Rīgā
2009.gada 16.aprīlī.
Sociālo un darba lietu komisija lūdz iekļaut Saeimas
kārtējās sēdes darba kārtībā Sociālo un darba lietu komisijas izstrādāto likumprojektu
Grozījums
Darba likumā.
Komisija lūdz
minēto likumprojektu nodot tikai Sociālo un darba lietu komisijai.
Komisija lūdz virzīt
minēto likumprojektu izskatīšanai pirmajā lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas
atbildīgajā komisijā un iekļaut to Saeimas sēdes 23.aprīļa darba kārtībā.
Komisija ierosina atzīt
likumprojektu par steidzamu.
Pielikumā:
1) likumprojekts uz 1 lapas;
2) anotācija likumprojektam uz 6 lapām.
Patiesā cieņā,
Komisijas priekšsēdētāja A.Barča
Grozījums
Darba likumā
Izdarīt
Darba likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001,
15.nr.; 2003, 2.nr.; 2004, 5., 10.nr.; 2005, 55.nr.; 2006, 21.nr.) šādu
grozījumu:
Papildināt 40.panta piekto daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Darba
devējs nodrošina darba līguma kopijas pieejamību struktūrvienībā, kurā
darbinieks tiek nodarbināts. Struktūrvienība šīs panta daļas izpratnē ir
juridiskās personas vai uz līguma vai norunas pamata izveidotu fizisko un
juridisko personu grupu vai to pārstāvju (citas personas) teritoriāli nošķirta
saimnieciska vienība, kuras atrašanās vietā tiek veikta saimnieciskā darbība un
kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir reģistrēta Valsts ieņēmumu
dienestā."
Grozījums
Darba likumā
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||
1.Atsauce uz
Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Ministru kabineta
sēdes 2006.gada 22.augusta protokollēmums (prot. Nr.43 45.§) Par
nepieciešamajiem priekšlikumiem, lai nodrošinātu elastību un drošību darba
tiesiskajās attiecībās un Ministru kabineta 2006.gada 30.novembra sēdes
protokollēmums (prot. Nr.62 31.§) Informatīvais ziņojums par
nepieciešamajiem priekšlikumiem nelegālās un nereģistrētās nodarbinātības
ierobežošanai paredzēja noteiktu normu iestrādi Darba likumā. |
|||||
2.Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Eiropas Savienības struktūrfondu nacionālās programmas Darba tirgus
pētījumi ietvaros veiktā pētījuma Nereģistrētās nodarbinātības novērtējums
rezultāti apliecina, ka Latvijā nereģistrētās nodarbinātības līmenis ir
relatīvi augsts, jo 2006.gadā vidēji katrs ceturtais Latvijas strādājošais
(24%) tika nodarbināts bez darba līguma un/vai ar aplokšņu algu. Valsts
darba inspekcija (turpmāk - VDI), ierodoties pie darba devēja, nereti
konstatē situāciju, kad darba līgumi kādu apstākļu dēļ konkrētajās darba
vietās nav pieejami, līdz ar to nav iespējams pareizi novērtēt situāciju un
pilnvērtīgi veikt pārbaudi, līdz ar to ir nepieciešami atbilstoši grozījumi
Darba likumā, kas paredzētu darba devēju pienākumu glabāt darba līgumus tajā
uzņēmuma struktūrvienībā, kurā darbinieks parasti tiek nodarbināts. Saistībā
ar nereģistrēto nodarbinātību kā vēl viena no lielajām problēmām tiek minēta
nepareiza darba laika uzskaite un līdz ar to arī neatbilstoša samaksa par
paveikto darbu, tādēļ nepieciešami attiecīgo likuma normu precizējumi. |
|||||
3.Normatīvā akta projekta būtība |
Lai samazinātu nereģistrētās nodarbinātības
gadījumu skaitu, kad darbinieki tiek, nodarbināti bez darba līguma, grozījumi
paredz, ka darba devējam ir pienākums nodrošināt darba līguma kopijas
pieejamību struktūrvienībā, kurā darbinieks tiek nodarbināts. Tāpat likuma grozījumi definē, kas tiek uzskatīts par struktūrvienību. |
|||||
4.Cita informācija |
Citas informācijas
nav. |
|||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
||||||
1.Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
|||||
2.Ekonomiskā
ietekme: 2.1.makroekonomiskā
vide; 2.2.preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3.cenas; 2.4.eksporta un importa apjoms; 2.5.konkurences
apstākļi; 2.6. jauninājumi
un pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms. |
|||||
3.Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām
procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām,
zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
|
|||||
4.Ietekme uz administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
|||||
5. 5.Sociālā
ietekme: 5.1.sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2.nodarbinātība |
Likumprojekts
vienlīdz attieksies uz visiem darba devējiem un darbiniekiem. Projektā ietvertā norma, precizē gan
darba devēju, gan darbinieku tiesības un pienākumus, tādējādi samazinot
domstarpību, kas saistītas ar likuma prasību izpildi, skaitu. |
|||||
6.Ietekme uz vidi: 6.1.dabas resursu
lietošana; 6.2.ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3.darbības
radītie atkritumi; 6.4.ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5.ietekme uz
īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6.ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7.cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
|||||
7.Cita ietekme |
Citas ietekmes nav. |
|||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||
|
(tūkst.
latu) |
|||||
Rādītāji |
n-tais
gads |
Turpmākie
trīs gadi |
||||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
1.Izmaiņas budžeta
ieņēmumos: 1.1.valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2.speciālais
budžets; 1.3.pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
||
2.Izmaiņas budžeta
izdevumos: 2.1.valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 2.2.speciālais
budžets; 2.3.pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
||
3.Finansiālā
ietekme: 3.1.valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 3.2.speciālais
budžets; 3.3.pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||
5.Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu
aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms. |
|||||
6.Cita informācija |
|
|||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||
1.Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par
tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Citi normatīvie akti nebūs jāizdod. |
|||||
2.Cita informācija |
Citas informācijas
nav. |
|||||
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts
|
||||||
1.Saistības pret
Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
|||||
2.Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām
institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms. |
|||||
3.Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
|||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids
(piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums,
vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek
pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms.
|
|||||
2.tabula |
||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr.
(uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem
katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
||||
Nav
attiecināms. |
|
|
||||
5.Saistības sniegt
paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem,
kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas
un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
|||||
6.Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
|||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||
1.Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Normatīvā
akta projekta izstrādāšanā tika iesaistīta Latvijas
Brīvo arodbiedrību savienība, Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas
Tirgotāju asociācija un Valsts darba inspekcija. |
|||||
2.Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
||||||
3.Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Labklājības
ministrija vairākas reizes ar preses relīžu palīdzību informēja sabiedrību
par darbu pie Darba likuma grozījumiem. |
|||||
4.Konsultācijas ar
ekspertiem |
Konsultācijas nav
notikušas. |
|||||
5.Cita informācija |
Citas informācijas
nav. |
|||||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
||||||
1.Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts
un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta
projekta normu izpildei netiek radītas jaunas valsts institūcijas. Normatīvā akta normu
ievērošanu uzraudzīs Valsts darba inspekcija. |
|||||
2.Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Normatīvā akta projekts pēc tā pieņemšanas Saeimā tiks
publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, kā arī portālā www.likumi.lv. Tāpat par grozījumu būtību un tālāku virzību tiks
sagatavotas preses relīzes un ievietota informācija Labklājības ministrijas
mājas lapā www.lm.gov.lv. |
|||||
3.Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
|
|||||
4.Cita informācija |
Citas informācijas
nav. |
|||||