Rīgā

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

07.04.2009.                   Nr.90/TA-208

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā". Likumprojektu izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Krainis 67027019, Janis.Krainis@zm.gov.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 10 lpp.

3. Ministru kabineta 2009.gada 24.marta sēdes protokola Nr.21  41.§ izraksts uz 1 lp.

 

 

 

Ministru prezidents,

bērnu, ģimenes un sabiedrības

integrācijas lietu ministrs                    V.Dombrovskis

 

 

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931


Likumprojekts

 

Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā

 

Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:

 

1. Papildināt kodeksu ar 103.14 un 103.15 pantu šādā redakcijā:

 

"103.14 pants. Pārstrādei paredzēto aveņu vai zemeņu savācēju atteikšanās piegādāt un pirmo pārstrādātāju atteikšanās pārstrādāt avenes vai zemenes Eiropas Savienības atbalsta shēmas ietvaros

Par pārstrādei paredzēto aveņu vai zemeņu nepiegādāšanu vai nepārstrādāšanu Eiropas Savienības atbalsta shēmas ietvaros, ja savācējs nepiegādā vai pirmais pārstrādātājs nepārstrādā līdz 50 procentiem no piegādei vai pārstrādei paredzētā aveņu vai zemeņu apjoma, –

izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu juridiskām personām no piecdesmit līdz tūkstoš latiem.

Par pārstrādei paredzēto aveņu vai zemeņu nepiegādāšanu vai nepārstrādāšanu Eiropas Savienības atbalsta shēmas ietvaros, ja savācējs nepiegādā vai pirmais pārstrādātājs nepārstrādā vairāk par 50 procentiem no piegādei vai pārstrādei paredzētā aveņu vai zemeņu apjoma, –

uzliek naudas sodu juridiskajām personām no tūkstoš sešsimt līdz divtūkstoš latiem.

 

103.15 pants. Pārstrādei paredzēto aveņu vai zemeņu savācēju un pirmo pārstrādātāju atteikšanās no pārbaudēm vai pārbaužu kavēšana pārstrādei paredzētajām avenēm vai zemenēm Eiropas Savienības atbalsta shēmas ietvaros

Par atteikšanos no pārbaudēm un to kavēšanu, lai noteiktu atbilstību Eiropas Savienības atbalstu pārstrādei paredzētajām avenēm vai zemenēm regulējošiem normatīvajiem aktiem, –

uzliek naudas sodu juridiskajām personām no trīstūkstoš līdz piectūkstoš latiem."

 

2. Aizstāt 230.panta pirmajā daļā vārdus un skaitļus "un 103.13 pantā" ar skaitļiem un vārdiem "103.13, 103.14 un 103.15 pantā".

 

 

 

Zemkopības ministra vietā –

vides ministrs

R.Vējonis


 

 

 

 

Likumprojekta

 „Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

Normatīvā akta projekts sagatavots, pamatojoties uz Deklarācijas par Ivara Godmaņa vadītā ministru kabineta iecerēto darbību 5.82.apakšpunktu:

„Aktīvi piedalīsimies Eiropas Savienības Kopējās lauksaimniecības politikas pārveidošanas procesos, vienlaikus mazinot administratīvos šķēršļus un slogu Eiropas Savienības atbalsta saņemšanai Latvijā.”

2. Pašreizējās situācijas raksturojums

Lai veicinātu lauksaimnieku un pārstrādes uzņēmumu sadarbību, kā arī aveņu un zemeņu audzēšanu pārstrādei, Latvija, pamatojoties uz Padomes 2003.gada 29.septembra Regulas (EK) Nr. 1782/2003, ar ko izveido kopīgus tiešā atbalsta shēmu noteikumus saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku un izveido dažas atbalsta shēmas lauksaimniekiem, un groza Regulas (EEK) Nr. 2019/93, (EK) Nr. 1452/2001, (EK) Nr. 1453/2001, (EK) Nr. 1454/2001, (EK) Nr. 1868/94, (EK) Nr. 1251/1999, (EK) Nr. 1254/1999, (EK) Nr. 1673/2000, (EEK) Nr. 2358/71 un (EK) Nr. 2529/2001 110.v panta 4.punktu, ir noteikusi maksimāli pieļaujamo atbalstu par pārstrādei paredzētajām aveņu un zemeņu platībām. Līdz ar to sabiedriskā finansējuma daļa ir 400 EUR/ha (281 Ls/ha), no kuriem 230 EUR/ha (161 Ls/ha) tiek segti no Kopienas līdzekļiem un 170 EUR/ha (119 Ls/ha) – no valsts budžeta.

