Rīgā
14.04.2009. Nr.90/TA-704
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā". Likumprojektu izstrādāja Ārlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Šime 67016177, liga.sime@mfa.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 7 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 7.aprīļa sēdes
protokola Nr.23 6 .§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījumi Personu apliecinošu
dokumentu likumā
Izdarīt Personu
apliecinošu dokumentu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2002, 13.nr.; 2004, 9.nr.; 2005, 13.nr.; 2006, 6., 22.nr.; 2007,
24.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt III nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
"III nodaļa. Personas apliecību, pasu,
atgriešanās apliecību un pagaidu ceļošanas dokumentu izsniegšana".
2. Papildināt 8.panta
otrās daļas pirmo teikumu aiz vārdiem "diplomātisko pasi" ar vārdiem
"kā arī šo personu laulātajiem un viņu apgādībā esošajiem ģimenes
locekļiem, ja tie dodas līdzi uz darba vai dienesta vietu ārvalstī uz laiku,
kas ir ilgāks par sešiem mēnešiem".
3. Papildināt III nodaļu ar 9.1 pantu šādā redakcijā:
"9.1 pants. Pagaidu
ceļošanas dokumentu izsniegšana
(1)
Pagaidu ceļošanas dokuments aizstāj ceļošanas dokumentu.
(2)
Pagaidu ceļošanas dokumentu var saņemt Eiropas Savienības pilsonis (izņemot
Latvijas pilsoni), ja viņa uzturēšanās vietā ārvalstī nav minētās personas
pilsonības valsts diplomātiskās vai konsulārās pārstāvniecības un viņa rīcībā
nav derīga ceļošanas dokumenta.
(3)
Pagaidu ceļošanas dokumentu izsniedz vienam braucienam, lai tā turētājs
dokumenta derīguma termiņa laikā varētu atgriezties savā pilsonības valstī,
dzīvesvietas valstī vai izņēmuma gadījumā citā valstī.
(4)
Pagaidu ceļošanas dokumentu izsniedz Ārlietu ministrija.
(5)
Pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanas un anulēšanas kārtību, derīguma
termiņu, kā arī pagaidu ceļošanas dokumentā iekļaujamās ziņas nosaka Ministru
kabinets.
(6) Par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu maksājama valsts
nodeva, kuras apmēru un maksāšanas kārtību nosaka Ministru kabinets."
Ārlietu ministrs
M.Riekstiņš
Likumprojekta
Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
||
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Nav
attiecināms |
|
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Saskaņā ar pašreizējo situāciju nav pamata izsniegt dienesta pases
dienesta pasu turētāju laulātajiem un viņu apgādībā esošajiem ģimenes
locekļiem, ja tie dodas līdzi uz darba vai dienesta vietu ārvalstī uz
termiņu, kas ir ilgāks par sešiem mēnešiem. Tādēļ ir nepieciešams tiesiski
sakārtot personas statusu uzturēšanās valstī. Eiropas Savienības dalībvalstu valdību pārstāvju padomes 1996.gada
25.jūnija lēmums Nr.96/KĀDP par pagaidu ceļošanas dokumenta ieviešanu
(turpmāk lēmums) iekļauj normas, kas nosaka pagaidu ceļošanas dokumenta
vienotu formu, tā izdošanas nosacījumus un ar to saistītos drošības
pasākumus. Lēmumā minētā dokumenta izdošana notiek saskaņā ar Eiropas
Kopienas dibināšanas līguma 20.pantu, kas nosaka, ka ikvienam Eiropas
Savienības pilsonim trešās valsts teritorijā, kurā nav tā pilsonības valsts
diplomātiskās vai konsulārās pārstāvniecības, ir tiesības uz jebkuras
dalībvalsts diplomātisko un konsulāro iestāžu aizsardzību ar tādiem pašiem
nosacījumiem kā šīs valsts pilsoņiem (tajā skaitā arī zuduša personu
apliecinoša dokumenta vietā saņemt pagaidu ceļošanas dokumentu). Ņemot vērā to, ka Latvija ir Eiropas Savienības dalībvalsts, tai ir
jāuzņemas attiecīgi pienākumi. Šajā gadījumā ir nepieciešams izstrādāt
nacionālo tiesību normas, kas noteiks valsts nodevas apmēru par pagaidu
ceļošanas dokumenta izsniegšanu. Šī gada beigās Ārlietu ministrijas Konsulārais departaments ir
saņēmis pagaidu ceļošanas dokumenta veidlapas, lai Latvijas Republikas
diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs pagaidu ceļošanas
dokumentu varētu izsniegt Eiropas Savienības (izņemot Latvijas) pilsoņiem
saskaņā ar lēmumu. Minētā lēmuma normas, salīdzinot ar tā pieņemšanas datumu,
tikai tagad var tikt piemērotas, jo dokumenta tulkošana Eiropas Savienības
dalībvalstu valodās, to pasūtīšana un drukāšana aizņēma ilgu sagatavošanās
procesu. |
|
3. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekts paredz noteikt, ka dienesta pases tiek izsniegtas
dienestu ārvalstīs pildošu dienesta pasu turētāju laulātajiem un viņu
apgādībā esošajiem ģimenes locekļiem, kā arī noteikts deleģējums Ministru
kabinetam izdot noteikumus, kas noteiktu pagaidu ceļošanas dokumenta
izsniegšanas kārtību un valsts nodevas apmēru un maksāšanas kārtību par šāda
dokumenta izsniegšanu. |
|
