Rīgā
14.04.2009. Nr.90/TA-3786
(2008)
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām"". Likumprojektu izstrādāja Vides ministrija (atbildīgā amatpersona - Nagle 67026424, ivita.nagle@vidm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 7 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 7.aprīļa sēdes
protokola Nr.23 43.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu
ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījumi
likumā "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām"
Izdarīt
likumā "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" (Latvijas
Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 12./13.nr.; Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 23.nr.; 2002, 7.nr.;
2003, 2.nr.; 2004, 2.nr.; 2005, 20.nr.; 2007, 12.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt 6.panta otrajā daļā vārdus "aizsargāta
tiek arī teritorija 10 metru rādiusā ap tiem" ar vārdiem "aizsargāta
tiek arī teritorija 10 metru rādiusā ap akmeņiem un teritorija zem koku
vainagiem, kā arī 10 metru rādiusā ap tiem, skaitot no koka vainaga projekcijas".
2. Izteikt 8.pantu šādā redakcijā:
"8.pants.
Aizsargājamo ainavu apvidi
Aizsargājamo ainavu apvidi ir teritorijas, kas izceļas
ar savdabīgu vai daudzveidīgu ainavu. To mērķis ir aizsargāt un saglabāt tos
ainavas elementus, kas būtiski aizsargājamo sugu un biotopu ekoloģisko funkciju
nodrošināšanai, Latvijai raksturīgajai kultūrvidei un ainavas daudzveidībai, kā
arī nodrošināt sabiedrības atpūtai un tūrismam piemērotas vides saglabāšanu un
dabu saudzējošu apsaimniekošanu."
3. Izteikt 11.pantu šādā redakcijā:
"11.pants. Priekšlikumu
iesniegšana
(1) Priekšlikumu par aizsargājamās teritorijas
izveidošanu var izteikt fiziska vai juridiska persona rakstveidā, pievienojot
pamatojumu un shēmu noteiktā mērogā. Priekšlikumu par aizsargājamās teritorijas
izveidošanu fiziskās vai juridiskās personas iesniedz Valsts vides dienestam.
(2) Divu nedēļu laikā pēc šā panta pirmajā daļā minētā
priekšlikuma saņemšanas un izvērtēšanas Valsts vides dienests par to rakstveidā
informē attiecīgo pašvaldību, kā arī publicē paziņojumu laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis" un vismaz vienā vietējā laikrakstā un rakstveidā (nosūtot
vēstuli) informē zemes īpašnieku."
4. Papildināt 12.panta pirmās daļas ievaddaļu aiz
vārdiem "teritorijas izveidošanu" ar vārdiem "teritorijas
robežu, zonējuma, kategorijas, kā arī
aizsardzības režīma maiņu".
5. Izteikt 13.panta ceturtās daļas otro teikumu šādā
redakcijā:
"Valsts vides dienests divu nedēļu laikā
rakstveidā informē attiecīgo pašvaldību par plānotajām aizsargājamās
teritorijas robežu, zonējuma, kategorijas vai aizsardzības režīma izmaiņām, kā
arī publicē paziņojumu laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un vismaz
vienā vietējā laikrakstā un rakstveidā (nosūtot vēstuli) informē zemes
īpašnieku."
6. Izteikt 35.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Valstij ir pirmpirkuma tiesības uz zemi, kas
atrodas:
1) dabas rezervātos;
2)
dabas liegumos, ja tie nav iedalīti funkcionālajās zonās;
3) dabas pieminekļos, ja tajos nav nodalītas
funkcionālās zonas;
4) dabas liegumu, nacionālo parku, biosfēras rezervātu,
dabas parku, dabas pieminekļu un aizsargājamo ainavu apvidu dabas rezervāta,
stingrā režīma, dabas lieguma un regulējamā režīma zonās."
7. Izslēgt pielikuma tabulas 132., 137., 138., 165.,
172., 173., 174., 175., 210., 214., 215. un 219.punktu.