Ieviešot Latvijā minēto atbalsta shēmu, ir pieņemti Ministru kabineta 2008.gada 29.septembra noteikumi Nr.806 „Pārstrādei paredzēto aveņu un zemeņu savācēju un pirmo pārstrādātāju atzīšanas kārtība”, kā arī izdarīti grozījumi 2007.gada 17.aprīļa Ministru kabineta noteikumos Nr.269 „Kārtība, kādā tiek piešķirts valsts un Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai tiešā atbalsta shēmu ietvaros”.

Aveņu un zemeņu savācēju un pārstrādātāju atzīšana ir nepieciešama, lai nodrošinātu, ka izejvielas, kuras lauksaimnieks ir audzējis augstāk minētā atbalsta saņemšanai, patiešām tiktu pārstrādātas Padomes 2007.gada 22.oktobra Regulas (EK) Nr.1234/2007, ar ko izveido lauksaimniecības tirgu kopīgo organizāciju un paredz īpašus noteikumus dažiem lauksaimniecības produktiem (turpmāk Padomes Regula – 1234/2007), 1.pielikuma X daļā minētajos produktos.

Atbalsts par pārstrādei paredzētajām aveņu un zemeņu platībām ir atbalsta maksājums par platībām, kurās aug avenes un zemenes, kas izmantotas Padomes Regulas Nr.1234/2007 1.pielikuma X daļā minēto produktu iegūšanai. Atbalsta saņēmējs šajā shēmā ir lauksaimnieks, tāpēc, ja pārstrādei paredzēto aveņu un zemeņu savācējs vai pārstrādātājs nenodrošina to, ka produkti tiek pārstrādāti iepriekš minētās regulas X daļā nosauktajos produktos, netiek izpildīts Padomes Regulas (EK) Nr.1782/2003 110.v panta 2.punkta prasības attiecībā uz atbalsta piešķiršanas nosacījumiem.

Eiropas Komisijas 2007.gada 13.marta Regulas Nr.1548/2007, ar ko groza Regulu (EK) Nr.1973/2004, ar kuru nosaka sīki izstrādātus noteikumus Padomes Regulas (EK) Nr.1782/2003 piemērošanai attiecībā uz šīs regulas IV un IV „a” sadaļā paredzētajām atbalsta shēmām un atmatā atstātas zemes izmantošanu izejvielu ražošanai, (turpmāk – Komisijas Regula Nr.1548/2007) 171.db panta 3.punkts nosaka dalībvalstīm ieviest soda sankcijas atzītiem savācējiem un pārstrādātājiem, kas nepilda Komisijas Regulas Nr.1548/2007 un augstāk minēto valsts normatīvo aktu prasības.

Lai noteiktu sodus par pārkāpumiem, kas saistīti ar normatīvajos aktos par aveņu un zemeņu piegādāšanai vai pārstrādāšanai noteikto prasību neievērošanu, ir nepieciešami grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā.

3.  Normatīvā akta projekta būtība

 

Likumprojekts ir sagatavots, lai noteiktu sodus par normatīvajos aktos noteikto Eiropas Savienības atbalsta shēmas pārstrādei paredzētajām avenēm un zemenēm nosacījumu neievērošanu. Sodi paredzēti par:

● pārstrādei paredzēto aveņu un zemeņu nepiegādāšanu vai nepārstrādāšanu;

● atteikšanos no pārbaudēm vai pārbaužu kavēšanu, lai noteiktu atbilstību regulējošiem normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības atbalstu pārstrādei paredzētajām avenēm vai zemenēm.

