Likumprojekts

 

 

Rīgā

 

08.05.2009.                Nr.90/TA-950

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Patentu likumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Aumeisters 67099608, zigrids@lrpv.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 2 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 7 lpp.

3. Ministru kabineta 2009.gada 5.maija sēdes protokola Nr.29 27.§ izraksts uz 1 lp.

 

 

 

Ministru prezidents,

bērnu, ģimenes un sabiedrības

integrācijas lietu ministrs                                              V.Dombrovskis

 

 

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931


Likumprojekts

 

Grozījumi Patentu likumā

 

Izdarīt Patentu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2007, 6.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Izteikt 11.pantu šādā redakcijā:

 

"11.pants. Izgudrojumi, kas skar valsts aizsardzības intereses

(1) Ja patenta pieteikumā aprakstītais izgudrojums var skart valsts aiz­sardzības intereses, Patentu valde patenta pieteikumu nosūta izvērtēšanai Aizsardzības minis­tri­jai, kā arī informē par to pieteicēju.

(2) Aizsardzības ministrija izvērtē patenta pieteikumu un triju mēnešu laikā sniedz atzinumu Patentu valdei un pieteicējam par to, vai izgudrojums skar valsts aizsardzības intereses. Ja Aizsardzības ministrija atzīst, ka izgudrojums skar valsts aizsardzības intereses, Patentu valde turpina patenta piešķiršanas pro­cedūru, neveicot šā likuma 35. un 38.pantā paredzēto patenta pieteikuma un piešķirtā patenta publiskošanu. Patentu publisko pēc Aizsardzības ministrijas paziņojuma, ka izgudrojums vairs neskar valsts aizsardzības intereses.

(3) Ja izgudrojums skar valsts aizsardzības intereses, tā izmantošanas no­sa­cījumus nosaka Aizsardzības ministrija, vienojoties ar izgudrotāju par iz­gudrojuma izmantošanas kompensāciju. Ja pusēm neizdodas vienoties par kom­pensāciju, to nosaka tiesa Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā."

 

2. Papildināt 47.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

 

"(4) Patenta īpašnieks nekavējoties paziņo Patentu valdei par grozījumiem vai konstatētajām kļūdām ziņās, kas attiecas uz patenta piešķiršanu, par īpašnieka vārda (nosaukuma) maiņu vai par pārstāvja maiņu. Ja samaksāta noteiktā valsts nodeva, Patentu valde pieļaujamos grozījumus iekļauj patentu reģistrā, paziņojumu par izdarītajiem grozījumiem publicē savā oficiālajā izde­vumā un nosūta patenta īpašniekam. Patentu valdes pieļautās kļūdas tiek izlabotas bez maksas."

 

3. Papildināt 49.panta otro daļu pēc skaitļa un vārdiem "46.panta otrajā daļā" ar skaitli un vārdiem "47.panta ceturtajā daļā".

 

4.  71.pantā:

izslēgt ceturto daļu;

aizstāt piektajā daļā vārdus "otrajai, trešajai vai ceturtajai daļai" ar vārdiem "otrajai vai trešajai daļai";

 

aizstāt sestajā daļā vārdus "otrajā, trešajā vai ceturtajā daļā" ar vārdiem "otrajā vai trešajā daļā".

 

5. Aizstāt 74.pantā skaitli un vārdus "75.panta piekto daļu" ar vārdiem "77.panta trešo daļu".

 

 

 

 

 

 

 

 


Normatīvā akta projekta

„Grozījumi Patentu likumā”

anotācija

 I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

  Nav attiecināms

 2. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

          2007.gada 15.februāra Patentu likuma 11.panta (“Slepeni izgudrojumi”) pirmajā daļā ir paredzēts deleģējums Ministru Kabinetam (turpmāk – MK). Pēc likuma pieņemšanas tika konstatēts, ka MK 2004.gada 6. janvāra noteikumi Nr. 21 „Valsts noslēpuma, Ziemeļatlantijas līguma organizācijas, Eiropas Savienības un ārvalstu institūciju klasificētās informācijas aizsardzības noteikumi” IV. nodaļa "Valsts noslēpuma objektu klasificēšana, slepenības pakāpes grozīšana un deklasificēšana" pilnībā nosaka, kādā veidā tiek piešķirta slepenības pakāpe, cik ilgi tā tiek uzturēta un pēc tam deklasificēta. Bez tam klasificētā informācija tiek iedalīta trijās pakāpēs - konfidenciāla, slepena un ļoti slepena, tāpēc grozāmi arī panta nosaukums un pirmajā un otrajā daļā ietvertais formulējums - slepenie izgudrojumi.

