Rīgā
27.04.2009. Nr.90/TA-1197
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Militārā dienesta likumā". Likumprojektu izstrādāja Aizsardzības ministrija (atbildīgā amatpersona - Žukovs 67335027, Deniss.Zukovs@mod.gov.lv).
Minēto likumprojektu lūdzam atzīt par
steidzamu.
Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija uz 9
lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 21.aprīļa sēdes
protokola
Nr.25 5.§ izraksts uz 1 lpp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījumi Militārā dienesta likumā
Izdarīt Militārā dienesta likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 14.nr.; 2003,
2., 15.nr.; 2004, 14.nr.; 2005, 8.nr.; 2006, 14.nr.; 2007, 10.nr.; 2008, 3.nr.;
2009, 2.nr.) šādus grozījumus:
57.pantā:
izteikt pirmās daļas
1.punktu šādā redakcijā:
"1) aktīvajam
dienestam noteiktā maksimālā vecuma sasniegšanas dēļ, izbeidzot profesionālā
dienesta līgumu pirms termiņa veselības stāvokļa dēļ (trauma, invaliditāte vai
slimība, kas iegūta dienesta laikā, pildot dienesta pienākumus) vai vienības
(apakšvienības) likvidēšanas dēļ (reorganizēšana, karavīru skaita samazināšana),
un viņam nepiedāvā citu amatu, kā arī profesionālā dienesta līguma termiņam
beidzoties pirms aktīvajam dienestam noteiktā maksimālā vecuma sasniegšanas,
pēdējā mēneša dienesta atalgojuma apmērā;";
izslēgt pirmās daļas 3.punktu;
papildināt pantu ar trešo daļu
šādā redakcijā:
"(3) Karavīram, kurš pirms
atvaļināšanās no aktīvā dienesta piedalījies starptautiskajā operācijā vai
ātrās reaģēšanas spēkos ārpus Latvijas Republikas teritorijas, šā panta pirmās
daļas 1.punktā paredzēto atvaļināšanas pabalstu izmaksā, ņemot vērā pēdējo
mēneša dienesta atalgojumu, kāds karavīram bija noteikts pamatdienesta vietā
Latvijā."
Aizsardzības ministrs
I.V.Lieģis
Grozījumi Militārā dienesta likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Valdības 2009.gada 31.marta protokollēmums (protokols Nr.22 56.§) ministrijām nosaka pienākumu plānot valsts budžeta izdevumu samazinājumu, lai nodrošinātu vispārējās valdības budžeta deficītu ne lielāku par trim procentiem no iekšzemes kopprodukta. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Militārā dienesta likums (turpmāk MDL) karavīriem paredz vairāka veida sociālās garantijas gan dienesta gaitas ietvaros, gan atvaļinoties no bruņotajiem spēkiem. Viena no šādām garantijām ir atvaļināšanas pabalsts, kura piešķiršan as nosacījumus un apmēru paredz MDL 57.pants. Šobrīd spēkā esošā MDL 57.panta normas paredz diferencētu atvaļināšanas pabalstu izmaksu karavīriem, ņemot vērā karavīra atvaļināšanas pamatu no aktīvā dienesta, kā arī izdienas stāžu. Ievērojot minētos kritērijus atvaļināšanas pabalsts karavīram šobrīd var tikt noteikts gan mēneša dienesta atalgojuma apmērā, gan pēdējo triju mēnešu karavīra algas apmērā. |
3. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekts paredz izdarīt grozījumus MDL 57.pantā, nodrošinot atvaļināšanas pabalsta izmaksu karavīriem viena dienesta atalgojuma apmērā, neatkarīgi no tā, uz kāda pamata karavīrs tiek atvaļināts no dienesta, kā arī neatkarīgi no karavīra izdienas stāža. Vienlaikus likumā tiek saglabāta norma, kas paredz atvaļināšanas pabalstu karavīram izmaksāt pēdējo divu nedēļu karavīra algas apmērā, gadījumā, ja profesionālā dienesta līgums tiek izbeigts pirms termiņa vienības (apakšvienības) likvidēšanas dēļ un karavīrs atteicies no piedāvātā amata. Vienlaikus likumprojekts paredz, ka karavīriem, kuri pirms atvaļināšanās no aktīvā dienesta piedalījušies starptautiskajā operācijā vai ātrās reaģēšanas spēkos ārpus Latvijas Republikas teritorijas, 57.pantā paredzētais atvaļināšanas pabalsts tiek izmaksāts, ņemot vērā pēdējo mēneša dienesta atalgojumu, kāds karavīram bija noteikts pamatdienesta vietā Latvijā. |
4. Cita informācija
|
Likumprojekts nodrošinās valsts budžeta izdevumu samazinājumu. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Grozījumu būtība ir veicināt dažādu normatīvo aktu
vienveidīgu piemērošanu un nodrošināt vienlīdzīgu tiesību ieviešanu sociālo
garantiju jomā. |
2.
