Rīgā
08.05.2009. Nr.90/TA-855
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par īpašumu atdošanu reliģiskajām
organizācijām"". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija
(atbildīgā amatpersona - Zeile 67162604, Olga.Zeile@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija uz 5 lpp.
3.
Ministru kabineta 2009.gada 5.maija sēdes protokola
Nr.29 26.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu
ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījumi likumā
"Par īpašumu atdošanu reliģiskajām organizācijām"
Izdarīt likumā "Par īpašumu atdošanu reliģiskajām
organizācijām" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības
Ziņotājs, 1992, 22./23.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1994, 2., 23.nr.; 2000, 21.nr.) šādus grozījumus:
1. 6.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"Tiesības atgūt nelikumīgi atsavinātos īpašuma
objektus atbilstoši saviem statūtiem
(satversmei, nolikumam) ir reliģiskajām organizācijām, kuras 1940.gadā
bija reģistrētas Latvijas Republikas Iekšlietu ministrijas Baznīcu un konfesiju
departamentā vai Sabiedrisko lietu ministrijas Preses un biedrību departamentā,
ja tās netika pārtraukušas reliģisko darbību un ir atjaunojušas savu juridiskās
personas statusu. Reliģiskās organizācijas reģistrāciju līdz 1940.gadam
apliecina Latvijas Valsts vēstures arhīva izziņa. Juridiskās personas statusa
atjaunošanu apliecina reliģiskās organizācijas reģistrācijas apliecība (kopija).";
izslēgt trešajā daļā vārdus "un Reliģisko lietu
pārvaldes".
2. Izslēgt 15.panta otro teikumu.
Tieslietu ministrs
M.Segliņš
Likumprojekta Grozījumi likumā Par īpašumu atdošanu
reliģiskajām organizācijām anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Ar Ministru kabineta 2006. gada 3. novembra
rīkojumu Nr. 860 Par Tieslietu ministrijas darbības stratēģiju
2007. - 2009. gadam apstiprinātajā Tieslietu ministrijas
darbības stratēģijā 2007. - 2009. gadam tika noteikts uzdevums
reorganizēt Reliģisko lietu pārvaldi un tās funkcijas sadalīt. Saskaņā ar
likumu Grozījumi Reliģisko organizāciju likumā, kas stājās spēkā
2008. gada 31. decembrī, Reliģisko lietu pārvalde tika reorganizēta
un tās veicamās funkcijas sadalītas. |
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Likuma Par īpašumu atdošanu reliģiskajām
organizācijām 6. panta pirmā daļa reglamentē, ka tiesības atgūt
nelikumīgi atsavinātos īpašuma objektus atbilstoši saviem statūtiem
(satversmei, nolikumam) ir reliģiskajām organizācijām, kuras 1940. gadā
bija reģistrētas Latvijas Republikas Iekšlietu ministrijas Baznīcu un
konfesiju departamentā vai Sabiedrisko lietu ministrijas Preses un biedrību
departamentā, ja tās netika pārtraukušas reliģisko darbību, ir atjaunojušas
savu juridiskās personas statusu un tas ir apliecināts ar Reliģisko lietu pārvaldes izziņu. Minētā likuma 6. panta trešā daļa paredz, ka
par īpašuma tiesību pārmantotājām var atzīt atjaunotās reliģiskās organizācijas,
kas pieder pie tās pašas konfesijas, pie kuras piederēja bijusī reliģiskā
organizācija, ja to statūtos (satversmē, nolikumā) formulētie mērķi, uzdevumi
un pamatmācība, kā arī tiesiskais statuss, nosaukums un darbības teritorija
ir tādi paši. Īpašuma tiesību pārmantojamību pēc attiecīgā reliģiskā centra
atzinuma konstatē tiesa, bet, ja centra nav, - tiesa izprasa Latvijas
Republikas Tieslietu ministrijas Reliģijas lietu konsultatīvās padomes un Reliģisko lietu pārvaldes atzinumu. Savukārt saskaņā ar likuma Par īpašumu atdošanu
reliģiskajām organizācijām 15. panta noteikumiem strīdus starp
reliģiskajām organizācijām, kā arī starp reliģiskajām organizācijām un citām
juridiskajām vai fiziskajām personām par īpašuma atdošanu izskata tiesa
likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā. Ja īpašuma objektu ir pieprasījušas
divas vai vairākas reliģiskās organizācijas, tiesa izprasa Reliģisko lietu pārvaldes atzinumu. Saeimā 2008. gada 18. decembrī pieņemtais likums Grozījumi
Reliģisko organizāciju likumā, kas stājās spēka 2008.gada 31.decembrī nosaka
jauno reliģijas lietu pārvaldības institucionālo modeli. Reliģisko lietu pārvalde tika reorganizēta un tās veicamās
funkcijas sadalītas. Ņemot vērā, ka Reliģisko lietu pārvalde kā iestāde
neeksistēs minētie likuma Par īpašumu atdošanu reliģiskajām organizācijām
noteikumi būtu grozāmi, lai saskaņotu Latvijas Rep
ublikas normatīvo aktu
prasības. |
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts noteic kādi dokumenti apliecina reliģiskās
organizācijas tiesības atgūt nelikumīgi atsavinātos īpašuma objektus.
Reliģisko organizāciju reģistrāciju līdz 1940. gadam apliecina ar
Latvijas Valsts vēstures arhīva izziņu, savukārt juridiskās personas statusa
atjaunošanu apliecina reliģiskās organizācijas reģistrācijas apliecības
kopija. Likumprojekts precizē kārtību, kādā reliģiskās organizācijas, kuras
savu darbību pārtrauca, var atzīt par īpašuma tiesību pārmantotājām. |
4. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un
importa apjoms; 2.5. konkurences
apstākļi; 2.6. jauninājumi un
pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
6. Ietekme uz
vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības
radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz
īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
7. Cita
ietekme |
Nav
attiecināms |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2009 |
Turpmākie trīs gadi |
||
2010 |
2011 |
2012 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 28.00.00 Reliģiskās
lietas 02.00.00 Uzņēmumu
reģistra attīstība 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 28.00.00 Reliģiskās
lietas 02.00.00 Uzņēmumu
reģistra attīstība 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms
|
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
3. Finansiālā
ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
|||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins: |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita informācija |
|
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms |
2. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
|||
2. Saistības
pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
|||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
|||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav
attiecināms |
|||
2.tabula |
||||
Eiropas Savienības
tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
||
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||
5. Saistības sniegt
paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem,
kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta
sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
5. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā akta
izpilde tiks nodrošināta esošo institūciju funkciju ietvaros. Normatīvā akta
izpilde iespējama uzreiz pēc tā pieņemšanas. Papildu laiks un pārejas periods
izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā
Latvijas Vēstnesis un ievietots normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS,
kā arī tiesību aktu portālā www.likumi.lv.
Informācija par normatīvā akta ieviešanu tiks ievietota Uzņēmumu reģistra
mājas lapā www.ur.gov.lv, kā arī
plašsaziņas līdzekļos. |
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta, ir piemērojams
vispārējais administratīvais process. |
4. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
Tieslietu ministrs M. Segliņš
13.03.2009. 9:53
1205
J. Macuka
67162603; jekaterina.macuka@tm.gov.lv
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M. Lazdovskis |
I. Bergmane |
L. Popova |
O. Zeile |
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.29 |
2009.gada 5.maijā |
26.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par īpašumu atdošanu reliģiskajām organizācijām""
TA-855
___________________________________________________________
(V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Ekonomikas ministrs |
|
A.Kampars |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-29-0505-#26.doc
1