Rīgā
11.05.2009. Nr.90/TA-278 (2008)
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījums likumā "Par pilsētas domes, rajona padomes, novada domes un pagasta padomes deputāta statusu"". Likumprojektu izstrādāja Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Mičuls 67770467, aivars.miculs@raplm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 7 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 5.maija sēdes
protokola Nr.29 49.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījums likumā "Par pilsētas domes, rajona padomes, novada
domes un pagasta padomes deputāta statusu"
Izdarīt likumā "Par pilsētas domes, rajona
padomes, novada domes un pagasta padomes deputāta statusu" (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 8.nr.; 1997, 6.nr.;
2001, 1.nr.; 2005, 14.nr.; 2006, 14.nr.) šādu grozījumu:
Papildināt I nodaļu ar 4.1 pantu šādā redakcijā:
"4.1
pants. Deputāta pilnvaru apturēšana un aizvietošana uz laiku
Ja deputāts Kriminālprocesa likumā noteiktā kārtībā
piemērota procesuālā piespiedu līdzekļa vai veselības stāvokļa dēļ trīs mēnešus
pēc kārtas nav piedalījies domes (padomes) sēdēs, domes (padomes)
priekšsēdētājs nekavējoties par to paziņo attiecīgās pašvaldības vēlēšanu
komisijai un sniedz informāciju nākamajā domes (padomes) sēdē. Attiecīgā domes
(padomes) deputāta pilnvaras ir apturētas ar brīdi, kad sniegta informācija domes
(padomes) sēdē. Uz deputāta pilnvaru apturēšanas laiku viņa vietā Pilsētas
domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likuma 43.pantā noteiktajā
kārtībā stājas nākamais kandidāts.
Ja zūd šā panta pirmajā daļā minētais deputāta
aizvietošanas pamats, aizvietotais domes (padomes) deputāts nedēļas laikā iesniedz
attiecīgās pašvaldības domes (padomes) priekšsēdētājam iesniegumu par deputāta
pienākumu pildīšanas atsākšanu.
Pēc tam kad domes (padomes) priekšsēdētājs ir saņēmis
iesniegumu par domes (padomes) deputāta pienākumu pildīšanas atsākšanu, viņš nekavējoties
par to paziņo attiecīgās pašvaldības vēlēšanu komisijai un sniedz informāciju nākamajā
domes (padomes) sēdē. Ar brīdi, kad sniegta informācija domes (padomes) sēdē,
izbeidzas šā panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā uzaicinātā deputāta
pilnvaras un deputāta pienākumus atsāk pildīt aizvietotais domes (padomes)
deputāts.
Ja deputāts pirms šā panta pirmajā daļā minēto
apstākļu iestāšanās bijis domes (padomes) priekšsēdētājs vai viņa vietnieks,
viņš atsāk pildīt domes (padomes) priekšsēdētāja vai viņa vietnieka amata
pienākumus, ja dome (padome) likumā "Par pašvaldībām" noteiktajā
kārtībā nav viņu atbrīvojusi no amata."
Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrs
E.Zalāns
likumprojektam
Grozījums likumā Par pilsētas domes, rajona padomes, novada
domes un pagasta padomes deputāta statusu
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
||||||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar likuma Par pašvaldībām 3.panta pirmo daļu vietējā pašvaldība ir vietējā pārvalde, kas
ar pilsoņu vēlētas pārstāvniecības - domes (padomes) - un tās izveidoto
institūciju un iestāžu starpniecību nodrošina likumos noteikto funkciju, kā
arī šajā likumā paredzētajā kārtībā Ministru kabineta doto uzdevumu un
pašvaldības brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot valsts un attiecīgās
administratīvās teritorijas iedzīvotāju intereses. Pilsētas domes, novada
domes un pagasta padomes vēlēšanu likuma 2.pantā ir noteikts ievēlējamo
deputātu skaits atbilstoši iedzīvotāju skaitam un tas ir attiecīgi 7, 9, 11,
13 un 15 deputāti. Izņēmums ir tikai Rīgas pilsēta, kurā ir 60 deputāti. Šāds
deputātu skaits ir paredzēts, lai pilnvērtīgi varētu nodrošināt attiecīgās
administratīvās teritorijas iedzīvotāju pārstāvniecību. Izvērtējot esošo
situāciju un saņemto informāciju par pašvaldību darbu, Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrija (turpmāk ministrija) ir konstatējusi
gadījumus, kad pašvaldībās, kurās attiecīgi ir ievēlēti 7, 9, 11, 13 un 15
deputāti, situācijā, kad viens no deputātiem Kriminālprocesa likumā noteiktā
kārtībā piemērota procesuālā piespiedu līdzekļa vai veselības stāvokļa dēļ
nevar piedalīties domes (padomes) sēdēs, ir apgrūtināta pašvaldības lēmumu
pieņemšana. Īpaši aktuāli tas ir situācijās, kad politisko spēku sadalījums
ir ļoti līdzīgs un viena deputāta prombūtnes gadījumā domes (padomes) sēdē
piedalās vienāds skaits pozīcijas un opozīcijas deputātu. Šādos gadījumos
nereti ir apgrūtināta ne tikai politisku lēmumu pieņemšana, bet arī citu, ar
pašvaldību funkciju izpildīšanu saistītu lēmumu pieņemšana, kas rada
kaitējumu sabiedrības interesēm. |
|||||||||||||||
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Normatīvā akta projektā
paredzēts, ka gadījumos, kad vietējās pašvaldības deputāts Kriminālprocesa
likumā noteiktā kārtībā piemērota procesuālā piespiedu līdzekļa vai veselības
stāvokļa dēļ trīs mēnešus pēc kārtas nav piedalījies domes (padomes) sēdē,
tad deputāta vietā uz laiku Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes
vēlēšanu likuma 43.pantā noteiktajā kārtībā stājas nākamais kandidāts. Ja zūd
minētais deputāta aizvietošanas pamats, tad deputāta pienākumus atsāk pildīt
aizvietotais domes (padomes) deputāts. Likumprojektā
paredzēts, ka deputātu aizvieto gadījumos, ja deputāts Kriminālprocesa likumā
noteiktā kārtībā piemērota procesuālā piespiedu līdzekļa vai veselības
stāvokļa dēļ trīs mēnešus pēc kārtas nav piedalījies domes (padomes) sēdēs,
kas nodrošina samērīgumu principa ievērošanu. Trīs mēnešu sēžu neapmeklēšanas termiņš ir ielikts pēc analoģijas
vadoties no likuma Par pilsētas domes, rajona padomes, novada domes un
pagasta padomes deputāta statusu 4.panta, kas nosaka, ka dome (padome) var
anulēt deputāta pilnvaras, ja deputāts vairāk nekā trīs reizes pēc kārtas bez
attaisnojoša iemesla nav piedalījies domes (padomes) sēdē. Ņemot vērā, ka
saskaņā ar likuma Par pašvaldībām 27.panta pirmo daļu domes (padomes)
kārtējās sēdes sasaucamas ne retāk kā reizi mēnesī, termiņš noteikts mēnešos
un nevis sēžu skaitā, lai izvairītos no gadījumiem, kad vēloties aizvietot
sev nevēlamu deputātu pašvaldības domes (padomes) priekšsēdētājs sasauc trīs
ārkārtas sēdes pēc kārtas īsā laika periodā. Turklāt īslaicīga deputāta
prombūtne nevar būtiski ietekmēt pašvaldības domes (padomes) darbu. Likuma Par pilsētas domes, rajona padomes,
novada domes un pagasta padomes deputāta statusu 3.1 pantā
ir minēti gadījumi, kad pašvaldības deputātam ir tiesības vai pienākums nolikt
deputāta pilnvaras uz laiku, un noteikts, ka šajos gadījumos deputāts tiek
aizvietots uz laiku. Ministrijas piedāvātais likumprojekts papildus nosaka
divus gadījumus, kad deputāts tiek aizvietots uz laiku, jo objektīvu apstākļu
dēļ nav spējīgs pildīt savus pienākumus. Gadījumā, kad deputātam
Kriminālprocesa likumā noteiktā kārtībā piemērots procesuālais piespiedu
