Rīgā
14.05.2009. Nr.90/TA-3686 (2008)
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Darba aizsardzības likumā". Likumprojektu izstrādāja Labklājības ministrija (atbildīgā amatpersona - Vīksne 67021526, Mara.Viksne@lm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 4 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 17 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 28.aprīļa sēdes
protokola Nr.27 40.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
1. 1.pantā:
izteikt 13.punktu šādā redakcijā:
"13) nodarbinātais jebkura fiziskā
persona, kuru nodarbina darba devējs, arī valsts civildienesta ierēdņi un
personas, kuras nodarbinātas ražošanas vai mācību prakses laikā, kā arī jebkura
cita fiziskā persona, par kuru saskaņā ar likuma "Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli" 8.panta 2.2 punktu ir jāmaksā algas nodoklis;";
papildināt pantu ar 19. un 20.punktu šādā redakcijā:
"19) prakses
standarts darba aizsardzības normatīvos aktus paskaidrojošs dokuments, ko
apstiprina Nacionālā trīspusējās sadarbības padome;
20) īpašs risks darba vides risks, kas
saistīts ar paaugstinātu psiholoģisko vai fizisko slodzi vai paaugstinātu risku
nodarbinātā drošībai un veselībai, ko nevar novērst vai samazināt līdz
pieļaujamam līmenim ar citiem darba aizsardzības pasākumiem, kā vien samazinot
darba laiku, kurā nodarbinātais pakļauts šim riskam."
2. Izteikt 5.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Saskaņā
ar darba aizsardzības vispārīgajiem principiem darba devējam ir pienākums
organizēt darba aizsardzības sistēmu, kurā ietilpst:
1) darba vides
iekšējā uzraudzība, tai skaitā darba vides riska novērtēšana;
2) darba
aizsardzības organizatoriskās struktūras izveidošana;
3) konsultēšanās ar
nodarbinātajiem, lai iesaistītu viņus darba aizsardzības uzlabošanā."
3. Papildināt
6.pantu ar 7.punktu šādā redakcijā:
"7) piemērot prakses standartu prasības. Prakses
standartu prasību piemērošana neatbrīvo darba devēju no pienākuma ievērot
normatīvo aktu prasības darba aizsardzības jomā."
4. Izteikt 7.panta
otrās daļas 3.punktu šādā redakcijā:
"3)
nodarbinātie veic darbu, kas saistīts ar īpašu risku."
5. Izslēgt 8.panta
ceturto daļu.
6. 9.pantā:
izteikt pirmo daļu
šādā redakcijā:
"(1) Lai
organizētu šā likuma 5.panta pirmajā daļā noteikto darba aizsardzības sistēmu,
darba devējs, ņemot vērā uzņēmumā nodarbināto skaitu un darbības veidu, norīko
vai pieņem darbā vienu vai vairākus darba aizsardzības speciālistus vai izveido
darba aizsardzības organizatorisko struktūrvienību. Darba aizsardzības
speciālistu, darba aizsardzības koordinatoru, darba devēju, nodarbināto un
uzticības personu apmācības kārtību nosaka Ministru kabinets.";
izteikt trešo un
ceturto daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja
uzņēmumā ir ne vairāk kā 10 nodarbināto
un darba devējs ir apmācīts Ministru kabineta noteiktajā kārtībā,
darba devējs pats var veikt darba aizsardzības speciālista pienākumus.
(4) Ja darba
aizsardzības sistēmu nav iespējams organizēt atbilstoši šā panta pirmajā daļā
noteiktajam, darba devējs darba aizsardzības sistēmas izveidē un uzturēšanā
iesaista kompetentu institūciju vai kompetentu speciālistu, bet uzņēmumā norīko
par darba aizsardzību atbildīgo personu. Darba devējs informē kompetento
institūciju vai kompetento speciālistu par darba aizsardzības pasākumiem
uzņēmumā un darba vietās, kā arī par darba vides faktoriem, kuri rada vai var
radīt risku nodarbināto drošībai un veselībai."
7. 14.pantā:
papildināt pirmās daļas otro un trešo teikumu aiz
vārda "instruktāžu" ar vārdiem "un apmācību";
aizstāt otrajā daļā vārdu "apmācību" ar vārdiem
"apmācības uzsākšanu".
8. Izteikt 16.panta trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Darba
devējs nodrošina, lai tā uzņēmuma darbā iesaistītie cita darba devēja
nodarbinātie saņemtu instruktāžu un apmācību darba aizsardzības jomā pirms
darba uzsākšanas un visā laikposmā, kad viņi tiek nodarbināti uzņēmumā."