Atbalsts par pārstrādei paredzētajām aveņu un zemeņu platībām ir atbalsta maksājums par platībām, kurās aug avenes un zemenes, kas izmantotas Padomes Regulas Nr.1234/2007 1.pielikuma X daļā minēto produktu iegūšanai. Atbalsta saņēmējs šajā shēmā ir lauksaimnieks, tāpēc, ja pārstrādei paredzēto aveņu un zemeņu savācējs vai pārstrādātājs nenodrošina to, ka produkti tiek pārstrādāti iepriekš minētās regulas X daļā nosauktajos produktos, netiek izpildīts Padomes Regulas (EK) Nr.1782/2003 110.v panta 2.punkta prasības attiecībā uz atbalsta piešķiršanas nosacījumiem.  

Soda apmēra noteikšanai par pamatu tika ņemts 2008.gadā šim atbalstam kopējās pieteiktās platības (14 ha), atzīto pirmo pārstrādātāju skaits (3) un atbalsta apmērs, ko teorētiski nevarētu saņemt lauksaimnieks. 14 ha : 3 = 4,7 ha (platība vienam pārstrādātājam, no kuras tiks piegādāta izaudzētā produkcija un par kuru lauksaimnieks saņems atbalstu). Atbalsts par 1 ha ir 400 EUR/ha. Soda sistēmā = 520 EUR/ha (pieskaitot 33 % administratīvos izdevumus). 4,7 ha x 520 EUR/ha = EUR 2444 = Ls 1718 (atbalsta apmērs, ko lauksaimnieks teorētiski nesaņem, ja netiek pārstrādāta visa produkcija no 4,7 ha). Līdz ar to ir noteikts soda apmērs no Ls 1600 līdz Ls 2000, ja produkcija netiek pārstrādāta 100 % apjomā. Ja produkcija netiek pārstrādāta līdz 50 % apjomā, tad soda apmērs tiek noteikts uz pusi mazāks – līdz 50 %.

4. Cita informācija

 Nav attiecināms.

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

Nav attiecināms.

2. Ekonomiskā ietekme:

 

2.1. makroekonomiskā vide;

Nav attiecināms.

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

Nav attiecināms.

2.3. cenas;

Nav attiecināms.

2.4. eksporta un importa apjoms;

Nav attiecināms.

2.5. konkurences apstākļi;

Nav attiecināms.

2.6. jauninājumi un pētījumi;

Nav attiecināms.

2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte

Nav attiecināms.

3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

Nav attiecināms.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

Nav attiecināms.

5. Sociālā ietekme:

 

5.1. sociālās situācijas izmaiņas;

Nav attiecināms.

5.2. nodarbinātība

Nav attiecināms.

6. Ietekme uz vidi:

 

6.1. dabas resursu lietošana;

Nav attiecināms.

6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

Nav attiecināms.

6.3. darbības radītie atkritumi;

Nav attiecināms.

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

Nav attiecināms.

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

Nav attiecināms.

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

Nav attiecināms.

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē

Nav attiecināms.

7. Cita ietekme

Nav attiecināms.

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais

2009.gads

Turpmākie trīs gadi

2010.

2011.

2012.

1

2

3

4

5

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

 

1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

 

1.2. speciālais budžets;

 

1.3. pašvaldību budžets

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

 

Nav attiecināms.

2.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

 

2.2. speciālais budžets;

 

2.3. pašvaldību budžets 

 

3. Finansiālā ietekme:

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

3.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

 

3.2. speciālais budžets;

 

3.3. pašvaldību budžets 

 

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

 

 

Nav attiecināms.

 

 

5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins:

Nav attiecināms.

 Prognozējama valsts budžeta ieņēmumu palielināšanās. (Precīzu ieņēmumu apmēru šobrīd nav iespējams noteikt.)

