07.04.2009. 9/7-2-
Saeimas Prezidijam
Augsti godājamie Saeimas Prezidija locekļi!
Saskaņā ar Kārtības ruļļa 79.pantu Valsts
pārvaldes un pašvaldības komisija iesniedz Saeimai izskatīšanai likumprojektu
Grozījumi likumā Par dzīvokļa īpašumu.
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija lūdz
iekļaut minēto likumprojektu Saeimas š.g. 8.aprīļa sēdes darba kārtībā un nodot
to tikai Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā
komisija.
Saskaņā ar Kārtības ruļļa 86.pantu Valsts pārvaldes
un pašvaldības komisija lūdz izskatīt minēto likumprojektu Saeimas š.g.
8.aprīļa sēdē pirmajā lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas komisijā.
Pielikumā: likumprojekts un anotācija uz 4 lpp.
Ar cieņu
Komisijas priekšsēdētājs Oskars Spurdziņš
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija
Likumprojekts
Grozījumi
likumā Par dzīvokļa īpašumu
Izdarīt likumā Par dzīvokļa īpašumu (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 1.nr.; 1997, 4.nr, 1998, 23.nr.; 2001, 24.nr.; 2004, 9.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdu sabiedrība (attiecīgā locījumā) ar vārdu biedrība (attiecīgā locījumā).
2. Izteikt 8.panta otro daļu šādā redakcijā:
(2) Šim nolūkam dzīvokļu īpašnieki pilnvaro pārvaldnieku (dzīvokļu īpašnieku biedrību vai citu Civillikumā noteiktajā kārtībā pilnvarotu personu).
3. Izteikt 12.pantu šādā redakcijā:
12.pants. (1) Dzīvokļa īpašnieks:
1) sedz nepieciešamos izdevumus, kas saistīti ar dzīvojamās mājas, tās komunikāciju un iekārtu uzturēšanu, ekspluatāciju un remontu, kā arī ar zemes gabala uzturēšanu, proporcionāli sava dzīvokļa īpašuma lielumam;
2) sedz izdevumus, kas saistīti ar dzīvojamās mājas energoefektivitātes uzlabošanu, proporcionāli sava dzīvokļa īpašuma lielumam;
3) norēķinās par saņemtajiem komunālajiem pakalpojumiem.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētie pienākumi pildāmi neatkarīgi no tā, vai dzīvokļa īpašnieks ir mājas kopīpašumā esošās daļas pārvaldīšanai un apsaimniekošanai izveidotās dzīvokļu īpašnieku biedrības biedrs un vai viņš ir vai nav noslēdzis attiecīgu līgumu.
(3) Ja dzīvokļa īpašnieks ir valsts vai pašvaldība, tā slēdz rakstveida līgumu ar daudzdzīvokļu mājas pārvaldītāju par kopīpašumā esošās daļas pārvaldīšanu un apsaimniekošanu, kā arī sedz šā panta pirmajā daļā minētos izdevumus.
4. Aizstāt 14.panta otrajā daļā vārdus dzīvokļu īpašnieku sabiedrības ar vārdu pārvaldnieka.
5. Aizstāt 16.panta trešajā daļā un 17.panta otrajā daļā vārdus dzīvokļu īpašnieku izveidotā sabiedrība (attiecīgā locījumā) ar vārdu pārvaldnieks (attiecīgā locījumā).
6. Papildināt 27.panta otro daļu pēc vārda institūcija ar vārdu pārvaldnieks.
7. Izteikt 27.1 panta pirmo daļu šādā redakcijā:
(1) Dzīvokļu īpašnieku kopsapulce lemj par dzīvojamās mājas pārvaldīšanas līguma slēgšanu ar dzīvokļu īpašnieku biedrību vai citu fizisko vai juridisko personu.
Grozījumi likumā Par
dzīvokļa īpašumu
ANOTĀCIJA
1. Kādēļ likums ir
vajadzīgs?
Deklarācija par Valda Dombrovska vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību paredz, ka viens no steidzami veicamajiem uzdevumiem ir paātrināta un vienkāršota Eiropas Savienības fondu apguve.
Saskaņā ar Būvniecības, enerģētikas un mājokļu valsts aģentūras sniegto informāciju, Latvijā ir 13871 dzīvojamo māju, kas atbilst darbības programmas Infrastruktūra un pakalpojumi papildinājuma 3.4.prioritātes Kvalitatīvas vides dzīvei un ekonomiskai aktivitātei nodrošināšana kritērijiem.