9. 18.pantā:
papildināt pirmās daļas 3.punktu aiz vārda "instruktāžai"
ar vārdiem "un apmācībai";
izslēgt otrajā daļā vārdus "vai uzticības
personai".
10. Aizstāt 19.pantā vārdus "apdraudējuma faktu"
ar vārdu "to".
11. Aizstāt 20.panta pirmās daļas pirmajā teikumā
vārdu "ievēlē" ar vārdiem "var ievēlēt".
12. Papildināt 21.panta 2.punktu aiz vārda "darbā"
ar vārdiem "un arodslimību".
13. Izteikt 23.panta pirmās daļas ievaddaļu šādā
redakcijā:
"(1) Valsts politika darba aizsardzības jomā ir
vērsta uz preventīvu pasākumu veikšanu un pamatojas uz:".
14. 24.p
antā:
papildināt otro daļu ar 8. un 9.punktu šādā redakcijā:
"8) mēneša
laikā pēc prakses standartu apstiprināšanas nodrošina to publicēšanu laikrakstā
"Latvijas Vēstnesis";
9) organizē valsts iepirkumu pētījumu veikšanai darba
aizsardzības jomā.";
papildināt pantu ar piekto un sesto daļu šādā
redakcijā:
"(5) Rīgas
Stradiņa universitātes aģentūra "Darba drošības un vides veselības
institūts" veic šādus uzdevumus darba aizsardzības jomā:
1) analizē
situāciju attiecībā uz nodarbināto drošības un veselības jautājumiem, tai
skaitā arodslimībām;
2) sniedz
Labklājības ministrijai un Valsts darba inspekcijai konsultācijas darba
aizsardzības jomas politikas izstrādē un īstenošanā, tai skaitā piedalās darba
aizsardzības normatīvo aktu izstrādē;
3) organizē un
īsteno valsts pārvaldes iestāžu darbinieku izglītošanu un apmācību par darba
aizsardzības jautājumiem;
4) pēc Valsts darba
inspekcijas pasūtījuma veic darba vides faktoru laboratoriskos mērījumus
uzņēmumos;
5) informē
sabiedrību par darba aizsardzības jautājumiem, tai skaitā veic Eiropas Darba
drošības un veselības aģentūras nacionālā kontaktpunkta funkcijas;
6) sadarbībā ar
Labklājības ministriju, darba devēju un darbinieku organizācijām un nozares
ekspertiem izstrādā prakses standartus darba aizsardzības jomā.
(6) Rīgas Stradiņa universitātes aģentūra "Darba
drošības un vides veselības institūts", pildot šā panta piektajā daļā
noteiktos uzdevumus, atrodas Labklājības ministrijas funkcionālā pārraudzībā."
15. Papildināt pārejas noteikumus ar 8.punktu šādā
redakcijā:
"8. Līdz jaunu Ministru
kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2010.gada 1.janvārim
piemērojami Ministru kabineta 2003.gada 17.jūnija noteikumi Nr.323 "Noteikumi par
apmācību darba aizsardzības jautājumos", ciktāl tie nav pretrunā ar šo
likumu."
16. Papildināt likumu ar
informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce
uz Eiropas Savienības direktīvu
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no
Padomes 1989.gada 12.jūnija Direktīvas 89/391/EEK par pasākumiem, kas ieviešami,
lai uzlabotu darba ņēmēju drošību un veselības aizsardzību darbā."
Labklājības ministrs
U.Augulis
Grozījumi
Darba aizsardzības likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Darba aizsardzības jomas attīstības pamatnostādnes 2008. 2013.gadam,
kas pieņemtas ar Ministru kabineta 2008.gada 17.aprīļa rīkojumu Nr.213,
paredz rīcības virzienus Darba aizsardzības politikas plānošanas un
izstrādes pilnveidošana, Preventīvās kultūras iedzīvināšana sabiedrībā un
uzņēmumos un Darba apstākļu uzlabošana ar likumdošanas un citām
iniciatīvām, kuru īstenošanai kā viens no pasākumiem ir paredzēts izdarīt
grozījumus Darba aizsardzības likumā. Pamatnostādņu īstenošanai ar Ministru
kabineta 2008.gada 4.novembra rīkojumu Nr.684 pieņemta Darba aizsardzības
jomas attīstības programma 2008.2010.gadam, kuras 6.nodaļas 1.2.1. un 2.1.punktā paredzēts pieņemt
grozījumus Darba aizsardzības likumā, lai izstrādātu darba aizsardzības
prakses standartu tiesisko pamatojumu un noteiktu RSU Darba drošības un vides
veselības institūta lomu atbalsta sniegšanā Labklājības ministrijai un Valsts
darba inspekcijai darba aizsardzības politikas plānošanā, izstrādē un
ieviešanā. |
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Darba aizsardzības likums ir pieņemts 2001.gada 20.jūnijā (spēkā no
2002.gada 1.janvāra) un tas nosaka būtiskākos darba aizsardzības principus,
darba devēju, nodarbināto un viņu pārstāvju, kā arī valsts institūciju
pienākumus, tiesības un savstarpējo sadarbību darba aizsardzības jomā. 2003.