4. Cita informācija |
Nav. |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
||
1. Vispārēja ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
|
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu
ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa
apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu
izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
|
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
|
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
|
5. Sociālā ietekme:
5.1. sociālās situācijas
izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
|
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo
vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie
atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu
ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši
aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši
aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma
emisija vidē |
Nav attiecināms |
|
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
|
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2009.gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
2010 |
2011 |
2012 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no
maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un
izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita informācija |
Paredzams, ka izsniegto
pagaidu ceļošanas dokumentu skaits varētu būt pavisam neliels - aptuveni 10
dokumentu gadā. Līdz ar to, iekasētā valsts nodeva (aptuveni 85 lati) būtiski
neietekmēs valsts budžetu šajā gadā, kā arī turpmākajos trīs gados. |
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Ārlietu ministrija
izstrādās noteikumus par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanas un
anulēšanas kārtību, derīguma termiņu, kā arī tajā iekļaujamām ziņām, un par
valsts nodevas apmēru un maksāšanas kārtību, izsniedzot pagaidu ceļošanas
dokumentu. |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Veicot šādus
grozījumus, tiks nodrošināti Eiropas Savienības dalībvalstu valdību pārstāvju
padomes 1996.gada 25.jūnija lēmuma Nr.96/409/KĀDP par pagaidu ceļošanas
dokumenta ieviešanu nosacījumi. |
2. Saistības pret
citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
4. Atbilstības
izvērtējums |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības
tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva,
regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs,
kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Eiropas Savienības
dalībvalstu valdību pārstāvju padomes 1996.gada 25.jūnija lēmums
Nr.96/409/KĀDP par pagaidu ceļošanas dokumenta ieviešanu. |
|
|
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā
panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta
norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību
(uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
2.pielikums |
9.1panta
pirmā un otrā daļa |
Lēmumā noteiktā
kārtība par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu tiks noteikta Ministru
kabineta noteikumos, līdz ar to likumprojekts paredz tikai deleģējumu izdot
šādus noteikumus. |
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav attiecināms |
4. Konsultācijas ar
ekspertiem |
Konsultācijas nav
notikušas, jo šādas konsultācijas nav bijušas nepieciešamas. |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Likumprojekta
pieņemšanas rezultātā jaunas institūcijas netiks radītas. Pagaidu ceļošanas
dokumentu izsniegs Latvijas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību
ārvalstīs konsulārās amatpersonas, Ārlietu ministrijas pilnvarotās
amatpersonas, kā arī Goda konsuli, kuriem piešķirts Ārlietu ministra īpašs
pilnvarojums izsniegt šādus dokumentus. |
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un
būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīdam pilnvaroto
personu lēmumus būs iespēja apstrīdēt Ārlietu ministrijas Konsulārā
departamenta direktoram un pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
Ārlietu
ministrs M. Riekstiņš
Ārlietu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
M.Riekstiņš |
A.Teikmanis |
I.Mangule |
E.Vijupe |
L.Usilenoka |
18.03.2009. 13:00
1228
L.Šime
67016177,
liga.sime@mfa.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.23 |
2009.gada 7.aprīlī |
6.§
Likumprojekts "Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā"
TA-704
___________________________________________________________
(M.Riekstiņš, U.Simsons, V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka atbildīgais
par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir ārlietu ministrs.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-23-0704-#06.doc
1