          Patentu likumā šobrīd nav iekļauta norma par valsts nodevu par grozījumu izdarīšanu Valsts reģistra ziņās, kāda bija paredzēta pirms šī likuma spēkā stāšanās un kāda tā ir paredzēta gan „Likumā par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm”, gan Dizainparaugu likumā, tāpēc to nepieciešams iekļaut arī Patentu likumā.

          Patentu likuma 71.panta ceturtajā daļā saistībā ar Eiropas patentu apstiprināšanu Latvijā ir paredzēta norma, kas nosaka, ka patenta īpašniekam jāiesniedz tulkojums ne tikai pretenzijām, bet arī tekstam uz zīmējumiem (reāli tie ir atsevišķi vārdi, apmēram vienā zīmējumā no 100). Šī norma likumā tika iekļauta, kad vēl spēkā nebija stājusies Vienošanās par Konvencijas par Eiropas patenta piešķiršanu (turpmāk - Vienošanās) 65.panta piemērošanu, kuru Latvija ratificēja pievienojoties Konvencijai par Eiropas patenta piešķiršanu (Latvija ratificēja konvenciju 2005.gada 16.martā, Konvencija Latvijā stājās spēkā 2005.gada 1.jūlijā. Minētā Vienošanās saskaņā ar tās 6.pantu stājās spēkā 2008.gada 1.maijā.

          Patentu likuma 74.panta pirmajā daļā ir kļūdaina atsauce uz 75.panta piekto daļu.

 

 3.  Normatīvā akta projekta būtība

 

 

  Likumprojekts paredz svītrot deleģējumu MK Patentu likuma 11.panta pirmajā daļā iepriekš aprakstīto iemeslu dēļ. Paredzēts arī grozīt Patentu likuma 11.panta nosaukumu un tā pirmo un otro daļu, lai tekstā neparādītos termins „slepeni”, lai ievērotu to, ka klasificētā informācija tiek iedalīta trijās pakāpēs - konfidenciāla, slepena un ļoti slepena. Patentu likuma 11.panta nosaukumu ieteikts grozīt no „Slepeni izgudrojumi” uz „Izgudrojumi, kas skar valsts aizsardzības intereses”, līdzīgi grozot arī šī panta pirmo un otro daļu.

Patentu likuma 47.pants papildināts ar ceturto daļu, kas nosaka, ka par grozījumu izdarīšanu maksājama valsts nodeva. Šādu gadījumu patentu jomā nav daudz , gada laikā apmēram 10-15. Tā kā paredzamā nodeva būs Ls 20,00, bet fiziskām personām jāmaksā 40% no šīs summas, un 2008.gadā šādu grozījumu bija 18, no kuriem tikai trīs patentu īpašnieki bija no Latvijas un no šiem trim viena fiziska persona, tad tā fiziskām personām krīzes apstākļos apgrūtinājumus neradīs. Valsts nodeva daļēji kompensēs tos izdevumus, kas saistīti ar Reģistra uzturēšanu. Grozot Patentu likuma 47.pantu, jāgroza arī Patentu likuma 49.panta otrā daļa, kurā uzskaitīti visi panti Patentu likumā, kuros minētas valsts nodevas.

Grozījumi Patentu likuma 71.pantā saistīti ar prasību tulkot tekstu uz zīmējumiem. Iemesli šī panta ceturtās daļas svītrošanai minēti iepriekš. Grozījums Patentu likuma 74.pantā saistīts ar nepareizu atsauci Konvencijā par Eiropas patenta piešķiršanu - 75.panta piektā daļa aizstājama ar 77.panta trešo daļu.