un 2004.gadā tajā ir izdarīti grozījumi, paredzot pamatā redakcionālus
precizējumus. 2004.gada Eiropas Savienības (turpmāk ES) Pārejas programmas
projekta Arodveselības un darba drošības sistēmas tālāka attīstība Twinning
līguma Darba aizsardzības sistēmas tālāka attīstība ietvaros tika
izstrādāti ieteikumi darba aizsardzības tiesiskā regulējuma pilnveidošanai,
kas sevī ietvēra arī grozījumu izstrādi Darba aizsardzības likumā. Šobrīd Latvijā nav institūcijas, kas nodrošinātu politikas veidotājus
(Labklājības ministriju) un kontrolējošo institūciju (Valsts darba
inspekciju) ar nepieciešamo zinātniski pētniecisko atbalstu un informāciju
labākai darba aizsardzības politikas plānošanai, izstrādei un monitoringam.
Uz minēto nacionālā darba vides institūta trūkumu, kā būtisku problēmu ir
norādījuši gan Eiropas Komisijas, gan Starptautiskās darba organizācijas
eksperti, veicot Latvijas darba aizsardzības institucionālās sistēmas
izvērtējumu un auditu. Šis informācijas un datu trūkums neļauj veikt
politikas monitoringu un novērtēt spēkā esošo normatīvo aktu trūkumus, lai
tos efektīvi un savlaicīgi novērstu un veicinātu darba vides uzlabošanos. Eiropas Sociālā fonda (turpmāk ESF) pētījuma Darba apstākļi un riski Latvijā
ietvaros 2006.gadā veikto aptauju rezultāti par darba aizsardzības normatīvo
aktu prasību ievērošanu uzņēmumos liecina, ka tikai aptuveni viena ceturtā
daļa darba devēju šobrīd ievēro darba aizsardzības normatīvo aktu
pamatprasības, kas nevar tikt uzskatīts par apmierinošu līmeni. Daudzos
uzņēmumos nav darba aizsardzības speciālistu. (Pētījuma rezultāti pieejami
Labklājības ministrijas tīmekļa vietnē http://www.lm.gov.lv/text/405). Latvijā, atšķirībā no daudzām citām ES dalībvalstīm, nav izstrādāta
tā saucamā soft law sistēma, kad normatīvos aktus papildina atzītas
autoritatīvas ekspertu institūcijas apstiprināts dokuments, kam nav saistoša
spēka, bet, kas praktiskā līmenī un detalizētāk izskaidro normatīvo aktu
prasības. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Grozījumu Darba aizsardzības likumā mērķis ir uzlabot tiesisko
regulējumu darba aizsardzības jomā, paredzot šādas būtiskākās izmaiņas: 1) Likumā noteikta definīcija un piemērošanas kārtība prakses
standartam, kas paredzēts kā darba aizsardzības normatīvo aktu paskaidrojošs
dokuments, kas atvieglos darba devējiem normatīvo aktu prasību ievērošanu
darba aizsardzības jomā; 2) Precizētas prasības organizatoriskās struktūras uzņēmumā
izveidošanai, nosakot, ka darba devējam jānorīko vai jāpieņem darbā viens vai
vairāki darba aizsardzības speciālisti, ņemot vērā uzņēmumā nodarbināto
skaitu un darbības veidu. Turpmāk nebūs noteikts konkrēts nodarbināto skaits
kā tas ir šobrīd spēkā esošajā redakcijā (50 vai vairāk nodarbinātie),
atkarībā no kura uzņēmumā ir jānorīko vairāki darba aizsardzības speciālisti
vai jāizveido darba aizsardzības struktūrvienība, tādejādi darba devējam
pašam būs iespējams noteikt nepieciešamo darba aizsardzības speciālistu
skaitu. Gadījumos, kad darba aizsardzības sistēmas izveidē uzņēmumā darba
devējs piesaistīs kompetento institūciju vai kompetento speciālistu, uzņēmumā
jebkurā gadījumā būs jānorīko atbildīgā persona par darba aizsardzību. 3) Lai samazinātu administratīvo slogu, paredzēts svītrot likuma
8.panta ceturto daļu, kurā noteikts darba devēju, kuri nodarbojas ar
bīstamiem komercdarbības veidiem, pienākums informēt Valsts darba inspekciju
par darba vides riska novērtēšanas rezultātiem gadījumos, kad neiesaista
kompetentu institūciju. Šajā panta daļā noteikts arī pienākums paziņot Valsts
darba inspekcijai, ja darba devējs uzsāk cita veida darbību. 4) Likumā ir paredzēti uzdevumi, ko turpmāk veiks Rīgas Stradiņa
universitātes aģentūra Darba drošības un vides veselības institūts,
(izstrādās prakses standartus, veiks sabiedrības informēšanas pasākumus,
organizēs valsts pārvaldes iestāžu apmācību, sniegs konsultācijas, veiks
situācijas analīzi par darba aizsardzības jautājumiem, u.c.), tādejādi
nodrošinot zinātnisko atbalstu politikas veidotājiem un uzraudzītājiem. |
4. Cita informācija |
