mantas pārdošanu pēc tiesiskās aizsardzības
procesa ierosināšanas, iestājoties noteiktiem nosacījumiem. Tiesa var atļaut
nodrošinātajam kreditoram atsavināt ieķīlāto komercsabiedrības mantu, ja šāds
aizliegums ietekmē nodrošinātā kreditora intereses un ieķīlātās mantas
pārdošana būtiski neietekmē komercsabiedrības tiesiskās aizsardzības procesa
pasākumu plāna izpildi. Ievērojot minēto, nepieciešams Civilprocesa
likumu papildināt ar normu, kas noteiktu tiesas kompetenci izlemt attiecīgo
jautājumu. Saskaņā ar
Maksātnespējas likuma 139.panta otrās daļas 2.punktu un Civilprocesa likuma
363.13 panta otrās daļas 2.punktu administrators iesniedz tiesā
pieteikumu par maksātnespējas procesa lietas izbeigšanu un attiecīgi tiesa
izskata pieteikumu par maksātnespējas procesa izbeigšanu, ja ir noslēgts
izlīgums. Savukārt priekšlikumos ir paredzēts noteikt, ka juridiskās personas
maksātnespējas process tiek izbeigts pēc noslēgtā izlīguma izpildes. Izlīguma
pārtraukšanas gadījumā atjaunojas juridiskās personas maksātnespējas procesa
subjekta tiesiskais stāvoklis pirms izlīguma noslēgšanas un turpinās jau
ierosinātais juridiskās personas maksātnespējas process. Ievērojot
minēto, nepieciešams precizēt Civilprocesa likumā noteikto maksātnespējas
procesa izbeigšanas kārtību izlīguma procedūras gadījumā. Civilprocesa
likuma 363.19 panta trešās daļas 3.punktā noteikts, ka tiesa,
pasludinot fiziskās personas maksātnespējas procesu, var noteikt bankrota
procedūras termiņu, kas ir īsāks par maksimālo termiņu - septiņiem gadiem, ja
fiziskā persona pierāda, ka visas parādsaistības tiks izpildītas pilnā
apmērā. Priekšlikumos
ir paredzēta maksimālā bankrota procedūras termiņa fiziskās personas
maksātnespējas procesā samazināšana no septiņiem uz pieciem gadiem. Ievērojot minēto, nepieciešams precizēt
Civilprocesa likuma 363.19 panta trešās daļas 3.punktu. 3. Normatīvā akta projekta būtība Likumprojektā paredzēts papildināt Civilprocesa
likumu ar normām, kas nosaka tiesiskās aizsardzības procesa īstenošanas
uzsākšanu ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesa gadījumā. Likumprojektā paredzēts papildināt
jautājumus, kas tiesai izlemjami pēc sprieduma par tiesiskās aizsardzības procesa
īstenošanu ar jautājumu par iespēju atļaut nodrošinātajam kreditoram
atsavināt ieķīlāto komercsabiedrības mantu. Likumprojekts
precizē Civilprocesa likuma 350.1pantu un papildina likumu
ar 350.2 pantu, nosakot tiesiskās aizsardzības procesa izbeigšanas
kārtību un juridiskās personas maksātnespējas procesa pasludināšanas kārtību,
vienlaikus izbeidzot tiesiskās aizsardzības procesu. Likumprojekts precizē Civilprocesa likuma
363.7panta septītās daļas 1.punktu, paredzot, ka tiesa nosaka
kreditoru pieteikšanas termiņu tikai, ja pret parādnieku Latvijā uzsākta
Padomes regulas Nr.1346/2000 3.panta 1. vai 2.punktā noteiktā maksātnespējas
procedūra. Likumprojektā paredzēts izslēgt Civilprocesa
likuma 363.8 panta pirmās
daļas 1.punktu, nosakot, ka tiesa turpmāk neapstiprinās kreditoru sapulces
lēmumu par bankrota procedūras uzsākšanu un bankrota procedūras pabeigšanu. Likumprojekts
izsaka jaunā redakcijā 363.9
pantu un precizē Civilprocesa likuma
363.8 un 363.13 pantu, paredzot tiesas
kompetenci izlīguma apstiprināšanā, atcelšanā un ka maksātnespējas procesu
tiesa izbeidz, ja ir izpildīts izlīgums. Tāpat likumprojekts precizē
Civilprocesa likuma 363.13
pantu, saskaņojot to ar Maksātnespējas likuma 139.pantu. Likumprojektā
arī paredzēts papildināt Civilprocesa likuma Pārejas noteikumus, paredzot, ka
izlīguma atcelšana nav piemērojama
izlīgumiem, kuri ir apstiprināti tiesā līdz Civilprocesa likuma 363.9
panta septītās daļas spēkā stāšanās brīdim. Likumprojekts precizē Civilprocesa likuma
363.19 panta trešās daļas 3.punktu, nosakot, ka tiesa var noteikt
arī tādu fiziskās personas maksātnespēja procesa bankrota procedūras norises
termiņu, kas ir īsāks par maksimālo - pieciem gadiem. Likumprojekts papildina Civilprocesa likuma
560. un 562.pantu ar jaunu vienību, atbilstoši Maksātnespējas likumam
paredzot tiesu izpildītājam apturēt izpildes lietvedību tiesiskās
aizsardzības procesa gadījumā, kā arī nosakot izpildes lietvedības
apturēšanas termiņu tiesiskās aizsardzības procesa gadījumā. 4. Cita informācija Nav
attiecināms II. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz 1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
pārmaiņām Likumprojekts
pozitīvi ietekmē sabiedrības intereses un tautsaimniecību, nodrošinot gan personas, gan tiesību piemērotājus ar skaidrāku
tiesiskās aizsardzības procesa un maksātnespējas procesa regulējumu.