5.1. Ieņēmumi budžetā:

 

Nav attiecināms.

5.1.1.Atbalsts administratīvajām izmaksām;

 

Nav attiecināms.

5.1.2.Atbalsts investīciju ieguldījumiem;

 

Nav attiecināms.

 

5.2. Izdevumi budžetā:

 

Nav attiecināms.

5.3. Finansiālā ietekme:

 

Nav attiecināms.

5.3.1.Atbalsts administratīvajām izmaksām;

 

Nav attiecināms.

5.3.2.Atbalsts investīciju ieguldījumiem;

 

Nav attiecināms.

6. Cita informācija 

Papildus līdzekļi šī pasākuma administrēšanai no budžeta netiks paredzēti. Lauku atbalsta dienests veiks pārbaudes esošā budžeta ietvaros.

 

 

 

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

Nav attiecināms.

2. Cita informācija

Nav attiecināms.

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 Komisijas Regulas Nr.1548/2007 171.db panta 3.punkts nosaka dalībvalstīm ieviest soda sankcijas.

2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

Nav attiecināms

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

Nav attiecināms

 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

Nav attiecināms.

 

2.tabula

Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

Komentāri

5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

 

Nav attiecināms.

6. Cita informācija

Nav attiecināms.

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

Saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 12.panta pirmo daļu konsultācijas ir notikušas ar Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomi

2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Likumprojekta tālāka virzība tika atbalstīta bez iebildumiem.

3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

Likumprojekts tika iesniegts saskaņošanai sociālajiem partneriem.

4. Konsultācijas ar ekspertiem

Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

Nav attiecināms.

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas institūcijas netiks veidotas, likumprojekta izpildi nodrošinās Lauku atbalsta dienests līdzšinējo funkciju ietvaros.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

 Normatīvā akta projekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, periodiskajā izdevumā „Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”, normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS un mājas lapā internetā www.likumi.lv.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas aizskartās tiesības var apstrīdēt un pārsūdzēt Lauku atbalsta dienesta likuma IV nodaļas 13.panta „Dienesta amatpersonu lēmumu izpilde un to apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība” noteiktajā kārtībā:

Dienesta amatpersonu izdotos administratīvos aktus var apstrīdēt un pārsūdzēt saskaņā ar Administratīvā procesa likumu šādā kārtībā:

1) pārvaldes struktūrvienību vadītāju izdotos administratīvos aktus var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgās pārvaldes vadītājam iesniegumu;

2) Dienesta centrālā aparāta struktūrvienību amatpersonu un pārvalžu vadītāju izdotos administratīvos aktus var apstrīdēt, iesniedzot Dienesta direktoram attiecīgu iesniegumu;

3) Dienesta direktora izdotos administratīvos aktus var pārsūdzēt tiesā.

4. Cita informācija

Nav attiecināms.

 

 

 

Zemkopības ministrs                                                        J.Dūklavs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

D.Lucaua

 

 

 

S.Dumbrovska

 

 

M.Salenieks

 

 

 

J.Krainis

 

 

 

31.03.2009. 15:56

1647

J.Krainis

67027019, Janis.Krainis@zm.gov.lv


 

 

 

 

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE

___________________________________________________________

protokola izraksts

 

 

Rīgā

Nr.21

2009.gada 24.martā

 

 

41.§

 

Likumprojekts "Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā"

     TA-208

___________________________________________________________

(J.Dūklavs, D.Lucaua, E.Zalāns, V.Dombrovskis)

 

     1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.

     2. Pieņemt zināšanai, ka reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs E.Zalāns atturas no lēmuma pieņemšanas izskatītajā jautājumā.

     3. Zemkopības ministrijai steidzami aktualizēt likumprojekta anotāciju un iesniegt to Valsts kancelejā.

     4. Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.

     5. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir zemkopības ministrs.

     

     

 

 

Ministru prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs

  

V.Dombrovskis

 

Valsts kancelejas direktore

  

G.Veismane

 

 

 

2009-MK-PROT-21-2403-#41.doc

1