Likumprojekts izstrādāts Labklājības ministrijas organizētā darba
grupā, kurā piedalījās pārstāvji no Valsts darba inspekcijas, Latvijas Darba devēju konfederācijas, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības, kā
arī ar Rīgas Stradiņa universitātes Darba drošības un vides veselības
institūta. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Lai ieviestu likumprojektā noteiktās prasības, ir plānots veikt
pētījumus par situāciju darba aizsardzības jomā, kas ļaus iegūt nepieciešamo
informāciju un veikt situācijas analīzi, atklājot jomas un jautājumus, kuru
risināšanai nepieciešams noteikt turpmākus pasākumus. |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi,
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Svītrojot prasību obligāti norīkot vairākus darba aizsardzības
speciālistus vai izveidot darba aizsardzības struktūrvienību uzņēmumos ar 50
un vairāk nodarbinātajiem, tiks radīta iespēja vidēji lielos uzņēmumos, kur
nodarbinātie nav pakļauti bīstamiem riska faktoriem, norīkot vienu nevis
vairākus darba aizsardzības speciālistus, tādejādi samazinot izmaksas. Izmantojot prakses standartus, uzņēmumiem būs vieglāk izprast un ieviest normatīvo aktu prasības. Svītrojot 8.panta ceturto daļu tiks samazināts informācijas apjoms,
kas darba devējiem ir jāiesniedz Valsts darba inspekcijai, tādejādi samazinot
administratīvo slogu. Administratīvā sloga aprēķins: C= 1,962 x 1 x 95 = 186,4 Ls 1,962 Ls - finanšu līdzekļu apjoms, kas nepieciešams, lai nodrošinātu
informācijas sniegšanas pienākumu izpildi. (0,962 Ls - minimālā stundas tarifa likme; 1 Ls - papīra un kopēšanas izmaksas); 1 h laika patēriņš, kas nepieciešams, lai sagatavotu informāciju (iesnieguma
sagatavošana, drukāšana, dokumentu kopēšana); 95 saimnieciskās darbības veicēju skaits, kas sniedzis nepieciešamo
informāciju Valsts darba inspekcijai 2007.gadā. Precīzu uzņēmumu skaitu, uz
ko attiecas informācijas sniegšanas prasība, nav iespējams norādīt, jo tā
attiecas tikai uz tiem uzņēmumiem, kas nodarbojas ar noteiktiem
komercdarbības veidiem un nepiesaista kompetento institūciju un tā ir darba
devēja izvēle piesaistīt kompetento institūciju vai izveidot darba
aizsardzības sistēmu uzņēmumā, nodarbinot vecāko darba aizsardzības
speciālistu un nosūtot attiecīgu paziņojumu Valsts darba inspekcijai. Informācija ir sniedzama vienreiz, kad darba devējs izveido uzņēmumā
darba aizsardzības sistēmu. |
4. Ietekme uz administratīvajām
procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Izmantojot prakses standartus, tiks veicināta darba aizsardzības
sistēmas izveidē izmantoto resursu efektīvāka izmantošana. Likumprojekts vienlīdzīgi nodrošinās nodarbināto labāku aizsardzību
darbā neatkarīgi no vecuma, dzimuma, invaliditātes, etniskās un reģionālās
piederības, izglītības, u.c. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms |
7. Cita ietekme |
Nav
attiecināms |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
n-tais gads (2009) |
Turpmākie trīs gadi |
|||
2010.g. |
2011.g. |
2012.g. |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; |
75,7 0 75,7 |
0 0 0 |
0 0 0 |
0 0 0 |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; |
75,7 0 75,7 |
0 0 0 |
428 428 0 |
356,8 356,8 0 |
|
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; |
0 0 0 |
0 0 0 |
-428 -428 0 |
-356,8 -356,8 0 |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams,
detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Detalizēts
izdevumu aprēķins norādīts anotācijas pielikumā. |
||||
6. Cita informācija |
Nepieciešamais finansējums norādīts saskaņā ar Darba aizsardzības
jomas attīstības pamatnostādnēs 2008.-2013.gadam (pieņemtas ar Ministru
kabineta 2008.gada 17.aprīļa rīkojumu Nr.213) paredzētajiem rīcības
virzieniem un tiem atbilstošo finansējumu. Likumprojektā paredzēto pasākumu īstenošana 2009. un 2010.gadā tiks
nodrošināta piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Jautājums par papildu
valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu 2011. un 2012.gadā tiks skatīts Ministru
kabinetā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu vidēja