No tām 2147 daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas ir nodotas dzīvokļu īpašnieku pārvaldīšanā un var pretendēt uz Eiropas Savienības atbalsta saņemšanu dzīvojamo māju siltumnoturības pasākumiem, jo ir pārņemtas dzīvokļu īpašnieku pārvaldīšanā.
Saskaņā ar likuma Par dzīvokļa īpašumu 27.1 panta pirmo daļu, par daudzdzīvokļu mājas kopīpašumā esošās daļas pārvaldīšanu un apsaimniekošanu lemj tikai daudzdzīvokļu mājas dzīvokļu īpašnieku kopsapulce. Tātad lēmumu par dzīvojamās mājas renovāciju, t.sk. energoefektivitātes pasākumiem, kas ietver tādu izdevumu taisīšanu, kas atzīstami par nepieciešamajiem izdevumiem, ir tiesīgi pieņemt tikai attiecīgās dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieki, ja par ir balsojusi vairāk nekā puse no dzīvokļu īpašnieku skaita.
Ja dzīvojamās mājas energoefektivitātes pasākumi ietver tādus izdevumus, kas nav uzskatāmi par nepieciešamajiem izdevumiem, ir nepieciešama visu dzīvokļu īpašnieku piekrišana, kuru vairumā gadījumu nav iespējams iegūt. Tādējādi pastāv risks sekmīgai struktūrfondu apguvei.
Likumprojekts paredz, ka bez nepieciešamajiem izdevumiem dzīvokļu īpašniekam būs pienākums segt izdevumus, kas saistīti ar dzīvojamās mājas energoefektivitātes uzlabošanu. Tātad, lai lemtu par šādu pasākumu realizēšanu būs nepieciešama 50% + 1 dzīvokļa īpašnieka balss.
Vienlaikus ir precizēta likumā lietotā terminoloģija, jēdzienus izveidota dzīvokļu īpašnieku sabiedrība un Civillikumā noteiktajā kārtībā noslēgts savstarpējs līgums par daudzdzīvokļu mājas kopīpašumā esošās daļas pārvaldīšanu un apsaimniekošanu aizstājot ar jēdzienu pārvaldnieka pilnvarošana.
2. Kāda var būt
likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Sociālās ietekmes izmaiņas nav iespējams precīzi noteikt. Sekmīgi apgūstot Eiropas Savienības fondus varētu samazināties bezdarba pieaugums, rodoties jaunām darba vietām būvniecībā un būvmateriālu ražošanā.
Vienlaikus, pieņemot likumprojektu visiem dzīvokļu īpašniekiem, tostarp maznodrošinātām personām, būs pienākums segt izdevumus dzīvojamās mājas energoefektivitātes pasākumu veikšanai, ja vismaz puse no dzīvokļu īpašniekiem būs pieņēmuši attiecīgu lēmumu. Tomēr ņemot vērā lielo atbalsta intensitāti dzīvokļu īpašniekiem tiek atmaksāta puse no renovācijas darbu izmaksām siltumenerģijas ietaupījuma rezultātā ietaupītie līdzekļi varētu būt aptuveni tādi paši kā kredīta, kas ņemts renovācijas darbu veikšanai maksājums.
Papildus Ekonomikas ministrija ir plānojusi tikties ar Latvijas Pašvaldību savienību, lai pārrunātu iespēju daļu no pašvaldību budžetos paredzētajiem līdzekļiem dzīvokļa pabalstiem (sedz arī komunālos maksājumus) pārdalīt maznodrošināto dzīvokļu īpašnieku kredītu atmaksai pabalsta formā.
3. Kāda var būt
likuma ietekme uz valsts budžeta un pašvaldību budžetiem?
Likumprojekts šo jomu neskar.
4. Kāda var būt
likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Normatīvie akti papildus nav jāizdod.
5. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts?
Likumprojekts šo jomu neskar.
6. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu?
Likumprojekts sagatavots, konsultējoties ar Ekonomikas ministriju.
7. Kā tiks
nodrošināta likuma izpilde?
Likuma izpilde tiks nodrošināta saskaņā ar likumā un normatīvajos aktos noteikto kārtību.
Normatīvā akta projekts pēc izsludināšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs.
Jaunu institūciju izveide nav nepieciešama, kā arī netiks paplašinātas esošo institūciju funkcijas.