Rīgā
08.05.2009. Nr.90/TA-950
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto
likumprojektu "Grozījumi Patentu likumā". Likumprojektu izstrādāja
Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Aumeisters 67099608, zigrids@lrpv.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija uz 7 lpp.
3.
Ministru kabineta 2009.gada 5.maija sēdes protokola
Nr.29 27.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu
ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījumi Patentu likumā
Izdarīt Patentu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 2007, 6.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 11.pantu šādā redakcijā:
"11.pants.
Izgudrojumi, kas skar valsts
aizsardzības intereses
(1) Ja patenta pieteikumā
aprakstītais izgudrojums var skart valsts aizsardzības intereses, Patentu
valde patenta pieteikumu nosūta izvērtēšanai Aizsardzības ministrijai, kā arī
informē par to pieteicēju.
(2) Aizsardzības ministrija izvērtē
patenta pieteikumu un triju mēnešu laikā sniedz atzinumu Patentu valdei un
pieteicējam par to, vai izgudrojums skar valsts aizsardzības intereses. Ja
Aizsardzības ministrija atzīst, ka izgudrojums skar valsts aizsardzības
intereses, Patentu valde turpina patenta piešķiršanas procedūru, neveicot šā
likuma 35. un 38.pantā paredzēto patenta pieteikuma un piešķirtā patenta
publiskošanu. Patentu publisko pēc Aizsardzības ministrijas paziņojuma, ka
izgudrojums vairs neskar valsts aizsardzības intereses.
(3) Ja izgudrojums skar valsts aizsardzības intereses,
tā izmantošanas nosacījumus nosaka Aizsardzības ministrija, vienojoties ar
izgudrotāju par izgudrojuma izmantošanas kompensāciju. Ja pusēm neizdodas
vienoties par kompensāciju, to nosaka tiesa Civilprocesa likumā noteiktajā
kārtībā."
2. Papildināt 47.pantu ar ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Patenta īpašnieks nekavējoties paziņo
Patentu valdei par grozījumiem vai konstatētajām kļūdām ziņās, kas attiecas uz
patenta piešķiršanu, par īpašnieka vārda (nosaukuma) maiņu vai par pārstāvja
maiņu. Ja samaksāta noteiktā valsts nodeva, Patentu valde pieļaujamos
grozījumus iekļauj patentu reģistrā, paziņojumu par izdarītajiem grozījumiem
publicē savā oficiālajā izdevumā un nosūta patenta īpašniekam. Patentu valdes
pieļautās kļūdas tiek izlabotas bez maksas."
3. Papildināt 49.panta otro daļu pēc skaitļa un
vārdiem "46.panta otrajā daļā" ar skaitli un vārdiem "47.panta
ceturtajā daļā".
4. 71.pantā:
izslēgt ceturto daļu;
aizstāt piektajā daļā vārdus "otrajai, trešajai
vai ceturtajai daļai" ar vārdiem "otrajai vai trešajai daļai";
aizstāt sestajā daļā vārdus "otrajā, trešajā vai
ceturtajā daļā" ar vārdiem "otrajā vai trešajā daļā".
5. Aizstāt 74.pantā skaitli un vārdus "75.panta
piekto daļu" ar vārdiem "77.panta trešo daļu".
Grozījumi Patentu
likumā
anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Nav attiecināms |
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
2007.gada
15.februāra Patentu likuma 11.panta (Slepeni
izgudrojumi) pirmajā daļā ir paredzēts deleģējums Ministru Kabinetam
(turpmāk MK). Pēc likuma pieņemšanas tika konstatēts, ka MK 2004.gada
6. janvāra noteikumi Nr. 21 Valsts noslēpuma, Ziemeļatlantijas
līguma organizācijas, Eiropas Savienības un ārvalstu institūciju klasificētās
informācijas aizsardzības noteikumi IV. nodaļa "Valsts noslēpuma
objektu klasificēšana, slepenības pakāpes grozīšana un deklasificēšana"
pilnībā nosaka, kādā veidā tiek piešķirta slepenības pakāpe, cik ilgi tā tiek
uzturēta un pēc tam deklasificēta. Bez tam klasificētā informācija tiek
iedalīta trijās pakāpēs - konfidenciāla, slepena un ļoti slepena, tāpēc
grozāmi arī panta nosaukums un pirmajā un otrajā daļā ietvertais formulējums
- slepenie izgudrojumi. Patentu
likumā šobrīd nav iekļauta norma par valsts nodevu par grozījumu izdarīšanu
Valsts reģistra ziņās, kāda bija paredzēta pirms šī likuma spēkā stāšanās un
kāda tā ir paredzēta gan Likumā par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes
norādēm, gan Dizainparaugu likumā, tāpēc to nepieciešams iekļaut arī Patentu
likumā. Patentu
likuma 71.panta ceturtajā daļā saistībā ar Eiropas patentu apstiprināšanu
Latvijā ir paredzēta norma, kas nosaka, ka patenta īpašniekam jāiesniedz
tulkojums ne tikai pretenzijām, bet arī tekstam uz zīmējumiem (reāli tie ir
atsevišķi vārdi, apmēram vienā zīmējumā no 100). Šī norma likumā tika
iekļauta, kad vēl spēkā nebija stājusies Vienošanās par Konvencijas par
Eiropas patenta piešķiršanu (turpmāk - Vienošanās) 65.panta piemērošanu, kuru
Latvija ratificēja pievienojoties Konvencijai par Eiropas patenta piešķiršanu
(Latvija ratificēja konvenciju 2005.gada 16.martā, Konvencija Latvijā stājās
spēkā 2005.gada 1.jūlijā. Minētā Vienošanās saskaņā ar tās 6.pantu stājās
spēkā 2008.gada 1.maijā. Patentu likuma 74.panta pirmajā daļā ir
kļūdaina atsauce uz 75.panta piekto daļu. |
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
paredz svītrot deleģējumu MK Patentu likuma 11.panta pirmajā daļā iepriekš
aprakstīto iemeslu dēļ. Paredzēts arī grozīt Patentu likuma 11.panta
nosaukumu un tā pirmo un otro daļu, lai tekstā neparādītos termins slepeni,
lai ievērotu to, ka klasificētā