termiņa budžeta prioritātēm likuma par budžetu kārtējām gadam sagatavošanas
un izskatīšanas procesā. |
||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā
sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Atbilstoši likumprojekta 6.punktā noteiktajam deleģējumam Labklājības
ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta noteikumu projektu Noteikumi
par apmācību darba aizsardzības jautājumos, kas tiks virzīts izskatīšanai
Ministru kabineta sēdē pēc grozījumu Darba aizsardzības likumā spēkā
stāšanās. Noteikumu projektā ir noteikta darba aizsardzības speciālistu,
darba aizsardzības koordinatoru, darba devēju, nodarbināto un uzticības
personu apmācības kārtība darba aizsardzības jautājumos un plānots, ka tas
stāsies spēkā 2010.gada 1.janvārī. |
2. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no: Padomes 1989.gada 12.jūnija
Direktīvas 89/391/EEK par pasākumiem, kas ieviešami, lai uzlabotu darbinieku
darba drošību un veselības aizsardzību. |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav
attiecināms |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Padomes 1989.gada 12.jūnija Direktīva 89/391/EEK par
pasākumiem, kas ieviešami, lai uzlabotu darbinieku darba drošību un veselības
aizsardzību |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta
Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem
katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
Direktīvas 89/391/EEK 3.panta
(a) apakšpunkts |
1.punkts |
atbilst |
Direktīvas
89/391/EEK 7.panta 1.punkts |
7.punkts |
atbilst |
Direktīvas 89/391/EEK 7.panta 3.punkts |
7.punkts |
atbilst |
Direktīvas 89/391/EEK 10.panta 2.punkts |
9.punkts |
atbilst |
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu
projektiem |
Nav attiecināms |
|
6. Cita informācija |
Šobrīd spēkā esošā Darba aizsardzības likuma redakcija jau
pārņem Direktīvas 89/391/EEK prasības. Likumprojektā paredzētajos grozījumos
pamatā ir noteiktas prasības, kas tiešā veidā neizriet no direktīvas, bet
papildina vai precizē esošās normas, kas nav pretrunā ar direktīvas prasībām. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības
un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas
ir notikušas |
Konsultācijas ir notikušas darba grupas ietvaros ar organizācijām,
kuras pārstāv darba devēju un nodarbināto intereses - Latvijas Darba devēju
konfederāciju un Latvijas Brīvo
arodbiedrību savienību, kā arī ar Rīgas Stradiņa universitātes Darba drošības
un vides veselības institūtu, kas turpmāk sniegs atbalstu politikas
veidotājiem. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
Darba grupā ir bijušas diskusijas par Latvijas Darba devēju
konfederācijas, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības un Rīgas Stradiņa universitātes Darba
drošības un vides veselības institūta izteiktajiem priekšlikumiem, kā
rezultātā visas iesaistītās institūcijas atbalsta Grozījumu Darba
aizsardzības likumā veikšanu. |
3. Kāds konsultāciju veids un
sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Konsultācijas
notikušas darba grupas ietvaros, kura izstrādāja šo likumprojektu. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Pirms likumprojekta izstrādes notika konsultācijas ar
ekspertiem ES Pārejas programmas projekta Arodveselības un darba drošības
sistēmas tālāka attīstība Twinning līguma Darba aizsardzības sistēmas
tālāka attīstība ietvaros, kas izstrādāja ieteikumus Darba aizsardzības
likuma grozījumiem, īpaši attiecībā uz Darba drošības un vides veselības
institūta lomu darba aizsardzības sistēmā. |
5. Cita informācija |
Nav
attiecināma. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts paredz, ka darba aizsardzības jomā Rīgas Stradiņa
universitātes aģentūra Darba drošības un vides veselības institūts
pamatojoties uz deleģēšanas līgumu, veiks šādus uzdevumus darba aizsardzības
jomā: 1) veiks situācijas analīzi par nodarbināto drošības un veselības
jautājumiem, t.sk. arodslimībām; 2) sniegs konsultācijas Labklājības ministrijai un Valsts darba
inspekcijai darba aizsardzības jomas politikas izstrādē un īstenošanā, t.sk.
