Rīgā
08.05.2009. Nr.90/TA-1327
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē
atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu
vadību". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā
amatpersona - Avota 67083954, aiva.avota@fm.gov.lv).
Minēto likumprojektu
lūdzam atzīt par steidzamu.
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija uz 4 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 30.aprīļa sēdes
protokola Nr.28 8.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu
ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu
vadību
Izdarīt Likumā par budžetu
un finanšu vadību (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1994, 8.nr.; 1996, 24.nr.; 1997, 21.nr.; 1998, 9.nr.; 1999, 24.nr.; 2001,
1.nr.; 2002, 23.nr.; 2003, 2., 23.nr.; 2005, 2., 24.nr.; 2007, 3.nr.; 2008, 1.,
24.nr.) šādus grozījumus:
izslēgt otro
un 2.1 daļu;
papildināt
pantu ar 2.2 un 2.3 daļu šādā redakcijā:
"(22) Finanšu ministram ir tiesības dot rīkojumu Valsts kasei noteiktam
periodam piemērot konta lietošanas ierobežojumus, ja triju mēnešu periodā valsts
budžeta nodokļu un nenodokļu faktiskie ieņēmumi attiecībā pret attiecīgajā
periodā plānotajiem ieņēmumiem samazinās par vairāk nekā 0,2 procentiem no
gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās iekšzemes kopprodukta prognozes vai
faktiskais uzkrātais valsts budžeta deficīts triju mēnešu periodā pārsniedz attiecīgajam
periodam plānoto budžeta deficītu par vairāk nekā 0,2 procentiem no
gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās iekšzemes kopprodukta prognozes,
vai ja finanšu ministram ir iesniegts Valsts kases ziņojums par resursu
nepietiekamību saistību izpildes nodrošināšanai. Finanšu ministrs par minēto
rīkojumu informē Ministru kabinetu un Saeimas Budžeta un nodokļu komisiju.
(23) Valsts kase saskaņā
ar šā panta 2.2 daļā minēto rīkojumu, ievērojot tajā norādītos
nosacījumus, nosaka konta lietošanas ierobežojumus noteiktam periodam un
informē par tiem ministrijas."
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Finanšu ministrs
E.Repše
Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
||||||||||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta
iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros
dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Ministru kabineta 2009.gada 14.aprīļa sēdes
protokola Nr.25 41.§ Par fiskālās disciplīnas un uzraudzības nodrošināšanas
pasākumiem 14.punkts, kas nosaka Finanšu ministrijai steidzami sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā likumprojektu Grozījumi Likumā
par budžetu un finanšu vadību, paredzot tā 25.pantā finanšu ministram
papildu pilnvaras veikt asignējumu ierobežošanu. |
|
|||||||||
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašlaik
normatīvajos aktos nav noteikts regulējums, lai nodrošinātu faktiskā budžeta
iznākuma iekļaušanos Māstrihtas kritēriju noteiktajās robežās gadījumos, kad
valsts budžeta ieņēmumu prognozes strauji mainās. Nepieciešams noteikt skaidrus un saprotamus
rīcības pasākumus saistībā ar budžeta izdevumu ierobežošanu Makroekonomisko
rādītāju un ieņēmumu prognožu pārskatīšanas gadījumos. |
|
|||||||||
Grozījumi 25.pantā
nepieciešami, lai dotu Finanšu ministram tiesības noteikt papildus valsts
budžeta izpildes nosacījumus, gadījumos, kad nepieciešams pieņemt nekavējošus
lēmumus, lai novērstu makroekonomisko procesu izraisīto paaugstināto fiskālo,
ekonomisko un sociālo risku un nodrošinātu starptautiskajās saistībās
noteikto fiskālo kritēriju izpildi. Anotācijas I sadaļas 2.punktā minētās
problēmas tiks atrisinātas pilnībā. |
|
||||||||||
4. Cita informācija |
|
|
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
||||||||||
Nav attiecināms |
|
||||||||||
Nav attiecināms |
|
||||||||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības
vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
4. Ietekme uz administratīvajām
procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2.ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
Nav attiecināms |
|
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un
pašvaldību budžetiem |
|
||||||||||
|
(tūkst.
latu) |
|
|||||||||
Rādītāji |
2008.
gads |
Turpmākie trīs gadi |
|
||||||||
|
|
2009.gads |
2010.gads |
2011.gads |
|
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no
maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no
maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no
maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
||||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu
ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
6. Cita informācija |
|
|
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību
normu sistēmu |
|
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti
(likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti
to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā
sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) - norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais
akts |
|
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
2. Saistības pret citām valstīm
un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids
(piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums,
vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek
pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
2.tabula |
|
||||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā
panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas
1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta
vienību Nr.) |
Komentāri |
|
||||||||
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
||||||||
5.Saistības sniegt paziņojumu Eiropas
Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē
informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un
finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta
projektu |
|
||||||||||
Konsultācijas nav notikušas, jo likumprojekta subjektu
loks nav pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijas. |
|
||||||||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
|||||||||
Sabiedrības informēšanas pasākumi
nav veikti. |
|
||||||||||
Konsultācijas nav notikušas. |
|
||||||||||
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
Jaunas valsts
institūcijas netiek radītas. Esošo institūciju funkcijas nepaplašinās.
Likumprojekta pilnīga izpilde iespējama ar likumprojekta spēkā stāšanos,
ievērojot anotācijas IV sadaļā noteikto. |
|
|||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks
publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un būs pieejams Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS)
un datu bāzē www.likumi.lv. |
|
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumā ietvertās
normas neierobežo indivīda tiesības. Ja likuma normas neatbilst Latvijas
republikas Satversmei, var vērsties ar pieteikumu Satversmes tiesā. |
|
|||||||||
Nav attiecināms |
|
||||||||||
Finanšu ministrs E.Repše
Vīza:
Valsts sekretārs M.Bičevskis
29.04.2009. 16:19
938
A.Avota
67083954, aiva.avota@fm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Ārkārtas sēde
Rīgā |
Nr.28 |
2009.gada 30.aprīlī |
8.§
Likumprojekts "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību"
TA-1327
___________________________________________________________
(E.Repše, M.Bičevskis, V.Dombrovskis)
1.
Atbalstīt iesniegto precizēto likumprojektu.
Valsts
kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2.
Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir finanšu
ministrs.
3.
Lūgt Saeimu atzīt likumprojektu par steidzamu.
Ministru prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu
ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts kancelejas direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-28-3004-#08.doc
1