informācija tiek iedalīta trijās pakāpēs - konfidenciāla, slepena un ļoti
slepena. Patentu likuma 11.panta nosaukumu ieteikts
grozīt no Slepeni
izgudrojumi uz Izgudrojumi, kas skar valsts aizsardzības intereses,
līdzīgi grozot arī šī panta pirmo un otro daļu. Patentu likuma 47.pants
papildināts ar ceturto daļu, kas nosaka, ka par grozījumu izdarīšanu
maksājama valsts nodeva. Šādu gadījumu patentu jomā nav daudz
, gada laikā
apmēram 10-15. Tā kā paredzamā nodeva būs Ls 20,00, bet fiziskām personām
jāmaksā 40% no šīs summas, un 2008.gadā šādu grozījumu bija 18, no kuriem
tikai trīs patentu īpašnieki bija no Latvijas un no šiem trim viena fiziska
persona, tad tā fiziskām personām krīzes apstākļos apgrūtinājumus neradīs.
Valsts nodeva daļēji kompensēs tos izdevumus, kas saistīti ar Reģistra
uzturēšanu. Grozot Patentu likuma 47.pantu, jāgroza arī Patentu likuma
49.panta otrā daļa, kurā uzskaitīti visi panti Patentu likumā, kuros minētas
valsts nodevas. Grozījumi Patentu likuma 71.pantā saistīti ar
prasību tulkot tekstu uz zīmējumiem. Iemesli šī panta ceturtās daļas
svītrošanai minēti iepriekš. Grozījums Patentu likuma 74.pantā saistīts ar
nepareizu atsauci Konvencijā par Eiropas patenta piešķiršanu - 75.panta
piektā daļa aizstājama ar 77.panta trešo daļu. |
4. Cita
informācija |
Nav |
II. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1. makroekonomiskā
vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un
importa apjoms; 2.5. konkurences
apstākļi; 2.6. jauninājumi un
pētījumi; 2.7. augstāka resursu
izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
6. Ietekme uz
vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie
atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši
aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši
aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
III. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2009 |
Turpmākie trīs
gadi |
||
2010 |
n+2 2011 |
2012 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību
budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību
budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Finansiālā
ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
5. Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un
izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita
informācija |
Nav |
IV. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Grozāmi 2007.gada 4.decembra
Ministru kabineta Noteikumi Nr. 824 ''Noteikumi par valsts nodevu par izgudrojumu tiesisko aizsardzību", ko ir nepieciešams papildināt ar vienu punktu par
valsts nodevu par grozījumu izdarīšanu Valsts reģistra ziņās. |
2. Cita
informācija |
Nav |
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Nav
attiecināms |
2. Saistības
pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav
attiecināms |
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms |
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav
attiecināms |
||
2.tabula |
|||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
Nav attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav attiecināms |
|
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav
attiecināms |
||
6. Cita
informācija |
Nav |
||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas, jo
grozījumi likumā ir precizējoši, bet grozījumi 74. pantā ir saistīti ar
starptautiskas vienošanās spēkā stāšanos. |
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav
attiecināms |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti, jo ar
likumprojektu tiek novērstas neprecizitātes Patentu likumā, kas neietekmē
sabiedrības intereses. |
4. Konsultācijas
ar ekspertiem |
Eksperti patentu jautājumos Latvijā ir Patentu valdē un
starp patentu pilnvarotajiem. Latvijas Patentu pilnvaroto asociācijai
iebildumi par likumprojektu nav. |
5. Cita
informācija |
Nav |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Netiek radītas jaunas valsts
institūcijas un paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Tiesību akts tiks publicēts
oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, izdevumā Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, , kā arī ievietots
informācijas sistēmā NAIS, bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv un Patentu valdes mājas lapā internetā www.lrpv.gov.lv |
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, patentu piešķiršanas procedūrā pieņemtos Patentu valdes lēmumus
pārsūdzot Patentu valdes Apelācijas padomē saskaņā ar likumu Patentu likumu,
bet pēc tam administratīvajā tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā
kārtībā. |
4. Cita
informācija |
Nav |
Tieslietu
ministrs M. Segliņš
Tieslietu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
M. Segliņš |
M. Lazdovskis |
I. Bergmane |
L. Popova |
Z. Aumeisters |
16.03.2009. 8:40
1366
G. Ramāns
67099621,
Guntis.Ramans@lrpv.gov.lv
Tieslietu ministrs
M.Segliņš
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.29 |
2009.gada 5.maijā |
27.§
Likumprojekts "Grozījumi Patentu likumā"
TA-950
___________________________________________________________
(L.Medina, V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Ekonomikas ministrs |
|
A.Kampars |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-29-0505-#27.doc
1