piedalīsies darba aizsardzības normatīvo aktu izstrādē; 3) organizēs un īstenos valsts pārvaldes iestāžu darbinieku
izglītošanu un apmācību par darba aizsardzības jautājumiem; 4) pēc Valsts darba inspekcijas pasūtījuma veiks darba vides faktoru
laboratoriskos mērījumus uzņēmumos; 5) veiks sabiedrības informēšanas pasākumus par darba aizsardzības
jautājumiem, t.sk. veiks Eiropas Darba drošības un veselības aģentūras
nacionālā kontaktpunkta funkcijas; 6) sadarbībā ar Labklājības ministriju, darba devēju un darbinieku
organizācijām un nozares ekspertiem izstrādās prakses standartus darba
aizsardzības jomā. Rīgas Stradiņa universitātes aģentūras
Darba drošības un vides veselības institūts nolikums ir pieejams Rīgas
Stradiņa universitātes tīmekļa vietnē
(http://www.rsu.lv//?id=201&top=200&sa=200). |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrības informēšanai likumprojekts tiks ievietots vairākās
ar darba aizsardzību saistītās tīmekļa vietnēs - Labklājības ministrijas un
Valsts darba inspekcijas tīmekļa vietnēs, kā arī Eiropas darba drošības un
veselības aizsardzības aģentūras nacionālā kontaktpunkta tīmekļa vietnē
www.osha.lv. Pēc pieņemšanas, tas tiks publicēts laikrakstā Latvijas
Vēstnesis, periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
kabineta Ziņotājs, un būs pieejams Normatīvo aktu informācijas sistēmā
(NAIS). |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Ja darba devējs nepiekrīt Valsts darba inspekcijas
brīdinājumam, rīkojumam vai lēmumam, viņš var to apstrīdēt Valsts darba
inspekcijas likumā un Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
Labklājības ministrs U.Augulis
Vīza: Valsts sekretārs R.Beinarovičs
11.05.2009. 11:16
2254
J.Kanča
67021526, Jolanta.Kanca@lm.gov.lv
Pielikums
Likumprojekta
Grozījumi Darba aizsardzības
likumā
anotācijai
Likumprojekta Grozījumi Darba
aizsardzības likumā
īstenošanai nepieciešamā
finansējuma detalizēts atšifrējums
III.
Kāda var būt likumprojekta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem tūkst. Ls |
|||||
Rādītāji |
n-tais gads (2009.) |
Turpmākie trīs gadi |
|||
2010.g. |
2011.g. |
2012.g. |
|||
75,7 - 75,7 |
0 |
0 |
0 |
||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos, t.sk. 2.1. valsts pamatbudžets 2.2. darba negadījumu speciālais budžets |
75,7 0 75,7 |
0 0 0 |
428 428 0 |
356,8 356,8 0 |
|
3.
Finansiālā ietekme 3.1. valsts pamatbudžets 3.2. darba negadījumu speciālais budžets |
0 0 0 |
0 0 0 |
-428 -428 0 |
-356,8 -356,8 0 |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins: |
75,7 |
0 |
428 |
356,8 |
|
5.1. Darba
aizsardzības pētījumu veikšana (pamatojoties uz LM
organizētu valsts iepirkumu): 2011.gadā viens mazāka apjoma pētījums
(36 811 Ls) un viens visaptverošs pētījums par darba vides riskiem un
apstākļiem Latvijā 84 000 Ls (socioloģiskā aptauja 40 000 Ls,
pētnieku darbs 44 000 Ls). 2012.gadā divi mazāka apjoma pētījumi,
vidēji 36 811 Ls katrs (socioloģiskā aptauja 10 000 Ls, pētnieku darbs
- 26 811 Ls (3 pētnieki x 9 mēneši x 993 Ls atalgojums mēnesī**) |
0 |
0 |
120,8 |
73,6 |
|
5.2. Rīgas Stradiņa universitātes aģentūras Darba drošības un vides veselības institūts (turpmāk - DDVVI) ekspertu līdzdalība un konsultēšana darba aizsardzības politikas izstrādē (vidēji 10 normatīvo aktu projekti gadā x 1 eksperts x 1 mēnesis x 993 Ls) ** |
0 |
0 |
9,9 |
9,9 |
|
5.3. Arodslimību un nelaimes gadījumu statistikas analīze, salīdzinošās analīzes veikšana (personāla izmaksas vidēji mēnesī Ls 993 x 9 mēneši gadā x 2 DDVVI darbinieki = 17874 Ls)** |
0 |
0 |
17,9 |
17,9 |
|
5.4.
