Rīgā

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

2009.gada 16.aprīlī.

 

 

Saeimas Prezidijam

 

 

 

Sociālo un darba lietu komisija lūdz iekļaut Saeimas kārtējās sēdes darba kārtībā Sociālo un darba lietu komisijas izstrādāto likumprojektu „Grozījums Darba likumā’’.

Komisija lūdz minēto likumprojektu nodot tikai Sociālo un darba lietu komisijai.

Komisija lūdz virzīt minēto likumprojektu izskatīšanai pirmajā lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas atbildīgajā komisijā un iekļaut to Saeimas sēdes 23.aprīļa darba kārtībā.

Komisija ierosina atzīt likumprojektu par steidzamu.

 

Pielikumā:

1)    likumprojekts uz 1 lapas;

2)    anotācija likumprojektam uz 6 lapām.

 

 

 

Patiesā cieņā,

 

 

Komisijas priekšsēdētāja                                                           A.Barča

 

 

 


Likumprojekts

 

Grozījums Darba likumā

 

Izdarīt Darba likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 15.nr.; 2003, 2.nr.; 2004, 5., 10.nr.; 2005, 55.nr.; 2006, 21.nr.) šādu grozījumu:

 

Papildināt 40.panta piekto daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:

 

"Darba devējs nodrošina darba līguma kopijas pieejamību struktūrvienībā, kurā darbinieks tiek nodarbināts. Struktūrvienība šīs panta daļas izpratnē ir juridiskās personas vai uz līguma vai norunas pamata izveidotu fizisko un juridisko personu grupu vai to pārstāvju (citas personas) teritoriāli nošķirta saimnieciska vienība, kuras atrašanās vietā tiek veikta saimnieciskā darbība un kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir reģistrēta Valsts ieņēmumu dienestā."


Likumprojekta

“Grozījums Darba likumā”

ANOTĀCIJA

 

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1.Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

Ministru kabineta sēdes 2006.gada 22.augusta protokollēmums (prot. Nr.43 45.§) „Par nepieciešamajiem priekšlikumiem, lai nodrošinātu elastību un drošību darba tiesiskajās attiecībās” un Ministru kabineta 2006.gada 30.novembra sēdes protokollēmums (prot. Nr.62 31.§) „Informatīvais ziņojums par nepieciešamajiem priekšlikumiem nelegālās un nereģistrētās nodarbinātības ierobežošanai” paredzēja noteiktu normu iestrādi Darba likumā.

 

2.Pašreizējās situācijas raksturojums

Darba likums ir pieņemts 2001.gada 20.jūnijā un stājies spēkā 2002.gada 1.jūnijā. Darba likums reglamentē darba tiesiskās attiecības un ir saistošs darba devējiem un darbiniekiem.

Eiropas Savienības struktūrfondu nacionālās programmas „Darba tirgus pētījumi” ietvaros veiktā pētījuma „Nereģistrētās nodarbinātības novērtējums” rezultāti apliecina, ka Latvijā nereģistrētās nodarbinātības līmenis ir relatīvi augsts, jo 2006.gadā vidēji katrs ceturtais Latvijas strādājošais (24%) tika nodarbināts bez darba līguma un/vai ar „aplokšņu algu”. Valsts darba inspekcija (turpmāk - VDI), ierodoties pie darba devēja, nereti konstatē situāciju, kad darba līgumi kādu apstākļu dēļ konkrētajās darba vietās nav pieejami, līdz ar to nav iespējams pareizi novērtēt situāciju un pilnvērtīgi veikt pārbaudi, līdz ar to ir nepieciešami atbilstoši grozījumi Darba likumā, kas paredzētu darba devēju pienākumu glabāt darba līgumus tajā uzņēmuma struktūrvienībā, kurā darbinieks parasti tiek nodarbināts. Saistībā ar nereģistrēto nodarbinātību kā vēl viena no lielajām problēmām tiek minēta nepareiza darba laika uzskaite un līdz ar to arī neatbilstoša samaksa par paveikto darbu, tādēļ nepieciešami attiecīgo likuma normu precizējumi.

 

3.Normatīvā akta projekta būtība

Lai samazinātu nereģistrētās nodarbinātības gadījumu skaitu, kad darbinieki tiek, nodarbināti bez darba līguma, grozījumi paredz, ka darba devējam ir pienākums nodrošināt darba līguma kopijas pieejamību struktūrvienībā, kurā darbinieks tiek nodarbināts. Tāpat likuma grozījumi definē, kas tiek uzskatīts par struktūrvienību.

 

4.Cita informācija

Citas informācijas nav.

