Rīgā
30.04.2009. Nr.90/TA-880
Saeimas Prezidijam
Nosūtām
izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi
Civilās aizsardzības likumā". Likumprojektu izstrādāja Iekšlietu
ministrija (atbildīgā amatpersona - Ezerts 67075818, ricards.ezerts@vugd.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija uz 7 lpp.
3.
Ministru kabineta 2009.gada 28.aprīļa sēdes protokola Nr.27 24.§
izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu
ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījumi Civilās aizsardzības likumā
Izdarīt Civilās aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2006, 22.nr.; 2008, 16.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2009, 35.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 9.panta trešās daļas 2.punktā vārdus
"(tai skaitā par civilās aizsardzības aizsargbūvēm)".
2. Izslēgt 10.panta otrās daļas 1.punktā
vārdus "civilās aizsardzības aizsargbūves un".
3. Izslēgt 13.panta trešajā daļā vārdus "civilās aizsardzības aizsargbūves".
4. Izslēgt 14.pantu.
Iekšlietu ministra vietā
veselības
ministrs
I.Eglītis
Grozījumi
Civilās aizsardzības likumā
anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|
|
1. Atsauce uz
Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 28.oktobra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.76, 37.§) 3.1.apakšpunktu Iekšlietu ministrijai uzdots sagatavot un iekšlietu ministram līdz 2009.gada 1.martam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā grozījumus Civilās aizsardzības likumā |
2. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Civilās aizsardzības likuma 14.pants nosaka, ka iedzīvotāju aizsardzībai no katastrofas postošajiem faktoriem, kā arī militāra iebrukuma vai kara gadījumā izmanto civilās aizsardzības aizsargbūves (turpmāk aizsargbūves). Minētais pants arī nosaka, ka aizsargbūvju izveidošanas, izmantošanas, uzturēšanas, finansēšanas, uzskaites un klasifikācijas kārtību nosaka Ministru kabinets. Ministru 2008.gada
28.aprīļa kabineta sēdē izskatīja iekšlietu ministra iesniegto noteikumu
projektu Civilās aizsardzības aizsargbūvju izveidošanas, izmantošanas,
uzturēšanas, finansēšanas, uzskaites un klasifikācijas kārtība. Saskaņā ar
Ministru kabineta 2008.gada 28.aprīļa sēdes protokollēmumu (prot. Nr.27, 2.§) minēto noteikumu projektu
nepieņēma un Iekšlietu ministrijai uzdeva sagatavot un līdz 2008.gada
1.septembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā informāciju par
valstī esošajām aizsargbūvēm (skaits, tehniskais stāvoklis, provizoriski
nepieciešamais finansējums renovācijai u.tml.), kā arī sagatavot
priekšlikumus to turpmākai apsaimniekošanai. Pēdējo 17 gadu laikā
aizsargbūvju saglabāšanai un uzturēšanai netika iedalīti līdzekļi, tāpēc
gandrīz visas aizsargbūves atrodas neapmierinošā tehniskā stāvoklī un tās
nevar izmantot iedzīvotāju aizsardzībai no katastrofu izraisīto postošo
faktoru iedarbības. Aizsargbūvju tehniskais stāvoklis ar katru gadu
pasliktinās un to atjaunošanai nepieciešamo līdzekļu apjoms nepārtraukti
pieaug un samazinās aizsargbūvju vērtība. Patlaban aizsargbūves izmanto
saimnieciskiem mērķiem, saglabājot tajās esošās speciālās iekārtas. Ministru kabineta
2008.gada 28.oktobra sēdē (prot.Nr.76, 37.§) pieņēma zināšanai iekšlietu
ministra iesniegto informatīvo ziņojumu Par civilās aizsardzības
aizsargbūvju turpmāko izmantošanu un nolēma atbalstīt informatīvajā ziņojumā
ietverto risinājumu par atteikšanos no aizsargbūvju uzturēšanas, kā arī
Iekšlietu ministrijai uzdeva sagatavot un iekšlietu ministram iesniegt
noteiktā kārtībā Ministru kabinetā nepieciešamos tiesību aktu projektus, tai
skaitā grozījumus Civilās aizsardzības likumā. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
Grozījumi civilās aizsardzības likumā (turpmāk likumprojekts) sagatavots
ar mērķi izslēgt no likuma normas, kas saistītas ar aizsargbūvēm, jo gandrīz
visas aizsargbūves atrodas neapmierinošā tehniskā stāvoklī un tās nevar
izmantot iedzīvotāju aizsardzībai no katastrofu izraisīto postošo faktoru
iedarbības. Turklāt nepietiek līdzekļu aizsargbūvju pienācīgai uzturēšanai, tāpēc
to tehniskais stāvoklis ar katru gadu pasliktinās. Iedzīvotāju
aizsardzībai no katastrofu postošajiem faktoriem var izmantot individuālos
aizsardzības līdzekļus, veikt telpu hermetizāc
iju un citus pasākumus.
Nepieciešamības gadījumā, veic iedzīvotāju evakuāciju vai to pārvietošanu uz
attiecīgajam katastrofas veidam pielāgotām ēku un būvju telpām. Noņemot aizsargbūvēm to statusu, aizsargbūvju īpašnieki varēs lemt par aizsargbūves turpmāko izmantošanu pēc saviem ieskatiem. Anotācijas I sadaļas 2.punktā minētās problēmas likumprojekts
atrisinās pilnībā. |
3. Cita informācija |
Nav attiecināms |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
2.