Laboratorisko mērījumu un izmeklējumu nodrošināšana valsts vajadzībām |
0 |
0 |
111,3 |
111,3 |
|
5.4.1. References laboratorijas izveidošana DDVVI 2011. un 2012.gadā: personāla izmaksas
vidēji mēnesī Ls 993 x 12 mēneši x 2 darbinieki = 23 832 Ls gadā. ** |
0
|
0
|
23,8
|
23,8
|
|
5.4.2. Nepieciešamā atbalsta sniegšana VDI
darba vietu mērījumu nodrošināšanai un ekspertīzes veikšanai (ekspertīze
vismaz 50 uzņēmumos, vidēji 20 mērījumi katrā = 1000 mērījumi). 1000 mērījumi
x 10 Ls par mērījumu = 10000 Ls, personāla izmaksas vidēji mēnesī Ls 993 x 12
mēneši = 11916 Ls) ** |
0 |
0
|
21,9
|
21,9
|
|
5.4.3. Tehnisko standartu attīstība (attiecībā uz laboratoriskajiem mērījumiem) 4 standarti gadā, viena standarta izstrāde vidēji 6 mēneši darba, kopā 12 standarti - personāla izmaksas vidēji mēnesī Ls 993 x 6 mēneši x 12 standarti = 71496 Ls) ** |
0 |
0
|
23,8
|
23,8
|
|
5.4.4. Jaunu laboratoriskā novērtējuma un noteikšanas metožu izstrāde 2 standarti gadā, viena standarta izstrāde vidēji 9 mēneši darba, kopā 6 standarti - personāla izmaksas vidēji mēnesī Ls 993 x 9 mēneši x 6 standarti = 53622 Ls) ** |
0 |
0
|
17,9
|
17,9
|
|
5.4.5. Laboratoriju sadarbības tīkla izveide (2011. un 2012.gadā vismaz 2 semināru organizēšana, apmācība vismaz 5 laboratorijas speciālistiem gadā, starplaboratoriju testēšanas organizēšana un apmācība par to, kas kopā prasa 6 mēnešus darba gadā), vidējā personāla izmaksas vidēji mēnesī Ls 993 x 6 mēneši = 5958 Ls) ** |
0 |
0
|
6
|
6
|
|
5.4.6. Laboratorisko mērījumu un zinātnisko pētījumu rezultātu datu bāzes uzturēšana un mērījumu rezultātu analīze, vidējā personāla izmaksa vidēji mēnesī Ls 993 x 18 mēneši (1,5 slodzes gadā) = 17874 Ls** |
0 |
0
|
17,9
|
17,9
|
|
|
5.5. Eiropas Darba drošības un veselības aizsardzības aģentūras Nacionālā kontaktpunkta darbības nodrošināšana un nacionālās informācijas padomes sekretariāta nodrošināšana: servera un mājas lapu uzturēšana vidēji gadā Ls 750 + 2 darbinieku atalgojums Ls 23 832 (personāla izmaksas vidēji mēnesī Ls 993 x 12 mēneši gadā x 2 darbinieki = 23 832 Ls) ** |
0 |
0 |
24,6 |
24,6 |
|
5.6. Latvijas darba aizsardzības informatīvo materiālu un referenču datu bāzes uzturēšana, darbības nodrošināšana (servera un mājas lapas uzturēšana), vidēji gadā 750 Ls), personāla izmaksas vidēji mēnesī Ls 993 x 12 mēneši gadā = 11 916 Ls, kopā 12 666 Ls gadā** |
0 |
0 |
12,7 |
12,7 |
|
5.7. Darba aizsardzības informācijas
centra/bibliotēkas ierīkošana, darbības nodrošināšana un informācijas
sniegšana (informācijas centra un bibliotēkas
ierīkošana, publiskās pieejas punkta nodrošināšana, datu bāzu lietošanas
nodrošināšana 10000 Ls gadā), personāla izmaksas vidēji mēnesī Ls 993 x 12
mēneši gadā x 2 darbinieki = 23 832 Ls** |
0 |
0 |
33,8 |
23,8 |
|
5.8. Izstādes izveidošana par darba drošības un veselības aizsardzības jautājumiem, pieejas nodrošināšana (tehniskā iekārtošana 14000 Ls - 2011.gadā), personāla izmaksas vidēji mēnesī Ls 993 x 18 mēneši (1,5 darbinieki) = 17874 Ls) ** |
0 |
0 |
31,9 |
17,9 |
|