 4. Cita informācija

  Nav

 

 II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

  Nav attiecināms

 2. Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3. cenas;

2.4. eksporta un importa apjoms;

2.5. konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte

  Nav attiecināms

 3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

 

  Nav attiecināms

 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

  Nav attiecināms

 5. Sociālā ietekme:  

5.1. sociālās situācijas izmaiņas;

5.2. nodarbinātība

 

  Nav attiecināms

 6. Ietekme uz vidi:

6.1. dabas resursu lietošana;

6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3. darbības radītie atkritumi;

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē

 

  Nav attiecināms

 7. Cita ietekme

  Nav attiecināms

 

 III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

  

 (tūkst. latu)

 Rādītāji

 2009

 Turpmākie trīs gadi

 2010

 n+2   2011

 2012

 1

 2

 3

 4

 5

 1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

1.2. speciālais budžets;

1.3. pašvaldību budžets

 

 0

 0  

 0

 0

 2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2. speciālais budžets;

2.3. pašvaldību budžets 

 

 0

 0

 0

 0

 3. Finansiālā ietekme:

3.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

3.2. speciālais budžets;

3.3. pašvaldību budžets 

 

 Nav attiecināms

Nav attiecināms

 Nav attiecināms

 Nav attiecināms

 4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

 

  Nav attiecināms

Nav attiecināms 

Nav attiecināms

Nav attiecināms

 5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)

 

  Nav attiecināms

 

 

 

 

 6. Cita informācija 

  Nav

 

 IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

  Grozāmi 2007.gada 4.decembra Ministru kabineta Noteikumi Nr. 824 ''Noteikumi par valsts nodevu par izgudrojumu tiesisko aizsardzību", ko ir nepieciešams papildināt ar vienu punktu par valsts nodevu par grozījumu izdarīšanu Valsts reģistra ziņās. 

 2. Cita informācija

  Nav

 

 V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

 1. Saistības pret Eiropas Savienību

  Nav attiecināms

 2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

  Nav attiecināms

 3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

  Nav attiecināms

 

 4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

 Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

  Nav attiecināms

  

2.tabula

 Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

 Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

 Komentāri

 Nav attiecināms.

  Nav attiecināms.

 Nav attiecināms

 5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

  Nav attiecināms

 6. Cita informācija

  Nav

 

 VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

 1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

  Konsultācijas nav notikušas, jo grozījumi likumā ir precizējoši, bet grozījumi 74. pantā ir saistīti ar starptautiskas vienošanās spēkā stāšanos.

 2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

  Nav attiecināms

 3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

  Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti, jo ar likumprojektu tiek novērstas neprecizitātes Patentu likumā, kas neietekmē sabiedrības intereses.

 4. Konsultācijas ar ekspertiem

  Eksperti patentu jautājumos Latvijā ir Patentu valdē un starp patentu pilnvarotajiem. Latvijas Patentu pilnvaroto asociācijai iebildumi par likumprojektu nav.

 5. Cita informācija

  Nav

 

 VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

  Netiek radītas jaunas valsts institūcijas un paplašinātas esošo institūciju funkcijas.

 2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

  Tiesību akts tiks publicēts oficiālajā laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, izdevumā „Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs”, , kā arī ievietots informācijas sistēmā NAIS, bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv un Patentu valdes mājas lapā internetā www.lrpv.gov.lv

 3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

  Indivīds var aizstāvēt savas tiesības, patentu piešķiršanas procedūrā pieņemtos Patentu valdes lēmumus pārsūdzot Patentu valdes Apelācijas padomē saskaņā ar likumu Patentu likumu, bet pēc tam administratīvajā tiesā – Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

 4. Cita informācija

  Nav

 

 

 Tieslietu ministrs                                                                                                          M. Segliņš

 

 

Tieslietu ministrs

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītāja

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

M. Segliņš

M. Lazdovskis

I. Bergmane

L. Popova

   Z. Aumeisters

 

 

 

16.03.2009. 8:40

1366

G. Ramāns        

67099621, Guntis.Ramans@lrpv.gov.lv

 

Tieslietu ministrs

M.Segliņš


 

 

 

 

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE

___________________________________________________________

protokola izraksts

 

 

Rīgā

Nr.29

2009.gada 5.maijā

 

 

27.§

 

Likumprojekts "Grozījumi Patentu likumā"

     TA-950

___________________________________________________________

(L.Medina, V.Dombrovskis)

 

     1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.

     Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.

     2. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.

     

 

 

Ministru prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs

  

V.Dombrovskis

 

Ekonomikas ministrs

  

A.Kampars

 

Valsts kancelejas direktore

  

G.Veismane

 

 

 

2009-MK-PROT-29-0505-#27.doc

1