8. Papildināt pielikuma tabulu ar 337., 338. un
339.punktu šādā redakcijā:
"337. |
B |
LV0536500 |
dabas liegums "Pāvilostas pelēkā kāpa" |
338. |
B |
LV0843500 |
mikroliegums "Igaunijas riests" |
339. |
C |
LV0536600 |
dabas liegums "Lubāna mitrājs"" |
Vides ministrs
R.Vējonis
Grozījumi
likumā
Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz
Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Ministru kabineta
2007.gada 9.oktobra lēmums, ka Vides ministrijai jāsagatavo likumprojekts
Grozījumi likumā Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, lai noteiktu,
ka likuma 12.panta pirmajā daļā minētie dokumenti, kas nepieciešami lēmuma
pieņemšanai par aizsargājamās teritorijas izveidošanu, ir nepieciešami, arī
pieņemot lēmumu par aizsargājamās teritorijas robežas, zonējuma, kategorijas
vai aizsardzības režīma maiņu (MK sēdes protokols Nr.57, 09.10.2007, 24.§). |
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Spēkā esošā likuma Par
īpaši aizsargājamām dabas teritorijām 12. panta pirmā daļa nosaka, kādi
dokumenti nepieciešami, lai pieņemtu lēmumu par aizsargājamās teritorijas
izveidošanu. Atbilstoši MK 2007.g.9.oktobra lēmumam jāveic grozījumi likumā,
lai precizētu nepieciešamos dokumentus arī pieņemot lēmumu par aizsargājamās
teritorijas robežas, zonējuma, kategorijas vai aizsardzības režīma maiņu. 2008.gada 31.janvārī Vides ministrija informēja
Valsts kanceleju, ka minētais likumprojekts Grozījumi likumā Par īpaši
aizsargājamām dabas teritorijām tiks sagatavots vienlaicīgi ar citiem
grozījumiem šai likumā un tiks izsludināts valsts sekretāru sanāksmē līdz šī
gada 1.septembrim. Likumprojektā sagatavoti vēl papildu
grozījumi, lai precizētu un papildinātu atsevišķas normas, kas novecojušas
vai kļuvušas nepilnīgas. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
1.
precizēta
aizsargājamā teritorija ap akmeņiem un dižkokiem; 2.
jaunā
redakcijā izteikts 8.pants, kas nosaka, kas ir aizsargājamo ainavu apvidi un
kādi ir to izveidošanas mērķi; 3.
precizēta
iedzīvotāju un zemes īpašnieku informēšanas kārtība; 4.
noteikts, ka
arī gadījumos, kad tiek pieņemts lēmums par aizsargājamās teritorijas
robežas, zonējuma, kategorijas vai aizsardzības režīma maiņu, būs
nepieciešams zinātniskais pamatojums, plāns ar piesaisti un aprēķins par
kompensāciju apmēru zemes īpašniekiem par saimnieciskās darbības
ierobežojumiem.; 5.
precizētas
valsts pirmpirkuma tiesības aizsargājamās teritorijās atbilstoši Tieslietu
ministrijas izstrādātajai Koncepcijai par nekustamo īpašumu tiesību
nostiprināšanas procedūru vienkāršošanu; 6.
likuma 1.
pielikums papildināts ar trim Natura 2000 teritorijām dabas liegumu
Pāvilostas pelēkā kāpa, mikroliegumu Igaunijas riests un dabas liegumu
Lubāna mitrājs (vienlaikus svītrojot dabas liegumā Lubāna mitrājs
ietilpstošās 12 Natura 2000 teritorijas) |
4. Cita informācija |
Nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||
1. Vispārēja ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
|
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi,
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|
4. Ietekme uz administratīvajām
procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar. |
|
|
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Normatīvā akta projekts veicinās bioloģiski augstvērtīgu teritoriju
aizsardzības nodrošināšanu. |
|
|
7. Cita ietekme |
Nav |
|
|
|
|
||
III
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2009 |
Nākamie trīs gadi (2010. 2012. gads) |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
3. Finansiālā
ietekme |
|
|
|
|
4. 4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5.Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
6. Cita informācija |
nav |
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā
sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav jāizdod Ministru kabineta noteikumi. |
2. Cita informācija |
Nav |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta
Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem
katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
|
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu
projektiem |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|
6. Cita informācija |
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības
un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām
konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekts tiks ievietots Vides ministrijas mājas lapā un
nosūtīts Vides konsultatīvajai padomei. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav saņemti
priekšlikumi uz izsludināšanas brīdi. |
3. Kāds konsultāciju veids un
sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Konsultācijas nav notikušas. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas
nav notikušas. |
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta īstenošanai netiek radītas jaunas valsts
institūcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc pieņemšanas tiks publicēts likumā Par
likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto
aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību noteiktajā kārtībā.
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa
likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav |
Vides ministrs R.Vējonis
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G.Puķītis |
A. Stašāne |
V.Puriņš |
I.Nagle |
16.03.2009 15.40
1040
I.Nagle
67026424, ivita.nagle@vidm.gov.lv