5.9. Darba aizsardzības jautājumu zvanu centra iekārtošana un uzturēšana/darbības nodrošināšana (tehniskā iekārtošana 15 000 Ls), telekomunikāciju nodrošināšana vidēji 2500 Ls gadā. Sākot ar 2011.gadu strādās 2 darbinieki x personāla izmaksas vidēji 993 Ls mēnesī x 12 mēneši = 23832 Ls, kopā sākot ar 2010.gadu 26 332 Ls gadā. ** |
0 |
0 |
26,3 |
26,3 |
|
5.10. 2 semināru rīkošana gadā par aktuāliem darba aizsardzības jautājumiem (materiāli tehniskā nodrošināšana, vidēji 1500 Ls 150 cilvēku semināram x 2 semināri = 3000 Ls), personāla izmaksas vidēji mēnesī Ls 993 x 2 mēneši semināra sagatavošanai x 2 semināri = 3972 Ls** |
0 |
0 |
7 |
7 |
|
5.11. Dažādu darba aizsardzības
informatīvo materiālu iespiešana (vidējā Prakses
standarta iespiešanas izmaksa 10 000 Ls, katru gadu 3 standarti; plus
katru gadu 3 citi materiāli par darba aizsardzību vidējā citu darba
aizsardzības materiālu izmaksa 3300 Ls x 3 materiāli =10 000 Ls).* |
40 |
0 |
0 |
0 |
|
5.12. Darba aizsardzības informatīvās
avīzes izdošana (4 metieni gadā, vidēji 18 lpp, 1000
eksemplāri viens metiens, kopā: vidējā metiena izmaksa 1000 Ls x 12 (trīs
gadu periods) = 12 000 Ls; gadā 4 000 Ls), personāla izmaksas vidēji
mēnesī Ls 993 x 4 mēneši gadā = 3972 Ls; kopā gadā: 7 972 Ls** |
0 |
0 |
8 |
8 |
|
5.13. Darba aizsardzības speciālistu kompetences un kvalifikācijas paaugstināšana - darba aizsardzības palīgspecialitu (ergonomika, toksikologu, higiēnistu, u.c.) sagatavošana (personāla izmaksas vidēji mēnesī Ls 993 x 12 mēneši gadā x 2 darbinieki = 23832 Ls) ** |
0 |
0 |
23,8 |
23,8 |
|
5.14. Darba aizsardzības prakses standartu izstrāde (personāla izmaksas vidēji mēnesī Ls 993** vienam standartam 12 mēneši = 11916 Ls par vienu standartu; katru gadu 3 standarti.* |
35,7 |
0 |
0 |
0 |
|
6. Cita informācija: |
Likumprojektā paredzēto pasākumu īstenošana 2009. un 2010.gadā tiks nodrošināta piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu 2011. un 2012.gadā tiks skatīts Ministru kabinetā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu vidēja termiņa budžeta prioritātēm likuma par budžetu kārtējām gadam sagatavošanas un izskatīšanas procesā. |
|||
* - Darba negadījumu speciālā budžeta finansējums preventīvajiem pasākumiem.
** - DDVVI personāla izmaksas vidēji mēnesī Ls 993 ir noteiktas, pamatojoties uz plānotajiem uzdevumiem DDVVI. Aprēķinus par personālu izmaksu apmēru plānoto uzdevumu izpildei iesniedza DDVVI atbilstoši DDVVI šā brīža pakalpojumu izcenojumiem.
Labklājības
ministrs U.Augulis
Vīza:
Valsts sekretārs R.Beinarovičs
11.05.2009. 10:49
1101
J.Kanča
67021526, Jolanta.Kanca@lm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.27 |
2009.gada 28.aprīlī |
40.§
Likumprojekts "Grozījumi Darba aizsardzības likumā"
TA-3686
___________________________________________________________
(U.Augulis, R.Lūsis, V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
2. Labklājības
ministrijai precizēt likumprojekta anotāciju, saskaņot ar Finanšu ministriju un
iesniegt Valsts kancelejā.
3. Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
4. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir labklājības ministrs.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-27-2804-#40.doc
1