Rīgā
15.05.2009. Nr.90/TA-37
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Mertena 67036901, sanita.mertena@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 21.aprīļa sēdes
protokola Nr.25 32.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā
Izdarīt Saeimas vēlēšanu likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 13.nr.; 1998, 9.,
13.nr.; 2002, 12., 13.nr.; 2003, 19.nr.; 2006, 8., 10.nr.; 2007, 13.nr.) šādus
grozījumus:
1. Izteikt 6.panta
pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Ja par
deputāta kandidātu ir pieteikts Valsts prezidents, ārkārtējais un pilnvarotais
vēstnieks, tiesnesis, prokurors, policijas darbinieks vai robežsargs, pēc
deputātu kandidātu saraksta reģistrēšanas attiecīgajam deputāta kandidātam ir
jāatstāj ieņemamais amats un mēneša laikā jāiesniedz Centrālajai vēlēšanu
komisijai šo faktu apstiprinoši dokumenti."
2. Papildināt
45.panta trešo daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Lēmuma pārsūdzēšana
par atteikumu nosūtīt vēlēšanu dokumentus neaptur tā darbību."
Tieslietu ministrs
M.Segliņš
Likumprojekta "Grozījumi Saeimas vēlēšanu
likumā"
anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz
Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Ministru kabineta 2007.gada 1.augusta rīkojuma Nr.481 Par Koncepciju
par vēlēšanu tiesiskā regulējuma pilnveidošanu 4.punkts uzdot Tieslietu
ministrijai izvērtēt Saeimas vēlēšanu tiesisko regulējumu un, ja nepieciešams
iesniegt attiecīgus normatīvo aktu projektus. |
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Tādējādi Saeimas vēlēšanu likuma 6.panta pirmajā
daļā ietvertais regulējums saistīts ar deputāta kandidāta statusa un
amata nesavienojamību. Tai pat laikā, piemēram, valsts kontrolierim, Valsts
kontroles padomes vai revīzijas departamenta kolēģijas loceklim, lai arī
Valsts kontroles darbību reglamentējošais likums noteic, ka uz amata
pildīšanas laiku darbība politiskajās partijās jāpārtrauc, viņi zaudē amatu
tikai ievēlēšanas gadījumā domē/padomē. Saeimas vēlēšanu likuma 45.panta trešā daļa noteic, ka, ja iesniegums par
balsošanu pa pastu iesniegts neievērojot šā panta pirmajā daļā noteikto
termiņu un kārtību, vai iesniedzējs nav vēlētājs, vai arī iesniedzēja pasē
jau ir atzīme par attiecīgās Saeimas vēlēšanām, diplomātiskās vai konsulārās
iestādes darbinieks ar motivētu lēmumu atsaka nosūtīt vēlēšanu dokumentus. Pārskatot vēlēšanu
norises reglamentējošās tiesību normas, tika konstatēts, ka paredzamas
problēmas balsošanā ar pasta starpniecību, jo normatīvajos aktos nav noteikti
apstrīdēšanas termiņi. |
3. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekts
paredz noteikt personu loku, kuras var tikt pieteiktas par deputāta kandidātu
Saeimas vēlēšanām, bet ētisku apsvērumu
dēļ, ņemot vērā īpašo valsts
reprezentācijas funkciju (ārējie un pilnvarotie vēstnieki) vai, ņemot vērā
normatīvajos aktos noteiktos ierobežojumus amata savienošanā ar piederību
politiskajām partijām vai organizācijām, tām pēc deputātu kandidātu saraksta
reģistrēšanas ir jāatstāj ieņemamais amats un viena mēneša laikā jāiesniedz
šo faktu apstiprinoši dokumenti Centrālajai vēlēšanu komisijai. Likumprojekts
paredz, ka lēmuma par atteikumu nosūtīt vēlēšanu dokumentus pārsūdzēšana,
neaptur tā darbību. |
4. Cita
informācija |
Likumprojekta
izstrādei tika izveidota darba grupa, kuras sastāvā piedalījās pārstāvji no
Tiesībsarga biroja, Satversmes tiesas, Centrālās vēlēšanu komisijas,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas, Valsts kancelejas kā
arī Ministru kabineta pārstāve starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās. Likumprojekts
skatāms vienlaikus ar likumprojektu Grozījumi Eiropas Parlamenta vēlēšanu
likumā, likumprojektu Grozījums Pilsētas domes, novada domes un pagasta
padomes vēlēšanu likumā |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārējā ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav
attiecināms |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav
attiecināms |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē. |
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
Tiks būtiski uzlabota vēlēšanu procedūra |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un
pašvaldību budžetiem |
|
||||
|
(tūkst. latu) |
|
|||
Rādītāji |
2009.gads |
Turpmākie trīs gadi |
|
||
2010. |
2011. |
2012. |
|
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
nav |
nav |
nav |
nav |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
nav |
nav |
nav |
nav |
|
3. Finansiāla ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
nav |
nav |
nav |
nav |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
nav |
nav |
nav |
nav |
|
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
nav |
nav |
nav |
nav |
|
6. Cita informācija |
Nav |
|
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Vienlaikus ar likumprojektu skatāms likumprojekts Grozījumi Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā, likumprojekts Grozījums Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā. |
2. Cita informācija |
Nav |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
|
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri
|
5. Saistības sniegt
paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem,
kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta
sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
6. Cita informācija |
Nav |
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām politiskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
2. Kāda ir šo politiskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav attiecināms |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Likumprojekta izstrādei tika izveidota darba grupa, kuras sastāvā piedalījās pārstāvji no Tiesībsarga biroja, Satversmes tiesas, Centrālās vēlēšanu komisijas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas, Valsts kancelejas kā arī Ministru kabineta pārstāve starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās un Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta. |
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas institūcijas netiek veidotas |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs. Normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds var aizstāvēt savas tiesības, vēršoties Satversmes tiesā. |
4. Cita informācija |
Nav |
Tieslietu ministrs M.Segliņš
Vīza: Valsts sekretārs M.Lazdovskis
1160
I.Garā 67036980
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.25 |
2009.gada 21.aprīlī |
32.§
Likumprojekts "Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā"
TA-37
___________________________________________________________
(M.Segliņš, S.Mertena, V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
2. Tieslietu ministrijai
steidzami precizēt likumprojekta anotāciju un iesniegt to Valsts kancelejā.
3. Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
4. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Vides ministrs |
|
R.Vējonis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-25-2104-#32.doc
1