Ekonomiskā ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām
|
Nav attiecināms |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība
|
Grozījumi nodrošinās vienveidīgu tiesību normu
piemērošanu un vienlīdzīgu tiesību principu ievērošanu. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē
|
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2009 |
Turpmākie trīs gadi |
||
2010 |
2011 |
2012 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
404.4 |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets
|
404.4 |
-304.1 |
-304.1 |
-304.1 |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets
|
Nav attiecināms |
304.1 |
304.1 |
304.1 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins. 5.1. Aprēķins: Izdevumi atvaļināšanas pabalstu izmaksai 230 profesionālā dienesta karavīriem 2009.gadā ir Ls 325 930 Aprēķinā ir ņemts vērā: 1.1. atvaļināšanai plānotais profesionālā dienesta karavīru skaits; 1.2. vidējā profesionālā dienesta karavīra alga un atalgojums; 1.3. atvaļināšanas pabalsts - līdz 31.05.2009. Ls pēdējo triju, divu vai vienas mēnešu karavīra algas apmērā atkarībā no izdienas stāža, (ja MDL grozījumi stājas spēkā no 01.06.2009.) pēdējā mēneša dienesta atalgojuma apmērā; Valsts obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas - Ls 78 517 Kopā izmaksas Ls 404 447 5.2. Aprēķins: Izdevumi atvaļināšanas pabalstu izmaksai 105 profesionālā dienesta karavīriem 2010.gada ir Ls 100 327 Aprēķinā ir ņemts vērā: 1.1. atvaļināšanai plānotais profesionālā dienesta karavīru skaits; 1.2. vidējā profesionālā dienesta karavīra alga un atalgojums; 1.3. atvaļināšanas pabalsts - pēdējā mēneša dienesta atalgojuma apmērā; Valsts obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas - Ls 19 477 Kopā izmaksas Ls 100 327 2010.gadā kopējās izmaksas grozījumu realizācijai Ls 100 327 2010.gadā salīdzinot ar 2009.gadu samazinājums ir Ls 304 120 5.3. Aprēķins: Izdevumi atvaļināšanas pabalstu izmaksai 105 profesionālā dienesta karavīriem 2011.gada ir Ls 100 327 Aprēķinā ir ņemts vērā: 1.1. atvaļināšanai plānotais profesionālā dienesta karavīru skaits; 1.2. vidējā profesionālā dienesta karavīra alga un atalgojums; 1.3. atvaļināšanas pabalsts - pēdējā mēneša dienesta atalgojuma apmērā; Valsts obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas - Ls 19 477 Kopā izmaksas Ls 100 327 2011.gadā kopējās izmaksas grozījumu realizācijai Ls 100 327 2011.gadā salīdzinot ar 2009.gadu samazinājums ir Ls 304 120 5.4. Aprēķins: Izdevumi atvaļināšanas pabalstu izmaksai 105 profesionālā dienesta karavīriem 2012.gada ir Ls 100 327 Aprēķinā ir ņemts vērā: 1.1. atvaļināšanai plānotais profesionālā dienesta karavīru skaits; 1.2. vidējā profesionālā dienesta karavīra alga un atalgojums; 1.3. atvaļināšanas pabalsts - pēdējā mēneša dienesta atalgojuma apmērā; Valsts obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas - Ls 19 477 Kopā izmaksas Ls 100 327 2012.gadā kopējās izmaksas grozījumu realizācijai Ls 100 327 2012.gadā salīdzinot ar 2009.gadu samazinājums ir Ls 304 120 |
|
|||
6. Cita informācija
|
2009.gadā budžeta līdzekļu ekonomija samazinot atvaļināšanas pabalsta apmēru ir Ls 219 763. Normatīvā akta projekta izpildi Aizsardzības ministrija 2009.gadā un turpmākajos gados nodrošinās atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem programmas Valsts aizsardzība, drošība un integrācija NATO ietvaros no budžeta programmas 22.00.00 Nacionālie bruņotie spēki budžeta apakšprogrammas 22.10.00 Starptautisko operāciju un NBS centralizētais atalgojums. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Aizsardzības ministrija un NBS ir atbildīgi par virzīto likumprojektu un vienotas militārā dienesta gaitas nodrošināšanu NBS. Likumprojekta izpildē nav iesaistītas pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijas, kā arī citas institūcijas. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav noskaidrota pozīcija |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav notikušas konsultācijas |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav notikušas konsultācijas. |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas papildu funkcijas valsts pārvaldes iestādēm neradīsies. Normatīvā akta izpildi nodrošinās Latvijas Republikas Nacionālie bruņotie spēki. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, kā arī tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Lēmuma apstrīdēšana pirmstiesas strīda izskatīšanas stadijā ir iespējama Latvijas Republikas Aizsardzības ministrijā. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
Aizsardzības ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā
dienesta vadītāja
pienākumu izpildītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
I.Lieģis |
J.Sārts |
A.Rimša |
I.Kalna |
D.Žukovs |
15.04.2009.
1413
S.Vistiņa, 67335249, fakss: 67212307
sanda.vistina@mod.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.25 |
2009.gada 21.aprīlī |
5.§
Likumprojekts "Grozījumi Militārā dienesta likumā"
TA-1197
___________________________________________________________
(I.V.Lieģis, R.Vējonis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir aizsardzības ministrs.
3. Lūgt Saeimu atzīt
likumprojektu par steidzamu.
Ministru prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Vides ministrs |
|
R.Vējonis |
|
||
Valsts kancelejas direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-25-2104-#05.doc
1