Ekonomiskā ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Pēc likuma pieņemšanas Saeimā aizsargbūvēm būs noņemts
tās statuss un aizsargbūvju īpašnieki varēs izmantot tās pēc saviem
ieskatiem. Kontrole no valsts iestāžu puses par aizsargbūvju uzturēšanu un
izmantošanu vairs netiks veikta |
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2.
nodarbinātība |
Nav attiecināms |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
Aizsargbūvju likvidēšana nepasliktinās
iedzīvotāju drošību, jo gandrīz visas aizsargbūves atrodas neapmierinošā
tehniskā stāvoklī un tās nevar izmantot iedzīvotāju aizsardzībai no
katastrofu izraisīto postošo faktoru iedarbības. Turklāt aizsardzībai no katastrofu postošajiem faktoriem iedzīvotāji
var izmantot rīcībā esošos individuālos aizsardzības līdzekļus (gāzmaskas,
marles-vates saites u.c.), veikt telpu hermetizāciju un citus nepieciešamos pasākumus. Nepieciešamības gadījumā, saskaņā ar
normatīvo aktu prasībām, pašvaldības organizē iedzīvotāju evakuāciju no
katastrofas apdraudētajām vai skartajām teritorijām vai pārvieto iedzīvotājus
uz attiecīgajam katastrofas veidam pielāgotām ēku un būvju telpām. |
|
|
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie
trīs gadi |
||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
|||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību
budžets |
Nav
attiecināms |
|||
3.
Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību
budžets |
Nav
attiecināms |
|||
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
|||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu
aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var
pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
IV. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā
sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt. |
Iekšlietu ministrija sagatavojusi
likumprojektu, lai izslēgtu normas, kas saistītas ar
civilās aizsardzības aizsargbūvēm: - Ministru kabineta 2007.gada
11.septembra noteikumos Nr.612 Minimālās
prasības civilās aizsardzības kursa saturam un nodarbināto civilās
aizsardzības apmācības saturam; - Ministru kabineta 2007.gada
26.jūnija noteikumos Nr. 423 Pašvaldības, komersanta un iestādes civilās aizsardzības plāna
struktūra, tā izstrādāšanas un apstiprināšanas kārtība; - Ministru kabineta 2003.gada 8.aprīļa
noteikumos Nr. 152 Prasības
attiecībā uz sagatavotību radiācijas avārijai un rīcību šādas avārijas
gadījumā. Iekšlietu
ministrija sagatavojusi arī Ministru kabineta rīkojuma projektu par Ministru Padomes
1990.gada 7.decembra rīkojuma Nr.218 Par civilās aizsardzības aizsargbūvju
fonda izmantošanu atzīšanu par spēku zaudējušu. Minētos tiesību aktu projektus iekšlietu ministrs
iesniegs normatīvajos aktos noteiktā kārtībā Ministru kabinetā pēc likumprojekta
izskatīšanas Saeimā 1.lasījumā (konceptuāli atbalstot likumprojektu pēc
būtības) |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav
attiecināms |
||
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav attiecināms |
||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav attiecināms |
||
2.tabula |
|||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas
1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta
vienību Nr.) |
Nav attiecināms |
|
|
|
|
|
5.
Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši
normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko
noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar
kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ar pilsoniskās sabiedrības
un sociālo partneru organizācijām nav notikušas, jo jautājums skar tikai
valsts iestādes, pašvaldības un komersantus. Konsultācijas ar citām iesaistītajām
institūcijām nav notikušas, jo Ministru kabineta 2008.gada 28.oktobra sēdē
(prot. Nr.76, 37.§) izskatīto informatīvo ziņojumu Par civilās aizsardzības
aizsargbūvju izmantošanu pirms tam normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā
saskaņoja ar ieinteresētajām institūcijām. |
2. Kāda
ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu
iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Konsultācijas un sabiedrības informēšanas pasākumi nav notikuši |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas
ar ekspertiem nav notikušas |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VII. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Civilās aizsardzības aizsargbūvju īpašnieki (valsts iestādes,
pašvaldības un komersanti) varēs lemt par aizsargbūves turpmāko izmantošanu
pēc saviem ieskatiem, tāpēc likumprojekta izpilde iespējama uzreiz pēc tā
pieņemšanas. Jaunu valsts institūciju veidošana nav
nepieciešama, esošo institūciju funkcijas netiks paplašinātas |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Likumu pēc tā pieņemšanas publicēs oficiālajā
laikrakstā Latvijas Vēstnesis un ievietos normatīvo aktu informācijas
sistēmā NAIS, kā arī būs pieejams bezmaksas normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Nav attiecināms |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
Iekšlietu
ministre L.Mūrniece
Valsts
sekretāra pienākumu
izpildītājs |
Juridiskā
dienesta vadītājs |
Par
kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
A.Straume
|
M.Rāzna
|
T.Stragova
|
R.Ezerts
|
|
|
|
|
16.03.2009 9:34
1437
R.Ezerts
67075818, ricards.ezerts@vugd.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.27 |
2009.gada 28.aprīlī |
24.§
Likumprojekts
"Grozījumi Civilās aizsardzības likumā"
TA-880
___________________________________________________________
(V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt
iesniegto likumprojektu.
Valsts
kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt,
ka atbildīgā par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir iekšlietu ministre.
Ministru prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu
ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts
kancelejas direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-27-2804-#24.doc
1