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1.Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

 

Nav attiecināms.

2.Ekonomiskā ietekme:

2.1.makroekonomiskā vide;

2.2.preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3.cenas;

2.4.eksporta un importa apjoms;

2.5.konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte

 

Nav attiecināms.

3.Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

Normatīvajā aktā tiek precizēti darba devēja pienākumi, līdz ar to tiek samazināta juridiskā nenoteiktība.

Likumprojekts paredz darba devēja pienākumu nodrošināt to, ka darba līguma kopija ir pieejama kontrolējošām iestādēm tajā struktūrvienībā, kurā darbinieks tiek nodarbināts.

 

 

4.Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

Nav attiecināms.

 

5. 5.Sociālā ietekme:

5.1.sociālās situācijas izmaiņas;

5.2.nodarbinātība

Likumprojekts vienlīdz attieksies uz visiem darba devējiem un darbiniekiem.

Projektā ietvertā norma, precizē gan darba devēju, gan darbinieku tiesības un pienākumus, tādējādi samazinot domstarpību, kas saistītas ar likuma prasību izpildi, skaitu.

 

6.Ietekme uz vidi:

6.1.dabas resursu lietošana;

6.2.ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3.darbības radītie atkritumi;

6.4.ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5.ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6.ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7.cita veida piesārņojuma emisija vidē

Nav attiecināms.

 

7.Cita ietekme

Citas ietekmes nav.

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

n-tais gads

Turpmākie trīs gadi

n+1

n+2

n+3

1

2

3

4

5

1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1.valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

1.2.speciālais budžets;

1.3.pašvaldību budžets

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

2.Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1.valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2.speciālais budžets;

2.3.pašvaldību budžets 

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

3.Finansiālā ietekme:

3.1.valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

3.2.speciālais budžets;

3.3.pašvaldību budžets 

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms

Nav attiecināms

5.Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)

Nav attiecināms.

6.Cita informācija 

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1.Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

 

Citi normatīvie akti nebūs jāizdod.

2.Cita informācija

Citas informācijas nav.

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

 

1.Saistības pret Eiropas Savienību

Nav attiecināms.

2.Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

 

Nav attiecināms.

3.Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

 

Nav attiecināms.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

Nav attiecināms.

 

2.tabula

Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

Komentāri

Nav attiecināms.

 

 

 

5.Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

 

Nav attiecināms.

6.Cita informācija

 

Citas informācijas nav.

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

 

1.Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

Normatīvā akta projekta izstrādāšanā tika iesaistīta Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība, Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Tirgotāju asociācija un Valsts darba inspekcija.

 

2.Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Likumprojekts ir saskaņots ar Latvijas Darba devēju konfederāciju (turpmāk – LDDK) un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību (turpmāk – LBAS).

 

3.Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

Labklājības ministrija vairākas reizes ar preses relīžu palīdzību informēja sabiedrību par darbu pie Darba likuma grozījumiem.

4.Konsultācijas ar ekspertiem

 

Konsultācijas nav notikušas.

5.Cita informācija

 

Citas informācijas nav.

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 

1.Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta projekta normu izpildei netiek radītas jaunas valsts institūcijas. Normatīvā akta normu ievērošanu uzraudzīs Valsts darba inspekcija.

 

2.Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Normatīvā akta projekts pēc tā pieņemšanas Saeimā tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un periodiskajā izdevumā “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs”, kā arī portālā www.likumi.lv.

Tāpat par grozījumu būtību un tālāku virzību tiks sagatavotas preses relīzes un ievietota informācija Labklājības ministrijas mājas lapā www.lm.gov.lv.

3.Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Ikviens savas aizskartās tiesības un intereses var aizstāvēt, vēršoties Valsts darba inspekcijā, kuras funkcija saskaņā ar Valsts darba inspekcijas likuma 3.panta pirmo daļu ir valsts uzraudzības un kontroles īstenošana darba tiesisko attiecību jomā, vai arī tiesā – iesniedzot prasības pieteikumu Civilprocesa likumā noteiktā kārtībā.

Valsts darba inspekcijas lēmumus persona var apstrīdēt un pārsūdzēt saskaņā ar Valsts darba inspekcijas likuma 11.panta pirmo daļu, kas paredz, ka persona, kura uzskata, ka attiecīgais administratīvais akts ierobežo tās tiesiskās intereses, ir tiesīga, iesniedzot iesniegumu Valsts darba inspekcijas direktoram, apstrīdēt visu līmeņu valsts darba inspektoru lēmumus, rīkojumus vai brīdinājumus. Direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā.

 

4.Cita informācija

Citas informācijas nav.