Rīgā
07.04.2009. Nr.90/TA-208
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā". Likumprojektu izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Krainis 67027019, Janis.Krainis@zm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 10 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 24.marta sēdes
protokola Nr.21 41.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījumi Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā
Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
šādus grozījumus:
1. Papildināt kodeksu ar 103.14 un 103.15
pantu šādā redakcijā:
"103.14 pants. Pārstrādei paredzēto aveņu vai
zemeņu savācēju atteikšanās piegādāt un pirmo pārstrādātāju atteikšanās
pārstrādāt avenes vai zemenes Eiropas Savienības atbalsta shēmas ietvaros
Par pārstrādei
paredzēto aveņu vai zemeņu nepiegādāšanu vai nepārstrādāšanu Eiropas Savienības
atbalsta shēmas ietvaros, ja savācējs nepiegādā vai pirmais pārstrādātājs nepārstrādā
līdz 50 procentiem no piegādei vai pārstrādei paredzētā aveņu vai zemeņu
apjoma,
izsaka brīdinājumu
vai uzliek naudas sodu juridiskām personām no piecdesmit līdz tūkstoš latiem.
Par pārstrādei
paredzēto aveņu vai zemeņu nepiegādāšanu vai nepārstrādāšanu Eiropas Savienības
atbalsta shēmas ietvaros, ja savācējs nepiegādā vai pirmais pārstrādātājs
nepārstrādā vairāk par 50 procentiem no piegādei vai pārstrādei paredzētā aveņu
vai zemeņu apjoma,
uzliek naudas sodu
juridiskajām personām no tūkstoš sešsimt līdz divtūkstoš latiem.
103.15 pants.
Pārstrādei paredzēto aveņu vai zemeņu savācēju un pirmo pārstrādātāju
atteikšanās no pārbaudēm vai pārbaužu kavēšana pārstrādei paredzētajām avenēm
vai zemenēm Eiropas Savienības atbalsta shēmas ietvaros
Par atteikšanos no pārbaudēm un to kavēšanu, lai noteiktu atbilstību
Eiropas Savienības atbalstu pārstrādei paredzētajām avenēm vai zemenēm
regulējošiem normatīvajiem aktiem,
uzliek naudas sodu
juridiskajām personām no trīstūkstoš līdz piectūkstoš latiem."
2. Aizstāt 230.6 panta pirmajā daļā vārdus
un skaitļus "un 103.13 pantā" ar skaitļiem un vārdiem
"103.13, 103.14 un 103.15 pantā".
Zemkopības ministra vietā
vides ministrs
R.Vējonis
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru
kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem
dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Normatīvā akta projekts sagatavots, pamatojoties uz Deklarācijas par
Ivara Godmaņa vadītā ministru kabineta iecerēto darbību 5.82.apakšpunktu: Aktīvi piedalīsimies Eiropas Savienības Kopējās lauksaimniecības
politikas pārveidošanas procesos, vienlaikus mazinot administratīvos šķēršļus
un slogu Eiropas Savienības atbalsta saņemšanai Latvijā. |
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Lai veicinātu lauksaimnieku un pārstrādes uzņēmumu sadarbību, kā arī
aveņu un zemeņu audzēšanu pārstrādei, Latvija, pamatojoties uz Padomes
2003.gada 29.septembra Regulas (EK) Nr. 1782/2003, ar ko izveido kopīgus tiešā atbalsta shēmu noteikumus saskaņā ar
kopējo lauksaimniecības politiku un izveido dažas atbalsta shēmas
lauksaimniekiem, un groza Regulas (EEK) Nr. 2019/93, (EK) Nr. 1452/2001, (EK)
Nr. 1453/2001, (EK) Nr. 1454/2001, (EK) Nr. 1868/94, (EK) Nr. 1251/1999, (EK)
Nr. 1254/1999, (EK) Nr. 1673/2000, (EEK) Nr. 2358/71 un (EK) Nr. 2529/2001
110.v panta 4.punktu, ir noteikusi maksimāli pieļaujamo atbalstu par
pārstrādei paredzētajām aveņu un zemeņu platībām. Līdz ar to sabiedriskā
finansējuma daļa ir 400 EUR/ha (281 Ls/ha), no kuriem 230 EUR/ha (161 Ls/ha)
tiek segti no Kopienas līdzekļiem un 170 EUR/ha (119 Ls/ha) no valsts
budžeta. Ieviešot Latvijā minēto atbalsta shēmu, ir
pieņemti Ministru kabineta 2008.gada 29.septembra noteikumi Nr.806
Pārstrādei paredzēto aveņu un zemeņu savācēju un pirmo pārstrādātāju
atzīšanas kārtība, kā arī izdarīti grozījumi 2007.gada 17.aprīļa Ministru kabineta noteikumos
Nr.269 Kārtība, kādā tiek piešķirts
valsts un Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai tiešā atbalsta shēmu
ietvaros. Aveņu un zemeņu savācēju un pārstrādātāju
atzīšana ir nepieciešama, lai nodrošinātu, ka izejvielas, kuras lauksaimnieks