Likumprojektā Grozījumi Civilprocesa likumā ir ietverti grozījumi, kas
attiecas uz normatīvā regulējuma sakārtošanu 2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte Nav
attiecināms 3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām
procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām,
zemnieku un zvejnieku saimniecībām Nav
attiecināms 4.
Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām
personām Nav
attiecināms 5.
Sociālā ietekme: 5.1.
sociālās situācijas izmaiņas; 5.2.
nodarbinātība Nav
attiecināms 6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme
uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme
uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme
uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē Nav
attiecināms 7. Cita ietekme Nav attiecināms III. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz (tūkst. latu) Rādītāji n-tais
gads Turpmākie trīs
gadi n+1 n+2 n+3 1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi ; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets Nav
attiecināms Nav
attiecināms Nav
attiecināms Nav
attiecināms 2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets Nav
attiecināms Nav attiecināms Nav attiecināms Nav attiecināms 3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets Nav
attiecināms Nav
attiecināms Nav
attiecināms Nav
attiecināms 4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai Nav attiecināms Nav attiecināms Nav attiecināms Nav attiecināms 5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins Nav attiecināms 6. Cita informācija Nav attiecināms IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz 1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā
sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt Nav attiecināms 2. Cita informācija Nav attiecināms V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām 1. Saistības pret Eiropas Savienību Nav attiecināms 2. Saistības pret citām valstīm un
starptautiskajām institūcijām un organizācijām Nav attiecināms 3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem Nav attiecināms 4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula Attiecīgo Eiropas Savienības
tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva,
regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs,
kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu Nav attiecināms Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. 2.tabula Eiropas Savienības tiesību
akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu,
daļu, punktu, apakšpunktu) Latvijas normatīvā akta
projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas
vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) Komentāri Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. Nav
attiecināms Nav
attiecināms 5. Saistības sniegt
paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem,
kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta
sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem Nav
attiecināms 6. Cita informācija Nav attiecināms VI. Kādas konsultācijas notikušas, 1. Ar kurām pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām
institūcijām konsultācijas ir notikušas Konsultācijas
nav notikušas, jo likumprojektā Grozījumi Civilprocesa likumā ir ietverti
grozījumi, kas attiecas uz normatīvā regulējuma sakārtošanu, t.i.,
Civilprocesa likuma normas tiek saskaņotas ar Maksātnespējas likuma normām. 2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) Konsultācijas nav notikušas 3. Kāds konsultāciju
veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti Sabiedrības informēšanas pasākumi nav
notikuši. 4. Konsultācijas ar
ekspertiem Konsultācijas nav notikušas. 5. Cita informācija Nav attiecināms VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde 1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas
jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas Likumprojekta izpilde notiks pastāvošās institucionālās sistēmas
ietvaros. Likumprojekta izpilde
iespējama uzreiz pēc tā pieņemšanas un spēkā stāšanās. Papildu laiks un
pārejas periods izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams. 2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu Normatīvā akta projekts pēc to pieņemšanas
tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā
Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, kā arī iekļauts
Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un tiesību aktu portālā
.
Informācija tiks ievietota arī Maksātnespējas administrācijas mājas lapā
internetā. 3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Civilprocesa likumā
noteiktajā kārtībā. 4. Cita informācija Nav attiecināms Tieslietu ministrs M.Segliņš Vīza: Valsts sekretārs M. Lazdovskis 08.05.2009. 13:45 2184 I.Ligere 67099125, ieva.ligere@mna.gov.lv
LATVIJAS
REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE ___________________________________________________________ protokola izraksts Rīgā Nr.31 2009.gada
12.maijā 50.§ Likumprojekts
"Grozījumi Civilprocesa likumā" TA-1450 ______________________________________________________ (M.Segliņš, L.Medina, E.Dreimane, V.Dombrovskis) 1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu. Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā. 2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs. 3. Lūgt Saeimu atzīt
likumprojektu par steidzamu. 4. Pieņemt zināšanai
Tieslietu ministrijas sniegto informāciju, ka jautājumā par tiesas kompetenci
iecelt komercsabiedrības ieteikto administratoru (projekta 1.pantā minētā 348.
prim panta ceturtā daļa) Tieslietu ministrija ir iesniegusi Saeimā
priekšlikumus par nepieciešamajiem grozījumiem Maksātnespējas likuma 19.panta pirmajā
daļā. Ministru prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis Valsts kancelejas direktore G.Veismane
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
spēkā esošo tiesību normu sistēmu
atbilst normatīvais akts
sagatavojot normatīvā akta projektu