līdzeklis, nav piemērojama likuma Par pilsētas domes, rajona padomes, novada
domes un pagasta padomes deputāta statusu 3.panta pirmās daļas 2.punkta
norma, kas nosaka, ka deputāta pilnvaras izbeidzas pirms termiņa ar dienu,
kad likumīgā spēkā ir stājies deputātu notiesājošs tiesas spriedums, jo
atbilstoši Kriminālprocesa likuma 19.pantā noteiktajai nevainīguma
prezumpcijai neviena persona netiek uzskatīta par vainīgu, kamēr tās vaina
noziedzīga nodarījuma izdarīšanā netiek konstatēta šajā likumā noteiktajā
kārtībā. Ja deputāts ilgstoši neapmeklē sēdes citu iemeslu dēļ, tad izvērtēt
lietas apstākļus par neapmeklējuma iemesliem, kā arī, atbilstoši likuma Par
pilsētas domes, rajona padomes, novada domes un pagasta padomes deputāta
statusu 4.pantam, izskatīt jautājumu par deputāta pilnvaru anulēšanu ir
pašvaldības domes (padomes) ekskluzīva kompetence. Pašvaldības deputāti ir
vēlētas amatpersonas. Likuma Par pašvaldībām 21.panta pirmās daļas
12.punkts nosaka pašvaldības domes (padomes) ekskluzīvu kompetenci
noteikt atlīdzību par deputāta pienākumu
pildīšanu, kā arī šīs atlīdzības izmaksāšanas
un ar deputāta darbību
saistīto izdevumu atlīdzināšanas kārtību. Tas ir, atlīdzība tiek
paredzēta tikai par deputāta pienākumu pildīšanu, bet nav paredzēta atlīdzība
ja deputāts jebkādu iemeslu dēļ nepilda savus pienākumus, neatkarīgi no tā
vai viņš tiks aizvietots vai nē. Jautājums par atlīdzību
domes (padomes) priekšsēdētājam vai viņa atbrīvotajam vietniekam, ja viņam
nepamatoti piemērots procesuālais piespiedu līdzeklis, risināms valstī
noteiktajā vispārējā kārtībā. Lai gan domes
(padomes) priekšsēdētājs vai viņa atbrīvotais vietnieks ir vēlētas
amatpersonas un viņu darba tiesību aizsardzību nosaka likuma Par pilsētas
domes, rajona padomes, novada domes un pagasta padomes deputāta statusu
15.pants, nevis Darba likums, tomēr jāņem vērā, ka Darba likuma 74.pantā
noteikti gadījumi, kad darba devējam ir pienākums darbiniekam izmaksāt darba
algu, ja darbinieks neveic darbu attaisnojošu iemeslu dēļ. Minētā norma
neparedz gadījumu, ka darba devējam ir jāmaksā darbiniekam alga gadījumā, ja
viņš ir aizkavēts pildīt darba pienākumus Kriminālprocesa likumā noteiktā
kārtībā piemērota procesuālā piespiedu līdzekļa dēļ. Minēto jautājumu
regulē likums Par izziņas iestādes, prokuratūras vai tiesas nelikumīgas vai
nepamatotas rīcības rezultātā nodarīto zaudējumu atlīdzināšanu.
Iepriekšminētā likuma 4.pants paredz gadījumu, kad personai ir atlīdzināmi
tādi zaudējumi kā nesaņemtā darba samaksa, pabalsti, kā arī citi likumā
noteiktie zaudējumi. Līdz ar to
ministrija nesaskata pamatojumu, kāpēc domes (padomes) priekšsēdētājiem un to
vietniekiem, kas ieņem algotus amatus, būtu nosakāmas kādas īpašas garantijas
gadījumos, kuros tie nepilda darba pienākumus Kriminālprocesa likumā noteiktā
kārtībā piemērota procesuālā piespiedu līdzekļa dēļ. Jautājumā par
slimības pabalstu domes (padomes) priekšsēdētājam vai viņa atbrīvotajam
vietniekam ministrijas izstrādātais likumprojekts nemaina jau pastāvošo
kārtību, jo paredz tikai viņu kā deputātu aizvietošanu uz kādu laika periodu,
bet neatceļ viņus no ieņemamajiem amatiem. Līdz ar to arī viņi nezaudē
tiesības saņemt slimības pabalstu atbilstoši likumu Par valsts sociālo
apdrošināšanu, Par maternitātes un slimības apdrošināšanu normām. Jautājums par konkrēto personu atrašanos amatos ir domes (padomes)
kompetencē un likumprojekts šo kārtību nemaina. Normatīvais akts ir nepieciešams, lai nodrošinātu ar pašvaldību
funkciju izpildīšanu saistītu lēmumu pieņemšanu. |
|||||||||||||||
3. Cita
informācija |
Izstrādājot likumprojektu Grozījums likumā
Par pilsētas domes, rajona padomes, novada domes un pagasta padomes deputāta
statusu ministrija ir izvērtējusi citu valstu pieredzi gadījumos, kad
pašvaldības deputāts ir kavēts pildīt savus pienākumus. Piemēram, Dānijas
Vietējo pašvaldību likuma 15.pants paredz, ka gadījumos, ja padomes loceklis aizkavēts
piedalīties vietējās padomes sēdē veselības stāvokļa dēļ, padomes locekļi,
kas ir ievēlēti no attiecīgā kandidātu saraksta var prasīt uzaicināt
substitūtu piedalīties sēdē. |
|||||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||||||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvais akts šo jomu neskar.