ir audzējis augstāk minētā atbalsta saņemšanai, patiešām tiktu pārstrādātas
Padomes 2007.gada 22.oktobra Regulas (EK) Nr.1234/2007, ar ko izveido
lauksaimniecības tirgu kopīgo organizāciju un paredz īpašus noteikumus dažiem
lauksaimniecības produktiem (turpmāk Padomes Regula 1234/2007), 1.pielikuma
X daļā minētajos produktos. Atbalsts par pārstrādei paredzētajām aveņu un
zemeņu platībām ir atbalsta maksājums par platībām, kurās aug avenes un
zemenes, kas izmantotas Padomes Regulas
Nr.1234/2007 1.pielikuma X daļā minēto produktu iegūšanai. Atbalsta saņēmējs
šajā shēmā ir lauksaimnieks, tāpēc, ja pārstrādei paredzēto aveņu un zemeņu
savācējs vai pārstrādātājs nenodrošina to, ka produkti tiek pārstrādāti
iepriekš minētās regulas X daļā nosauktajos produktos, netiek izpildīts
Padomes Regulas (EK) Nr.1782/2003 110.v panta 2.punkta prasības attiecībā uz
atbalsta piešķiršanas nosacījumiem. Eiropas Komisijas 2007.gada 13.marta
Regulas Nr.1548/2007, ar ko groza Regulu (EK) Nr.1973/2004, ar kuru nosaka
sīki izstrādātus noteikumus Padomes Regulas (EK) Nr.1782/2003 piemērošanai
attiecībā uz šīs regulas IV un IV a sadaļā paredzētajām atbalsta shēmām un
atmatā atstātas zemes izmantošanu izejvielu ražošanai, (turpmāk Komisijas
Regula Nr.1548/2007) 171.db panta 3.punkts nosaka dalībvalstīm ieviest soda
sankcijas atzītiem savācējiem un pārstrādātājiem, kas nepilda Komisijas
Regulas Nr.1548/2007 un augstāk minēto valsts normatīvo aktu prasības. Lai noteiktu sodus par pārkāpumiem, kas
saistīti ar normatīvajos aktos par aveņu un zemeņu piegādāšanai vai
pārstrādāšanai noteikto prasību neievērošanu, ir nepieciešami grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts ir sagatavots, lai noteiktu
sodus par normatīvajos aktos noteikto Eiropas Savienības atbalsta shēmas
pārstrādei paredzētajām avenēm un zemenēm nosacījumu neievērošanu. Sodi
paredzēti par: ● pārstrādei paredzēto aveņu un zemeņu
nepiegādāšanu vai nepārstrādāšanu; ● atteikšanos no pārbaudēm vai
pārbaužu kavēšanu, lai noteiktu atbilstību regulējošiem normatīvajiem aktiem
par Eiropas Savienības atbalstu pārstrādei paredzētajām avenēm vai zemenēm. Atbalsts par pārstrādei paredzētajām aveņu
un zemeņu platībām ir atbalsta maksājums par platībām, kurās aug avenes un
zemenes, kas izmantotas Padomes Regulas
Nr.1234/2007 1.pielikuma X daļā minēto produktu iegūšanai. Atbalsta saņēmējs
šajā shēmā ir lauksaimnieks, tāpēc, ja pārstrādei paredzēto aveņu un zemeņu
savācējs vai pārstrādātājs nenodrošina to, ka produkti tiek pārstrādāti
iepriekš minētās regulas X daļā nosauktajos produktos, netiek izpildīts
Padomes Regulas (EK) Nr.1782/2003 110.v panta 2.punkta prasības attiecībā uz
atbalsta piešķiršanas nosacījumiem. Soda apmēra
noteikšanai par pamatu tika ņemts 2008.gadā šim atbalstam kopējās pieteiktās
platības (14 ha), atzīto pirmo pārstrādātāju skaits (3) un atbalsta apmērs,
ko teorētiski nevarētu saņemt lauksaimnieks. 14 ha : 3 = 4,7 ha (platība
vienam pārstrādātājam, no kuras tiks piegādāta izaudzētā produkcija un par
kuru lauksaimnieks saņems atbalstu). Atbalsts par 1 ha ir 400 EUR/ha. Soda
sistēmā = 520 EUR/ha (pieskaitot 33 % administratīvos izdevumus).
4,7 ha x 520 EUR/ha = EUR 2444 = Ls 1718 (atbalsta apmērs, ko lauksaimnieks
teorētiski nesaņem, ja netiek pārstrādāta visa produkcija no 4,7 ha). Līdz ar
to ir noteikts soda apmērs no Ls 1600 līdz Ls 2000, ja produkcija netiek
pārstrādāta 100 % apjomā. Ja produkcija netiek pārstrādāta līdz
50 % apjomā, tad soda apmērs tiek noteikts uz pusi mazāks līdz
50 %. |
4. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
2. Ekonomiskā ietekme: |
|
2.1. makroekonomiskā vide; |
Nav
attiecināms. |
2.2. preču un pakalpojumu ražošanas
apjoms un kvalitāte; |
Nav attiecināms. |
2.3. cenas; |
Nav attiecināms. |
2.4. eksporta
un importa apjoms; |
Nav attiecināms. |
2.5.
konkurences apstākļi; |
Nav attiecināms. |
2.6.
jauninājumi un pētījumi; |
Nav attiecināms. |
2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms. |
3.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms. |
4.
Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām
personām |
Nav attiecināms. |
5.
Sociālā ietekme: |
|
5.1.
sociālās situācijas izmaiņas; |
Nav attiecināms. |
5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms. |
6. Ietekme uz vidi: |
|
6.1. dabas resursu lietošana; |
Nav attiecināms. |
6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; |
Nav attiecināms. |
6.3. darbības radītie atkritumi; |
Nav attiecināms. |
6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; |
Nav attiecināms. |
6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; |
Nav attiecināms. |
6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; |
Nav attiecināms. |
6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms. |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
Kārtējais 2009.gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
2010. |
2011. |
2012. |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
||
1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; |
|
|||
1.2. speciālais budžets; |
|
|||
1.3. pašvaldību budžets |
|
|||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: |
|
Nav attiecināms. |
||
2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; |
|
|||
2.2. speciālais budžets; |
|
|||
2.3. pašvaldību budžets |
|
|||
3. Finansiālā ietekme: |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
||
3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; |
|
|||
3.2. speciālais budžets; |
|
|||
3.3. pašvaldību budžets |
|
|||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav attiecināms.
|
|||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins: |
Nav attiecināms. |
Prognozējama valsts budžeta ieņēmumu palielināšanās.
(Precīzu ieņēmumu apmēru šobrīd nav iespējams noteikt.) |
||
5.1. Ieņēmumi budžetā: |
|
Nav attiecināms. |
||
5.1.1.Atbalsts administratīvajām izmaksām; |
|
Nav attiecināms. |
||
5.1.2.Atbalsts investīciju ieguldījumiem; |
|
Nav attiecināms. |
||
5.2. Izdevumi budžetā: |
|
Nav attiecināms. |
||
5.3. Finansiālā ietekme: |
|
Nav attiecināms. |
||
5.3.1.Atbalsts administratīvajām izmaksām; |
|
Nav attiecināms. |
||
5.3.2.Atbalsts investīciju ieguldījumiem; |
|
Nav attiecināms. |
||
6. Cita informācija |
Papildus līdzekļi šī pasākuma administrēšanai no budžeta netiks
paredzēti. Lauku atbalsta dienests veiks pārbaudes esošā budžeta ietvaros. |
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms. |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Komisijas Regulas
Nr.1548/2007 171.db panta 3.punkts nosaka dalībvalstīm ieviest soda
sankcijas. |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav attiecināms |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids
(piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums,
vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek
pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms. |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā
panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas
pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības
institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas
sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu
noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
|
6. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības
un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas
ir notikušas |
Saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku
attīstības likuma 12.panta pirmo daļu konsultācijas ir notikušas ar
Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomi |
2. Kāda ir šo pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojekta tālāka virzība tika
atbalstīta bez iebildumiem. |
3. Kāds konsultāciju veids un
sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Likumprojekts tika iesniegts saskaņošanai
sociālajiem partneriem. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas institūcijas netiks veidotas, likumprojekta izpildi nodrošinās
Lauku atbalsta dienests līdzšinējo funkciju ietvaros. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvā akta projekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS un mājas lapā internetā www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds
savas aizskartās tiesības var apstrīdēt un pārsūdzēt Lauku atbalsta dienesta
likuma IV nodaļas 13.panta Dienesta amatpersonu lēmumu izpilde un to
apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība noteiktajā kārtībā:
Dienesta
amatpersonu izdotos administratīvos aktus var apstrīdēt un pārsūdzēt saskaņā
ar Administratīvā procesa likumu šādā kārtībā: 1)
pārvaldes struktūrvienību vadītāju izdotos administratīvos aktus var
apstrīdēt, iesniedzot attiecīgās pārvaldes vadītājam iesniegumu; 2)
Dienesta centrālā aparāta struktūrvienību amatpersonu un pārvalžu vadītāju
izdotos administratīvos aktus var apstrīdēt, iesniedzot Dienesta direktoram
attiecīgu iesniegumu; 3) Dienesta direktora izdotos administratīvos aktus var pārsūdzēt tiesā. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
Zemkopības ministrs J.Dūklavs
Valsts
sekretāre |
Juridiskā
departamenta direktore |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
D.Lucaua |
S.Dumbrovska |
M.Salenieks |
J.Krainis |
31.03.2009. 15:56
1647
J.Krainis
67027019, Janis.Krainis@zm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.21 |
2009.gada 24.martā |
41.§
Likumprojekts "Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā"
TA-208
___________________________________________________________
(J.Dūklavs, D.Lucaua, E.Zalāns, V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
2. Pieņemt zināšanai, ka
reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs E.Zalāns atturas no lēmuma
pieņemšanas izskatītajā jautājumā.
3. Zemkopības
ministrijai steidzami aktualizēt likumprojekta anotāciju un iesniegt to Valsts
kancelejā.
4. Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
5. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir zemkopības ministrs.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-21-2403-#41.doc
1