|
|||||||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Normatīvā akta pieņemšana veicinās likumā Par pašvaldībām un citos
likumos noteikto pašvaldības funkciju izpildi, nodrošinot iespējami
pilnvērtīgu vietējo iedzīvotāju pārstāvniecību lēmumu pieņemšanā. |
|||||||||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Normatīvais
akts šo jomu neskar.
|
|||||||||||||||
5. Cita
informācija |
Normatīvais akts šo
jomu neskar. |
|||||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
Normatīvais akts šo jomu neskar. |
|||||||||||
6. Cita
informācija |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem
(arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Papildus
normatīvie akti nav jāizdod. |
|||||||||||||||
2. Cita
informācija |
Nav. |
|||||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
||||||||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Normatīvais akts šo
jomu neskar. |
|||||||||||||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvais akts šo
jomu neskar. |
|||||||||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Eiropas vietējo
pašvaldību harta. |
|||||||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums
1.tabula |
||||||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
- |
|||||||||||||||
2.tabula |
||||||||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||||||
- |
- |
- |
- |
|||||||||||||
5. Cita
informācija |
- |
|||||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekts ir saskaņots ar Sabiedriskās politikas centru
Providus. Ar Latvijas Pašvaldību savienību nav panākta vienošanās par
likuma Par pilsētas domes, rajona padomes, novada domes un pagasta padomes
deputāta statusu 4.¹panta pirmās daļas redakciju. |
|||||||||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Nav. |
|||||||||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Nav. |
|||||||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
notikušas. |
|||||||||||||||
5. Cita
informācija |
Nav. |
|||||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
||||||||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas institūcijas netiek radītas. Likumprojekta izpildi nodrošinās
pašvaldību domes (padomes) un pašvaldību vēlēšanu komisijas. |
|||||||||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, būs pieejams
normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī bezmaksas normatīvo aktu
datu bāzē www.likumi.lv. |
|||||||||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts
nesatur indivīdu tiesības ierobežojošas normas. |
|||||||||||||||
4. Cita
informācija |
Nav. |
|||||||||||||||
Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrs
E.Zalāns
15.07.2008. 17:00
1717
Mičuls
67770467; aivars.miculs@raplm.gov.lv
Fax.nr.67770479
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs |
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
E.Zalāns |
L.Straujuma |
K.Jaunzeme |
S.Smone |
A.Mičuls |
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.29 |
2009.gada 5.maijā |
49.§
Likumprojekts "Grozījums likumā "Par pilsētas domes, rajona padomes, novada domes un pagasta padomes deputāta statusu""
TA-278
___________________________________________________________
(E.Zalāns, R.Vējonis, M.Segliņš, V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrs.
3. Tieslietu ministrijai
sagatavot un līdz 2009.gada 1.jūlijam iesniegt noteiktā kārtībā izskatīšanai
Ministru kabinetā tiesību akta projektu, lai šī protokollēmuma 1.punktā
minētajā likumprojektā ietvertās normas attiecinātu arī uz Saeimas deputātiem,
kā arī izvērtēt iespējas analoģiskas normas attiecināt arī uz Latvijas
ievēlētajiem Eiropas parlamenta deputātiem.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Ekonomikas ministrs |
|
A.Kampars |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-29-0505-#49.doc
1